ابرفقه
📚 کرسی «بررسی استیضاح رئیس جمهور» از منظر فقه سیاسی 🖌 با ارائه ابوالفضل امامی میبدی، طلبه حوزه علمی
📚بررسی فقهی استیضاح حسن روحانی
1️⃣ مطالب مربوط به استیضاح به روش دقیق فقه سیاسی در این «کرسی فقه سیاسی» بررسی شد؛ به نظر می رسد که برخی قیود مطرح در فرمایش امام خامنه ای از سوی حسن روحانی رعایت نشده است.
2️⃣ خطر قیاس در استدلال فقهی
به هر حال استناد به نامه بهمن ۸۳ مقام معظم رهبری درباره بی فایده بودن استیضاح یک #وزیر در سال (و در واقع در ماه های) پایانی، دلیل نمی شود که استیضاح #رئیس_جمهور هم همان حکم داشته باشد. به لحاظ فقهی، این کار، #قیاس است، مگر این که کسی بتواند آن را منصوص العلة یا قطعی المناط کند.
3️⃣ تفاوت استیضاح رئیس جمهور با وزیر
آ. 👈 گاهی وزیر #کم کار می کند یا کار نمی کند؛ این یک حکمی دارد.
ب. 👈 گاهی وزیری #خرابکاری می کند؛ این مساله ممکن است حکم دیگری داشته باشد. لذا از این منظر فرمایش امام خامنه ای قاعده کلی نیست؛ بلکه می تواند قاعده غالبی باشد.
📛 اما گاهی بحث رئیس جمهور است که مانند #راننده_قطار است نه #مهماندار یکی از واگن ها.
ج. 👈 گاهی رئیس جمهور فقط کم کار می کند یا بد کار می کند؛
د. 👈 اما گاهی رئیس جمهور #کار_بد می کند؛ موضع دشمن و حرف های دشمن را تکرار و عملیاتی می کند؛
4️⃣نتیجه
✅ آ. در اینجا دیگر سخن بر سر #فاید نداشتن نیست، سخن بر سر #ضرر داشتن است؛
✅ ب. در اینجا #نوع_ضرر هم در حد ضرر یک وزیر یا مهماندار یک واگن قطار نیست که تنها در ارائه برخی خدمات کاستی رخ بدهد؛ بلکه #ضرر_کلان امنیتی و در حد اغتشاشات فراگیر و براندازانه نظام است. مثل این که راننده قطار، آن را به سمت مسیری بسیار خطرناک یا پرتگاه براند؛
⁉️ آیا در این جا می توان به فرمایش چندین سال پیش امام خامنه ای درباره وزیر یک دولتی استدلال کرد که به سبب #مقابله_نسبی رئیس جمهور با جریان افراطیِ برانداز، آنها می خواستد همان رئیس جمهور را از قطار اصلاحات پیاده کنند؟
👈 در حالی که الان این رئیس جمهور است که دارد افراد ناهماهنگ با خودش را در حد توانش، از قطار پیاده می کند.
5️⃣ حقیقتا گاهی انسان احساس می کند اگر بتوان به نحوی حسن روحانی را به اموری مشغول کرد که به زدن برخی حرفها و انجام برخی اقدامات نپردازد، خیلی خدمت بزرگی است؛ یعنی اگر استیضاح سبب مشغول شدن کسی مثل حسن روحانی بشود، از جهاتی خدمت بزرگی است؛ مگر این که نامبرده بخواهد و بتواند با خیانت، وزرا و کشور را فلج کند.
6️⃣ باری، باید تابع ادله بود نه تابع استحساناتی که هر کسی از هر سویی یک چمدان از آن با خود دارد. رئیس جمهور #بی_کفایت است و اگر به لحاظ فقهی نتوان مصلحتی را ثابت کرد (نه به روش استحسانی) باید وی را استیضاح کرد. ولی اگر به روش فقاهتی بتوان مانعیتی را اثبات کرد، نباید وی را استیضاح کرد.
7️⃣ به نظر می رسد که مهمترین لغزشگاه حامیان یا مخالفان استیضاح، عدم روشمندی فقاهتی در مساله است.
📚الفقه ثم المتجر؛ الفقه ثم ...
✅👈 پ.ن: اسباب تاسف است که برخی مخالفان استیضاح، به پاسخ مرداد ۹۷ امام خامنه ای به ادعاهای احمدی نژاد ( #استعفای_روحانی) استناد می کنند تا بگویند که ۲ سال بعد هم #استیضاح روحانی ممنوع است! https://b2n.ir/372657
@abarin
163.1K
👈 پ.ن: اسباب تاسف است که برخی مخالفان استیضاح، به پاسخ مرداد ۹۷ امام خامنه ای به ادعاهای احمدی نژاد ( #استعفای_روحانی) استناد می کنند تا بگویند که ۲ سال بعد هم #استیضاح روحانی ممنوع است!
🇮🇷 https://b2n.ir/372657
@abarin
2.15M
1️⃣ فقه روششناسی، موضوعشناسی و حکمشناسی استیضاح روحانی☝️
2️⃣ آسیب بنیادی اندیشه سیاسی اهلسنت، «ممنوعیت قیام در برابر حاکم جائر» است؛ اما با چه دلیل؟ به دلیل ایجاد #دوقطبی بین «عدالت و امنیت»؛ میگویند اگر فلان حاکم جائر یا رئیس جمهور بیکفایت را کناربگذاری، ناامنی میشود و اوضاع بدتر میشود! این نگاه، یکی از علل تحقیر اهلسنت عزیز، از سوی حاکمان وهابی یا دست نشانده آنان است.
3️⃣ در استحسانات سیاسی ظریف، باید FATF تصویب شود، تا یکی از بهانهها را از دست آمریکا بگیریم! الان هم برخی میگویند استیضاح روحانی، بهانه به دست برخی میدهد!
4️⃣ باید به دور از استحسانات و قیاس، به حجت شرعی عمل کرد؛ استحساناتی مثل اینکه: دولت، بیسر میشود! مگر ایران #گرجستان و #لبنان است؟👇
۱. نظام «امام» دارد و بی سر نمیشود؛
۲. مردم هستند، سپاه هست، وزرا و مدیران وفادار به نظام هستند؛
۳. اگر مثلا #سر_دشمن روی تن کشور باشد بهتر است یا مثلا بیسر باشد؟
5️⃣ مزایای عمل به فقه
۱. خدا راه تأمین مصالح و رهایی از مفاسد را «فقه» قرار داده است نه استحسانات و قیاسهای موجود؛
۲. عمل به فقه سیاسی، هم طبعا تامین کننده مصالح است و هم در صورت خطا معذوریت می آورد و عمل به استحسان برعکس است.
۳. اگر استیضاح خطا باشد، امام خامنهای تذکر میدهند. لکن اتفاق نظری نیست و ...
@abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱قبح زدایی از خوردن مدفوع در کشور
1⃣ وقتی سخن از طب ایرانی_ اسلامی می شد، برخی افراد، مصرف داروهای گیاهی را با «علف خوری» هجو می کردند.
2️⃣ حالا بدون اینکه نیاز به هجو باشد، برخی در حال قبح زدایی از «مدفوع خوردن» هستند. متأسفانه، برخی مخالفان طب ایرانی_اسلامی هم، خبر آن را با چنان ذوق پخش می کنند که گویی از زولبیا سخن می گویند.
3⃣ تصور کنید بعد از فروش اندیشه های استعماری در مراکز علمی مختلف دنیا، حالا می خواهند مدفوع شان را نیز به اسم داروی شفابخش به خورد مردم بدهند؛ کپسول مدفوع!💊
4⃣ این فضاحت، از کاپیتلاسیون بدتر است؛ فردا دشمنان، جوک می سازند و شرافت تاریخ ایران را هجو می کنند که ۷۰ درصد ایرانیان دچار اضافه وزن هستند و لذا سفارش خرید ۷۰۰۰ تن کپسول مدفوع به انگلیس داده اند!
📖 فردوسی کجاست که ببینند چه بر سر فرهنگ ایران می آورند و با قدرت پول و مزدوری برخی سلبریتی های وقیح، فقط مانده که مدفوع خوری عادی سازی شود.
3️⃣ آنهایی که فکر می کنند آمریکا و انگلیس با مزدوری علینژاد فقط دنبال #بی_حجاب کردن شان هستند، ایستگاه های بعدی سوغات غرب (💊) را هم ملاحظه کنند.
4️⃣ حوزه ها اگر با اولیات فقه (حرمت اکل مدفوع) به داد پیروان مذهب ماساچوست نرسند، شاید در آینده مجبور باشد برای مجوز کافیشاپ های اشرافی نوشیدنی با اسانسهای طبی مدفوع انگلیسی، کلاه شرعی درست کنند.
5️⃣ کسی که طب ایرانی-اسلامی را هجو می کند، نباید از تجویز کپسول مدفوع در نظام سلامت غربی تعجب کند. و آنکه که با دست علی (ع) بیعت نکند، باید با پای حَجّاج بیعت کند.
#کپسول_مدفوع
@abarin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
کاری که با دولت و رئیسجمهور صورت گرفت کار غلطی بود
هتک حرمت جایز نیست
رهبر انقلاب صبح امروز در آغاز جلسه با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در حسینیهی امام خمینی:
کاری که در یکی دو هفتهی قبل در برخورد با دولت و رئیسجمهور، از سوی بعضیها انجام گرفت - ولو در میان آنها برادران خوبی بودند و هستند - لکن کار کار غلطی بود.
من بهطور صریح این را بگویم. انتقاد غیر از هتک حرمت است. هتک حرمت جایز نیست. نسبت به هر مسئولی. حالا بین آحاد مردم هم هتک حرمت حرام است و جایز نیست. نسبت به مسئولین بیشتر. به خصوص نسبت به مسئولین بالای کشور. ممکن است شما انتقاد داشته باشید انتقادتان هم وارد باشد، این کاملا ممکن است، حق هم دارید انتقاد کنید اما انتقاد کردن یک حرف است، اهانت کردن یک حرف است، هتک حرمت کردن یک حرف است.
این نکته بسیار مهمی است همه توجه باید بکنند. اینجور کارها اینجور هتک حرمتها کار امثال آمریکاییهاست که خودشان را در دنیا رسوا کردند. در مناظراتشان در برخوردهایشان در کارهای مطبوعاتیشان رسانههایشان.
@Khamenei_ir
سامرا، از غم تو، جامه دران است هنوز
چشم «نرگس» به جمالت، نگران است هنوز
پسر حضرت هادی! به فدایت پدرم
پدر حضرت مهدی! به فدایت پسرم
حج نرفتی تو، ولی قبله حاجات شدی
تو خودت، عین صفا، مشعر و میقات شدی
ماه زیبا! حسنِ دوم زهرا! برخیز
مهدی ات دل نگرانت شده، بابا! برخیز
باز هم جانِ جهان را، تو در آغوش بگیر
صاحب عصر و زمان را، تو در آغوش بگیر
غم پرپر شدنِ چون تو کریمی، سخت است
به رقیه قسم! آقا! که یتیمی سخت است
(شاعر: قاسم صرافان)
سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام حضور آقا امام زمان(عج) و شما تسلیت باد
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
🏳بسمه تعالی
🔰جوانان فرانسه !
🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
ابرکاوی پیام آیةالله اعرافی برای فوت یک فرد
1️⃣ «سامانه چینشگر» دستگاه اندیشه ورزی اسلامی که در طول ده سال کامل و طراحی شد.
✅ثقل دستگاه: اگر همه داده های مربوط به یک چیز و ارتباطات بین آنها را نمی دانیم؛ باید به خبره رجوع کرد.
2️⃣ چینشگری یک نمونه: پارسال برخی علماء و مراجع محترم در فاجعه بنزبنی روحانی موضعی گرفتند که بعدا ولیّ امر جهات دیگری را تقویت کردند.
✅ لچکها و طاقدیس آبی بالای نمودار، نشانگر لغزش برخی بزرگواران: «و اذا جائهم امر من الامن او #الخوف أذاعوا به و لو ردوه ... لعلمه الذین یستنبطونه منهم و لولا ... لاتبعتم الشیطان الا قلیلا»
3️⃣ می گویند اسم آیت الله اعرافی در پیام تسلیت برای فلان عنصر، در کنار فلان افراد است، اما:
👈اولاً در فاجعه بنزینی حتی فلان عناصر آلوده هم جرأت حمایت از دولت نداشتد و امام خامنه ای چنین کردند؛
👈ثانیاً تفاوت است بین «حمایت اجرایی» مسوول کلان از کسی، با «حمایت گفتمانی» عناصر معلوم الحال از وی.
4️⃣ حوزه های تخصص برای داوری در امور اجرایی:
👈 تخصص حقیقت شناختی، تخصص واقعیت شناختی، خصص تحقق بخشی، تحقیق شناسی، تحقیق شناسانی و تحقیق بخشی
5️⃣ در مسائل تخصصی اجرایی حوزه علمیه تنها آیت الله اعرافی در چارچوب ارشادات کلان ولیّ امر #تخصص_تحقق_بخشی دارد و حتی مراجع تقلید و گاه خود ولی امر نیز، امکانِ بالفعل داوری ندارند:
✅ امام خامنه ای ۲۴ مهر ۹۰: "در همهی اینها رهبری نه میتواند دخالت کند، نه حق دارد دخالت کند، نه قادر است دخالت کند؛ اصلاً امکان ندارد."
🇮🇷 @Abarin
🇮🇹 Italia_ Ceccano
❇️ در محدوه حدود ۲۵۰ متر در محله ما در چکّانو، چهار تابلو برای اطلاعیه ترحیم اموات محله، نصب شده. این کار خوب:
۱. هم در تقویت بافتار محله کمک می کند
۲. هم در تعدیل غم و شادی و توجه به خدا و افزایش بندگی
۳. هم در افزایش خوش اخلاقی و انصاف اثر داره
۴. هم خداآمرزی به روح اموات میرسونه
‼️غربیها هنوز هم یه کارای خوبی دارن، اما غربزدگان فقط میرن دنبال بدیهای غرب.
💐 خدا اموات تونو رحمت کنه. چشم به راه خیرات شما هستند.
🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ابَرفقه زیارت؛ زیارت تعقلی🇮🇷
📚 امیرالمؤمنین «عقلها، امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها.
«عقل» یعنی «بند» و «عاقل» یعنی «بند+ه» و «تعقل» یعنی «بند+گی». پس تعقل یعنی گره خوردن همه لایه های انسان در راه بندگی.
۱. پس بهترین ذکر، ذکر تعقلی است
۲. پس بهترین شیوه پرداختن به زیارت عاشورا و زیارت حضرت معصومه س، امتداد بخشی به کار آنان در برابر دوست و رویارویی با امتداد دشمنان اهل بیت ع است
آ.🌹👈 زیارت عاشورا: و اَتَقَرَّبُ اِلَی اللَّهِ ثُمَّ اِلَیْکُمْ بِمُوالاتِکُمْ و مُوالاةِ وَلِیِّکُمْ و بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ و النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ و بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ و اَتْباعِهِم.
ب. 🌹👈 زیارت حضرت معصومه: أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ. روشن است که برائت تعقلی برترین برائت است.
۳. امروز محور حق ولی فقیه است و محور دشمنان نیز امریکا و به ویژه پول بگیرانِ همسو با شیطان در داخل هستند.
۴. مرگ بر آمریکا و تبری تعقلی از بزک کنندگان آمریکا و آل سعود، بهترین شیوه زیارت و تقرب به خدا و معصومین است و اگر با دشمنان اهل بیت (ع) چنان کنیم که اهل بیت با دشمنانشان می کردند، دشمنان نیز با ما چنان می کنند که با اهل بیت کردند؛ اگر با ما چنین نمی کنند، چندان سلیمانی نیستیم!
🌹 السلام علیک یا بنتَ ولیّ الله!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ابرفقه «فقه، فلسفه، کلام و عرفان سکولار»
📚بنیاد ابرفقه، فرمایش امیرالمؤمنین
عقلها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها.
۱. جوهره و اصل جامعه؛ عقل جامعه
عقل و دیّانِ دین، «ولیّ امر» است: «و إن لَم تَفعَل فما بَلّغتَ رسالتَه» مائده، ۶۷. «و لم یُناد بشیء کما نودیَ بالولایة» کافی، ۳: ۵۳.
۲. جوهره و اصل فرد: عقل
«الإنسان بِعَقله» غرر: ۲۶. البته عقل به معنای مُدرِک کلیات نظری و عملی و قوه استدلال نیست. اینها کار فکر است؛ فکر!
۳. سنخیت عقل درون و برین
اگر عقل فرد، نیکو باشد، با عقل جامعه (ولیّ امر) سنخیت و یگانگی دارد؛ مگر این که از روی استضعاف فکری، نتواند شخص ولیّ را بشناسد و آگاهانه به او «... المَوَدَّةَ» بورزد.
۴. سکولاریزم: تبعیض (سِتَرگرایی)
هر فیلسوف، فقیه وعارفی که ولیّ امر؛ یعنی عمود دین را نپذیرد و به فکر و دل خودخواسته بپردازد، «سکولار» (سترگرا) است!
۵. کرامات سترون (سکولار)
اگر کرامات عالَم داشته باشیم ولی از ولیّ امر اطاعت نکنیم، از «اعظم ما افترض سبحانه» یعنی حق ولیّ امر بر مردم، بیبهرهایم و رسالهنویسی ما، پرداختن به «رسالت الهی» نیست: «فما بَلَّغتَ رسالتَه»
۶. ابتر نبودن جوهره دین
جوهره و اصل دین، ابتر نیست؛ ازینرو «قضيه ولايت فقيه … همان ولايت رسولاللَّه است» صحفیه امام، ۱۰: ۳۰۸. و ولیّ فقیه، حجت امام زمان بر ما است.
🌹«خداسوگند» سردار سلیمانی درباره «ولی فقیه» را به یاد بسپاریم!
۷. فکر بیعقل؛ العقول أئمة الافکار
فلسفه، فقه و کلام بی ولایت
۸. قلب بیفکر؛ و الأفکار أئمة القلوب
عرفان و اخلاق بیولایت
توصیههای حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظله) برای طلاب.mp3
3.3M
سخنان خوب علامه جوادی با چاشنی نقد
👈غرب شناسی ضرورت دارد اما
❇️ فیلسوفان غرب اسکل اعظم هستند؛ نه موجودات واقعی و جدی و اثرگذار. فایده فیلسوفان غرب سرِکارگذاشتن برخی آقایان در شرق است.
⭕️ غرب را فیلسوفان اداره و چارچوب بخشی نمی کنند.
✅ غرب شناسی «استراتژیک» مهم است و پادزهرش هم «تفکر جمکرانی» محسن حججی و سردار سلیمانی است.
من بیش از پنج سال است که در اروپا زندگی می کنم و دهها جلسه و همایش و کنفرانس در شهرها و دانشگاه و مراکز همایش با بدنه نخبگانی و مردم داشته ام. اصلا برخی آقایان غرب را نمی شناسند؛ غرب استراتژیک در دانشگاه هایش هویت نمی یابد، در اندیشکده هایش شکل می گیرد.
⭕️ غرب، متن سیاستهای هاشمی بود. همین هاشمیِ مورد حمایت علامه جوادی حفظه الله.
❇️ اگر به نگاه علامه جوادی بود، الان هاشمی با نابود کردن سوریه و موشک و ترویج ۲۰۳۰ پدر نظام را در آورده بود.
🌹اونی که جمکرانی فکر میکنه، غرب را فتح میکنه نه کانت شناسان و هگل شناسان. توصیه به طلاب این است که مکتب سلیمانی را برای سلیمانی کردن بر جهان بیاموزند.
🇮🇷 @abarin
وزیر ارتباطات و ورزیر اطلاعات پاسخ بدهند که نقش شبکه های ارتباطی دشمن در تأمین امنیت تروریست ها چقدر است!
نمایندگان مجلس هم به ملت پاسخ بدهند که در این مسیر چه کرده اند.
🌹 دانشمند شهید هسته ای
#محسن_فخری_زاده
❌تلگرام
❌واتساپ
❌اینستاگرام
❌جهرمی
❌علوی
@ABARIN
🔥خطای غیرقابل بخشش و اسلامشکنِ عُباد و زهاد و اخلاقیون
امام خامنهای در دیدار با #مردم؛ ۶ اردیبهشت ۶۹:
✅«پس، یکطرف قضیه، همین #تحجرها و نیندیشیدنها و #اشتباههای_عمده و بزرگ است که ما در طول دوران خلافت بنیامیه و بنیعباس، آن را مشاهده میکنیم. بعضیها آدمهای مقدسمآب و متدین و اهل عبادت و اهل زهد بودند و در کتابها اسمشان در شمار #عُبّاد و #زُهّاد و #اخلاقیون و #آدمهای_حسابی ثبت شده است؛ اما اشتباه میکردند؛ #اشتباهی به عظمت #اشتباه_جبهه_حق با #باطل. #بزرگترین اشتباهها این است. اشتباههای کوچک، قابل بخشش است. آن اشتباهی که #قابل_بخشش نیست، این است که کسی #جبهه؟حق را با #جبهه_باطل اشتباه کند و #نتواند آن را بشناسد.»
✅ آیا اشتباه برخی علما در عراق که به سقوط دولت قانونی «عادل المهدی» در فتنه۸۸گونه عراق و روی کار آمدن یک عنصر امنیتی وابسته به آمریکا انجامید، این چنین است؟ آیا این کار سبب #تأخیر_در_انتقام_سخت و هزینه های بیشتر به جبهه مقاومت و ظهور نشد؟
✅ آیا ناتوانی برخی علمای مشروطه که به بیان امام خمینی، منجر به #شکست_اسلام شد، این چنین است؟
✅ آیا اکنون هم این خطر وجود دارد؟ چرا آیتالله بهجت این هشدارها می دهند و باز هم شنیده نشد و در عراق #شبه_کودتای_مشروطه رخ داد؟ چرا امام خامنهای این مسائل را، آن هم در جمع #مردم، بیان کردهاند؟ آیا دلشان برای نقلهای تاریخ بیربط با این شرایط، تنگ شده بود؟
❌ این عُبّاد و زُهّاد و اخلاقیونِ آدم حسابی، حسابی به اسلام ضربه میزنند؛ امروزیهای شان را بشناسیم، تا عبرت فرداییها نشویم.
🇮🇷 @abarin
هدایت شده از شعر آئینی انقلابی
#شهید_محسن_فخری_زاده
ای مام وطن ، این چه بها ، این چه بهانه ست
هر روز تو را نعش گلی بر سر شانه ست
بر پشت تو تیغ و تبر و تیر نشسته
این داغ کجا قصّه و افسون و فسانه ست
از کوه سرازیر شده خون گلی سرخ
پاییز کجا فصل شکوفه ست و جوانه ست
ای کوه دماوند تو واگو که چه دیدی
چون سنگ به سنگ تو گدازه است و زبانه ست
آتش به جگر می زند و شعله ی روح است
این بیرق خونرنگ که بر سردرِ خانه ست
شعر تَرِ ما ، اشکِ چِکان از سر چانه
لالایی ما ، مویه رجزهای شبانه است
از آه گدازنده ی ما سخت بترسید
وقتی نفس شهر پر از نوحه ترانه ست
ما تاج شهادت به سر و ، روی سفیدیم
چون " تیر غمش را دل عشاق نشانه ست " ،
" از خون عزیزان وطن لاله دمیده "
افسوس که دست تو به دامانِ خزان است
#فائزه_زرافشان
1⃣ Georg von Rosen, The Christmas Fair. 1872
👈 حجاب در سوئد
نقاشی (رنگی) جورج وان رازن
مربوط به بازار کریسمس در سال ۱۸۷۲ میلادی؛ حدود ۱۵۰ سال پیش
✅ یکی از خانمها دقیقا #چادر_مشکلی داره
2⃣ Georg von Rosen, Lesken ropo.1899
👈 حجاب در سوئد
نقاشی (سیاه و سفید) جورج وان رازن
مربوط به لسکن روپو در سال ۱۸۹۹ میلادی؛ یعنی حدود ۱۲۰ سال پیش
✅ چادر مشکی خانم جلویی کاملا واضح است و دخترکش که روسری مشکی بسته و نخ آن به زیر چانه اش رفته است؛ نقداً ۳ تا بچه هم داره
✅ یک نخ موی آن خانمها هم پیدا نیست.
✅ اگر قانون حمایت از حجاب داشتن، الان عقلای قوم، حسرت اون روزا نداشتن.
🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهه استاد ارجمند فاطمی نیا درباره طب اسلامی و نقد دقیق و روشمند آن در این نشانی👈 ابرنگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥فتنهگران با محتویات مغزی هیتلر
☝️سخنان بالا در جلسه امام با نمایندگان مجلس با ریاست اکبر هاشمی در داستان ستیز هاشمی و بنیصدر گفته شد! نوشته مفصل را در نشانی زیر ببینید:👇
⛔️ داستان تلخ ستیز هاشمی و بنیصدر.
🌵هاشمی در پی جازدن ادعاهای خود به نام دین و جریان انقلابی
📛 تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل:👇
👈ناطق نوری: «آقای هاشمی چند دفعه این اختلافات را با امام در میان گذاشته بود و امام به ایشان فرموده بود: "بروید به فکر آخرت باشید." ایشان عصبانی شده بود و به امام گفته بود: همه اش که ما نباید فکر آخرت باشیم یک خرده شما هم به فکر آخرتتان باشید». خاطرات ناطق، ۱: ۲۱۲.
🌵هاشمی پیشتر هم در ستیز با بنیصدر در نامه ۲۵ بهمن ۵۹ که در سال ۸۹ هم در پایگاه هاشمی بازنشر شد، به امام نوشته بود:
👈«آیا بیخطبودن و آسایشطلبی را میپسندید؟»
🌔 امام از اول هم برخی را میشناخت و نسبت به هنگام آشکار شدن درون آنها هشدار داده بود.
🔥 کودتای ۸۸ همان سقیفه بود؛ ولی غاصبان ولایت، زورشان نرسید؛ تفاوت همین بود!
👈شرایط شکافت برای شناخت درون افراد: الولایاتُ مَضامیر الرِّجال. تصنیف غرر، ۳۴۲. در مسابقه قدرت درون افراد رو میآید.
🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شاهکار محتوایی و تراز ادبیات دینی و لحن انقلابی و اسلامی و پاکیزگی اخلاقی در سخن حماسی امام خامنه ای
🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ سخن ناسدید علامه جوادی در درس تفسیر ۵ آذر ۹۷
1️⃣ لغزش استدلالی!
⛔️ چون ۱۵ میلیون پرونده داریم، و هر کسی با یک نفر دیگر دعوا دارد، پس ۳۰ میلیون نفر دعوا دارند!
⛔️ و چون هر کسی دست کم با یک نفر انس دارد، پس ۶۰ میلیون نفر شب و روز با هم دعوا دارند!
⛔️ چنین کشوری چگونه رویِ #فَلاح ببیند؟!
2️⃣ لغزش زبانی چینستایی و خودتحقیری
مدتی پیش چند نفر از دانشگاه چین آمدند، به طرزی حرف میزدند که خودشان به زحمت حرف همدیگر را میشنیدند؛ #آرام_مؤدب! اما #ما_همهمون_دعوا داریم با هم!
3️⃣ لغزش زبانی درباره ادارات ایران
«شما #هر_ادارهای که رفتید، یا روزمیزی میخواهد یا زیرمیزی!
4️⃣ لغزش زبانی اسلامشناختی
👈 این اسلام، ظاهری است! همانکه سید جمال گفته: در غرب اسلام هست ولی مسلمان نیست؛ در شرق مسلمان هست ولی اسلام نیست. ما که به #لفظ کار نداریم که!
❇️ نقد لغزشهای #سطحی
1️⃣ نقد دعوای شب روز ۶۰ میلیونی
📚 اولا طبق آمار مسؤل این امر، در ۲ تیر ۹۸؛ در سال ۹۷ تنها ۶میلیون و ۳۰۰هزار پروند یکتا در محاکم قضائی بوده است که با ۳ میلیون و ۸۷۷هزار پرونده شورای حل اختلاف، جمعاً ۱۰ میلیون و ۱۷۷هزار پرونده میشود؛ نه ۱۵ میلیون پرونده!
📚 ثانیاً از این ۱۰میلیون و ۱۷۷هزار پروند، طبق آمار حمید شهریاری، فقط ۵ میلیون و اندی، مربوط به جرائم اجتماعی است؛ نه ۱۵ میلیون پرونده دعوا!
👈ضمنا آن جایی که ۵۰۰ یا ۶۰۰ پروند دارند، کجا است؟!
👈ادامه نقد در پیام پسین👇
🇮🇷 @abarin
❇️ادامه👇
شهریاری ۷عنوان اتهامی (۵۰٪ حجم پروندهها) را با درصد هر یک بر میشمرد؛ که ۴عنوانِ «ضرب و جرح عمدی» با ۸/۷٪ و «توهین به اشخاص عادی» با ۸/۲٪ و «تهدید» با ۵/۹٪ و «تخریب عمدی اموال با ۳/۷٪، تقریبا جرائم اجتماعی اند (۲۶/۶٪ از آن ۵۰٪) اما دیگر عناوین، سرقت، رانندگی بدون گواهینامه و صدمه غیرعمد تصادف و ... میباشند؛ نه دعوا!
👈پس طبعاً، کمی بیش از نصف این ۱۰ میلیون و اندی پرونده، #اجتماعی است؛ و چهبسا تداخل شاکی و متشاکی و تراکب پرونده روی یک موضوع هم هست.
👈به لحاظ فقهی و فلسفی چطور میتوان به خاطر حدود ۵میلیون پرونده، گفت که ۶۰میلیون ایرانی شب و روز در حال دعوا هستند؟! حتی گفت که کشور روی #فلاح نمیبیند و حتیتر، اینکه ما لفظاً و ظاهراً مسلمانیم و اسلام در غرب است!
⛔️خیلی از پروندهها نیز ناشی از فضای ولنگار مجازی و غربزدگی مدیریتی #هاشمیستی است!
2️⃣نقد لغزش چینستایی و ایران...
📚اولاً مقایسه یک #هیأت_دانشگاهی، آن هم در یک نشست #رسمی خارج کشور، با #مردم_عادی، آن هم نه در نسشست رسمی خارجی، بلکه در #متن_مشکلات چالهمیدانی، دو خطای روشن است!
📚ثانیاً برای اینکه مغالطه پهلوانپنبه نشود، لحن آن چینیها را با لحن و تعبیر خود آیةالله جوادی بسنجید؛ نه با مردم! آیا #خودشکن نیست؟ لطفا دوباره گوش کنید.
3️⃣ نقد لغزش تخطئه ادارات
نباید یک #استقراء_ابرناقص و حقیقتا نادرست را با «سور کلی» #همه بیان کرد! طبق کدام منطق؟ کدام فقه؟ کدام عرفِ عقلا؟
👈اکثریت ادارات و کارمندان مؤمن و خدمتگزار را نباید با برخی رشوه گیریها (که در دوران هاشمی افزایش یافت) نادیده گرفت!
❇️ نقد #لغزش عمقی
1️⃣ تحلیل خطاتر از داده های خطا: تخطئه #اسلام_ایرانیها به سبب عدم توجه به عمق و سطح
👈اولاً #این اسلامشناسی و چین و غرب شناسی، #ظاهری است؛ نه #اسلام_ایرانیها!
👈ثانیا برای شناخت افراد و جوامع، باید آنان را در شرایط #شکافت (فی تَقلُّب الأحوال عِلمُ جواهر الرجال. کافی، ۸: ۲۲) بررسی کرد؛ نه اینکه قضاوتمان در چشم مان باشد و وضعیت افراد در مهمانی رسمی خارج یا در خطاهای روزانه یا در سیرک تربیتی جوامع غربی را معیار بدانیم.
2️⃣ پرونده کمی که:
آ. تحت خشونت ناپیدای قفس قوانین و قانون گزاران صهیونی؛
ب. و در عین سورچرانی انگلوار بر ثروتهای تاراج شده عالم؛
ج. آن هم با وضعیت روابط اجتماعی بسیار سرد و گسیخته (ایندیویژوال)؛
د. و تحت تعاون شیاطین جن و انس بر اثم باشد، تجلی اسلام در غرب نیست!
👈من از ۶سال زندگی در اروپا سخن میگویم؛ نه با نقل قول از افراد #ندیده یا چند جلسه رسمی با چند ادلکن زده کراواتی؛ که حسن روحانی، #روباه_اعظم شان را مؤدب و باهوش میخواند!
👈خشونت غرب با زن، و «وحشیگری اروپا» زبانزد است! بسیاری حتی #نمیتوانند_باهم_زندگی کنند و با #سگ میزیند!
👈جوهره مردم اروپا (الانسان بعقله) را باید در شرایط شکافت شناخت؛ در دولتهای برآمده از رأی و همراهی یا سکون همین مردم! در استعمار! در دو جنگ جهانی! در قتل عام حدود نیمی از جمعیت ایران، در قتل عام یمن و سوریه! در بازدیدهای بانزاکت شان از جمجمههای الجزایریها در موزه وحشی پاریس!
👈چقدر #ابرفقه و فهم مبتنی بر درک عمق و سطح مردم ایران و غرب، غریب است!
3️⃣ اگر امام صادق (ع) بود، با محتوا و لحن ناسدید این صوت چه میکرد؟
👈حضرت (ع)، در برابر پرسشی بهمراتب لطیفتر از این قضاوت قشری، آن هم با چنین لحنی، بر عبدالله ابن ابییعفور، #غضبناک میهجومد:
👈 «قلت لأبی عبدالله (ع): انی أُخالط الناسَ فیُکثِر عجَبی من أقوام لا یَتولَّونکم و یتولَّون فلاناً و فلاناً؛ لهم أمانةٌ و صدق ٌو وفاءٌ؛ و أقوام یتولَّونکم لیست لهم تلک الأمانةُ و لا الوفاءُ و لا الصدقُ! قال: #فاستوی ابوعبدالله (ع) جالساً فأقبل #علیَّ_کالغضبان ...» کافی، ۱: ۳۷۵.
👈 آری شیطان در نماز و رشد به سراغ مومن و جامعه ایمانی میرود؛ وگرنه گمراهان را یاری میکند که تعاون بر اثم و شراب و سورچرانی را با حضور قلب و نیکرفتاری بپویند!
4️⃣ بیان پیامبر (ص) و بزرگان درباره #عمق مردم ایران:
👈 رسول الله (ص): «یا علیّ! #أَعجَبُ_الناسِ_إِیماناً ... قومٌ یکونون فی آخِرِ الزمان ... فَآمَنوا بِسَوادٍ علَى بَیاض» من لایحضر، ۴: ۳۶۵.
👈امام خمینی: توده مردم ایران، از مردم عهد رسولالله (ص) بهترند! جانم فدای یکیک آنها!
👈 ابرفقه (عمق و سطح) در بیان امام خامنهای: «ملت #عظيم_الشأن و #شگفتی_آفرين ايران ... هميشه در #لحظه_نياز [شکافت] صحنه رويارويی با بددلان و بدخواهان را عرصه پیروزی حق میسازد ... و سپاسی از ژرفای دل و جان، آفریننده هستی را كه #دست_قدرت خود را در عزم و ایمان و بصیرت شما #نمايان ساخت!»
5️⃣جمله پایانی این جلسه تفسیری، پذیرش #شیره_سکولاریزم بود! اما نگاه جامع علامه جوادی، درست است؛ در همین نشست: «چقدر این ملّت بزرگ است!»
🇮🇷 @abarin
💠سفاهت مُطلق
🔥«وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُون» هود، ۱۱۳
📚و از کسانی که می ستمند، استواری مجویید که شما را آتش می رسد و کسی جز الله سرپرست و یاور شما نیست و سپس [از سوی او نیز] یاری نخواهید شد!
✅ قانون جهان این است که اگر سفاهت مطلق بکنی، خدا هم یاری ات نمی کند.
✅ یکی از روشن ترین و حیاتی ترین قوانین زندگی و دین در میان عقلای عالم، «قاعده نفی رُکون به ظالمین» است. به ویژه کسی که ظلمش در حد #دشمنی_مطلق با شما است.
⁉️آیا کسی برای رهایی از چاله، به چاه پناه می برد؟ چنین کاری دلیل «سفاهت» است
⭕️ امام خامنه ای: شما آمریکاییها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کردهاید؛.. وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد میکند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؛ ممکن است داروی شما یک وسیلهای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود اگر کسی را به عنوان درمانکننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کردهاند را از نزدیک ببیند، چون گفته میشود که با استفادهی از آشناییهای ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی بدست آوردهاند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده اند.»
@abarin
📚 وندکاوی ۷؛ پسوند «ن»
در پیایندهای نخست تا هفتم به وندپژوهی «پیشوند چم، پیشوند پ، پسوند ال، میانوند ا، پیشوند گ، پسوند ر، پیشوندآ» و نیز وازه کاوی «کار»، پرداختیم. این گمانههای زبانی برای بازکاوی زایش (اشتقاق) و پیوندهای زیبای زبان فارسی میباشد و در حد فرضیهای با شواهد زیاد، بیان میشود.
✅ «ن»، با پسوند به بن مضارع، اسم مصدر میسازد و گویا معنای «دارا، خواهان یا جا» را به هسته خود میدهد. شاید خود «ن» مصدری نیز، همین پسوند با بن ماضی باشد.
۱. چمن: چمیدن، بچم، چم + ن. «چم» یعنی راست و چمیدن یعنی راستوار (با سینه کشیده و خرامان) راه رفتن. چمن یعنی چیز دارای راستواری و افراشتگی و ناز.
۲. دهن: دادن، بده، ده + ن. دهن خواهان دهش. دهان نیز از اسم مصدر (ده+ ا) با پسوند «ن» میباشد.
۳. دمن: دمیدن، بدم، دَم + ن؛ جای دارای دَمِش نسیم. پس «دمن» در «دشت و دمن»، کوتاهه دامن نیست. بلکه یعنی جای دارای دَمِش نسیم.
۴. رسن: رسیدن، برس، رس + ن. اگر رسن را فارسی بدانیم، یعنی نخی که خواهان یا دارای رسش (دسترسی) است؛ مانند افسار. شاید هم کوتاهه ریس + ن باشد.
۵. رزن: َزیدن (رنگ کردن)، بِرَز، رَز + ن؛ دارای رنگوارنگی (رزن: نام برخی آبادیهای ایران)
۶. انجمن (انجامن): انجامیدن، بینجام، انجام + ن؛ یعنی خواهان یا دارای یا جای [توان] انجام کار.
۷. گردن: گردیدن، بگرد، گرد + ن؛ یعنی دارای [توان] یا جای گردش.
۸. سوزن: سوختن، بسوز، سوز + ن؛ سوزدار.
۹. روزن و روزنه: روختن، بروز، روز (روزیدن: روشن شدن، تابیدن) روز + ن؛ جا یا دارای روشنی و تابش.
۱۰. ارزن: ارختن، بیارز، ارز (ارزیدن) ارز + ن: دارای ارزش. دانهای که بیارزش گمان میشد و سپس ارزشمندش یافتند.
۱۱. برزن: زیستن، بزی، زی (زییدن). «بر» و «ور» پیشوند افزاینده. بر+ زی: برزی، برز + ن . «ورز» و «برز» بن مضارع و کوتاهه «ور+زی» و «بر+زی» هستند. ورزش (ورزیِش) یعنی زی (زندگی) را افزایش دادن. «برز+ ن» یعنی جای برزییدن (رشدافزایی). «برزیگر» هم یعنی کسی که زییدن را میافزاید. کوتاهه آن «برزگر» است؛ همانند کشتآبورز (کشاورز)؛ یعنی کسی که میکارد و آب میدهد و ورزییدن میکند. برز + ن یعنی جای برزایی و حیاتافزایی که همان متن جامعه یا محله است. شاید زن نیز کوتاهه «زی+ن» باشد. یعنی زندگی (فرزند) آور.
۱۲. نازن: نازیدن، بناز، ناز + ن. نازن + ین: نازنین؛ یعنی بسیار پُرناز.
۱۳. بُن: بودن، بُو (بو که: باشد که)، بو+ن؛ که کوتاه آن، «بُن» میباشد. باروبنه: بردنیها و بودنیها. بردن، ببر، بر، بار: اسم مصدر با میانوند «ا» و بنه: بو، بون، بُن، بنه: چیزی که بردنی نیست و معمولا جابجا نمیشود. شاید بان نیز اسم مصدری از بن با میانوند «ا» باشد؛ «مهر + بان» یعنی همراه (ملازم) مهر (خورشید) گویا واژهای برآمده از آیین مهرپرستی است.
۱۴. سخن: سختن، سخ+ ن: سخن. سختن یعنی سخت کردن و سُختن یعنی ارزیابی کردن و سِختن یعنی سنجیدن که مضارع آن می شود «سز: سزا، می سزد». ساخت نیز به معنای چیز محکم و حکیمانه (سَخت و سُخته) است. سخ دو حرف اصلی این واژه و به معنای شخ و سیخگون است. سَخ + ن: سَخَن (دهخدا: سُخُن، سُخَن، سَخَن، سَخُن). سخن یعنی چیز سخت و سنجیده که در عربی دقیق «کلام» به همین معنا است. سخن و کلام، هم زمان دو معنای «قول سدید» را در خود دارند. هر چیزی اگر بخواهد براستی سخت و محکم باشد، باید سُخته (سنجیده) و حکیمانه هم باشد؛ به همین دلیل معنای حکمت نیز از ریشه محکم است.
۱۵. لجن: لَختن، بلز، لز (لژ، لج). لج+ ن: لجن؛ یعنی آب و گل گندیده لخته و کمی سفت شده.
۱۶. آهن. آستن، بیاه،، آه آه+ ن. آستن یعنی سرسخت و نرم کننده بودن. آس یعنی چیز سخت و کوبنده و نرم کننده. آس+ آب: آسیاب. چیز سخت نرم کننده که با آب می چرخد. دست+ آس: چیز سخت نرم کننده که با دست می چرخد. آبن مضارع آستن «آه»: چیز سخت و کوبنده. آه انسان نیز چون کوبنده و ویرانگر است، از آستن است. آه+ ن: آهن: دارای سختی و کوبندگی.
۱۷. کهن (کاهن). کاستن و کستن معنای مقابل آستن را دارد. کاستن یعنی سستی و شکنندگی. بن مضارع کستن و کاستن می شود که و کاه+ ن: کهن (کهنه) یعنی از دست دهنده سختی و شکننده.
🇮🇷 @abarin