eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
قطب فرهنگی اسلام «عقل» است / لزوم توجه ویژه حوزه به مباحث عقلی و دفع شبهات روز 🔹
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و هیئت همراه امروز دوشنبه 21 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: در حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک که همگان در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند. 🔹 ایشان بیان داشتند: مرحوم نه تنها فقیه، که یک مدیر خوبی نیز بود و نوآوری های فراوانی در حوزه داشت، ایشان تلاش های فراوانی به جهت دسترسی حوزویان به اقوال فقهای دست اول که رابط بین ما و ائمه اطهار هستند، متقبل شد و همچنین در مباحث فقه مقارن که طلاب و اساتید از با خبر باشند، در مباحث رجالی و توسعه دادن طبقات، تجدید چاپ مفتاح الکرامه جهت اطلاع حوزویان از نیز ورود کرده و و نوآوری های فراوانی داشته اند که حوزه باید این موارد را مورد توجه قرار دهد. 🔹 معظم له در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه حوزه به روز اشاره کرده و ابراز داشتند: در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می کند، بودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط اسلام بر چیده شد، یعنی جنگ های صلیبی و شمشیر و گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد و باید برای ورود کند. 🔹 معظم له تاکید کردند: حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. 🔹 ایشان بیان داشتند: وقتی زنده است که و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید و لذا راه پدر را بروید، حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود، ابراهیم خلیل علاوه بر مقامات الهی، یک جامعه شناس هم بود و لذا گفت لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با نیز مشکل حل نخواهد شد مگر آن تأمین شود «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا»؛ ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت هم باشیم، حوزه نیز مسئول هست،و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد. 📚 دیدار معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم با حضرت استاد تاریخ: 1401/09/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 تقیّه
🔸 «التَّقِیةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی» برای همه معصوم ‌ها می ‌تواند باشد؛ هر انسان مسلوب ‌الحریه ‌ای می ‌تواند تقیه كند منتها محفوف به قرینه است. درباره ائمه (علیهم السلام) كه تقیه فراوان است؛ درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مطلب دیگری است كه تقیه كرده است یا نكرده است ولی محفوف به قرینه اگر باشد مشكلی ایجاد نمی ‌كند. 🔸 تقیه هم دو قسم است: یك تقیه در مقام عمل است و یك تقیه در مقام فتوا. یك وقت فتوای تقیه ‌ای می‌ دهند، این «مضروب علی الجدار» است كه فرمود اگر ما از روی تقیه حرفی زدیم، این اعتباری ندارد؛ یك وقت است عملِ تقیه می ‌كنند، عمل تقیه، یک حكم واقعی است. اگر گفتند در حال ضرورت شما به آن سبك وضو بگیرید، این واقعی ثانوی مقبول است و با آن می ‌شود نماز خواند؛ مثل تیمّم. عمل تقیه، حُكم الله واقعی ثانوی است که اعاده هم ندارد، قضا هم ندارد و به خدا هم می‌ رسد، مثل تیمّم است؛ اما فتوای به تقیه «مضروب علی الجدار» است. یك وقت وجود مبارك امام در فضایی است كه از او سؤال كردند چطور وضو بگیریم؛ مثلاً فرمود به آن سبك وضو بگیرید، خب این را در حال تقیه فرمودند، لذا در نصوص علاجیه هم كه گفتند یكی حجّت است و یكی «لاحجّة»، «فَخُذُوا بِمَا خَالَفَ‏ الْقَوْمَ» یا «فَإِنَّ الرُّشْدَ فِی‏ خِلَافِهِمْ» یعنی آ‌ن «مضروب علی الجدار» است. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 17 تاریخ: 1392/12/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پادکست |  ملزومات پژوهش

🔹 چند نكته است كه برای لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد آن‌گاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra