eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مقام حضرت زهرا سلام الله علیها ▫️ وجود مبارك صدیقه كبرا (سلام الله علیها) یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل می ‌كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این مدت جبرئیل می ‌آمد آن را بیان می ‌كرد، حوادث آینده را تشریح می‌كرد و بازگو می ‌كرد و صدیقه كبرا (سلام الله علیها) اینها را می ‌شنید، بعد به حضرت امیر (سلام الله علیه) املا می ‌كرد و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) آنها را یادداشت می ‌كرد، ‌شد . ▫️ اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صُحف داد، به وجود مبارك صدیقه كبرا هم صحیفه عطا كرده است؛ منتها شریعت نیست، اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن، آنها واقع مقدور ما نیست كه جبرئیل می ‌آید یعنی چه، چگونه تنزّل می ‌كند، این چه وحی ‌ای است كه بر غیر نبی می‌ آید، چه وحی ‌ای است كه بر غیر امام می ‌آید، این چه وحی ‌ای است كه بر بر می ‌آید! ▫️ وجود مبارك حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است، برای اینكه اگر پیغمبر حجّت است نه برای اینكه پیغمبر است، برای این است كه معصوم است و اگر امام حجّت است، نه برای اینکه امام است، برای این است كه معصوم است؛ اگر كسی معصوم بود، قول و فعل و تقریر او می ‌شود حجّت. حالا امامت یك مقام برتر است، نبوّت یك مقام برتر است، ولی حجیت قول، دائر مدار عصمت است؛ یعنی این معصوم است هیچ چیزی نمی ‌گوید مگر به دستور خدا، خب چنین كسی فعل او و قول او و تقریر او می‌ شود حجّت. ▫️ اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا (سلام الله علیها) داشته باشیم، بدون تردید طبق آن فتوا می‌ دهیم؛ برای اینكه معصوم جز حق نمی‌ گوید. قول امام حجّت است للعصمة، قول پیامبر حجّت است للعصمة و هم حجّت است للعصمة. شما می‌ بینید وجود مبارك حضرت امیر به قول حضرت زهرا استدلال می ‌كند، می ‌گوید فاطمه این ‌چنین گفته است، گاهی هم ائمه (علیهم السلام) فرمایش آن حضرت را نقل می ‌كردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/01/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: خدا پرخوری را دشمن می ‌دارد و افزودند: آدمیزاد برای ادامهٴ حیات به ناچار باید غذا بخورد، پس وقتی غذا می‌ خورید یك سوم شكم را برای غذا و یك سوم را برای نوشیدنی و یك سوم را برای [راحت] نفس كشیدن قرار دهید و به سان خوكان خود را فربه نسازید.[1] امام صادق (علیه السلام) می‌ فرماید: موٴمن نباید مقهور شهوت و رسوای شکم شود.[2] [1] . إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یبْغِضُ كَثْرَةَ الأَكْلِ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ لَیسَ لابْنِ آدَمَ بُدٌّ مِنْ أَكْلَةٍ یقِیمُ بِهَا صُلْبَهُ، فَإِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَاماً فَلْیجْعَلْ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلطَّعَامِ وَ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلشَّرَابِ وَ ثُلُثَ بَطْنِهِ لِلنَّفَسِ وَ لا تَسَمَّنُوا تَسَمُّنَ الْخَنَازِیرِ لِلذَّبْحِ (الكافى، ج6، ص269). [2] . الْمُؤْمِنُ لا یغْلِبُهُ فَرْجُهُ وَ لا یفْضَحُهُ بَطْنُهُ (تحف العقول، ص358). 📚 مفاتیح الحیات ص 166. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی؛ جزء شخصیت‌ های برتر جهان اسلام 🔹 مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک اسلامی، فهرست ۵۰۰ شخصیت برتر مسلمان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد و نام نیز جزء شخصیت های برتر این فهرست قرار دارد... . 👇👇👇👇👇
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی؛ جزء شخصیت‌ های برتر جهان اسلام 🔹 مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک اسلامی، فهرست ۵۰۰ شخصیت برتر مسلمان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد و نام نیز جزء شخصیت های برتر این فهرست قرار دارد. 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک اسلامی (المرکز الملکی للبحوث والدراسات الإسلامیة) یک نهاد تحقیقاتی مستقل وابسته به «مؤسسه سلطنتی آل البیت در خدمت اندیشه اسلامی» است. این مرکز، یک مؤسسه بین‌المللی غیردولتی و مستقل اسلامی است که مقرّ آن در امان، پایتخت اردن می باشد. 🔹 این مؤسسه از سال ۲۰۰۹ تا کنون هر ساله ۵۰۰ شخصیت برتر و مؤثر جهان اسلام را معرفی می ‌کند و بنا بر اساسنامه این مؤسسه که در وب‌ سایت رسمی آن منتشر شده است، هدف از انتشار این لیست کشف فرصت‌ های تازه برای نخبگان جهان اسلام است و هر چهره مسلمانی که به هر شکلی تأثیر بیشتری بر کشور خود، جهان اسلام و یا جهان بشری بگذارد در این لیست ۵۰۰ نفره جای خواهد گرفت. 🔹 نام امسال نیز جزء شخصیت های برتر از طرف این مؤسسه اعلام شده است. 🔹 درباره آیت الله العظمی جوادی آملی آمده است: « از متکلمان و مفسران برجسته قرآن کریم است. ایشان با انتشار بیش از 300 کتاب و مقاله، محققی پرکار است. شهرت او بیشتر به خاطر تفسیر قرآن و کتاب «تفسیر تسنیم» است که مورد تحسین همتایانش قرار گرفته است. آیت الله جوادی آملی در طول زندگی حرفه ‌ای خود، با رهبری یک مأموریت دیپلماتیک در اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان یک باقی مانده است» لازم به ذکر است آیت الله العظمی جوادی آملی از سال 2009 تا کنون هر ساله، به عنوان یکی از شخصیت های برتر جهان اسلام به جامعه جهانی معرفی شده است. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اندوه ابدی ▪️ «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ» عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین‌ تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست ولی خصیصه ‌ای دارد كه آن خصیصه را خود دخترتان به عرضتان می ‌رساند... . 👇👇👇👇👇
🏴 اندوه ابدی ▪️ «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ» عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین‌ تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست ولی خصیصه ‌ای دارد كه آن خصیصه را خود دخترتان به عرضتان می ‌رساند؛ آن خصیصه و آن حادثه تلخ را كه دختر شما به من نگفت شاید به شما هم نگوید ولی شما از او بخواهید كه بین در و دیوار چه گذشت. «فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِی مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَینَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُكَ» یا رسول الله! من مصیبت سنگینی را تحمل كردم سر مطهّر شما روی سینه من بود كه قبض روح شدید من اینها را تحمل كردم بالأخره اما الآن در این مصیبت طاقتم كم شده است البته خواست خدا هر چه هست ما صابریم «إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ»! در قرآن كریم فرمود: ﴿وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ ٭ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ ٭ أُولئِكَ عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِن رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ﴾ این است ما مأمور به صبریم صبر می ‌كنیم اما این جمله‌ ها را هم عرض می ‌كنم: «فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهینَةُ». ▪️ بعد عرض كرد: «أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ» من تا زنده ‌ام محزون و غمگین هستم «وَ أَمَّا لَیلِی فَمُسَهَّدٌ» خوابی در شب برای من نمانده است «إلَی أَنْ یخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَكَ الَّتی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ» مگر اینكه عمرم به سر آید و در جوار رحمت شما بیارمم. یا رسول الله! خواسته من این است: من نسبت به فاطمه (سلام الله علیها) بودم او به من نگفت به او چه گذشت به شما هم نمی ‌گوید، شما بخواهید به طور عادی از او سؤال كنید او نمی ‌گوید او را سؤال ‌پیچ كنید! «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ» به شما گزارش می ‌دهد كه ظلمی كه بر آن حضرت شد ظلم یك نفر و ده نفر نبود، همه جمع شدند به فاطمه (سلام الله علیها) ظلم كردند: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی هَضْمِهَا» همه تصمیم گرفتند فاطمه را از بین ببرند! آپارات: https://aparat.com/v/DR53d 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/01/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اسوه انسان ▫️ ذات اقدس الهی در سوره مبارکه «تحریم» وقتی نام زنان را می ‌برد و را که ذکر می ‌کند، نمی ‌فرماید زن‌ های برجسته نمونه زنان خوب ‌هستند. ما سه تا واژه داریم که هر کدام معیار خاص خودش را دارد: زنان؛ مردان؛ مردم. وقتی گفتند زنان، یعنی جامعه زنان؛ وقتی گفتند مردان، یعنی جامعه مردان؛ وقتی گفتند مردم، اعم از زن و مرد است. مردم انقلاب کردند، مردم رأی دادند، مردم در نماز جمعه شرکت کردند، یعنی زن و مرد! قرآن در سوره «تحریم» وقتی می‌ خواهد زن ‌های نمونه را ذکر کند نمی ‌فرماید آسیه یا مریم (سلام الله علیهما) نمونه زن ‌های خوب هستند، نمونه زنان خوب هستند؛ می ‌فرماید ، مریم است؛ نمونه مردم خوب، آسیه است: ﴿ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا﴾ نه «للّاتی»! نمونه جامعه خوب، آسیه است؛ نمونه جامعه خوب، مریم است. ▫️ این برای این است که ذکورت و انوثت در روح راه ندارد؛ روح که مجرد است نه مذکر است نه مؤنث، لذا فرمود: ﴿ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ﴾. مریم است، آسیه نمونه جامعه خوب است و برتر از همه صدیقه کبری (سلام الله علیها) نمونه جامعه خوب است؛ نه نمونه زن ‌های خوب. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می ‌فرماید: برای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) غذایی آوردند. آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد و چون دید داغ است فرمود: بگذارید سرد شود كه بركتش بیشتر است؛ خدا غذای داغ به ما نداده است.[1] [1] . عَنْ عَلِىِّ بْنِ أَبِى‌طَالِبٍ قَالَ أُتِىَ النَّبِىُّ بِطَعَامٍ، فَأَدْخَلَ إِصْبَعَهُ فِیهِ، فَإِذَا هُوَ حَارٌّ، فَقَالَ: دَعُوهُ حَتَّی یبْرُدَ، فَإِنَّهُ أَعْظَمُ بَرَكَةً وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمْ یطْعِمْنَا الْحَارَّةَ (عیون اخبار الرضا، ج2، ص40). . 📚 مفاتیح الحیات ص 167. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برترین مصلحت 🔹 یكی از بیانات نورانی صدیقه كبرا (سلام الله علیها) این است كه فرمود: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه»؛ یعنی خود انسان است كه بالا می ‌برد، خب تا خودش بالا نرود كه بالا نمی ‌برد. اینكه در دین به ما گفتند به وسیله نماز به خدا نزدیك می ‌شوید، خدا نه زمانی است نه زمینی، این قُربش چگونه است؟ می ‌گوییم است, قرب معنوی چیست؟ چه كسی نزدیك می ‌شود؟ آن مسیر چیست؟ تا جان را نشناسیم و سیر جان را نشناسیم معنای «قربة الی الله» برای ما مشخص نیست! باید بدانیم روح ما مجرّد است و این روح, سیری دارد؛ تقرّب به طرف ذات اقدس الهی که منزّه از زمان و زمین است به داشتن روح مجرّدی است كه متكامل است به سمتی كه نه زمانی است نه زمینی. این یك تبیین علمی می‌ خواهد. 🔹 فرمود شمایید كه عمل خالصتان را بالا می ‌برید؛ یعنی خود روح بالا می ‌رود عمل صالح را تقدیم می ‌كند، آن‌گاه ذات اقدس الهی او را به او عطا می‌ كند و با او هابط می ‌كند الی الارض. این نظام ما و این جامعه ما چنین چیزی می‌ خواهد تا به صاحب اصلی ‌اش كه ـ ان ‌شاء الله ـ ظهور می ‌كند تقدیم بشود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/01/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام حسین (علیه السلام) می ‌فرماید: هرگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) غذایی می ‌خورد می‌گفت: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِیهِ وَ ارْزُقْنَا خَیراً مِنْهُ؛ خدایا! در آن برای ما بركت قرار ده و بهتر از آن را روزیمان فرما» و هرگاه شیری می ‌نوشید می‌ گفت: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِیهِ وَ ارْزُقْنَا فِیه؛ خدایا! در آن برای ما بركت قرار ده و روزیمان را در آن قرار ده».[1] [1] . كَانَ النَّبِىُّ إِذَا أَكَلَ طَعَاماً یقُولُ: ... وَ إِذَا أَكَلَ لَبَناً أَوْ شَرِبَهُ یقُولُ: ... (عیون اخبار الرضا ، ج2، ص39). . 📚 مفاتیح الحیات ص 167. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹 قرآن كریم وقتی درباره سخن می‏ گوید می ‏فرماید حجاب عبارت است از احترام گذاردن و برای زن كه نامحرمان او را با دید حیوانی ننگرند.[1] 🔹 قرآن كریم همچنین جریان حجاب و عفاف را در تحت عنوان غیرت ذكر كرده است. غیرت از برجسته ‌ترین فضایل اخلاقی است. آن كس كه خود را و هویت خویش را نشناخت، غیور نخواهد بود. آن كه تا حدودی از معرفت ناقص برخوردار است ولی به حریم دیگری تجاوز می ‌كند، غیرتمند نیست. آن كس كه جلوی تجاوز بیگانه را نمی ‌گیرد و بیگانه اگر وارد حریم او شود، برای او بی ‌تفاوت است، او غیرتمند نیست.[2] [1] کتاب زن در آینه جلال و جمال، ص438 [2 ] پیام به همایش حجاب و عفاف تاریخ: 1391/06/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نهیب الهی 🔹 متنبّیان ارقامشان کمتر از انبیا نیست! هر وقت پیامبری آمده، نبی صادق مصدقّی آمده، چهار تا متنبّی هم دنبالش هستند؛ هر وقت امامت جلوه کرد، هم کم نیستند. متنبّیان در عالم زیادند، نسبت به آنها گفت ما آنها را رها می ‌کنیم و شما به اذن الهی بساطشان را جمع می ‌کنید؛ ولی کسی که من معجزه ‌ام را به دست او دادم، او «وجیهُ الملّة» شد، سکه قبولی دارد، در چنین شرایطی بخواهد دهان باز کند ـ معاذالله ـ چیزی بر خلاف خواسته من بگوید، من حیاتش را قطع می ‌کنم: ﴿وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَینَا بَعْضَ الأقَاوِیلِ ٭ لَأَخَذْنَا مِنْهُ﴾؛ تمام قدرتش را می ‌گیرم، یک؛ رگ حیاتش را قطع می ‌کنم، دو؛ نه تنها او، به همه انبیا هم گفتم: ﴿وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما کانوا یعمَلون﴾؛ اگر کسی از طرف من آمد، باید تا آخر باشد. 🔹 اگر کسی سکه قبولی خورد؛ مثل عالمی که شد، او اگر بلغزد، خدا بعید است به او فرصت بدهد، برای اینکه او در کنار نشسته است و احترامی که می ‌بیند به نام دین می ‌بیند؛ اگر ـ خدای ناکرده ـ دستش بلغزد، پایش بلغزد، خدا هم مهلت نمی ‌دهد. 🔹 این کسی که آبرویش را از دین و مسجد و حسینیه دارد، بخواهد ـ خدای ناکرده ـ بازی بکند، بساطش زود جمع می ‌شود؛ اما دیگری ممکن است سالیان متمادی بی ‌راهه برود و خدا به او مهلت بدهد. فرمود ما اگر مهلت دادیم، کردیم، املاء کردیم ـ املاء همان امهال است ـ مهلت دادیم، او مغرور نشود؛ اما به برخی ‌ها مهلت نمی ‌دهیم. «أَعَاذَنَا اللَّه ‏مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیئَاتِ أَعْمَالِنَا»! 📚 سوره مبارکه حاقه جلسه 9 تاریخ: 1397/10/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از هنگام بعثت تا پایان عمر خود هرگز در حال تكیه دادن غذا نخورد و پیوسته مانند برده غذا می‌ خورد و مانند برده می ‌نشست و این كار را برای تواضع و فروتنی در برابر خدا انجام می ‌داد[1]؛ همچنین می ‌فرماید: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خوردن و آشامیدن و برداشتن چیزی را با دست چپ نمی ‌پسندید.[2] [1] . مَا أَكَلَ رَسُولُ اللَّهِ مُتَّكِئاً مُنْذُ بَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَی أَنْ قَبَضَهُ وَ كَانَ یأْكُلُ إِكْلَةَ الْعَبْدِ وَ یجْلِسُ جِلْسَةَ الْعَبْدِ. قُلْتُ: وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالَ: تَوَاضُعاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (الكافى، ج6، ص270ـ271). [2] . كَرِهَ أَنْ یأْكُلَ بِشِمَالِهِ أَوْ یشْرَبَ بِهَا أَوْ یتَنَاوَلَ بِهَا (مكارم الاخلاق، ص142). . 📚 مفاتیح الحیات ص 167. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ناصح نستوه 🔹 نصیحت یعنی جامه ‌دوزی؛ سوزن خیاطی خیاط را می ‌گویند «منصحه»، خود خیاط را می ‌گویند . نصیحت به معنای اعتراض نیست، نصیحت به معنای دریدگی و درندگی نیست، نصیحت به معنای بی ‌حیثیت کردن نیست، نصیحت یعنی جامه تقوا دوختن، بر بدن عده ‌ای پوشاندن و آنها را آراستن... . 👇👇👇👇👇
💠 ناصح نستوه 🔹 نصیحت یعنی جامه ‌دوزی؛ سوزن خیاطی خیاط را می ‌گویند «منصحه»، خود خیاط را می ‌گویند . نصیحت به معنای اعتراض نیست، نصیحت به معنای دریدگی و درندگی نیست، نصیحت به معنای بی ‌حیثیت کردن نیست، نصیحت یعنی جامه تقوا دوختن، بر بدن عده ‌ای پوشاندن و آنها را آراستن. حرف لطیف جناب عطار نیشابوری این است که خاطر خیاط عقل گرچه بسی بخیه زد ٭٭٭ هیچ قبایی ندوخت لایق بالای عشق 🔹 نصیحت، یعنی و به پیکر جامعه عریان پوشاندن. آن که جامه ‌دری می ‌کند او نیست، آن که جامه ‌دوزی می‌کند، او ناصح است؛ آن که قلم جامه ‌دری در دست اوست او ناصح نیست، آن که سوزن جامه ‌دوختن در دست اوست، او ناصح است. قلم را نگفتند منصحه، سوزن را گفتند منصحه، زیرا این منصحه است که جامه می ‌دوزد و جامعه عریان از عدل را به می ‌رساند. این کار بود که ﴿عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَی﴾. آن که نترسد و نستوه باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است؛ آن که امین بیت ‌المال باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است؛ آن که جامع و محیط باشد، ﴿شَدِیدُ الْقُوَی﴾ او را تربیت کرده است. در زمان با امام بودن، در زمان با رهبر بودن، با بودن، با بودن، این کار هر کسی نیست. آپارات: https://aparat.com/v/6JPN5 📚 پیام به مناسبت سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی تاریخ: 1396/08/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نثار آبرو 🔹 كسی كه خون داد عزیزانه زندگی می ‌كند اما كسی كه مسلوب الحیثیة شد و در این راه داد، بالأخره زندگی او با سلب حیثیت همراه است! كم نبودند كسانی كه برای انقلاب آبرو دادند! در همان جریان كه به منتهی شد، بالأخره امام آبرو داد؛ آن‌طور او را اهانت كردند! یك مرجع را، یك رهبر را، یك عارف را، یك حكیم را آن ‌طور در روزنامه اطلاعات آن روز مسلوب الحیثیه كردند، اول طلبه ‌ها قیام كردند بعد قیام كردند و زمینه فراهم شده است برای حضور همگان و در آن قیام عمومی در قم رخ داد كه شهید دادند، زندانی دادند، مظلوم دادند و مانند آن. 🔹 دادن آبرو كار كمی نیست؛ بسیاری از افراد بودند كه می‌گفتند خب ما آبرویمان را باید حفظ بكنیم. انسان كه آبروی خود را برای خودش می‌ خواهد طرز تفكر او هم فرق می ‌كند؛ این طرز تفكر در خیلی از امور اثر دارد حتی در استخاره‌ ها هم اثر دارد! یك آدم ترسو وقتی می ‌خواهد استخاره كند از آیه، دستور می ‌فهمد! دادن آبرو كار آسانی نیست؛ انسان وقتی ببیند در منطقه وسیعی با حیثیت خوبی دارد زندگی می ‌كند همه اینها را نثار می ‌كند، این از دادن خون دشوارتر است! اگر ذات اقدس الهی فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اگر آن‌طور برای آبرو داد خداوند چندین برابر او را «عندالله و عندالناس» وجیه كرده موجّه كرده كرده است. 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 70 تاریخ: 1379 🆔 @a_javadiamoli_esra