دیدار معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و هیئت همراه امروز دوشنبه 21 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #گزارش_تصویری 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
قطب فرهنگی اسلام «عقل» است / لزوم توجه ویژه حوزه به مباحث عقلی و دفع شبهات روز
🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و هیئت همراه امروز دوشنبه 21 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: در #قرآن حرف های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک #کتاب_عمیق_علمی که همگان در برابر آن اظهار عجز می کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه قرآن بزند. 🔹 ایشان بیان داشتند: مرحوم #آیت_الله_بروجردی نه تنها فقیه، که یک مدیر خوبی نیز بود و نوآوری های فراوانی در حوزه داشت، ایشان تلاش های فراوانی به جهت دسترسی حوزویان به اقوال فقهای دست اول که رابط بین ما و ائمه اطهار هستند، متقبل شد و همچنین در مباحث فقه مقارن که طلاب و اساتید از #فقه_اهل_سنت با خبر باشند، در مباحث رجالی و توسعه دادن طبقات، تجدید چاپ مفتاح الکرامه جهت اطلاع حوزویان از #اقوال_معاصرین نیز ورود کرده و و نوآوری های فراوانی داشته اند که حوزه باید این موارد را مورد توجه قرار دهد. 🔹 معظم له در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه حوزه به #دفع_شبهات روز اشاره کرده و ابراز داشتند: در اندلس سابق مساجد بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می کند، بودند اما شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به کلیسا شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط اسلام بر چیده شد، یعنی جنگ های صلیبی و شمشیر و گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد و #حوزه باید برای #دفع_شبهات_علمی ورود کند. 🔹 معظم له تاکید کردند: حوزه باید توجه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و #شبهات_علمی را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. 🔹 ایشان بیان داشتند: #حوزه وقتی زنده است که #به_قرآن_برگردد و قرآن گاه به ما می گوید که شما عالم شوید و گاه می گوید که شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید و لذا راه پدر را بروید، حوزه اگر فکر ابراهیمی داشته باشد، در روز خطر دست بسته نخواهد بود، ابراهیم خلیل علاوه بر مقامات الهی، یک جامعه شناس هم بود و لذا گفت لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با #شهر_آباد نیز مشکل حل نخواهد شد مگر #امنیت آن تأمین شود «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا»؛ ما اگر قرآنی فکر کنیم، در کنار مسجد سازی و شهر سازی، باید به فکر امنیت هم باشیم، حوزه نیز مسئول #تأمین_امنیت هست،و باید در این عرصه هم وارده شده و نظر دهد لذا باید مطالعات، مقالات و پایان نامه هایی را با این موضوع مورد بررسی قرار دهد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم با حضرت استاد تاریخ: 1401/09/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
تقیّه🔸 «التَّقِیةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی» برای همه معصوم ها می تواند باشد؛ هر انسان مسلوب الحریه ای می تواند تقیه كند منتها محفوف به قرینه است. درباره ائمه (علیهم السلام) كه تقیه فراوان است؛ درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مطلب دیگری است كه تقیه كرده است یا نكرده است ولی محفوف به قرینه اگر باشد مشكلی ایجاد نمی كند. 🔸 تقیه هم دو قسم است: یك تقیه در مقام عمل است و یك تقیه در مقام فتوا. یك وقت فتوای تقیه ای می دهند، این «مضروب علی الجدار» است كه فرمود اگر ما از روی تقیه حرفی زدیم، این اعتباری ندارد؛ یك وقت است عملِ تقیه می كنند، عمل تقیه، یک حكم واقعی است. اگر گفتند در حال ضرورت شما به آن سبك وضو بگیرید، این واقعی ثانوی مقبول است و با آن می شود نماز خواند؛ مثل تیمّم. عمل تقیه، حُكم الله واقعی ثانوی است که اعاده هم ندارد، قضا هم ندارد و به خدا هم می رسد، مثل تیمّم است؛ اما فتوای به تقیه «مضروب علی الجدار» است. یك وقت وجود مبارك امام در فضایی است كه از او سؤال كردند چطور وضو بگیریم؛ مثلاً فرمود به آن سبك وضو بگیرید، خب این را در حال تقیه فرمودند، لذا در نصوص علاجیه هم كه گفتند یكی حجّت است و یكی «لاحجّة»، «فَخُذُوا بِمَا خَالَفَ الْقَوْمَ» یا «فَإِنَّ الرُّشْدَ فِی خِلَافِهِمْ» یعنی آن «مضروب علی الجدار» است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 17 تاریخ: 1392/12/17 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پادکست | ملزومات پژوهش🔹 چند نكته است كه برای #پژوهشگر_و_محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد آنگاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پادکست | ملزومات پژوهش🔹 چند نكته است كه برای #پژوهشگر_و_محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد آنگاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود. 1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به اذن الله بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾ هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم این مطلب اول. 2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» یا «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ» این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه اخباری هم دارد؛ خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد #برای_چه_خلق_شده است، نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ﴾ نه خیر! اینکه این آقا برای چه خلق شده است، اینها اصلاً برای كار علمی خلق شده یا برای كار عملی؟ اگر خلقت او برای كار علمی هست رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ». 