eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ضامن اخلاق 🔹 گرچه وجود مبارک حضرت برای تتمیم مکارمِ اخلاقی مبعوث شده است: «بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق‏»، لکن قسمت مهمّ بحث ‌های اخلاقی به وابسته است؛ یعنی اگر معاد نباشد، اخلاق ندارد. کسی که کار بد نمی ‌کند، عادل است و ظالم نیست، این یا برای محبوبیت اجتماعی است یا برای نظم جامعه و مانند آن است؛ اما اگر یک وقت در تنهایی و خلوت باشد، احَدی از کار خلاف او باخبر نیست, به نظم جامعه هم آسیبی نمی ‌رساند, از محبوبیت و شهرت او هم نمی ‌کاهد، چنین انسانی چرا دست به خلاف نزند و از لذت صَرف نظر کند؟! تنها عاملی که جلوی انحراف درونی را می ‌گیرد همان است. هرگز عمل عامل را رها نمی ‌کند؛ فرمود: ﴿لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی﴾؛ عمل زنده است، یک؛ با عامل رابطه قطعی دارد، دو؛ او را رها نمی ‌کند و در قیامت دامن او را می‌ گیرد، سه؛ این رسوا می شود، چهار. این عقیده آدم را حفظ می ‌کند! حرفی را که زد, کاری را که کرد, مالی را که بُرد، هرگز معدوم نمی‌ شود، این می ‌افتد در ؛ خودش هم ممکن است بعد از مدتی از بین برود; ولی آثارش یکی پس از دیگری همه‌ در خط تولید است! 🔹 قرآن برهان اقامه می ‌کند; اگر کسی حرفی زد، این حرف در همان وقت که موجود است معدوم باشد، اینکه جمع نقیضین است و محال است؛ این حرف را از کلّ دایره هستی بخواهند بیرون بکشند این هم مستلزم آن است که آن را از جای خودش بیرون بکشند، این هم محال است, پس این کار هست. این کار که هست, می ‌افتد در ; مگر می ‌شود چیزی در عالَم موجود باشد و بی ‌اثر باشد؟! می ‌افتد در خط تولید. این عقیده آدم را حفظ می‌ کند و آدم هم با زنده است. اینکه در دعاها به ما آموختند که خدایا! «عَلی رُؤُوسِ‏ الأَشْهادِ» ما را رسوا نکن همین است. این عقیده به معاد است که حرف اوّل را در اخلاق می ‌زند. 📚 سوره مبارکه قاف جلسه 3 تاریخ: 1395/09/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راوی می ‌گوید‌: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم‌: آیا زینت كردن و استعمال بوی خوش در روز جمعه و عید فطر و قربان برای زنان نیز همانند مردان لازم است؟ فرمود‌: آری.[1] نكته: این رجحان به لحاظ اصل حكم است نه برای زمان عبور زنان در بین نامحرمان. [1] . وَ سَأَلْتُهُ عَنِ النِّسَاءِ هَلْ عَلَیهِنَّ مِنَ التَّطَیبِ وَ التَّزَینِ فِى الْجُمُعَةِ وَ الْعِیدَینِ مَا عَلَی الرِّجَالِ؟ قَالَ: نَعَمْ (قرب الاسناد، ص100). 📚 مفاتیح الحیات ص 184. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هویّت انسانی 🔸 انقلاب، مادامی كه مربوط به زمین است یا مربوط به تاریخ است گذراست و آن بخشی كه مربوط به زمینه است یعنی با ما سازگار است با ما همراه است و هرگز از بین نمی رود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1380/11/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حرمت آبرو 🔹 ما یک مال داریم، یک عضو داریم، یک خون؛ همه اینها حق ماست، مِلک ماست، اگر کسی مال ما را ببرد، دست ما را بشکند، ما را بکُشد، چون خدا مِلک ما کرد ما هم می ‌توانیم در برابر مال، مال بگیریم؛ در برابر لطمه به عضو، قصاص کنیم؛ در برابر قتل نفس، قصاص کنیم: ﴿وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾. اینها از آنِ ماست ما می ‌توانیم قصاص کنیم؛ اما عِرض ما و حیثیت ما است نزد ما! 🔹 اگر ـ معاذالله ـ به زنی یا مردی تجاوز به عنف بکنند، این با رضایت حلّ می‌ شود؟ با دیه حلّ می ‌شود؟ با قصاص حلّ می ‌شود؟ با رضایت همه اولیا حلّ می ‌شود؟ نه، هرگز حلّ نمی ‌شود! اگر بستگان این زن بیایند رضایت بدهند، پرونده همچنان باز است، زیرا امانت الهی است، نه مِلک انسان؛ به این امانت نباید خیانت بکنیم. اگر آبروی ما مثل خون ما از آنِ ما بود، با رضایت اولیا پرونده بسته می ‌شد. چرا اگر ـ معاذالله ـ به زنی تجاوز به عنف شد، به هیچ وجه رضایت شُکات اثر ندارد؟ برای اینکه حیثیت زن ناموس زن مالِ زن نیست، ناموس مرد مالِ مرد نیست؛ مرد «امین الله» است زن «امین الله» است. بنابراین اگر قاضی پرونده ‌ای را با رضایت اطراف در مسئله تجاوز به عنف ببندد، این هم ظلم کرده است، چون رضایت اثر ندارد در این گونه از موارد. 📚 سوره مبارکه طلاق جلسه 4 تاریخ: 1397/07/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می‌ فرماید: كوتاه كردن موی سر چشم را جلا می ‌دهد و نورش را می ‌افزاید.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: گرفتن موی بینی چهره را زیبا می‌ كند.[2] [1] . ... طَمُّ الشَّعْرِ یجْلُو الْبَصَرَ وَ یزِیدُ فِى ضَوْءِ نُورِهِ (وسائل الشیعة، ج2، ص107). [2] . أَخْذُ الشَّعْرِ مِنَ الأَنْفِ یحَسِّنُ الْوَجْهَ (الكافى، ج6، ص488). 📚 مفاتیح الحیات ص 184. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هشتم ماه 1443 🔹 بقای انقلاب 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بقای انقلاب 🔹 بارها به عرض شما رسید در هیچ بیان قرآنی و روایی، به ما نگفتند که نماز بخوان، چرا؟ چون این دین، است؛ ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیمِ﴾، زیرا اگر دین گفت که نماز ستون دین است _ چه اینکه گفته است _ اگر می ‌گفت نماز بخوانید، معلوم می ‌شد که این دین، دین حکیمانه نیست، چون ستون را که نمی‌خوانند! همه جا چه در قرآن چه در روایات، سخن از اقامه نماز است: ﴿فَأَقِیمُوا الصَّلاَةَ﴾، ﴿یقِیمُونَ الصَّلاَةَ﴾، تا این حرف‌ ها یکدست باشد، حکمت باشد. 🔹 این تفسیر قرآن به قرآن اختصاصی به قرآن ندارد؛ تفسیر روایات به روایات هم هست تفسیر قرآن به روایات هم هست؛ اینها باید هماهنگ باشند. اگر ما گفتیم نماز ستون دین است، نباید بگوییم نماز بخوان، باید بگوییم نماز را اقامه بکن، چون ستون را اقامه می ‌کنند. اگر در عهدنامه مالک آمده است که هستند، نباید با سخنرانی، با سخن ‌خوانی، با تبلیغ، با موعظه، با نصیحت مردم را در صحنه نگه داشت. مردم ستون دین هستند و جز با این ستون سر پا نیست! وقتی مردم در صحنه حاضر هستند که درون ما با بیرون ما، ظاهر ما با باطن ما، اوّل ما با آخر ما، جلوت ما با خلوت ما هماهنگ باشد که چون به خلوت رسند همان کار جلوت را انجام بدهند؛ در این صورت مردم حاضر هستند. ستون را باید اقامه کرد، نه تبلیغ کرد نه سخنرانی کرد! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/11/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: شانه كردن سر، تب را می‌ زداید و شانه كردن ریش دندان‌ها را محكم می ‌كند.[1] گاهی تراشیدن موی سر برای فردی بر اساس شرایطی كه دارد موجب زیبایی است، از همین رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به مردی فرمود: سرت را بتراش كه بر زیبایی تو بیفزاید.[2] هرچند این روایات به آرایش موهای سر توصیه دارند؛ لیكن در برخی از روایات از افراط در آن منع شده است؛ چنانكه پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از زیاده‌ روی در شاداب كردن موی سر نهی فرموده است.[3] [1] . ... الْمَشْطُ لِلرَّأْسِ یذْهَبُ بِالْوَبَاءِ. قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا الْوَبَاءُ؟ قَالَ: الْحُمَّی وَ الْمَشْطُ لِلِّحْیةِ یشُدُّ الأَضْرَاسَ (الكافى، ج6، ص488). [2] . احْلِقْ، فَإِنَّهُ یزِیدُ فِی جَمَالِكَ (الفقیه، ج1، ص124). [3] . نهی عَن التَّرَجُّلِ مَرّتَین فِى یومٍ (مكار ‏الأخلاق، ص69). 📚 مفاتیح الحیات ص 185. 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وعده الهی 🔸 اگر وعده خداوند سبحان که فرمود: ﴿کتب اللهُ لاَغلبَنّ أنا و رُسُلی﴾، و فرمود: ﴿و لَینصُرَنّ اللهُ مَن ینَصُرُه﴾ قطعی است [چه اینکه هست]، ما هم در تداوم انقلاب اسلامی که تداوم راه انبیا (علیهم‌السلام) است، کوشا خواهیم بود و هم چشم امید به خواهیم داشت، چه اینکه تاکنون این چنین بوده است. امیدواریم خدای سبحان توفیق آن را به همگان اعطا کند که در استمرار راه انبیاء ثابت قدم و استوار بوده و همواره از امدادهای غیبی بهره مند و متنعّم شویم. 📚 سخنرانی در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاریخ: 1362/11/22 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ذکر الهی 🔸 این انقلاب را همین عزیزان باور کردند. این ذکرهای عمومی، تسبیحات اربعه و اینها که همیشه هست، ثوابش هم مشخص است؛ ما این روایات را بررسی کردیم که... . 👇👇👇👇👇
💠 ذکر الهی 🔸 این انقلاب را همین عزیزان باور کردند. این ذکرهای عمومی، تسبیحات اربعه و اینها که همیشه هست، ثوابش هم مشخص است؛ ما این روایات را بررسی کردیم که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و سربازانش و نظامیانش، اینها که می‌ رفتند به طرف اُحد، چه می ‌گفتند؟ به طرف جنگ بدر چه می ‌گفتند؟ به طرف جنگ حنین چه می ‌گفتند؟ در روایات دارد که گاهی به دستور حضرت می ‌گفتند: «یا أَحَدُ یا صَمَدُ» ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾ را هم می‌ خواندند. خود ما هم در این کار را می ‌کردیم. دوستانی هم که با ما بودند در راهپیمایی‌ ها چه ذکری بگوییم؟ می گفتیم در بدر این طور می ‌گفتند در اُحد این طور می‌ گفتند، در حُنین این طور می‌ گفتند. حالا فردا که همه در راهپیمایی می‌ خواهید شرکت بکنید این است. 🔸 حالا آن مسائل جزئی قابل حلّ است؛ اما شما ببینید دشمن صف بسته که ـ معاذالله ـ با دین مبارزه کند. اگر ـ خدای ناکرده ـ این دین آسیب ببیند رفت که رفت! خدا به مسئولین ما به دیگران هم بدهد هم بدهد هم ﴿فَافْسَحُوا یفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ﴾ بدهد که هم را، هم را، هم را جدّی بگیرند که ـ إن ‌شاء الله ـ این را انسان به دست صاحب اصلی ‌اش بدهد. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 15 تاریخ: 1396/11/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
قرآن کریم در کنار احکام تند در قصاص، حکم عفو و مهربانی نیز داده است/ ائمه علیهم السلام، آیاتی هستند که خدا را نشان می دهند آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس فقه روز چهارشنبه خود که به مباحث اخلاقی اختصاص می دهند، اظهار داشتند: فقه، یک فقه خشک نیست که جا برای حقوق و امثال آن نباشد، غالب روایات و احکام را فقه کاملاً می تواند به عهده بگیرد و حل کند چه اینکه دارد حل می کند و سالیان متمادی احکام فقهی را عمل کرده­اند، اگر یک وقت جایی مثلاً حکم تند و تیزی هست، حکم هم در کنارش هست ... . 👇👇👇👇
به گزارش خبرگزاری اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس فقه روز چهارشنبه (20 بهمن ماه ) که به مباحث اخلاقی اختصاص می دهند، اظهار داشتند: فقه، یک فقه خشک نیست که جا برای حقوق و امثال آن نباشد، غالب روایات و احکام را فقه کاملاً می تواند به عهده بگیرد و حل کند چه اینکه دارد حل می کند و سالیان متمادی احکام فقهی را عمل کرده اند، اگر یک وقت جایی مثلاً حکم تند و تیزی هست، حکم عفو و مهربانی هم در کنارش هست، حتی در که فرمود: ﴿النَّفْسَ بِالنَّفْسِ﴾[1] فرمود حالا یک وقت چنین حادثه ای پیش آمد شما گذشت کنید برای اینکه او بشود کار بکند. یک وقت است که کسی قاتل و آدمکش رسمی است او حکمش اعدام است، آنجا جای گذشت نیست اما یک وقت مثلاً کسی حالا عصبانی شد و این کار را کرد، فرمود: ﴿وَ أَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلْتَّقْوَی﴾. 🔸 ایشان ادامه دادند: در مقابل یک سلسله اخباری است که به صورت ادعیه درآمده است و فقه واقعاً توان آن را ندارد که اینها را حل کند؛ چه اینکه فلسفه و کلام هم نمی تواند آنها را حل کند. این دعای نورانی ماه رجب را ملاحظه بفرمایید! این در کدام علم از علوم حوزه علمیه در سراسر جهان اینها حل می شود؟ از توقیع مبارک هم هست! 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: این دعای نورانی از وجود مبارک امام زمان، توقیع مبارک حضرت است، این توقیع مبارک که به دست محمد بن عثمان بن سعید (رضوان الله تعالی علیه) آمده، گفته شده در هر روز ماه پربرکت رجب این را بخوانید. حالا ما این چند جمله اول را می خوانیم تا برسیم به آن جمله های حساس. 🔸 «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَانِی جَمِیعِ مَا یَدْعُوکَ بِهِ وُلَاةُ أَمْرِکَ الْمَأْمُونُونَ عَلَی سِرِّکَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِکَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِکَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِکَ أَسْأَلُکَ بِمَا نَطَقَ فِیهِمْ مِنْ مَشِیَّتِکَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِکَلِمَاتِکَ» یک ظاهر دارد و یک باطن دارد، این بزرگواران معدن کلمات الهی اند یعنی معدن قرآن اند معدن حدیث قدسی اند معدن روایات اند «وَ أَرْکَاناً لِتَوْحِیدِکَ وَ آیَاتِکَ وَ مَقَامَاتِکَ الَّتِی لَا تَعْطِیلَ لَهَا فِی کُلِّ مَکَانٍ» هیچ وقت هم اینها تعطیلی ندارند، اینها معلوم می شود که خواب و بیداری شان یکسان است مرتّب بیدار هستند، حیات و مماتشان یکسان است «یَعْرِفُکَ بِهَا مَنْ عَرَفَکَ» هرکس تو را می شناسد به وسیله اینها می شناسد «لَا فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ» هیچ فرقی بین تو و اینها نیست مگر اینکه تو خالقی اینها مخلوق اند، تو معبودی اینها عابدند! این یعنی چه؟ «فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِیَدِکَ بَدْؤُهَا مِنْکَ وَ عَوْدُهَا إِلَیْکَ أَعْضَادٌ» اینها هستند، مانع پیشرفت دیگران اند در کفر و امثال ذلک. «وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَکَ وَ أَرْضَکَ حَتَّی ظَهَرَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ»؛ اینها همان هستند که در آسمان و زمین چراغ روشن کردند تا روشن شده که تو خدایی و واحدی. این یعنی چه؟ ما خیال می کنیم حرم مطهر امام مشرّف می شویم عرض ارادتی می کنیم می گوییم: «کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَة» مثلاً اوج مقام اینهاست؟ نیست! اینها را در کدام علم باید حل کرد؟ 🔸 معظم له ادامه دادند: اینها را کجا باید حل کرد؟ این جمله که هیچ فرقی بین تو و آنها نیست مگر اینکه اینها بنده تو هستند، این را کجا باید حل کرد؟ این توقیع مبارک است ائمه (علیهم السلام) می دانند که این طور حرف زدن بالاخره بی خطر نیست. آن حیثیتی که مربوط به خودشان است آن هم برای مردم شفاف بشود که ما چه کسی هستیم، حواس شما جمع باشد، آن حیثیتی که به وابسته است آن را هم گفتند، اگر جمع نمی کردند مسئله غلو بود اما جمع کردند کاملاً، فرمودند ما را بخواهید بگویید به حسب اینکه خودِ خود ما چه داریم، ما این هستیم ما برده ایم، بنده ایم و فلان هستیم، عنایت الهی که در ما ظهور کرده ما را «خلیفة الله» کرده آن هستیم. 🔸 یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که مرحوم کلینی نقل کرده که «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی»[2] این را کلینی نقل کرد که حضرت امیر فرمود: «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی». حالا اگر آینه بزرگی را شما داشته باشید که حرم مطهر امام رضا، این گنبد طلا و تشکیلات همه را نشان بدهد، بله نشان می دهد؛ اما در آینه که چیزی نیست. 👇👇👇👇
🔸 این جمله در وسط های دعای عرفه صحیفه سجادیه است فرمود: «وَ سَأَلْتُکَ مَسْأَلَةَ الْحَقِیرِ الذَّلِیلِ الْبَائِسِ الْفَقِیرِ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِیرِ، وَ مَعَ ذَلِکَ خِیفَةً وَ تَضَرُّعاً وَ تَعَوُّذاً وَ تَلَوُّذاً، لَا مُسْتَطِیلًا» تا به اینجا می رسد عرض می کند خدایا! «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»[3] خدایا! از من پست تر در عالم احدی نیست! این است یعنی خود من به عنوان یک انسان، چیزی ندارم، حالا اگر در برابر آفتابی قرار گرفتم و آن آفتاب را دارم نشان می دهم _ است، اگر آیة الله است «مَا لِلَّهِ عزوجل آیَةٌ هی أَکْبَرُ مِنِّی»_ دارم تو را نشان می دهم؛ خود من «أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا» هستم. این می تواند جمع باشد هیچ جا برای غلو نیست. 🔸 معظم له در پایان اظهار داشتند: اگر کسی بگوید – معاذالله - ائمه علیهم السلام، مستقلاً این امور را دارند، بله این غلو است و باطل است؛ اما اگر بگوید اینها هستند خدا را نشان می دهند، غلو نیست؛ بله خدا را نشان می دهند؛ دیگری تیره است آینه نیست که جایی را نشان بدهد اما اینها شفاف اند آینه اند. حشر همه مؤمنان و علاقه مندان به قرآن و عترت با اهل بیت (علیهم السلام)! 📚 درس خارج فقه وصیت جلسه 4 تاریخ: 1400/11/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 عمادِ دین 🔸 نکته اساسی این است که دین نگفت مردم را با نصیحت و سفارش و سخنرانی و سخن ‌خوانی اداره کنید؛ مردم با سفارش، مردم اسلامی نخواهند شد ... . 👇👇👇👇👇
💠 عمادِ دین 🔸 نکته اساسی این است که دین نگفت مردم را با نصیحت و سفارش و سخنرانی و سخن ‌خوانی اداره کنید؛ مردم با سفارش، مردم اسلامی نخواهند شد. آن روزهایی که وجود مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خانه نشین بود، با نصیحت و توصیه به تقوا و امثال اینها مردم را هدایت می‌ کرد؛ اما وقتی که شد حاکم اسلامی، در آن نامه رسمی که برای مسئول مصر نوشت، فرمود مالک! من یک اصل کلی را به شما بگویم تا وظیفه ما مشخص شود _ ما اگر به وظیفه ‌مان عمل کردیم مردم مستقیم‌ هستند و آن وقت این نظام می‌ ماند؛ فرمود مالک، مردم هستند! 🔸 تعبیری که وجود مبارک حضرت امیر درباره مردم دارد، قوی ‌تر از آن تعبیری است که در روایات نسبت به نماز آمده؛ ما درباره نماز داریم: «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ»، دیگر «إن الصلاة عمود الدین» نداریم؛ اما اینجا صریحاً حضرت در نهج البلاغه در آن عهدنامه مالک اشتر فرمود مالک! «إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ‏ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة»؛ فرمود مالک، بخواهی نظام بماند، مردم هستند! ستون را با سفارش و تبلیغ و سخنرانی و سخن‌ خوانی و نصیحت نمی ‌شود ابقا کرد؛ باید جان بکَنیم و این ستون را سر پا نگه بداریم! امام جان کَند، این ستون را روی پا نگه داشت، با چه؟ به آنچه گفت عمل کرد؛ عوام ‌فریبی نکرد، عوام ‌زدگی نکرد، دو گانه حرف نزد، اول و آخرش یک نحو بود؛ مردم این را می‌ خواهند! 🔸 تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که ما سفارشی زندگی نکنیم؛ ستون با سفارش ستون نیست، باید با این ستون را نگه داشت، آن وقت همه بارها را می ‌برد! بار را برد، بار را برد؛ همین مردم بودند. ما باید طوری باشیم که آنچه می ‌فهمیم بگوییم و آنچه می ‌فهمیم ، همین! اگر ما و ما با هم تفاوت داشته باشند، مشکل جدّی خواهیم داشت! آپارات: https://aparat.com/v/RrvYu 📚 دیدار جمعی از مسئولین با حضرت استاد تاریخ: 1396/01/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نهم ماه 1443 🔹 حکومت پایدار 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حکومت پایدار 🔹 این نامه که در نهج البلاغه به صورت آخرین نامه است، محتوای این یک سطر، در خطبه ‌ها و نامه‌ های حضرت آمده که چطور ملّتی گاهی بالا می ‌آید و گاهی پایین می ‌آید، چطور یک حکومت گاهی مقتدر می‌ شود و گاهی سقوط می‌ کند. 🔹 نامه 79 این است فرمود: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْه‏» _ اینکه می‌ گویند گاهی کلمات حضرت امیر، یک رساله شرح می ‌خواهد، همین است _ فرمود الآن قدرت نظامی در دست شماست و اوّلین حرف را هم همین سلاح جنگی می ‌زند، اگر شما این سلاح را تحت فرهنگ قرار دادید، هم شما می ‌مانید هم نظامتان می ‌ماند هم مردم در رفاه هستند و اگر فرهنگ را از جنگ بردارید، را از اسلحه بردارید، فرهنگ را از قدرت بردارید، هم شما سقوط می ‌کنید و هم آنها سقوط می ‌کنند. 🔹 بارها به عرض شما رسید که وقتی رهبر علی باشد اما خدمتگزاران و کارگزاران، علوی نباشند، سقوط قطعی است!. فرمود مرا تنها نگذارید، من هم برای دنیای شما خوب هستم هم برای آخرت شما خوب هستم؛ نگویید ما رهبر خوبی مثل علی داریم! مادامی که کارگزاران و مسئولان، کسانی که ارباب رجوع به آنها رجوع می ‌کنند، مردم به آنها رجوع می‌ کنند، مثل من فکر نکنند، نظا م عالم بر این است که این حتماً از بین برود! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/12 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 امام كاظم (علیه السلام) می ‌فرماید: عطر زدن و بهره‌ گیری از بوی خوش از اخلاق پیامبران است.[1] امام صادق (علیه السلام) می ‌فرماید: هزینه كردن برای بوی خوش اسراف نیست.[2] [1] . أَرْبَعٌ مِنْ أَخْلاقِ الأَنْبِیاءِ التَّطَیبُ... (مكارم الاخلاق، ص40). [2] . مَا أَنْفَقْتَ فِى الطِّیبِ فَلَیسَ بِسَرَفٍ (الكافى، ج6، ص512). 📚 مفاتیح الحیات ص 185. 🆔 @a_javadiamoli_esra