eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شریک القرآن 🔸 معنای اینكه ما در زیارت ها عرض می ‌كنیم «السَّلَامُ‏ عَلَیكَ‏ یا شَرِیكَ‏ الْقُرْآن» این را از چند راه می ‌شود استفاده كرد، یكی از آنها حدیث معروف و یكی هم از حدیث است. از حدیث معروف ثقلین می ‌شود استفاده كرد كه فرمود این دو وزنه وزین «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ‏ كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِی‏» اینها «لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْض» اگر یك حقیقتی در قرآن باشد، باطنی از باطن های قرآن، عمقی از اعماق قرآن، معرفتی از معارف قرآن، در قرآن كریم باشد و این عترت طاهرین ـ معاذ الله ـ به آن نرسیده باشند می ‌شود افتراق، پس هیچ مطلبی در ظاهر قرآن، در باطن قرآن، در تفسیر قرآن، در تأویل قرآن، در اوج قرآن در حضیض قرآن نیست مگر اینكه اینها می ‌دانند، اگر چیزی در قرآن باشد و ـ معاذ الله ـ اینها ندانند این افتراق می ‌شود. 🔸 وجود مبارك پیامبر به علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «یا عَلِی إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ‏ مِنْ مُوسَى» این یك مقدمه، بعد هم فرمود: «إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی»، پس وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نسبت به وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) همان منزلت هارون را نسبت به موسی دارد، این مقدمه اولی؛ مقدمه ثانیه در سوره مباركه «طه»، وجود مبارك موسای كلیم به ذات اقدس الهی عرض كرد كه هارون را شریك امر من قرار بده ﴿وَ أَشْرِكْهُ فی أَمْری﴾ و ذات اقدس الهی می ‌فرماید: ﴿قَدْ أُوتیتَ سُؤْلَكَ یا مُوسی﴾ این هم مطلب سوم، پس وجود مبارك هارون شریك موسی است نه شریك در مال و زمین و خانه و واحد مسكونی و تجاری، شریك «فی الولایة» است، شریك «فی النبوة» است و اگر نبود استثنای «إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی» می ‌شد شریك مطلق، چون عموم منزلت همین را اقتضا می ‌كند، مقتضای عموم تنزیل آن است كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب است، اگر «شریك القرآن» شد ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾ است، اگر «شریكة القرآن» شد علم غیب در آن هست، اگر «شریك القرآن» شد عصمت در آن هست. آپارات: https://www.aparat.com/v/d5NW7 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1385/10/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 شق القمر 🔹 ﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ﴾، مسئله انشقاق قمر اگر کسی شبهه‌ ای دارد توهّمی دارد که محال است، این برای او فرقی ندارد که بگوییم گذشته است یا «سَینْشَقُّ القَمَر»، اگر چنین چیزی بر اساس توهّم بطلان خَرق و التیام که برخی می‌ پنداشتند محال باشد، این دیگر فرق نمی‌کند چه در گذشته چه در آینده (محال واقع شدنی نیست چه در گذشته چه نسبت به آینده) و چون این توهّم باطل است و امکان انشقاق، امر روشنی است، داعی نیست که ما این ماضی را بر مضارع حمل بکنیم. پس انشقاق قمر ممکن است، وقتی ممکن شد، ظاهر، حجت است، پس دلیلی نداریم که این «إنْشَقَّ» را به معنی «ینْشَقُّ» و مانند آن بگیریم. 🔹 مسئله ﴿وَ إِنْ یرَوْا آیةً﴾ هم نشان می ‌دهد که این واقع شده است. گرچه هر چه که در جهان هستی هست، آیت وجود حق است، آیت توحید است؛ اما جریان آیت وحی و نبوت و بودن چیز جدایی است. اگر آیت و علامت جزء «أشراط السّاعة» باشد، این می ‌شود آیت معاد؛ اما اگر طبق شأن نزولی که برای این آیات هست که از وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درخواست معجزه کردند و حضرت نیایشی به درگاه الهی انجام داد و ذات اقدس الهی این قمر را منشق کرد، خب یک امر خلاف عادت است نه خلاف عقل (برهان عقلی بر استحاله‌ آن اقامه نشده است)، بنابراین این می ‌شود معجزه پیغمبر و آیت نبوت او. در عین حال که آیت توحید است، در عین حال که می‌ تواند از «أشراط الساعة» باشد، آیت مستقیم حقانیت وحی و نبوت است و آنها هر وقت این گونه از آیات را ببینند از آن اعراض می ‌کنند: ﴿وَ إِنْ یرَوْا آیةً یعْرِضُوا وَ یقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ﴾. 