eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
13.2هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
25 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146) 🔸 (قدس سرّه) که از مصادیق روشن عالمان ربّانی بودند، در نخستین روزهای شکل گیری انقلاب اسلامی که گناهان عملی برخی، به گناهان اعتقادی شان می انجامید، در اعلامیه ای فرمودند: امروز ، ولو بلغ ما بلغ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146) 🔸 عالم ربّانی شدن، است. عالمان ربّانی که پیوند مستحکمی با خدا دارند و با امر به معروف و نهی از منکر که همان امر به قسط است، در صدد تربیتِ جدی و مستمرّ مردم اند، از شاگردان ویژه، همصف و همسنگر انبیا(علیهم السلام) به شمار می روند و شهادتشان نیز در ردیف شهادت آنان قرار دارد و مشمول این اصل کلّی اند: ﴿وکَأیِّن مِن نَبِی قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیّونَ کَثیرٌ فَما وهَنوا لِما أصابَهُم فی سَبیلِ اللهِ وما ضَعُفوا ومَا استَکانوا واللهُ یُحِبُّ الصَّابِرِین﴾ . رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)نیز مانند دیگر انبیا(علیهم السلام) پیروانی خاص تربیت کرد که برای و برپایی قسط تا مرز شهادت پیش می رفتند. 🔸 عالم ربّانی، جایگاه و وظیفه خویش را به خوبی می شناسد و کسی که عالم ربانی نیست دچار افراط و تفریط خواهد شد؛ یعنی ممکن است با تهوّر ناروا خود را به کشتن دهد؛ یا ترس بیجا او را به تقیه یا خلاف وظیفه وادارد. ◀️ (قدس سرّه) که از مصادیق روشن عالمان ربّانی بودند، در نخستین روزهای شکل گیری انقلاب اسلامی که گناهان عملی برخی، به گناهان اعتقادی شان می انجامید، در اعلامیه ای فرمودند: امروز ، ولو بلغ ما بلغ. 🔸 آری هرگاه اصل دین در خطر باشد، جای تقیه نیست و نمی توان گفت چون خطر در پیش است، باید صبر کرد. بعضی راحت طلبان، احیاناً با تمسّک به آیه ﴿یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا عَلَیکُم أنفُسَکُم لایَضُرُّکُم مَن ضَلَّ إذَا اهتَدَیتُم﴾ چنین برداشت می کردند که مواظب خودتان باشید و لازم نیست دیگران را امر به معروف کنید و تبهکاری دیگران برای شما ضرری ندارد؛ غافل از اینکه در این آیه جمله ﴿إذَا اهتَدَیتُم﴾ آمده است؛ یعنی گمراهی دیگران ضرری برای شما ندارد، زمانی که شما هدایت یابید؛ و روشن است وقتی انسان هدایت می شود که وظیفه را انجام دهد؛ نه اینکه بی تفاوت و راحت طلب باشد. 📚 تسنیم، جلد 13 ، ص506 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 23. بدعتگذاران 🔹
برخورد با بدعتگذاران
مبارزه جدّی با بدعتگذاران از وظایف دانشمندان و از عبادت‌ های مهم شمرده می ‌شود. خدا به پیامبرش (ص) فرمان می‌ دهد چنین به مبارزه با بدعتگذاران برخیزد: بگو: در آنچه به من وحی شده است، طعام حرامی را نمی ‌یابم كه بر خورنده ‌ای كه آن را می ‌خورد حرام شده باشد، مگر اینكه مردار باشد یا خونی ریخته شده یا گوشت خوك باشد كه پلید است، یا دامی كه آن را به نافرمانی سر بریده، همان كه هنگام ذبحش نام غیر خدا را بر آن برده ‌اند. و هر كس به خوردن یكی از این‌ها ناچار شود، به شرط آنكه ناچاری او در اثر ستمكاری و سركشی نباشد بر او حلال می‌ شود، چرا كه خدا آمرزنده و مهربان است. [1] [1]. ﴿قُل لا اَجِدُ فى ما اوحِى اِلَىَّ مُحَرَّمًا عَلىٰ طاعِمٍ یطعَمُهُ اِلاّ اَن یكونَ مَیتَـةً اَو دَمًا مَسفوحًا اَو لَحمَ خِنزیرٍ فَاِنَّهُ رِجسٌ اَو فِسقًا اُهِلَّ لِغَیرِ الله بِهِ فَمَنِ اضطُرَّ غَیرَ بَاغٍ و لا عَادٍ فَاِنَّ رَبَّكَ غَفورٌ رَحیم﴾ (سوره انعام، آیه 145). 📚 مفاتیح الحیات ص 515 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی فردا چهارشنبه 4 مهر 1403 برگزار نمی گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی پیامی را صادر نمودند. ◀️ متن کامل پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن آلرحیم ِ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالمِرصاد﴾ شناسنامه صهیونیسم در فرهنگ وحی الهی كید خائنانه و مكر ددمنشانه است، آنچه در این ایام بر مردم بزرگوار لبنان خصوصاً حزب الله از رژیم غاصب اسرائیل گذشت مصداق بارز ﴿لاتَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ است. اكنون كه متأسفانه نهادهای بین المللى و سازمان های جهانی برغم مسئولیتی كه دارند بی تفاوتند، از خدای سبحان درخواست اجابت قاصمانه و از امت اسلامی، مسئلت غیرت خالصانه و از همه عدل مداران حمایت قاطعانه داشته و داریم. تاریخ: ۱۴۰۳/۰7/03 جوادى آملى 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
علمِ مطلق
🔹 این ‌طور نیست که ـ معاذالله ـ علم خدا در دنیا و آخرت فرق بکند که خدا امروز عالم به غیب باشد و فردا عالم به شهادت! همه اشیا برای او مشهود است؛ منتها این و ، امر نسبی و اضافی است؛ یعنی آنچه نزد شما غیب است، نزد او می‌ شود مشهود؛ نه اینکه الآن خدا عالم به غیب باشد؛ یعنی چیزی غیب است مثل اینکه الآن چیزی پشت این دیوار است، بعد ما باخبر بشویم که پشت این دیوار چه خبر است. 🔹 آیه 61 سوره مبارکه «یونس» این است که هر کاری که شما انجام می ‌دهید، همین که می‌ خواهید وارد بشوید: ﴿كُنَّا عَلَیكُمْ شَهُوداً اذ تُفیضُونَ فیه﴾؛ همین که می‌ خواهید وارد بشوید در مشهد ما هستید. دیگر علم غیب ندارد؛ فردا برای او ظاهر می شود ندارد! امروز و فردا نزد ذات اقدس الهی، مشهود است، برای ماست که تفاوت پیدا می ‌کند. 🔹 ما می ‌گوییم: ﴿مالِكِ یوْمِ الدِّینِ﴾؛ الآن برای ما روشن نیست که او مالکِ امروز هم است، لذا به خودمان اسناد می ‌دهیم که من این کار را کردم، این مال من است یا مال فلان کس است! کارها را اموال را اشخاص را به دیگری نسبت می ‌دهیم؛ اما در معلوم می‌ شود که همه اینها تحت نفوذ و سلطه ذات اقدس الهی است. 🔹 قیامت، این حقایق است نه ظرف حدوث این حقایق، وگرنه در دنیا و آخرت برای ذات اقدس الهی همه این امور، یکسان مشهود است. ﴿یوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لا تَخْفی‏ مِنْكُمْ خافِیةٌ﴾ به لحاظ ماست؛ نه اینکه امروز «لا یعرض»، فردا «یعرض»! بلکه فردا برای شما معلوم می‌ شود که همه بود. 📚 سوره مبارکه حاقّه جلسه 5 تاریخ: 1397/10/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ تیر و مرداد 1403 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 26، تیر و مرداد ماه 1403) آماده و منتشر شد. ↙️ برای مشاهده این شماره اینجا را کلیک نمایید. http://mp3.esra.ir/pdf/mahnameh2/sh26.pdf 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
در پی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی پیامی را صادر نمودند. ◀️ متن کامل پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن آلرحیم ِ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالمِرصاد﴾ شناسنامه صهیونیسم در فرهنگ وحی الهی كید خائنانه و مكر ددمنشانه است، آنچه در این ایام بر مردم بزرگوار لبنان خصوصاً حزب الله از رژیم غاصب اسرائیل گذشت مصداق بارز ﴿لاتَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ است. اكنون كه متأسفانه نهادهای بین المللى و سازمان های جهانی برغم مسئولیتی كه دارند بی تفاوتند، از خدای سبحان درخواست اجابت قاصمانه و از امت اسلامی، مسئلت غیرت خالصانه و از همه عدل مداران حمایت قاطعانه داشته و داریم. تاریخ: ۱۴۰۳/۰7/03 جوادى آملى 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(216) 🔸 جهاد که از و جلوه ای از جلال و جمال هماهنگ خداست، بر مؤمنان واجب است، اگرچه با طبع آنان ناملایم است. البته کراهت جهاد به حدی نیست که موجب حرج و نفی وجوب آن شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(216) 🔸 جهاد که از و جلوه ای از جلال و جمال هماهنگ خداست، بر مؤمنان واجب است، اگرچه با طبع آنان ناملایم است. البته کراهت جهاد به حدی نیست که موجب حرج و نفی وجوب آن شود. 🔸 علت کراهت مؤمنان از جنگ سختی ها، زیان های مالی و جانی، ناامنی و گرانی است که جنگ در پی دارد و طبع هر انسانی از این امور گریزان است؛ نه اینکه خود را در برابر دشمن ضعیف می دانستند و نگران شکست اسلام بودند، و نه اینکه براثر عطوفت و رأفتی که در پرتو تربیت اسلامی پیدا کرده بودند جنگ و خونریزی را، هرچند با کافران و مشرکان بر نمی تافتند و امید داشتند با تبلیغ و موعظه آنان را که بوده اند به راه آورند، هر چند احتمال این گونه از امور بعید نیست. 🔸 این آیه نیز نخواسته مؤمنان را به دلیل کراهت از جنگ مذمت کند، بلکه خواسته است معیار محبّت و کراهت و خیر و شر را معرفی کند نه خواسته طبع، زیرا تنها خداست که علم مطلق است و همه چیز را می داند و انسان جاهل است و از این رو در تشخیص خیر و شر سخت نیازمند عقل و نقل معتبر است، تنها با تن دادن به رهنمودهای الهی است که می تواند به خیر برسد و از شر برهد. ◀️ انسان های خودساخته در پرتو ایمان به خدا و دل کندن از مظاهر فریبنده دنیا دشواری قتال را از یک سو به آسانی و کراهت طبیعی جنگ را از سوی دیگر به تبدیل می کنند. 📚 تسنیم، جلد 10 ، ص534 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فرازی از پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حسن زاده آملی ▫️ زندگی سراسر فخر این _ در آن اربعین گیری های او... _ در آن ناله ها و گریه های او که گفت: «تا جان به لب نرسید جام به لب نرسید» گذشت. 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra