eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مفاتیح الحیات 482 🔹 آثار دنیوی صله ارحام صله ارحام افزون بر پاداش معنوی و اخروی آثار دنیوی نیز دارد. امیرموٴمنان (ع) می ‌فرماید: ای مردم! شخص اگر چه مالدار باشد از خویشاوندان خود بی ‌نیاز نیست تا با دست و زبان از وی دفاع كنند، زیرا كسان وی از همه به او نزدیك ‌ترند و جانب او را بهتر فراهم آورند و به هنگام رسیدن بلا از دیگران مهربان‌ترند... . اگر یكی از شما فردی از خویشان خود را درمانده ببیند مبادا از یاری او دریغ كند و از كنارش بگذرد، آن هم به چیزی كه اگر نبخشد بر مالش افزوده نگردد و اگر ببخشد در مالش كاهشی رُخ ندهد و كسی كه یاری خود را از خویشاوندان دریغ داشت، تنها دست خود را از آنان بازداشت؛ ولی دست ‌های زیادی را از خود بازداشته است. هر كس با اطرافیان خود نرمی كند، مودّت و دوستی خویشان خود را استمرار می ‌بخشد.[1] [1] . (نهج البلاغة، خطبهٴ 23). 📚 مفاتیح الحیات ص 298 و 299 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات انسانی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: عالم اهل بیت آن است که جامعه را به برساند و انسان را زنده کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حیات انسانی 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک حضرت امیر فرمود: بعضی‌ ها زنده ‌اند؛ اما به زنده‌ اند یا به زنده‌ اند و از نظر مرده ‌اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛ یک جنازه‌ عمودی است بعد هم می ‌شود افقی. 🔸 فرمود در بین زنده‌ ها مرده است؛ برای اینکه غذا خوب می ‌خورد حیوانات هم می‌ خورد، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. این حیوانات جنگلی ... هر کدام حوزه استحفاظی دارند، این زنبور عسل ملکه دارد ریاست دارد زعامت دارد. این که انسان نیست. آنکه است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است بعد می ‌شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». 🔸
عالم اهل بیت 
آن است که جامعه را به برساند و انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است... . مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/19 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  گفتار بیمار
🔹 در حرف زدن‌ هایتان باید مواظب باشید که نه محتوای حرفتان باشد و نه كیفیت ادای كلماتتان باشد؛ فرمود: ﴿فَلاَ تَخْضَعْنَ بالقَول﴾. 🔹 گاهی كیفیت ادا (یك) گاهی محتوا (دو) و بدتر از همه که جامع بین كیفیت بد و محتوای بد است (سه)، این كارها را اگر كردید اینها مرض ‌آور است: ﴿فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ﴾. معلوم می ‌شود كه ! حالا اختصاصی به نگاه به نامحرم ندارد، گناهانی كه هستند آنها هم یقیناً غدّه اند. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13 تاریخ: 1392/02/07 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دین تنها نماز و روزه و ذكر نیست، کشاورزی و دامداری و تولید نیز عبادت است 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: همانطور که ثواب دارد و نیز ثواب دارد. مفاتیح الجنان یك جلد است. ما یك جلد دومی هم برای مفاتیح می‌خواهیم آن وقت این دو جلد را شما در مسجد می‌گذارید که معلوم شود آنها هم جزء دین است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
دین تنها نماز و روزه و ذكر نیست، کشاورزی و دامداری و تولید نیز عبادت است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: همانطور که ثواب دارد و نیز ثواب دارد. مفاتیح الجنان یك جلد است. ما یك جلد دومی هم برای مفاتیح می‌خواهیم آن وقت این دو جلد را شما در مسجد می‌گذارید که معلوم شود آنها هم جزء دین است. 🔸 مفاتیح الجنان نوشته است كه نماز چقدر دارد روزه چقدر ثواب دارد حج چقدر ثواب دارد ذكر چقدر ثواب دارد تعقیبات چقدر ثواب دارد همه اینها حق ‌اند و همه اینها متقن است و درست؛ اما جلد دوم این است كه اگر كسی كشاورزی كند چقدر ثواب دارد. یك درخت را آب بدهد چقدر ثواب دارد. دامداری چقدر ثواب دارد. شما اگر مؤمنی را انسانی را سیراب كنید و نگذارید او بمیرد چقدر ثواب دارد. درختی را نگذارید بمیرد این قدر ثواب دارد. 🔸 دین تنها نماز و روزه و ذكر در مسجد نیست، اینها سر جایش محفوظ، اما آنها هم سر جایش محفوظ! امامی که فرمود شما اگر این قدر گفتید این قدر ثواب دارد، همان امام فرمود اگر این قدر این قدر ثواب دارد. این‌چنین نیست كه یكی را امام صادق فرموده باشد یكی را ـ معاذ الله ‌ـ نگفته باشد، هر دو را همین امام فرمود. 🔸 این‌چنین نیست كه اگر كسی مشغول كشاورزی است بگویند او كار دنیا دارد می ‌كند نه. كشاورزی هم اگر باشد برای اینكه را زیاد كند یك، و در قانع باشد دو، این‌هم برای رضای خدا عبادت است. امیدواریم كه آن توفیق نصیب همه ما بشود! منبع: 🌐 esra.ir 📚 سخنرانی احیای تفکر دینی تاریخ: محرم 1379، جلسه دهم 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 483 🔹 برترین خویشاوندی بزرگ ‌ترین خادمان بشر پیامبر اكرم (ص) و اهل بیت اویند. آنان واسطه حیات جاودانه انسان ‌هایند و از این رو حق حیات معنوی بر انسان دارند و معرفت و اطاعت آنان برترین نوع صله ارحام و رعایت حق خویشاوندی است. امام صادق (ع) می‌ فرمود: ... خدایا! بپیوند با كسی كه با من پیوسته است و بگسل از كسی كه از من گسسته است.[1] [1] . اللَّهُمَّ صِلْ مَنْ وَصَلَنِى وَ اقْطَعْ مَنْ قَطَعَنِى... (الكافى، ج2، ص151). 📚 مفاتیح الحیات ص 299 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
زمزمه درون
🔹 در قرآن كریم دو آیه است كه ما را به استقامت دعوت كرد و پاداش افراد پایدار و پایمرد را بازگو كرد؛ یك آیه بدون واسطه و آیه دیگر مع الواسطه. آن آیه ‌ای كه است این است: ﴿إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا﴾ یعنی آنها كه گفتند پروردگار ما خداست، غیر خدا را به ربوبیت نپذیرفتند و روی این اعتقاد، كرده‌ اند، فرشتگان بر اینها نازل می ‌شوند و پیام خدا را به اینها می ‌رسانند و می‌ گویند هیچ حزنی بر شما نیست هیچ ترسی هم بر شما نیست. 🔹 آیه‌ دیگر در سوره احقاف است كه همین پیام را به مردان پایدار و صاحب پایمردی می ‌رساند؛ فرمود: ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ﴾؛ این سخن خود خداست، نفرمود من ملائكه را نازل می ‌كنم و فرشتگان پیام مرا به افراد پایدار می ‌رسانند، فرمود مردانی كه گفتند پروردگار ما خداست و روی این اعتقاد و منطق صحیح پایداری كرده ‌اند، من به آنها می ‌گویم شما ترسی ندارید و غمی ندارید. 🔹 چرا افراد دو گونه ‌اند چرا یك عده استوارند و یك عده در نوسان و اضطراب؟ آن دل های افراد غیر استوار از كجاست؟ خاطراتی كه در دل ماست آیا گوینده ‌ای دارد یا ندارد؟ خاطراتی كه در دل ها خطور می ‌كند حرف گوینده‌ هاست؛ آن گوینده‌ ها چه کسانی اند؟ گاهی شیطان وسوسه می ‌كند؛ گاهی فرشتگان رحمت، الهام دارند و گاهی ذات اقدس الهی بدون واسطه فرشته‌ ها با مردم پایدار سخن می ‌گوید كه شما نه ترسی دارید و نه اندوهی ﴿الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ ٭ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ خالِدینَ فیها جَزاءً بِما كانُوا یعْمَلُونَ﴾؛ اینها سخنان بدون واسطه خداست. 📚 سخنرانی در جمع فرماندهان و نمايندگان ولي فقيه در سپاه تاریخ: 1373 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حقیقت زهد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: حقیقت زهد در این دو جمله قرآن کریم جمع شده است: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾، فرمود این است که اگر چیزی به شما رسید، خوشحال نشوید طوری که از مرز جدا بشوید و اگر چیزی از شما گرفته شد نگران نباشید طوری که از وظیفه جدا بشوید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حقیقت زهد 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک حضرت امیر در نامه 66 نهج البلاغه فرمود: «... أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ [الْعَبْدَ] الْمَرْءَ لَیفْرَحُ بِالشَّی‏ءِ الَّذِی لَمْ یكُنْ لِیفُوتَهُ»؛ گاهی انسان به چیزی حتماً می ‌رسد دیگر خوشحالی ندارد، یک امر قطعی و قضا و قدر الهی است که برای آن بی‌ تابی کردن و شادمانی کردن وجهی ندارد، روزی ‎ای است که ذات اقدس الهی برای شما مقرر کرده و حتماً می ‌رسد. «وَ یحْزَنُ عَلَی الشَّی‏ءِ الَّذِی لَمْ یكُنْ لِیصِیبَهُ»؛ چون ما برنامه ‌ای داریم یک حساب و کتابی داریم، حظّی داریم، بعضی از چیزها نصیب ماست بعضی از چیزها نصیب ما نیست. آنچه نصیب ماست ما نباید خوشحال باشیم. آنچه نصیب ما نیست نباید به ما برسد، به ما نمی ‌رسد ما هم به آن نمی ‌رسیم، نباید نگران باشیم. 🔸 این دو جمله «جلّ لولا الکل»، این نامه‌ ها متّخذ از قرآن کریم است. در سوره مبارکه «حدید» شما این مضمون را مطالعه می ‌کنید و خود حضرت امیر (سلام الله علیه) هم این آیه را به عنوان ذکر کرده است. فرمود به اینکه حقیقت زهد در این دو جمله قرآن کریم جمع شده است: ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾، فرمود این است که اگر چیزی به شما رسید، خوشحال نشوید طوری که از مرز و از وظیفه جدا بشوید و اگر چیزی از شما گرفته شد نگران نباشید طوری که از وظیفه جدا بشوید. هر چیزی حسابی دارد، چون ذات اقدس الهی فرمود: ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾؛ هر چیزی به مقدار؛ نظمی هست، قَدَری هست. ﴿وَ إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم‏﴾؛ هر چیزی با هندسه و اندزه و اینها حساب شده است. 🔸 بنابراین اگر چیزی به آدم رسید، باید باشد و اگر نرسید، باید باشد. این طور نیست که تمام نشاطش را صرف کند در جایی که چیزی به او رسید و تمام حُزن و اندوه خود را صرف کند در جایی که چیزی به او نرسید یا از او گرفته شد. آن دو جمله قرآن کریم که در یکی از بیانات نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه آمده است که ذات اقدس الهی را در این دو جمله جمع کرد، آن به صورت یک اصل حاکم در جمله‌ های نورانی این نامه و نامه‌ های دیگر می‌ تابد... . مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/07/27 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 484 🔸 احترام و نیكی به سادات ... نیكی به سادات كه نوادگان پیامبر (ص) هستند احترام به آن حضرت شمرده می ‌شود، چنان‌كه آن گرامی فرمود: احترام به انسان از راه رعایت شئون فرزندان او حفظ می ‌شود.[1] خدا در قرآن فرمود: بگو من بر ابلاغ رسالتم كه شما را به چنین جایگاهی می ‌رساند، هیچ مزدی جز دوستی با خویشانم از شما نمی ‌خواهم.[2] [1] . خطبه حضرت زهرا: أبى یقول: الْمَرْءُ یحْفَظُ فِى وُلْدِه (الاحتجاج، ص103). [2] . ﴿قُل لا اَسـئَلُكُم عَلَیهِ اَجرًا اِلاَّ المَوَدَّةَ فِى القُربىٰ﴾ (سورهٴ شوری، آیهٴ 23). 📚 مفاتیح الحیات ص 299 و 300 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر هویت ما انسان ها را دیگری داده، باید به دستور او نیز عمل کنیم / مرگ از مهم ترین عوامل تربیت است 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس علوم القرآن امروز خود با اشاره به وقایع اخیر بیان داشتند: شعار را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یاد همه اینها رفته است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
اگر هویت ما انسان ها را دیگری داده، باید به دستور او نیز عمل کنیم / مرگ از مهم ترین عوامل تربیت است 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان درس علوم القرآن امروز خود بیان داشتند: شعار را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یاد رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می میرم و می پوسم یا از پوست به در می آیم؟! الآن مشکل جدّی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین طور است. بله، هست، هست، هست، مرد هم همین طور است، همه اینها سرجایش محفوظ است؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می پوسد یا از پوست به در می آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است! 🔹 ایشان بیان داشتند: اگر من برای خودم نیستم و تمام هویّت مرا دیگری داده است، پس تکلیفی هم به من داده است و من باید به دستور او عمل کنم! شما اگر بخواهید یک وسیله مانند یخچال و یا هر وسیله دیگری بخرید، یک همراهش هست، آیا این حقیقتی که به ما دادند به عنوان ، دفترچه راهنما نمی خواهد که این را چگونه بکار بگیر؟! این سر را چگونه بکار بگیر؟! این چشم را چگونه بکار بگیر؟! این دست را چگونه بکار بگیر؟! چه چیزی بخور و چه چیزی نخور؟! دفترچه راهنمای ما همین است؛ این از یاد بشر رفته است! 🔹 معظم له اظهار داشتند: دین ثابت کرده که ، نه اینکه بمیرد. این اهل بیت (علیهم السلام) آمدند تا از آن طرف خبر بدهند؛ فرمودند: «وَ لَكِنَّكُمْ تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَی دَار»؛ مرگ از پوست به درآمدن است، نه پوسیدن. مرگ هجرت است. ما مرگ را می میرانیم، ما بر مرگ مسلّط هستیم، مرگ را زیر پا لِه می کنیم و به آن طرف می رویم. این بیان نورانی سید الشهداء (سلام الله علیه) در ظهر در آن بحبوحه ای که شمشیر می زدند است که فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ ، مرگ یک پلی است زیر پای شما، روی این پل پا می گذارید و به آن طرف پل می روید، «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ»، همه خبرها آن طرف است! 🔹 ایشان تأکید نمودند: اگر این دو اصل روشن بشود که چه کسی ما را آفرید؟ و بعد هم به کجا می رویم؟ آیا می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟ تمام غائله اخیر می خوابد، مرگ از است که این غائله را می خواباند. 📚 درس علوم القرآن تاریخ: 1401/08/11 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
گلایه امام حسن عسکری (علیه ‌السلام) 🔸 امام حسن عسكری (علیه ‌السلام) طی نامه ‏ای گلایه‏ آمیز به اسماعیل ‏بن ‏اسحاق نیشابوری ضمن اشاره به كوتاهی شیعیان در امر امامت، آنها را از وادی حسرت و صحرای ندامت پرهیز می ‏دهد: «وَإیاكُمْ أَنْ تُفَرِّطُوا فِی جَنْبِ اللهِ فَتَكُونُوا مِنَ الْخاسِرِینَ»؛ از كوتاهی نسبت به «جنب ‏الله» (كه همان است) بپرهیزید كه از خسارت دیدگان خواهید شد. 📚 فلسفه زیارت، ص 68. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 صلای طهارت
🔸 این هفته در سایه میلاد پُر‌بركت امام یازدهم (سلام الله علیه) جلوه خاص دارد. وجود مبارك امام یازدهم بیانات فراوانی درباره دارد؛ هم عابد را هم زاهد را هم مجتهد فی سبیل الاخلاق را مشخص كرده است؛ وجود مباركش طبق این نقل فرمود: «اَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ اَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أقامَ عَلَی الْفرائِضِ أزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ أشَدُّ النّاسِ إجْتِهادا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ»؛ فرمود با ورع ‌ترین مردم و پرهیزكارترین مردم كسانی‌ اند که چیزی كه برای آنها است را نگویند یا میل نكنند یا نپوشند. 🔸 یك انسان وَرِع و پرهیزكار، از چیزی كه مسلّم نیست که حلال است و مشتبه است پرهیز می‌ كند و احتیاط می ‌كند و كسی است كه فرائض الهی را اقامه كند؛ هم خودش انجام بدهد هم سعی كند آن فرائض در جامعه زنده شوند سرِ پا شوند. فرمود: «أشَدُّ النّاسِ إجْتِهادا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ»؛ آن‌ كه جهاد نفسش قوی است، كسی است كه خیلی تلاش و كوشش می ‌كند كه به گناه نیفتد؛ اینها همه ماست. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/07/02 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 لینک عضویت در کانال رسمی دروس آیت الله العظمی جوادی آملی 👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2781282306C3a15f9e2c9
💠 مفاتیح الحیات 485 🔸 احترام و نیكی به سادات ... به گفته ابن عباس، هنگامی كه این آیه نازل شد از پیامبر (ص) پرسیدند: ای رسول خدا! آنان كه خدا به مودّتشان فرمان داده چه كسانی ‌اند؟ فرمود: علی و فاطمه و فرزندان آن دو.[1] مصداق اصلی این آیه امامان معصوم (ع) اند؛ ولی دیگر فرزندان پیامبر (ص) از نسل حضرت فاطمه (س) دارای احترام و تكریم هستند، از این رو در احكام فقه، صدقه واجب یعنی زكات از آن رو كه در روایات از آن به «أوساخ أیدى الناس» تعبیر شده بر همه سادات حرام شده است[2]، چنان‌كه علامه حلی فرمود: همه عالمان بر حرمت پرداخت زكات غیر بنی هاشم به بنی هاشم (سادات) اجماع د‌ارند.[3] [1] . البرهان فی تفسیر القرآن، ج4، ص823 به نقل از فضائل الصحابة احمد بن حنبل، ج2، ص669 والعمدة، ص47. [2] . قَالَ رَسُولُ اللَّهِص: إِنَّ الصَّدَقَةَ أَوْسَاخُ أَیدِى النَّاسِ وَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ حَرَّمَ عَلَىَّ مِنْهَا وَ مِنْ غَیرِهَا مَا قَدْ حَرَّمَهُ (الكافى، ج4، ص58). [3] . ... التاسع: أجمع العلماء كافة علی تحریم الزكاة علی بنى هاشم من غیرهم (تحریر الاحكام، ج1، ص69). 📚 مفاتیح الحیات ص 300 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری(ع) 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) به بازخوانی فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری(ع) می پردازیم... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری (علیه السلام) 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به مناسبت سالروز میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام) به بازخوانی فرمایشات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع راهکارهای عزتمندی واقعی انسان با بهره گیری از آموزه های امام حسن عسکری(ع) می پردازیم، که در ادامه توجه شما را به آن جلب می نماییم. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری که به سراغ گرایشی که ذلت او را به همراه داشته باشد، نمی رود؛ بیان داشتند: وجود مبارک امام عسکری(سلام الله علیه) فرمود: «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ» چقدر ناشایست است انسان به چیزی علاقه داشته باشد که باعث ذلّت اوست، برخی می ‌بینید برای رسیدن به یک مقام و پُست و جاه تلاش و کوشش می ‌کنند در حالی که توان آن را ندارند یا برای آنها مصلحت نیست، همین که رسیدند به آنجا ذلّت اینها ظاهر می ‌شود. فرمود مبادا شما به چیزی رغبت داشته باشید که این با عزّت شما سازگار نیست این است. وجود مبارک امام عسکری فرمود؛ آن رغبتی که باعث ذلّت انسان است به دنبال آن رغبت نروید مؤمن به سراغ آن گرایش و میل و آن خواستنی که ذلّت او را به همراه دارد نمی‌رود. 🔹 معظم له بیان داشتند: به این است که نزد کسی مثل خودش سَر خم بکند، نزد غیر خدا سر خم بکند، به غیر خدا محتاج باشد، نیازی به غیر خدا داشته باشد این ذلّت است فرمود شما عزیزید این است این را با هر گرایشی از دست ندهید، در صورت از دست دادن عزّت، این قدر انسان باید ذلیلانه با این و با آن بجوشد تا به مقامی برسد، امام (ع) فرمود؛ این چه کاری است؟ «مَا أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ»، لذا وقتی ذلّت‌زدایی کردیم به مقام عزّت رسیدیم فهمیدیم که عزیز بودن، گوارا بودن، مقامی داشتن برای خودمان حساب باز کردن، این است. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/02/06 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra