eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  حریم زکات
🔸 بخش قابل توجّهی از آیات زكات، در سوَر مكّی آمده است. در مكّه، زكات فقهی نبود؛ زكات فقهی چون در مدینه نازل شد، حكم خاصّ خودش را دارد؛ اما در سوَر مكّی، مربوط به مطلق صدقه و احسان و تعاون و امثال ذلك است. شما به باب زكات كه مراجعه می‌كنید می ‌بینید كه زكات واجب، همین زكات فقهی است و زكات های اخلاقی هست تزكیه نفس هست
زكات خدمت ‌رسانی به جامعه
هست و مانند آن. 🔸 در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) در نهج ‌البلاغه در كلمات حكیمانه آن حضرت رقم 136 به این صورت است؛ فرمود: «وَ لِكُلِّ شَی‏ءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّیامُ»؛ روزه ‌های مستحبّی زكات بدن است، البته روزه واجب هم می ‌تواند زكات بدن باشد. حضرت فرمود هر چیزی یك زكات دارد؛ جاه و آبرو زكاتی دارد؛ اگر كسی تواصی به خیرش، تواصی به عمل صالحش، توصیه ‌اش اثر دارد، این باید زكاتِ حیثیت خودش را آبروی خودش را وجیه ‌الملّه بودن خودش را بپردازد. در بیان دیگر آن حضرت كه در شماره 211 آمده فرمود: «العفوُ زكاةُ الظّفر»؛ اگر بر رقیبت پیروز شدی، ، زكات این پیروزی است زكات این قدرت است. 📚 سوره مبارکه نور جلسه 35 تاریخ: 1390/10/03 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 671 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن گریه و مناجات: كسانی كه پیش از آن، به آن‌ها علم ارزانی شده است چون قرآن بر آنان خوانده شود، به زمین می‌ افتند و سجده می ‌كنند و می‌ گویند: پروردگارمان منزه است. وعده پروردگارمان عملی خواهد شد. سجده می‌ كنند و می ‌گریند، در حالی كه بر خشوع آن‌ها افزوده می ‌شود. [1] رسول خدا (ص) با استناد به این آیه فرمود: آن كه به علمی دست یافته كه سبب گریه او نمی‌ شود، در حقیقت به علم غیر نافع رسیده است. [2] [1]. ﴿اِنَّ الَّذینَ اُوتُوا العِلمَ مِن قَبلِهِ اِذا یتلىٰ عَلَیهِم یخِرّونَ لِلاَذقانِ سُجَّدا ٭ و یقولونَ سُبحـٰنَ رَبِّنا اِن كانَ وَعدُ رَبِّنا لَمَفعولاً ٭ و یخِرّونَ لِلاَذقانِ یبكونَ و یزیدُهُم خُشوعا﴾ (سورهٴ اسراء، آیات 107 ـ 109). [2]. یا أَبَاذَرٍّ! مَنْ أُوتِىَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لا یبْكِیهِ لَحَقِیقٌ أَنْ یكُونَ قَدْ أُوتِىَ عِلْمَاً لا ینْفَعُه إنَّ اللهَ نَعَتَ الْعُلَماءَ فَقَالَ عَزَّ وَجَلَّ: ﴿اِنَّ الَّذینَ اُوتُوا العِلمَ ...﴾ (مكارم الاخلاق، ص462). 📚 مفاتیح الحیات ص 357 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
جلد نهم موسوعه ارزشمند رجال تفسیری منتشر شد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلد نهم موسوعه رجال تفسیری اثر مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردیده است. 🔹 دانش رجال که متکفّل شخص شناسی وشخصیت شناسی راویان حدیث می باشد از جمله علومی اسلامی است که از گذشته مورد توجه عالمان شیعه قرار گرفته است و ایشان تلاش گسترده ای در تدوین و غنابخشی به این علم انجام داده اند و ده ها اثر ارزشمند علمی در این حوزه از خود به یاد گار گذاشته اند. از جمله خلأهای پیش رو در حوزه علم رجال ... لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/1444736 جهت تهیه و اطلاعات بیشتر به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایید. 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مروری بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء؛ اسفند 1401 و فروردین 1402 ⬇️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
به همت اداره روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، ماهنامه اسراء که مروری است بر اخبار و فعالیت های ماهانه بنیاد اسراء (شماره 14، اسفند 1401 و فروردین 1402 ) آماده و منتشر شد. برای مشاهده این شماره اینجـــــــــا را کلیک نمایید. 📎 https://news.esra.ir/fa/w/-14-3 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
حیات بهشتی

🔸 ... درباره بهشت فرمود هیچ مشکلی در بهشت نیست؛ در بهشت اصلاً کینه نیست، قهر نیست، دشمنی نیست، آن گاه در سوره «حشر» فرمود همین خواسته را از خدا دارند، می‌ گویند:
﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾
؛ مردان الهی به خدا عرض می ‌کنند خدایا در دل ما کینه هیچ کس را قرار نده! این کم نعمتی نیست! 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 حیات بهشتی

🔸 خدا دو تا حرف دارد: یکی اینکه بهشت را معرفی می ‌کند که در بهشت چه خبر است و یکی هم اینکه چگونه زندگی می ‌کنند. درباره بهشت فرمود هیچ مشکلی در بهشت نیست؛ در بهشت اصلاً کینه نیست، قهر نیست، دشمنی نیست، آن گاه در سوره «حشر» فرمود همین خواسته را از خدا دارند، می‌ گویند: ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾؛ مردان الهی به خدا عرض می ‌کنند خدایا در دل ما کینه هیچ کس را قرار نده! این کم نعمتی نیست! یعنی ما می ‌خواهیم ، ما می‌ خواهیم شهرمان را بهشت کنیم، دیگر مرتب شکایت بکنیم، سراغ دستگاه قضایی برویم و دعوا راه بیندازیم و اینها نباشد، پس می ‌شود! 🔸 اینکه به ما می ‌گویند هر حرفی می‌ خواهید بزنید اول «بِسْمِ اللَّهِ» بگویید یعنی چه؟ این دو تا پیام دارد؛ البته نام خداست، ثواب دارد؛ اما یک است، آدم هر حرفی که بخواهد بزند، اگر اول «بِسْمِ اللَّهِ» بگوید، این مثل است، یک قرنطینه است، این حرفش یا واجب است یا مستحب، دیگر فحش و بد و غیبت و اینها که نیست، زیرا آدم نمی ‌تواند حرف بد بزند، اولش بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»! راه را به ما نشان دادند؛ جایی می‌خواهیم برویم، حرفی می‌ خواهیم بزنیم، غذایی می ‌خواهیم بخوریم، تجارتی می ‌خواهیم بکنیم، معامله‌ ای بکنیم، اول زیر لب بگوییم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»؛ به ما دستور دادند! این «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم»، یک است، آن وقت همه ما یا کار واجب می‌کنیم یا کار مستحب، پس می ‌شود شهر را بهشت کرد. آپارات: https://aparat.com/v/sJmky 📚 سخنرانی در جمع مردم و مسئولين آمل تاریخ: 1395/10/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
مکتب قرآن
🔸 هر اندازه انسان در خدمت قرآن كریم باشد باز راه دارد، چون یك سوی قرآن «عربی مبین» است كه در سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنَاً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾ و سوی دیگرش منزه از عبری و عربی بودن تازی و فارسی بودن و مانند آن است، فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾. این قرآن در آغازش «علیّ حكیم» است و در انجامش «عربی مبین». 🔸 اگر كسی به این «عربی مبین» اعتصام كرد و آن را فهمید و باور كرد و عمل نمود، كم كم بر اساس «اِقرَأْ و َارْقَ»، همین طناب را می ‌گیرد و بالا می ‌رود، تا به آن علی حكیم بار یابد، از علوّ الهی طرفی ببندد و از بهره ببرد. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1384/07/10 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 672 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن زمان‌شناسی و خودشناسی: امام صادق (ص) در معرفی عالمان مورد احترام می ‌فرماید: صاحب فقه و خرد، دارای اندوه و حزن و بیداری در شب است، سر در جامه بندگی نهاده و در تاریكی شب برپا می‌ خیزد و در حالی به عمل می ‌پردازد كه خشیت الهی او را فرا گرفته و بیمناكانه خدا را می‌خواند و به شأن خود توجه دارد و مردم زمان خود را می‌ شناسد و از مطمئن ‌ترین برادرانش وحشت دارد. خدا اركان این‌گونه عالم را استوار می ‌كند و روز قیامت به او ایمنی می ‌بخشد. [1] [1]. (الكافى، ج1، ص49). 📚 مفاتیح الحیات ص 357 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
معبود منافقان
🔹 ... روایت این است که امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط ‌در جایی که دنیا مطرح است، قرآن چاپ می ‌کند، سخنرانی می ‌کند و مانند اینها؛ در جایی که دنیا مطرح است و فقط برای دنیا کار می کند. منافق می ‌کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  معبود منافقان
🔹 سیدنا الاستاد را خدا غریق رحمت کند! المیزان را باید در این ‌گونه از موارد شناخت. درباره منافقین در بعضی از آیات دارد که ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؛ اینها کم به یاد خدا هستند. خب منافق که اصلاً به یاد خدا نیست، چون خدا را قبول ندارد قیامت را قبول ندارد؛ این طور نیست که گاهی به یاد خدا باشد. آن ‌که گاهی به یاد خداست و گاهی غافل است، جزء ﴿وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ است که در کنار منافقین به آنها اشاره شده؛ بله، آنها که «ضعیف الایمان» هستند این ‌طورند؛ اما منافق اصلاً به یاد خدا نیست، چون ﴿هُمْ لِلْكُفْرِ یوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلایمَانِ﴾. 🔹 وقتی کسی از کافر بدتر است که ﴿إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الأسْفَلِ مِنَ النَّارِ﴾، اصلاً خدا را قبول ندارد تا اینکه کم به یاد خدا باشد! در این جا یک روایت هست _ ایشان غالب این روایات را خوب بررسی می ‌کنند و لطایف آن را در بحث روایی ذکر می ‌کنند _ روایت این است که امام (علیه السلام) فرمود منافق فقط ‌در جایی که دنیا مطرح است، قرآن چاپ می ‌کند، سخنرانی می ‌کند و مانند اینها؛ در جایی که دنیا مطرح است و فقط برای دنیا کار می کند. منافق می ‌کند نه اینکه برای خدا و قیامت کاری کند، چون اصلاً به اینها معتقد نیست. 1️⃣ اصل اوّل این است که فقط و فقط برای دنیا کار می ‌کند؛ اگر قرآن چاپ می‌ کند، اگر مجلس تشکیل می ‌دهد، اگر تسبیح در دست می ‌گیرد، هر کاری می ‌کند فقط برای دنیاست. 2️⃣ اصل دوم اینکه ﴿مَتَاعُ الدُّنْیا قَلِیلٌ﴾؛ دنیا چیز اندکی است. 3️⃣ اصل سوم اینکه چون فقط برای دنیا کار می‌ کنند و لا غیر، پس ﴿لاَ یذْكُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾. شبهه این است که منافق اصلاً خدا را قبول ندارد تا کم یا زیاد به یاد خدا باشد؛ امام فرمود منافق برای دنیا خدا را یاد می ‌کند و دنیا هم است! آپارات: https://aparat.com/v/L6oVC 📚 سوره مبارکه فتح جلسه 5 تاریخ: 1395/03/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
   موهبت شکر
🔸 گفتند شكر، دو خصیصه دارد: یكی است؛ یكی . كسی که نعمتی دارد، اگر شاكر باشد، این شكر دو كار می ‌كند: یكی اینکه این نعمت موجود را حفظ می ‌كند و دوم اینکه آنچه این فرد ندارد را صید می‌ كند. اینكه در سوره مباركه «ابراهیم» گذشت: ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ﴾، معنایش همین است؛ یعنی و ! اینكه فرمود من اضافه می ‌كنم یعنی آنچه دارید را حفظ می ‌كنم و آنچه ندارید را هم به شما می ‌دهم؛ این است. 🔸 كفران نعمت هم در معرض تهدید است! غالباً تهدید الهی به صورت ضمنی و تلویحی است؛ ولی وعده الهی و تحبیب الهی صریح است؛ این مسئله ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾ از همین قبیل است، نفرمود «لئن كفرتم لاعذبنّكم». غالباً وعده را به صورت صریح و مطابقه و وعید را به صورت ضمنی و تلویحی ذكر می ‌كند. فرمود: ﴿مَن شَكَرَ فَإِنَّمَا یشْكُرُ لِنَفْسِهِ﴾ چون خدای سبحان است ﴿وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِی كَرِیمٌ﴾. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 13 تاریخ: 1391/02/31 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
استقبال از کتاب عقلانیت شهود در نمایشگاه/ حضور کارشناسان علمی در محل غرفه مرکز نشر اسراء 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
مسئول غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء: به همت انتشارات مرکز نشر اسراء، امسال حدود 340 عنوان اثر در این نمایشگاه در معرض دید عموم علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته که از این تعداد 15 عنوان کتاب، چاپ اول می باشد، همچنین در این غرفه در بخش بین الملل نیز حدود 70 اثر به زبان های بین المللی ترجمه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
استقبال از کتاب عقلانیت شهود در نمایشگاه/ حضور کارشناسان علمی در محل غرفه مرکز نشر اسراء 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
مرکز بین المللی ترجمه و نشر اسراء به عنوان ناشر اختصاصی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و متولی چاپ، نشر و توزیع آثار معظم له با عرضه جدیدترین محصولات خود در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده و پذیرای علاقه مندان به آثار معظم ‌له می باشد. 🔹 حمید بابابی مسئول غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بزرگترین تجمع اهل علم و کتاب و مطالعه است و لذا همه ناشران سعی می کنند از این فرصت استفاده کرده و با عرضه جدیدترین آثار خود در آن حضور داشته باشند، مرکز بین المللی نشر اسراء به عنوان ناشر اختصاصی آثار آیت الله العظمی جوادی آملی نیز که همواره برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی را فرصت مغتنمی برای ارتباط با علاقه مندان با آثار معظم له می داند، این فرصت را نیز مغتنم شمرده و با عرضه کامل آثار خود در هر دو عرصه حضوری و فیزیکی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت نموده است. ◀️ توضیحی در مورد آثار عرضه شده درغرفه داشته باشید! ◀️ بازدید مخاطبان در این چند روز اولیه چگونه بوده است؟ ◀️ چه آثاری بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است؟ ◀️ امسال چه امکانات ویژه ای برای راهنمایی و رضایتمندی مخاطبان قرار دادید؟ ◀️ در آخر اگر نکته ای دارید: از مسئولین فرهنگی کشور انتظار هست تا همچنان نگاه ویژه خودشان را به این نوع نمایشگاه ها داشته باشند و امکانات و بن های ویژه در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار دهند، یکی از مواردی که امسال مورد گله مندی مخاطبین بود عدم اختصاص بن کتاب به بخش حضوری نمایشگاه بود که امیدواریم این نیاز مخاطبین مورد توجه مسئولین فرهنگی کشور قرار داشته باشد. مراجعه کنندگان جهت تهیه آثار آیت الله العظمی جوادی آملی می توانند از 20 لغایت 30 اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 21، به غرفه مرکز بین المللی نشر اسراء واقع در مصلی امام خمینی، شبستان، درب 13، راهرو 22، غرفه 23 مراجعه نمایند. مشروح مصاحبه: https://news.esra.ir/fa/w/1453044 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 673 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 2. دانشمندان (اساتید و شاگردان) ویژگی عالمان مورد احترام در قرآن زمان‌شناسی و خودشناسی: ... امیرمؤمنان (ع) همواره می ‌فرمود: ای جوینده علم! عالم، سه نشانه دارد: علم و حلم و سكوت و برای متظاهر به علم سه نشانه: با برتر از خود به ناروا نزاع می ‌كند و به فروتر از خود به چیرگی ستم می ‌كند و حامی ستمگران است. [1] [1]. كَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یقُولُ: یا طَالِبَ الْعِلْمِ! إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلاثَ عَلامَاتٍ: الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصَّمْتَ وَ لِلْمُتَكَلِّفِ ثَلاثَ عَلامَاتٍ: ینَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِیةِ وَ یظْلِمُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ یظَاهِرُ الظَّلَمَةَ (الكافى، ج1، ص37). 📚 مفاتیح الحیات ص 357 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra