eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل سوم جلسه 9 🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد. در ادعیه و مناجات، مراحل سلوك عملی تبیین شده است، ولی درباره سلوك نظری به طور پراكنده و متفرّقاً، در آیات و روایات هست و به صورت دسته‌بندی شده نیست یا ما به آن دسترسی پیدا نكردیم. 🔹 در جریان سلوك نظری، این اقسام پنج‌گانه «حَمْل» را آن صاحب‌نظر باید بررسی كند كه در اوایل برای تبیین از «حَمل اوّلی ذاتی» كمك بگیرند بعد، از «حَملِ شایع» استمداد كنند بعد، از «حَملِ حقیقت و رقیقت» بر مبنای حكمت متعالیه كمك بگیرند بعد، وارد حوزه عرفان نظری ‌شوند؛ سخن از «حَملِ صورت آینه» است با «شاخص» بعد، ضعیف‌تر از همه كه مرحله پنجم است، سخن از «ظِل و ذی‌ظِل» است؛ این دو نكته لازم است كه ملحوظ باشد. 🔹 وقتی سالك الهی یا عارف و اهل شهود می‌گوید، جهان «آینه» است یا جهان «ظِل» است، منظور این که آینهٴ عرفانی با آینهٴ عُرفی یكی نیست. در عُرف اگر گفتند «آینه»، یعنی شیشه‌ای است كه پشت آن جیوه است، قطری و قابی دارد كه صورت در این مجموعه ـ این شیشه با این خصوصیات ـ منعكس می‌شود، این شیشه را آینه می‌گویند; ولی در عرفان وقتی گفتند آینه، به آن صورت می‌گویند آینه، نه به این شیشه‌ای كه پشت آن جیوه است، «مرآة»، یعنی وسیله دیدن! در عرف وقتی به این شیشه آینه می‌گویند، برای اینكه این وسیله است تا انسان صورت خود را در آن ببیند. چاره آن دل عطای مبدلی است ٭٭٭ دادِ او را قابلیت شرط نیست... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1394 آپارات: https://aparat.com/v/HUpKZ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 روز شنبه 17 اردیبهشت ماه 1401 🔹ادامه مبحث وصیت: ساعت 10 صبح 🔹 لازم به ذکر است همچنان، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد. 🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند. 🔸سایت وب تی وی : تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🔸کلاس مجازی: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد. 1️⃣ تلگرام Telegram: https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🆔 @a_javadiamoli_doross
طیب و طاهر بودن معلم تعلیم را به تربیت بر می‌ گرداند 🔸 امام علی (علیه السلام) به فرزندشان نامه ‌ای نوشتند که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه (علیهم السلام) محسوب می‌ شویم؛ پیغمبر (ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می ‌توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم؛ امام در نامه خود به فرزندشان فرمود ! 🔸 هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش هستند می ‌باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت بر می ‌گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، . 🔸 دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک و یک ، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی ‌کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سال‌های تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند. لینک مطلب: https://b2n.ir/z36260 🆔 @a_javadiamoli_esra
رویت هلال نزد آیت الله العظمی جوادی آملی ثابت نشد/ فردا سی ام ماه مبارک رمضان است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بنا بر اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، رویت هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه نزد آيت الله العظمی جوادی آملی ثابت نگرديد، بنابراين فردا دو شنبه سی ام ماه مبارك رمضان 1443ه.ق است و سه شنبه 13 اردیبهشت 1401، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود. 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ بِالشُّكْرِ وَ الْقَبُولِ، عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یرْضَاهُ الرَّسُولُ، مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ، بِحَقِّ سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ. خدایا روزه ام را در این ماه، بر پایه آنچه تو و پیامبر، آن را می پسندد مورد سپاس و پذیرش قرار ده، درحالی که فروعش بر اصولش استوار باشد، به حق سرورمان محمّد و اهل بیت پاکش، و سپاس خدای را پروردگار جهانیان. 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز سی ام ماه 1443 🔹 شهید گران بها 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شهید گران ‌بها 🔹 امروز شهادت شهید مرتضی مطهری (قدس الله نفسه الزکیة) است. او یک شهید گران‌ بها و کمیابی است. هنوز هم که هنوز است مثل نیامده است! 🔹 یکی از دوستان ما در بعضی از درس‌ های خصوصی مرحوم علامه شرکت می‌ کرد، مقداری هم در درس «فقه» مرحوم آقای داماد شرکت می ‌کرد. ایشان امتحانی داد و استاد دانشگاه شد و دانشگاه رفت. صبح روز جمعه ‌ای بود رفتم زیارت همین «وادی السلام»، دیدم ایشان قبل از من رفته بود زیارت کرده بود و دارد بر می ‌گردد، در همین دالان ورودی یکدیگر را دیدیم و احوال ‌پُرسی کردیم. او گفت فلانی من رفتم تهران که کار آقای مطهری را بکنم دیدم نمی ‌شود می‌ خواهم برگردم قم، با اینکه تحصیل کرده بود «فقه» دید، «اصول» دید، «فلسفه» دید. 