eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
660 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 34 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004034.mp3
939.7K
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿٣٤﴾ مردان، کارگزاران و تدبیرکنندگانِ [زندگی] زنانند، به خاطر آنکه خدا مردان را [از جهت توان جسمی، تحمل مشکلات و قدرت روحی و فکری] بر زنان برتری داده، و به خاطر آنکه [مردان] از اموالشان هزینه زندگی زنان را [به عنوان حقّی واجب] می پردازند؛ پس زنان شایسته و درست کار [با رعایت قوانین حق] فرمانبردار [و مطیع شوهر] ند [و] در برابر حقوقی که خدا [به نفع آنان برعهده شوهرانشان] نهاده است، در غیاب شوهر [حقوق و اسرار و اموال او را] حفظ می کنند. و زنانی که از سرکشی و نافرمانی آنان بیم دارید [در مرحله اول] پندشان دهید، و [در مرحله بعد] در خوابگاه ها از آنان دوری کنید، و [اگر اثر نبخشید] آنان را [به گونه ای که احساس آزار به دنبال نداشته باشد] تنبیه کنید؛ پس اگر از شما اطاعت کردند برای آزار دادن آنان هیچ راهی مجویید؛ یقیناً خدا بلند مرتبه و بزرگ است. (۳۴) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿٣٤﴾ مردان، کارگزاران و تدبیرکنندگانِ [زندگی] زنانند، به خاطر آنکه خدا مردان را [از جهت توان جسمی، تحمل مشکلات و قدرت روحی و فکری] بر زنان برتری داده، و به خاطر آنکه [مردان] از اموالشان هزینه زندگی زنان را [به عنوان حقّی واجب] می پردازند؛ پس زنان شایسته و درست کار [با رعایت قوانین حق] فرمانبردار [و مطیع شوهر] ند [و] در برابر حقوقی که خدا [به نفع آنان برعهده شوهرانشان] نهاده است، در غیاب شوهر [حقوق و اسرار و اموال او را] حفظ می کنند. و زنانی که از سرکشی و نافرمانی آنان بیم دارید [در مرحله اول] پندشان دهید، و [در مرحله بعد] در خوابگاه ها از آنان دوری کنید، و [اگر اثر نبخشید] آنان را [به گونه ای که احساس آزار به دنبال نداشته باشد] تنبیه کنید؛ پس اگر از شما اطاعت کردند برای آزار دادن آنان هیچ راهی مجویید؛ یقیناً خدا بلند مرتبه و بزرگ است. (۳۴) الرِّجَالُ = مردان قَوَّامُونَ = قیام‌ کننده (‌سر پرست )‌ عَلَى النِّسَاءِ = بر زنان بِمَا فَضَّلَ اللهُ = به سبب آنچه برتری داد خدا بَعْضَهُمْ = بعضی از ایشان عَلَىٰ بَعْضٍ = بر بعضی وَبِمَا أَنْفَقُوا = و به سبب آنچه انفاق کردند مِنْ أَمْوَالِهِمْ = از اموالشان فَالصَّالِحَاتُ = پس زنان نیکو کار قَانِتَاتٌ = عبادت كنندگان دائمی حَافِظَاتٌ = حفظ کنندگان لِلْغَيْبِ = برای پنهانی بِمَا حَفِظَ اللهُ = به آنچه حفظ کرد خدا وَاللَّاتِي = و زنانی که تَخَافُونَ = می ترسید نُشُوزَهُنَّ = سرکشی و طغیانشان فَعِظُوهُنَّ = پس پند دهید ایشان را وَاهْجُرُوهُنَّ = و دوری کنید ایشان را فِي الْمَضَاجِعِ = در بسترها (‌جمع مضجع) وَاضْرِبُوهُنَّ = و بزنید ايشان را فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ = پس اگر اطاعت کردند شما را فَلَا تَبْغُوا = پس نجوئید عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا = بر ایشان راهی إِنَّ اللهَ كَانَ = همانا خدا باشد عَلِيًّا كَبِيرًا = بلند مرتبه بزرگ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٣٤) -سرپرستى در نظام خانواده. خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ بايد رهبر و سر پرست واحدى داشته باشد، زيرا رهبرى و سرپرستى دسته جمعى كه زن و مرد مشتركا آن را به عهده بگيرند مفهومى ندارد در نتيجه مرد يا زن يكى بايد «رئيس» خانواده و ديگرى «معاون» و تحت نظارت او باشد، قرآن در اينجا تصريح مى‌كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود، مى‌گويد: «مردان سرپرست و نگهبان زنانند» (الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساءِ) . البته مقصود از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست، بلكه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به مسؤوليتها و مشورتهاى لازم است. جملۀ بعد كه دو بخش است در قسمت اول مى‌فرمايد: «اين سرپرستى به خاطر برتريهايى است كه (از نظر نظام اجتماع) خداوند براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است» (بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ) . و در قسمت دوم مى‌فرمايد: «و نيز اين سرپرستى به خاطر تعهداتى است كه مردان در مورد پرداختهاى مالى در برابر زنان و خانواده به عهده دارند» (وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ) . سپس اضافه مى‌كند كه زنان در برابر وظايفى كه در خانواده به عهده دارند به دو دسته‌اند: دستۀ اول: «و زنان صالح، زنانى هستند كه متواضعند و در غياب (همسر خود) حفظ اسرار و حقوق او را در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، مى‌كنند» (فَالصّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللّهُ) . يعنى مرتكب خيانت چه از نظر مال و چه از نظر ناموس و چه از نظر حفظ شخصيت شوهر و اسرار خانواده در غياب او نمى‌شوند، و وظايف و مسؤوليتهاى خود را به خوبى انجام مى‌دهند. دستۀ دوم: زنانى هستند كه از وظايف خود سرپيچى مى‌كنند و نشانه‌هاى ناسازگارى در آنها ديده مى‌شود، مردان در مقابل اين گونه زنان وظايفى دارند كه بايد مرحله به مرحله اجرا گردد، در مرحلۀ اول مى‌فرمايد: «زنانى را كه از طغيان و سركشى آنها مى‌ترسيد پند و اندرز دهيد» (وَ اللاّتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ) . در مرحلۀ دوم مى‌فرمايد: «در صورتى كه اندرزهاى شما سودى نداد، در بستر از آنها دورى كنيد» (وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ) . و در مرحلۀ سوم: در صورتى كه سركشى و پشت پا زدن به وظايف و مسؤوليتها از حد بگذرد و همچنان در راه قانون‌شكنى با لجاجت و سرسختى گام بردارند، نه اندرزها تأثير كند، و نه جدا شدن در بستر، و كم اعتنايى نفعى نبخشد، و راهى جز «شدت عمل» باقى نماند «آنها را تنبيه بدنى كنيد» (وَ اضْرِبُوهُنَّ) . مسلم است كه اگر يكى از اين مراحل مؤثر واقع شود و زن به انجام وظيفۀ خود اقدام كند مرد حق ندارد بهانه‌گيرى كرده، در صدد آزار زن برآيد، لذا به دنبال اين جمله مى‌فرمايد: «پس اگر آنها از شما اطاعت كردند، راهى براى تعدّى بر آنها مجوييد» (فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً) . و در پايان آيه مجددا به مردان هشدار مى‌دهد كه از موقعيت سرپرستى خود در خانواده سوء استفاده نكنند و به قدرت خدا كه بالاتر از همۀ قدرتهاست بينديشند «زيرا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 397 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش1 🌸 اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فالصَّالِحاَتُ قاَنِتَاتٌ حَافِظاَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللاَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيرا ً 🍀 ترجمه: مردان تکیه گاهی نسبت به زنان هستند به خاطر برتری هایی که خداوند برای بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است و به خاطر آنكه از اموال خود نفقه مى ‏دهند. پس زنانِ شایسته، فرمانبردارند و در غیاب (همسر خود) اسرار و حقوق او را در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده حفظ می کنند. و اما زنانى كه از سرپیچى و سرکشی آنان بیم دارید، (در مرحله اول) آنان را موعظه كنید و (اگر مؤثّر نشد) در بستر خواب از آنان دورى كنید و (اگر پند و قهر اثر نكرد،) آنها را تنبیه کنید. پس اگر اطاعت شما را كردند، راهی برای آزار و اذیت آنان نجویید. قطعا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است. 🌷 : مردان 🌷 : تکیه گاه، به سرپرست خانواده قیم یا قوام گفته می شود زیرا تکیه گاه خانواده است. 🌷 : زنان 🌷 : زنان شايسته 🌷 : زنان فرمانبردار 🌷 : بيم داريد، ترس داريد 🌷 : سرکشی و سرپیجی می کنند 🌷 : آنها را موعظه کنید 🌷 : دوری کنید 🌷 : خوابگاه ها 🌷 : آنها را تنبیه کنید 🌷 : نجویید 🌷 : بلند مرتبه 🌷 : بزرگ 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. گل ها تا حدی می توانند رشد کنند بعد از حدی رشدشان متوقف می شود اما همین گل ها اگر تکیه گاه مناسب و محکمی داشته باشند تا آنجایی که ظرفیت دارند می توانند کنند به این تکیه گاه گل، گفته می شود. بر اساس روایات اسلامی زن مثل است. امام علی علیه السلام فرمودند: المرأة ريحانة: زن گل است روح مثل گل لطیف است و مثل گل به مراقبت و توجه نیاز دارد و اگر شوهر به زن توجه نکند و اهمیت ندهد زن را مثل گل پژمرده می کند. از نگاه قرآن کریم برای وصف تکیه گاه برای گل دارد و قرآن دقیقا همین را می گوید و در ابتدای آیه 34 سوره نساء مى فرمايد: الرجال قوامون على النساء: مردان تکیه گاهی نسبت به زنان هستند. به شرطی تکیه گاه هستند که آن مردان در دل و جان همسرانشان نفوذ کرده باشند به این خاطر علی النسآء مى گوید یعنی نسبت به زنان 🔴 چرا تکیه گاه یا همان قوام نسبت به هستند؟ در ادامه آیه دو دلیل برای این سؤال آورده است: 1⃣ بما فضل الله بعضهم علی بعض: به خاطر برتری هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است. یعنی مردان نیرو و توان و قدرتی دارند که زمینه رشد و بالندگی زنان را فراهم می کند. یعنی این قدرت و توان را در غالب مردان قرار داده است. مرد با قدرت خود امنیت را برای تأمين مى کند. و مانند تکیه گاه که زمینه های رشد را فراهم می کند شوهر هم به عنوان تکیه گاه زمینه های رشد همسر خود را فراهم می کند. و همانگونه که گل به مراقبت دارد ، در همه حال از خود مراقبت می کند و به او توجه دارد. 2⃣ و بمآ أنفقوا من أموالهم : و به خاطر آنکه مردان از اموال خود نفقه می دهند. یعنی تأمين هزينه هاى زندگی زن که بر عهده مرد است. هزینه های خوراک و پوشاک و سایر هزینه های مالی زن بر عهده مرد است. و چنین مردی شایسته است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش2 🌸 اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فالصَّالِحاَتُ قاَنِتَاتٌ حَافِظاَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللاَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيرا 🌸 در جلسه قبل به ترجمه آیه پرداختیم و خواندیم که ابتدا از مردانی یاد شد که برای زنان تکیه گاه هستند و سپس دلیل اینکه چرا تکیه گاهی نسبت به هستند بیان شد با توجه به نکاتی که بیان شد مرد شایسته کسی است که زمینه های رشد و سعادت همسرش را فراهم می کند. در ادامه زنان شایسته را معرفی می کند. وقتی که مردان، شایسته باشند می دانید کدام زنان را نسبت به چنین مردانی شایسته می داند؟ فالصالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ الله: پس زنان شایسته، فرمانبردارند و در غیاب (همسر خود) اسرار و حقوق او را در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده حفظ می کنند. زن شایسته با دل و جان از شوهر خود اطاعت می کند این اطاعت کردن زن از شوهر از روی علاقه و هست اما اطاعت در مواردی که خدا تعیبن کرده و خلاف دستورات خدا نباشد. در غیاب او باید وفادار باشد و اهل دوستی های پنهان نباشد. 🌸 در ادامه آیه به دسته دوم یعنی زنان ناشایسته اشاره می کند و می فرماید: و اللاتی تخافون نشوزهن: و اما زنانی که از سرپیچی و سرکشی آنان بیم دارید. کسانی هستند که در مقابل خود می ایستند و از شوهر خود اطاعت نمی کنند و هر کاری که دوست دارند انجام می دهند و با مردان دیگر دوستی های پنهانی دارند تکلیف برخورد با چنین زنانی چگونه است؟ در زمان اگر مردی متوجه می شد در جا دست به خنجر می برد و زن را به قتل می رساند امروزه هم همین طور است در خیلی از جوامع اگر مردی بفهمد زنی به او خیانت کرده شاید مرتکب قتل همسر او شود و یا را زیر مشت و لگد بزند و یا طلاق بدهد که سبب رسوایی و بی آبرویی می شود اما رأفت نسبت به زن در اين آیه موج می زند و این نشان می دهد که دین چقدر است و می فرماید: 🌸 فعظوهن: آنان را کنید. این یعنی هرگز دست به خنجر نبر فوری کاری نکنید که سبب رسوایی و بی آبرویی شود بلکه بنشینید با همسر خود گفتگو کنید همسر خود را با و از روی دلسوزی نصیحت کنید. معمولا خیلی ها با همین گفتگو دست از سرکشی بر می دارند. اما اگر در او اثر نکرد و همچنان به سرپیچی خود ادامه داد باز اجازه آسیب به زن را نمی دهد و می فرماید: و اهجروهن فی المضاجع: در بسترهای خواب از آنها دوری کنید. یعنی در رختحواب به او توجه نکن وقتی شوهر نسبت به زن به ویژه در رختخواب بی توجهی می کند در چنین شرایطی زنی که سرکش است احساس ضعف می کند و شاید همین سبب شود آن دست از کار خود بردارد. 🌸 اما اگر باز اثری نداشت و همچنان به سرکشی و به دوستی های پنهانی خود ادامه داد و اگر قرآن و اسلام نبود شما با چنین زنی چه کاری انجام می دادید یا او را به قتل می رساندید یا او را طلاق می دادید و نظام خانواده از هم می پاشید و کار به بی آبرویی و رسوایی می کشید و قاضی دادگاه برای چنین زنی حد مجازات تعیین می کرد اما می گوید برای اینکه کار به اینجاها نکشد خودتون در خانه بدون اینکه کسی متوجه شود چنین خانم سرکشی را کنید. و اضربوهن: و آنها را تنبیه کنید. این تنها موردی است که مرد اجازه تنبیه دارد زیرا موضوع خیانت زن به مرد است آن هم به شرطی اینکه اگر و دوری کردن از آنها در آنها اثر نکرد. 🌸 سپس می فرماید: فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا: پس اگر اطاعت شما را کردند، راهی برای آزار و اذیت آنها نجویید. یعنی گذشته ها گذشت دیگر حق ندارید گذشته ی را به رخ او بکشید. إن الله کان علیا کبیرا: قطعا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است. پس از حقوق و دستوراتی که خدا تعیین کرده تجاوز نکنید و شما از گذشته اش بگذر خواهید دید که خدا برای شما جبران می کند. این آیه را خواندیم و از ابتدا تا انتهای آیه سرشار از لطافت است و این نشان می دهد که زن چقدر نزد عزیز و ارزشمند است که حتی با زن سرکش و عصیان گر اینگونه رفتار می کند. و آیا جوامع بشرى با شنیدن حقايق چنین آیاتی که سرشار از رأفت است نبايد به اين ایمان بیاورند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_881973199.mp3
5.12M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 35 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004035.mp3
467.8K
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا ﴿٣٥﴾ و [شما ای حاکمان شرع و عُقلا و بزرگان خانواده!] اگر از جدایی و ناسازگاری میان زن و شوهر بیم داشتید، پس داوری از خانواده مرد، و داوری از خانواده زن [برای رفع اختلاف] برانگیزید که اگر هر دو داور قصد اصلاح داشته باشند، خدا میان دو داور توافق و سازگاری ایجاد می کند [تا به صلاح زن و شوهر حکم کنند]؛ یقیناً خدا [به نیّات و اعمال شما] دانا و آگاه است. (۳۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا ﴿٣٥﴾ و [شما ای حاکمان شرع و عُقلا و بزرگان خانواده!] اگر از جدایی و ناسازگاری میان زن و شوهر بیم داشتید، پس داوری از خانواده مرد، و داوری از خانواده زن [برای رفع اختلاف] برانگیزید که اگر هر دو داور قصد اصلاح داشته باشند، خدا میان دو داور توافق و سازگاری ایجاد می کند [تا به صلاح زن و شوهر حکم کنند]؛ یقیناً خدا [به نیّات و اعمال شما] دانا و آگاه است. (۳۵) وَإِنْ خِفْتُمْ = و اگر ترسیدید شِقَاقَ بَيْنِهِمَا =شكاف و جدائى ميان ايشان فَابْعَثُوا = پس برانگیزید حَكَمًا = داوری مِنْ أَهْلِهِ = از خانواده مرد وَحَكَمًا = و داوری مِنْ أَهْلِهَا = از خانواده زن إِنْ يُرِيدَا = اگر بخواهند آن دو ( دو داور یا زن و شوهر ) إِصْلَاحًا = صلح و سازش يُوَفِّقِ اللهُ = توافق و سازگاری مى اندازد خدا بَيْنَهُمَا = بين آن دو إِنَّ اللَّهَ كَانَ = همانا خدا بود ( باشد) عَلِيمًا خَبِيرًا = دانای آگاه 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٣٥) -محكمۀ صلح خانوادگى! در اين آيه اشاره به مسألۀ بروز اختلاف و نزاع ميان دو همسر كرده، مى‌گويد: «و اگر از جدايى و شكاف ميان آنان (دو همسر) بيم داشته باشيد يك داور از خانوادۀ شوهر، و داورى از خانوادۀ زن انتخاب كنيد» تا به كار آنان رسيدگى كنند (وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها) . سپس مى‌فرمايد: «اگر اين دو داور (با حسن نيت و دلسوزى وارد كار شوند و) هدفشان اصلاح ميان دو همسر بوده باشد، خداوند كمك مى‌كند و به وسيلۀ آنان ميان دو همسر الفت مى‌دهد» (إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُما) . و براى اين كه به داوران هشدار دهد كه حسن نيت به خرج دهند در پايان آيه مى‌فرمايد: «خداوند (از نيت آنها) با خبر و آگاه است» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَلِيماً خَبِيراً) . محكمۀ صلح خانوادگى كه در آيۀ فوق به آن اشاره شده يكى از شاهكارهاى اسلام است. اين محكمه امتيازاتى دارد كه ساير محاكم فاقد آن هستند، از جمله: ١-در محيط خانواده نمى‌توان تنها با مقياس خشك قانون و مقررات بى‌روح گام برداشت، لذا دستور مى‌دهد كه داوران اين محكمه كسانى باشند كه پيوند خويشاوندى به دو همسر دارند و مى‌توانند عواطف آنها را در مسير اصلاح تحريك كنند. ٢-در محاكم عادى قضايى طرفين دعوا مجبورند براى دفاع از خود، هر گونه اسرارى كه دارند فاش سازند. مسلم است كه اگر زن و مرد در برابر افراد بيگانه و اجنبى اسرار زناشويى خود را فاش سازند احساسات يكديگر را چنان جريحه‌دار مى‌كنند كه اگر به اجبار به منزل و خانه باز گردند، ديگر از آن صميميت و محبت سابق خبرى نخواهد بود. ٣-داوران در محاكم معمولى، در جريان اختلافات غالبا بى‌تفاوتند در حالى كه در محكمۀ صلح فاميلى حكمين نهايت كوشش را به خرج مى‌دهند كه صلح و صميميت در ميان اين دو برقرار شود و به اصطلاح آب رفته، به جوى باز گردد! ٤-از همۀ اينها گذشته چنين محكمه‌اى هيچ يك از مشكلات و هزينه‌هاى سرسام‌آور و سرگردانى محاكم معمولى را ندارد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 398 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ يُرِيدَآ إِصْلَاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً خَبِيرا ً 🍀 ترجمه: و اگر از جدایى میان آن دو (زن و شوهر) ترس داشتيد، پس داورى از خانواده‏ ى شوهر، و داورى از خانواده ‏ى زن انتخاب کنید. اگر این دو داور قصد اصلاح داشته باشند خداوند میان آن دو داور را به توافق مى ‏رساند، زیرا خداوند، دانا و آگاه است. 🌷 : جدایی 🌷 : میان آن دو 🌷 : برگزینید 🌷 : داور 🌷 : خانواده 🌷 : توفیق می دهد 🌷 : دانا 🌷 : آگاه 🌸 اين آیه، همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در این آیه، به مسأله بروز اختلاف ميان و اشاره نموده و مى فرمايد: و إن خفتم شقاق بينهما فابعثوا حكما من أهله و حكما من أهلها: و اگر از جدایی میان آن دو ( زن و شوهر ) ترس داشتید، پس داوری از خانواده ی شوهر و داوری از خانواده ی زن انتخاب کنید. کلمه ی در جایی به کار می رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم می شود. و یک روح در دو پیکرند. اقدام براى اصلاح ميان زن و شوهر بايد سريع باشد. حرف فاء در جمله فابعثوا براى اقدام سريع است. 🌸 سپس می فرماید: إن يريدا إصلاحا يوفق الله بينهمآ: اگر این دو داور قصد اصلاح داشته باشند، میان آن دو داور را به توافق می رساند. و برای اینکه به داوران هشدار دهد که حسن نیت داشته باشند در پایان آیه می فرماید: إن الله کان علیما خبیرا: قطعا خداوند دانا و آگاه است. نیت ها را می داند و از آنها آگاهی دارد. برای اینکه کار به دادگاه عمومی کشیده نشود در دادگاه خانوادگی اختلاف میان زن و شوهر حل شود. این یکی از شاهکارهای دین محسوب می شود. 🔴 براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق توسط دو داور در خانواده امتیازاتی مطرح است: 1⃣ ، از هردو فامیل باشند تا دلسوزی، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته ‏باشند. 2⃣ این دادگاه در ، نیاز به بودجه ندارد. 3⃣ رسیدگى به در این دادگاه درون خانواده ، سریع و در کمترین زمان انجام می شود. پرونده و مشكلات كارِ ادارى ندارد. 4⃣ و علت اختلاف به بیگانگان نمى‏ رسد و مسایل اختلافى در میان خودشان مى ‏ماند. 5⃣ چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى ‏باشند. براى حل همه مشكلات، انتخاب جایز است. حَكمین نمى‏ توانند به طلاق و جدایى حكم كنند، مگر آنكه از طرفین اجازه داشته باشند. 🔹 پيام های آیه35سوره نساء 🔹 ✅ علاج قبل از وقوع باید كرد. نگرانى از جدایى كافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. ✅ و در انتخاب داور، حقّ یكسان دارند. ✅ مشكلات را با كمک خود مردم حل كنیم. ✅ همه را باخبر نكنيم و موج ایجاد نكنیم، یک براى هر یک كافى است. ✅ همه مسایل را به و دادگاه نكشانید، خودتان درون‏ گروهى حل كنید. ✅ هرجا سخن از و حقوق است، طرفین باید حضور داشته باشند. ✅ در انتخاب باید به آگاهى، رازدارى و بناى اصلاح آنان توجّه كرد. ✅ هرجا حسن نیّت و بناى اصلاح باشد، توفیق الهى هم سرازیر مى‏ شود. ✅ به و خود مغرور نشوید، توفیق را از بدانید. ✅ باید حسن نیّت داشت، زیرا كه ، به انگیزه‏ هاى همه آگاه است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220412-WA0034.
3.68M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 36 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004036.mp3
793.4K
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿٣٦﴾ و خدا را بپرستید، و چیزی را شریک او قرار ندهید، و به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه نزدیک و همسایه دور و همنشینان و همراهان و در راه ماندگان و بردگان نیکی کنید؛ یقیناً خدا کسی را که متکبّر و خودستاست، دوست ندارد. (۳۶) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا ﴿٣٦﴾ و خدا را بپرستید، و چیزی را شریک او قرار ندهید، و به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و همسایه نزدیک و همسایه دور و همنشینان و همراهان و در راه ماندگان و بردگان نیکی کنید؛ یقیناً خدا کسی را که متکبّر و خودستاست، دوست ندارد. (۳۶) وَاعْبُدُوا اللهَ = و بپرستید خدا را وَلَا تُشْرِكُوا = و شرک نورزید (‌شريك مسازيد) بِهِ شَيْئًا = با او چیزی را وَبِالْوَالِدَيْنِ = و به پدر و مادر إِحْسَانًا = نیکویی وَبِذِي الْقُرْبَىٰ = و به خویشاوندان وَالْيَتَامَىٰ = و یتیمان وَالْمَسَاكِينِ = و بیچارگان وَالْجَارِ = و همسایه ذِي الْقُرْبَىٰ = خویشاوند وَالْجَارِ الْجُنُبِ = و همسایه نزدیک وَالصَّاحِبِ = و رفیق بِالْجَنْبِ = همراه وَابْنِ السَّبِيلِ = وفرزند راه( در راه مانده ) وَمَا مَلَكَتْ = و آنچه مالک شده أَيْمَانُكُمْ = دست های شما إِنَّ اللهَ = همانا خدا لَا يُحِبُّ = دوست نمی دارد مَنْ كَانَ = کسی که باشد مُخْتَالًا = متکبّر فَخُورًا = فخر فروش 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