eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 در فتح و مانند آن فرمودند من بر دست که دست خدا بالای آنهاست بوسه می ‌زنم؛ یعنی نه دست بسیجی را! آن «ید» بی ‌یدی «ید الله»ی را بوسه می ‌زنم، آن دستی را که دست خدا بالای اوست بوسه می‌ زنم! بسیاری از سخنان امام را وقتی بررسی می‌ کنید می‌بینید که است. 📚 سخنرانی در مسجد اعظم ـ شهر مقدس قم تاریخ: 1377/09/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز یازدهم ماه 1442 🔹 روح توحیدی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 روح توحیدی 🔹 یک وقت است که می‌ گویند فلان جا زمینش لرزید، این با چند سال درس خواندن، زمین ‌شناسی و گسل ‌ها را بررسی کردن آسان است. یک وقت سخن از «زلزلة العالم» است، جهان‌لرزه است؛ این را آدم چگونه بفهمد؟ 🔹 فرمود تو پیغمبر هستی، هوش و استعداد فراوانی ما به تو دادیم؛ اما تو آن نیستی که بفهمی ما چگونه این کرات را پودر می ‌کنیم. چیزهایی که ما یاد شما می ‌دهیم که تو آن نیستی که بتوانی یاد بگیری، نه «ما لا تعلم». نفرمود: «و علّمک ما لم تعلم»؛ نظیر ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾.[1] فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ﴾؛ یعنی تو آن نیستی که یاد بگیری. به ما هم فرمود شما هر جان بکَنید، اینها را یاد نمی ‌گیرید. از چه کسی می ‌خواهید یاد بگیرید؟ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾. ▫️ این ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾ روشن است؛ اما این «کان» منفی آن نقش را دارد، فرمود بشر هر جان بکَند نمی ‌فهمد که اول خلقت چه بود! چگونه دود را آفرید: ﴿فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات﴾،[2] بعد فرمود بساطش را جمع می ‌کنیم. 🔹 فرمود اینها دو تا مشکل جدّی دارند: یکی اینکه ما همه براهین را اقامه کردیم، باید تصدیق بکنند، تکذیب کردند. همه نعمت ‌ها را به اینها دادیم به جای اینکه شکر بکنند، کفر ورزیدند، پس اینها را به من واگذار کن. من مشکل آنها را حل می‌ کنم. در خیلی از موارد است که انسان خیال می ‌کند دخالت کرد بعد معلوم می‌ شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود ! این همان امام است. ببینید در سوره «أنفال» ذات أقدس الهی به پیغمبر یک‌ نحوه حرف می ‌زند. به آن رزمنده ‌ها به نحو دیگری حرف می ‌زند. به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛[3] یک اسناد ضعیفی به خود پیغمبر می ‌دهد. می ‌گوید آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی به رزمنده ‌ها که می ‌رسد، اصلاً سالبه کلیه است، همه اینها را نفی می‌ کند، می ‌گوید شما کاری نکردید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ﴾. نفرمود «فلم تقتلوهم اذ قتلتموهم»؛ فرمود: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾، درباره حضرت یک اسناد «فی الجمله‌»ای داد: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛ اما درباره مجاهدین فرمود شما کاری نکردید، من شما را فرستادم، شما دست من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم. دست آدم که حق ندارد بگوید من تیر زدم. فرمود: ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] هستید. آن بیان نورانی حضرت امیر است که راه گشاست، فرمود: «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ‏ جُنُودُه‏‏»؛[5] تمام اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. این خداست! [1]. سوره علق، آیه5. [2]. سوره بقره، آیه29. [3]. سوره انفال، آیه17. [4]. سوره فتح، آیه4. [5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه199. 📚 .سوره مبارکه مزمل جلسه 6 تاریخ: 1398/01/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده امام صادق علیه السلام : فردی نزد رسول خداص آمد و عرض كرد: ای رسول خدا! توصیه و سفارشی به من كن. آن حضرت سه بار از او پرسید: اگر سفارشی كنم انجام می‌ هی؟ آن شخص در هر سه بار پاسخ داد: آری، ای رسول خدا! حضرت رسول ص فرمود: به تو سفارش می ‌كنم كه هرگاه خواستی كاری انجام دهی درباره آن تدبر كن؛ اگر مایه بود انجام بده و اگر مایه گمراهی بود از آن بپرهیز.[1] 🔸 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: آگاه باشید! عبادتی كه در آن تفكر نباشد سودی ندارد[2] نیز می ‌فرماید: آگاه باشید! اگر در قرائت قرآن تدبر نباشد سودی ندارد[3]؛ همچنین آن حضرت در وصیت به محمد بن حنفیه می فرماید: هركس در كارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زشت و ناپسند قرار می‌ دهد و تدبیر پیش از عمل تو را از پشیمانی ایمنی می ‌بخشد.[4] [1] . إِنَّ رَجُلاً أَتَی النَّبِی ص، فَقَالَ لَهُ: یا رَسُولَ اللَّهِ! ...(الكافی، ج8، ص150). [2] . ... أَلا لا خَیرَ فِی عِبَادَةٍ لَیسَ فِیهَا تَفَكُّرٌ (الكافی، ج1، ص36). [3] . ... أَلا لا خَیرَ فِی قِرَاءَةٍ لَیسَ فِیهَا تَدَبُّرٌ... (الكافی، ج1، ص36). [4] . ... وَ مَنْ تَوَرَّطَ فِی الأُمُورِ غَیرَ نَاظِرٍ فِی الْعَوَاقِبِ... (وسائل الشیعة، ج15، ص281 ـ 282). 📚 مفاتیح الحیات ص 71 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوازدهم ماه 1442 🔹 امام متقین 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 امام متقین 🔹 اینها كه می‌ گویند ﴿هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیاتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[1] (علیهم السلام) را دارند می ‌روند. در دو جای نهج ‌البلاغه هست كه وجود مبارك حضرت امیر فرمود حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «امامُ مَن اتّقی»[2] با اینكه همه است! چرا قرآن ﴿هُدی لِلْمُتَّقِینَ﴾[3] است؟ برای اینكه ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾[4] است! برای اینكه متّقیان و مؤمنان از آن استفاده می ‌برند. پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، منتها متّقیان استفاده می ‌كنند. 🔹 و مراجع و روحانیت امام همه مردم ‌اند منتها متّقیان از اینها استفاده می ‌كنند؛ منتها اینها امام مردم ‌اند، امام متّقیان‌ اند، نه ! این تعبیر این ‌چنین نیست كه حالا ما به دنبال حرف زمخشری و امثال زمخشری بگردیم كه محتمل است این «امام» جمع آمّ باشد نظیر صیام جمع صائم،[5] این می ‌خواهد بفرماید علما ، مراجع حرفشان یكی است، روحانیت حرفشان یكی است. اگر امام متّقیان ‌اند ! اگر ـ معاذ الله ـ اختلافی با هم داشتند معلوم می‌ شود امام متّقیان نیستند، ائمه ‌اند، اگر ائمه شدند این فضیلت را ندارند. تعبیر برای آن است كه روشن بشود اینها از یك نفر حرف می‌ گیرند، برای یك نفر حرف می‌ زنند، در یك مسیر حركت می‌كنند، لذا همه‌ آنها هستند. [1] . سوره فرقان، آیه74. [2] . نهج‌البلاغه، خطبه‌ های 94 و 116. [3] . سوره بقره، آیه 2. [4] . سوره بقره، آیه 185. [5] . الكشاف، ج3، ص296. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه31 تاریخ: 1390/12/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 ابن كوّاء از امیرموٴمنان علیه السلام درباره پرسید. آن حضرت فرمود: خدای متعالی اسلام را تشریع كرد و آن را پوششی برای عاقبت اندیشان و [سبب] فهم تیزبینان قرار داد؛[1] نیز فرمود: برترین عبادت اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست.[2] امام رضا علیه السلام می ‌فرماید: عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست. عبادت واقعی، در كار خدای جلیل است.[3] [1] . أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی شَرَعَ الإِسْلامَ... وَ جَعَلَه... لِبَاساً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ فَهْماً لِمَنْ تَفَطَّنَ... (الكافى، ج2، ص49). [2] . أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ إِدْمَانُ التَّفَكُّرِ فِى اللَّهِ وَ فِى قُدْرَتِهِ (الكافى، ج2، ص55). [3] . لَیسَ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصَّلاةِ وَ الصَّوْمِ، إِنَّمَا الْعِبَادَةُ التَّفَكُّرُ فِى أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الكافى، ج2، ص55). 📚 مفاتیح الحیات ص 72 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سیزدهم ماه 1442 🔹 سبُّوحٌ قُدُّوسٌ 🆔 @a_javadiamoli_esra