پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷بسم الله الرحمن الرحیم
🤲اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
امروز #جمعه ۲۹ تیر 1403 جلسه ذکر #توسل به اهل بیت علیهم السلام و #ملاقات_حضوری_با_آیت_الله_هادی_عباسی_خراسانی دامت برکاته حدود یک ساعت به غروب در حسینیه ایشان برقرار میباشد.
#جلسه_ذکر #جمعه #حضرت_آیت_الله_هادی_عباسی_خراسانی
@abbasi_khorasani
💠وقایع روز سیزدهم #محرم سال 61 ق؛💠
♻️ الف) ایراد خطبه ها در کوفه؛
✍ هنگام ورود کاروان اسرا به کوفه حضرت زینب(سلاماللهعلیها) و فاطمه صغری دختر امام حسین(علیهالسلام) و ام کلثوم دختر امام علی(علیهالسّلام) و امام سجاد(علیهالسلام) هر کدام با خطبه های پر هیمنه، دست به افشاگری علیه بنی امیه زدند.
✅مجموع این خطبه های آتشین که مشتمل بر بیان یک سلسله حقایق تاریخی است، لرزه بر اندام جنايتكاران بنى اميّه افكند و پايه هاى كاخ حكومت غاصبانه آنها را متزلزل ساخت و بذرهاى انقلاب را بر ضد اين حكومت جبار و جائر در قلوب مردم كوفه و شام پاشيد.(1)
♻️ ب) اسرا اهل بیت (علیهم السلام) در مجلس ابن زیاد؛
✍ پس از آنکه اسرا و سرهای مقدس را در کوفه گردانیدند، ابن زياد سرمست از غرور پيروزى و براى قدرت نمايى، در كاخ خود نشست و اجازه ورود همگانى داد. سپس دستور داد، سر امام حسين (علیهالسّلام) را آورده و در برابرش قرار دهند و آنگاه فرمان داد كه زنان حريم حسينى و كودكانش را وارد كنند. در اینجا ابن زیاد به سر مقدس آن حضرت جسارت نمود که با پاسخ کوبنده حضرت زینب(سلاماللهعلیها) و امام سجاد(علیهالسلام) مواجه شد(2)
1⃣ پاسخ کوبندۀ شیرزن کربلا حضرت زینب کبری (سلاماللهعلیها) به ابن زیاد:
🌺 حضرت زينب(سلاماللهعلیها) در مجلس ابن زياد در پاسخ به آن مرد سفّاك بى رحم و خطرناك، با يك دنيا شجاعت فرمود: «ما رَأَيْتُ إِلّا جَميلًا؛ جز خوبى (و شجاعت و عظمت) در كربلا نديدم». «هؤُلاءِ قَوْمٌ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْقَتْلَ، فَبَرزُوا إلى مَضَاجِعِهِمْ ...؛ آنها گروهى بودند كه شهادت در سرنوشت شان رقم زده شده بود و به آرامگاه ابدى خود شتافتند و به زودى در دادگاه عدل الهى در برابر آنها ظاهر خواهى شد».(3)
عبيداللَّه بن زياد با شنيدن اين سخنان خشمگين شد و درماندگى خود را احساس كرد(4)
2⃣ جواب دندان شکن امام سجاد(علیهالسلام)به ابن زیاد:
🌷 امام سجّاد(سلاماللهعلیها) وقتى وارد مجلس ابن زياد شد، بين امام(علیهالسلام) و او گفتگوى شديدى رخ داد به طورى كه ابن زياد دستور داد گردن امام (علیهالسلام) را بزنند. زينب (سلاماللهعلیها) شجاعانه جلوى آنها را گرفت، بعد امام (علیهالسلام) خطاب به ابن زياد فرمود: آيا مرا به مرگ تهديد مى كنى؟«اما عَلِمْتَ أَنَّ القَتْلَ لَنا عادَةٌ وَكَرامَتنا مِنَ اللَّهِ الشَّهادةُ؛ آيا ندانسته اى كه كشته شدن يك كار عادى و معمولى براى ماست، و كرامت و افتخار ما از جانب خدا، شهادت است».(5)
👹ابن زياد كه پس از این گفت و گوها، كاملًا شكست خورده بود، دستور داد اهل بیت (علیهم السلام) را با غل و زنجیر وارد زندان کوفه کردند.(6)
----------------------------
پی نوشت:
(1) زهرا برترین بانوی جهان، ص142
(2) عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص576
(3) همان، ص 577
(4) بحارالانوار؛ ج45، ص116
(5 و 6) گفتار معصومين(علیهم السلام) ؛ ج 2 ؛ ص176و 579
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 ترجمه خطبه حضرت #زینب (سلام الله علیها ) در کوفه:
🌺 ستایش از آنِ خداست و درود بر پدرم محمد و خاندان پاک و نیکوکارش.
اما بعد: ای مردم کوفه،ای مردمان حیله گر و خیانت کار! گریه میکنید؟ اشک چشمانتان خشک نشود و ناله هایتان آرام نگیرد. همانا که کار شما مانند آن زنی است که رشتۀ خود را پس از محکم یافتن، یکی یکی از هم میگسست، شما نیز سوگندهای خود را در میان خویش، وسیلۀ فریب و تقلب ساخته اید.
❓آیا در میان شما جز وقاحت و رسوایی، سینههای آکنده از کینه، دو رویی و تملق، همچون زبان پردازی کنیزکان و ذلت و حقارت در برابر دشمنان چیز دیگری نیز یافت میشود؟ یا همچون سبزههایی هستید که ریشه در فضولات حیوانی داشته یا همچون جنازۀ دفن شدهای که روی قبرش را با نقره تزیین نموده باشند؟ چه بد توشهای برای آخرت فرستاده اید؛ توشهای که همان خشم و سخط خدا است و در عذاب جاویدان خواهید بود. گریه میکنید؟ زار میزنید؟ آری به خدا سوگند که باید گریه کنید، پس بسیار بگریید و کمتر بخندید. چرا که دامان خود را به ننگ و عار جنایتی آلوده اید که ننگ و پلیدی آن را از دامان خود تا ابد نتوانید شست.
❓و چگونه میتوانید ننگ حاصل از کشتن فرزند رسول خدا(صلياللهعليهوآلهوسلم)، خاتم پیامبران، معدن رسالت، و سرور جوانان اهل بهشت را از دامان خود بزدایید؟ کسی که پناه مومنان شما، فریادرس در بلایای شما، مشعل فروزان استدلال شما بر حق و حقیقت و یاور شما در هنگام قحطی و خشکسالی بود. چه بار سنگین و بدی بر دوش خود نهادید، پس رحمت خدایی از شما دور و دورتر باد. که تلاشتان بیهوده، دستانتان بریده، معامله تان قرین زیان گردیده است، خود را به خشم خدا گرفتار نموده و بدین ترتیب خواری و درماندگی بر شما لازم آمده است.
🌷 وای بر شما ای مردم کوفه! آیا میدانید چه جگری از رسول خدا دریدهاید؟ چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان او به کوچه و بازار کشاندهاید؟! چه خونی از آن حضرت بر زمین ریختهاید؟! و چه حرمتی از او شکستهاید؟! شما این جنایت فجیع را بیپرده و آشکار به انجام رسانید؛ جنایتی که سر آغاز جنایات دیگری در تاریخ گشته، سیاه، تاریک و جبران ناپذیر بوده، تمام سطح زمین و وسعت آسمان را پر کرده است.
❓ آیا از اینکه آسمان خون باریده تعجب میکنید؟ در حالی که عذاب آخرت در مقایسه با این امر، بسیار شدیدتر و خوار کنندهتر است و در آن روز کسی به یاری شما نخواهد آمد. پس مهلتهایی که خدای متعال به شما میدهد موجب خوشی شما نگردد، چرا که خدا در عذاب کردن بندگان خود شتاب نمیکند، چون ترسی از پایمال شدن خون و ازدست رفتن زمان انتقام ندارد و همانا که خدای شما همیشه در کمین است.
-------------------------------
📚 منبع:
۱. بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۱۰۸.
۲. اللهوف، سید بن طاووس، ص۱۴۶.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
❓ قبل از فرا رسیدن #مرگ چگونه خود را مهیا کنیم؟ (۱)
✍ در كتاب: «اثنی عشریة فی المواعظ العددیة» صفحه ۳۲۵ روایتی است که در آن برای تهذیب نفس و جمع کردن زاد و توشه یک برنامه ریزی خوب و منظمی وجود دارد و از همه مهمتر می توان با آن دستور العمل اعمال خود را در طول زندگی قبل از این که مرگ به سراغ ما آید آسیب شناسی کنیم. بنابراین هرگز از خداوند، مرگ را نخواهیم مگر این که چهل عمل را که در این روایت آمده است، انجام داده باشیم. از این رو یکی از حاجات مهم و دائمی ما این باشد که نَمیریم مگر پس از انجام آن چهل عمل.
🔹 شخصی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسید و عرض کرد: آیا اذن میدهید که تمنای مرگ کنم؟ حضرت فرمود: مرگ چیزی است که از آن چارهای نیست و سفری بسیار طولانی است، سزاوار است کسی که اراده مرگ دارد، ده هدیه آماده کند (و با خود ببرد).
🌷«جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ، فَقالَ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: الْمَوْتُ شَیْءٌ لَا بُدَّ مِنْهُ وَ سَفَرٌ طَوِیلٌ یَنْبَغِی لِمَنْ أَرَادَهُ أَنْ یَرْفَعَ عَشْرَ هَدَایَا: فَقالَ وَ ماهِیَ؟».
عرض کرد: آن ده هدیه چیست؟ حضرت فرمود:
۱- هدیهی عزرائیل
۲- و هدیهی قبر
۳- و هدیهی منکر و نکیر
۴- و هدیهی میزان
۵- و هدیهی پل صراط
۶- و هدیهی مالک خزینه دار جهنم
۷- و هدیهی رضوان خزینه دار بهشت
۸- و هدیهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
۹- و هدیهی جبرائیل
۱۰- و هدیه خداوند تعالی.
قال: هَدیَةُ عِزْرائیل وَ هَدیَةُ الْقَبر وَ هَدیَةُ مُنْكَر وَ نَكِیر وَ هَدیَةُ الْمِیزان وَ هَدِیَةُ الْصِراط وَ هدیة مالك وهدیة رضوان وهدیة النبی وهدیة جبرئیل وهدیة الله تعالى.
📗اثنی عشریة فی المواعظ العددیة» صفحه ۳۲۵.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #حدیث روز 💠
💎 برادران دینی خود را با این دو خصلت آزمايش كنيد
🔻امام صادق علیهالسلام:
اخْتَبِرُوا إِخْوَانَكُمْ بِخَصْلَتَيْنِ فَإِنْ كَانَتَا فِيهِم
ْ وَ إِلاَّ فَاعْزُبْ ثُمَّ اُعْزُبْ ثُمَّ اُعْزُبْ
مُحَافَظَةٍ عَلَى اَلصَّلَوَاتِ فِي مَوَاقِيتِهَا
وَ اَلْبِرِّ بِالْإِخْوَانِ فِي اَلْعُسْرِ وَ اَلْيُسْرِ،
❇️ برادران خود را با دو خصلت آزمايش كنيد؛
اگر آن دو خصلت در آنها بود، خوب است و گرنه دور شويد، دور شويد، دور شويد:
مواظبت او بر نمازهايش در اوقات آن و
نيكى به برادران در سختى و گشايش.
📚 الکافی، ج ۲، ص ۶۷۲
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
هدایت شده از آیت الله هادی عباسی خراسانی
🌷بسم الله الرحمن الرحیم
🤲اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
امروز #جمعه ۲۹ تیر 1403 جلسه ذکر #توسل به اهل بیت علیهم السلام و #ملاقات_حضوری_با_آیت_الله_هادی_عباسی_خراسانی دامت برکاته حدود یک ساعت به غروب در حسینیه ایشان برقرار میباشد.
#جلسه_ذکر #جمعه #حضرت_آیت_الله_هادی_عباسی_خراسانی
@abbasi_khorasani
💠 #مقامات_معنوی_در_زیارت_عاشورا ا:
۱۰- #مقام_جهاد (حَرب)
🌷وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ،
و با هر کسی که با شما نبرد کند میجنگم.
✍ یکی از آموزههای پرمعنای زیارت عاشورا، عبارتی است که در آن دو مسئله مهم یعنی دشمنستیزی از یک سو و وحدت و همدلی بین اهل حق از سوی دیگر، منعکس شده است. این نکته مهم در فراز معروف «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ» آمده است. این آموزه، مطابق با آیه ۲۹ سوره مبارکه فتح است:
☀️ «وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» یعنی مؤمنان و پیروان پیامبر (صلياللهعليهوآلهوسلم) کسانی هستند که در مواجهه با کفار و اهل باطل با شدت برخورد میکنند. رفتارشان محکم و آهنین است. با این حال بین خودشان با مؤدت، محبت و انصاف رفتار می کنند (رحماء بینهم).
🔹بر پایه این آیه از قرآن کریم، ما تکالیفی داریم که با دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام باید به شدت مبارزه کنیم، در مقابل آنان محکم بایستیم، امّا بین خودمان باید رحم داشته باشیم.
🔸این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای مبارزه با موانع رشد بشر و یکی از ضروریات در مسیر سلوک الی الله است.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
🌹#عجب_ماجرایی_دارد_این_سر"😭? ?
از بدو تولد تا دهم محرم و عاشورا👇
🌸گاه بر روی سینه پیامبر صلیاللهعلیهوآله وسلم
🌸گاه بر روی سر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
🌸گاه در دامن سیده نساء عالمین سلام الله علیها
🌸گاه در بغل امیرالمؤمنین علیه السلام
🌸گاه در آغوش زینب کبری سلاماللهعلیها
و اما از #سوی_دیگر👇
🏴 گاه بر روی خاک کربلا
🏴 گاه در دست قاتل
🏴 گاه در دامن شمر
🏴 گاه به خون خضاب شده
🏴 گاه در خورجین اسب خولی
🏴 گاه در تنور منزل خولی
🏴 گاه پر از خاک و خاکستر
🏴 گاه بر سر نی و نیزه
🏴 گاه در حال قرآن خواندن
🏴 گاه آويزان بر درخت
🏴 گاه در کاخ کوفه
🏴 گاه زیر چوبدستی ابن زیاد
🏴 گاه در گردش شهر به شهر
🏴 گاه در دیر راهب
🏴 گاه در طشت طلا
🏴 گاه بر دروازه شام
🏴 گاه بر دیوار دمشق
🏴 گاه در مقابل یزید پلید
🏴 گاه زیر ضربات خیزران
🏴 گاه بر سفره شراب یزید
🏴 گاه زیر تابش خورشید
🏴 گاه در طبق اهدایی
🏴 گاه در کنج خرابه
🏴 گاه در بغل دختر سه ساله...
✅ اما #سرانجام_این_سر_مبارک چه شد❓
☑️ آیا در کربلا به پیکر ملحق شد❓
☑️ آیا کنار قبر امیرالمؤمنین علیه السلام ❓
☑️ آیا در دارالاماره دمشق ماند❓
☑️ آیا در باب الفرادیس دمشق❓
☑️ آیا به مدینه و بقیع منتقل شد❓
☑️ آیا خلفای فاطمی آن را به مصر منتقل کردند❓
☑️ یا به جای دیگری برده شد❓
🏴 یا احتمال وحشتناک دیگر و آن اینکه سر مبارک را مُثله کردند‼️
🌸البته که این وجود نوری و نورانی هرکجا هست تمام عالم را منور کرده است.......
منابع:
📙 بحارالانوار مجلسی؛
📙 خصائص الحسینیة شوشتری؛
📙 ویژگیهای امام حسین علیه السلام (از احمدسعیدی)
#امام_حسین
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #عبرت_هاى_عاشورا (۱)
✍ عـبـرت هاى عاشورا را مى توان بر سه گونه فكرى، سياسى و اخلاقى تقسيم كرد. و هر کدام از اینها شاخصه هایی دارند که در جای خود به آن می پردازیم.
الف) #عبرت_هاى_فكرى
✅ انحرافات فکری بنی امیه در تاریخ عبرت آموز است. تـضـادّ مـيـان انسان ها از انديشه سرچشمه مى گيرد و فكر و انديشه است كه گاه جنگ ها بر مى انـگـيـزد. در رويـداد عـاشـورا نـيـز جـنـگ انـديـشـه هـا از سـال هـا پـيـش آغـاز شـده بـود. ريـشـه ايـن جـنـگ، در (تـفـكـّر رحـمـانـى) اهل بيت پيامبر علیهم السلام و (تفكّر شيطانى) بنى اميه بود؛ چنان كه امام صادق (علیهالسّلام)مى فرمايد:
🌷 اِنـّا وَّالُ اَبـى سـُفـْيانَ اَهـْلُبـَيْتَيْنِ تَعادَيْنا فِى اللّهِ؛ قُلْنا: (صَدَقَاللّهُ) وَ قالُوا كَذِبَ اللّهُ (1)
مـا و دودمـان ابوسفيان دو خاندانيم كه براى خدا با يكديگر دشمن شده ايم. ما مى گوييم: خدا راست مى گويد و آنان مى گويند: خدا دروغ مى گويد.
✅ بـر اساس ايـن روايـت، حـزب امـوى بـر پـايـه پـنـدار بـاطـل (دروغ گـويـى خـدا) پـى ريـزى شـده و هـمه انديشه ها و برنامه هاى حكومتى آنان از نظريه شيطانى سيراب مى گردد.
📚(1) بحار الانوار، ج 33، ص 165.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #نگرانی_های_پیامبر(صلياللهعليهوآلهوسلم)
۲- #کتاب_و_عترت
✍ درخصوص نگرانی های پیامبر (صلياللهعليهوآلهوسلم) احادیث زیادی از زبان خود ایشان داریم. معمولا انسان از چیزهایی که بیشتر نگران است سفارش بیشتری میکند. شاید بتوان گفت که پیامبر(صلياللهعليهوآلهوسلم) کلامی را بیشتر از این سفارش نکرده (حدود صد بار) که:
🌷 «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»(1).
🌹به درستی که من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما میگذارم کتاب خدا و اهل بیتم؛ هرکس به این دو تمسک کند گمراه نمیشود. و این دو از هم جدا نمیشود تا در بهشت نزد حوض کوثر بر من وارد شوند.
✅ حتی حضرت درلحظات آخر عمر شریفش فرمود: قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی را یادداشت کنم که هرگز گمراه نشوید.
🌷«أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدِی»(2) ولی عده ای گفتند: تب حضرت زیاد شده و بالا رفته و نعوذبالله، استغفرالله، پناه بر خدا دارد هزیان میگوید. پیامبری که خداوند در قرآن میفرماید:
☀️ «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى» نجم/4-3. از جانب خود حرفی نمیزند مگر بر او وحی شود و در جای دیگر میفرماید:
☀️ «وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» حشر/7.
هرچه پیامبر گفت عمل کنید و آنچه نهی کرد ترک کنید. حرف او حرف خدا و بیعت با او بیعت با خداست و باز میفرماید:
☀️«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» نساء/80 هرکس اطاعت از پیامبر کند اطاعت از خداوند کرده. اما متاسفانه جامعه بعد از پیامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) چیزی را که حضرت بیشترین سفارش را در مورد آن کرد و از آن میترسید گرفتارش شد.
(1) وسائل الشیعة، ج27، ص33.
(2) بحارالأنوار، ج22، ص497
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #مقامات_معنوی_در_زیارت_عاشورا :
۱۱- #مقام_قرب_الی_الله
🌷وَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالَاتِکُمْ وَ مُوَالَاةِ وَلِیِّکُمْ.
و تقرّب می جویم به سوی خدا سپس به سوی شما به وسیله دوستی و ولایت شما.
✍ مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقامِ ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا ممکن میشود.
🔹تقرب به اولیای الهی تقرّب به خداوند است؛ چرا که انبیا و امامان (علیهم السلام) واسطه بین خالق و مخلوق هستند.
🔸در راستای این ارتباط است که در زیارت عاشورا می گوییم: «اِنِّی اَتَقَرَّبُ اِلَی الله وَ اِلَی رَسُولِهِ وَ اِلَی اَمِیرِالْمُؤْمِنِین وَ اِلَی فَاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوَالَاتِکَ؛ به راستی به وسیله دوستی تو (و ولایت تو ای حسين (علیه السلام)) به خدا و رسول خدا و به سوی امیرمؤمنان و فاطمه و حسن (علیهم السلام) و نزد خودت تقرّب و نزدیکی میجویم».
🌷فَقَالَ النَّبِي (صلی الله علیه و آله):... فَمَنْ کَانَ لَهُ اِلَی اللهِ حَاجَةً فَلْیَسْأل بِنَا اَهْلَ الْبَیْت؛(۲) آنگاه پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود:... پس هر کسی حاجتی از خدا دارد، به وسیله ما اهل بیت (علیهم السلام) درخواست نماید».