3️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی #ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پر كند از آن كالای اصلی باز می ماند. برای این است كه میگویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد. قصه خواندن، حرف های باطل گوش دادن، حرف های غیر علمی زدن، حرف های غیر علمی را گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد. یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد او با پفك مغزش را پر كرده است این دیگر عالم نمی شود! #مرحوم_بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم. خب آدم وقتی قصه بخواند افسانه ای در می آید، یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود! همچنین یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك نمكی مغز را پر نكنیم این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این شخص مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از اینجا رفته بیرون با امور دیگر این مغز، مغز محقق و پژوهشگر نیست. 🔹 مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود؛ اما #مراكز_علمی این چنین نیست، محصول كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و فرش سازی و ظرف سازی صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود. یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، در مراكز تحقیقی عصاره مطلب كه علم است را به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و امثال قلم زده را به موسسه می دهد، این كه علم نیست بعد باید بیاید بالا و علم بشود آنچه كه علم است را به همراه می برد. برای اینكه آنچه را به همراه می برد بارور بشود آن بیان لطیف مرحوم #ابن_ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد. ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه می فرمایند هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه #با_كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با مطالعه خوابیدم! آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند نه پیغمبر! #هفته_پژوهش #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #خبرگزاری_حوزه 📩 پادکست #باز_نشر_از_رسانه_ها 📚 دیدار پژوهشگران قرآن و عترت با حضرت استاد تاریخ: 1384 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ راه های ترقی و تعالی انسان متفاوت است، یكی #راه_فكر و دیگری #راه_ذكر است، و زنان در راه ذكر و مناجات كه #راه_دل است و راه عاطفه و شور و علاقه و محبت است اگر موفق تر از مردها نباشند یقیناً همتای مردها هستند. و آن راه، راه اساسی است. اما راه فكر راه فرعی است زیرا كه راه فكر، راه گسترده و همه گیر نیست... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ راه های ترقی و تعالی انسان متفاوت است، یكی #راه_فكر و دیگری #راه_ذكر است، و زنان در راه ذكر و مناجات كه راه دل است و راه عاطفه و شور و علاقه و محبت است اگر موفق تر از مردها نباشند یقیناً همتای مردها هستند. و آن راه، راه اساسی است. اما راه فكر راه فرعی است زیرا كه راه فكر، راه گسترده و همه گیر نیست. بسیاری از افراد جامعه هستند كه گرچه شهر نشینند اما توفیق فراگیری درس و بحث را نداشته و ندارند، اما راه موعظه و #راه_دل و مناجات برای همه باز است. «علم الدراسة» برای همه میسور نیست، ولی «علم الوراثة» برای همه مقدور است و «علم الفراسة» برای همه میسور. ▫️ علم الدراسه همین است كه انسان در مجامع علمی شركت كند، درسی بخواند و فاضل و عالم بشود، اصطلاحاتی را فرا بگیرد و بعد از مدتی هم دوران پیری او فرا میرسد و هر چه در مدرسهها خوانده است همه آنها یكی پس از دیگری از یادش می رود. در دوران نوجوانی كم كم یاد می گیرد و در جوانی این معلومات را چند صباحی حفظ می كند و بعد كه دوران كهولت فرا رسید و به شیخوخیت سرازیر شد به تدریج از یاد می برد. این سه مرحله همان سه مقطعی است كه برای همگان در قرآن كریم تنظیم گردیده است. خدای سبحان می فرماید: (اللَّه الّذی خلقكم من ضعف ثمّ جعل من بعد ضعف قوّة)؛ خداست آن كس كه شما را از آغاز ناتوان آفرید، آنگاه پساز ناتوانی قوّت بخشید. شما را اول از ضعف آفرید بعد از دوران ضعف برای شما قوت و قدرت خلق كرد. (ثمّ جعل من بعد قوّة ضعفاً وشیبة)؛ و پس از توانایی ناتوانی و پیری داد. ▫️ انسان گاهی در دامنه كوه است گاهی بالا می رود بر روی قله كوه و گاهی هم از قلّه كوه به دامنه دیگری بر می گردد این سه مقطع برای هر زن و مرد در قرآن تنظیم شده است كه اول ضعف است بعد قدرت است سپس ضعفی دیگر. اول دوران فراگیری، بعد مرحله حفظ و نگهداری، سپس دوران از دست دادن تمام فراگرفته ها است. «من هر چه خوانده ام همه از یاد من برفت» این عبارت حقیقت علم الدراسه است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کتابخوانی #زن_در_آینه_جلال_و_جمال 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص197 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
آئین رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)
💠
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به مناسبت گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری آئین رونمایی از آثار جدید فقهی"حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته)" برگزار می گردد. 🔸 زمان: شنبه 26 آذرماه 1401- ساعت 10 الی 11:30 🔸 مکان: 75 متری عماریاسر - بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء - سالن همایش. لینک پخش زنده: https://el.esra.ir/ch/neshast-khabari-esra #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار معاون امور بینالملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دکتر کاظم غریب آبادی معاون امور بینالملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر امروز سه شنبه 22 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #گزارش_تصویری 📚 دیدار تاریخ: 1401/09/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 525
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_دوم
#همكیشان_مسلمانان
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات...
ب. حمایت معنوی
حفظ آبروی مؤمن: ... امام باقر (ع) فرمود: برادر مسلمانت را دوست بدار... پشتیبان او باش، چنان كه او پشتیبان توست. در غیابش آبروی او را حفظ كن و اگر حاضر است، دیدارش كن و او را بزرگ و گرامی بشمار... و هرگاه گرفتار شد یاریش كن و برایش چارهاندیشی كن.[1]
[1] . أَحْبِبْ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ ... كُنْ لَهُ ظَهْراً فَإِنَّهُ لَكَ ظَهْرٌ؛ إِنْ غَابَ فَاحْفَظْهُ فِى غَیبَتِهِ وَ إِنْ شَهِدَ فَزُرْهُ وَ أَجِلَّهُ وَ أَكْرِمْهُ ... وَ إِنِ ابْتُلِى فَاعْضُدْهُ وَ تَمَحَّلْ لَه (مشكاة الانوار، ص181).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 318
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
شناخت «حقوق بشر» در گرو شناخت «حقیقت انسان»
🔹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء:دکتر کاظم غریب آبادی معاون امور بینالملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر امروز سه شنبه 22 آذر با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کردند. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: #مردم_ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستند و #عظمت_ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود. 🔹 ایشان بیان داشتند: یک نمونه از بزرگی و جلال و شکوه ملت بزرگ ایران، این بود که حتی پس از پذیرش قطعنامه، صدام عملیات مرصاد را بر علیه ایران انجام داد، اما پس از حمله صدام به کویت که همه کشورها بر علیه عراق شدند به ما هم گفتند شما در 8 سال جنگ خود خیلی آسیب از صدام دیده اید، شما نیز از شرق چند گلوله ای به آنها بزنید، اما ملت ایران این کار را انجام نداد، در حالی که این مطلب را هیچ کس به ملت نگفته بود که این کار را نکنید، بلکه بزرگی و #عظمت_ملت_ایران در اینجا نشان داده شد. 🔹 ایشان اظهار داشتند: هیچ حقی را نباید از مردم کم گذاشت، خداوند در قرآن می فرماید ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ ما نه کلمه ای از شیء جامع تر داریم و نه کلمه ای از اشیاء که جمع شیء است کامل تر داریم. فرمود هیچ چیزی از مردم را کم نگذارید، با هر کسی تعهد کردید با هر کسی معامله یا تجارتی کردید با هر کسی قول دادید و پیمانی بستید، کم نگذارید؛ اگر می خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، اگر معلم کلاس دانشگاه یا حوزه هستید بدون مطالعه نروید، یعنی هر چه که #حق_دیگران است باید کاملاً ادا بشود. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی درباره شناخت #حقوق_بشر اظهار داشتند: ما باید اول انسان را بشناسیم تا حقوقش را بشناسیم، یکی از پربرکت ترین دامنه های حقوق بشر این است که آیا بشر با مردن می پوسد یا از پوست به در می آید؟! ما خیال می کنیم مرگ پوسیدن است، در حالی که مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، روح بعد از مردن ثابت است نه ساکن، ماییم که هستیم که هستیم که هستیم! 🔹 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: حدیثی از امام صادق (علیه السلام) هست که حضرت می فرماید: اگر انسان سوار یک مرکوبی شد، بداند این حیوان چندین حق بر راکب دارد، اول اینکه اگر به آب رسید به عجله نگذرد، شاید تشنه باشد؛ اگر به علف زار رسید به سرعت نگذرد شاید گرسنه باشد؛ اگر حیوان تند نرفت و راکب خواست شلاق بزند، آن تازیانه را به پهلوی حیوان بزند، نه به صورت او!؛ این دینی که برای حیوان آبرو قائل است، آیا برای بشر #حرمت قائل نیست؟! آیا این دین بوسیدنی نیست؟ #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 دیدار معاون امور بینالملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با حضرت استاد تاریخ: 1401/09/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
حریم اقتدار🔸 ذیل آیه ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾ از وجود مبارك #امام_صادق_سلام_الله_علیه سؤال كردند كه «أَقُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»؛ یعنی اینكه خدا فرمود: ﴿خُذُوا ما آتَیناكُمْ بِقُوَّةٍ﴾، همان خطابی است كه به یحیای زاهدی كه جنگجو نیست می دهد یا وسیع تر از آن است؟ فرمود وسیع تر از آن است! 🔸 #یحیی_سلام_الله_علیه حكومتی نداشت؛ نه داوود گونه بود نه سلیمان گونه؛ نه جنگی داشت نه رهبری انقلاب را به عهده داشت. قرآن می فرماید به یحیی گفتیم: ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ اما به شما می گوییم هم كار یحیی را بكنید و هم كار داوود را؛ اگر ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾، شما هم كار داوود را بكنید که ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ و هم كار یحیی را بكنید كه با قوّه بگیرید. وقتی از حضرت سؤال كردند: «أَ قُوَّةٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّةٌ فِی الْقُلُوبِ»، حضرت فرمود: «فِیهِمَا جَمِیعاً». 🔸 بنابراین #وظیفه_همه_ما ـ دولت و ملت و سراسر مملكت ـ این است كه این معارف الهی را یحیی گونه بگیریم كه ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾؛ هم كار یحیی را باید انجام بدهیم که ﴿یا یحْیی خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ﴾ و هم كار داوود را باید انجام بدهیم که ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾؛ اینها كارهای ماست. این ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾ هم به #حوزه كار دارد هم به #دانشگاه كار دارد هم به #دولت كار دارد هم به #ملت كار دارد، تا این ملت به حدی از نصاب برسد كه ﴿وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾ باشد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 16 تاریخ: 1394/01/31 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بال نیرومند🔹 پژوهش كه نوعی طلب دانش است به عنوان #فریضه_دینی مطرح است. تحقیق، گاهی سمعی و بصری است كه متزمّن و متمكن است و گاهی عقلی و قلبی است كه خارج از حوزة زمان و بیرون از قلمرو زمین است، بلكه با عمق عقل یا ژرفای دل، معقول یا مشهود می شود... . #هفته_پژوهش #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بال نیرومند🔹 پژوهش كه نوعی طلب دانش است به عنوان #فریضه_دینی مطرح است. تحقیق، گاهی سمعی و بصری است كه متزمّن و متمكن است و گاهی عقلی و قلبی است كه خارج از حوزة زمان و بیرون از قلمرو زمین است، بلكه با عمق عقل یا ژرفای دل، معقول یا مشهود می شود. 🔹 هر چند صاحبدل، پای پژوهشِ صاحب نظر را چوبین می داند، لیكن ارباب سَمْع و بَصَرْ، بال اصحاب پژوهش عقلی را نیرومند و تیز پرواز می یابند. 🔹 اسلام كه خود فرهنگ مدار و عقل محور است، دانش پژوهي را ارج مي نهد و باور بي تحقيق را سرابِ بي اثر دانسته و ايمان پژوهنده را سَرِ آب ثمربخش مي شمارد. نمودار اين مطلب سامي را، مي توان از قرآن حكيم آموخت؛ زيرا دانش يا به سوي #اثبات_حق حركت مي كند، يا به جهت #نفي_باطل يعني آنچه در نهان يك دانشور مطرح است يا تصديق چيزي است و يا تكذيب چيزي. دستور صريح كتاب آسماني اين است كه هر كدام از اين دو عنصر ياد شده، بايد محقّقانه باشد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام علمی به همایش گردهمایی پژوهش سروش هدایت، ج4، ص243 تاریخ: 1386/09/24 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
▫️ 💢
زن در آینه جلال و جمال#فصل_دوم 💠 زن در عرفان ▫️ هر كمالی را كه ذات اقدس اله در قرآن نقل می كند، فرعِ #تقرب_به_خدا می داند حتی علومی چون فقه و اصول، تفسیر، فلسفه و عرفان را كه جزو بالاترین علوم اسلامی اند، فرع تقرّب الی ا للَّه می داند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra