eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 8 🔹 تاكنون روشن شد كه مرز اخلاق و عرفان كاملاً از هم جداست؛ لذا جريان فنّ اخلاق به عنوان «جهاد اوسط» مطرح است كه بين عقل و نفس است و جريان عرفان به عنوان «جهاد اكبر» مطرح است كه مبارزه بين عقل و قلب است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 8 🔹 تاكنون روشن شد كه مرز اخلاق و عرفان كاملاً از هم جداست؛ لذا جريان فنّ اخلاق به عنوان «جهاد اوسط» مطرح است كه بين عقل و نفس است و جريان عرفان به عنوان «جهاد اكبر» مطرح است كه مبارزه بين عقل و قلب است. از بيانات نوراني امير مؤمنان(عليه أفضل صلوات المصلّين) استفاده مي‌شود كه از آن حضرت سؤال كردند توحيد و عدل چيست؟ فرمود: توحيد «أَنْ‏ لَا تَتَوَهَّمَهُ» و عدل «أَنْ لَا تَتَّهِمَهُ»؛ اگر كسي بخواهد در فضاي عرفان موحّد باشد، مبادا به مفهوم بسنده كند، به برهان حتي به برهان صدّيقين اكتفا كند، زيرا برهان و مفهوم و امور ذهني حجاب‌ هستند; يعني يك وقت است مي‌گوييم علم حجاب است يا حجاب اكبر است و آن زمانی است كه عالِم مغرور مي‌شود، اين يك فنّ اخلاقي است. 🔹 امّا يك وقت گفته مي‌شود علم حجاب است; يعني سرمايه يك حكيم يك سلسله از مفاهيم است، يك؛ مفهوم حجاب است بين عالِم و مصداق، دو؛ عالِم مي‌خواهد به سراغ مصداق و حقيقت برود، مفهوم نصيب او می شود که يك حجاب غليظي بين عالِم و معلوم، آنچه در خارج است «معلوم بالعرض» است، «معلوم بالعرض» در دسترس عالِم نيست، آنچه معلوم «بالذّات» است همين حجاب است و همين «جِدار» و ديوار؛ لذا علم حجاب اكبر است. اين بحث, بحث اخلاقي نيست تا ما بگوييم فلان عالِمي كه منزّه از غرور و خودبيني است او در حجاب نيست، بلكه هر عالِمي از پشت پردهٴ مفهوم مي‌خواهد به حقيقت برسد و از پشت پردهٴ مفهوم به حقيقت رسيدن ميسور نيست. اين سخن نوراني امير مؤمنان(سلام الله عليه) كه فرمود توحيد آن است كه خدا را توهّم نكني; يعني به ذهن نياوري که اين توهّم در برابر تخيّل و تعقّل نيست، اين توهّم همان تصوّر و ادراك ذهني است، چون خدا منزّه از آن است كه به ذهن بيايد و عدل هم آ‌ن است كه خدا را متّهم نكنيم... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/nWq5N 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احتجاج 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به استدلال كنید. 👇👇👇👇
💠 احتجاج 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به سوره مباركه «قدر» استدلال كنید. به حضرت عرض كردند چه دلالتی بر مسئله امامت دارد؟ فرمود از اینها سؤال كنید كه آیا با رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از بین رفته است یا هست و خواهد بود؟ آنها لابد خواهند گفت شب قدر هر سال هست, از آنها سؤال كنید در شب قدر كه فرشته ‌ها می ‌آیند و امور را می ‌آورند, می ‌آورند كه ببرند؟ پس چرا آوردند؟ اگر می ‌آورند كه بسپارند و به كسی بدهند آن شخص كیست؟ 🔸 اگر ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ که همه مقدّرات را می ‌آورند؛ یعنی به همراه خودشان بسته می ‌آورند كه ببرند؟ چرا آوردند؟ چرا می ‌آیند؟ اگر آوردند كه به كسی بدهند، آن شخص كیست؟ پس یك ولی ای در زمین هست و در مهماندار فرشته‌ هاست که همه مقدّرات را از آنها تحویل می ‌گیرد «و هو الامام المعصوم»؛ این استدلالی است كه وجود مبارك امام (سلام الله علیه) به سوره «قدر» می ‌كند و به شاگردانش می ‌آموزد كه شما هم با دیگران به استدلال كنید. اگر درباره آسمان‌ها آمد كه ﴿وَ أَوْحی‏ فی‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها﴾ و درباره زمین نیامد برای اینكه در زمین, هست كه به اذن خدا این امور را می ‌گیرد. آپارات: https://aparat.com/v/TjSBD 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 6 تاریخ: 1394/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ، وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ، وَ لا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ، يَا هَادِيا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ. خدایا در این ماه بهره ام را از برکتهایش کامل گردان، و راهم را به سوی نیکیهایش هموار نما، و از پذیرفتن خوبیهایش محرومم مساز، ای هدایت کننده به سوی حق آشکار. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نوزدهم ماه 1443 🔹 مَحرم ِ وحی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مَحرم ِ وحی 🔹 در خطبه قاصعه یعنی خطبه 192 كه تقریباً مفصّل ‌ترین خطبه نهج‌ البلاغه است، حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) خود را که ذكر می ‌كند، می ‌فرماید من از دوران كودكی با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) همراه بودم؛ رسول خدا را از همان دوران شیرخوارگی، فرشته بسیار عظیمی: «أَعْظَمَ مَلَكٍ مِنْ مَلَائِكَتِه»، تأیید می ‌كرد «یسْلُكُ بِهِ طَرِیقَ الْمَكَارِمِ وَ مَحَاسِنَ أَخْلاَقِ الْعَالَمِ لَیلَهُ وَ نَهَارَهُ»؛ من با پیامبر بودم، پیامبر هم با اعظمِ مَلَك الهی بود كه شبانه ‌روز در بود. «وَ لَقَدْ كُنْتُ أَتَّبِعُهُ اتِّبَاعَ الْفَصِیلِ أَثَرَ أُمِّهِ یرْفَعُ لِی فِی كُلِّ یوْمٍ مِنْ أَخْلاَقِهِ عَلَماً وَ یأْمُرُنِی بِالْاِقْتِدَاءِ بِهِ وَ لَقَدْ كَانَ یجَاوِرُ فِی كُلِّ سَنَةٍ بِحِرَاءَ»؛ هر ساله او به كوه حرا می ‌رفت و مانند اعتکاف مجاورت می ‌كرد اما «فَأَرَاهُ وَ لاَ یرَاهُ غَیرِی»؛ فقط من می ‌دیدم كه او در كوه حرا هر ساله معتكف می ‌شود. «وَ لَمْ یجْمَعْ بَیتٌ وَاحِدٌ یوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلامِ غَیرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏ وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا». 🔹 آن‌گاه فرمود: «أَرَی نُورَ الْوَحْی وَ الرِّسَالَةِ وَ أَشُمُّ رِیحَ النُّبُوَّةِ»؛ من نورِ وحی را می ‌دیدم، نور رسالت را می ‌دیدم و را استشمام می‌ كردم «وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیطَانِ حِینَ نَزَلَ الْوَحْی عَلَیهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم »؛ وقتی وحی نازل شد من نالهٴ شیطان را شنیدم، «فَقُلْتُ: یا رَسُولَ اللَّهِ مَا هذِهِ الرَّنَّةُ»؛ این اَنین و این ناله چیست؟ «فَقَالَ هذَا الشَّیطَانُ قَدْ أَیسَ مِنْ عِبَادَتِهِ»؛ این ناله یأس شیطان است، او فهمید که دیگر در این سرزمین عبادت نمی ‌شود، [یعنی] با نازل شدن وحی، بساط عبادت شیطان برچیده شد. 🔹 آن ‌گاه به من فرمود: «إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَی مَا أَرَی إِلاَّ أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِی وَ لكِنَّكَ لَوَزِیرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَی خَیرٍ»؛ فرمود یا علی! هر چه را كه من می ‌شنوم تو می ‌شنوی، هر چه را كه من می ‌بینم تو می ‌بینی؛ ولی تو وزیر منی، تو نبی نیستی. نفرمود تو ولی نیستی، فرمود تو نبی نیستی، چون نبوّت، بین ولایت و رسالت است، بنابراین پشتوانهٴ اصلی این مقامات، همان است كه اینها دارند. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 7 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 18 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/UY6tn لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 19 🔸 علی (ع) عین حق است؛ نه اینکه حق همواره با علی (ع) است. 🔸 پیامبر (ص) در وصف امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و افزود: ایشان فرمودند که «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ» که در اینجا باید بدانیم که دو نوع حق داریم؛ یک حق، حقِ محض است که مقابل ندارد و در مقام ذات‌به است و یک حق دیگر که مقابل آن باطل است، این حق در مقام امکان است نه در مقام ذات. لذا بر اساس این تفسیر به این نتیجه می‌رسیم که فرمایش پیامبر این نیست که امیرالمومنین (ع) همواره با حق بوده یا حق همراه علی است، بلکه منظور این است که علی (ع) است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1380/09/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 رونمایی از ترجمه آلمانی کتاب مفاتیح الحیات در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان پایگاه اطلاع رسانی اسراء: طی مراسمی که همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام به تاریخ شنبه ۱۶ آپریل ۲۰۲۲ در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان برگزار شد، از ترجمه آلمانی کتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات رونمایی گردید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی به این مراسم، ضمن تقدیر و حق شناسی از برگزار کنندگان این مراسم، به حدیث شریفی از امام حسن مجتبی علیه السلام اشاره کردند و بیان داشتند: امام حسن مجتبی علیه السلام می فرماید: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» و لذا اگر دانشمند، معمم، دانشگاهی، چراغ هدایت نباشد، عمری را باخته است. بیان شریف امام حسن مجتبی این است که نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، هم راه خود را تشیخص دهید هم به دیگران راه بدهید و راهنمایی کنید. آپارات: https://aparat.com/v/km3EB 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 9 🔹 اگر به عنوان عرفان باشد، آغاز و انجام آن از معرفت بیرون نیست، معروف آن هم اسمای حسنای الهی است و عارف هم جان شیفته و قلب مُتجَلّی دارد. آیات قرآن كریم بخشی مربوط به مسائل علمی است، بخشی هم مربوط به مسائل هنری است، بخشی هم مربوط به مسائل اخلاقی است، بخشی هم مربوط به مسائل فلسفی و حكمی است و بخشی هم مربوط به مسائل عرفانی است. آیه سوره مباركه «انبیاء» كه دارد ﴿وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَی‏ءٍ حَی﴾ اصلِ حیات از آب است، این برای سلوك علمی عالمان تجربی است. آیه‌ای كه می‌گوید: ﴿اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَی‏ءٍ﴾؛ یعنی هر چه مصداق شیء است «كان» تامّه او؛ یعنی اصل هستی او از خدای سبحان است كه محور بحث، مسائل فلسفی است. 🔹 كسی كه دارد، با این آیات هماهنگ است و كسی كه در زیبایی جهان خلقت, زیبایی فلسفی و هنر فلسفی؛ نه خیالی و عقلی، نه وهمی كار می‌كند، آیاتی از قبیل ﴿أَحْسَنَ كُلَّ شَی‏ءٍ خَلَقَهُ﴾ محور بحث اوست. كسی كه در مسئله تهذیب و تزكیه و مانند آن تلاش و كوشش می‌كند، آیاتی از قبیل ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی﴾ و سایر مسائلی كه ما را به واجبات تشویق می‌كند یا از محرّمات برحذر می‌دارد و به فضایل اخلاقی هشدار می‌دهد، محور بحث آنهاست؛ اما كسی كه سلوك الهی و عرفانی دارد، آغاز و اثنا و پایان سیر او آیاتی از این قبیل كه ﴿فَأَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ﴾ خواهد بود؛ او در عرفان كار می‌كند و عرفان بالاتر از اخلاق است، یك؛ عرفان جهاد اكبر است، دو؛ تلاش و كوشش عارف آن است كه عقل را در پرتو قلب هدایت كند، سه؛... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/5M1fW 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قُرب وصال 🔸 انسان می ‌تواند از غیر خدا صرف ‌نظر كند و به برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست... . 👇👇👇👇
💠 قُرب وصال 🔸 انسان می ‌تواند از غیر خدا صرف ‌نظر كند و به برسد، برای اینكه همه چیز آنجا هست. در دعای ابوحمزه ثمالی هست كه «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ وَاَنَّكَ لا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ اِلاَّ اَنْ‏ تَحْجُبَهُمُ الْأَعمالُ دوُنَكَ»؛ خدایا! اگر كسی داشته باشد راه خیلی نزدیك است; این ‌چنین نیست كه راه، زمانی و زمینی باشد، اگر كسی بخواهد از خویشتن بِرَهد و به محبوب حقیقی برسد، «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». 🔸 فرمود اگر خواستی به بروی، این پا را روی هوس بگذار پای دوم در كوی دوست است: «یك قدم بر خویشتن نِه وان دگر در كوی دوست». اگر كسی این هوس را این خودخواهی را این غرور را رام كند، «أنَّ الرَّاحِلَ اِلَیكَ قَریبُ الْمَسافَةِ»، چون او «أقربُ إلینا مِن حَبْلِ الوَرید» است؛ اگر «أقرب إلینا من حبل الورید» است پس بین قدم اول و قدم دوم چیزی فاصله نیست. 🔸 عرض می‌ کند من می‌دانم كه «اَنَّ اَفْضَلَ زادِ الرَّاحِلِ اِلَیكَ عَزْمُ اِرادَةٍ یخْتارُكَ بِها»؛ خدایا! بالأخره هر مسافری، ره ‌توشه ‌ای می‌ خواهد و آن ره توشه، یك است; اراده جدّی بعد از معرفت صائب به دست می‌ آید یعنی اگر انسان بفهمد كه همه خیرات به دست اوست که «یا مَن أرجوهُ لِكلّ خیر»، به آسانی این راه را طی می‌ كند. آپارات: https://aparat.com/v/uqrM1 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1392/03/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ، وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوَابَ النِّيرَانِ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ، يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ. خدایا در این ماه درهای بهشت هایت را به رویم باز کن، و درهای آتش دوزخ را به روزیم بربند، و به تلاوت قرآن موفقم بدار، ای فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیستم ماه 1443 🔹 عظمت شب قدر 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عظمت شب قدر 🔹 در شب قدر گذشته از نزول ‌قرآن چه حادثه‌ ای رخ می‌ دهد؟ نزول ‌قرآن كه یك امری بود گذشت، اما در هر سال هست، هر سال ماه مبارك رمضانی دارد و در هر ماه مبارك رمضان لیله قدر هست، آیا این فضیلت وصف گذشته است كه چون یك بار در آن ‌قرآن نازل شده است برای همیشه لیله قدر پربركت شد یا نه لیله قدر در هر سال است؟ 🔹 فرمود نه شب قدر در هر سال خبر جدیدی است! در هر شب قدری از شب های ماه مبارك رمضان سال ها كه هر سال ماه مبارك رمضانی دارد و در هر ماه مبارك رمضان شب قدری است ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾، فرشتگان در صحبت روح كه اعظم الملائکه است به دستور و اذن خدا با همه اموری كه در _بشر در بشر نقش دارد ﴿أَسْبَغَ عَلَیكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ بَاطِنَةً﴾ در شب قدر نازل می ‌شوند. انسان از هر راه بخواهد به مقصد برسد فرشتگان راه را آن شب می ‌آورند و نشان می ‌دهند. 🔹 است، مگر اینكه انسان عمداً خود را به آفت بزند، وگرنه تمام درهای غضب بسته است، مگر اینكه انسان عمداً در غضب را باز كند و تمام درهای رحمت باز است مگر اینكه انسان عمداً در رحمت را به چهره ‌اش ببندد. ‌قرآن منتهی الیه سیرش «فی لیله القدر» و قلب مبارك حضرت است، ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ هم این‌چنین است، فرشتگان همه امور را می ‌آورند و به كه ولی خداست و هست تقدیم می ‌كنند ﴿سَلامٌ هِی حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾ این شب تا طلوع فجر است، است. 🔹 اگر خدای سبحان اعلان سلامت داد فرمود این لیله، است كسی از درون یا از بیرون كاری به شما ندارد مگر اینكه خود علیه خود قیام كنید. است شبی است كه انسان می‌تواند را تأمین كند و بگوید ﴿السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾. 📚 سخنرانی در ماه مبارک رمضان تاریخ: سال 1378 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هلال عشق؛ شرح دعای افتتاح 🔸 سلسله سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی در ماه مبارک رمضان 1443 هـ 🔹 جلسه: 19 🔹 آپارات: https://aparat.com/v/UBiOQ لینک ویژه نامه ماه مبارک رمضان: http://news.esra.ir/v-ramezan 🆔 @m_vaezjavadi
💠 ضیافت الهی 20 🔸 علی (علیه السلام) انسان کاملی است که را در جامعه زنده می کند. 🔸 وجود مبارک علی ‌بن ‌ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیه) فرمود؛ سیل علوم از من ریزش می ‌كند: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیل»؛ چه اینكه هر پرنده ‌ای هم توان ‌‌آن را ندارد كه روی قلل جبال، آن رفیع‌ترین قلّه پرواز كند: «‌‌‌‌‌لَا یرْقَی إِلَی الطَّیر»، سرّش آن است كه چون او است، می ‌تواند از عرش تا فرش سخن بگوید. 🔸 وجود مبارک امیرمؤمنان چون به حق سفر می ‌كند و زندگی می ‌كند و در سفر چهارم به سر می ‌برد، است، تكوین را به خوبی تحلیل می ‌كند. در نظام تشریع هم سعی می ‌كند، عقل و عدل را در جامعه زنده كند؛ هم جامعه را با آشنا كند، علوم الهی را به جامعه منتقل كند؛ هم عدل الهی را در جامعه گسترش دهد. 📚 پیام به همایش نهج البلاغه و امام علی (علیه السلام) تاریخ: 1390/11/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
شب قدر، قلب ماه مبارک رمضان است/ شب قدر، فرصت مناسبی برای تمسّک به «حبل متین» پایگاه اطلاع رسانی اسراء : به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص عظمت این شب های عزیز را از نظر می گذرانیم... . 👇👇👇👇
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء : به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر، فرازهایی از فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص عظمت این شب های عزیز را از نظر می گذرانیم: 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: شب قدر است، ماه مبارک رمضان برای امت اسلامی معجزه‌ ای قوی تر از معجزه سلیمان پیامبر است، زیرا اعجاز آن حضرت در مسلط بودن بر باد بود راه یک ماهه را در بامداد یا در شامگاه طی می‌ کرد، ولی اعجاز قرآن کریم در این است که در یک شامگاه در لیلة القدر راه هزار ماهه را طی می ‌کند ﴿لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ با این تفاوت که او مسیر را می ‌پیمود و قرآنیان می ‌توانند مسیر را طی کنند. 🔸 ایشان ادامه دادند: همراهان سلیمان نبی در یک بامداد راه ظاهری یک ماهه را طی می ‌کردند ولی پیروان قرآن و عترت مکانت و راه معنوی هزار ماهه را یک شبه طی می ‌کنند، اگر گفته شد که این طفل یک شبه ره صد ساله می ‌رود آن را می ‌شود در شب قدر تجربه کرد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به این سوال که « درک شب قدر به چیست؟» پاسخ دادند: بیان نورانی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) در نهج ‌البلاغه این است که «فَتَجَلَّی‏ لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِی کِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یکُونُوا رَأَوْهُ»؛ خدای سبحان در این قرآن برای بندگانش تجلّی کرده است، ولی مردم جلوه حق را نمی ‌بینند. خدای سبحان قرآن را به نحو تجلّی یعنی آویختن نازل کرده است، نه انداختن! این یک طرفش به دست خداست و یک طرفش ـ به برکت اهل بیت (علیهم السلام) ـ به دست بشر است. ایشان اذعان داشتند: شب قدر، فرصت مناسبی است برای تمسّک به این «حبل متین» و از این «حبل متین» بهره بردن و بالا رفتن. 🔸 معظم له در ادامه تصریح داشتند: شما که در این لیالی قدر قرآن را بر سر می ‌گذارید و به برکت چهارده معصوم به خدا سوگند می ‌دهید، باید بکوشید که از «عربی مبین» تا «علی حکیم» هر چه مقدور شماست ؛ هم از نظر معارف، هم از نظر اخلاق، هم از نظر احکام و هم از نظر حقوق؛ یک، دو، سه و چهار؛ این معنای ادراک «لیله قدر» و معنای قرآن به سر گذاری و معنای سوگند دادن خدا به حق قرآن و عترت طاهرین و به حق همه انبیا و اولیا و مؤمنانی است که نام شریفشان در قرآن با مدح ستوده شده است. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: اگر قرآن به سر می گذاریم، هدف تنها این نباشد که خدا گناهان ما را بیامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اینها ریخت و پاش است. وقتی یک دوستی سفره ای پهن می کند، مائده الهی و مَأدبة الهی چید، مهمان های خود را به بهترین وجه پذیرایی می کند. وقتی مهمان ها برخاستند، سفره برچیده می شود، آن ریزه های سفره را می ریزند؛ مرغ ها آن ریزه های سفره را می چینند؛ ریزه سفره شب قدر این است که کسی نسوزد، به جهنم نرود. اینها شب قدر نیست! 🔸 ایشان ابراز داشتند: شب قدر آن است که انسان طیّار گونه دست هزارها نفر را بگیرد و به بهشت ببرد. در دنیا رفتار او، گفتار او، سیرت او، سریرت او، سنّت او آموزنده باشد. و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. اگر ما بتوانیم در کنار و دولت قرآن بنشینیم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگیریم به دنبال آن ریزه های سفره تکان ها باشیم که از سفره ی تکانده شده چیزی به ما برسد؟! آدرس مطلب: https://b2n.ir/m15757 http://news.esra.ir/home 📚 آرشیو سخنرانی ها و پیام های معظم له 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 10 🔹 سلوك علمی خیلی دشوار نیست، زیرا ابزار این سلوك، مفاهیم حصولی است؛ خواه معلوم علوم تجربی باشد یا نیمه‌تجربی یا تجریدی كلامی یا تجریدی فلسفی، حتی تجریدی عرفان نظری... . 👇👇👇👇
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل دوم جلسه 10 🔹 سلوك علمی خیلی دشوار نیست، زیرا ابزار این سلوك، مفاهیم حصولی است؛ خواه معلوم علوم تجربی باشد یا نیمه‌تجربی یا تجریدی كلامی یا تجریدی فلسفی، حتی تجریدی عرفان نظری؛ اما در سلوك عملی سخن از علم شهودی است، زیرا عقل عملی; یعنی قلب از تجلیه و تخلیه و تحلیه و مانند آن شروع می‌كند تا اینکه به مراتب گوناگون فنا رسد؛ اینها عمل است نه علم، یك؛ این اعمال مجرّد هستند نه مادّی، دو؛ عمل مجرّد با شهود همراه است، سه. ممكن نیست چیزی مجرّد باشد و مشهود، شاهد و شهود نباشد. كارِ قلب كاری علمی است; منتها علم شهودی، بر خلاف كار عقل كه كار عقل علم حصولی است; ولی كار قلب كه از آن به عنوان عقل عملی یاد می‌شود و آغاز آن هم تجلیه و تخلیه و تحلیه و مانند آن است و به فنا منتهی می‌شود که فنای آثاری و افعالی و اوصافی و ذاتی، اینها كار است؛ منتها مجرّد است و عین شهود؛ اگر كار بود و مجرّد حتماً عالِم است و چون متن كار است، موجود خارجی است و علم آن هم علم شهودی می‌شود. 🔹 در این مراحل شخص می‌بیند كه چه كسی دارد او را می‌برد؛ ﴿وَ إِنْ مِنْ شَی‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ﴾ را از نزدیك مشاهده می‌كند, ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾ را از نزدیك مشاهده می‌كند, ﴿إِنَّ رَبِّی عَلی‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ﴾ را از نزدیك مشاهده می‌كند, خود را در بستر صراط مستقیم می‌بیند, زِمام خود را به دست «الله» می‌بیند، اما همچنان اختیار او محفوظ است كه اگر لحظه‌ای بیراهه برود همان‌جا سقوط می‌كند. این سلوك نه با جبر آشناست و نه با تفویض, بلکه با توحید افعالی آشناست؛ توحید افعالی آن است كه فاصله بین جبر و تفویض كه طبق بیانات نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) «أَوْسَعُ مِمَّا بَینَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ» است... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1393 آپارات: https://aparat.com/v/rUN8c 🆔 @a_javadiamoli_esra