eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.3هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اصناف امت 🔹 امت اسلامی بالجمله خوب نیستند فی ‌الجمله خوب ‌اند: ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾. ائمه (علیهم السلام) فرمودند: ﴿ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ﴾، انسان است كه «یحوم حوم نفسه»؛ هر چه دلش می ‌خواهد انجام می دهد! اینكه می ‌گوید من هر چه دلم بخواهد انجام می ‌دهم, هر جا دلم بخواهد می ‌روم, هر چه دلم بخواهد می ‌نویسم، این «یحوم حوم نفسه». این قسم اول است كه از او به «ظالم» یاد شده است و بدترین ظلمش هم همان است كه گرفتار الحاد می ‌شود و به خودش ستم می ‌كند. 🔹 ﴿وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ﴾؛ یعنی هستند كه در روایت دارد اینها «یحوم حوم قلبه»؛ اینها مشكل خودشان را حل می ‌كنند. 🔹 ﴿وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ﴾؛ اینها پیشگام ‌اند اینها سابق ‌اند ﴿بِالْخَیرَاتِ﴾، وقتی سابق به خیرات شدند مواظب دیگران هم هستند. درباره این گروه در روایت دارد که ﴿سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾ كسانی ‌اند كه «یحوم حوم ربّه عزّ وجل»؛ نه حوم نفس‌ اند و خودمحورند كه فرقه اولی بود نه حوم قلب ‌اند كه فرقه میانی و ثانیه است، بلكه به كار می ‌كنند و هر چه او پسندد می ‌پسندند. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 15 تاریخ: 1392/09/13 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند علم و عمل 🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است.... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
پیوند علم و عمل 🔹 انسان، موجودی است متفکر که کارهایش بر استوار است و تفکّر او در تنظیم کردارش مؤثر است. نه می توان او را از اندیشیدن بازداشت و نه می توان کار و کوشش را از او گرفت تا موجودی جامد و بی فعّالیت شود و نه می توان پیوند میان علم و عمل او را نادیده گرفت. بنابراین، حیات بشر، آمیزه ای از است و نیز آگاهی و دانش او خطوط فعالیتش را ترسیم و به کار و کوشش او کمک می کند. 🔹 ناهماهنگی میان دانش و عمل انسان، او را از حیات و هویت انسانی بی بهره می کند؛ زیرا هویت بشر از اندیشه های علمی و انگیزه های عملی ساخته می شود و کسی زنده است که اندیشه صائب و انگیزه صالح دارد. بنابر این، هر قدر دانش انسانْ عمیق تر و کردار او حکیمانه تر و پیوند میان دانش و کوشش او استوارتر شود، زندگی او خردمندانه تر و پربارتر و در نتیجه او زنده تر است. از این رو، در ره آورد پیامبران و رهبران الهی که وظیفه احیای انسانیت را به عهده دارند: ﴿یا أیّها الّذین امنوا استجیبوا لله و للرسول إذا دعاکم لما یحییکم﴾ ... . قرآن کریم، گاهی با تشویق آدمی به «علم متقن» و «عمل محکم»، او را به استحکام پیوند میان این دو فرامی خواند و گاه نیز جهل و بیکاری و تن پروری و گسیختگی علم از عمل را نکوهش می کند. انسان باید با آموختن دانش و انجام کارهای صالح و نیز با تحکیم پیوند میان دانش و کوشش، خویشتن و جامعه را از چنگال نیستی و جهل و تنبلی برهاند تا به «حیات معقول و مسؤول» بار یابد... . 🔹 گستره نفوذ علم از قلمرو عمل بیش تر و نسبت میان این دو، «اطلاق» و «تعیّن» است؛ یعنی علمْ حقیقتی است مطلق و عمل حقیقتی متعیّن است. از این رو، عمل را به اوج مقام ارجمند علم، راهی نیست؛ زیرا برخی از معلوم ها از محدوده حیات بشری بیرون است و انسان در تحقق آن ها هیچ نقشی ندارد. افزون بر این، پیدایش آدمی، مرهون و معلول تحقق برخی از معلوم هاست. نیز برخی از معلوم ها در درون محدوده حیات بشر جای دارند و پیدایش آن ها در گرو اراده و کار اوست؛ به گونه ای که اگر او نبود، این امور هرگز پدید نمی آمدند. 🔹 به هر روی، بهره مندی از اندیشه برهانی و نیز پیروی انگیزه از آن، موجب می شود که انسان بر همه کارهایش توفیق یابد و نبود هر یک، رسیدن به هدف را ناممکن می کند؛ چنان که ملّت کج اندیش و ناآگاه که از جزم علمی محروم است یا ملّتی دانا که عزم عملی ندارد، هرگز به مقصود خود نمی رسد. سرّش آن است که اندیشوران بی بهره از استدلال و برهان، گرفتار شک هستند و اگر عاقلانه تصمیم نگیرند، دچار تردید نیز خواهند شد. راه رهایی از آسیبِ شکِّ در دانش، بارور کردن اندیشه علمی است و راه رستن از تردید در منش، دستیابی به عزمی پایدار و خردمندانه است. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص117 تا 119 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir ↙️ سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان كیفر ردّ مهمان ابوحمزه گوید: به امام باقر (ع) عرض كردم: فدایتان شوم چه می ‌گویی درباره مسلمانی كه نزد مسلمانی برای دیدار یا درخواست نیاز رفته باشد و از او اذن ورود بخواهد؛ ولی او در حالی كه در خانه‌ اش هست، به وی اجازه ورود ندهد و از خانه بیرون نیاید؟ فرمود: ای اباحمزه! هر مسلمانی نزد مسلمانی دیگر برای دیدار یا درخواست نیازی برود و او در خانه باشد و از او اجازه ورود بخواهد و صاحبخانه به استقبال مهمان نرود پیوسته از رحمت خدا به دور است تا همدیگر را ملاقات كنند. [از روی تعجب] گفتم فدایتان شوم آیا پیوسته از رحمت خدا دور است تا یكدیگر را ملاقات كنند؟ فرمود: آری، ای ابوحمزه! [1] [1]. (الكافى، ج2، ص365). 📚 مفاتیح الحیات ص 387 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
حیات طیبه در قناعت است / پیرو اهلبیت باید برای حفظ دین، امتحانات الهی را تحمل کند 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
صبح امروز (پنجشنبه 19 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ 112 ـ پرداختند. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در این کلمه حکیمانه خود که در نهج البلاغه آمده است می فرماید: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیتِ، فَلْیسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً» ... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
حیات طیبه در قناعت است / پیرو اهلبیت باید برای حفظ دین، امتحانات الهی را تحمل کند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
صبح امروز (پنجشنبه 19 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ 112 ـ پرداختند. معظم له بیان داشتند: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در این کلمه حکیمانه خود که در نهج البلاغه آمده است می فرماید: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً» اگر کسی دوست ما خاندان عصمت و طهارت هست، جامه ای از فقر برای خود انتخاب کند، آماده باشد که چنین جامه ای بر تن او پوشانده می شود، این ترجمه این کلام است، اما منظور از این فقر و استعداد و جلباب چیست، باید روشن شود. 🔹 فقر مالی، محبوب این خاندان نیست، محبوب هیچ کس نیست، بلکه خود فقر یک رذیلت است؛ کلامی از مولا امیرالمومنین است که می فرماید «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» خدا هیچ تازیانه ای دردناکتر از تازیانه فقر به یک ملت یا یک فرد نزد، هیچ ملتی و گروهی تازیانه ای دردناکتر از فقر نچشیده است، زیرا دردهای دیگر فقط مشکلات ظاهری و جسمانی دارد اما فقر علاوه بر مشکلات جسمی، آن رنج و تألم روحی را هم به همراه دارد. 🔹 فقر فضیلتی نیست که شیعیان برای آن آماده باشند، هر چند گاهی امتحان الهی است مانند شعب ابیطالب، که پیرو اهلبیت باید برای حفظ دین، امتحان الهی را تحمل کند و لذا همواره باید شیعیان دستشان به سمت آسمان بلند باشد، چرا که ﴿وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ﴾؛ روزی انسان و همه وعده‌های داده شده در آسمان است، به ما گفتند راز اینکه وقتی میخواهید دعا کنید گفته شده دست به آسمان بلند کنید، این است که در آسمان است و هم روزی و و هم روزی از سماء بر انسان نازل می شود که همواره باید به این مطلب توجه داشت... . 🔹 گاهی هم فقر در اثر تنبلی، بیکاری و ضعف مدیریت، بر یک فرد یا جمعیتی تحمیل شده است، این عذاب الهی است، و لذا این فقر، امری نیست که شیعه باید آن را تحمل کند، لذا وقتی افرادی به محضر پیامبر گرامی اسلام معرفی می شدند که کاری و شغلی نداشتند، از چشم حضرت می افتادند؛ چرا که انسان بیکار در چشم اهلبیت، خار است! بنابراین فقر مالی و مادی فضیلتی نیست که اگر کسی اهل ولایت شد، آماده فقر باشد مگر اینکه منظور فقر الی الله باشد که بهترین فضیلت و عالی ترین نعمت است، اینکه انسان احساس کند نیازمند خدای سبحان است و سلامت و صحت خود را از آفریدگار خود بداند. حیات طیبه در قناعت است؛ قناعت، یک نوع فضیلت است ولی فقر فضیلت نیست . لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/1764447 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
مراسم عزاداری شهادت امام سجاد (ع) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم عزاداری شهادت حضرت امام سجاد (سلام الله علیه) روز شنبه 21 مرداد در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. زمان: شنبه 21 مرداد ماه 1402 ساعت 10:30 مکان: قم، خیابان شهداء (صفاییه)، کوچه 19، پلاک7 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 احیای حق

▫️ جامعه اگر جامعه جاهل باشد، می ‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. دستگاه شام اولین کاری که کرد این بود که یک نسبت به جوان‌ ها و دیگران به راه انداخت... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیای حق

▫️ جامعه اگر جامعه جاهل باشد، می ‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. دستگاه شام اولین کاری که کرد این بود که یک نسبت به جوان‌ ها و دیگران به راه انداخت که حق را باطل و باطل را حق نشان دادند و حکومت انسان فریبکار فاسد را به عنوان دین ارائه کردند و اگر کسی مخالف حکومت یزید بود، او را به عنوان مرتد معرفی می‌کردند و مهدور الدم می دانستند! ▫️ وجود مبارک حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) ، سخنرانی روشنگر و فرهنگی و دینی و الهی را در مکه ایراد کرد، هدف خود و راه خود را مشخص کرد و دودمان ننگین اموی را رسوا کرد. ▫️ وقتی از حضرت علی بن الحسین زین العابدین (صلوات الله و سلامه علیهما) پرسیدند در این صحنه مبارزه چه کسی پیروز شد، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏»؛ اگر خواستی بفهمی در جریان چه کسی پیروز شد، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو ببین در اذان و اقامه نام چه کسی را می بری و زنده می کنی؛ ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم و برگشتیم، در حالی که آنها درصدد محو توحید محو خلافت و محو رسالت بودند. ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/lJxS8 ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/293817 📚 پیام موضوعی محرم تاریخ: 1397/06/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
 قاضی قیامت
🔹 اینكه در دعاها به ما آموختند به خدا عرض كنیم: «إلهي! عَامِلْنَا بِفَضْلِكَ وَ لا تُعَامِلْنَا بِعَدْلِك» معنایش این نیست كه عدل در محكمه نیاید، اصلاً محكمه را اداره می ‌كند، بلکه یعنی عدل به تنهایی وارد محكمه شود و ما را به محكمه عدل ببرند، ما با این مشكل داریم؛ اما اگر دو حاكم مثلاً «العدل و العَفُوّ»، «العدل و الرئوف»، كنار هم در محكمه بنشینند، ما راحت هستیم. 🔹 خدایا! اگر ما را به محكمه‌ ای ببری كه قاضی محكمه فقط عدل توست، آنجا معلوم است كه ما محكوم هستیم! اگر قاضی محكمه فقط عدل باشد، معلوم است ما می ‌بازیم! «إلهي! عَامِلْنَا بِفَضْلِك»؛ یعنی ، «وَ لا تُعَامِلْنَا بِعَدْلِك»؛ یعنی عدلِ به تنهایی. اگر فضل و عدل، دو تایی كنار هم قرار بگیرند، این می ‌شود شفع، آن گاه ما داریم؛ اگر عدل به تنهایی ما را به محكمه دعوت كند ما شفیع نداریم. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 36 تاریخ: 1393/09/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 7. مهمانان ادب مهمان بودن نهی از روزه: رسول خدا (ص) فرمود: بر مهمان سزاوار نیست بی‌اجازه میزبان روزه بگیرد، مبادا برایش غذایی آماده كنند و فاسد شود. [1] نهی از دستور به صاحبخانه: رسول خدا (ص) در وصیت خود به علی (ع) فرمود: ای علی! هشت گروه اگر اهانت شوند جز خود را سرزنش نكنند: مهمان ناخوانده، مهمانی كه به صاحبخانه دستور دهد، آن كه از دشمنانش خیر بخواهد و... . [2] [1]. ... لا ینْبَغِى لِلضَّیفِ أَنْ یصُومَ إِلاَّ بِإِذْنِهِمْ لِئَلاّ یعْمَلُوا لَهُ الشَّىْ‏ءَ فَیفْسُدَ عَلَیهِمْ (الكافى، ج4، ص152). [2]. یا عَلِىُّ! ثَمَانِیةٌ إِنْ أُهِینُوا فَلا یلُومُوا إِلا أَنْفُسَهُمْ: الذَّاهِبُ إِلَی مَائِدَةٍ لَمْ یدْعَ إِلَیهَا وَ الْمُتَأَمِّرُ عَلَی رَبِّ الْبَیتِ وَ طَالِبُ الْخَیرِ مِنْ أَعْدَائِه... (الفقیه، ج4، ص355). 📚 مفاتیح الحیات ص 388 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دعای مظلوم ▫️ به آن مظلومی که هیچ پناهی جز خدا ندارد ستم نکن! کسی که هیچ پناهی ندارد، دعای او است؛ فرمود: «إِیاك وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏»... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
🏴 دعای مظلوم ▫️ امام سجاد در آخر عمرش به امام باقر (سلام الله علیهما) این وصیت را دارد؛ به امام باقر در آخرین لحظات زندگی خود که می کند، می فرماید من تو را وصیت می کنم به امری که پدرم در آخرین لحظات زندگی خود مرا به آن امر وصیت کرد، فرمود ظلم همیشه حرام است و بد؛ ولی آن مظلومی که هیچ پناهی جز خدا ندارد به او ستم نکن! ▫️ «إِیاك وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏»، چون آن فقط به «الله» می رسد. یک وقت است مظلومی است که قدرتی دارد، سِمَتی دارد، منصبی دارد، قبیله ای دارد، فرزندی دارد، قوم و خویش دارد، قدرتی دارد، بالاخره به همه اینها تکیه می کند؛ اما کسی که هیچ پناهی ندارد، این دعای او است؛ فرمود: «إِیاك وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏». آپارات: https://aparat.com/v/A6EYc 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 3 تاریخ: 1394/12/10 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رسالت زین العابدین ▫️ وجود مبارک زین العابدین (سلام الله علیه) رسالتش بعد از شهادت حسین بن علی(علیهما السلام) شروع شد؛ رهبری اینها از کربلا تا شام و از شام تا مدینه به عهده آن حضرت بود. عبادی امام سجاد زبان‌زد است، استدلال ‌هایی که ایشان در بالای منبر مسجد شام کرده است و جمع را منقلب کرده است هم روشن است؛ اما در بخش‌های دیگر باید دید وقتی حضرت به مدینه آمد چگونه این نهضت را پیاده کرد. ▫️ در زیارت_اربعین می ‌خوانیم که سالار شهیدان برای اینکه اولاً مردم را بکند و ثانیاً بکند، شربت شهادت نوشید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة». وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) این دو هدف را که هدف نهضت حسینی است در طی سالیان متمادی پیاده کرد و پیام را رساند. ▫️ تأسیس حوزه علمیه برای امام سجاد مقدور نبود، مبارزات علنی مقدور نبود، فقط می ‌توانست از رهگذر مردم را روشن کند و امام سجاد (علیه السلام) از این فرصت زرّین حداکثر بهره را برد. دعاهای امام سجاد تقریباً تفسیر است و تفسیر است. کمتر جمله ‌ای را شما در صحیفه نورانی امام سجاد می ‌بینید که این مستقیماً ناظر به یک آیه قرآن نباشد یا ناظر به حدیث نبوی و علوی و فاطمی و حسنی و حسینی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) نباشد؛ یا دارد آیه را معنا می‌ کند یا دارد حدیث را معنا می‌ کند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1382/12/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عقل / چگونگی عملکرد عقل تعریف عقل 🔹 «عقل» به معنای منع است ... عقل در اصطلاح به عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود. عقل نظری، راهنمای اندیشه بشر است. و عقل عملی، راهبر انگیزه او... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
عقل / چگونگی عملکرد عقل تعریف عقل 🔹 «عقل» به معنای منع است ... عقل در اصطلاح به عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود. عقل نظری، راهنمای اندیشه بشر است. و عقل عملی، راهبر انگیزه او. عقل نظری، نیرویی است که با آن هست و نیست ها و باید و نبایدها درک می شود و عقل عملی، نیرویی است که با آن عمل می شود؛ ... . ↙️ چگونگی عملکرد عقل 🔹 عقل، نیروی راهنما و راهبر اندیشه و انگیزه است و وظیفه اصلی او هماهنگ ساختن این دو است. بدین منظور، نخست عقل نظری، اندیشه را از وسوسه های حس و وهم و خیال می رهاند، ولی از آن ها به کلی دست نمی شوید؛ بلکه با تعدیل این امور، از آن ها بهره می برد و از افراط و تفریط می پرهیزد... . پس از پیراستن اندیشه، باید دستگاه انگیزه و اراده نیز پاکیزه شود تا علم به مرحله عمل باریابد. بدین منظور، عقل عملی، زانوی شهوت و غضب را عقال می کند تا انسان از این مرکب های راهوار و تعدیل شده نیز به درستی بهره گیرد. از آن پس، انسانْ خردمندانه تصمیم می گیرد و به جا عمل می کند. چنین انسانی، نه در صدد اِسماع بر می آید تا کردارش را به گوش دیگران رسانده، به دام سمعه افتد و نه در پی ارائه بر می آید تا رفتارش را به رؤیت دیگران رسانده، گرفتار ریا شود؛ زیرا باید در پی خشنودی خدایی بود که به هر چیزی احاطه دارد؛ «بکلّ شی ءٍ محیط»... . 🔹 بارگاه منیع عقل نظری و علمی در موحّد کامل به یک نقطه باز می گردد؛ بدین سان که در ابتدا اندیشه و انگیزه وی از یک دیگر جداست، ولی با تکامل خرد بشر، این دو به هم نزدیک و نزدیک تر می شود و کم کم به اتّحاد می رسد. وقتی انسان در اوج کمال، اندیشه و انگیزه اش به وحدت رسید، دانش او عین قدرت و اراده و علمش همان عمل او خواهد شد. جز به خیر و حق نمی اندیشد و جز به صلاح و فلاح عمل نمی کند و نیز به محض اندیشیدن مصلحت چیزی، تصمیم می گیرد و آن را به کار می بندد. چنین انسان کاملی، مظهر خدای علیم و قدیر است که علم و قدرتش هیچ گاه از یک دیگر جدا نمی شود. خدا قدیر است با همان معیاری که علیم است و نیز علیم است با همان معیاری که قدیر است. صفات ذاتی خداوند عین یک دیگر و نیز عین ذات یکتای اوست. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص119 تا 121 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعای امام سجاد جامعه را عقلانی و از جاهلیت نجات می ‌دهد ▫️ این دعای امام سجاد است «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» این دعا برای ما معیار است؛ به چه كسی مراجعه كنیم به چه كسی وابسته باشیم؛ به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم؟ فرمود ملتی سفیه است كه به بیگانه چشم داشته باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
دعای امام سجاد جامعه را عقلانی و از جاهلیت نجات می ‌دهد ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: در قرآن بخش ‌های فراوانی مربوط به دعاست، را امام سجاد (ع) تبیین نمود، گرچه همه ائمه (علیهم السلام) درباره دعا دستوری و عملی دارند، ولی امام سجاد (سلام الله علیه) رسماً را انجام دادند؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح کردند و توضیح دادند. ایشان فرهنگ دعا را به گونه ای تبیین کردند كه جامعه را ‌می كند و از جاهلیت نجات می ‌دهد. ▫️ دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده و یا گناه مرا بیامرز و یا پایان امور مرا ختم به خیر كن! اینها ادعیه رایج است، اما آن دعایی كه است دعای امام سجاد در صحیفه است عرض می ‌كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ»؛ خدایا اگر یك محتاجی دستش را پیش محتاج دیگری دراز كند این سفاهت و بی ‌عقلی است! این دعای امام سجاد است! ما اگر خواستیم ببینیم سفیه هستیم یا عاقل این دعا برای ما است؛ به چه كسی مراجعه كنیم به چه كسی وابسته باشیم؛ به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم؟ فرمود ملتی سفیه است كه به بیگانه چشم داشته باشد. ▫️ محور اصلی دعای امام سجاد (ع) این است كه خدایا من از تو می ‌خواهم، می ‌خواهم، من از تو می ‌خواهم تا مبادا بی دلیل كسی را برنجانم، مبادا من عوض شود و برای كسی كه وضع مالی ‌اش خوب است به خاطر پول او احترام بیشتری قائل بشوم؛ خدایا تو مرا از این امور حفظ بكن! ↙️ صوت و متن کامل درس اخلاق: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/467051 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/08/06 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra