eitaa logo
ابرفقه
672 دنبال‌کننده
391 عکس
331 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): عقل‌ها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلب‌ها، قلبها امامان حس‌ها و حسها امامان عضوها العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺متناقض‌نماترین سخن امیرالمؤمنین (ع) امیرالمؤمنین (ع): دوستان تو ٣ دسته‌اند: دوست تو، دوستِ دوست تو و «دشمنِ دشمن تو». ◼️تناقض‌نمایی اگر این سخن درست باشد در نمودار سه گوش بالا (آ، ب، ج) همزمان با اینکه هر سه با هم دشمنند، هر سه نیز با هم دوست هستند، چون هر یک دشمنِ دشمن دیگری است. این یک تناقض‌نمایی شگفت است. 🔺تبیین علامه مطهری: «علت اینکه دشمن دشمن به‌منزله دوست خوانده شده، این است که دشمن‌ را ضعیف می‌کند و دست وی را می‌بندد و از این راه به انسان کمک می‌کند». ده گفتار، ١، ۴٩. 📚تبیین دقیق «دشمنِ دشمنِ تو» امیرالمؤمنین می‌فرماید «دشمن دشمن تو» دوست تو است و این سخن، درست است؛ زیرا امام (ع) نمی‌فرماید آن کس که «دشمن دشمن خودش» است، دوست تو است! در نمودار سه‌گوش بالا، هر یک از سه رأس مثلث، دشمن رأس دیگر است ولی هیچکدام «دشمن دشمن رأس دیگر» نیست؛ بلکه دشمنِ دشمن خودش است. یعنی راز دشمنی هر رأس با رأس دیگر، دشمنی خودش با آن رأس است؛ نه دشمنی با دشمن رأس دیگر. پس، اگر کسی از آن‌رو که دیگری با تو دشمن است و به تو آسیب می‌زند، با وی دشمنی کند، او دوست توست و این معنای سخن دقیق امیرالمؤمنین است. 🖤تسلیت شهادت امیرالمؤمنین (ع) به امام زمان (عج) و رهبر و مردم
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی. ✍ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز. ✏️ شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهی‌اند. ✏️ سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی. والسلام علی عبادالله الصالحین سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📚نقد «اسرائیل می‌خواهد ایران را به جنگ بکشاند» ◼️چه کسی صلاحیت دادن راهبرد دارد؟ در هر مساله‌ای یا باید عالم بود یا از عالم تقلید کرد. در مسائل حیاتی جهان و حیاتی غزه نیز (الحوادثُ الواقعة)، تنها ولیّ فقیه صلاحیت تعیین راهبرد دارد؛ نه کسی مانند حداد عادل یا حتی فقیهان، نظامیان و سید حسن نصرالله! وظیفه دیگران جهاد تبیین فرمان رهبر یا کاربست آن است؛ نه نظریه‌پردازی راهبردی! ◼️راهبرد رهبر چه بوده است؟ برخی می‌گویند که ما به مسئولان اعتماد داریم و آنچه رخ می‌دهد حتما نظر رهبر است! وگرنه رهبر باید اعتراض کند! آیا رهبر از آغاز، در این رخداد بسیار پیچیده چیزی نگفته است؟ و امامت را رها کرده است که اگر در ادامه نظری دارد بگوید؟ آیا رهبر بارها چیزهای مهمی را به مسئولان نگفته است که برخی به آنها عمل نکرده‌اند؟ پس نمی‌توان گفت که چون مسئولان چنین می‌کنند پس نظر رهبر هم همین است؛ چنانکه امام خمینی فرمود که اگر به من باشد اولین ناو آمریکا که به خلیج فارس بیاید را می‌زنم ولی مسئولان کشوری و لشکری چنین نکردند. آیا می‌توان گفت که نظر امام، همانند عمل مسئولان بوده است؟ رهبرمان راهبرد «بیتابی مهارناپذیر گروه‌های مقاومت» را اعلان کرد! چرا می‌گوییم که رهبر چیزی نگفته و اگر رهبر مخالفتی دارد، باید اعلام کند؟ آره برخی آقایان راهبرد رهبر را بازگو نکردند، گفتمان نکردن و مطالبه نکردند؛ چنانکه گویی یادشان رفته است! ◼️میزان عمل به راهبرد رهبر در میان گروه‌های مقاومت تنها گروهی که راهبرد «بیتابی مهارناپذیر» را به خوبی دنبال کرد، دولت انصارالله یمن بود و رهبر هم آشکارا و به خوبی، یمن را ستود و گفت که یمن چون از خدا می‌ترسد، از غیرخدا و آمریکا نمی‌ترسد. ولی ما ستایشی از رهبرمان درباره حزب‌الله لبنان نشنیدیم؛ با اینکه شاید شمار شهدای آنان بیش از شهدای انصارالله بوده. افزون بر اینکه سید حسن آشکارا گفت که ما بیتابی مهارناپذیر را به کار نخواهیم برد؛ مگر این که اسرائیل به مرزهای لبنان حمله کند. کار به جایی رسید که یحیی سنوار، آشکارا از گروههای مقاومت یاری خواست! درباره بیتابی مردم نیز مسئولان کشور، بستر بهینه برای آشکار شدن این بیتابی را فراهم نکردند. این مساله هنگامی برجسته می‌شود که داستان زدن «عین‌الأسد» رهبر فرمود که بیتابی مردم سوخت موشکها بود. ◼️مراتب ایمان گروه‌های مقاومت امام صادق (ع) در ١٣٠٠ سال پیش فرمود که پرچم یمن در آخرالزمان هدایت‌آورترین پرچم است (ليس فیها رایةٌ بِأَهدَى مِن رایةِ اَلیمانیّ). اکنون نیز آزادگان جهان دلخوش به کارهای یمن هستند و رهبر هم پس از ستایش بسیار انصارالله، دعاکردند که مجاهدتهای یمن دنبال شود تا پیروز به سرانجام برسد. با این روی، حزب‌الله هم مؤمن است؛ چنانکه در زمان پیامبر (ص) نیز برخی در یک زمان مؤمن‌تر بودند و ٢٠ رزمنده پایورزِ آنها، بر ٢٠٠ نفر از دشمن پیروز می‌شد؛ یعنی ١ بر ١٠ (إِن يَكُن مِنکُم عِشرونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِائَتَين) و در دنباله راه، ایمان آنان کاسته شد و خدا فرمود که اینک هر ١٠٠ رزمنده پایورز، بر ٢٠٠ نفر پیروز می‌شود؛ یعنی تنها ١ بر ٢: «الآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنکُم و عَلِمَ أَنَّ فیکم ضَعفًا فَإِن یَکُن مِنکُم مِائَةٌ صابِرَةٌ یَغلِبوا مِائَتَین» حزب‌الله اکنون از نگاه توان نظامی و سیاسی و بهانه ورود به «نبردِ بیتابانه مهارناپذیر»، جایگاهی چند برابر بهتر از سال ٢٠٠۶ دارد؛ ولی کارهای وی در این ۶ ماه از تجاوز اسرائیل، حتی به اعلان یک ستایش رهبر از آنان نینجامید. ◼️نقد پندار«اسرائیل می‌خواهد ایران را به جنگ بکشد» برخی می‌گویند اسرائیل برنامه دارد که ایران را به جنگ بکشاند! پس هر چه می‌زند، واکنش بازدارنده نکنید! ما این ادعا را در سخنان رهبر نیافتیم و از این رو برای ما ارزشی ندارد؛ بلکه رهبر در ۴ روز پیش از توفان اقصی بگونه‌ای اشاره فرمود که اسرائیل بیش از همیشه در موضع ضعف است. از سویی ویژگیهای سرزمینی اسرائیل با انجام جنگ گسترده و مهارناپذیر، در معرض نابودی می‌افتد. پس چگونه می‌توان گفت که اسرائیل به دنبال کشیدن ایران به یک جنگ بزرگ است؟ درباره آمریکا نیز باید دانست که در زمان حسن روحانی، تلاش زیادی برای ترساندن ایران از آمریکا و امتیاز دادن از راه مذاکره انجام شد تا اینکه رهبر فرمود: «جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد». آمریکا از درون دچار گسل ژرف و گسترده (ملی‌گرایی ترامپی و گلوبالیزم بایدنی) است و رقیب آمریکا؛ یعنی چین، روسیه و ایران نیز از گذشته قویتر شده‌اند و اکنون نیز آمریکا در نزدیک انتخابات بسیار حساسی است و شرایط برای ورود به یک جنگ فراگیر را ندارد. به هر روی هر کس که بجز رهبر، راهبرد از خود بیرون بدهد، رقیب رهبر و اغواگر فضای جامعه است؛ نه در پی جهاد تبیین درباره سخن رهبر: «گرم است به‌هم پشت رقیبان پی قتلم» 🔺سلام بر فقه ولایی و وای از پندارهای نامشروع رقبای رهبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ولیّ‌امر: به‌هیچ وجه، نگذارید سپاه پیر و محافظه‌کار بشود!
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تذکر جدی دیگر رهبر انقلاب به مدیران: ▪️ رهبر انقلاب: محبوبیت‌طلبی و به فکر مناصب آینده بودن، برکت را از کار مسئولین می‌برد/ هر لحظه کار برای رفاه مردم و پیشرفت کشور کار الهی است ▪️‌ رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار رمضانی مسئولان نظام: بعضی از موانع در اقتصاد هم انصافاً موانع درونی خود ماست. کم‌کاری و بی‌دقتی داریم مثلاً یک مواردی و کم‌انگیزگی نشان میدهیم. گاهی دچار آفتهای شخصی میشویم، دچار آفتهای روحی میشویم. ▪️ مدیر اگر به فکر محبوبیت‌طلبی باشد، به فکر جلوه‌کردن در چشم افراد باشد، مسئله‌ی کار را، اهمیت کار را در نظر نگیرد، خب این ضربه میزند دیگر. اینها برکت کار را از بین میبرد. ▪️ یا به فکر مناصب آینده باشد.یا به فکر مناصب آینده باشد. اگر امروز در یک منصبی قرار داریم، جوری حرکت کنیم که خودمان را آماده کنیم برای یک منصب بالاتر. خب این ضربه میزند. این جور فکر کردن، این جور کار کردن، این جور حرکت کردن ضربه میزند. برکت کار را از بین میبرد. ▪️‌ باید توجه داشته باشیم به اینکه هر لحظه‌ی کاری که انجام میدهیم، اگر چنانچه برای مردم باشد، برای رفاه مردم باشد، برای پیشرفت کشور باشد، این کار، کار الهی است، این نیت، نیت الهی است. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 🔴 👇 @bidariymelat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺لغزش سخن انتخاباتی آیةالله اعرافی در نماز جمعه ◾️سخن آ. اعرافی از همه کسانی که برای وظیفه ملی، اسلامی و انقلابی پای صندوق رای آمده‌اند تشکر می‌کنیم؛ آنهایی هم که نیامده‌اند «حقشان بوده» اما بیندیشند که آمدن آنها مایه اقتدار بیشتر خواهد شد. ◾️لغزش این سخن میان «واجب دانستن» انتخابات و ادعای «آنها هم که شرکت نکرده‌اند، حقشان بوده» ناسازگاری است. ولی اگر گفته بودند آنها که نیامدند، «حق داشتند» و «حق داشتن» را بمعنای «قابل فهم بودن رأی ندادن» به سبب «فشار اقتصادی و رسانه‌ای» گرفته بودند، آن گفته، قابل توجیه بود. 👈ولی آ. اعرافی با لحنی ویژه می‌گوید: آنها هم که نیامده‌اند، «حق شان بوده». ازینرو این ادعا، با «واجب دانستن» انتخابات سازگاری ندارد. نمی‌شود هم انتخابات واجب باشد و هم «رای‌ندادن حق کسی» باشد. ◾️بازخوانی فنی سخن آ. اعرافی ادبیات صریح ولیّ‌امر درباره حکم رای‌دادن، «واجب» بودن آن است. اکنون باید دید که واژه «وظیفه» که آ. اعرافی بکاربردند و آن هم در ادبیات گفتگو با «عرف مردم» در نماز جمعه، چه معنایی دارد: دهخدا در معنای نخست از واژه «وظیفه» می‌نویسد: «آنچه اجرای آن شرعا یا عرفا در عهده کسی باشد». یعنی گاهی واژه وظیفه معنای مسئولیت‌پذیری عرفی دارد؛ مانند اینکه از کسی بپرسند: چرا خیابان را تمیز می‌کنی؟ و او بگوید چون تمیز نگه‌داشتن شهر وظیفه هر شهروندی است! بی‌گمان این سخن از نگاه عرف، درست است و وظیفه هم به معنای مسئولیت عرفی بکار رفته؛ نه واجب شرعی! ◾️معنای سخن آ. اعرافی رای‌دادن، عرفاً وظیفه اسلامی و ملی است؛ ولی اگر کسی به این وظیفه عمل نکرد، حق او است و ترک واجب نکرده!
هدایت شده از حمید رسایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌙 رهبر انقلاب، امروز عصر در دیدار رمضانی مسئولان نظام: به چالش تحمیلی حجاب باید از ابعاد فقهی و قانونی و ملاحظات جانبی آن نگریسته شود. مسئولان بخش‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند. ۱۴۰۳/۱/۱۵ 👈 حمید رسایی: امیدوارم نظر قاطع و صریح رهبر انقلاب در خصوص موضوع حجاب برای بار چندم، فصل الخطاب خواص و مسئولان در قوای مختلف و نهادهای حاکمیتی باشد که متاسفانه برخی از آنها گاهی نظرات خود را به عنوان نظرات پنهان رهبری به دیگران دیکته می‌کنند. این موضع صریح و شفاف، بار خستگی مجاهدات سال‌های اخیر جریان انقلابی دلسوز و مظلوم را که گاها متهم به دوگانه‌سازی باطل می‌شدند را از روی دوش آنها برمی‌دارد. 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 @www_rasaee_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بایستگی توبه مسئولان و خواص از سرپیچیِ فرمان رهبر شوربختانه هم درباره «قتلگاه» فضای مجازی و هم درباره «عفاف و حجاب»، برخی مسئولان از دستور اسلام (فرمان ولیّ‌امر) سرپیچیده‌اند. شگفت اینکه رهبرمان «حرکت نظامی» را نیز از باب مثال، یادآور می‌شوند. ◼️امام خامنه‌ای: گناه اجتماعی که انجام می‌گیرد افراد جامعه یا آن کسانی که مؤثر در تولید این گناه هستند، در «ایجاد وضعیت موثر هستند» باید توبه کنند! باید استفار کنند! ◼️شما مدیران کشور هستید، مسائل ما، رفتارهای ما، کارهای ما، گفتارهای ما، موضعگیری‌های ما در وضع کشور اثر می‌گذارد. باید خطای خودمان را بشناسیم و بدانیم که خطا کردیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم از خطا برگردیم. 🌻استغفار و توبه ما، کشور را قوی می‌کند: یَزِدکُم قُوةً إلی قُوَّتکم! 🚨ما ممکنه فرضاً در یک مساله فرهنگی، سیاسی یا یک حرکت نظامی خطایی کرده باشیم؛ استغفارش به این است که برگردیم و اصلاح کنیم و تبعاتی را که بر این خطای ما مترتب شده، جبران کنیم. 🔺نمونه‌کاوی زیر برپایه سخنان رهبر 👈ادامه راه کنونی حوزه: استحاله فرهنگی و سیلی به اسلام 👈«ضعف» هر سه «قوه» درباره فضای مجازی (رایاسپهر) 👈دستور رهبر به سپاه برای کاربست تجربه کمیته انقلاب؛ گویا به سرانجام نرسیده 👈قتلگاهِ «محافظه‌کاری»، مادر قتلگاه فضای مجازی 👈رهبر به هیئت دولت رئیسی: «ما مکرر گفته‌ایم که اولویّت اصلی کشور عبارت است از اقتصاد و فرهنگ؛ این دو اولویّتهای اصلی‌اند»
هدایت شده از سید احمد فقیهی
📣📣📣📣📣📣📣📣 بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به وخامت حال استاد فقیهی از تمام عزیزانی که قادر هستند خواهشمندیم امشب یک حدیث کساء جهت سلامتی استاد قرائت بفرمایند نکته: نیازی به اطلاع رسانی نیست
📚 ابرفقه شیعه‌زادگی و وهابی‌زادگی ◼️شبهه بدنه مردمی که از خانواده و جامعه شیعه‌اند، شیعه هستند و بدنه مردمی که از خانواده و جامعه وهابی‌اند، وهابی هستند. چرا برخی در زمان فرمانروایی حق و برخی در زمانه فرمانروایی اهریمنی، زاده شده‌اند؟ می‌بینیم که بدنه هر یک از این دو گروه، همسو با خانواده، جامعه و زمانه خویش هستند؛ نه پیرو تحقیق و گزینش آگاهانه. پس این دو گروه (شیعه- وهابی) چه فرقی با هم دارند؟ ◼️روشن‌سازی ابرفقهیِ «عقلی» خوشبختی برپایه گوهر هر کس (عقل) است؛ نه اعتقادات وی (الانسان بعقله). عقل غیر از فکر و بلکه امام فکر است (عقلها امامان فکرهایند، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها. کراجکی، کنز، ١، ٢٠٠) از این‌رو اعتقادات (فکریات) عنصر تعیین‌کننده نیست؛ تا اعتقاد شیعی برابر با بهشت و اعتقاد غیرشیعی برابر با دوزخ باشد. چون بسا باشد که برخی از سر گمراه‌گری جامعه، دچار استضعاف در اعتقادات باشند؛ چنانکه امام خمینی در کتاب البیع گفته‌اند. ◼️روشن‌سازی ابرفقهیِ «تعقلی» «تعقل» یعنی همه لایه‌های نظام (عقل، فکر، قلب، حس، عضو) با هم بسوی خوبی‌ها بروند. در این نگاه، اعتقاد درست (تشیع اعتقدی) هم طبعاً ارزش حیاتی دارد؛ هر چند که لزوماً چنین ارزشی ندارد. در این نگاه، آن تبیین امام خمینی (ابرفقهیِ عقلی)، دچار یک تنگنای نسبی می‌شود و پاسخ شبهه اصلی این نوشته نیز چیز دیگری می‌شود: 👈پاسخ ابرفقهی تعقلی به شبهه خدا چون می‌داند که پیغمبران و اهل‌بیت (ع)، در آینده که آفریده می شوند در پی آنند تا با خواست خودشان، خوب‌ترین باشند، آنان را از آغاز، از هر روی، بهینه می‌آفریند؛ از خاک بهینه، در زمان بهینه و در مکان بهینه! شیعه بودن آنکه در زمان و مکان شیعه آفریده می‌شود، از همین رو است و این یعنی «السعیدُ سعیدٌ فی بطن امّه» و این به هیچ روی، جبر نیست! «... شَرَطتَ علیهم الزهدَ فی درَجاتِ هذه الدنیا الدنیة ... فشَرَطوا لک ذلک و عَلِمتَ منهم الوفاءَ به فقَبِلتَهم و قَرّبتَهم ... و أهبَطتَ علیهم ملائکتَک و کَرّمتَهم بِوحیِک» از آنان پیمان زهد گرفتی و آنان پذیرفتند و دانستی که آنان پیمان‌شان را می‌گزارند، پس آنان را از همان آغاز برای جایگاه امامی و پیغمبری برافراشتی. امام حسین (ع) نیز در دعای عرفه می‌فرماید: «فلَم‌أَزَل ظاعِناً مِن صُلبٍ إلى رحِم ... لَم تُخرِجنى لِرأفتِکَ بی ... فى دَولةِ أئمةِ الکفر» همواره در روزگاران گذشته، از پُشتی به زهدانی کوچنده بودم و تو از روی مهر و نازکی و نیکیت با من، مرا در فرمانروایی پیشوایان کفر، به گیتی نیاوردی؛ بلکه از سر مهر و نرمشت بر من، مرا هنگامی به گیتی آوردی که پیشتر بستر راهنماییت را گستردی و مرا بر پذیرش آن نرم کردی. «... ثم إِذْ خَلقتَنى من خیرِ الثرىٰ: با نهادن شناختت در دلم، پذیرش خواسته‌ات را بر من بایسته کردی و مرا با شگفتی‌های چاره‌سازت بهوش کردی ... و مرا دریابنده‌ی آورده‌های پیامبرانت ساختی و ... از این‌رو، مرا از برترین خاک آفریدی، برایم بهره‌ای را بدون دیگر بهره‌ها نپسندیدی تا همه بهره‌ها را به من رساندی و همه آسیب‌ها را از من دور کردی» 👈این تبیین امام حسین (ع)، تبیین بهره‌مندی بهینه همه لایه‌ها است؛ یعنی تبیین ابرفقهیِ تعقلی؛ چیزی که طبع آفرینش جهان است. ◼️استثناهای ابرفقه تعقلی برخی هم هستند که خدا آنان را از میان آلودگان، می‌پالاید (یُخرِجُ الحَیَّ من المیت) و برخی نیز از میان پالودگان، می‌آلاید (مُخرِجُ المیت من الحی). چون «فقدُ العقل، فقدُ الحیاة» است، پس نبودِ عقل، یعنی مرده‌بودن و بودنِ عقل یعنی زنده‌بودن. عقل یعنی نور (نه مُدرِک کلّیات که فکر باشد). عقل مومن، از دنباله نور اهل‌بیت (ع) است؛ چنانکه گِل مؤمن نیز از زیادی گِل اهل‌بیت (ع) است. ما با سنی‌ها یا حتی بی‌دینانِ اعتقادی (فکری) که شیعه «عقلی» هستند «وحدت» داریم. ◼️نتیجه چنین نیست که کسی نسنجیده در خانواده و جامعه و روزگار اهورایی آفریده شود و دیگری نسنجیده در خانواده و جامعه و روزگار اهریمنی؛ تا بپنداریم که او نیز اگر در خانواده نیکان بود، شیعه می‌شد! نه! این اگرها تنها برای برخی از مردم است؛ نه بیشتر آنان. یعنی چون خدا می‌داند که بیشتر مردم، با خواست خود چه خواهند کرد، آنان را در بهترین زیستگاهی که شکوفاگر درونشان است، می‌آفریند. هر چند که برخی نیز به خواست خودشان و خدا، از دل همان خانواده‌های خوب و بد، بد و خوب می‌شوند.