eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است. راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💢
زن در آینه جلال و جمال
💠 حل شبهات و روایات ▫️ شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال می کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است. راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است، لذا می بینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام می کنند، اما در اسلام این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می باشد، همه اینها اگر رضایت بدهند قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق اللَّه مطرح است و خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلّم رقّت باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه ای این درس رقّت و عاطفه را ترک نمودند و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادی مبتلا می شوند که در غرب ظهور کرده است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این که قرآن کریم می گوید هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم می شود عصمت زن، حق اللَّه است و به هیچ کسی ارتباط ندارد. قهراً همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصاً خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق اللَّه از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن، آنگاه جامعه به صورتی درمی آید که شما در ایران می بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین لحظه، صبر نمود و کاری که برخلاف عاطفه و رقت و رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از آغاز، حمله به مناطق مسکونی، کشتار بی رحمانه بی گناهان و غیر نظامی ها را مشروع نمودند. ▫️ جامعه ای که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرّش این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند، چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رأفت و رقّت می دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است. ▫️ بنابراین در هر بخشی و هر بعدی از ابعاد برای سیر به مدارج کمال بین زن و مرد تفاوتی نیست منتها باید اندیشه ها قرآن گونه باشد، یعنی همان گونه که قرآن بین کمال و حجاب و اندیشه و عفاف جمع نمود، ما نیز در نظام اسلامی بین کتاب و حجاب جمع کنیم. یعنی عظمت زن در این است که: «أن لا یرین الرّجال ولا یراهنَّ الرّجال» نبینند مردان نامحرم را و مردان نیز آنان را نبینند. قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می گوید می فرماید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند لذا، نظر کردن به زنان غیر مسلمان را، بدون قصد تباهی جایز می داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت بی بهره اند. حال اگر کسی از تشخیص اصول ارزشی عاجز باشد، ممکن است ـ معاذاللَّه ـ حجاب را یک بند بداند، و حال این که قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می فرماید: « ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین » یعنی برای این که شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند. چراکه آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند... . 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص437 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 539 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی شاد كردن مؤمن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هركس مؤمنی را شاد كند مرا شاد كرده و هر كس مرا شاد كند خدا را شاد كرده است.[1] نكته: شاد كردن مؤمن مصادیق فراوانی دارد و حمایت‌ های یاد شده می ‌توانند از مصادیق آن به شمار آیند. [1]. مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِى وَ مَنْ سَرَّنِى فَقَدْ سَرَّ اللَّهَ (الكافى، ج2، ص188). 📚 مفاتیح الحیات ص 298 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز پنج شنبه هشتم دی با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 📚 دیدار تاریخ: 1401/10/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هم قلم و هم بیان ما باید امن باشد و امنیت ساز/ اگر روابط بین الملل ما قوی نباشد نمی توانیم حرف خودمان را به جهان منتقل کنیم 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان داشتند: اسلام در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی پیام دارد، از است؛ لذا زائری که به حج می رود پیامی جهانی باید ببرد و بیاورد. ایشان بیان داشتند: اگر ما قوی نباشد و با دیگر مذاهب و فِرَق اسلامی از مسیر هماهنگی فاصله بگیریم، نمی توانیم حرف خودمان را به جهان منتقل کنیم. 🔹 معظم له ابراز داشتند: اینکه ائمه اطهار علیهم السلام می فرمایند «إِنَّ حَدِيثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، احادیث ما صعب مستصعب است، همه آنها به خاطر براهین علمی نیست، بلکه بخشی به کردن و ماست. ما باید بتوانیم با توجه به این احادیث ائمه اطهار، خود را بالا برده و با روحیه ای بلند با دیگران ارتباط برقرار کنیم . 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ‎ها استفاده می ‎شود، اینکه اسب رزم نیست! یک اسب تند روی رزمی تهیه کنید، حضرت فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛ فرمود من اسب تندرو نیاز ندارم! من که در میدان جنگ فرار نمی ‎کنم، کسی را هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی ‎کنم، این فکر دومی ندارد، با وجود منابع غنی مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، این قدرت را دارد تا به گونه ای زندگی کند که هیچ بیگانه ای بر او مسلط نشود! 🔹 ایشان اظهار داشتند: قرآن می فرماید که شما شناسنامه دارید، شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید، لذا راه پدر را بروید، ابراهیم خلیل گفت لازم است تا مسجدی بنا شود و مردم دور آن جمع شوند، اما صرف داشتن مسجد و کعبه را کافی ندانست و گفت که این کعبه یک شهر آباد نیز می خواهد و سپس گفت با نیز مشکل حل نخواهد شد مگر آن تأمین شود «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنًا». ما اگر قرآنی فکر کنیم، باید به فکر امنیت هم باشیم؛ لذا هم ما و هم ما هم باید باشد و هم ! لذا همواره باید مواظب نوع گفتارمان باشیم. معظم له در پایان بیان داشتند: دعا می کنیم تا این کشور به حرمت خون های پاک محفوظ بماند و ما مدیون و خجل این شهداء نشویم که اینها ما هستند و ـ ان شاء الله ـ این پرچم به دست صاحب اصلی اش برسد. 📚 دیدار حجت ‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حضرت استاد تاریخ: 1401/10/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 غذای حرام

🔸 این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
غذای حرام

🔸 درباره خود ما هم این مرده‌ ها را خدا مرتب دارد زنده می ‌كند؛ این نانی كه الآن انسان مصرف كرده، نان یك چیز مرده است، وقتی انسان با دستگاه تغذیه‌ و جذبش این یك تكه نان را جذب كرد، همین نان می ‌شود گوشت و پوست و پیه و پیوند و مو و ناخن؛ این مرده زنده می شود. 🔸 اینها حرف هایی است كه همه ما می ‌فهمیم اما آنکه خیلی دقیق است و در روایات ما هست و به ما فهماندند این است كه درست است كه تا اینجایش را شما می ‌فهمید كه این مرده زنده می ‌شود اما قدری هم بالاتر بیایید، همین غذا می ‌شود همین غذا می ‌شود ! این غذا اگر آلوده بود، دیگر نه علم نافع نصیب كسی می ‌شود نه اراده و نیت خالص. 🔸 آن بیان نورانی حضرت امام صادق (سلام الله علیه) این است كه «كَسبُ الحَرام یبینُ فِی الذُّرِیةِ»؛ غذای حرام در نسل آدم اثر می ‌كند، چه رسد به خود آدم! ما دلمان می ‌خواهد مال مشكوك بخوریم آن وقت علم نافع گیرمان بیاید؛ این نیست! 🔸 آن بیان نورانی حضرت در همین راستاست؛ فرمود چگونه حرف در شما اثر بكند در حالی كه شکم های شما از حرام پر شده است. خب اگر كسی _ خدای ناكرده _ از راه حرام تغذیه كرد ولو امام زمان به او نصیحت بكند اثر نمی ‌كند! خب وجود مبارك سیدالشهداء امام زمانش بود. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/NAuQY 📚 درس خارج فقه خیارات ـ جلسه 201 تاریخ: 1389/12/26 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  دعای سحر

🔹 دو چیز مملکت را نگه می دارد؛ یکی و دیگری که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود، اگر ثبات فعلی و امید آینده بود، نتیجه اش مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است. اما اگر نه فعلی بود و نه به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن سوزی ها و مسجد سوزی ها. 🔹 ما دو وظیفه داریم، یکی به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری است. 📚 دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه با حضرت استاد تاریخ: 1401/10/07 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
صاحبان فضیلت
🔸 فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ﴾ كه این داوود ﴿ذَا الْأَیدِ﴾ است. درباره حضرت ابراهیم درباره حضرت اسحاق می ‌گوید ابراهیم دست دارد اسحاق دست دارد: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛ معلوم می ‌شود اگر كسی با دست و چشم نكند، بی‌ دست است بی ‌چشم است. اگر كسی گرفت و بت ‌شكنی كرد یا گرفت و اوهام و خرافات را در هم شكست، جلوی را گرفت، جلوی سم پاشی های زهرآلود دیگران را گرفت، با بنان خود با بیان خود جلوی تبلیغات سوء را گرفت، او دارای زبان است دارای چشم است دارای گوش است دارای دست است! 🔸 افراد عادی هم این دست و چشم و پا را دارند؛ ولی تعریفی كه خدا از ابراهیم و اسحاق می‌ كند این است که می ‌فرماید اینها دارای دست‌ هستند: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصارِ﴾ و از داوود (سلام الله علیه) هم وقتی بخواهد تعریف كند می ‌گوید او ﴿ذَا الْأَیدِ﴾ است؛ هم دست خوب دارد كه ﴿قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ﴾ و هم تأیید ما قدرت ما و قوّت ما نصیب او شده است، رهبری انقلاب را به خوبی اداره كرده، جامعه را خوب به سمت حق هدایت كرده و مانند آن. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 3 تاریخ: 1393/03/16 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
داعیان بصیر

🔸 اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) جانشینان واقعی رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) هستند و چون آن حضرت با ، جامعه انسانی را به خداوند دعوت می کرد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 داعیان بصیر

🔸 اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) جانشینان واقعی رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) هستند و چون آن حضرت با ، جامعه انسانی را به خداوند دعوت می کرد: ﴿أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی﴾ این ذوات قدسی و پیروان راستین آنان نیز این گونه اند. از سوی دیگر چون همتای قرآن حکیم اند: «إنّی تارکٌ فیکم الثقلین... » و کتاب الهی، انسانیت را به و ملّت پایدارتر و مستقیم تر دعوت و هدایت می کند: ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ﴾، اینان نیز جامعه بشری را به دین و برترین آیین و مستقیم ترین راه فرا می خوانند. 🔸 هدایت انسان های معصوم، است نه سائقانه، لذا قبل از دیگران از نعمت علم بهره مند و از توفیق عمل بهره ورند. بر این اساس امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: «أیّها الناس إنّی و الله ما أحثّکم علی طاعة إلاّ و أسبقکم إلیها ولا أنهاکم عن معصیة إلاّ وأتناهی قبلکم عنها». بنابراین، دعوت آنان نیز همانند هدایت آنها قائدانه است، نه سائقانه. 📚 ادب فنای مقربان، ج3، ص15. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 540 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی شاد كردن مؤمن: ... امام صادق (ع) فرمود: ... هنگامی كه خدا مؤمن را از قبرش برانگیزد مثالی با وی خارج می ‌شود كه پیشاپیش او می ‌رود و هرگاه مؤمن امری هولناك از رخدادهای قیامت را می‌ بیند آن مثال به وی می‌ گوید: هراسناك و اندوهگین مباش و بر تو از جانب خدا بشارتی از شادمانی و كرامت است... . مؤمن بدو گوید: خدا تو را رحمت كند، چه خوب همراهی هستی كه با من از قبرم خارج شده‌ ای و همواره از سوی خدا سرور و كرامت را به من بشارت می‌ دهی تا چنین شد. تو كیستی؟ آن مثال گوید: من همان سروری هستم كه تو بر برادر مؤمن خود در دنیا وارد كرده‌ ای و خدا مرا [از همان سرور] آفریده تا به تو بشارت دهم.[1] [1]. (الامالی، طوسی، ص196). 📚 مفاتیح الحیات ص 298 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
روی از خدا به هر چه کُنی شرکِ خالصست کز همه رو در خدا کنیم 🌐 https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra/7574 📩 ارسالی از مخاطبین کانال 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   غفلت مُهلِک
🔸 پیروی از هوا انسان را از راه خدا باز می ‌دارد. چطور می ‌شود كه انسان پیرو هوا می ‌شود؟ تحلیلی كه قرآن ارائه می ‌كند این است كه اگر كسی صحنه محاكمه را منكر باشد یا صحنه محاكمه معاد را منكر نباشد ولی از یاد ببرد، چنین آدمی رهاست. 🔸 اگر كسی نداند كه مسئول است، اگر نداند كه این و این عمل دامن گیر او می‌ شود و او را به هر سَمتی كه بخواهد می ‌برد، اگر به این معتقد نیست یا از یادش رفته است، خود را رها می ‌پندارد. 🔸 فرمود: ﴿إِنَّ الَّذینَ یضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ﴾، چرا؟ ﴿بِما نَسُوا یوْمَ الْحِسابِ﴾؛ آنكه جلوی آدم را می‌ گیرد مسئله معاد است، آن چیزی که جلوی هوا را می ‌گیرد اعتقاد به محكمه است. انسان اگر بداند که آبرویش فوراً می ‌رود، آن كار را انجام نمی دهد؛ اگر كسی بداند عمل زنده است و آبروبَر است دست به خلاف نمی ‌زند. 🔸 فرمود: ﴿إِنَّ الَّذینَ یضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ﴾، چرا؟ برای اینكه محكمه را فراموش كردند. كسی كه ـ معاذ الله ـ معتقد به نیست یا معتقد است ولی معاد را فراموش كرده، گرفتار پیروی هوا می‌ شود. درست است كه معاد همان رجوع به مبدأ است؛ اما اثر تربیتی مربوط به اعتقاد به معاد است; یعنی اگر كسی بداند كه ، مواظب كار خودش است. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 5 تاریخ: 1393/02/20 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 541 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ج. حمایت عاطفی اجلال و تكریم مؤمن: رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه برادر مسلمانش را با كلمه‌ ای از سر لطف گرامی بدارد و اندوهی را از وی بزداید، تا زمانی كه در حال گرامیداشت اوست، پیوسته در سایه رحمت الهی است.[1] امیرمؤمنان علی (ع) فرمود: هركس برادرش را گرامی بدارد خدا را گرامی داشته است. به گمان شما كسی كه خدا او را گرامی داشته وضع او چه خواهد شد؟[2] یعنی پاداش گرامیداشت مؤمن فراتر از گمان‌ های بشری است. [1]. مَنْ أَكْرَمَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بِكَلِمَةٍ یلْطِفُهُ بِهَا وَ فَرَّجَ عَنْهُ كُرْبَتَهُ لَمْ یزَلْ فِى ظِلِّ اللَّهِ الْمَمْدُودِ عَلَیهِ الرَّحْمَةُ مَا كَانَ فِى ذَلِك (الكافى، ج2، ص206). [2]. مَنْ أَكْرَمَ أَخَاهُ فَإِنَّمَا یكْرِمُ اللَّهَ، فَمَا ظَنُّكُمْ بِمَنْ یكْرِمُ اللَّهَ أَنْ یفْعَلَ الله بِه؟ (عدة الداعی، ص190). 📚 مفاتیح الحیات ص 299 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra