eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و هشتم ماه 1442 🔹 کذّاب 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کذّاب 🔹 [امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام] فرمود پسرم! «یا بُنَی إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ»؛ اگر بخواهی دوست کسی باشی کسی که گرفتار حُمق است با دوستی نکن. «فَإِنَّهُ یرِیدُ أَنْ ینْفَعَكَ فَیضُرَّكَ»، چون حُمق دارد این نمی ‌فهمد خیر و شرّ چیست! حَسَن و قبیح چیست! زشت و زیبا چیست! صدق و کذب چیست! حق و باطل چیست! ▫️ اینها است! ما تا نفهمیم «الحق ما هو؟ الباطل ما هو؟ الصدق ما هو؟ الکذب ما هو؟ الخیر ما هو؟ الشرّ ما هو؟ الحسن ما هو؟ القبیح ما هو؟» راه بسته است. فرمود او چون نمی ‌فهمد به تو آسیب می‌ رساند. با کسی که عاقل نیست دوستی نگیر! دوستی نکن! دوست نباش! 🔹 «فَإِنَّهُ یرِیدُ أَنْ ینْفَعَكَ فَیضُرَّكَ وَ إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِیلِ»؛ با آدم دوست نباش، چرا؟ «فَإِنَّهُ یقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَیهِ»؛ به هر حال ما در روزگار یک فراز و فرود ـ که از تعبیرات لطیف شیخ عطار است در منطق الطیر خود این اصطلاح فراز و فرود[1] ـ زندگی همین است. به هر حال انسان تنها که نمی ‌تواند زندگی کند، یک وقت احتیاج به چیزی دارد. یک آدم بخیل در سخت ‌ترین حالت، آدم را تنها می‌ گذارد. «فَإِنَّهُ یقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَیهِ»؛ در شدیدترین حالتی که تو به او احتیاج داری او خودش را جدا می ‌کند و از تو فاصله می ‌گیرد. 🔹 «وَ إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ»؛ با آدم فاسق، رفاقت نکن! «فَإِنَّهُ یبِیعُكَ بِالتَّافِهِ»؛ چون آدم فاسقی است به اندک چیزی شما را می ‌فروشد. بنا شد علیه شما حرف بزند، با اندک چیزی! شما را از دست دیگران هم بگیرد، به اندک بهایی این کار را می ‌کند. 🔹 «وَ إِیاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ»؛ از آدم مخصوصاً کذّاب، فاصله بگیر. «فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ یقَرِّبُ عَلَیكَ الْبَعِیدَ وَ یبَعِّدُ عَلَیكَ الْقَرِیبَ»؛[2] آدم دروغگو مثل سراب است. سراب همین است که آدم در کرانه افق انسان خیال می‌کند آب است، بعد «إِذَا جَاءَهُ لَمْ یجِدْهُ شَیئا»؛ می ‌بیند آب نیست. آدم دروغگو دور را نزدیک، نزدیک را دور؛ موجود را معدوم و معدوم را موجود نشان می ‌دهد و انسان را فریب می ‌دهد. ▫️ به هر کاذبی نمی ‌گویند کذّاب. یک وقت است که کسی پردروغ است که یا صیغه مبالغه است یا حرفه است، می‌شود کذّاب. یک وقت است نه، یک خبر تلخ می ‌گوید. در همان صحنه می‌ شود کذّاب. این جریان جعفر کذّاب این طور نبود که او مرتّب دروغ می ‌گفت و دروغ پیشه بود، این طور نبود. یک کار سنگینی که نباید می ‌کرد و آن داعیه مثلاً امامت و ولایت بود، با همان کار کذّاب شده است. اگر کسی یک کار خلاف ناروایی بکند می ‌شود ﴿أَفَّاكٍ أَثیمٍ﴾، می ‌شود کذّاب و مانند آن. [1]. دیوان اشعار عطار، غزل337؛ «ز سرگشتگی زیر چوگان چرخ ٭٭٭ چو گویی ندانی فراز از فرود». [2]. نهج البلاغه، حکمت37. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/08/24 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 توجه جامعه اسلامی به علوم مورد نیاز و فراگیری آن‌ ها، از ضرورت‌ ها و موجب حفظ عزت و قدرت مسلمانان است. از امیرمؤمنان (علیه السلام) در این خصوص چنین نقل شده است: علم و دانش قدرت است، هر كس به آن دست یابد، غلبه می ‌یابد و هر كس به آن دست نیابد زیر سلطه قرار می‌ گیرد.[1] [1] . العلمُ سُلطان، مَن وَجدَهُ صالَ به ومَن لم یجِدهُ صیلَ علیه (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج20، ص319). 📚 مفاتیح الحیات ص 80. 🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تفسیر تسنیم جلد 59 » 📗آیه 50 تا 118 سوره مبارکه مؤمنون 📗آیه 1 تا 34 سوره مبارکه نور ♦️ منتشر شد. 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/g78668 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و نهم ماه 1442 🔹 مقدمه عاقل شدن 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مقدمه عاقل شدن 🔹 تمام این درس‌خواندن‌ ها است؛ این کتاب قرآن کریم چقدر بوسیدنی است! فرمود علم چیز خوبی است بر همه واجب است عالِم بشوند درست است، اما نردبان است و بر همه لازم است نردبان تهیه کنند این نردبان است که از کجا بالا برویم؟ فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾[1] ما می ‌خواهیم علم نمی ‌خواهیم! ما بالارفتن می‌ خواهیم نردبان نمی‌ خواهیم! این نردبان برای این است که انسان بالا برود علم برای اینکه بشود فرمود: ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ یعنی علم مقدمه است برای عقل و عقل هم که وجود مبارک حضرت معرفی کرد فرمود: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».[2] 🔹 پس آیه قرآن دارد که علم نردبان است برای اینکه ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ پس معلوم می ‌شود علم باید باشد و معیار آن است و هدف حوزوی‌ ها و دانشگاهی‌ های اسلامی این است که انسان بشود ولی خدا و ولی خدا هم همین است. اگر کسی ولی او شد حالا در دنیا برکاتش را دارد آخرت برکاتش را دارد ولی ، نصیب ولی خدا می ‌شود؛ یعنی به ما گفتند «علم الدراسة» را تعیین کنید تا آن جایی که ممکن است، ولی اگر به آن اوج رسیدید مجتهد شدید این «علم الدراسة» وسیله است برای چه؟ برای . «علم الوراثة» همین است که انسان ولی او بشود. کم نبودند مردان بزرگ حتی زنان بزرگ که ائمه (علیهم السلام) می فرمودند: «مِنَّا اهلَ البَیت»[3] حالا درباره سلمان[4] شهرت پیدا کرده درباره بعضی از محدّثین همین شهر قم ائمه فرمودند فلان محدّث «مِنَّا اهلَ البَیت»؛[5] یعنی ﴿أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهیمَ لَلَّذینَ اتَّبَعُوهُ﴾ است «إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِالْأَنْبِیاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ» است. چون هیچ فرقی بین وجود مبارک و ائمه قبلی که نیست! اگر امام صادق به بعضی از شاگردانش فرمود: «هو منّا اهل البیت»، حالا ما چرا نرسیم به جایی که حضرت به ما بفرماید فلان کس «منّا اهل البیت»؟! برای اینکه این راه باز است آدم حیف است این مقام را برای چیزهای بی ‌ارزش از دست بدهد! 🔹 این بیانات نورانی حضرت امیر راه گشاست خودشان این راه را رفتند، یک؛ شاگردان مخصوص به دنبال اینها این راه را رفتند، دو؛ به همه ما سفارش می ‌کنند که بیایید، سه. حضرت امیری که کلّ دنیا برای او سهل است که «لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَة» من هرگز ستم نمی‌ کنم،[6] او می‌فرماید بعضی از دوستان ما کسانی بودند که وقتی من آنها را می‌ دیدم یک مرد بزرگی را می‌ دیدم «كَانَ [یعَظِّمُهُ‏] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛[7] من وقتی این بزرگوار را می ‌دیدم یک شخص باعظمتی را مشاهده می ‌کردم، این از شاگردان حضرت بود! پس می ‌شود که انسان به جایی برسد با اینکه نه امام است و نه امامزاده به جایی برسد که بگوید او یک مرد بزرگی است، این راه باز است! [1]. سوره عنکبوت، آیه43. [2]. تفسیر نور الثقلین، ج‏5، ص382. [3]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص905. [4]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [5]. الإختصاص، النص، ص68. [6]. الأمالی( للصدوق)، النص، ص623. [7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت289. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🆔 @a_javadiamoli_esra