🔹 کار کار هر کسی نبود، او از فلات خواجه طوسی و شیخ طوسی و مانند اینها بود. این فرمایشات مرحوم علامه را که ایشان در اصول فلسفه تقریر کردند، اینها تقریرات درس مرحوم علامه است. ایشان شارح نبود، مقرِّر نبود، ایشان محرّر بود! تحریر، کار خواجه نصیر است؛ اصطلاح «تحریر، تحریر»! تحریر اقلیدس برای خواجه نصیر است. محرِّر بودن غیر از شارح بودن است، غیر از مقرِّر بودن است. محرِّر کسی است که دست و بال مطلب را باز می ‌کند، این مطلب را به پرواز در می ‌آورد، نه اینکه آن کلمه را توضیح بدهد و شرح کند! این مطلب را آزاد می ‌کند، فکر را هم آزاد می ‌کند و هر دو در پرواز هستند. 🔹 تا حُرّیت نباشد، کسی مثل نیست. غرض این است که خیلی‌ها شرح کردند، خیلی‌ها تقریر کردند؛ اما این بزرگوار از دیار خواجه نصیر است، خواجه نصیر محرِّر بود. خدا غریق رحمت کند سیدنا الأستاد مرحوم علامه طباطبایی را! ـ نمی‌دانم با تحریر اقلیدس آشنا هستید یا نه! به هر حال یک کتاب سنگینی است مثل بنای عقلا و فهم عرف و اینها که نیست، این صد درصد عقلی است ریاضی محض است مقاله ده آن خیلی سنگین است ـ ایشان با همان لهجه آذری می‌فرمود به اینکه انسان گویا عَزرائیل را در روبرو می‌بیند! این مقاله دَه این‌قدر سنگین است! خواجه این را تحریر کرد، نه شرح کرد، نه تقریر کرد! یعنی دست و بال مطلب را باز کرد، مطلب را به پرواز درآورد، ذهن خواننده را باز کرد و این ذهن را به پرواز درآورد. این کار شیخ طوسی است که نسبت به اقدمین کرده، کار خواجه نصیر است که نسبت به اقدمین کرده است. 🔹 از دیار این بزرگواران است، لذا مثل او قبلاً نبود، بعد از او در طی این چهل سال کسی نیامده است. ما ـ به لطف الهی ـ از او عالم‌تر و دانشمندتر داریم؛ اما آن ‌که بتواند این سعه صدر را داشته باشد، این‌طور نبود؛ با هر گروهی بکند، بکند، حرف آنها را گوش بدهد، با آزاداندیش باشد، نبود. حشر ایشان ـ إن‌ شاء الله ـ با انبیاء و اولیای الهی باشد! حشر همه شما اساتید و فضلای بزرگوار که در همین راستا تلاش و کوشش می ‌کنید با انبیا و اولیای الهی باشد! 📚 درس خارج فقه نکاح تاریخ: 1398/02/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضیافت الهی 30 🔸 آثار ماه مبارک رمضان را حفظ کنیم 🔸 ماه مبارک رمضان هم ماه دعاست. در دعا مستحضرید اگر ما اُنسی داشته باشیم و بدانیم که تمام آنچه که به دست ماست، فیض اوست... . 👇👇👇👇
💠 ضیافت الهی 30 🔸 آثار ماه مبارک رمضان را حفظ کنیم 🔸 ماه مبارک رمضان هم است. در دعا مستحضرید اگر ما اُنسی داشته باشیم و بدانیم که تمام آنچه که به دست ماست، اوست، خودمان دخیل در کاری نیستیم؛ مثل زکریا تربیت می ‌شویم. چقدر اینها از دعا لذت می ‌بردند! زکریا به خدا عرض می‌کند من که الآن پیر هستم، موی سرم سفید شد و پیرمرد هستم، همسر من هم آن وقت که جوان بود عاقر و نازا بود، الآن که پیر است، ولی ﴿وَ لَمْ أَکُنْ﴾ ـ چقدر این دعا شیرین است خدا می ‌داند! ـ ﴿وَ لَمْ أَکُنْ بِدُعائِکَ رَبِّ شَقِیًّا﴾، خدایا من هر وقت خواستم دادی، هیچ وقت نشد که بخواهم و ندهی. عرض کرد خدایا! می دانید من چه کسی هستم؟ من کسی هستم که هر وقت خواستم دادی و نگفتی کی هستی! چه آورده‌ای؟ چکاره هستی؟ ببینید این زکریای پیر چگونه با خدا حرف می‌ زند؟ این راه برای همه ما باز است. 🔸 هر فضیلتی که برای هست، برای هست، هر فضیلتی که برای امام هست، برای قرآن هست. فرمودند اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد، مرگ او است. اگر کسی بمیرد و قرآنش را نشناسد، مرگ او هم مرگ جاهلیت است. این کار مخصوص زکریاست! چرا خدای سبحان به پیغمبر می‌ فرماید به یاد زکریا باش؟ یا به باید مریم باش؟ نام انبیا را برای چه می‌برد؟ برای اینکه روش آنها، راه آنها آموزنده است. ما در نماز می‌ خوانیم ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ) این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ﴾ این «منعم علیهم» را در چند جای قرآن ذات أقدس الهی معرفی کرد، اینها نوح هستند، ابراهیم هستند، عیسیٰ هستند، موسیٰ هستند، زکریا هستند، یحییٰ هستند، ما راه اینها را بخواهیم. 🔸 خداوند می خواهد که ما به گونه ای زندگی کنیم که بشویم مهمان او، ما می‌توانیم و این ضیافت را حفظ کنیم! ما می ‌توانیم یک کشوری داشته باشیم که وجود مبارک ولی عصر بپذیرد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/03/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید مطهری 🔸 مرحوم خاطرات فراوانی داشته و دارند آثار و بركات فراوانی داشته و دارند كه در سالگردهایی كه برای این بزرگوار گرفتند شركت كردم و یادم نیست برای هیچ شهیدی, هیچ عالِمی به آن اندازه كه در مراسم ایشان شركت كردم توفیق داشته باشم... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra