eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه احکام الصیام 🔹 احکام ماه مبارک رمضان براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته جلسه: 17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 638 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی نمونه‌هایی از تزاحم اخلاقی 2. . اسحاق بن عمار می ‌گوید: روزی بر امام صادق (ع) وارد شدم و آن گرامی با چهرهٴ گرفته به من نگریست. گفتم: چه چیزی حال شما را نسبت به من تغییر داد و خشمگین كرد؟ فرمود: آنچه تو را نسبت به برادرانت تغییر داد. شنیده ‌ام برای خانه ‌ات دربان گذاشتی تا شیعیان فقیر را از تو برگرداند! گفتم: فدایت شوم، من از شهرت ترسیدم. فرمود: چرا از نزول بلا نترسیدی؟ مگر نمی ‌دانی هرگاه موٴمنان به ملاقات یكدیگر بروند و به همدیگر دست دهند خدا رحمت خود را بر آنان فرو فرستد... . [1] در این دو مورد، هر دو نفر در پی فعل اخلاقی برتر بودند؛ لیكن در تشخیص خود خطا كردند و با هدایت معصوم (ع) به شناخت حق دست یافتند. [1]. دَخَلْتُ عَلَی أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع، فَنَظَرَ إِلَىَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ، فَقُلْتُ: مَا الَّذِى غَیرَكَ لِى؟ قَالَ: الَّذِى غَیرَكَ لإِخْوَانِكَ؛ بَلَغَنِى یا إِسْحَاقُ أَنَّكَ أَقْعَدْتَ بِبَابِكَ‏ بَوَّاباً یرُدُّ عَنْكَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ، فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، إِنِّى خِفْتُ الشُّهْرَةَ، فَقَالَ: أَ فَلا خِفْتَ الْبَلِیةَ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْمُؤْمِنَینِ إِذَا الْتَقَیا فَتَصَافَحَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الرَّحْمَةَ عَلَیهِمَا... (الكافى، ج2، ص181ـ182). 📚 مفاتیح الحیات ص 342 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حکمت وحیانی 🔸 وجود مبارک حضرت امیر فرمود «طُوبَی» برای کسی است که به یاد ابدیت خود باشد. وقتی که وجود ابدی را پذیرفت می ‌کند. کار ابدی با آن نیت است؛ مثلاً کسی مدرسه می‌ سازد، مسجد می ‌سازد بیمارستان می ‌سازد اینها ابدی نیست، برای اینکه بیمارستان بر فرض صد سال بماند؛ اما «اخلاص العمل لله» ابدی است. «قربة الی الله» ابدی است... . 🔹 جلسه 17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ‏ وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ‏.‏ خدایا مرا در این ماه به برکت ‌های سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش، و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت‌ای نوربخش دل‌ های عارفان. 🔷🔸💠🔸🔷 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
نور رحمت
🔸 فرمود: ﴿فِیهَا یفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ﴾؛ یعنی هر امر مُتقَن و بسته را ما در تفصیل می دهیم و جدا‌جدا می کنیم که می شود شب قَدْر و قَدَر نه شب قضا. قضا نظیر ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾ یک اصل کلّی است اما چه کسی، در چه لحظه ای به چه حالتی برسد، این می شود قَدَر که ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾ یا ﴿إِنَّا كُلَّ شَی‏ءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ﴾. 🔸 شب قَدْر، شب قَدَر است نه شب قضا، لذا فرمود در شبی که ﴿یفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِیمٍ﴾، در آن «لیله مبارکه»، این قرآن را نازل کردیم که مقدّرات به این سبک نازل می شود. ﴿أَمْراً مِنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِینَ ٭ رَحْمَةً مِن رَبِّكَ﴾؛ ما اصلاً برای همه این کارها را انجام دادیم. از طرف ما است منتها آنچه شما دریافت می کنید، دو نحو است؛ ما غضب نمی فرستیم. آنچه از طرف ذات اقدس الهی است رحمت است مثل نسیم که می وزد یا شمس که می تابد. آن نسیم که می آید رحمت است، اگر بر بوستان بوزد بوی خوش پیدا می شود و اگر بر «کَنیف» بوزد بوی بد پیدا می شود یا نوری که می آید رحمت است، اگر این نور به جای بد بتابد منظره زشت ظاهر می شود و اگر به جای خوب بتابد منظره زیبا ظاهر می شود. فرمود آنچه از طرف ما می‎ آید رحمت است: ﴿رَحْمَةً مِن رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴾؛ ما این کار را کردیم، هر حرفی را بزنید ما می شنویم و هر کاری که بکنید ما می دانیم. 📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 2 تاریخ: 1394/11/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
🔸 وقتی جور از ذات حق - سبحانه و تعالی - پاک و عاری شد و باری تعالی مبرّای از جور بلکه «مِنْ كُلِّ جَوْرٍ» شد «وَ لَمْ یخَالِطْهُ فِعَالُهُ»، و هیچ فعلی از افعال الهی با جور و ستم در حقیقت همراهی نداشت مصاحبتی نداشت، در مقابل آن جور هر چه که هست یا عدل است و یا احسان، به عنوان ویژگی و خصیصه ذاتی حق - سبحانه و تعالی - محسوب می شود. ما این معنا را باید در جامعه مان مورد توجه قرار بدهیم... . 🔹 موضوع: اسماء الله تبلور توحید (شرح دعای حضرت ادریس علیه السلام) 🔹 جلسه 18 آپارات: https://aparat.com/v/HKvCY 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه احکام الصیام 🔹 احکام ماه مبارک رمضان براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته جلسه: 18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عظمت شب قدر/ در شب قدر از خدا چه بخواهیم؟! 🔸 ما در شب قدر از خدا طلب بکنیم، مولا امیرالمومنین مطلبی دارد که به ما فرمود میسور شما نیست ولی پایین ‌ترش را طلب بکنید... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
عظمت شب قدر/ در شب قدر از خدا چه بخواهیم؟! 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه ما در از خدا چه چیزی را باید طلب کنیم، بیان داشتند: طرح این مقدمه برای آن است که ما در ، در جوار قبور مراجع و صلحا و صدیقین و شهدا چه مسئلت کنیم، مسئله آمرزش گناه، مسئله حل مشکلات، مسئله شفای بیماران، مسئله برقراری امنیت، همه اینها جزء فروعات خواسته ماست، ما یک مطلبی عظیم و مطلوب عزیز داریم که در سایه آن مطلب و مطلوب این هم حاصل می ‌شود، این مقدمه برای آن است که ما چه بخواهیم، چطور بخواهیم، با چه حال بخواهیم ،که با دست پر برگردیم. 🔸 ما در شب قدر از خدا طلب بکنیم، مولا امیرالمومنین مطلبی دارد که به ما فرمود میسور شما نیست ولی پایین ‌ترش را طلب بکنید آن مطلب که عنصر محوری دعای ماست این است که فرمود من تا خدا را نبینم عبادت نمی ‌کنم، منتها خدا با چشم دیده نمی ‌شود با مشاهده می ‌شود. آن علی بود و این کلام وقف اوست، این مقام میسور دیگری نیست، اما پایین ‌تر از این مقام را می ‌شود تمنی داشت و آن این است که ما تابع و مطیع قرآن و عترتیم، این معنا را در شب قدر از خدا بخواهیم که به جایی برسیم که بگوییم: ▫️ من تا قرآن را نبینم از او اطاعت نمی ‌کنم! ▫️ من تا علی و خاتم اوصیا (علیهم آلاف التحیة و الثناء) را نبینم اطاعت نمی ‌کنم! ▫️ من تا امام زمانم را نبینم اطاعت نمی ‌کنم! نه با چشم ظاهر که با چشم دل، این معنا را می ‌توان گفت این معنا را می ‌توان خواست، این معنا را می ‌توان یافت. آن مطالب جزئی هدف ما نیست گرچه به ما می ‌دهند، مشکلات حل معیشت و ادای قرض و شفای مرض اینها جزء ریزش های مائده قرآنی است. 🔸 زیر مجموعه این دعاهای ما، دل می ‌خواهد، شرح صدر می ‌خواهد، کینه زدایی می‌ خواهد، عداوت زدایی می ‌خواهد، ده ها بیماری را کنار گذاشتن می‌ خواهد، آن‌گاه قرآن را به دست گرفتن می‌ خواهد، قرآن به سر گذاشتن می‌ خواهد و این مطالب را از ذات اقدس الهی مسئلت کردن می‌ خواهد، از کریم، خواستن شایسته است. اگر خدای ناکرده کینه‌ ای نسبت به دیگران داریم بگوییم خدا‌یا من از او گذشتم تو از او بگذر، حقی داریم بگذریم تا با صفای ضمیر، با شرح صدر دلی بخواهیم داشته باشیم که جای غیر او نباشد تا او محبت خود را، ارادتمان را، به قرآن که است و همچنین ارادتمان را به عترت طاهرین (علیهم السلام) که است در قلب ما مستقر بکند. مطالعه بیشتر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1328169 📚 سخنرانی معظم له در شب قدر تاریخ: 1385/7/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 639 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی نمونه‌هایی از تزاحم اخلاقی 3. . زكریا بن آدم از بزرگان قم می‌ گوید: بر امام رضا (ع) وارد شدم و از آغاز شب پیوسته با من گفت ‌و گو می‌ كرد تا صبح شد و برخاست و نماز صبح به جای آورد. [1] با اینكه نزد امام (ع) ثواب نماز شب بسیار زیاد است، در آن شب گفت‌ و گوی معرفت ‌آموز دینی با مهمان عزیز خود را مهم ‌تر دید، بدین جهت آن را ترجیح داد. البته او بهتر می‌ داند كه خدا از كدام عبادت خشنودتر است. [1]. دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا ع مِنْ أَوَّلِ اللَّیلِ فِى حِدْثَانِ ... وَ لَمْ یزَلْ یحَدِّثُنِى وَ أُحَدِّثُهُ حَتَّی طَلَعَ الْفَجْرُ، ثُمَّ قَامَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ سَلَّمَ وَ صَلَّی صَلاةَ الْفَجْر (الاختصاص، ص86). 📚 مفاتیح الحیات ص 343 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هنر اسلامی و عناصر اصلی آن از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 هنرمند قرآنی همان فرزانهٴ جهان بین است كه هرگز به مكتب‏های الحادی اعتنایی ندارد و به ره آورد بی مایه مكتب‏های مادّی چشم نمی دوزد و عشق ممدوح هنری و محمود ادبی را با شهوات مشئوم و مذموم بی هنری اشتباه نمی كند و ساكنان كوی عفاف را به بدحجابی یا بی حجابی كه نفی عفاف را به همراه دارد، دعوت نمی نماید و را با نغمه سرد ناسوتیان سرگرم نمی كند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
هنر اسلامی و عناصر اصلی آن از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی 💠
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: به مناسبت 20 فروردین، روز هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت به بازخوانی پیام آیت الله العظمی جوادی آملی می پردازیم. 🔹 هیچ هنری به از این نیست كه انسان كامل جامع به نوبه خود دو سر خطِّ حلقه هستی را به هم بپیوندد و صعود و نزولی را كه خود پیموده است، در قالب هنر عرضه كند تا سالكان هنر دوست را به همراه هنر پروری خویش، به منطقه وسیع آفرینش آگاه كند و و جلال نواز آنان را از انس با گلرخان خاك آلود طبیعت و نوازندگان غبارین ماده و سرایندگان ژولیده زمین و خوانندگان گرد گرفته بستر غَبراء برهاند و به جمال بی زوال ماوراء طبیعت و جلای بی مثال معنا و كمال بی وبال عقل و غیب و نوای دل ‏پذیر و روح انگیز مولای هر عبد صالحی برساند. 🔹 تا معلوم شود كه طواف در مدار بتكده و میكده و عشرتكده و بالاخره طبیعت كده، شایسته انسان هنرجو و كمال دوست نیست، بلكه هنر در ، و جهان را وسیع تر از منظر محدود طبیعیون شناختن، و انسان را همتای فرشتگان، بلكه بالاتر دیدن است و راه نیل به این هدف سامی، از عقبه های كئود گذشتن و میدان‏های مین را با ایثار نفیس و بذل نفس پشت سر گذاشتن و برای همه راهیان كوی هنر و سوی ظفر، ره آوردی چون ره توشه شهید فقید سید مرتضی آوینی (رحمه ‏الله) آوردن است... . ↙️ متن کامل پیام: https://esra.ir/fa/web/news/w/283287 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان حکمت وحیانی 🔸 یک کسی ولی‌ ای از اولیای الهی است مسیحا دَم است او با یک بار خواندنِ سوره مبارکه «حمد» یا آیات مخصوص او را شفا می‌ دهد، آن دیگر در اختیار هر کسی نیست؛ اما اگر به ما گفتند التماس دعا، یا ما به دیگری گفتیم التماس دعا، کسی دعا کرد یا خود آن مریضِ دل‌ شکسته که دعای او از همه مستجاب ‌تر است یا پدر و مادر آن جوان بیمار که قلب شکسته آنها از همه به خدا نزدیک ‌تر است آنها که دعا کردند حتماً اثر دارد، حداقل در پنج بخش است، نباید گفت این دعا چه اثر دارد! . ... 🔹 جلسه 18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 احتجاج

🔸 اگر ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ که همه مقدّرات را می ‌آورند؛ یعنی به همراه خودشان بسته می ‌آورند كه ببرند؟ چرا آوردند؟ چرا می ‌آیند؟ اگر آوردند كه به كسی بدهند، آن شخص كیست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احتجاج

🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول اصول كافی فرمود با دیگران اگر خواستید احتجاج كنید، به سوره مباركه «قدر» استدلال كنید. به حضرت عرض كردند چه دلالتی بر مسئله امامت دارد؟ فرمود از اینها سؤال كنید كه آیا با رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از بین رفته است یا هست و خواهد بود؟ آنها لابد خواهند گفت شب قدر هر سال هست، از آنها سؤال كنید در شب قدر كه فرشته ‌ها می ‌آیند و امور را می ‌آورند، می ‌آورند كه ببرند؟ پس چرا آوردند؟ اگر می ‌آورند كه بسپارند و به كسی بدهند آن شخص كیست؟ 🔸 اگر ﴿تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ﴾ که همه مقدّرات را می ‌آورند؛ یعنی به همراه خودشان بسته می ‌آورند كه ببرند؟ چرا آوردند؟ چرا می ‌آیند؟ اگر آوردند كه به كسی بدهند، آن شخص كیست؟ پس یك ولی ای در زمین هست و در مهماندار فرشته‌ هاست که همه مقدّرات را از آنها تحویل می ‌گیرد «و هو الامام المعصوم»! 🔸 این استدلالی است كه وجود مبارك امام (سلام الله علیه) به سوره «قدر» می ‌كند و به شاگردانش می ‌آموزد كه شما هم با دیگران به استدلال كنید. اگر درباره آسمان ‌ها آمد كه ﴿وَ أَوْحی‏ فی‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها﴾ و درباره زمین نیامد برای اینكه در زمین، هست كه به اذن خدا این امور را می ‌گیرد. آپارات: https://aparat.com/v/TjSBD 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 6 تاریخ: 1394/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ‏ وَ لاَ تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ يَا هَادِياً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ‏.‏ خدایا در این ماه بهره ام را از برکت هایش کامل گردان، و راهم را به سوی نیکی هایش هموار نما، و از پذیرفتن خوبی هایش محرومم مساز،‌ ای هدایت کننده به سوی حق آشکار. 🔷🔸💠🔸🔷 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
جراحت خورشید
▫️ وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) گفت که «فَقُمْتُ وَ قُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْر»؛ به نظر شریف شما بهترین عمل و بافضیلت‌ ترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ «فَقَالَ یا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ پرهیز از کار حرام، قول حرام، فکر حرام؛ انسان از حرام جدا بشود بهترین کار است. ▫️ بعد وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) گریه کرد. حضرت امیر می‌ گوید: «فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یبْكِیكَ»؛ چرا گریه می ‌کنید؟ «فَقَالَ یا عَلِی لِمَا یسْتَحَلُّ مِنْكَ فِی هَذَا الشَّهْرِ كَأَنِّی بِكَ»؛ آنچه برای تو حلال می ‌شمرند یا حلول می‌ کند، من برای آن گریه می ‌کنم، چرا؟ «وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّكَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَیضْرِبُكَ ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِكَ تَخْضِبُ مِنْهَا [بِهَا] لِحْیتُكَ»؛ من برای این گریه می ‌کنم که تو داری نماز می ‌خوانی، أشقی الأولین و الآخرین با شمشیرش سر مطهر تو را می‌ شکافد و محاسن شما رنگین می ‌شود. مثل ابن ملجم کسی نیامده است، حتی شمر هم به شقاوت ابن ملجم نیست، برای اینکه ابن ملجم با شمشیرش امامی را شهید کرد و با شمشیر امام دوم یعنی امام حسن کشته شد اما شمر و امثال شمر را مختار کشت؛ اگر کسی با شمشیر امام کشته بشود دیگر اهل نجات نیست، برای همین شقاوت ابن ملجم بیش از شقاوت شمر است، لذا فرمود او «أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ» است. ▫️ «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّه»؛ من بلند شدم عرض کردم آن وقتی که مرا شهید می‌ کنند «فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی فَقَالَ» بله «فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِكَ». 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 444 تاریخ: 1398/02/11 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان ▫️ سرّ اینکه در شب های قدر دعای جوشن کبیر این دعای هزار اسم توجیه شده است و برای ما این دعا مقدّر شده، این است که اینها انسان ساز هستند اینها درون انسان و حقیقت انسان را می سازند. اگر ما به نوبه خود مظهر اسماء الهی بشویم در هر شأنی از شؤون الهی این اسماء را در خود پیاده کنیم می توانیم جایگاه پیدا کنیم. در این سه شب قدر شب نوزدهم شب بیست و یکم و شب بیست و سوم مناسب است که این دعای جوشن کبیر خوانده بشود چرا؟ سرّ این امر چیست... . 🔹 موضوع: اسماء الله تبلور توحید (شرح دعای حضرت ادریس علیه السلام) 🔹 جلسه 19 آپارات: https://www.aparat.com/v/7yMgG 🆔 @m_vaezjavadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
 ویژه برنامه احکام الصیام
🔹 احکام ماه مبارک رمضان براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته جلسه: 19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 640 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی تزاحم اخلاقی در امور پزشكی در عرصه اخلاق پزشكی مسائلی از قبیل میراندن از روی ترحّم و سقط جنین اهمیت ویژه‌ ای دارد و این پرسش ‌ها مطرح ‌اند: آیا ما حق داریم بر اساس خواسته بیمار یا خانواده او یا بدون درخواست آنان و برای رهاندن بیمار دردمند از رنج شدید، مرگ او را تسریع كنیم؟ 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 640 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی تزاحم اخلاقی در امور پزشكی در عرصه اخلاق پزشكی مسائلی از قبیل میراندن از روی ترحّم و سقط جنین اهمیت ویژه‌ ای دارد و این پرسش ‌ها مطرح ‌اند: آیا ما حق داریم بر اساس خواسته بیمار یا خانواده او یا بدون درخواست آنان و برای رهاندن بیمار دردمند از رنج شدید، مرگ او را تسریع كنیم؟ آیا رهایی از خطر معلولیت كودك پس از تولد می‌تواند دلیل موجّهی برای سقط جنین باشد و... . هرچند در اینجا جای طرح این موضوع نیست و ... اما برای پاسخ به آن از دیدگاه اسلام ابتدا باید به پرسشی دیگر پاسخ داد كه حق حیات از آنِ كیست؟ ... در پاسخ پرسش از باید گفت مصداق بارز اتانازی كه خود بیمار یا دیگری عامدانه با روش‌های پزشكی و از روی ترحم در مرگش تسریع كند، حرام است و قتل نفس به شمار می ‌آید، از این‌رو فقهای بزرگوار اتانازی را در هر صورت و به هر طریق كه انجام شود حتی از طریق قطع تنفس مصنوعی و تزریق سرم مرگ ‌آور حرام می ‌دانند، لذا اسقاط جنین غیر طبیعی كه با مشكلات متعدد جسمی یا عقب ‌ماندگی ذهنی به دنیا خواهد آمد نیز پس از دمیده شدن روح جایز نیست. البته در صورت تزاحم دو خطر به لحاظ ترجیح حیات مادر و حیات جنین، باید معیارهای ترجیح در مقام تزاحم را لحاظ كرد؛ یعنی همان ‌گونه كه در نجات غریق و موارد مشابه آن، اگر میان عالم و اعلم، عادل و اعدل، امام و غیر امام و... تزاحمی باشد، به معیار ترجیح عمل می‌ شود و با نبودن معیار ترجیح، ناجی در نجات هر یك از دو غریق مختار است و می ‌تواند یكی از آن دو را انتخاب كند، در اینجا نیز باید همین معیار را احراز و به آن عمل كرد. 📚 مفاتیح الحیات ص 376 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra