eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ناموَران الهی

🔸 ذات اقدس الهی هر از چند گاهی تجلّی خاصی دارد كه از آن ظهور مخصوص به عنوان یاد می ‌شود. روزی كه یك انسان كامل به مقام نبوت بار می ‌یابد به رسالت می‌ رسد به امامت نائل می‌ شود به خلافت دسترسی پیدا می‌ كند، خداست «یوم الله» است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ناموَران الهی

🔸 ذات اقدس الهی هر از چند گاهی تجلّی خاصی دارد كه از آن ظهور مخصوص به عنوان یاد می ‌شود. روزی كه یك انسان كامل به مقام نبوت بار می ‌یابد به رسالت می‌ رسد به امامت نائل می‌ شود به خلافت دسترسی پیدا می‌ كند، خداست «یوم الله» است. 🔸روزی كه یك انسان كامل برای قیام می‌ كند، نهضتی را آغاز می ‌كند، از بذل نفس و نفیس دریغی ندارد، به استقبال شهادت می ‌رود و همه چیز را فدای دین می ‌كند تا آن دین انسان ها را تأمین كند، این هم تجلّی ذات اقدس الهی است كه از چنین روزی به عنوان یاد می ‌شود. 🔸 توجه به و ، در قرآن كریم كاملاً مطرح است؛ ذات اقدس الهی به رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مكرر دستور می‌ دهد جریان ابراهیم را جریان موسیٰ را سایر انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را یادآوری كن، اینها نام‌آورانی ‌اند كه یاد اینها، یاد یوم و تجلّی و ظهور خداست که فرمود: ‌﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾ و مانند آن. 🔸 در كنار مردان الهی، هم هستند كه در قرآن كریم از مریم (سلام الله علیها) به عنوان ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾ یاد شده است. جریان كربلای سالار شهیدان حسین بن‌ علی‌ (صلوات الله و سلامه علیهما) نیز از این قبیل است یعنی نهضت آن حضرت، خداست و تذكره آن جریانِ شهادت، است. 🔸نام آوری چون چونان مریم (سلام الله علیها) نام او كه مطرح بشود، است. 🔸اگر در ، خدا به ما فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسی﴾ و مانند آنها، در ما هم این‌‌چنین به ما دستور دادند كه «و اذكر فی قلبك حسیناً و اذكر فی قلبك زینبا»! این نام آوران، خدا را در جامعه زنده نگاه می ‌دارند و مطرح می‌ كنند. آپارات: https://aparat.com/v/tTmP9 📚 پیام به همایش بزرگداشت مقام حضرت زینب (سلام الله علیها) تاریخ: سال 1384 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 معرکه جمال
🔸 وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) آن بیانات نورانی را درباره (سلام الله علیها) فرمود که «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَة». آن جریان «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا» اغراق نیست، چون او می ‌داند کلّ دین با زنده می‌ شود فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا». 🔸 در برابر ابن زیاد که گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِاخیکِ و أَهْلِ بَیتِك‏» فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»؛ اصلاً از خدا غیر ساخته نیست. خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد مرحوم را! می‌فرمودند که در خونشان دست و پا می‌زنند مثل آن است که انسانی در هوای گرم گرمازده است و در استخر دارد شنا می ‌کند، این که او دست و پا می ‌زند ما نمی‌ دانیم او چقدر لذت می ‌برد و کجاست، خیال می ‌کنیم که رنج می ‌برد! 🔸 درد را انسان در اثر توجه به بدن احساس می کند؛ چرا کسی را که به اتاق عمل می ‌برند و بدنش را «إرباً إربا» می ‌کنند او درد ندارد؟ چون روح او توجه به این ندارد، تخدیرشده است، اگر روح به جای دیگر توجه داشته باشد احساس نمی ‌کند. این ذات مقدسه فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»؛ جز خوبی نبود یعنی آنچه مربوط به وجود مبارک و شهادت «فی سبیل الله» و مانند آن است، جز کار جمیل چیز دیگری نیست و اینها از آن جهت که به و مرتبط ‌اند این را احساس می‌ کنند. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 501 تاریخ: 1398/10/11 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حضرت زینب (س)، به مثابه عقل ممثّل/ کسی که بدون تعلیم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست 🔹 حضرت زینب (سلام الله علیها)، است، یعنی در بیت وحی، یعنی در بیت ولایت، یعنی در بیت امامت، یعنی در بیت رسالت این بانو است. او کسی است که طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به مقام شامخ ولایت بار یافته است، برای اینکه کسی که بدون تعلیم عالم بشود معلمش بلا واسطه خداست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
حضرت زینب(س)، به مثابه عقل ممثّل/ کسی که بدون تعلیم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی بزرگ اسلام، قهرمان کربلا حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) است. همچنین این روز به شایستگی جهت تکریم و بزرگداشت مقام پرستار انتخاب گردیده است. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی علاوه بر گرامیداشت روز پرستاران و خدمتگزارنِ بهورز، اذعان می دارند: جزء شعب فرعی این بانوست چرا که او است، یعنی در بیت وحی، یعنی در بیت ولایت، یعنی در بیت امامت، یعنی در بیت رسالت این بانو است. 🔹 ایشان در ادامه می فرمایند: مستحضرید «تاء» عقیله بنی ‌هاشم «تاء» مبالغه است نه «تاء» تأنیث؛ هم حسین ‌بن‌ علی بن ‌ابی ‌طالب عقیله بنی‌هاشم بود هم زینب کبرا. اگر می‌گوییم آدم خلیفة الله است این «تاء»، «تاء» مبالغه است، نه اینکه چون (زینب کبرا) زن است این «تاء»، «تاء» تأنیث است، بلکه آن قدر عقل جمع ‌بود و آن قدر بود، که عقل جامعه را تأمین کرده است. 🔹 معظم له در رابطه با شخصیت علمی آن اُسوۀ صبر فرموده اند: زینب کبرا (سلام الله علیها) کسی است که طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) ظاهراً به بار یافته است، برای اینکه کسی که بدون تعلیم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست؛ کسی که بدون تفهیم، اهل فهم باشد معلمش، مفَهِمش، ذات اقدس الهی است که وجود مبارک امام سجاد به زینب کبرا (سلام الله علیهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَیرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ». آن که در مکتب بشرهای عادی درس و فهم نیاموخت ،مع ‌ذلک اهل فهم و علم شد، چنین کسی می‌شود ؛ آن سخنرانی ‌اش، آن حماسه ‌هایش، آن صبر و بردباری ‌اش، آن قافله سالاری ‌اش، نشانه عظمت این بی‌بی (سلام الله علیها) است. امیدواریم به برکت این بانو این نظام اسلامی حق‌شناس دودمان عصمت و طهارت، مخصوصاً بانوان این سرزمین، حق‌ شناس زینب کبرا و صدیقه طاهره وجود مبارک سیده نساء عالمیان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باشند. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی علاوه بر تشریح در ضمن توصیه ای به محبین این خاندان بیان داشتند: حدّ اکثر بهره را باید از این معارف برد؛ از سخنان اینها، از سیره اینها، از سنت اینها. خیلی از مظلوم ها در عالم صبر کردند؛ آن صبر که بر انسان تحمیل می‌ شود آن هنر نیست، آن صبری که خود انسان به سراغ آن برود و آن را سپر و سنگر قرار بدهد و با آن سنگر و سپر، کلّ این دولتین را منقلب کند، آن هنر است. در برابر صبر تحمیلی به انسان ثواب می ‌دهند که او جزع نکرده است، اما آن صبری که خدا ﴿یُحِبُّ الصَّابِرِینَ﴾ آن یک صبر دیگراست، آن است. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1386/03/04 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 512 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... أ. حمایت‌های مادی خدمت به مؤمن امام موسی كاظم (ع) فرمود: در روزی كه سایه ‌ای جز سایه الهی نیست، سه دسته از سایه عرش خدا بهره می ‌برند: مردی كه برادر مسلمان خود را در ازدواج یاری كند یا به وی خدمتی كند یا سرّش را پنهان دارد.[1] [1] . ثَلاثَةٌ یسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ یوْمَ الْقِیامَةِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاّ ظِلُّهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ كَتَمَ لَهُ سِرّاً (كتاب الخصال، ص69). 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 رسالت مجلس
🔹 در نظام اسلامی تقریباً در آن منطقة الفراغ قرار گرفته است؛ آنجا‌هایی كه مشخص است و احكامش معین است، آنها را به عهده می‌ گیرد؛ هم قانون نوشته را به نام قانون اساسی هم قانون نانوشته را به نام شرع و شریعت، شورای نگهبان به عهده می ‌گیرد. 🔹 بخش وسیع مملكت را اداره می ‌كند؛ قانون نوشته، همین قانون اساسی كه اصولش مشخص است. مصوبات مجلس باید مطابق با شریعت باشد و مطابق با قانون اساسی؛ تطبیق مصوبات مجلس با سهل است برای اینكه قانون اساسی، اصول مدون شفاف و روشنی دارد؛ اما اینکه مطابق با شریعت باشد این كار دشواری است، قانونی است نانوشته، بسیار تلاش و كوشش می‌ خواهد تا استنباط بشود و با و تطبیق بشود تا بگویند این لایحه و این مصوبه یا این طرح مخالف با شریعت نیست یا مخالف با شریعت است. 🔹 كار چه از نظر تطبیق با قانون اساسی چه از نظر تطبیق با شریعت در منطقة الفراغ نیست چون مشخص است و آنها باید بررسی كنند، كار مجلس در منطقة الفراغ است؛ شما روی موضوعات كار می‌كنید كه چگونه مملكت (داخل و خارج)، مملكت (داخل و خارج) و (داخل و خارج) تنظیم بشود. منطقة الفراغ معنایش این نیست كه شریعت آمده یك شركت سهامی تشكیل داده گفته این منطقه برای من است آن منطقه برای شما! منطقة الفراغ را هم شریعت خط كشی كرده گفته منطقه ‌ای است مباح منطقه ‌ای است تخییر یعنی شما در این مدار اگر بخواهید دور بزنید باید از اینجا شروع بكنید به آنجا ختم بشود و مانند آن. منطقة الفراغ منطقه خالی از شریعت نیست بلکه شریعت در آنجا دست ما را باز گذاشته است؛ اما گفته كه شما باید قانون آزاد را با تحویل بدهید، قانون گذار اگر آزاده نبود یعنی رادمرد نبود و گرفتار بند بود، این هرگز به قانون آزاد دسترسی پیدا نمی ‌كند. 📚 دیدار هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضرت استاد تاریخ: 1387/09/25 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 511 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... أ. حمایت‌های مادی تزويج مؤمن امام موسي كاظم (ع) به عمّه ‌اش براي كمك به محمّد بن جعفر براي پرداخت مهريه همسرش نوشت: در قيامت براي [قدرت] خدا سايه ‌اي است كه زير آن سايه نمي ‌آ‌رمد، جز پيامبر يا جانشين پيامبر يا مؤمني كه برده ‌اي مؤمن را آزاد كرده يا مؤمني كه بدهكاري مؤمني را پرداخته، يا مؤمني كه مؤمن مجردي را از بي‌ همسري رهانده باشد.[1] [1] . إِنَّ لِلَّهِ ظِلاًّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لا يَسْتَظِلُّ تَحْتَهُ إِلاّ نَبِىٌّ أَوْ وَصِىُّ نَبِىٍّ أَوْ عَبْدٌ أَعْتَقَ عَبْداً مُؤْمِناً أَوْ عَبْدٌ قَضَي مَغْرَمَ مُؤْمِنٍ أَوْ مُؤْمِنٌ كَفَّ أَيِّمَةَ مُؤْمِنٍ (قرب الاسناد، ص123). 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ابهّت عالمان ربانی

🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه‌ پیشه باشد یا اصول ‌پیشه باشد یا تبلیغ ‌پیشه باشد کار او خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل ‌تر از هر چیزی می ‌ترسد! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 ابهّت عالمان ربانی
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به ما فرمود که علم صحیح «العِلمُ میراثی ومیراثُ الأَنبِیاءِ قَبلی» و نشانه ارث هم این است که «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ» اگر یک علم را برای رضای خدا یاد گرفت همه چیز از او حریم می ‌گیرند و هراس دارند، همه چیز! 🔹 اگر عالمی غرضش از علم این بود که مسائل دنیایی خود را تأمین کند، این را هم یک حرفه بداند، یک کسب بداند، همان طوری که دیگر صاحبان پیشه و حرفه شغلی دارند این هم فقه‌ پیشه باشد یا اصول ‌پیشه باشد یا تبلیغ ‌پیشه باشد کار او خود باشد او نه تنها مثل افراد عادی نیست، بلکه از افراد دیگر هم نازل ‌تر از هر چیزی می ‌ترسد! 🔹 اینکه چیزی نمی ‌توانست (رضوان الله علیه) را و همچنین علمایی که در این حدّ بودند را مرعوب بکند، مرحوم را، مرحوم را، سایر علمای بنام را چیزی نمی‌توانست مرعوب بکند، برای اینکه اینها مرعوب می‌ کردند «العالِمُ إذا أرادَ بِعِلمِهِ وَجهَ اللّه ِ تَعالى هابَهُ كُلُّ شَیءٍ»؛ هیچ چیز اینها را نمی ‌ترساند. 📚 درس اخلاق ـ مدرسه سعادت تاریخ: 1381/01/29 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 513 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... أ. حمایت‌های مادی هدیه دادن به مؤمن رسول خدا (ص) فرمود: به یكدیگر هدیه دهید، تا با هم دوست شوید، زیرا هدیه كینه‌ ها را از دل می ‌زداید[1]؛ همچنین فرمود: هدیه، دوستی می ‌آورد و برادری را شایسته و زیبنده می ‌كند و كینه را می‌ زداید. به یكدیگر هدیه دهید تا به هم محبت یابید.[2] [1] . تَهَادَوْا تَحَابُّوا تَهَادَوْا، فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِالضَّغَائِنِ (الكافى، ج5، ص144). [2] . الْهَدِیةُ تُورِثُ الْمَوَدَّةَ وَ تَجْدُرُ الأُخُوَّةَ وَتُذْهِبُ الضَّغِینَةَ وَتَهَادَوْا تَحَابُّوا (بحار الانوار، ج74، ص166). 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ششمین سالگرد آیت الله موسوی اردبیلی ▫️ حیات طیّب و پربرکت فقیه رحیل حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مشحون از توفیقات الهی بود. برخی ها در هر جا ظهور پیدا کنند منشأ برکت اند هم شاگردان خوب تربیت می کنند هم مردم بزرگ و بزرگوار تربیت می کنند ... از این جهت یک انسان جامع الاطرافی بود که حیات پربرکتی داشت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 متن کامل پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت سالگرد آیت الله موسوی اردبیلی أعوذ بالله من اللشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «الحمد لله رب العالمین و صلی الله جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین و فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین بهم تولّی و من أعدائهم نتبرّء الی الله». ▫️ حیات طیّب و پربرکت فقیه رحیل حضرت آیت الله موسوی اردبیلی مشحون از توفیقات الهی بود. این بزرگوار در محفل درس آیت الله العظمی محقق داماد جزء چهره های شاخص آن محفل وزین علمی و فقهی بودند. دوران درس و بحث را با فضلای نام آور آن روز گذراندند. از نظر مقامات علمی به لطف الهی به حد کفایت رسیدند. یک چهره موفق کارآمدی بودند. قبل از پیروزی انقلاب در صحنه انقلاب به همراه امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) فعالیت فراوانی داشتند. با بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و سایر بزرگان کوشش فراوانی داشتند. بعد از پیروزی انقلاب وارد صحنه اجتماعی از یک سو، سیاسی از سوی دیگر، مدیریت از سوی سوم، حوزه از سوی چهارم، دانشگاه از سوی پنجم، مسائل اجتماعی و رسیدگی به بسیاری از امور مردمی از سوی ششم و هفتم وارد شدند. در همه این امور به لطف الهی کارآمد بودند. ▫️ وقتی در شورای عالی قضایی همکاری می کردیم بسیار سرآمد بود؛ هم دقیق بود هم امین. اداره دستگاه قضا بعد از شهادت شهید بهشتی و همچنین شهید قدوسی به عهده ایشان بود، گرچه در زمان حیات آن بزرگان سهم وافری داشتند. بعد از رحلت شهید بهشتی اداره دستگاه قضا به عهده ایشان بود که خیلی مدیرانه و مدبرانه اداره می کردند. از نظر این فراغتی که از دستگاه قضا پیدا کردند به کارهای حوزوی و دانشگاهی رسیدند هم کار حوزه را جداگانه تدریس داشتند و می رسیدند هم کار دانشگاه را ملفّقاً و مرکّباً با حوزه اداره می کردند. این دانشگاه مفید از ذخائر پربرکت ایشان است. ▫️ کارهای اجتماعی که در تهران داشتند چه در بخش تولید چه در بخش های عبادت در مسجد تهران، این هم سرآمد بود به لطف الهی. اینکه درباره بعضی از امور آمده است که ﴿وَ جَعَلَنِی مُبارَكاً أَینَ ما كُنْتُ﴾ همین است. برخی ها در هر جا ظهور پیدا کنند منشأ برکت اند هم شاگردان خوب تربیت می کنند هم مردم بزرگ و بزرگوار تربیت می کنند هم اقتصاددان خوب و ورزیده تربیت می کنند و اداره می کنند هم طلاب و دانشگاه را دانشگاهی را خوب تربیت می کنند؛ از این جهت یک انسان جامع الاطرافی بود که حیات پربرکتی داشت و این دانشگاه پربرکت دانشگاه مفید از ذخائر ایشان است. آن کارهای حوزوی ایشان هم که سرجایش محفوظ است. بنابراین این بزرگوار از آن روزی که من با ایشان آشنا شدیم یعنی تقریباً هفتاد سال قبل تا زمان رحلت ایشان که شش سال قبل رحلت کرده اند جز فضیلت و خوبی چیزی از ایشان نداریم. «رضوان الله تعالی علیه، رحمة الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا و السلام علیکم و علی من اتبع الهدی و رحمة الله و برکاته». 📚 پیام سالگرد حضرت آیت الله موسوی اردبیلی تاریخ: آذر سال 1401 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
ظهور باطن

🔸 آنها که در درونشان یک هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی ‌کنیم؟! نه، ما اظهار می ‌کنیم... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ظهور باطن

🔸 فرمود: «مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیئاً إِلَّا ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ وَ صَفَحَاتِ وَجْهِهِ»‏؛ انسان آنچه در دارد، به هر حال به وسیله ابزار و ادوات ظاهر می ‌شود، حالا یا با نوشتنش یا با گفتنش یا با رفتنش یا با حرکات و سکناتش بیان می ‌شود. برخی از کارهاست که هر کسی آن جلوه‌ ها را نمی ‌بیند، فقط معصوم است که می ‌بیند. الآن کسی که پشت این دیوار حرف می ‎زند، ما می ‎توانیم بفهمیم زن است یا مرد است، این چیز روشنی است؛ سنّ او کم است یا بزرگ‌سال است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ عرب است یا عجم است، این را هم ممکن است بفهمیم؛ اما پاک است یا ناپاک، این را ما نمی ‌فهمیم. 🔸 در قرآن به وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود اگر ما بخواهیم کاری می ‌کنیم که ﴿لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ﴾؛ از طرز حرف زدن آنها برای تو روشن بشود که اینها منافق هستند یا مؤمن؛ خدا این طور روشن می ‎کند! 🔸 فرمود هر کسی در درون او خصوصیتی باشد به هر حال بیرون می‌‌ آید؛ چه بهتر که در درونش باشد که اگر برون آمد باشد و فضا را معطّر کند، چه بهتر از این؟! ما موظّف هستیم که نکنیم؛ اما موظّف هستیم آدم خوبی باشیم، این خوبی خودش ظهور می‌ کند، چه ما بخواهیم چه نخواهیم؛ ما که داعی نداریم خودمان را نشان بدهیم. آدم خوب ﴿جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ او که قصد نشان دادن ندارد. ذات اقدس الهی هوشی به مردم داد که از قیام و قعود این شخص، می ‌فهمند. 🔸 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ به ، به ، به مردم، قصد دارد، فرمود این طور نیست که ما او را رها بکنیم: ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ آنها که در درونشان یک هست خیال می ‌کنند همیشه می ‌توانند کتمان کنند و ما آن را اظهار نمی ‌کنیم؟! نه، ما اظهار می ‌کنیم. 🔸 ما باید آبروی خودمان را حفظ بکنیم، اوّلین راهش است. اگر ـ خدای ناکرده ـ باطن، طاهر و طیب نبود، از راهی خودش را نشان می ‌دهد؛ یا در گفتار ما یا در رفتار ما یا در نوشتار ما! انسان بدون سهو و نسیان نیست، در حال سهو و نسیان، آن حادثه، خودش را نشان می‌ دهد. آپارات: https://aparat.com/v/tg4Ah 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کیدِ محیط 🔸 خدای سبحان فرمود ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾؛ دیگران كید دارند ما هم كید داریم ولی كید ما پیروز است. حیله، كید، مكر عبارت از آن كاری است كه نگذارد چیزی به هدف برسد؛ حیله را حیله گفتند برای اینكه حیلوله است حائل است مانع است نمی‌ گذارد این وسیله به آن هدف برسد. 🔸 خیلی ها حیله می ‌كنند كه نمی ‌گذارند این به مقصد برسد این وسیله به هدف برسد و خدا هم حیله می ‌كند، خیلی ها مكر می‌ كنند و خدا هم مكر می ‌كند، خیلی ها كید دارند خدا هم كید دارد؛ لكن می ‌فرماید كید ما پیروز است. این معنایش این نیست كه كید آنها در مقابل كید ماست و كید ما در مقابل كید آنهاست و اینها به مصاف هم می ‌روند ولی كید ما بزرگ ‌تر و بیشتر و پیروز است؛ نه این طور نیست، بلکه كید آنها زیر مجموعه كار ماست! 🔸 فرمود: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ﴾؛ نه اینكه اینها در قبال قدرت خدای سبحان موضع گیری بكنند منتها خدا قادرتر باشد، چون فرض ندارد كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والْأَرْضِ﴾ باشد و سراسر نظام هستی سپاهیان و سربازان خدا باشند اما مع ذلك در مقابل سربازان خدا عده ‌ای هم موضع بگیرند، این فرض ندارد! این معنایش محدود و متناهی فرض كردن قدرت خداست. فرمود قدرت ما نامتناهی است، آن کارهایی هم كه آنها دارند انجام می ‌دهند سربازان ما هستند، ما با سربازان خودمان همان ها را می‌ گیریم. 🔸 فرمود ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ تمام نقشه‌ هایی كه می ‌كشند اینها سربازان مایند، اینها مأموران ما هستند كه دارند آنجا كار می ‌كنند، با همان مأموران اینها را می‌ گیریم، لذا فرمود: ﴿إِنَّهُمْ یكِیدُونَ كَیداً ٭ وَأَكِیدُ كَیداً﴾ بعد ﴿أَمْهِلْهُمْ رُوَیداً﴾ تا معلوم بشود كه چه كسی پیروز می ‌شود، بعد آنها دفعتاً می ‌بینند كه با دست و پای خودشان به چاه افتادند. 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 57 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 514 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... أ. حمایت‌های مادی هدیه دادن به مؤمن پذیرش هدیه: ابراهیم كرخی گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: مردی كه باغ بزرگی دارد و هرگاه جشن یا نوروز می ‌شود مردم برای جلب توجه او، [به طمع آنكه از باغ او استفاده كنند] برایش هدایایی می ‌برند كه بر عهده آنان نیست. امام پرسید: آیا آن‌ها نماز می ‌گزارند؟ گفتم: آری. فرمود: پس هدیه آن‌ها را بپذیرد و به آنان پاداش دهد، زیرا رسول خدا (ص) فرمود: اگر پاچه گوسفندی به من هدیه شود می ‌پذیرم[1] و این از دین به شمار می ‌آید؛ ولی اگر كافر یا منافقی برای من بار شتری هدیه آورد نمی‌ پذیرم و این هم از دین است، زیرا خدا پذیرش هدیه مشركان و منافقان و غذای آنان را برایم نمی ‌پسندد.[2] [1] . گفتنی است: در دوران رسول خدا، پاچه حیوان حلال گوشت و غذایی كه از آن تهیه می‌شد، كالای كم‌ارزشی بود، چنان كه هم‌اكنون نیز در برخی مناطق عرب‌نشین چنین است. [2] . (الكافى، ج5، ص141ـ142). 📚 مفاتیح الحیات ص 313 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا