eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آه مظلوم ▪️ مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) می ‌فرمود که این حدیث از غرر روایات ماست؛[1] وجود مبارک حضرت امیر داشتند در مسجد سخنرانی می ‌کردند. از شام معمولاً گروهی برای جاسوسی یا خبریابی می ‌آمدند. آمدند محضر حضرت امیر وجود مبارک هم بچه بود، نشسته بود. به حضرت عرض کردند: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؛ بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ این یک سؤالی بود که کسی دسترسی ندارد، مگر اینکه آدم از راه بگوید، اینها هم علم غیب باورشان نمی‌ شود. سائل سؤال کرد: «كَمْ بَینَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء»؟ حضرت اشاره کرد به که پسر تو جواب بده! وجود مبارک فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏»؛[2] یعنی اگر آسمان ظاهر را می‌ گویی، ما که متر نداریم، تا چشم می ‌بیند آسمان است. اگر آسمان باطن و ملکوت را می گویی، است. آه مظلوم مستقیماً به آسمان می ‌رسد، آنجا که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾،[3] آنجا که ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾.[4] ▪️ در قرآن فرمود که درهای آسمان به روی کافر باز نمی ‌شود، این کدام آسمان است؟ این آسمان ظاهری که الآن اینها ترمینال دارند! این کدام آسمان است؟ فرمود: ﴿لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾،[5] درهای آسمان به روی کفار باز نمی‌ شود؛ این همان آسمانی است که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، این آسمان را می ‌فهمد با اینکه بچه است! فرمود: اگر آسمان ظاهر را بگویید، «مَدُّ الْبَصَرِ»؛ تا چشم می ‌بیند. آسمان باطنی که ﴿وَ فِی السَّماءِ رِزْقُكُمْ﴾، آسمان باطنی که ﴿وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكَانَتْ أَبْوَاباً﴾،[6] آسمان باطنی که ﴿لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ﴾، آن را می ‌گویی، ؛ «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم‏». ▪️ چرا مستجاب می ‌رسد، به کجا می ‌رسد؟ این مثل دود نیست که بالا برود. این مظلوم وقتی آه می ‌کشد، چه کسی باید جواب بگوید؟ باید فرشته‌ های آسمانی که به اذن خدا مدبّرات امر هستند، باید این کار را انجام بدهند. آنها که اینجاها نیستند. بُعد مکانت است نه بُعد مکانی! این ! فرمود: «دَعْوَةُ الْمَظْلُوم وَ مَدُّ الْبَصَرِ‏». [1]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص169. [2]. تحف العقول، ص229. [3]. سوره ذاریات، آیه22. [4]. سوره اعراف، آیه40. [5]. سوره اعراف، آیه40. [6]. سوره نبأ، آیه19. : https://aparat.com/v/wPrac 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/06/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفتم ماه 1443 ▪️ سياست چيست؟ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سیاست چیست؟ ▪️ از وجود مبارك سؤال كردند سیاست چیست؟ در مورد مستحضرید که در زیارت جامعه امام هادی (صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض می ‌كنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛[1] ای بندگان الهی! از امام مجتبی سؤال كردند سیاست چیست؟ فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»[2]، می ‌بینید سیاست را در اضلاع سه‌گانه این مثلث بابركت معنا كرد. ▫️ فرمود: رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا, اسما و اوصاف خدا, افعال و اقوال و آثار خدا, رهنمودهای خدا, عمل به دستورهای خدا مستحكم كنید یك. ▫️ رابطه ‌تان را با زنده ‌ها، آن‌كه انسان است، رابطه انسانی‌ تان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخی ‌ها مسلمان ‌اند، برخی ‌ها اهل كتاب ‌اند، برخی ‌ها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمان‌ ها را آزار برساند. ▫️ بخش سوم و ضلع سوم، اموات ‌اند، حقوق اموات را رعایت كنید. آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسه ‌ای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید. ▪️ سیاست آن است كه این انسان با خدایش داشته باشد اولاً, با جوامع بشری در سه بخش ـ هم بخش ملّی و محلّی, هم بخش منطقه ‌ای, هم بخش بین‌ المللی ـ حفظ كند. در بخش مسلمان ‌ها که بخش ملّی و محلّی ماست، در بخش با اهل كتاب كه خدا را قبول دارند و وحی و نبوّت را قبول دارند بخش منطقه ‌ای ماست، بخش سوم بخش بین ‌المللی ماست، زیرا ذات اقدس الهی پیغمبر را به عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] فرستاد, كتاب او را ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾[4] فرستاد, ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[5] فرستاد, ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[6] فرستاد, ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[7] فرستاد، ما باید پیغمبری فكر كنیم؛ یعنی با جهان, داشته باشیم، مگر آنها قطع [جنگ] كنند كه ما ناچاریم قیام كنیم، وگرنه اساس بر این است كه ما نسبت به تمام مردم روی زمین باشیم. [1] . من لا یحضره الفقیه، ج2، ص610. [2] . الحیاة، ترجمه احمد آرام، ج6، ص620. [3] . سوره انبیاء، آیه107. [4] . سوره مدثر، آیه31. [5] . سوره مدثر، آیه36. [6] . سوره فرقان، آیه1. [7] . سوره سبإ، آیه28. 📚 پیام به همایش سبط اكبر (امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)) تاریخ: 1393/03/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: در هیچ حرامی شفا نیست[1] و نیز در پاسخ كسی كه پرسید: آیا می ‌توان از شراب کشمش در دارو بهره برد؟ فرمود: برای كسی سزاوار (جایز) نیست كه از حرام شفا طلبد.[2] [1] . لَیسَ فِى حَرَامٍ شِفَاءٌ (الكافى، ج8، ص193). [2] . عَنْ قَائِدِ بْنِ طَلْحَةَ، أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنِ النَّبِیذِ یجْعَلُ فِى الدَّوَاءِ، فَقَالَ: لا، لَیسَ ینْبَغِى لأَحَدٍ أَنْ یسْتَشْفِىَ بِالْحَرَامِ (الكافى، ج6، ص414). 📚 مفاتیح الحیات ص 119. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1443 🔹 آبروی مؤمن 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آبروی مؤمن 🔹 شما سوره مبارکه «علق» را ملاحظه بفرمایید ـ که جزء عتائق سور است. این «إقرأ» اول نازل شده، قبل از آن که ما آیه ‌ای نداشتیم ـ در بخش پایانی سوره «علق» اصلاً آن قسمت‌ ها سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از جهنم نیست، سخن از حیاست: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی﴾؛[1] انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! بعدها سخن از جهنم آمد وقتی بی حیایی بشر پیش آمد؛ وگرنه اول که خدا نگفت می ‌سوزانم، اول گفت می ‌بینم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ﴾، اول و آخرش هم در مناجات شعبانیه . این وسط‌ها ما مشکل داریم. او با ما از وارد شد، او با ما از راه حیا و محبت و دوستی دارد سخن می‌ گوید. 🔹 این روایت را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) در جلد هفده همین کتاب شریف وسائل باب تجارت و احکام تجارت که آن شخص آمد خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض کرد که به من مأموریت دادند که بروم اهواز و آمدم حضور شما که به هر حال را شما بدهید، اینها یک دستوری دادند که من اهواز بروم. حضرت فرمود به مردم آن جا کن، درباره دین این طور باش، را حفظ بکن، مؤمنین را حفظ بکن، تا به این جمله می ‌رسد که فرمود را حفظ بکن، برای اینکه ذات أقدس الهی می ‌فرماید ـ اینها حدیث قدسی است که اینها دارند می گویند ـ. فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[2] این خیلی بالاتر از «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏»[3] است! اگر معصوم نگفته بود، مگر کسی جرأت می‌ کرد چنین حرفی بزند؟! این همین طور حرف می‌ زنند. اینکه فرمود: ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾، در محب و محبوب جا برای گله که نیست. اگر کسی شد به او اجازه می ‌دهد که اینطور با او ناز بکند. 🔹قبلاً این کلمه «ناز» به عرضتان رسید این «دعای افتتاح» که از وجود مبارک حضرت است در همین صفحه اول بعد از چند سطر حضرت فرمود به خدا بگویید: «مُدِلًّا عَلَیك‏»؛[4] ـ این مُدل از «إدلال» است، «إدلال، دَلال»؛ یعنی غنج و ناز ـ خدایا من می ‌خواهم با تو ناز کنم ـ دَلال یعنی ناز ـ آن «أفتقر، أفتقر، أفتقر» که سرجایش محفوظ است. 🔹 این دین است! این بگیر و ببندش خیلی کم است، برای یک گروه دیگر است. همه درها را باز گذاشتند و از هر دری بخواهیم برویم راه باز است. [1]. سوره علق, آیه14. [2]. وسائل الشیعة، ج17، ص211. [3]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [4]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص58. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 352 تاریخ: 1397/12/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 از حضرت صادق (علیه السلام) درباره دارویی که با شراب آغشته است پرسیده شد، آن حضرت فرمود‌: به خدا سوگند! دوست ندارم به آن نگاه كنم تا چه رسد به اینكه با آن مداوا كنم، چرا كه آن همانند پیه و گوشت خوك است؛ ولی [متأسفانه] برخی از مردم خود را با آن مداوا می‌ كنند.[1] [1] . عَنِ الْحَلَبِىِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ دَوَاءٍ عُجِنَ بِالْخَمْرِ، فَقَالَ: لا وَ اللَّهِ، مَا أُحِبُّ أَنْ أَنْظُرَ إِلَیهِ، فَكَیفَ أَتَدَاوَی بِهِ، إِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ شَحْمِ الْخِنْزِیرِ أَوْ لَحْمِ الْخِنْزِیرِ وَ إِنَّ أُنَاساً لَیتَدَاوَوْنَ بِهِ (الكافى، ج6، ص414). 📚 مفاتیح الحیات ص 119 و 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نهم ماه 1443 ▪️ مهم ترين معجزه 🆔 @a_javadiamoli_esra