eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
هماهنگی پیامبران

🔹 چون پیامبران برگزیده حق اند و همگی از یک مخزن غیبی آفریده شده اند، سخن همه آنها هماهنگ و یکسان است... . هر پیامبری یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی دارد. شخصیت حقیقی، یعنی شخص انبیا مشترک نیست؛ ولی شخصیت حقوقی آنان که همان محتوای دعوتشان است، بین همه آنها مشترک است... . 🔹 کلمه «لااله الاّ الله» که همان توحید ناب است، بهترین ارمغان رسولان الهی است. از این رو رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: «ما قلت و لا قال القائلون قبلی مثل لااله الاّ الله»؛ نه من و نه هیچ موحدی پیش از من کلمه ای به عظمت «لااله الاّالله» نگفته ایم. بر این اساس، کسی که نبوّت یک پیامبر را تکذیب و انکار کند، مانند این است که نبوت همه انبیا را نپذیرفته است. مؤمنان باید بگویند: « لا نفرّق بین احدٍ منهم » ؛ ما در اصل رسالت و لزوم قبول رسولان هیچ فرقی بین آنها نمی گذاریم؛ یعنی پذیرش رسالت یک پیغمبر، مستلزم پذیرش رسالت همه آنهاست و ترک دعوت و هدایت یک پیغمبر مستلزم ترک هدایت همه انبیا. 🔹 خدای سبحان می فرماید: « ولقد کذّب اصحاب الحجر المرسلین » ؛ اصحاب حجر، پیامبران را دروغ گو شمردند؛ در حالی که اصحاب حجر، تنها یک پیامبر داشتند و در برابر همان پیامبر ایستادند. این آیه نشان آن است که از یک سو، سخن پیامبرِ اصحاب حجر، سخن همه انبیای گذشته و آینده بوده است، و از سوی دیگر، در دعوتهای هر پیامبری، غالباً جریان انبیای سلف یا خلف مطرح است و تکذیب یک پیامبر، تکذیب همه پیامبرانی است که جریان زندگی آنان، در گفتار پیامبر طرح شده است. قرآن کریم چنین تعبیری را درباره قوم ثمود و لوط نیز دارد: « کذَّبت ثمود المرسلین » ؛ قوم ثمود پیامبران را دروغ گو شمردند. « کذَّبت قوم لوطٍ المرسلین » ؛ قوم لوط پیامبران را دروغ گو شمردند. با اینکه قوم ثمود یا قوم لوط بیش از یک پیامبر نداشتند. 📚 پیامبر رحمت، ص44 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بیعت الهی
🔹 اگر كسی با خدا كرد یعنی جان و مال خود را به خدا فروخت، دیگر نمی‌ گوید به مال من آسیب می ‌رسد یا به جان من آسیب می‌ رسد. چنین کسی از آن به بعد می ‌شود امین نه مالك؛ حقی ندارد، لذا اگر مالك آمد و مال خود را خواست، او به راحتی تقدیم می ‌كند. 🔹 اگر كسی امین بود، مالی را به امانت نزد او سپردند و بعد، از او طلب كردند، او به راحتی مال صاحب مال را به عنوان رد امانت تسلیم می‌ كند. خاصیت این است! چنین آدمی هیچ حادثه ‌ای برای او سخت نیست. شهدا، ، ، شهدای هفت تیر، این بزرگان، با خدا بیعت كردند و باور كرده ‌اند كه خدا مالك جان و مال اینهاست و در هنگام تسلیم، با رضا تسلیم كردند و تحویل دادند. 🔹 خدا هم چنین مجاهدی را دوست دارد كه ﴿یحِبُّ الَّذینَ یقاتِلُونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾ و هم چنین پرهیزكاری را دوست دارد كه ﴿إِنَّ اللّهَ یحِبُّ الْمُتَّقینَ﴾. 👈 محب خدا بودن هنر نیست، هنر است. ما اگر خدا را دوست داشتیم هنر نیست، چون همه چیزهای ما از خداست؛ همه هستی ما را او داد و همه هستی ما را هم او تأمین می ‌كند، لذا اگر ما او را دوست داشتیم هنر نكردیم؛ اما اگر كاری بكنیم كه بشویم كه او هم ما را دوست داشته باشد، آن هنر است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/06/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف در قرآن ... این دو از مهم‌ ترین وظایف مؤمنان و بارزترین ویژگی جامعه اسلامی است، زیرا خدای متعالی می ‌فرماید: و باید از میان شما گروهی باشند كه مردم را به نیكی فراخوانند و آنان را به كار پسندیده وادارند و از كار زشت و نكوهیده نهی كنند. [1] شما بهترین امّتید كه به سود مردم درآمدید؛ امر به معروف و نهی از منكر می ‌كنید و به خدا ایمان دارید... . [2] [1]. ﴿و لتَكُن مِنكُم اُمَّةٌ یدعونَ اِلَى الخَیرِ و یأمُرونَ بِالمَعروفِ و ینهَونَ عَنِ المُنكَرِ﴾ (سوره آل عمران، آیه 104). [2]. ﴿كُنتُم خَیرَ اُمَّةٍ اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ و تَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ و تُؤمِنونَ بِالله﴾ (سوره آل عمران، آیه 110). 📚 مفاتیح الحیات ص 509 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
همزبانی با مردم

🔹 هر پیامبری به زبان مردم خود سخن می گوید: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ﴾ ؛ و هیچ پیامبری را جز به زبان قومش نفرستادیم تا با فرهنگ مردم خویش آشنا باشد و مردم هم با زبان و فرهنگ او آشنا باشند. 👈 همزبانی پیامبر و امّت، از لوازم درمان دردهای فرهنگی جامعه است، زیرا پیامبران، جامعه خود هستند. 🔹 منظور از زبان در این مبحث، تنها لهجه یا لغت نیست، بلکه فرهنگ مردم نیز مراد است. پیامبر باید نقاط ضعف و قدرت اُمّت را بداند و سوابق او نزد مردم روشن باشد. انسانی ناشناس، نمی تواند پیامبر امّتی ناشناخته باشد، زیرا مردم از ناآشنا تمکین نمی کنند. 📚 پیامبر رحمت، ص46 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
شهد حمد
🔹 آیت الله آقای حاج شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی، عمر بابركتشان را در خدمت و سپری كردند. 🔹 ایشان بیمار شدند و عمل كردند، بعد فرمودند من بعد از اینكه از آن بیهوشی به هوش آمدم و سلامت خودم را باز یافتم، ذات اقدس الهی را با تمام وجودم حمد كردم گفتم: و شیرینی آن حمد در كام من به قدری بود و هست كه باز حاضرم به بیماری صعب العلاجی مانند آن بیماری قبلی مبتلا بشوم و باز پزشك معالجم مرا به اتاق عمل هدایت بكند و مدتی در اتاق عمل، آن رنج های سخت را تحمل بكنم، بعد به هوش بیایم و سلامت خود را باز بیابم و باز با تمام وجود بگویم: «الحمد لله رب العالمین». 🔹 این نشانه آن است كه _ ان ‌شاء ‌الله _ ایشان ولو در آن مقطع، به رسیده است. اصل مقام و آن قله ‌اش برای وجود مبارك پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است که ذات اقدس الهی فرمود: ﴿وَ مِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَی أَنْ یبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامَاً مَحْمُودَاً﴾. 🔹به دنبال وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ائمه هدی كه نور واحدند، همین مقام را دارند منتها به امامت پیغمبر و به قدوه و اسوه بودن آن ذات مقدس (علیهم الصلاة و علیهم السلام)؛ ولی شاگردان اهل بیت (علیهم السلام) هم هر كدام که این راه را ادامه بدهند _ ان‌ شاء ‌الله _ از برخوردار می ‌شوند. 👈 تا كسی خودش به نرسد، از حمد لذت نمی ‌برد و حمد برای او یك تكلیف است و برای ثواب، حمد می ‌گوید؛ اما شهد باشد شربت باشد، این نصیب هر كس نمی ‌شود. 📚 دیدار بیت آیت الله صالحی مازندرانی با حضرت استاد تاریخ: 1380/11/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در حدیث حجت خدا بر مردم: رسول خدا (ص) فرمود: جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای احمد! اسلام ده بخش است و كسی كه از این امور، سهمی نداشته باشد زیان دیده است... ششمین آن‌ها جهاد است كه عزت می ‌آورد و هفتمین آن‌ها امر به معروف است كه نوعی وفاداری شمرده می‌ شود و هشتمین آن‌ها نهی از منكر است كه حجت خدا بر مردم به شمار می ‌آید.[1] [1]. جَاءَنِى جَبْرَئِیلُ، فَقَالَ لِى: یا أَحْمَدُ! الإِسْلامُ عَشَرَةُ أَسْهُمٍ وَ قَدْ خَابَ مَنْ لا سَهْمَ لَهُ فِیهَا: ... السَّادِسَةُ الْجِهَادُ وَ هُوَ الْعِزُّ وَ السَّابِعَةُ الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ هُوَ الْوَفَاءُ وَ الثَّامِنَةُ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ هِىَ الْحُجَّةُ (علل الشرائع، ص249). 📚 مفاتیح الحیات ص 509 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ارائه بیّنات

🔹 از اصول مشترک همه پیامبران ، کتاب و میزان است: « لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدیدا »... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ارائه بیّنات

🔹 از اصول مشترک همه پیامبران ، کتاب و میزان است: « لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط و انزلنا الحدید فیه بأس شدیدا » ؛ ما پیامبرانمان را با برهانهای روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو فرو فرستادیم تا مردم به دادگری برخیزند و آهن را فرو فرستادیم که در آن نیرویی سخت و سودهایی برای مردم است. انبیا در دست راست و در دست چپ دارند تا اگر کسی بخواهد چراغ دین و هدایت را خاموش کند با سلاح او را از این تباهی باز دارند. هدف اصلی پیامبران از تاریکی است: « لتخرج النّاس من الظّلمات الی النّور »؛ تا مردم را از تاریکی ها به سوی روشنایی برون آری. 🔹 بیّنه (اعجاز) کاری است که دیگران از انجام آن عاجز باشند.پیامبران مخالفان را با معجزه عاجز می کنند تا توان انکار وحی را نداشته باشند. ، با وجود برهان عقلی بر لزوم نبوّت و رسالت، آن است که 1️⃣ اولاً برهان عقلی برای صحّت دعوت انبیاست و معجزه برای صدق دعوی آنان 2️⃣ ثانیاً برهان عقلی تنها برای فرزانگان سودمند است و حجّت بالغه عمومی نیست، زیرا توده مردم توان درک براهین عقلی را ندارند. 🔹برهان عقلی به حسّ نزدیک نیست و به همین دلیل اکثر انسانها که گرفتار حس اند، از آن سودی نمی برند؛ امّا معجزه، چون آیه بیّنه است، برای همگان مفید است و آن را جز به تجاهل، نمی توان انکار کرد. خداوند درباره قوم ثمود فرمود: « و اتینا ثمود النّاقَه مبصره »؛ ما به آنها آیه و نشانه ای روشن دادیم. 🔹 خدای سبحان در بیشتر موارد، هنگام بیان اعجاز پیامبران، تذّکر می دهد که معجزه آنان به اذن خداست. در عالم جز خدا، احدی مؤثر نیست و نفس قوی و ملکوتی پیامبر در قرار دارد. همان گونه که نفس هر انسانی با ولایت تکوینی بر بدن خود مسلط است، رسول خدا، به اذن خدا، بر همه نظام هستی، به مقدار شعاع ولایتش مؤثر است. 🔹 ولایت تکوینی پیامبران، و زیر پوشش تدبیر خدای قدیر است، چنان که سلطه تکوینی روح بر تن، مظهر قدرت و ربوبیّت حق است و ولایت روح بر بدن هرگز استقلالی نخواهد بود: « و ما کان لرسول ان یأتی بایهٍ الا باذن الله »؛ هیچ پیامبری را نسزد که معجزه ای بیاورد، مگر به اذن خدا. 📚 پیامبر رحمت، ص47 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جانِ جان
▫️ ﴿النَّبِی أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾؛ خب ما به جانمان علاقه ‌مندیم و باید از جانمان دفاع بكنیم، فرمود درست است به جانتان علاقه‌ مندید ولی باید به بیش از جانتان علاقه‌ مند باشید، درست است كه از جانتان دفاع می ‌كنید ولی در روز خطر باید دفاعتان از وجود مبارك آن حضرت، بیش از دفاعتان از جانتان باشد. ▫️ فرمود بالأخره جنگی در پیش است و شما در جبهه ‌ها می‌ روید و تیری می‌ آید و مانند آن؛ اما این‌ طور نباشد كه بگویید پیامبر یك نفر ما هم یك نفر! آیه 120 سوره مباركه «توبه» این است: ﴿مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِنَ الْأَعْرَابِ أَن یتَخَلَّفُوا عَن رَسُولِ اللّهِ وَلاَ یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَن نَفْسِهِ﴾؛ ↙️ مبادا یك وقت پیغمبر را تنها بگذارید (یك)، مبادا وقتی به جبهه رفتید بكوشید جا خالی كنید كه تیر به شما نخورد و به حضرت بخورد (دو)؛ خودتان را سپر قرار بدهید كه تیر به شما بخورد و به حضرت نخورد؛ این است! ▫️ فرمود وقتی رفتید جبهه، باید دور پیغمبر را خالی نكنید؛ حق ندارید خودتان را حفظ بكنید بگویید او هم یك نفر ما هم یك نفر! حفظ نفس، واجب است، بله حفظ نفس، واجب است؛ اما حفظِ اُولیٰ مِن النفس، اوجب است. فرمود او شماست، پس حق ندارید بگویید من هم یك نفر او هم یك نفر؛ شما الاّ و لابد باید مواظب باشید كه تیر به حضرت نخورد. 👈 حفظ جان، واجب است؛ اما آن‌ كه است، حفظ او اوجب است. ما همان ‌طوری كه با بدنمان از جانمان دفاع می ‌كنیم، با جانمان هم باید از جانان دفاع بكنیم. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 3 تاریخ: 1392/01/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
26.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ امیدواریم که در این برنامه های کوتاهی که تحت عنوان دارد مطرح می شود، بتوانیم به این پرسش اساسی پاسخ بدهیم که ـ انسان کیست؟ ـ چگونه حقیقتی است؟ ـ چه موقعیتی در نظام هستی دارد؟ ـ چه برنامه ای برای این انسان در دوران حیات از جایگاه خالق و آفریدگار او تنظیم شده است؟ گرچه این بحث بسیار بحث طولانی است اما به نوبه خود و به سهم خود در این برنامه ها سعی می کنیم که زوایایی از این مسائل را روشن کنیم. 👈 امیدواریم که به حرمت رسول مکرم اسلام که در پیشگاه خدای عالم محبوب و عزیز است همه افراد و آحاد جامعه اسلامی تحت لوای آن حضرت در دنیا و برزخ و قیامت باشند و از شفاعت آن حضرت مشفع و بهره مند گردند. ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/3484390 ↙️آپارات: https://aparat.com/v/vaw4y6s ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/Jf-uffKuVcA ➖ جلسه: 1 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 22. امر به معروف و نهی از منكر 🔹 اهمیت امر به معروف و نهی از منكر در حدیث روش صالحان: امام باقر (ع) می‌ فرماید: امر به معروف و نهی از منكر راه انبیا و روش صالحان و فریضه‌ ای بزرگ است كه سایر واجبات به آن قوام می ‌یابند، راه‌ ها امن می ‌شوند، كسب و كارها حلال می‌ گردند و حقوق مردم به آن‌ها بازگردانده می‌ شود و زمین آباد می ‌شود. [1] [1]. إِنَّ الأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِیلُ الأَنْبِیاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الأَرْض... (الكافى، ج5، ص55). 📚 مفاتیح الحیات ص 510 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن و امام رضا (ع) ▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم عزاداری رحلت حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و حضرت امام علی ابن موسی الرضا در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. ▫️ زمان: دوشنبه الی چهارشنبه به مدت سه روز (۱۲ الی ۱۴ شهریورماه) ساعت 10:30 صبح ▫️ مکان: قم، خیابان شهداء(صفائیه)، کوچه ۱۹ 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عصمت در وحی و دعوت به توحید

🔹 از اصول مشترک میان همه انبیا، عصمت آنان در وحی و و آن است: « و ما کان لنبیٍ ان یغلَّ » ؛ هیچ پیامبری را نسزد که خیانت ورزد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عصمت در وحی و دعوت به توحید

🔹 از اصول مشترک میان همه انبیا، عصمت آنان در وحی و و آن است: « و ما کان لنبیٍ ان یغلَّ » ؛ هیچ پیامبری را نسزد که خیانت ورزد. نبوّت مقامی است که صاحب آن، چون باطن و ملکوت گناه را می بیند، هرگز خود را بدان آلوده نمی کند. انبیا(علیهم السلام) درون و باطن گناه را با صورت حقیقی آن می بینند. کسی که با چشم درون بین، باطن سمّی گناه را می نگرد، به آن نزدیک نمی شود. 🔹 در مورد ، در اصل دوم، طی بحث هماهنگی پیامبران، سخن به میان آمد. در ادامه باید گفت که انسان مسافری است که به سوی خدا سیر می کند، چنان که از سوی او آمده است و در این سیر، اگر به پیروی از انبیا، در راه مستقیم قرار گیرد، خدای سبحان را با مهر و لطفش ملاقات می کند و اگر به بیراهه برود، با قهر و غضب الهی روبرو می شود. 🔹 بهترین مرکب در این راه، و سود مند ترین ره توشه، تقواست، چنان که قرآن کریم نیز بهترین ره توشه این مسافر را تقوا می داند و به تحصیل آن فرا می خواند: « تزوّدوا فإنّ خیر الزاد التّقوی » ؛ ره توشه بر گیرید، پس بهترین ره توشه پرهیزگاری است. پیامبران همگی، بشر را به تحصیل این توشه دعوت کرده اند. حضرت نوح(علیه السلام) با استفهام توبیخی و لسان امر، قوم خود را به تقوا دعوت می کند: «اذ قال لهم اخوهم نوحٌ الا تتّقون ٭ انی لکم رسولٌ امین ٭ فاتّقوا الله و اطیعون»؛ یاد کن آن گاه را که برادرشان نوح بدیشان گفت: آیا پرهیزگاری نمی ورزید؟ من برای شما پیامبری امین هستم، پس از خداوند پروا کنید و از من فرمان برید. 🔹 حضرت هود، صالح، شعیب و حضرت لوط(علیهم السلام) نیز به همین شیوه و عبارت، قوم خود را به تقوا دعوت می کنند. هیچ پیامبری نیامد، مگر آنکه بهترین پیامش تأمین زاد و توشه راه، یعنی بود، تا انسانها آگاه شوند که مسافرند و در سیر جاودانه خود به ره توشه نیاز دارند. 📚 پیامبر رحمت، ص49 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 تجلّی اعظم

▫️ با ارتحال رسول گرامی، چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی ‌شد، این مصیبت می ‌شود و این مصداق كامل آن ثلمه‌ای است كه «لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تجلّی اعظم

▫️ وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در دعای شب 27 رجب آمده است، خدای سبحان است. وقتی ما پیامبر را از دست می ‌دهیم، قهراً آن تجلّی اعظم از ما گرفته می ‌شود، لذا در همین نهج ‌البلاغه وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به مناسبت ارتحال پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) آمده است: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»؛ به پیامبر عرض می ‌كند با ارتحال شما چیزی از ما گرفته شد كه با مرگ هیچ كس از ما گرفته نمی‌ شد! شما كه رحلت كردید، وحی تشریعی، منقطع شد؛ جبرئیل بیاید احكامی بیاورد دستوراتی بیاورد حِكَم الهی را برای ما به صورت شریعت بیان كند، دیگر نیست. چون این‌ چنین است یعنی با ارتحال رسول گرامی، چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی ‌شد، این مصیبت می ‌شود و این مصداق كامل آن ثلمه‌ای است كه «لَا یسُدُّهَا شَی‏ءٌ». ثلمه‌ های دیگر فاجعه ‌های دیگر، تا حدودی جبران پذیر هستند؛ اما ارتحال رسول گرامی، بی جبران است. ▫️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل كرده است كه درباره ائمه (علیهم السلام) «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ»؛ هر وقت ستاره ای از ستاره‌ های ولایت غروب بكند، ستاره دیگر طلوع می ‌كند. امام اول رحلت كرد امام دوم آن خلأ را پر كرد، امام دوم رحلت كرد امام سوم آن خلأ را پر كرد، تا برسد به وجود مبارك ولی‌ عصر (ارواحنا فداه) كه همه خلأها را پر كرده است؛ اما درباره نبوت این ‌چنین نیست؛ این ‌چنین نیست كه اگر رسول خدا رحلت كرده است، دیگری بتواند رسول بعدی باشد، زیرا آن حضرت، خاتَم انبیاست. آپارات: https://aparat.com/v/3R8SZ یوتیوب: https://youtu.be/Z7uyfMuZuZE 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/12/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
خُلقِ الهی
▫️ هر پیامبری، او، او، او، او و او، مطابق كتابی است كه از طرف خدای سبحان آورده است و اگر درباره وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وارد شده است كه «كَانَ خُلُقُهُ الْقُرْآنَ»، این مختصّ به آن حضرت نیست، بلکه موسای كلیم «كان خلقه التوراة»، عیسای مسیح «كان خلقه الانجیل»، وجود مبارك داوود «كان خلقه الزبور»، وجود مبارك ابراهیم «كان خلقه الصحف». 👈 هر پیامبری، هر كتابی كه آورده است، مطابق همان كتاب، عقیده دارد و اخلاق دارد و عمل دارد و امر به معروف و نهی از منكر. ▫️ ذات اقدس الهی به انبیا مخصوصاً به وجود مبارك حضرت رسول اكرم دستور دادند كه به متخلّق بشوید. اخلاق الهی را كسی نمی ‌فهمد که چیست مگر آنكه پیامبر باشد و اهل بیت هم به وسیله پیامبر اینها را می‌ فهمند و به مردم می‌ گویند. ▫️ درباره پیامبر اکرم وارد شده است كه یكی از برجسته‌ ترین اخلاق و روش های او این بود كه وقتی با مخاطبی حرف می ‌زد، ، او را نگاه می ‌كرد و حرف می ‌زد؛ این‌ طور نبود كه نیم ‌رخ نگاه بكند که یك گوشه چشمش جای دیگر باشد و یك گوشه چشمش به مخاطب. ▫️ اگر كسی دارد با آدم حرف می ‌زند و آدم با او حرف می‌ زند، دیگر نباید یك گوشه چشمش به او باشد و یك گوشه چشمش به جای دیگر. حضرت وقتی با كسی حرف می زد، با تمام رخ، او را نگاه می ‌كرد. 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 6 تاریخ: 1391/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
28.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند.... . ➖ جلسه: 2 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت 🔻 به مناسبت دهه آخر صفر، استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه تلویزیونی انسان در آیینه رسالت، به تبیین حقیقت انسان پرداخته و در هر قسمت از آن، به نکات مطرح در این زمینه پرداخته اند. ▫️ امروز کسانی که از و انسان گرایی و انسان محوری دم می زنند و انسان را محور همه چیز می دانند و گرایش به انسان و توجه به انسان را در همه امور اصل و ختم همه چیز می دانند از این نکته غافل اند که این انسان خود از جایگاه دیگری آمده است و به آن جایگاه باز می گردد. نقطه غفلت انسانی و اومانیسم و این مکتب انسان گرایی که امروز جامعه بشری به آن مبتلا شده است غفلت از این لقاء و از این دیدار است که نقطه آغاز معرفتی او را خدا تأمین فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾ و نقطه انجام هستی او را هم به لقاء و دیدار خود همراه کرده است ﴿یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ﴾. 👈 این خدا که بدأ و ختم انسان را با حضور خود تأمین فرموده است در کتابش در این آیینه تمام نمای رسالت رسول مکرّم اسلام در قرآن عزیز می فرماید: ﴿إِنَّ الَّذینَ لا یرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذینَ هُمْ عَنْ آیاتِنا غافِلُونَ ٭ أُوْلَئكَ مَأْوَئهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُواْ یكْسِبُون‏﴾... . ↙️ سایت: https://mvaezjavadi.ir/fa/w/-99-140 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/fnz2b70 ↙️ یوتیوپ: https://youtu.be/LqGzJOUXKDs ➖ جلسه: 2 ➖ تاریخ: محرم و صفر 1403 1446 قمری 🌐 https://mvaezjavadi.ir 🆔 @m_vaezjavadi
عظمت مقام رسول گرامی اسلام در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت 28 صفر، سالروز رحلت جانسوز رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله وسلم)، فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین عظمت مقام آن حضرت از دیدگاه قرآن را از نظر می گذرانیم. ▫️ وجود مبارک رسول گرامی را که ذات اقدس الهی در قرآن معرفی می‌کند او را می ‌داند که کلّ جهان را با کتاب خود هدایت می ‌کند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد می‌ کند او را به عنوان ، رحمت عالمیان معرفی می ‌کند. ▫️ ... اینکه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است؛ یعنی شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید می ‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل بشود، می‌ شود رسول گرامی (ص)... . ↙️ مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/-9-91 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra