eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز اول ماه 1443 ▪️ خون شهید 🔹 کشور را چه چیزی پاک می ‌کند؟ باران که کشور را پاک نمی ‌کند! اختلاس و نجومی را باران پاک نمی ‌کند! خون شهید و مرکّب عالم، اینها پاک می ‌کنند... . 👇👇👇👇👇
💠 خون شهید ▪️ کشور را چه چیزی پاک می ‌کند؟ باران که کشور را پاک نمی ‌کند! اختلاس و نجومی را باران پاک نمی ‌کند! خون شهید و مرکّب عالم، اینها پاک می ‌کنند. کشوری که همه چیز دارد، یک عده با احتکار و غیر احتکار این کشور را ملتهب کردند، این نه خدا خوشش می ‌آید، نه پیغمبر خوشش می‌ آید. یک وقت می ‌بینید که می ‌گیرد، گرفت! ▪️ بعضی از گناهان را خدای سبحان ممکن است عفو کند یا به قیامت واگذار کند؛ اما بعضی از گناهان را او «أَشَدُّ الْمُعَاقِبِینَ فِی مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَة»[1] و «سریع الانتقام» هم هست؛ طوری که ﴿لَهُمْ خِزْی فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ﴾[2] این آیه است. فرمود ما آبروی اینها را در دنیا و آخرت می ‌بریم. ▪️ فرمود من خودم را مسئول می ‌دانم، موظّف می ‌دانم که روزی تمام این مار و عقرب ‌ها را بدهم؛ حالا روزی ما را نمی ‌دهد؟ آن وقت کسی این روزی را بگیرد و احتکار بکند و جامعه را ملتهب بکند و را هدر بدهد، خدا او را رها می ‌گذارد؟! این: ﴿لَهُمْ خِزْی فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ﴾؛[3] این یعنی چه؟ فرمود: ما آبروی بعضی‌ ها را هم در دنیا می‌برم، هم در آخرت. این نظیر ترک صوم و صلات نیست که امید بخشش باشد و اگر هم باشد در قیامت هست! نه، فرمود: شما و خون پاک را دارید از بین می ‌برید، چرا ما این کار را بکنیم؟ اینها را گفتند به ما یا نگفتند؟ ▪️ اگر افضل از دماء شهداست که هست، اگر کسانی هستند که «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ شهید تنها برای نجات از جهنم نرفت، برای رسیدن به بهشت نرفت، آنها سرجایش محفوظ است. شهید برای رفت. این «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ» یعنی چه؟ یعنی ایران را پاک کردی. ایران که با باران پاک نمی‌ شود. اینها با خون شهید پاک می‌ شود. اینها از اختلاس و نجومی و اینها با این خون پاک می شود. ▪️ قرآن چه می‌ گوید؟ فرمود: اگر کشوری داد، کشور پاک شد، حتماً میوه طیب و طاهر دارد. آن زیارت «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ این آیه قرآن ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾;[4] امانت، امنیت، طهارت، عدالت، ادب، فرهنگ، اینها روزی خوب و میوه خوب یک مملکت است. این بیان قرآن است، آن بیان ائمه است، ما دیگر چه داریم؟ از چه کسی باید نقل کنیم؟ ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. خون داد پاک کرد، این کشور باید بدهد و این طور هم هست. چرا ما این گونه نشویم؟ [1]. تهذیب الاحکام، ج3، ص108. [2]. سوره مائده، آیه33. [3]. سوره مائده، آیه33. [4]. سوره اعراف، آیه58. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/05/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام هادی (علیه السلام) می ‌فرماید: بهترین چیز برای تب مالاریا این است كه فالوده (حلوا) ساخته شده با عسل و زعفران زیاد بخورد و در آن روز جز آن چیزی نخورد.[1] رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فرماید: هرگاه فشار خون زیاد شد حجامت كنید، زیرا فشار خون چه بسا كشنده است.[2] [1] . خَیرُ الأَشْیاءِ لِحُمَّی الرِّبْعِ أَنْ یؤْكَلَ فِى یوْمِهَا الْفَالُوذَجُ الْمَعْمُولُ بِالْعَسَلِ وَ یكْثِرُ زَعْفَرَانَهُ وَ لا یؤْكَلُ فِى یوْمِهَا غَیرُهُ (بحار الانوار، ج59، ص100). [2] . احْتَجِمُوا إِذَا هَاجَ بِكُمُ الدَّمُ، فَإِنَّ الدَّمَ رُبَّمَا تَبَیغَ بِصَاحِبِهِ فَیقْتُلُهُ (مستدرك الوسائل، ج13، ص80). 📚 مفاتیح الحیات ص 117. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوم ماه 1443 ▪️ فرزند مکه و منا 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فرزند مکه و منا ▪️ مرحوم طبرسی (رضوان الله علیه) در جلد دوّم کتاب شریف احتجاج[1] که احتجاجات وجود مبارک در مجلس شام را ذکر می ‌کند: «احتجاج علی بن الحسین زین العابدین (علیه السلام) علی یزید بن معاویة (علیهما اللّعنة) لما أدخل علیه‏»; ایشان دارد که «رَوَتْ ثِقَاتُ الرُّوَاةِ وَ عُدُولُهُمْ»؛ یعنی یک راوی و دو راوی نیست، این را گزارشگران موثّق و عادل نقل کردند، این قسمت احتجاج را که حضرت وقتی وارد شد و آن صحنه را دید که مستحضرید تا می ‌رسد به اینجا که وجود مبارک فرمود حالا به من اجازه بدهید که «یا یزِیدُ ائْذَنْ لِی حَتَّی أَصْعَدَ هَذِهِ الْأَعْوَاد»; روی این چوب ‌ها بروم؟ وقتی که وجود مبارک بالای منبر رفتند فرمودند: «مَا أَعْرَفَنِی بِمَا تُرِیدُ فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَی عَلَیهِ وَ صَلَّی عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) ثُمَّ قَالَ أَیهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یعْرِفْنِی فَأَنَا أُعَرِّفُهُ بِنَفْسِی أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنًی»؛ ما امسال منا نرفتیم; ولی منا را ما زنده کردیم! «أَنَا ابْنُ الْمَرْوَةِ وَ الصَّفَا أَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی (صلی الله علیه و آله و سلم) أَنَا ابْنُ مَنْ لَا یخْفَی أَنَا ابْنُ مَنْ عَلَا فَاسْتَعْلَی فَجَازَ سِدْرَةَ الْمُنْتَهَی فَكانَ مِنْ رَبِّهِ قابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنى»؛ حیف است که به دست بعضی ‌ها افتاد! وگرنه همین بسیاری از آیات و روایات تفسیری را بر عهده دارد، اینها وقتی سخنرانی می ‌کنند، به هر حال دارند آیات را تفسیر می ‌کنند. فرمود من پسر کسی هستم که ﴿دَنَا فَتَدَلَّی ٭ فَكانَ قابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنی‏﴾;[2] آن روز فرمود در تمام کره زمین, مردی به عظمت من نیست و درست فرمود! ▪️ مرحوم طبرسی می‌ گوید این را ثقات روات و عدول آنها نقل کردند، یک گزارشگر و دو گزارشگر نیست. فرمود من پسر کسی هستم که ﴿دَنَا فَتَدَلَّی ٭ فَكانَ قابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنی‏﴾، پس معلوم می‌ شود که همه ضمیرها به بر می‌ گردد. [1]. الإحتجاج (للطبرسی), ج2, ص311. [2]. سوره نجم، آیات 8 و 9. 📚 سوره مبارکه نجم جلسه 9 تاریخ: 1395/12/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: حجامت، مایه سلامتی بدن و تقویت عقل است.[1] امام باقر (علیه السلام) می‌ فرماید: وسیله طبابت عرب سه چیز است‌: تیغ حجامت‌، تنقیه و واپسین درمان كه داغ کردن است.[2] [1] . الْحِجَامَةُ تُصِحُّ الْبَدَنَ وَ تَشُدُّ الْعَقْلَ (تحف العقول، ص100). [2] . طِبُّ الْعَرَبِ فِى ثَلاثَةٍ: شَرْطَةِ الْحَجَّامِ وَ الْحُقْنَةِ وَ آخِرُ الدَّوَاءِ الْكَىُّ (وسائل الشیعة، ج25، ص226). 📚 مفاتیح الحیات ص 118. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 اهداف قیام امام حسین علیه السلام ▪️ در عصر سالار شهیدان حسین بن علی ابن ابی‌طالب (سلام الله علیه)، جریان منكر كه ابی عبدالله فرمود: من برای نهی از منكر قیام كردم،[1] تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بداخلاقی نبود، بلكه بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود. ▪️ وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت، كفر به جای اسلام برگشت، قهراً معاصی مناسب خود را هم به همراه دارد. در جریان معروف هم به همین صورت است. ▪️ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود من به قصد قیام كرده‌ ام، تنها معروف فرعی و اخلاقی و عملی نبود، بلكه هم معروف اعتقادی بود هم معروف اخلاقی بود و هم معروف عملی؛ یعنی شرك به جای توحید نشست كه توحید معروف است، تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست كه تواضع اخلاق است، صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست؛ سالار شهیدان هم برای معروف اعتقادی قیام كرد هم برای معروف اخلاقی قیام كرد هم برای معروف عملی، تا جامعه، موحّد بشود در بخش ، متخلّق به اخلاق الهی بشود در بخش و عامل به دستورهای دینی بشود در بخش . [1] . مناقب آل‌أبی‌طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص: 89. آپارات: . https://aparat.com/v/A8Ili 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جمال كعبه 🔹 یک وقت خواستند کعبه را مزین کنند با پرنیان و اطلس! حکیم سنایی فرمود که چرا به دنبال ابریشم می ‌گردید؟ چرا به دنبال استبرق می ‌گردید؟ كعبه را جامه كردن از هوس است ٭٭٭ یای بیتی بس است[1] شما می‌خواهید با استبرق و پرنیان کعبه را مزین کنید، با طلا کعبه را زینت کنی، همین سنگ سیاه یک زیور دارد و آن کلمه «یاء» ضمیر است، یک «یاء» دارد که این «یاء» زیور آن است که خدا فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیتِی﴾.[2] 🔹 همین یک «یاء» را خدا به ما هم دارد؛ اما ما به دنبال 3سنگ و گِل می ‌گردیم! مگر نفرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾![3] مگر ما را از خودش ندانست؟! [1]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص101. [2] . سوره بقره، آیه125. [3] . سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72. 📚 سخنرانی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام ـ تهران تاریخ: 1395/06/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سوم ماه 1443 🔸 توفیق انتظار 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 توفیق انتظار 🔸 امتی منتظر (سلام الله علیه) است كه شرایط ظهورش را فراهم بكند، وگرنه منتظر نخواهد بود. اولین شرط اسلامی است؛ زیرا امام كه معارف الهی را عرضه می ‌كند، وقتی جامعه از رشد فرهنگی بالایی برخوردار باشد بهتر می ‌فهمد و بهتر دفاع می ‌كند؛ نه خود گرفتار خواهد شد، نه اجازه می‌ دهد دیگران از جهل و تجاهل عوام یا عوام زده سوء استفاده كنند. این اولین وظیفه است و دومین وظیفه شهامت و شجاعت است در اجرای منویات پیامبر گرامی اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) كه در حقیقت احكام و حكم الهی است، این دو اصل را به عنوان و تحصیل چنین شرایط اسلام برای ما مقرر كرده است. 🔸 از وجود مبارك رسیده است وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور می‌ كند كه ذات اقدس الهی لطفی نسبت به امت انسانی و اسلامی داشته باشد و دست مرحمت الهی بر بالای سر امت اسلامی كشیده بشود كه اینها و اینها كامل باشد،[1] اینها اندیش‌وران فرزانگان و خردمندان متبحر و حكیم خواهند بود. آنچه كه در جامعه اسلامی می ‌گذرد و حكومت می‌ كند است؛ با این رشد مردم شرایط علمی ظهور حضرت را فراهم كرده‌ اند. طبق این روایتی كه از امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است تا مردم عاقل نشدند، معارف دین را درست نشناختند و معنای امامت را درست ارزیابی نكردند ولی عصر (ارواحنا فداه) نصیب آنها نخواهد شد. 🔸 دومین شرط که مربوط به مدیریت و مدبریت و شهامت و شجاعت در است، بیانی است كه باز از وجود مبارك رسیده است كه یاران راستین ولی عصر و اصحاب آن حضرت «كَانَ الرَّجُلُ مِنْ شِیعَتِنَا أَجْرَى مِنْ‏ لَیثٍ‏ وَ أَمْضَى‏ مِنْ‏ سِنَانٍ»[2] یعنی از شیر شجاع تر و از نیزه تیزترند. نمونه این گونه از شهامت ‌ها را در دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران اسلامی نشان دادند، زن و مرد بزرگ‌سال و میان سال و نوسال نشان دادند كه برای حفظ دین می ‌توان از شیر با شجاعت ‌تر بود و از نیزه تیزتر بود و هرگونه خطری را با جان خرید پس اگر از نظر رشد فرهنگی به آن نصاب راه یافتند و از نظر شهامت و شجاعت به این نصاب بار یافتند آن گاه شرایط ظهور را تحصیل كرده ‌اند. [1] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ‏ بِهَا عُقُولَهُمْ‏ وَ كَمَلَتْ‏ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ». [2] . بصائر الدرجات، 1، ص24. 📚 پیام به سمینار فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا تاریخ: 1375/09/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: درمان با چهار چیز است: قطره بینی، حجامت، نوره و تنقیه؛ همچنین می ‌فرماید: بهترین درمان، حجامت‌، قطره در بینی ریختن‌، حمام رفتن و تنقیه است[1] و نیز می ‌فرماید: از جمله درمان ‌های پیامبران، حجامت كردن، نوره كشیدن و قطره‌ چكانی در بینی است.[2] [1] . الدَّوَاءُ أَرْبَعَةٌ: السَّعُوطُ وَ الْحِجَامَةُ وَ النُّورَةُ وَ الْحُقْنَةُ (الكافى، ج8، ص192)، خَیرُ مَا تَدَاوَیتُمْ بِهِ الْحِجَامَةُ وَ السّعُوطُ وَ الْحَمَّامُ وَ الْحُقْنَةُ (وسائل الشیعة، ج25، ص225). [2] . مِنْ دَوَاءِ الأَنْبِیاءِ الْحِجَامَةُ وَ النُّورَةُ وَ السّعُوطُ (مستدرك الوسائل، ج1، ص387). 📚 مفاتیح الحیات ص 118. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهارم ماه 1443 🔹 نقش شیطان 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نقش شیطان 🔹 اصل كلی این است كه شیطان در این جهان نقشی دارد و آن كردن و كردن است؛ كار حرامی است که او دارد می ‌كند، ولی اختیار را از هیچ كسی سلب نمی ‌كند. اینكه شیطان می ‌كند معصیت است و خلاف شرع است؛ مثل اینكه كسی مركز فساد دایر می‌ كند، خب كسی كه مركز فساد دایر می ‌كند هیچ جوانی را مجبور نمی ‌كند، ولی زمینه گناه را فراهم می‌ كند. این وسوسه كردن, تبلیغ گناه كردن, ترویج گناه كردن این معصیت است، شیطان هم همین كار را می ‌كند؛ اما كسی را مجبور نمی ‌كند كارش در همین حد است. فرمود آنچه دامنگیر مردم سبأ شد همان است كه دامنگیر مردم منطقه دیگر هم می‌ شود. این است كه شیطان عده‌ای را می‌ كند به طرف گناه, برخی‌ ها می‌ پذیرند و برخی‌ ها نمی ‌پذیرند. شیطان گفت من اینها را می ‌كنم اینكه می‌ گویند دشمن قسم ‌خورده منظورش شیطان است، شیطان سوگند یاد كرد گفت: ﴿فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ﴾[1] این دشمنی است كه سوگند یاد كرده است. عرض كرد خدایا! به عزّت تو قسم من اینها را گمراه می ‌كنم گمراهی ‌اش هم در حدّ وسوسه است. ، او را به جهنم می‌برد چون معصیت كرده تشویق كرد و وسیله گناه را فراهم كرد، اما بار تبهكاران را كم نمی ‌كند؛ لذا در سوره مباركه «ابراهیم» (سلام الله علیه) كه قبلاً گذشت فرمود وقتی در صحنه قیامت كه است طرفین، حجّت اقامه می ‌كنند، شیطان می ‌گوید من دعوت‌نامه نوشتم خب می ‌خواستید نیایید. از درون، شما را به حق دعوت كرده است، از بیرون شما را به حق دعوت كردند، آنها كه بزرگ و مقدس ‌تر و محترم ‌تر بودند آنها كه معصوم بودند آنها كه بیشتر بودند خب می‌ خواستی حرف آنها را گوش بدهی! چرا حرف مرا گوش دادی؟ می‌ خواستی نیایی! همین حرفی كه در سوره مباركه «ابراهیم» آیه 22 مطرح است، همان حرف در سوره مباركه «سبأ» هم طرح می‌ شود. 🔹 در آیه 22 سوره مباركه «ابراهیم» این است كه ﴿وَقَالَ الشَّیطَانُ لَمَّا قُضِی الْأَمْرُ﴾ به تبهكاران می‌ گوید ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ﴾ (یك)، ﴿وَوَعَدتُّكُمْ﴾ (دو)، من دادم خدا هم وعده داد من خُلف وعده كردم من به شما وعده دادم كه اگر اینجا بیایید تمدّن هست, مدنیت هست, آزادی هست, دروغ گفتم, ذات اقدس الهی به شما وعده داد و درست گفت, خدا وعده داد: ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ﴾ من وعده‌ دروغی دادم خدا وعده راست داد، خب می‌خواستید آنجا بروید! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ﴾؛ من كه مسلّط نبودم، من یك مركز فساد باز كردم همین! خودم گناه كردم گناه هست باید جهنم بروم خب درست است، اما من شما را مجبور نكردم, همین! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ﴾ من هیچ سلطنتی نداشتم این به استثنای منقطع شبیه ‌تر است، همین استثنای منقطع یا شبیه استثنای منقطع در محلّ بحث سوره مباركه «سبأ» هم هست. سلطنت من فقط به این بود كه برای شما نوشتم همین! خب من یك دعوت‌نامه نوشتم شما سه, چهارتا دعوت‌نامه دریافت كردید از عقل دریافت كردید, از فطرت دریافت كردید, از پیغمبر دریافت كردید, از اهل ‌بیت دریافت كردید, ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ﴾ همین! ﴿فَاسْتَجَبْتُمْ لِی﴾ شما دعوت مرا اجابت كردید خب می ‌خواستید نكنید ﴿فَلاَ تَلُومُونِی﴾ مرا ملامت نكنید ﴿وَلُومُوا أَنفُسَكُم﴾ خودتان را ملامت كنید. [1] . سوره ص، آیه 82. 📚 سوره سبأ جلسه 6 تاریخ: 1392/07/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: گلابی نرم و تر و تازه حرارت بدن را خاموش می‌ كند.[1] امام رضا (علیه السلام) می ‌فرماید: هر كه می ‌خواهد در طول زمستان زكام نگیرد هر روز سه لقمه انگبین (عسل با موم) بخورد.[2] [1] . إِنَّ الإِجَّاصَ الطَّرِىَّ یطْفِئُ الْحَرَارَةَ... (الكافى، ج6، ص359). [2] . وَ مَنْ أَرَادَ رَدْعَ الزُّكَامِ مُدَّةَ أَیامِ الشِّتَاءِ فَلْیأْكُلْ كُلَّ یوْمٍ ثَلاثَ لُقَمٍ مِنَ الشَّهْدِ (بحار الانوار، ج59، ص322). 📚 مفاتیح الحیات ص 118. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات جامعه ▪️ سالار شهیدان همه ایام مخصوصاً این ایام را فروغ بخشید، با خونش، با جانش، با فرزندانش، آن قدر تلاش و کوشش کرد که جامعه را نورانی کند، جامعه را زنده کند. ▪️ فرمود نهضت من عاشورای من، قیام من، شهادت و اسارت من این طور نیست که با اتخاذ مضلّ همراه باشد ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 📚 پیام برای مبلغین تاریخ: 1400/05/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زبان بین المللی 🔹 یک مشترکی بین این هفت میلیارد هست و آن است که زبان دل ‌پذیر است. ما همان طوری که به حسب حس از بوی خوب همه لذت می ‌بریم و کسی یادمان نداد، شرقی و غربی ندارد، از گُل همه لذت می ‌برند، از عسل همه لذت می ‌برند، اینها یک مشترکاتی است که با زبان خلقت همراه است. در هم یک سلسله مسایل مشترکی بین نوسال و سالمند و همه هست. اگر بتوانید با آن زبان سخن بگویید، هم استاد را روشن کردید، هم شاگرد را روشن کردید. این هست و راه آن توسل به ذات أقدس الهی و کنجکاوی و فحص و بحث است، می ‌شود پیدا کرد. 🔹 مطلب بعدی آن است که ما الآن یک فردوسی کم داریم؛ حالا اگر کسی توانست کار فردوسی را انجام بدهد، «طوبی لهم»! ولی به هر حال جای فردوسی خالی است. شما آقایان، بچه‌ های شما، جوان های شما و همه مسئولین ایران کاری کردند که در این هفت میلیارد بشر نمونه است. خدا غریق رحمت کند فردوسی را! او تنها شاعر نبود، او بود، در عصری که نام مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) با سربریدن همراه بود، آن وقت در شاهنامه گفت: که من شهر علمم علیم دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست[1] اگر غیر فردوسی بود که مهلت نمی ‌دادند. مرحوم استادمان آقای حکیم الهی قمشه ‌ای را خدا غریق رحمت کند! ایشان می ‌گفت این فردوسی اگر ماند برای آن لطایف شعری ‌اش ماند: میازار موری که دانه کش است ٭٭٭ که جان دارد و جان شیرین خوش است[2] بعد فرمود من لطیف ‌تر از او گفتم؛ من گفتم که: هر کس که دلی دارد یک مور نیازارد ٭٭٭ کآن مور هم از دلبر دارد اثری بر دل[3] گفت که شعر من لطیف ‌تر از فردوسی است؛ اما او حماسی است. مرحوم فردوسی از این جهت که یک حکیم نام‌ آوری بود، مرحوم صدر المتألهین با اینکه نام شعرا را نمی ‌برد، یکجا از ایشان به عظمت نام می ‌برد. فردوسی گفته است که: خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای هر چه هستی تویی[4] صدر المتألهین می ‌گوید به اینکه این «یاء» هستی، یای ضمیر نیست.[5] معنای شعر فردوسی این نیست که من نمی ‌دانم چه هستی، هرچه هستی خودت هستی! این «یاء» یای مصدری است: خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای هر چه هستی تویی یعنی تمام حقیقت هستی تویی. «یاء» یای ضمیر باشد خیلی فرق است. 🔹 اگر فردوسی بود کاری که ایران کرده بود آن کار واقع روی کره زمین کاری است نمونه، حالا این چه وقت به سینما می ‌آید؟! آن و بزرگواری مردم ایران است. خدا صدام را گرفت و حمله کرد به کویت به عنوان اینکه یکی از استان‌های ماست. همه به مسئولین، از امام و مسئولین و به مردم گفتند شما هم چهار تا گلوله از آن طرف بزنید، ما گفتیم این کار را نمی ‌کنیم، ما امضا کردیم، شما با هم جنگ دارید، ما زیر امضایمان را نمی ‌زنیم. در حالی که اگر ما چهارتا گلوله می ‌زدیم، یک مقدار خسارت ‌ها را می‌ رفتیم می‌گرفتیم، حق مسلّم ما بود؛ اما گفتیم ما امضا کردیم، ما تعهد سپردیم؛ این را می ‌گویند ! یک فردوسی می‌ خواهد که این را به نظم دربیاورد که ایران در کجای آسمان فکر می ‌کند؟! مردم هم حاضر نبودند، مسئولین هم حاضر نبودند، تنها امام که نبود. این کار رستم و کشتن اشکبوس و اینها نیست، این یک کرامتی است، این است. [1]. شاهنامه فردوسی، بخش7، گفتار اندر ستایش پیغمبر. [2]. بوستان سعدی، باب دوم در احسان. [3]. كلیات دیوان حكیم الهی قمشه‏ای، غزل 290، ص678. [4]. شاهنامه فردوسی، بخش1، آغاز کتاب. [5]. اسفار، ج۲، ص۳۳۴. 📚 .دیدار جمعی از مسئولین سینمایی و هنرمندان کشور با حضرت استاد تاریخ: 1396/12/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حاج محسن بیدارفر ... . 👇👇👇👇👇
پیام تسليت حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال مرحوم جناب آقاى محسن بيدارفر بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون خبر ناگوار و داغ نشان ارتحال يكى از شريف ترين و فرزانه ترين انسان روزگار ما يعنى جناب آقاى محسن بيدارفر (رحمة الله عليه)موجب تاسّف و تأثر شديد گرديد . او كه از خاندان علم و فرهنگ بود انسان محبوب و كم نظيرى بود كه در همه جنبه هاى انسانى نمونه كرامت و نشانه شرافت بود فرزانگی او در رهبت و رغبتى الهى، علم و معرفتى ربانى ، اخلاق و تربيتى ملكى، زهد و بى رغبتى تام نسبت به دنيا، نرم خوى و ملاطفت جويى و نظائر آن مشهود همگان و در باور تمامى هم كيشان است. فارغ از جنبه هاى والاى شخصى، ميزان تأثير علمى و فرهنگى وى در صحنه دانش هاى بنيادى علمى و تحقيقى بسيار زياد و خيره كننده بود، اهتمام به إحياء آثار حكمى، عرفانى و تفسيرى حكيمان و عارفان راستين در زمره بهترين تلاشهاى ارزشمند اين انسان نمونه محسوب و ثبت است. با توجّه به محدوديّت فضاى حكمى و عرفانى سعى بليغ داشت تا اينگونه آثار با بهترين تحقيق و در بهترين شرائط در اختيار شيفتگان قرار گيرد. از تحصيل فضل و دانش و درس آموزى نزد اساتيد بزرگ لحظه اى درنگ نكرده همواره مشتاقانه در ساده ترين هيبت و خالص ترين هيئت حضور يافته و توشه بر مى گرفت. مناسبات دوستانه و شفيقانه آقاى بيدارفر با حضرت آية الله جوادى آملى (دام ظله) همواره براى اين بنده گوارا و جالب بود توجّه تام و نگاه خواستنى حضرت استاد به مرحوم آقاى بيدارفر بسيار كمياب و نادر بود. همين ايام دوست و رفيق هم نوا و هم مرام ايشان جناب آقاى محمد تقى شفيق آملى (رحمة الله عليه) كه به لحاظ سلوك اخلاقى و شيوه مرامى بسيار قريب الافق با ايشان بوده و در پايگاه عشق و شوق يعنى كتابخانه آقاى بيدارفر روزگار گذرانده و نرد عشق علم و ارادت باخته به ديار ابد شتافت. از درگاه الهى براى جناب آقاى حاج محسن بيدارفر جنان واسعه و رحمت كريمه مسئلت داشته و بازماندگان و بيت معزّز ايشان و بستگان گرامى و مكرّم نيز از مواهب الهى و فيوضات ربانى بهره مندند، ان شاء الله. 🆔 @m_vaezjavadi
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرموٴمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: هرگاه مسلمان ضعیف شد گوشت را به همراه شیر بخورد، چرا كه خدا در آن دو، قوت نهاده است.[1] به فرموده امام صادق (علیه السلام): حنا بوی بد عرق را برطرف و چهره را شاداب و دهان را خوش ‌بو و فرزند را زیبا كند.[2] [1] . إِذَا ضَعُفَ الْمُسْلِمُ فَلْیأْكُلِ اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ، فَإِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الْقُوَّةَ فِیهِمَا (تحف العقول، ص107). [2] . الْحِنَّاءُ یذْهَبُ بِالسَّهَكِ وَ یزِیدُ فِى مَاءِ الْوَجْهِ وَ یطَیبُ النَّكْهَةَ وَ یحَسِّنُ الْوَلَدَ (الفقیه، ج1، ص119). 📚 مفاتیح الحیات ص 118 و 119. 🆔 @a_javadiamoli_esra