✳️ داروی رنجهای دوستان
دوستان را در دل رنجها باشد که آن به هیچ دارویی خوش نشود؛ نه به خفتن نه به گشتن و نه به خوردن. الّا به دیدار دوست که لِقاءُ الْخَلیلِ شِفاءُ العَلیلِ (دیدار دلدار شفای بیمار است).
#جلالالدین_محمد_بلخی
#اسطرلاب_حق_گزیده_فیهمافیه
#محمدعلی_موحد
(چاپ اول، تهران: نشر ماهی، ۱۳۹۶)
صفحه ۲۵۷.
@Ab_o_Atash
✳️ آزادیخواهی؛ نابودی کشور یا نظام؟!
مگر آزادیخواهی بهطور کلی، حمله به نظام موجود و حاکم بر امور نیست؟ واقعیتی که من حرفش را میزنم این است که آزادیخواهی روسی حمله به نظام حاکم بر امور نیست، بلکه حمله به اصل امور است، به خود امور، نه به نظام برقرار. آزادیخواهی ما کاری به نظام برقرار در روسیه ندارد، میخواهد خود روسیه را براندازد. آزادیخواهی که من صحبتش را میکنم کار را به جایی رسانده که روسیه را انکار میکند، از مادر خود بیزار است و برای نابودی آن شمشیر کشیده است. واقعیات نابهسامانیهای روسیه اسباب خنده، و میشود گفت وجد، او میشود. او از عادات توده و رسوم روسی بیزار است. به تاریخ روسیه و هر چه روسی است کینه میورزد. وای که چه بسیار در کشورمان به آزادیخواهانی برمیخورید که طرف تأیید و تشویق دیگرانند ولی در حقیقت شاید ندانسته مرتجعانی بسیار سبکمغز و کوتاهفکر و خطرناکند. بعضی از آزادیخواهان ما تا همین چندی پیش این بیزاری از روسیه را میشود گفت یک جور عشق حقیقی به میهن میپنداشتند و به خود مینازیدند که بهتر از دیگران به ماهیت این عشق پی بردهاند. اما امروز دیگر بیپرده حرف میزنند و حتی از عبارت «عشق به میهن» شرم دارند و حتی مفهوم آن را مطرود میدانند و کنار گذاشتهاند، چون آن را زیانبخش و بیمعنی میشمارند. اینجور آزادیخواه که حتی از وطن خود بیزار باشد هیچجا پیدا نمیشود.
#فئودور_میخائیلوویچ_داستایوفسکی
#ابله
(چاپ دهم، تهران: نشر چشمه)
صفحات ۵۳۹ و ۵۴٠.
@Ab_o_Atash
✳️ برای تیم ملی ایران
بعد از دو ماه خون جگر خوردن
در عصر سرد جمعهٔ آذر ماه
لبخند بر لبان وطن گل کرد
با عزمتان به عرصهٔ میدانگاه
بسیار طعنهها که ز نامردان
دیدید و بغض خویش نهان کردید
شیطان هزار وسوسه کرد اما
وجدان هر آنچه گفت همان کردید
در اشتیاق گلشن بیگانه
خود را به منجنیق نیفکندید
وقتی وطن در آتش و خون میسوخت
هیزم در این حریق نیفکندید
جرم شما چه بود: چرا خواندید
با هم سرود ملی ایران را؟!
یا این که روی دوش چرا بردید
با خود، درفش خاک دلیران را؟!
از دست نارفیق نمکنشناس
خنجر ز پشت گرچه بسی خوردید
نوکیسه بود و باخت در این میدان
اما در این قمار شما بردید
کاری که در زمین قطر کردید
مرهم به جان زخمی میهن شد
بدخواهتان شکار نگونبختی
در تور پاره پارهٔ دشمن شد
#افشین_علا
آذر ۱۴۰۱
@Ab_o_Atash
✳️ بازرگان باید یک روز بابت این توهم استغفار کند...
اوایل آذر ۱۳۵۹ روزنامهها نوشته بودند که مهندس مهدی بازرگان در بیمارستان بستری شده است. بازرگان یکی از آن چهارده نفری بود که در مجلس، به نخستوزیری شهید رجایی رأی منفی داده بودند. روزنامه میزان ناسازگاری با دولت را روزبهروز شدیدتر میکرد. نمایندگان وابسته به جناح نهضت آزادی در مجلس، به رأی مخالفی که به دولت رجایی در آغاز کار داده بودند، وفادار مانده بودند.
روابط عمومی، خبر بستری شدن بازرگان را به شهید رجایی داد. به محض اطلاع، آماده شد که به عیادتش برود. جوانترها، از اینکه رجایی در چنان موقعیتی به عیادت او میرود، ناراحت بودند. اعتقادشان بر این بود که خط بازرگان، مخالف خط دولت است و کارشکنیهـایی هـم از سـوی جناح وابسته با او، در کار دولت میشـود. نام بازرگان را از فهرست دوستان انقلاب حذف کرده بودند و میرفت که در سیاهه مخالفان ثبت کنند. مرا واسطه کردند.
به اطاقش رفتم و جریان را به او گفتم، لبخندی زد و گفت: سالهای سلام و علیک من با بازرگان، از سن این بچهها بیشتر است. عیادت از بیمار، شرط جوانمردی است. او عوض شده است، من که عوض نشدهام. و به عیادتش رفت.
بازرگان در بیمارستان آیتالله طالقانی اوین بستری بود و چنین نشان میداد که قدرت حرفزدن زیاد را ندارد. اطرافیانش تذکر دادند که با او زیاد صحبت نشود! رجایی به طرفش رفت و او را در بستر بیماری بوسید. از جمله حرفهایی که به او زد، یکی این بود که گفت: حالا با ماشین از اتوبان که میآمدم، یاد روزهای تشکیل نهضت آزادی افتادم. یاد روزهایی که مخفیانه به دیدار هم میآمدیم. یاد مبارزات گذشته برای اسلام.
بازرگان با صدای گرفته و آرام، رو کرد بـه رجایی و گفت: انحصارطلبی بهشتی کار را به اینجا کشاند! کاش بهشتی دست از انحصارطلبی بر میداشت!
از بیمارستان که خارج شدیم، رجایی، همان رجایی موقع ورود به بیمارستان بود. بدون هرگونه تغییر، نگاهش کردم و فهمید که چه میخواهم بگویم. گفت: تقصیری ندارد. به او هم این طور القا کردهاند که بهشتی انحصارطلب است. او یک روز به خاطر این توهمی که برایش ایجاد شده، باید به درگاه خدا استغفار کند!
#کیومرث_صابری
#خاطرات_کیومرث_صابری_گلآقا
نشر عروج
صفحات ۱۰۵ تا ۱۰۷.
@Ab_o_Atash
✳️ انتقاد آیتالله منتظری از پیشنهاد بازرگان
یادم هست که در شورای انقلاب یک شب صحبت از آذربایجان شد. گویا آنجا سر و صدایی شده بود.
مرحوم آقای مهندس بازرگان گفتند: بالأخره آذربایجان استان آقای [کاظم] شریعتمداری است. استاندار و کارهای دیگر آن استان باید زیر نظر آقای شریعتمداری باشد. بالاخره ایشان این حق را دارد که بگوییم راجع به آذربایجان نظر بدهند.
من گفتم: این چه حرفی است که شما میزنید؟ مگر ما میخواهیم کشور را پاره پاره کنیم و اینجا کشور فدرال درست کردهایم؟ پس کردستان را هم بگذاریم در اختیار عزالدین حسینی و بگوییم راجع به آن استان او نظر بدهـد، سیستان و بلوچستان را بگذاریم در اختيار مولوی عبدالعزيز، بالأخره ایران یک کشور واحد است و یک سیاست واحد دارد و این معنا ندارد که این استان و آن استان را در اختیار این و آن بگذاریم.
بالأخره با طرح ایشان مخالفت شد.
#حسینعلی_منتظری
#خاطرات_آیتالله_منتظری
صفحه ۲۰۲.
@Ab_o_Atash
✳️ هبوط در کویر
اول آبی بود این دل، آخر اما زرد شد
آفتابی بود؛ ابری شد، سیاه و سرد شد
آفتابی بود، ابری شد، ولی باران نداشت
رعد و برقی زد ولی رگبارِ برگِ زرد شد
صاف بود و ساده و شفاف، عین آینه
آه، این آیینه کی غرق غبار و گرد شد؟
هر چه با مقصود خود نزدیکتر میشد، نشد
هرچه از هر چیز و هر ناچیز دوری کرد، شد
هرچه روزی آرمان پنداشت، حرمان شد همه
هرچه میپنداشت درمان است، عین درد شد
درد اگر مرد است با دل راست رویارو شود
پس چرا از پشت سر خنجر زد و نامرد شد؟
سر به زیر و ساکت و بیدست و پا میرفت دل
یک نظر روی تو را دید و حواسش پرت شد
بر زمین افتاد چون اشکی ز چشم آسمان
ناگهان این اتفاق افتاد: زوجی فرد شد!
بعد هم تبعید و زندان ابد شد در کویر
عین مجنون از پی لیلی، بیابانگرد شد
کودکِ دل شیطنت کرده است یک دم در ازل
تا ابد از دامن پرمهر مادر، طرد شد
#قیصر_امینپور
#دستور_زبان_عشق
#مجموعه_کامل_اشعار
(چاپ نهم، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱)
صفحات ۴۸ و ۴۹.
@Ab_o_Atash
✳️ ۲۵ سال کارش همین بود!
دکتر سرش را پایین انداخت و گفت: متأسفم. ترکش به نخاع شما خورده و فلج شدهاید! چند روزی در بیمارستان ماندم. بعد از آن، خانوادهام آمدند و مرا بردند.
اوایل فروردین زنگ خانه را زدند. همسرم رفت و در را باز کرد. صدای آشنایی به گوشم خورد. آمد توی اتاق. درست میدیدم؛ قاسم سلیمانی به دیدنم آمده بود. با دستهای گرمش مرا به آغوش کشید و چندبار بوسید. با آنهمه مشغله چند ساعت با هم گپ زدیم. بعد به همسرم گفت: تصمیم گرفتهام اول هر سال بیایم و به ناصر خدمت کنم.
دقیقاً ۲۵ سال این کارش بود. اول هر سال به کرمان میآمد، سری به پدر و مادرش میزد و بعد از دو سه روز میآمد و پرستارم میشد، غذا درست میکرد و حمامم میبرد. هم خوشحال بودم که فرماندهام کنارم هست، هم ناراحت که برایش مزاحمت درست کردهام. خدا خیرش دهد!
جانباز شهید #ناصر_توبهایها
#سیمای_سلیمانی
#علی_شیرازی
انتشارات خط مقدم
صفحات ۳۲ و ۳۳.
@Ab_o_Atash
✳️ وقتی امیر به هم ریخت...
یک بار، یک تقدیرنامه براش فرستاده بودند. خیلی ناراحت شد و بههم ریخت. گفتم: داداش! چه اشکالی داره این چیزها؟ چرا تو از تعریف دیگران، برآشفته میشی؟ بالاخره تعریف از خوبیها، یعنی ترویج اون خوبیها. گفت: خواهر خوبم! من تو زندگی دنبال یه هدف بزرگم و اون هم خداست. کسی که طرف حسابش خدا باشه و برای خدا کار کنه، نیازی به سروصدا راهانداختن و دیدهشدن نداره. ساکت شد. داشتم نگاهش میکردم. انگار تا حرفش بیشتر جا بیفتد، ادامه داد: این تعریف و تقدیرها، انسان رو در رسیدن به هدف بزرگ، کوچیک و سست میکنه؛ انسان رو میکشونه به سمت وادی کثیف و تاریک «خودخواهی» و «خودپرستی»؛ ما برای «خداپرستی» خلق شدیم، نه این چیزهای حقیر!
خواهر شهید #امیر_رفیعی
#بهشت_احزان
#سعید_عاکف
صفحات ۲۱۰ و ۲۱۱.
@Ab_o_Atash
✳️ مادرشدن همینجوری است...
اول جوانیام همسایهای داشتیم که ۵ پسر داشت. هرکدامشان غولی بودند، کار میکردند اما بیشترش صرف عیاشیهای شبانهشان میشد.
وقتی عربدهکشان وارد خانه میشدند به کوچکترین بهانه سر مادر بدبختشان داد و هوار راه میانداختند. پیرزن هراسان و چادر به سر از خانه میزد بیرون. میآمد خانه مادر شوهر من و اشک و ناله میکرد که باز بهرام افسار پاره کرده و بهمن با لگد زده به ساق پایم و از این روضهها.
چند ساعتی مینشست و چای پشت چای میخورد و از بیشوهریاش مینالید. بعد هم چادرش را سرش میانداخت که حالا همهشان خوابیدهاند. برم برای شامشان فکری بردارم بچههایم که بیدار بشوند گرسنهاند!
فهمیدی! مادر این جور است.
#مریم_قربانزاده
#شهربانو
نشر ستارهها
فصل اول
@Ab_o_Atash
✳ دستورالعمل مرحوم آيتالله قاضی به شاگردان خود درباره ورود ماههای رجب، شعبان و رمضان:
مرحوم قاضی میفرمودند: انسان بايد به خدا پناه ببرد و خداوند خيلی كمككننده و خيرالمُعين و پسنديده و اختيار كننده است. اما دستورالعمل اين سه ماه:
- عليكم بالفرائض في أحسن أوقاتها! دستورالعمل آن است كه نمازهای واجب را در بهترين اوقات خودش انجام دهيد همراه نوافل آن! (كه مجموعاً پنجاه و يك ركعت میشود، اگر نتوانستيد چهل و چهار ركعت) و اگر شواغل دنيا شما را منع كردند، صلاة أوّابين را كه همان نماز ظهر است، ترك نكنيد، چون خيلی اهمّيّت دارد! خصوص نماز ظهر خيلی اهميت دارد و آن بواسطه وقت آن و خصوصيت و موقعيت آن در بين اوقات ديگر است! و «صلاة وسطی» را كه در قرآن آمده، تفسير به نماز ظهر كردهاند، و «صلاة اوّابين» يعني آنها كه خيلی توجه به پروردگار دارند، يعنی رجوعكنندگان به خدا؛ زيرا رجوعكنندگان به خدا به آن تمسك میكنند.
- نوافل شب را هيچ چارهای نيست، مگر آنكه آنها را بهجا آوريد، نه خيال كنيد نماز شب ساقط است و آن سد سكندری است كه هيچ شكسته نمیشود! عجب از كسانی كه قصد دارند، دنبال كنند مرتبهای از كمال را در حالی كه شبها قيام نمیكنند؛ ما نشنيدهايم كسی به مرتبهای از كمال برسد، مگر به قيام شب و نماز شب.
- عليكم بقرائة القرآن! بر شما باد به قرائت قرآن كريم با صوت حزين و باآهنگ و غنا! يعنی با صدای خوش بخوان كه تو را تكان دهد و در روايات داريم كه قرآن را با تغنّی بخوانيد. امام زينالعابدين تغنّی به قرآن میكردند، اين تغنی در قرآن برای انسان بسيار مفيد است. بهطور كلی غنای صوتی حرام است و اين اصلاً در تحت غنای حرام نيست؛ زيرا غنای حرام آن است كه انسان را به سوی لهو و لعب بکشاند.
- بر تو باد زيارت مشهد أعظم در هر روز! (كه منظور از «مشهد أعظم» أميرالمؤمنين«ع» است، چون مرحوم قاضی در نجف بودهاند) و زيارت مساجد معظمه! (كه منظور كوفه و سهله است) و در بقيه مساجد عبادت خود را بهجا آوريد! چون مؤمن در مسجد مثل ماهی است در آب؛ همانطوری كه حيات ماهی به آب است، حيات مؤمن هم در مسجد است؛ ماهی را از آب بيرون اندازند، میميرد.
- بعد از نمازهای واجب تسبيح حضرت صديقه طاهره «س» را ترك نكنيد! زيرا كه آن ذكر كبيره شمرده شده و لااقل بعد از هر نماز يك بار بگوييد و اگر توانستيد دو يا سه بار بگوييد بهتر است.
- از لوازم مهم، دعا براي فرج حضرت حجت بقية الله الأعظم است در قنوت نماز وتر، و از آن گذشته در هر روز، و در جميع دعاها برای حضرت دعا كنيد.
- زيارت جامعه را روزهای جمعه بهجای آوريد! مقصود، زيارت جامعه معروف است: زيارت جامعه كبيره.
- قرآن كه میخوانيد، در اين سه ماه از يك جزء كمتر نباشد، در هر روز يك جزء.
- زيارت و ديدار برادران خود را زياد كنيد! (مقصود رفقای طريق هستند) خيلی آنها را زيارت كنيد و ببينيد؛ زيرا اينها هستند برادران طريقی شما كه در طريق و عقبات نفس و تنگناها كه انسان گير میكند، كمك انسان میكنند و نجات میدهند.
#سیدمحمدحسین_حسینی_طهرانی
#مطلع_انوار
انتشارات مکتب وحی
جلد ۲، برگزیده از صفحات ۱۰۵ تا ۱۱۳.
#سیدعلی_قاضی
@Ab_o_Atash
✳ مردی که ظهور کرد تا غیبت را باور کنیم!
#خمینی آخرین تجلی ذوالفقار بود: مردی که با ابروانش خیبرهای زمان را درهم میشکست؛ مردی که با لبهایش سماع میکرد. مردی که ظهور کرد تا غیبت را باور کنیم. مردی که سلمان فارسی را به همه زبانها ترجمه کرد. مردی که با اباذر برادر بود، اما با اباسیم میانهای نداشت. مردی که با خون، شمشیر را به زانو درآورد. مردی که با بارانهای موسمیِ نیایش، پایانِ خشکسالیِ تفسیر بود. مردی که در بازارها، تجلی فروخت و به خیابانهای ما پرچم هدیه داد. مردی که ما را به خودکفایی موجها رساند. مردی که کشاورزی آخرت را رونق داد. مردی که ما را به اوایل آخرالزمان رساند. مردی که کاسههای ترکخورده نیت را از عرفان ناب کوهپایههای پرستش پُر کرد و ما را به آب و هوای اهورایی عادت داد.
#احمد_عزیزی
#به_امامت_رؤیا
#یک_لیوان_شطح_داغ
(چاپ چهارم، تهران: انتشارات کتاب نیستان، ۱۳۹۰)
صفحات ۶۷ تا ۶۹.
@Ab_o_Atash
✳ متأسف نیستیم...
من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف میکنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه کشور به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشتهاند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن براحتی از میان نمیرود، گر چه در آنموقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی آمریکای جهانخوار قناعت نمیکنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادّعا هنری ندارند. امروز هیچ تأسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند. انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها میخوریم.
آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا «مرگ بر آمریکا» گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری میکنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی دادهاید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کردهایم و صدها چرای دیگر. و نکته مهم در این رابطه اینکه نباید تحت تأثیر ترحمهای بیجا و بیمورد نسبت به دشمنان خدا و مخالفین و متخلفین نظام، بهگونهای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمیدانم که معتقدم دشمنان از آن بهره میبرند.
من به آنهایی که دستشان به رادیو تلویزیون و مطبوعات میرسد و چه بسا حرفهای دیگران را میزنند صریحاً اعلام میکنم:
⬅️ تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرالها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بیپناه را از بین ببرند، تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد، تا من هستم دست ایادی آمریکا و شوروی را در تمام زمینهها کوتاه میکنم و اطمینان کامل دارم که تمامی مردم در اصول همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی خود هستند که علاوه بر دهها و صدها صحنه اعلام حضور و آمادگی خود امسال نیز در راهپیمایی ۲۲بهمن حقیقت آمادگی کامل خویش را به جهانیان نشان دادند و واقعاً دشمنان انقلاب را شگفتزده کردند که تا کجا حاضر به فداکاریاند. من در اینجا خود را شرمنده و کوچکتر از آن میدانم که زبان به وصف و تقدیر از آنان بگشایم.
خداوند پاداش عظیم اینهمه اخلاص و رشد و بندگی را خواهد داد ولی به آنان که ناآگاهانه مردم شریف و عزیز ما را متهم به رویگردانی از اصول و انقلاب و روحانیت میکنند سفارش و نصیحت میکنم که در گفتار و کلمات و نوشتهها با دقت و مطالعه عمل کنند و برداشتها و تصورات نابجای خود را به حساب انقلاب و مردم نگذارند.
#سید_روحالله_موسوی_خمینی
جلد ۲۱، صفحات ۲۸۵ و ۲۸۶.
#صحیفه_امام
#منشور_روحانیت
@Ab_o_Atash
✳️ مانند یک پیامبر
۱۷ سالم بود که تصویر مردی با چشمانی نافذ به مانند پیامبر در تلویزیونهای دنیا منتشر شد؛ نام او #خمینی بود.
من سی سال پس از او رئیسجمهور شدم اما فهمیدم مهمترین چالشهای دوره ریاستم بر قدرتمندترین کشور دنیا، ریشه در انقلاب او دارد.
#باراک_اوباما
#سرزمین_موعود
#زهرا_چفلکی
#فاطمه_حسینبیگ
نشر روزگار
@Ab_o_Atash
✳️ اصلاح يک تعبیر نادرست
آقای حاجآقا رضا صدر میفرمود: «برای نامبردن پیامبر خاتم حضرت محمّد صلیالله علیه و آله، از تعبير رایج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتمالأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسول خدا» یا «رسولالله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن، شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»
مرحوم علّامه حاج سیّد محمّدعلی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييد اين مطلب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت صلیالله علیه و آله، تعبیر به «پیغمبر اسلام»، «پیغمبر گرامی اسلام»، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسولالله»، «ولكن رسولالله و خاتمالنبيين» است و در اذان میگوییم «أشهد أن محمداً رسولالله».
درحقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان بهکار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسولالله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالتپناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیمقرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عربزبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمیمرتبت صلىالله عليه و آله را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشفالغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی رضوانالله عليهم، معالأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر، از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق، آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی، مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود اما غفلت اذهان، مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
#سیدموسی_شبیری_زنجانی
#جرعهای_از_دریا
ج ۴، ص ۶۴۵.
@Ab_o_Atash
✳️ اجازه ندادم به مشروبفروشیها تعرض شود!
در مورد تخریب و آتش زدن امـاکن دولتی، سینماها، ادارات، بانکها و حتی مشروبفروشیها، نظر خاصی داشتم و بشـدت بـا ایـن اقـدام مخالف بودم. هنگام سخنرانی برای مردم، کاملاً توضیح میدادم و از آنها میخواستم که بههیچوجه مکان یا ماشین مردم را آتش نزنند و صدمهای نرسانند.
بخصوص اعتقاد راسخ داشتم و میگفتم امروز و فردا، انقلاب اسلامی پیروز خواهد شد و ما هـرچـه تخریب کنیم، به ضرر خودمان خواهد بود. بایستی حکومت اسلامی فردا، دوباره آنها را از بیتالمال بازسازی بکند. در این مورد سایر علمای شهر نیز با حقیر همعقیده بودند.
در تظاهرات و راهپیماییها وقتی به یک سینما و مشروبفروشی و یا ادارات مهم میرسیدیم، من میرفتم جلوی آن میایستادم تا تظاهرکنندگان کاملاً از جلوی آن عبور میکردند. بعد دوباره خـودم را بـه صـف مـقـدم راهپیمایان میرساندم.
اغلب مشروبفروشیهای ارومیه متعلق به برادران مسیحی ما بود و در دین آنان هم شراب حرام نیست. به تصور خودشان، من از حيث عدم تعرض به این مغازهها بیشتر از اماکن دولتی حساسیت داشتم. وقتی مورد اعتراض برخی هم قرار میگرفتم، میگفتم انشاءالله وقتی جمهوری اسلامی برقرار شد برادران مسیحی ما به احترام این حکومت شغل خود را تغییر میدهند و انصافاً هم همینطور شد و ما با آنها مشکلی پیدا نکردیم...
تا آنجایی که قدرت و توان داشتم، از این امور بشدت جلوگیری میکردم و انصافاً مردم نیز به توصیهها گوش میدادند. البته گاهی هم کنترل از دست ما خارج میشد و در این هنگام برخی گروهها مانند چریکهای فدایی خلق، مجاهدین خلق و تودهایها وارد میدان میشدند و اغلب آنها به اینجور تخریبها اقدام میکردند و یا ایادی رژیم برای بدنام کردن پیروان امام خمینی به اینگونه تخریبها دست میزدند.
در همان ایام یک روز - خدا مقامش را عالی کند- شهید آقامهدی باکری نزد من آمد و از سوی برادرش رضا باکری پیامی آورد. بعضی از اعضای گروههای چپی بهوسیلهٔ او برایم پیام فرستاده بودند که اگر فلانی اجازه بدهد ما کارخانهٔ مشروبسازی پاکدیس را به آتش بکشیم و ساختمانش را هم با بولدوزر تخریب کنیم. آنها پیام را بهوسیلهٔ آقارضا داده بودند، او هم خودش نیاورده و از طریق برادرش آقامهدی به من رسانده بود. وقتی آقامهدی موضوع را از طرف آنان مطرح کرد، گفتم: نخیر، مـن چـنيـن اجـازههایی را نمیتوانم بدهم.
بعد هم برای آقامهدی و نیز همانشب در مسجد برای مردم مطرح کرده و توضیح دادم و گفتم: این کارخانه در آیندهٔ نزدیک مورد نیاز مبرم ما خواهد شد. امروز اگرچه از آن شراب تولید میشود، اما فردا ما میتوانیم از این کارخانه بهجای شراب خوراکیها و آشامیدنیهای حلال دیگر از قبیل آب انگور، آب سیب، عـرق بیدمشک تولید بکنیم و اگر بخواهیم محصولات خود را توسعه دهیم. به چند کارخانهٔ دیگر هم نیاز پیدا خواهیم کرد.
حتی جنبهٔ فقهی آن را توضیح دادم و گفتم این کارخانه مانند آلتهای مشترکه در حرام و حلال است و قابلیت استفاده در هر دو مورد را دارد و ما انشاءالله از این کارخانه در موارد جایز و حلال بهرهبرداری خواهیم کرد.
سپس به آقامهدی گفتم: شما اسامی و محل کار و فعالیت این آقایان را یادداشت کنید و به من بدهید و از قول من نیز به آنها بگویید که هیچ حق ندارید به چنین کاری دست بزنید و الا با من طرف هستید.
#غلامرضا_حسنی
#خاطرات_حجتالاسلام_حسنی_امامجمعه_ارومیه
#عبدالرحیم_اباذری
(چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۴)
صص ۱۱۹ - ۱۲۲.
@Ab_o_Atash
✳️ اولین کسی که گفت هر روزتان نوروز!
أتی عَلیٌ بِهَدیّةَ النَّیروز، فقالَ «علیهالسلام»: «ما هذا؟». قالوا: یا أمیرالمؤمنین! ألیومُ النَّیروز. فقال«ع»: «إصنَعوا لَنا کُلُّ یَومٍ نَیْروزاً».
برای علی«ع» هدیۀ نوروز آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند: ای امیرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید!
من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص۳۰۰ - وسائل الشیعة، ج۱۲، ص۲۱۳.
@Ab_o_Atash
✳️ آید بهار جانها...
بر طبق احادیث و روایات بسیار که بخشی از آنها را مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیحالجنان نقل کرده است، «نوروز» روز آغاز آفرینش، نخستین تابش خورشید و بارش باران، رویش گیاه، پیدایش و پیمان ازلی انسان نخستین با آفریدگار است. همچنین روز به ساحل رسیدن کشتی نوح، بتشکنی ابراهیم، فرود فرشته وحی آسمانی بر پیامبر اسلام، انتخاب پدر امت امیرالمؤمنین علی«ع» به ولایت و روز غدیر و در پایان، روز ظهور نجاتبخش بزرگ، قائم آل محمد«ص» است.
جالب این است که بر اساس آموزههای دینی، چنین نیست که یکی از پادشاهان از بین روزهای سال، نوروز را برای جشن پارسیان برگزیده و اسلام نیز برای تحبیب قلوب، تسلیم آن شده باشد! خیر؛ آهنگ روایات و احادیث چنین برداشتی را روا نمیدارد. نوروز در گفتار بزرگان دین، بسان روزهای فطر، غدیر و قربان، عیدی فراملی و متعلق به همگان است. اهل بیت«ع» نوروز را گاهی همسان ماه مبارک رمضان و با همان واژگان ستودهاند.
حضرت صادق «ع» در میانۀ یک نیایش، نوروز را به فضیلت، کرامت، شرافت و عظمت توصیف کرده و فرمودهاند: «بارِک لَنا فی یَومِنا هذا، ألّذی فَضَّلتَهُ وَ کَرَّمتَهُ وَ شَرَّفتَهُ وَ عَظَّمتَ خَطَرَهُ.»؛ همانند تعابیر دعای مشهور ماه مبارک رمضان: «هذا شَهرٌ عَظَّمتَهُ وَ کَرَّمتَهُ وَ شَرَّفتَهُ وَ فَضَّلتَهُ عَلی الشُّهور.»
در اینجا به نقل سخن دیگری از امام صادق«ع» به نقل از جلد چهاردهم بحارالأنوار بسنده میکنیم که گزینش نوروز را مربوط به پیش از آفرینش انسان میدانند. گویی نوروز شروع جهان است و با هستی آغاز شده است.
این در حالی است که هنوز راز نوروز آشکار نشده، همه پیامبران آسمانی و رهبران الهی چشم امید به نوروز داشتهاند. نوروز روز چیرگی روشنایی بر تاریکی، روز رهایی بشر، روز پیروزی انسان و روز ظهور امام زمان«عج» است.
این است که مردم بر اساس یک رسم خوب فطری، خانهها را به انتظار قدوم کسی که خواهد آمد میتکانند و بر سر راه او سبزه میگذارند، بهترین لباسهای خود را میپوشند، معطر میشوند، لبخند میزنند و شادند، حتی اگر این سخن امام صادق«ع» را نشنیده باشند که:
- ما مِن یَوم نیروز اِلّا وَ نَحنُ نَتَوَقَعُ فیهِ الفَرَجَ لِأنّهُ مِن أیّامنا وَ أیّام شیعَتُنا؛ حَفَظَتهُ العَجَم وَ ضَیّعتُموهُ أنتُم.
نوروز که میآید، ما منتظر فرج آل محمد«ص» هستیم، زیرا نوروز از روزهای ما و روزهای شیعیان ماست؛ شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند.
در زیارت حضرت مهدی«عج» هم میخوانیم: «السلامُ علیکَ یا رَبیعَ الأنام وَ نَضرَۀ الأیام»؛ سلام بر تو که چون باران بهاری هستی که بر همه موجودات میباری و سرسبزی و خرّمی روزگارانی.
شاید کمتر کسی بداند که برای اولین بار، علی «ع» در این روز به ایرانیانی که شیرینی و پالوده مخصوص به او تقدیم کردند، فرمود: «هر روزتان نوروز باد!»
#محمدعلی_معلی
[مدیرمسئول قبلی ماهنامه کیهان فرهنگی و سردبیر سابق روزنامه کیهان]
#آید_بهار_جانها
#نشریه_حرم
شماره ۶۳۹، چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
صفحه ۵.
@Ab_o_Atash
✳️ یک اقیانوس نور!
صورت ملکوتی بعضی اعمال، نور مطلق است؛ یک لحظه صبر، یک دقیقه سکوت، یک لبخند تبدیل میشود به یک اقیانوس نور.
#شهاب_دین
برشهایی از زندگانی آیتالله سید شهابالدین مرعشی نجفی
صفحه ۴۷.
@Ab_o_Atash
✳️ گلهای صلوات...
از مرحوم علامه طباطبایی «قدس سرّه» سؤال کردند که «معصوم به درود و صلوات نیازی ندارد، پس چرا باید بر او صلوات بفرستیم؟» ایشان فرمودند: صلواتی که ما میفرستیم، اولاً از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم؛ بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش علیهم السلام رحمت ویژه بفرستد. ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند، ولی به ذات اقدس اله نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آنان نازل شود.
ما با این صلوات، خود را به این خاندان نزدیک میکنیم. مانند آن که باغبانی که در باغی که همهٔ گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است، کار میکند و از صاحب باغ حقوق میگیرد، روز عید یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد. آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ میشود یا نه؟ مسلماً میشود. این عمل نشانهٔ ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند و إلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم؛ بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید، و همین عرض ادب برای ما تقرب است.
#عبدالله_جوادی_آملی
#توصیهها_پرسشها_و_پاسخها
صفحه ۷۸.
@Ab_o_Atash
✳️ اللهُمَّ اِنَّكَ تَدْعُوني فَاُوَلّي عَنْكَ
وَتَتَحَبَّبُ اِلَيَّ فَاَتَبَغَّضُ اِلَيْك.
َ
پروردگار عزیزم!
تو مرا میخوانی و من از تو روی میگردانم!
و با من دوستی میورزی و من با تو دشمنی میكنم!
وَتَتَوَدَّدُ اِلَيَّ فَلا اَقْبَلُ مِنْكَ
كَاَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْك.
َ
به من محبّت میکنی و از تو نمیپذيرم!
گویيا من بر تو منّت دارم!
فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لي
وَالاِْحْسانِ اِلَيَّ
وَالتَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَكَرَمِك.
َ
با همه اينها، چيزی تو را باز نمیدارد از رحمت و احسان بر من
و تفضّل به جود و كرمت بر من.
فَارْحَمَ عَبْدَكَ الْجاهِلَ
وَجُدْ عَلَيْهِ بِفَضْلِ اِحْسانِكَ
اِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ.
پس بر بنده نادانت رحم كن
و با فزونی احسانت بر او جود آور
زيرا تو بخشنده كريمی.
#دعای_افتتاح
#مفاتیح_الجنان
#محدث_قمی
کتابفروشی علمیه اسلامیه
صفحه ۲۴۵.
@Ab_o_Atash
✳️ اَرزَندگیِ شب قدر
در روایتی است:
قال رسول الله «صلیالله علیه و آله»:
قال موسی «علیهالسلام»:
حضرت موسی «ع» به خداوند عرض میکند:
إلَهِي أُرِيدُ قُرْبَكَ
خدایا! #قرب تو را می خواهم. این مقامات معنوی است.
قَالَ قُرْبِي لِمَنِ اسْتَيْقَظَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ
خداوند به او فرمود: اگر قرب مرا میخواهی شب قدر بیدار باش!
قالَ إِلَهِي أُرِيدُ رَحْمَتَكَ
عرض میکند: خدایا! #رحمت تو را میخواهم.
قَالَ رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ
رحمت من برای کسی است که در شب قدر به تنگدستان ترحم کند.
قالَ إِلَهِي أُرِيدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ
عرض میکند: خدایا! میخواهم از #صراط براحتی عبور کنم و نلغزم.
قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَيْلَةَ الْقَدْرِ
خداوند میفرماید: این برای کسی است که در شب قدر در راه من صدقهای بدهد و انفاقی بکند.
قالَ إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا
عرض میکند: خدایا! من از درختهای #بهشت و میوههای آن میخواهم.
قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
این برای کسی است که در شب قدر #تسبیح من را بگوید.
قالَ إِلَهِي أُرِيدُ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ
خدایا! من رهایی از آتش میخواهم.
قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
این برای کسی است که در شب قدر #استغفار کند.
قالَ إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ
خدایا! #رضا ی تو را میخواهم.
قَالَ رِضَايَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
خداوند به او میفرماید: رضای من نسبت به کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بخواند.
از مجموعه این روایت به دست میآید که شب قدر در بین جمیع ایام سال یک امتیاز خاص دارد. به خاطر اینکه ضریب اعمال و سیر مقامات را بالا میبرد.
#مجتبی_تهرانی
#ادب_نبوی
انتشارات مؤسسهٔ فرهنگی پژوهشی مصابیحالهدی
صفحه ۲۴.
شب قدر سال ۱۳۷۳.
@Ab_o_Atash
✳️ تندروی و کندروی
وَ قَالَ «علیهالسلام»: لَا [يُرَى الْجَاهِلُ] تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً.
و فرمود: جاهل را نمیبینی [جاهل دیده نمیشود] که یا افراط میکند یا تفریط.
#علی_بن_ابیطالب «علیهالسلام»
#نهجالبلاغه
حکمت ۷۰.
@Ab_o_Atash
✳ جواب بیادبی آقای هاشمی را سه سال بعد دادم!
... اما با مقامات کار کردم و دیگر با همه کار کردهام. منتها بعضیها را همانموقع و بعضیها را گذاشتهام سرد شود. مثلاً آقای هاشمی یک روز در نمازجمعه گفتند: «این غربیها مثل #گاو تحلیل میکنند.» خیلی به من برخورد. خیلی هم دلم سوخت که یک رئیسجمهور روحانی عزیز نویسنده، بیاد یک چنین حرفی بزند. مثل این حرف را ایشان باز هم گفته بود.
یک روزی هم در نماز جمعه، که اتفاقاً بعضی از این سفرای خارجی هم بودند، گفت: «... #خر را بسته بودند...». بعضی لاییها برادران روحانی خیلی میدهند ماشاءالله. ولی این یکی خیلی اذیتم کرد. گفتم من یک جوری بایستی جواب ایشان را بدهم.
دو سه سالی گذشت. روزنامه جمهوری اسلامی مقاله نوشت سر چی بود نمیدانم. نوشت باز هم این غربیها مثل #گاو تحلیل کردند. من بلافاصله نوشتم: #ادب ندارند. اگر ادب داشتند مثل #آدم تحلیل میکردند.
این دو کلمه حرف حساب، آقا گفته بود: زده به رفیق ما. با سه سال فاصله که در حافظه مردم دیگر نبود جرئت کردیم از این شیطنتها بکنیم!
#کیومرث_صابری
#گل_آقا
#خاطرات_کیومرث_صابری
(چاپ اول، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج [وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی]، ۱۳۸۶)
صفحات ۶۲ و ۶۳.
#اکبر_هاشمی_رفسنجانی
@Ab_o_Atash