eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: در هیچ حرامی شفا نیست[1] و نیز در پاسخ كسی كه پرسید: آیا می ‌توان از شراب کشمش در دارو بهره برد؟ فرمود: برای كسی سزاوار (جایز) نیست كه از حرام شفا طلبد.[2] [1] . لَیسَ فِى حَرَامٍ شِفَاءٌ (الكافى، ج8، ص193). [2] . عَنْ قَائِدِ بْنِ طَلْحَةَ، أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنِ النَّبِیذِ یجْعَلُ فِى الدَّوَاءِ، فَقَالَ: لا، لَیسَ ینْبَغِى لأَحَدٍ أَنْ یسْتَشْفِىَ بِالْحَرَامِ (الكافى، ج6، ص414). 📚 مفاتیح الحیات ص 119. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1443 🔹 آبروی مؤمن 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آبروی مؤمن 🔹 شما سوره مبارکه «علق» را ملاحظه بفرمایید ـ که جزء عتائق سور است. این «إقرأ» اول نازل شده، قبل از آن که ما آیه ‌ای نداشتیم ـ در بخش پایانی سوره «علق» اصلاً آن قسمت‌ ها سخن از بگیر و ببند نیست، سخن از جهنم نیست، سخن از حیاست: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی﴾؛[1] انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! بعدها سخن از جهنم آمد وقتی بی حیایی بشر پیش آمد؛ وگرنه اول که خدا نگفت می ‌سوزانم، اول گفت می ‌بینم: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ﴾، اول و آخرش هم در مناجات شعبانیه . این وسط‌ها ما مشکل داریم. او با ما از وارد شد، او با ما از راه حیا و محبت و دوستی دارد سخن می‌ گوید. 🔹 این روایت را مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) در جلد هفده همین کتاب شریف وسائل باب تجارت و احکام تجارت که آن شخص آمد خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض کرد که به من مأموریت دادند که بروم اهواز و آمدم حضور شما که به هر حال را شما بدهید، اینها یک دستوری دادند که من اهواز بروم. حضرت فرمود به مردم آن جا کن، درباره دین این طور باش، را حفظ بکن، مؤمنین را حفظ بکن، تا به این جمله می ‌رسد که فرمود را حفظ بکن، برای اینکه ذات أقدس الهی می ‌فرماید ـ اینها حدیث قدسی است که اینها دارند می گویند ـ. فرمود: «فَالْمُؤْمِنُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[2] این خیلی بالاتر از «سَلْمَانُ‏ مِنَّا‏»[3] است! اگر معصوم نگفته بود، مگر کسی جرأت می‌ کرد چنین حرفی بزند؟! این همین طور حرف می‌ زنند. اینکه فرمود: ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾، در محب و محبوب جا برای گله که نیست. اگر کسی شد به او اجازه می ‌دهد که اینطور با او ناز بکند. 🔹قبلاً این کلمه «ناز» به عرضتان رسید این «دعای افتتاح» که از وجود مبارک حضرت است در همین صفحه اول بعد از چند سطر حضرت فرمود به خدا بگویید: «مُدِلًّا عَلَیك‏»؛[4] ـ این مُدل از «إدلال» است، «إدلال، دَلال»؛ یعنی غنج و ناز ـ خدایا من می ‌خواهم با تو ناز کنم ـ دَلال یعنی ناز ـ آن «أفتقر، أفتقر، أفتقر» که سرجایش محفوظ است. 🔹 این دین است! این بگیر و ببندش خیلی کم است، برای یک گروه دیگر است. همه درها را باز گذاشتند و از هر دری بخواهیم برویم راه باز است. [1]. سوره علق, آیه14. [2]. وسائل الشیعة، ج17، ص211. [3]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [4]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص58. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 352 تاریخ: 1397/12/19 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 از حضرت صادق (علیه السلام) درباره دارویی که با شراب آغشته است پرسیده شد، آن حضرت فرمود‌: به خدا سوگند! دوست ندارم به آن نگاه كنم تا چه رسد به اینكه با آن مداوا كنم، چرا كه آن همانند پیه و گوشت خوك است؛ ولی [متأسفانه] برخی از مردم خود را با آن مداوا می‌ كنند.[1] [1] . عَنِ الْحَلَبِىِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ دَوَاءٍ عُجِنَ بِالْخَمْرِ، فَقَالَ: لا وَ اللَّهِ، مَا أُحِبُّ أَنْ أَنْظُرَ إِلَیهِ، فَكَیفَ أَتَدَاوَی بِهِ، إِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ شَحْمِ الْخِنْزِیرِ أَوْ لَحْمِ الْخِنْزِیرِ وَ إِنَّ أُنَاساً لَیتَدَاوَوْنَ بِهِ (الكافى، ج6، ص414). 📚 مفاتیح الحیات ص 119 و 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نهم ماه 1443 ▪️ مهم ترين معجزه 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مهم ترین معجزه ▪️ از عربی كه 1400 سال قبل یا بیشتر زندگی می ‌كرد، اگر چیزی شنیده شود كه بدتر از آن را امروز در هند دارند كه مثلاً موش را می ‌پرستند، جای تعجّب نیست؛ آنها از این حرف ‌ها داشتند، اینها را وجود مبارك پیغمبر آدم كرد بود كه چگونه از میان اینها اباذر تربیت كرد, مقداد تربیت كرد, عمار تربیت كرد و اویس قَرن تربیت كرد؛ این وجود مبارك پیغمبر است كه این عربِ این چنینی را اباذر كرده است؛ ایشان را به اباذر آموخت. مرحوم كلینی در جلد هشت كافی دارد در هنگام تبعید (رضوان الله علیه) به ربذه خلیفه وقت دستور داد كسی او را بدرقه نكند؛ ولی حضرت امیر و فرزندانشان اعتنا نكردند و تا مرز وداع، اباذر را بدرقه كردند. هركدام از این بزرگواران ـ وجود مبارك حضرت امیر, امام حسن, امام حسین (علیهم السلام و علیهم الصلاة) ـ فرمایشاتی فرمودند، چند نفری هم كه خدمتشان بودند هم حرف زدند و او را تسلیت و دلداری می ‌دادند كه خدا هست و . این در پاسخ به وجود مبارك حضرت امیر عرض كرد كه من معتقدم و باورم این است كه اگر تمام روی زمین مثل مِس شود كه علفی سبز نشود و هیچ قطره بارانی از آسمان نبارد من معتقدم که خدا می‌ تواند بنده خود را روزی بدهد،[1] این است. اباذر معصوم نیست, حرفش حجّت نیست؛ ولی این حرف را در پیشگاه سه معصوم گفت که می‌ شود حجّت. مرحوم كلینی كه این را در جلد هشت كافی نقل كرد، نه برای اینكه حرف ابا‌ذر است، برای اینكه در پیشگاه سه معصوم است و تقریر شده است، حضرت امیر دیگر نفرمود این اغراق است. ▪️ اگر ملت ما این‌طور اباذری فكر كند، تحریم هیچ اثری ندارد! بالأخره ما در پناه هستیم، این حرف‌ ها را باور كردیم، لکن به این شرط كه در ما نباشد, كذب نباشد, نباشد, نباشد. حرفی است كه سه معصوم آن را امضا كردند؛ این می‌ شود اباذر, همان عرب را اباذر ساخت, همان عرب را ساخت كه فرمود: عمّار «مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِهِ»[2] ایمان است این پیغمبر بود حالا ما اگر حضورش را درك نكردیم لااقل كتاب و عترتش را كه درك می ‌كنیم. [1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج8، ص208. [2]. بحارالانوار، ج29, ص405. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 30 تاریخ: 1393/02/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 به فرموده رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): استعمال بوی خوش دل را قوت می‌ بخشد.[1] امیرمؤمنان (علیه السلام) می‌فرماید: استعمال بوی خوش، شست ‌و شو كردن، نگاه به سبزه و سواركاری مایه شادابی و شكوفایی ‌اند.[2] [1] . [الرَّیحَ] الرَّائِحَةُ الطَّیبَةُ تَشُدُّ الْقَلْبَ (الكافى، ج6، ص510). [2] . التَّطَیبُ نُشْرَةٌ وَ الْغُسْلُ نُشْرَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَی الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ (مكارم الاخلاق، ص42). 📚 مفاتیح الحیات ص 120. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 فتوای دل ▪️ علی ابن ابی‌طالب (سلام الله علیه) فرمود شما نه از خود مدد گرفتید و نه از ره‌ آورد انبیای بیرونی استمداد كردید، دست شما پیش دیگران دراز است. همین بیان نورانی را در قتلگاه گفته؛ فرمود: «وَیحَكُمْ یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ! إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دینٌ وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا أَحْراراً فی دُنْیاكُمْ»؛[1] فرمود ‌ای پیروان ابوسفیان! ‌ای امویان! شما حرف انبیا را گوش ندادید لااقل را گوش بدهید، را گوش بدهید، از درون شما فریاد می‌ زند كه زن و بچه بیگناه هستند! اینها نه صبغه الهی داشتند نه صبغه انسانی، این كار جاهلیت بود. [1] . اللهوف، ص 120. آپارات: https://aparat.com/v/JEX3k 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1385/11/06 🆔 @a_javadiamoli_esra