📚 سوره مبارکه قمر _ جلسه 2 تاریخ: 1396/01/27 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 باب علم النبی 🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»، یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی می‌آید و چه كسی نمی‌رود. همه طالبان علوم الهی و دانش ‌پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می‌ رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم. 🔹 همه ‌ما می‌خواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع قرآن است، بعد هم روایت اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»، نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می ‌سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، این‌چنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه شهر علم است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة». آپارات: https://www.aparat.com/v/PormI 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1381/11/30 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سند ماندگار 🔻 آنچه در به وقوع پیوست به منزله سندی ماندگار و قطعنامه‏ ای جهانی بود كه در حضور بیش از صد هزار مسلمان كه از اطراف جهان آمده بودند قرائت شد. این به دست مبارك پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) امضا شد و در تاریخ به ثبت رسید و در سیره علمی و عملی رهبران معصوم (علیهم‌السلام) و شیفتگان ولایت در طول تاریخ جلوه‏ گر شد. 📚 عید ولایت - صفحه 61 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 377 🔸 برخی از آثار بدرفتاری با پدر و مادر بدرفتاری با پدر و مادر[1] افزون بر كیفر اخروی زیان‌های دنیوی نیز دارد. برپایه حدیثی قدسی، خدا فرمود: به عزت و جلال و بلندی شأنم سوگند اگر عاق والدین عبادت همه پیامبران را انجام دهد از او نمی‌پذیرم.[2] امام هادی (علیه السلام) فرمود: عقوق والدین موجب كاهش [و مرگ افراد خاندان] و ذلت و خواری در دنیا می‌شود[3] و به فرموده امام صادق (علیه السلام) از جمله پیامدهای دنیوی آزار والدین مانع شدن از اجابت دعا و هوا [فضای معنوی] را تاریك می‌كند.[4] [1] . قال رسول اللهص: ... فَلَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ أَنْ یصِیرَ فِى حَدٍّ مِنْ حُدُودِ الْكُفْرِ إِلاّ أَنْ یدْخُلَ فِى عُقُوقٍ أَوْ قَطِیعَةِ رَحِمٍ (الكافى، ج6، ص50) وقال الصادق ع: عُقُوقُ الْوَالِدَینِ مِنَ الْكَبَائِرِ، لأَنَّ اللَّهَ تَعالَی جَعَلَ الْعَاقَّ عَصِیاً شَقِیاً (علل الشرائع، ص749). [2] . بِعزَّتى وَجَلالى وَارْتفاع مَكَانى! لَو أنَّ العاقَّ لِوالِدَیهِ یعْمَل بِأَعمَالِ الأَنبِیاء جَمِیعاً لَم أَقْبَلْها مِنهُ (جامع السعادات، ج2، ص271). [3] . الْعُقُوقُ یعَقِّبُ الْقِلَّةَ وَ یؤَدِّى إِلَی الذِّلَّةِ (بحار الانوار، ج71، ص84). [4] . الذُّنُوبُ ... الَّتِى تَرُدُّ الدُّعَاءَ وَ تُظْلِمُ الْهَوَاءَ عُقُوقُ الْوَالِدَین (الكافى، ج2، ص448). 📚 مفاتیح الحیات ص 251 و 252 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ضامن بقای رسالت 🔻 خدای سبحان امامت را ادامه رسالت و همتای آن می داند از این رو در حادثه جهانی به پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) می فرماید: اگر نصب علی بن ابی طالب را به دست خود انجام ندهی و ولایت را تبیین نکنی، اصلا به عمل نکرده ای؛ یعنی رسالت منهای امامت معادل با رسالت منهای رسالت است زیرا آنچه اساس رسالت راحفظ میکند همان امامت است. 📚 شمیم ولایت، ص114 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 شیعه مرزبان ولایت 🔸 الآن ما چیست؟! وظیفه همه ما ـ مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان ـ این است كه از علی (سلام الله علیه) حمایت بكنیم. منظور در آیه سوره مباركه كه فرمود: ﴿النَّبِی أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ اینها ـ معاذ الله ـ قضیه شخصیه و خارجیه نیست كه تاریخ مصرفش گذشت كه این برای زمان پیغمبر بود. نه! امروز پیامبر زنده است چون نبوت زنده است، امروز پیامبر زنده است چون اسلام زنده است، امروز هم علی زنده است چون . اگر كسی از بخواهد دفاع نكند به این آیه عمل نكرد! اگر كسی خدای ناكرده بشنود به حریم تشیع اهانت شده، به ولایت اهل بیت اهانت شده، به امامت اینها اهانت شده، عالمانه و محققانه با حفظ وحدت اسلامی دفاع نكند به این آیه عمل نكرده است! 🔸 آیه سوره مباركه «توبه» چه می‌گوید؟ می ‌گوید مبادا خودتان را كنار بگذارید تیر بخورد به نبوت و رسالت! اگر به اسلام به نبوت به رسالت به ولایت اهل بیت (علیهم السلام) تیری خورد و كسی سینه سپر نكرد به آیه سوره «توبه» عمل نكرد، فرمود: ﴿ما كانَ ِلأَهْلِ الْمَدینَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ اْلأَعْرابِ أَنْ یتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللّهِ وَ لا یرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ﴾، این «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه‏» حاكم بر ولایت است؛ یعنی اگر تاكنون ﴿أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ یك نفر بود، الآن این سیزده نفر با آن یك نفر این چهارده نفر یك نور‌ند، این چهارده تا یك حكم ‌اند «اَلنَّبِی وَ اَهْلُ بَیتِه» می ‌شود. 🔸 بنابراین وظیفه رسمی ما با این است كه ما همه شبهات را ارزیابی كنیم، محققانه پاسخ بدهیم، نه بگذاریم بیگانه این وحدت اسلامی را آسیب برساند، نه ما اهل تسامح و تساهل باشیم كه ـ معاذ الله ـ این ولایت و این امامت آسیب ببیند. آپارات: https://www.aparat.com/v/gjlAH 📚 درس اخلاق تاریخ: 1384/10/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهاردهم ماه 1443 🔹 معرفت فاطمی 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معرفت فاطمی 🔹 بعد از اینکه حضرت رحلت کرد اینها را فراموش کردند و سقیفه را زنده کردند اصلاً خبری از نفاق و منافقان در مدینه نبود. اینها کجا رفتند؟ یا باید بگوییم همه اینها دفعتاً مُردند، خب این را که نمی‌ شود گفت که اینها یک روزه مُردند؛ یا بگوییم همه آنها برگشتند توبه کردند مثل سلمان و اباذر شدند، این هم که نیست یا با حکومت ساختند «و هو الحق»! تمام این کارشکنی‌هایی که منافقین داشتند چطور بعد از سقیفه دیگر این کارشکنی‌ ها نبود؟ چون همه آنها دستشان به حکومت بند شد. 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) می‌ گوید وقتی حضرت برای بار دوم نیروها را آماده کرد که بروند به طرف صفین، خطبه ‌ای خوانده که اگر جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد، هرگز نمی‌ توانند این گونه خطبه بخوانند! می ‌گوید این شبهه مادّیین را که از دیرزمان چندین قرن مانده بود، علی بن ابی طالب پاسخ داد. این جمله از خطبه حضرت امیر (سلام الله علیه) که مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) می‌ گوید که این پاسخ آن شبهه است، عین این جمله را وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) در 25 سال قبل از خطبه علی بن ابی طالب فرمود، حالا ببینید زهرا کیست! آن جمله نورانی این است که وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) در همین اوایل خطبه فدکیه دارد: «اِبْتَدَعَ الأَشَیاءَ لا مِنْ شَیءٍ»، این یعنی چه؟ یعنی شما که دارید اشکال می ‌کنید باید بفهمید نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، چون هر دو می ‌شود وجودی؛ نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این را یک زهرا می ‌خواهد که بفهمد! شما همین شبهه را با خیلی‌ ها در میان بگذارید ببینید که می ‌مانند، چون خیلی از علما ماندند. فرمود: «اِبْتَدَعَ الأَشَیاءَ لا مِنْ شَیءٍ»، نه «من لا شیء». اگر «من شیء» بود بله اشکال وارد بود معلوم می ‌شد که قبلاً ذرّاتی بود و خدا این ذرّات را جمع کرد و این عالم را ساخت؛ اگر «من لا شیء» بود باز اشکال وارد بود، برای اینکه مگر عدم چیزی است که آدم عدم را جمع و جور بکند و آسمان بسازد؟! ولی نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست، چون هر دو موجبه است. «نقیض کلّ رفعٌ أو مرفوعٌ»؛ نقیض هر شیء، سلب آن است؛ نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این در خطبه نورانی حضرت زهرا هست؛ 25 سال قبل از اینکه حضرت امیر آن خطبه را بخواند، فاطمه(سلام الله علیها) خوانده است. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 9 تاریخ: 1396/11/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عید بزرگ ولایت 🔻 از منظر قرآن كریم در غدیرخم كه است، نعمت های معنوی الهی به برترین حدّ وبالاترین نصاب خود رسید و چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی (علیه‌السلام) نیست، برترین اعیاد امّت اسلامی است و اعتقاد به ولایت تكوینی و تشریعی امامان معصوم (علیهم‌السلام) و باور داشتن وساطت و شفاعت و وسیله بودن آنان از مهمترین بركاتی است كه نصیب شده است. 📚 عید ولایت - صفحه 21 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة 🔸 یک بیان نورانی از وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است، فرمود هر کسی به هر حال سنّی دارد، قبل از اینکه بالغ شود، شناسنامه ‌ای دارد، اما هر کسی بالغ شد، باید خودش شناسنامه بگیرد، بعد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم. چه فخری بهتر از این است! از این بالاتر هست؟! حالا اگر وجود مبارک امیرالمؤمنین شده پدر ما، مادر ما که خواهد بود؟ حیف است که این را ما از دست بدهیم! اگر کسی فرزند امیرالمؤمنین شد، به کجا می ‌رسد؟ 🔸 قرآن کریم آن مقام اصلی را که برای انبیا و معصومین قائل شد، آنها قلّه‌ هستند، حرفی در آن نیست، کسی هم نه طمع دارد و نه مقدور او هست که به آن مقام برسد، اما در دامنه آن قلّه زندگی کردن ممکن است. ذات أقدس الهی درباره ابراهیم خلیل فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾ و مانند آن. مردان الهی که شاگردان این خاندان هستند، فرزندان ابراهیم خلیل هستند، فرزندان انبیا و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) هستند، اینها هم به خدا عرض می‌ کنند: ﴿وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾؛ خدایا! آن توفیق را به ما بده، فراوان یاد بگیریم، یک؛ به همه علوم کنیم، دو؛ و با عمل خود جامعه را کنیم، سه؛ بعد با زبان خود هم از دین تبلیغ کنیم، چهار؛ تا «امام المتّقین» شویم؛ بزرگان جامعه، خوبان جامعه، پارسایان جامعه به ما اقتدا کنند. این کم مقامی است؟! اگر این شدنی نبود که در قرآن به ما نگفت شما این دعا را بخوان، این راه شدنی است! اگر کسی چنین شد، همه نصیب او می ‌شود. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 378 🔸 دعا براي والدين سزاوار است موٴمنان افزون بر نيكي به والدين، دعاي امام سجاد (علیه السلام) درباره والدين را بخوانند و از خدا توفيق ادب و احترام و نيكي به والدين را بخواهند. آن دعا اين است: (1) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ اخْصُصْهُمْ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ بَرَكَاتِكَ وَ سَلامِكَ؛ خدايا! رحمت فرست بر محمد بنده و پيغمبرت و خاندان پاكش و آنان را به بهترين رحمت و درود و بركت و سلام مخصوص گردان. (2) وَ اخْصُصِ اللَّهُمَّ وَالِدَىَّ بِالْكَرَامَةِ لَدَيْكَ، وَ الصَّلاةِ مِنْكَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ؛ خدايا پدر و مادر مرا به كرامت نزد خود و درود از جانب خود مخصوص گردان اي ارحم الراحمين. 📚 مفاتیح الحیات ص 252 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کامل ترین نعمت 🔻 در قرآن كريم تنها درباره جريان و ولايت اميرمؤمنان (عليه‌السلام) تعبير منحصر به فرد آمده است: ﴿الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي﴾ . سخن از «أنعمت عليكم» نيست، بلكه خداوند مي ‏فرمايد: ﴿أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِ﴾؛ يعني همان طور كه نبوت و رسالت پيامبر اكرم‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) كامل ‏ترين نبوّت و رسالت است و پس از آن نبوّتي نيست، ولايت و امامت علي و اولاد علي(عليهم‌السلام) نيز و امامت است و پس از آن امامتي نيست. 📚 كتاب شميم ولايت، ص 113 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 درس کرامت 🔸 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾ که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) و حسنین (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می ‌دادیم، هم آنها اسیر می‌ دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ‌ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می‌ کرد. 🔸 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می ‌کنند، بله کمک می ‌کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم. 📚 دیدار هیئت امناء مسجد امام حسن عسکری تهران با حضرت استاد تاریخ: 1398/06/23 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اسلام خدا پسند 🔸 در جریان وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، دیگر حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اسلام خدا پسند 🔸 در جریان وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن سیزده سالش را در مکه گذرانده و ده سالش را در مدینه به پایان رسانده، حالا یکی دو ماه به آخر عمر حضرت که رحلت کند. کلّ این جزیرة العرب را اسلام [فرا] گرفته، همه کفار و مشرکان و منافقان همه اسلحه را گذاشتند زمین، ﴿إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ﴾؛ هیچ هراسی در جزیرة العرب نبود، دستور «حجة الوداع» آمد وجود مبارک حضرت اعلام عمومی کرد عده زیادی از مدینه تا آنها که مقدورشان بود به طرف «بیت الله» حرکت کردند و مسئله عمره تمتع را انجام دادند، از مکه به سرزمینی رسیدند که این آیه نازل شد ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛ یعنی دوران پایان عمرت رسیده باید جانشین تعیین کنی و جانشین را خدا باید تعیین کند. 🔸 مسئله نبوت، مسئله رسالت، مسئله امامت اینها کسبی نیست. یک بیان نورانی دارد، وقتی حضرت وارد سرزمین خراسان شد آن جا نه تنها حوزه علمیه شد، بلکه شد، همه مردم و رؤسای ادیان از نقاط دور و نزدیک به بارگاه امام رضا (سلام الله علیه) در خراسان مشرف شدند؛ حضرت فرمود مسئله روز در خراسان چیست؟ عرض کردند که است، آیا امام را مردم انتخاب می‎ کنند یا خدا تعیین می ‎کند؛ حضرت فرمود امام کسی است که «وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا یدَانِیهِ أَحَد ... وَ هُوَ بِحَیثُ النَّجْمُ مِنْ یدِ الْمُتَنَاوِلِینَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِینَ فَأَینَ الِاخْتِیارُ مِنْ هَذَا وَ أَینَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا»؛ امام مثل آفتاب است، امام مثل ماه است، در دسترس کسی نیست، عصمت لازم است، عصمت را هیچ کس تشخیص نمی دهد مگر ذات اقدس الهی، علم غیب لازم است و هیچ کس نمی داند مگر خدا و مگر می شود امام را بشر تعیین کند؟! فرمود: در تمام روزگار او یک تن است، امام این است. 🔸 وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) دید این آیه نازل شد، فرمود: ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾، معنای این مقدم و تالی این نیست که اگر شما جریان حضرت امیر را ابلاغ نکردی به رسالت ما در خصوص امامت عمل نکردی، این که می شود اتّحاد مقدم و تالی! معنایش این است که اگر جریان حضرت امیر را به مردم ابلاغ نکردی، را و وظیفه ات را عمل نکردی! ﴿إِنْ لَمْ تَفْعَلْ﴾، نه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی هذا الامر»، بلکه «ما بلّغت رسالته فی جمیع الامور»! وجود مبارک پیامبر دید است، خیلی تهدید است، جریان خیلی مهم است! فرمود: آنها که رفتند برگردند و آنها که نیامدند صبر کنید که برگردند،همه در آن جمع شدند، بعد از همان لوازم بار، یک منبر گونه ای تهیه کردند، وجود مبارک پیامبر رفت بالای منبر، طبق آن آیه ای که بر آن حضرت نازل شد، همه مطالب را گفت؛ خودش را معرفی کرد، سوابق سیزده ساله مکه، ده ساله مدینه، به مردم گفت، من چه کار کردم، مسائل را ابلاغ کردم، همه گفتند: «أَللَّهُمَّ بَلَی‏»؛ شهادت می دهیم که انجام دادی. بعد سؤال کرد و فرمود: «مَنْ أَوْلَی النَّاس‏»؛ چه کسی نسبت به مردم اولاست؟ عرض کردند: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَوْلَی»، ما نمی ‎دانیم. فرمود: الله «أَوْلَی النَّاس‏» به من و شما، به دستور خدا من «أَوْلَی النَّاس‏» هستم به شما، بعد دست وجود مبارک حضرت امیر را با دست خودش گرفت دست را بلند کرد فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». 🔸 اگر خدا در قرآن فرمود: ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾، وجود مبارک حضرت هم فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». خدا در قرآن فرمود: اطاعت از پیغمبر اطاعت از خداست ﴿مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه‏﴾، رسول فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه‏». این مراسم که گذشت، فوراً آیه نازل شد: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾؛ این دین امروز کامل شد، به ولایت حضرت امیر است که در روز می گوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِینَ بِوَلَایةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین‏»؛ بعد هم اکمال نعمت و اتمام نعمت این است. فرمود اکمال دین به این است، اتمام نعمت به این است، دین خداپسند است؛ این سه اصل در همین آیه «الْیوْمَ» که در سوره مبارکه «مائده» آمده است نازل شده است: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دینا﴾، ، اسلام علی و اولاد علی است! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات کریمانه 🔸 وجود مبارك فرمود «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ»؛ كسی كه خود را كریم نمی‌داند و زندگی نمی ‌كند، از شرّ او در امان نباش [زیرا] كسی كه به خودش رحم نمی ‌كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra