eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
زبان قرآن
▫️ اینكه گاهی گفته می ‌شود قرآن به زبان محاوره سخن می ‌گوید، پس ما چگونه مطالب علمی را از قرآن استفاده كنیم؟ مستحضرید آنجا كه جای بحث‌ های علمی است جا برای زبان محاوره نیست، آنجا كه قرآن می خواهد قصّه و داستان و جریان مردمی را نقل كند، آن به زبان محاوره است. ▫️ در جریان علمی، قرآن كریم چهار گونه حرف زد که همه آنها علمی است؛ قرآن چهار طایفه آیات دارد که همه‌ آنها علمی است اما وقتی قصّه مردمی و قصّه پیغمبران و اینها را می خواهد نقل كند، اینجا دیگر زبان، زبان محاوره است. در مسئله‌ای كه انبیا (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك خاتم انبیا (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) خصوصاً، كارهایشان چیست، چهار كار رسمی سنگین را اعلام كرد فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ﴾، یك; ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾، دو;﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾، سه; ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، چهار; اینها فقط علمی محض است. در جریان طلوع و غروب آفتاب، قرآن چهار طایفه آیه دارد: ﴿رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ﴾، یك طایفه; ﴿رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَینِ﴾، دو طایفه; ﴿رَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ﴾، طایفه سوم; ﴿وَ رَبُّ الْمَشارِقِ﴾ بدون مغرب، طایفه چهارم; این را خیلی از خواص نمی‌دانند که این طوایف «اربعه» فرقشان چیست، این زبان محاوره نیست، این برای منجّمین و محقّقین و مفسّرین عالی‌مقام است اما وقتی می‌خواهد معمولی حرف بزند می‌فرماید آفتاب طلوع كرده، خدا ﴿یأْتی‏ بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ﴾ و وقتی بخواهد به آن اوج برسد می‌فرماید ما اصلاً در عالَم، مغرب نداریم، هر چه هست مشرق است. غرض این است كه زبان محاوره، در جایی است كه قصه و امثال ذلک را مطرح می‌ كند. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 20 تاریخ: 1392/11/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2100756515Ca8a4794665
💠 مفاتیح الحیات 479 ▫️ پاداش نیكی به خاله امام صادق (ع) می ‌فرماید: مردی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: دختری داشتم و بزرگش كردم تا به سن بلوغ رسید، پس به او لباسی پوشاندم و وی را به زیوری آراستم. سپس وی را به چاهی انداختم و آخرین سخنی كه از دخترم شنیدم این بود كه می ‌گفت: پدر جان! كفاره این گناه چیست؟ رسول خدا (ص) فرمود: آیا مادرت زنده است؟ گفت: نه. فرمود: آیا خاله داری؟ گفت: آری. فرمود: پس به خاله‌ ات نیكی كن. همانا او به منزله مادر است [بلكه] نیكی با وی كفاره گناه تو شود.[1] [1] . جَاءَ رَجُلٌ إِلَي النَّبِىِّ(ص) فَقَالَ: إِنِّى قَدْ وَلَدْتُ بِنْتاً وَ رَبَّيْتُهَا حَتَّي إِذَا بَلَغَتْ فَأَلْبَسْتُهَا وَ حَلَّيْتُهَا ثُمَّ جِئْتُ بِهَا إِلَي قَلِيبٍ فَدَفَعْتُهَا فِى جَوْفِهِ وَ كَانَ آخِرُ مَا سَمِعْتُ مِنْهَا وَ هِىَ تَقُولُ: يَا أَبَتَاهْ! فَمَا كَفَّارَةُ ذَلِكَ؟ قَالَ: أَ لَكَ أُمٌّ حَيَّةٌ؟ قَالَ: لا. قَالَ: فَلَكَ خَالَةٌ حَيَّةٌ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: فَابْرَرْهَا، فَإِنَّهَا بِمَنْزِلَةِ الأُمِّ يُكَفِّرْ عَنْكَ مَا صَنَعْتَ (الكافى، ج2، ص163ـ162). 📚 مفاتیح الحیات ص 297 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ مهر ماه 1401 ⬇️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره9، مهر ماه 1401) آماده و منتشر شد. برای مشاهده این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 https://b2n.ir/t06719 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ظهور عشق، در گرو مشاهده زیبایی است ▫️ یکی از ویژگی های ، هدف و مقصد نهایی را در خدای نامتناهی دیدن است. بنابر این راه به سوی او نیز نامحدود است و انسان در هر راهی گام بردارد، تکویناً به خدا می رسد؛ لیکن او اسمای حُسنای فراوانی دارد، برخی به ارحم الراحمین و گروهی به لقای قهر اشد المعاقبین می رسند. ▫️ انسان ها در رسیدن به همانند آبهای متفاوتی هستند كه هریك به سوی دریا روانند؛ رودخانه‏ های بزرگ تا وسط دریا پیش می‏ روند، ولی جویباران كوچك فقط به كنار آن می ‏رسند. ▫️ گسترده ترین و مهم ترین مورد ، صحیفه جان انسان است که جز تشریح خدای سبحان، هرگونه تفسیری در او تحریف است. 📚 کتاب هدایت در قرآن ص106 ، ص291 ، ص274 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 لذت برین ▫️ آن دین‌ پژوهی که در دین‌ شناسی محقق است و در دین‌ باوری متحقق، است که در جامعه حرکت می‌ کند: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾. همه ما نیازمند به لذت هستیم؛ لذت ‌های علمی و عقلی تا حدودی برای ما روشن شده است و برای ما حل شده است که لذت ‌های جسمی در حقیقت دفع الم است نه لذت. کام، آن لذتی را که باید ببرد مزد کارش است و همچنین غرائز؛ آنها که لذت ‌شناس هستند، اموری که لذت کام و لذت غریزه است را دفع الم می ‌دانند نه لذت. ▫️ در محدو‌ه تن اگر کسی بخواهد لذت ببرد، را عاقله او می ‌برد، فاهمه او می ‌برد. وقتی عاقله لذت می‌ برد که تمام قوای مادون را تسخیر کند، به استخدام در آورد و به امامت خود، آنها را رهبری کند. ▫️ ما یک عقل نظری داریم و یک عقل عملی؛ عقل نظری، مدیر عاملِ ادراکات و اندیشه ‌های ماست اما این ‌‌چنین نیست که زیر مجموعه آن همیشه در اختیارش باشند. ما قدرت احساس داریم، تجربه داریم، خیال داریم، وهم داریم که میدان‌ دار بسیاری از مجاری ادراکی ما هستند؛ تا رأی نهایی را و فتوای والا و برین را عقل نظر بخواهد صادر کند، همه این زیر مجموعه آن تمرّد دارند. تنها آن صاحب ‌نظری به می‌ رسد که 1️⃣ نماز جماعتی در مهد علم برگزار کند اولاً، 2️⃣ عقل، امام جماعت باشد ثانیاً، 3️⃣ وهم او، خیال او، حس او، تجربه او به امامت چنین امامی اقتدا کنند ثالثاً، 4️⃣ تا ره‌ توشه علمی و اندیشه او از مغالطه نجات پیدا کند رابعاً. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1378/11/28 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 480 ▫️ نیکی به خویشاوندان سببی یکی از پیوندهای خویشاوندی، دامادی است که با عقد زناشویی محقق می ‌شود و مراد از ارحام اعم از نزدیكان نسبی و سببی است، زیرا در برخی از نصوص و خطبه‌ های عقد، خویشاوندان سببی نیز در حكم ارحام ذكر شده ‌اند... از خطبه عقد ازدواج حضرت امام جواد (ع) بر می ‌آید كه خدای سبحان مصاهره (دامادی) را «نَسَب لاحق» می ‌داند[1]، پس انسان موظف است پیوند خود را با ارحام سببی نیز قطع نكند. [1] . جَعَلَ الْمُصَاهَرَةَ نَسَباً لاحِقا... (مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج3، ص350). 📚 مفاتیح الحیات ص 297 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩
 حق شهید 

🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩
حق شهید 

🔸 مسئله شهادت باعث است! درست است که آب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند آفتاب بخشی از آلودگی ‌ها را پاک می ‌کند اما آن آلودگی‌ های مهم را نه آفتاب پاک می ‌کند و نه آب؛ آلودگی استکبار را، آلودگی استبداد را، استحمار را، استذلال را و مانند آن را فقط پاک می ‌کند کشور را خون شهید طاهر می‌ کند: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». 🔸 وظیفه همه مردم به ویژه مسئولان محترم این است که کشوری که طیب و طاهر شد از آن بهره طیب و طاهر ببرند، چون در قرآن کریم آمده است: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّه﴾. عزیزانی که شربت شهادت نوشیدند بسیار عظیم و بزرگ بودند؛ زیرا وجود مبارک امیر بیان (سلام الله علیه) فرمود پَستی و فرومایگی را فقط ملت پَست می‌ پذیرد. و بلند، کسانی که معارف الهی را چشیدند و با خدای «علی حکیم» در ارتباط هستند و خدا درباره آنها فرمود مردان مؤمن درجات رفیعه ‌ای نزد خداوند دارند، اینها پَستی ‌پذیر نیستند فرومایگی را تحمل نمی ‌کنند. دفاع از مرز و بوم، می ‌طلبد که شهدا واجد این فضیلت بودند. 🔸 اگر ذات أقدس الهی در قرآن کریم فرمود بلدی که طیب شد باید میوه طیب بدهد، را میوه طیب می ‌داند، عدل و عقل را میوه طیب می‌ داند، جامعه ‌ای که با عقلانیت وحیانی به سر می‌ برد را طیب و طاهر می ‌داند، جامعه ‌ای که اعضای آن نه راه کسی را می ‌بندند و نه بی ‌راهه می ‌روند را طیب و طاهر می ‌داند. اگر این است، ما را باید ادا کنیم و آن این است که خود طیب باشیم، جامعه طیب بسازیم و همه امور را در سایه حل کنیم؛ این ما را از هر گونه اختلاس و نجومی نجات می ‌دهد و از هر گونه پلیدی می ‌رهاند. پلید نشدن آسان ‌تر از آن است که انسان پلید، خودش را تطهیر کند و طاهر باشد! آپارات: https://aparat.com/v/i8ZtS 📚 پیام به مراسم بزرگداشت شهدای آمل تاریخ: 1398/11/01 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   به سوی مقصود
🔸 ما هم باید بدانیم كه باید به طرف حركت كنیم و هرگز عقب نشینی نكنیم، هم باید بدانیم صاحب كار ما كیست و هم سهم ما در این كار چقدر است (این سه اصل). 🔸 اصل این امر كه ما یك مدینه فاضله می ‌خواهیم كه به صاحب اصلی اش یعنی وجود مبارك تحویل بدهیم، این برای ما قابل خرید و فروش و مصالحه و تساهل و تسامح نیست؛ همه عزیزان ما كه شربت شهادت نوشیدند برای این بود. این كار خیلی مهم است! سهم اساسی این كار به عهده است؛ كار سنگین است ولی خدای سبحان است! اگر كسی _ خدای ناكرده _ خیال خام داشت كه خودش جنگ را به مقصد رساند و پیروز كرد یا خیال خام در سر دارد كه خودش می‌ تواند مدینه فاضله داشته باشد، آبروی خودش را می ‌برد! 🔸 ما هم هدفمان مشخص است هم راهمان مشخص و هم می ‌دانیم صاحب كارمان كیست، به دلیل اینكه را او به ثمر رساند، را، را، تا الآن را او به مقصد رساند. ما از هر طرف در فشار بودیم و به حسب ظاهر باید پرس می‌شدیم ولی الآن از خیلی از كشورها بالاتریم، معلوم می‌ شود دیگری حفظ كرد! 1️⃣ اصل اول آن است كه ما را می ‌خواهیم، دنبالش هم هستیم، تساهل و تسامح هم در کار نیست، دست بردار هم نیستیم، معامله هم نمی ‌كنیم و به این سمت داریم حركت می ‌كنیم. 2️⃣ اصل دوم این است كه صاحب كار قوی است، برای چه كوتاه بیاییم. 3️⃣ اصل سوم این است كه ما سهممان چقدر است، ما سهممان حالا دو در صد است سه در صد است، این را كوتاهی نكنیم. 📚 دیدار ریاست سازمان بسیج با حضرت استاد تاریخ: 1383 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلیپ | دیدار سردار جلالی با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار ابراز داشتند: اصل این است که دین ما، آیین ما، نظام ما، و لذا ما نگران نیستیم، اما مسئولین هم و جلوی بی عرضگی ها، اختلاس ها، خیانت ها، نجومی ها و باندبازی ها گرفته شود تا خطری کشور را تهدید نکند، در غیر این صورت این گرفتاری ها همچنان خواهد بود! 📩 کلیپ 📚 دیدار تاریخ: 1401/08/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 481 🔸نیکی به خویشاوندان سببی خدا در قرآن می‌فرماید: اوست آن که از آب بشری آفرید و او را خویشاوند نَسبَی و دامادی (سببی) قرار داد و پروردگارت تواناست.[1] حضرت رسول (ص) وقتی به فرمان خدا مأمور تزویج فاطمه (س) با علی (ع) شد در خطبه ‌ای فرمود: ... خدا دامادی را پیوندی قرار داده که موجب پیوستن داماد به دایره خویشاوندی است[2]؛ همچنین فرمود: ای صاحبان قرابت (خویشی)! همدیگر را دیدار کنید ولی همسایه نشوید و به همدیگر هدیه دهید، زیرا هدیه كینه را می‌زداید و زیارت، دوستی را محکم می‌ كند[3] که شامل همه اقسام خویشی (نسبی و سببی) می ‌شود، از این رو نیکی به خویشاوندان سببی همانند خویشاوندان نسبی مورد تأکید و سفارش است، گرچه حق اولویت با خویشاوندان نسبی است، همان‌گونه که داماد با پیوند ازدواج در شمار ارحام همسر قرار می ‌گیرد، خویشاوندان سببی همسر (زن) به ویژه پدر و مادر وی در دایره خویشاوندان شوهر قرار می ‌گیرند. [1] . ﴿و هُوَ الَّذى خَلَقَ مِنَ الماءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا و صِهرًا و كانَ رَبُّكَ قَدیرا﴾ (سورهٴ فرقان، آیهٴ 54). [2] . مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج3، ص350). [3] . (الجعفریات، ص153). 📚 مفاتیح الحیات ص 297 و 298 مرکز بین المللی نشر اِسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار اعضای ستاد ملی کنگره شهدای استان قم با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از اعضای ستاد ملی کنگره شهدای قم دیروز شنبه هفتم آبان با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار کردند. سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا موحد دبیرکل کنگره ملی شهدای قم و فرمانده سپاه استان قم، در ابتدای این دیدار به بیان گزارشی از مجموع عملکرد و اقدامات ستاد کنگره ملی شهدای استان پرداخت. 📚 دیدار تاریخ: 1401/08/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا