eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی به سوال پروفسور کارتانگارا در مورد« اهمیت فلسفه در جهان معاصر» 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
پروفسور مولیادی کارتانگارا (Prof. Mulyadhi Kartanegara)، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه ، اظهار داشتند: تمام ارزش علم به معلوم است، اگر کسی معلوم را خوب بشناسد، علمش ارزشمند است و اگر معلوم را درست نشناسد، در علم کامیاب نیست. ایشان بیان داشتند: معلوم چه در آسمان باشد چه در زمین، چه انسان باشد چه غیر انسان، مخلوق خداست و خدا معلوم را معرفی کرده است، چون خدا معلوم را آفریده پس از حقیقت معلوم هم با خبر است. 🔹 معظم له ادامه دادند: تمام معلومات چه آسمانی باشد چه زمینی، چه مربوط به انسان باشد یا مربوط به جهان و چه ارتباط بین این دو، در یک حقیقت مشترکند، هرمعلومی در سه عنصر شریک اند آن عبارت از این است: قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَىٰ كُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ؛ وقتی فرعون به موسی گفت شما از طرف خدا آمدید و این خدا کیست، موسی چنین فرمود: خدای من کسی است که هر چیزی را که آفرید مثلث است، یعنی آسمان و آنچه در آسمان است، و زمین و آنچه در زمین است، موجودی است سه ضلعی؛ خدا همه چیز را آفرید، منظم و با حفظ همه عناصر داخلی و هدفمند خلق کرد. ایشان در توضیح این مطلب اظهار داشتند: انسان یک ضلعش است که آفریدگار اوست، این ضلع اول؛ یک است که آن را عالمانه و محققانه آفرید این ضلع دوم؛ و یک است که هدفمند آفرید، یاوه و بیهوده نیست، این ضلع سوم؛ یعنی ضلع اولش «توحید» است خدا آفرید، ضلع دومش «علم» است عالمانه آفرید، ضلع سومش «هدفمند» است، حکیمانه آفرید. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه هیچ موجودی نیست مگر اینکه دارای این سه ضلع است، اظهار داشتند: بشر امروز این مثلث را مثله کرده است؛ یعنی ضلع نظام فاعلی را از آن گرفت، ضلع نظام غایی که ضلع سوم است را از آن گرفت، لذا زمین را «چه کسی آفرید؟» سوال بی جوابی است، «برای چه آفرید؟» سوال بی جوابی است این مثلث مثله شده را درباره انسان هم پیاده کرد، «انسان را که آفرید؟» نه سوال می کند و نه جواب می دهد، «انسان برای چه خلق شد؟»، نه سوال می کند و نه جواب می دهد، این مثلث مثله شده ، یک مُرده ی سردخانه ای است و یک مُرده سردخانه ای، مشکل خودش را نمی تواند حل کند چه برسد به مشکل دیگران! ایشان بیان داشتند: دنیای کنونی با جهان، اینچنین برخورد می کند؛ خیلی چیزها را می فهمند اما مُرده شوی هستند، زمین مُرده را می فهمند، آسمان مُرده را می فهمند از زمین به آسمان سفر مُرده می کنند، اما نمی فهمد با دیگران چه باید کرد؟! 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پاسخ به سوال پروفسور مولیادی کارتانگارا در باره اظهار داشتند: چون اصل فلسفه، جهان بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، جزء مسائل فلسفه است که من کی ام، از کجا آمده ام به کجا می روم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارم؛ مبدا را که هو الاول است، فلسفه تعیین می کند، معاد را که هو الآخر است فلسفه را تعیین می کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین می کند، مسئله وحی و نبوت را فلسفه تعیین می کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می کند، مهم تر از همه رابطه بین انسان و جهان را که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین می کند؛ اما فلسفه را از راه باید یاد گرفت. 🔹 ایشان در پایان خطاب به این استاد دانشگاه کشور اندونزی بیان داشتند: پیشنهاد من این است که کشور شما قرآنی زندگی کند، با قرآن باشد این با همه افراد در سطح آنها سخن می گوید، جهان را می داند، می داند، انسان را می داند و می گوید هیچ چیزی از بین نخواهد رفت، دستی که خلاف کرد، رشوه داد یا رشوه گرفت وقتی وارد محکمه الهی شد در روز سوال و جواب وقتی خدا به وسیله پیامبران و ماموران الهی سوال می کند که چه کردی تا می رود انکار کند، این دست شهادت می دهد، اگر این شد، اگر این دیدگاه برای انسان شکل گرفت که دست زنده است و چیز می فهمد و حفظ می کند و در این حفظ امین است و در محکمه سخنگوی خداست، جمادات می فهمند، زمین شهادت می دهد، دست و پا شهادت می دهند، چنین انسانی نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بنند. 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 509 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است ... أ. حمایت‌های مادی پاداش تأمین لباس مؤمن امام صادق (ع) می ‌فرمود: هركس مؤمن برهنه ‌ای را بپوشاند، خدا جامه‌ ای از دیبای بهشتی بر او بپوشاند و هركس مؤمن توانگری را بپوشاند، مادامی كه از آن پوشش پارچه ‌ای باقی است، همواره در پناه و پوشش الهی است.[1] امام سجّاد (ع) درباره كیفر نادیده گرفتن برهنگی مؤمن فرمود: هركس لباس اضافه ‌ای دارد و می ‌داند مؤمنی كه در دسترس اوست به آن نیاز دارد و به وی ندهد، خدا او را به چهره در آتش افكند.[2] [1] . مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ عُرْی كَسَاهُ اللَّهُ مِنْ إِسْتَبْرَقِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ كَسَا مُؤْمِناً ثَوْباً مِنْ غِنًی لَمْ یزَلْ فِى سِتْرٍ مِنَ اللَّهِ مَا بَقِىَ مِنَ الثَّوْبِ خِرْقَةٌ (الكافى، ج2، ص205). [2] . مَنْ كَانَ عِنْدَهُ فَضْلُ ثَوْبٍ فَعَلِمَ أَنَّ بِحَضْرَتِهِ مُؤْمِناً یحْتَاجُ إِلَیهِ فَلَمْ یدْفَعْهُ إِلَیهِ أَكَبَّهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِى النَّارِ عَلَی مَنْخِرَیهِ (ثواب الاعمال، ص250). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
  فیض خوف
🔸 خدا گاهی نعمت می ‌فرستد, گاهی نقمت؛ اگر ترسِ خود را در دل كسی القا كرد، این رحمت و نعمت است و «كفی بذلك فضلا» كه و اگر ترسِ دیگری را در قلب انسان القا بكند، این عذاب است كه ﴿قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الْرُّعْبَ﴾. 🔸 آن كه از خدا می ‌ترسد كه اوست، آن قَذف، همان قذف نورانی است نظیر «الْعِلْمُ نُور یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشَاء» و مانند آن اما این ﴿قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الْرُّعْبَ﴾، قَذف انتقامی است. گرچه این را هم خدا انداخت؛ اما ترسِ خود را در دل منافقین نینداخت كه عنایت باشد، ترسِ شما را در دل منافقین انداخت كه از شما هیچ كاری ساخته نیست. 🔸 اگر انسان از آن مبدئی كه باید بهراسد، نترسد و از آن مبدئی كه نباید بترسد, بترسد، این عذاب الهی است و اگر این در قلب كسی پیدا شد این همان ﴿قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الْرُّعْبَ﴾ است؛ اما آنهایی كه ترس از خدا را دارند، در دعاها ترس از خدا را مسئلت می‌ كنند یعنی همان ‌طوری كه را از خدا می ‌خواهند، را هم از خدا می ‌‌خواهند، عرض می کنند خدایا! آن توفیق را به ما بده كه از تو بترسیم. این نصیب هر كسی هم نمی ‌شود؛ آن ﴿یدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً﴾، نصیب است. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 13 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قرض الحسنه 🔹 رسیدن به امور فقرا در صدقه نیست، صدقه کمترین ثواب را دارد. در تابلوی بهشت این نوشته است که صدقه یکی دَه تا، یکی هجده تا؛ با بانک ربوی هرگز راه بهشت طی نمی ‌شود با قرض الحسنه راه بهشت هم برای خود آدم باز است هم برای جامعه... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قرض الحسنه 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: رسیدن به امور فقرا در صدقه نیست، صدقه کمترین ثواب را دارد. در تابلوی بهشت این نوشته است که صدقه یکی دَه تا، یکی هجده تا؛ با بانک ربوی هرگز راه بهشت طی نمی ‌شود با قرض الحسنه راه بهشت هم برای خود آدم باز است هم برای جامعه. 🔹 قرض دادن یکی هجده برابر است اما صدقه یکی ده برابر؛ چون دین نمی‌ خواهد انسان در کنار سفره دیگری بنشیند می ‌خواهد هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند؛ لذا می ‌بینید در اسلام مکروه است، چرا؟ ائمه فرمودند محصول کار انسان و نیروی انسان را خود انسان باید ببیند، اما تمام نیروی کارش را به دیگری بدهد چیزی به عنوان مزد دریافت کند این منهی است؛ منتها حالا بزرگان فقهی ما این نهی را بر تنزیه حمل کردند، وگرنه بعضی از نصوص دارد که انسان مکروه است یا بالاتر از کراهت که عمر خود را به دیگری بفروشد. سرّش آن است که خدا نمی‌ خواهد شکم مردم سیر بشود، می‌ خواهد کریمانه مردم زندگی کنند. در این است که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند. مطالعه بیشتر: 🌐 esra.ir 📚 درس اخلاق تاریخ: 1401/09/06 صندوق قرض الحسنه اسراء: 🌐 https://sq.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 510 1. تعامل با مؤمنان 🔸
نیكی به مؤمنان و اقسام آن

بر مبنای آیات و روایات... أ. حمایت‌های مادی پیامد جا ندادن به موٴمن امام صادق (ع) فرمود: هركس خانه ‌ای دارد كه مؤمنی به سكونت در آن نیازمند است و صاحبخانه او را محروم كند، خدا به فرشتگان می ‌فرماید: ای فرشتگان! بنده من بر بنده دیگرم درباره سكونت دنیا بخل ورزید. به عزّتم سوگند، هرگز او در بهشت من جای نخواهد داشت.[1] [1] . مَنْ كَانَ لَهُ دَارٌ وَ احْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَی أن یسكُنَهَا فَمَنَعَهُ إِیاهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَلائِكَتِى عَبْدِى بَخِلَ عَلَی عَبْدِى بِسُكْنَی الدُّنْیا وَ عِزَّتِى لا یسْكُنُ جِنَانِى أَبَداً (ثواب الاعمال، ص241). 📚 مفاتیح الحیات ص 312 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهارم ماه 1444 🔸
 شکوای امیر


🆔 @a_javadiamoli_esra