eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ایمان کامل 🔸 یکی از این رسول اکرم (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الکرم) این است، فرمود سه چیز است که اگر در انسانی باشد ایمان او کامل است: یکی اینکه «إِذَا رَضِی لَمْ یدْخِلْهُ رِضَاهُ فِی إِثْمٍ وَ لَا بَاطِلٍ‏». دوم اینکه «إِذَا غَضِبَ لَمْ یخْرِجْهُ الْغَضَبُ مِنَ الْحَقِّ». سوم اینکه «إِذَا قَدَرَ لَمْ یتَعَاطَ مَا لَیسَ لَه»؛[1] فرمود اگر انسان راضی شد در حال رفاه است، در حال سرور است، در حال نشاط است، این نشاطش او را از حق وارد باطل نکند، در ایام تمکّن، در ایام رفاه و در ایام جوانی وارد مرز باطل نشود. دوم اینکه اگر عصبانی شد، این غضب او را از حق خارج نکند، چیزی که نباید بگوید نگوید، چیزی که نباید بخورد نخورد و مانند آن. سوم اینکه اگر به قدرتی رسید، به پستی رسید، از حد خود تعدی و تجاوز نکند. این سه کلمه در عین حال که مختصر است هم ما را حل می ‌کند هم ما را حل می ‌کند. اگر مسئولین ما به این جمله سوم عمل کنند هیچ مشکلی پیش نمی ‌آید، اگر خود ما به آن جمله اول و دوم عمل کنیم هیچ مشکلی پیش نمی ‌آید، این یک بخش از بیانات نورانی رسول اکرم بود. 🔸 بخش دیگر آن این است که مردم خواهان عزت‌ هستند، خواهان قدرت‌ هستند، قوت ‌اند و خواهان بی‌‌‌نیازی هستند. فرمود اگر کسی خواست نزد مردم عزیز باشد، با تقوا باشد: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَعَزَّ النَّاسِ فَلْیتَّقِ اللَّه» در جامعه ما چطور است؟ اگر کسی واقعاً پرهیزکار بود نزد ما خیلی عزیز است، ما گرچه خودمان آلوده باشیم، ولی به پاکان احترام می‌گذاریم. فرمود اگر کسی خواست در جامعه مردم باشد مردم باشد و اگر کسی خواست قدرت داشته باشد به مرکز قدرت تکیه کند و آن خداست: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَقْوَی النَّاسِ فَلْیتَوَكَّلْ عَلَی اللَّه» چون در قرآن دارد: ﴿مَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾،[2] «وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یكُونَ أَغْنَی النَّاسِ فَلْیكُنْ بِمَا فِی یدِ اللَّهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِی یدِهِ‏»؛[3] فرمود اگر کسی بخواهد توانگر باشد، روح بی‌‌نیازی در او باشد به آنچه نزد خداست اطمینان او بیش از آن مقدار باشد که در دست مردم است، این روح بی‌‌نیازی در انسان ایجاد می‌کند، این هم یک سلسله از بیانات جامع آن حضرت بود. 🔸 بخش دیگر بیان نورانی آن حضرت این است فرمود آن است که انسان از دار فریب و دار غرور جا‌خالی کند «مِنْ عَلَامَاتِ الْعَقْلِ التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّزَوُّدَ لِسُكْنَی الْقُبُورِ وَ التَّأَهُّبَ لِیوْمِ النُّشُور»؛[4] فرمود نشانه عقل و فرزانگی این است که انسان از عالمی که است جا‌خالی کند. تجافی آن حالتی است دیدید اگر مأمومی در نماز جماعت دیر رسید به رکعت دوم امام رسید امام مشغول خواندن تشهد است مأموم روی انگشت ‌های پا و روی دست ‌ها آماده برخاستن است، این حالت را می ‌گویند حالت . فرمود انسان عاقل از دنیا چنین حالتی دارد؛ یعنی آماده برخاستن است، آماده فرار است، نچسبید به دار غرور، هر چه انسان را فریب می ‌دهد دنیاست. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص239. [2]. سوره طلاق، آیه3. [3]. تحف العقول، ص27. [4]. إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج‏1، ص45؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏74، ص176. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1376/04/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 الطاف خفیه الهی ▫️ جریان شهادت فرزند بزرگ امام بزرگوار (رضوان الله تعالی علیهما) ... حادثه بسیار تلخی بود. امام (رضوان الله علیه) فرمودند این از است، چون كسانی كه در آن روزها در قم حضور داشتند بلكه در ایران، مستحضر بودند رشد انقلاب، شكوفایی انقلاب، سرعت انقلاب و شتاب انقلاب از همان مجالس سوگ و ماتم آیت ‌الله مرحوم فرزند امام (رضوان الله تعالی علیه) بود. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 زباله ‌ها: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مي ‌فرمايد: پارچه آلوده را از خانه‌ هايتان بيرون گذاريد، چرا كه آن، خوابگاه و جايگاه پليدي و آلودگي است[1]؛ همچنين مي ‌فرمايد: شب زباله‌ ها را در خانه‌ هايتان نگه نداريد كه جايگاه شيطان است.[2] اميرمؤمنان (علیه السلام) مي‌ فرمايد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ما را به دفن چهار چيز فرمان داد: مو، دندان، ناخن و خون[3] و به فرموده امام صادق (علیه السلام): دفن كردن ناخن و موي چيده شده سنت است.[4] [1] . أخْرِجُوا مِنْدِيلَ الغَمْرِ مِنْ بُيُوتِكُمْ، فإِنَّهُ مَبِيتُ الخَبِيثِ ومَجْلِسُهُ (الجامع الصغير، ج1، ص49). [2] . لا تُبَيِّتُوا الْقُمَامَةَ فِى بُيُوتِكُمْ، فَإِنَّهَا مَقْعَدُ الشَّيْطَانِ (مكارم الاخلاق، ص425). [3] . أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِص بِدَفْنِ أَرْبَعَةٍ: الشَّعْرِ وَ السِّنِّ وَ الظُّفُرِ وَ الدَّمِ (كتاب الخصال، ص251). [4] . يَدْفِنُ الرَّجُلُ أَظَافِيرَهُ وَ شَعْرَهُ إِذَا أَخَذَ مِنْهَا وَ هِىَ سُنَّةٌ (الفقيه، ج1، ص128). 📚 مفاتیح الحیات ص 136. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جان جهان 🔸 رسول گرامی آن طوری كه بعضی از بزرگان درباره شخصیت او سخن گفتند به منزله است، این جهان به منزله پیكر و مجاری ادراكی و تحریكی یك واحد است و وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به مثابه است. این عالم است؛ لذا از كل عالم باخبر است و در كل عالم اثر دارد. 🔸 اگر بزرگانی گفتند انبیای پیشین به بركت وجود مبارك رسول گرامی به فلان مقام رسیده است ناظر به این تحلیل است و اگر فرمودند «كُنْتُ نَبِیاً وَ آدَمَ بَینَ الْمَاءِ وَ الطِّین»[1] ناظر به این تحلیل است و اگر فرمودند اول كسی كه در آن میثاق عمومی كه خدای سبحان از همه پیمان گرفت كه فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾[2] اول كسی كه گفت «قال بلی» من بودم[3] ناظر به همین است. [1]. الأنوار فی مولد النبی صلى الله علیه و آله، ص2‏. [2]. سوره اعراف، آیه172. [3]. تفسیر القمی، ج‏1، ص246; «أَوَّلُ مَنْ سَبَقَ مِنَ الرُّسُلِ إِلَى بَلَى مُحَمَّدٌ ص‏». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/01/3 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی در مرکز اسلامی لندن 🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01 لینک آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/TJrgW 🆔 @a_javadiamoli_esra
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوتی موضوع: بیست و سومین کنفرانس بین المللی در مرکز اسلامی لندن 🔸 تاريخ پخش پیام: 1400/08/01 لینک آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/TJrgW 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: که مبدأ و منتها و آغاز و انجام در آن هست، هرگز نه ستم می کند و نه در برابر ستم ساکت می نشیند. 🔸 بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت در مرکز اسلامی انگلیس با پیام تصویری حضرت امروز شنبه در شهر لندن انگلستان برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در آغاز این پیام تصویری اظهار داشتند: از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم که توفیقی عطا کند تا وحدت بین المللی جهان اسلام بیش از پیش رونق بگیرد و چالش ها قدیم و جدید، سالف و آنف به خوبی شناخته شود و راهکار حلّ این چالش ها و اختلاف ها فهمیده شود و به چیزی که به این چالش ها خاتمه می دهد به همگان مرحمت کند! 🔸 ایشان بیان داشتند: چالش جدیدی که دامنگیر جهان بشریت و همچنین دامنگیر امت اسلامی است چالش نو و تازه ای نیست، بلکه همان چالش های گذشته است؛ منتها عمیق تر و پهن تر و خطرناک تر شد؛ یکی و یکی است. در عمل اعتقاد به رخت بربست، رخت بربست، رخت بربست، رعایت یکدیگر رخت بربست و مانند آن. آنچه در بخش عمل چالش ایجاد کرد ستم و جنگ های بین المللی است؛ منتها نیابتی، نه جنگ های رسمی و تفاوت فراوانِ فقر و غنا، بیکاری و کم کاری و ستمکاری و مانند آن در بخش های عملی است... . متن کامل خبر: http://news.esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
تتمیم علوم
🔸 ایام پربركت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می ‌كنیم. اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق» این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی ... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تتمیم علوم
🔸 ایام پربركت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می ‌كنیم. 🔸 اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق»[1] این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ العُلوم, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الحُقوق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الدِراسه, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَقام الوِراثه» و مانند آن. این ‌چنین نیست كه آن حضرت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقط برای آمده باشد, برای تكمیل علوم هم آمد، چون مهم‌ ترین ره ‌آورد او ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾, یك؛ ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾, دو؛ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾, سه؛ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾,[2] چهار ؛ این ره ‌آورد تازه را در مكتب وحی باید یافت و نه جز آن؛ عصاره ره‌ آورد چهارم این است كه وحی الهی چیزی به جامعه بشری می ‌آموزد كه آنها نه تنها نمی ‌دانند، بلكه نمی‌ توانند بدون تعلیم وحیانی یاد بگیرند، چون «یعلّمُهم ما لاَ یعلمون» غیر از «یعلّمهم ما لم یكونوا یعرفون» یا «ما لم یکونوا یعلمون» است، وقتی ذات اقدس الهی به رسول خود می ‌فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾[3] غیر از آن است كه بفرماید «علّمك ما لم تعلم» یا «ما لا تعلم». 🔸 یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. مستحضرید همان ‌طوری كه در فقه اصغر باعث بطلان عبادت است, در فقه اكبر باعث كدر شدن آن علم است. بزرگان اهل معرفت گفتند: «فانّ قطرةً مِن هَوی النَفس مُكَدِّرُ بحراً مِن العِلم»[4] یك قطره از هوامداری و , دریایی از علم را آلوده می ‌كند. اگر كسی بحرالعلوم بود؛ ولی یك قطره در او خودخواهی و دعوت به خود بود، همان یک قطره دریایی از علم را آلوده می ‎کند. [1]. بحارالانوار، ج16، ص210. [2]. سوره بقره, آیه151. [3]. سوره نساء, آیه113. [4]. ایقاظ النائمین، ص74. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/V24tg 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری رحمة الله علیه تاریخ: 1392/10/26 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفدهم ماه 1443 🔸خلق قرآنی 🆔 @a_javadiamoli_esra