🔹ما در زیارت عاشورا از خدا می خواهیم که به واسطه اهل بیت علیهم السلام و دستگیری حضرات معصومین از ما، به مقام قرب الهی راه یابیم.
(۱) الغدیر، ج۲، ص۳۰۰.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #حدیث روز 💠
💎 #سزای_آزار_مؤمن
🔻رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
مَنْ آذَی مُؤْمِناً وَ لَوْ بِشَطْرِ کَلِمَةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَکْتُوباً بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ
❇️ هر كس مؤمنى را و لو به يك جزء كلمه آزار دهد، در روز قيامت در حالى محشور مىگردد كه ميان دو چشمش نوشته شده: اين شخص از رحمت خدا مأيوس باشد.
📚 إرشاد القلوب، جلد ۱، صفحه ۷۶
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
صبح هست و چندین #سلام ناب بشنویم اززیارت (#ناحیه_مقدسه)
🏴 فرازهایی از ترجمه ی زیارت «ناحیه مقدسه»، سوگنامه تأثرانگیز و مرثیه سوزناک امام#مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) برای جد بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام):
🏷 (بخش اول)
سلام بر #حسین که جانش را تقدیم نمود،
سلام بر آن کسی که در نهان و آشکار خدا را اطاعت نمود،
سلام بر آن کسی که خداوند شفا را در خاکِ قبرِ او قرار داد،
سلام بر آن کسی که (مکان) اجابتِ دعا در زیرِ بارگاه اوست،
سلام بر آن کسی که امامان از نسل اویند،
سلام بر فرزندِ خاتم پیامبران،
سلام بر فرزند سرور جانشینان،
سلام بر فرزند فاطمه زهراء،
سلام بر فرزند خدیجه کبری،
سلام بر فرزند سدره المنتهی،
سلام بر فرزند جنّه المأوی،
سلام بر فرزند زمزم و صفا،
سلام بر آن آغشته به خون،
سلام بر آنکه (حُرمت) خیمه گاهش دریده شد،
سلام بر پنجمینِ اصحاب کساء،
سلام بر غریب غریبان،
سلام بر شهید شهیدان،
سلام بر مقتول دشمنان،
سلام بر ساکن کربلا،
سلام بر آن کسی که فرشتگان آسمان بر او گریستند،
سلام بر آن کسی که خاندانش پاک و مطهرند،
سلام بر پیشوای دین،
سلام بر آن جایگاههای براهین و حجج الهی،
درود بر آن پیشوایانِ سرور،
سلام بر آن گریبآنهای چاک شده،
سلام بر آن لبهای خشکیده،
سلام بر آن جآنهای مستأصل و ناچار،
سلام بر آن ارواحِ (از کالبد) خارج شده،
سلام بر آن جسدهای عریان و برهنه،
سلام بر آن بدنهای لاغر و نحیف،
سلام بر آن خونهای جاری،
سلام بر آن اعضا قطعه قطعه شده،
سلام بر آن سرهای بالا رفته (بر نیزه ها)،
سلام بر آن بانوانِ بیرون آمده (از خیمه ها)،
سلام بر حجت پروردگار جهانیان،
سلام بر تو و بر فرزندان شهیدت،
سلام بر تو و بر خاندان یاری دهنده ات (به دین الهی)،
سلام بر تو و بر فرشتگان ملازمِ آرامگاهت،
سلام بر آن کشته مظلوم،
سلام بر برادر مسمومش،
سلام بر علی اکبر،
سلام بر آن شیر خوار کوچک،
سلام بر آن بدنهای برهنه شده،
سلام بر آن خانواده ای که نزدیک (و همراه سَرورشان) بودند،
سلام بر آن به خاک افتادگان در بیابانها،
سلام بر آن دور افتادگان از وطنها،
سلام بر آن دفن شدگان بدون کفن،
سلام بر آن سرهای جدا شده از بدن،
سلام بر آن حسابگر (اعمال خویش برای خدا) و شکیبا،
سلام بر آن مظلومِ بییاور،
سلام بر آن جای گرفته در خاک پاک،
سلام بر صاحب آن بارگاه عالی رتبه،
سلام بر آن کسی که رب جلیل او را پاک و مطهر گردانید،
سلام بر آن کسی که جبرئیل به او مباهات مینمود،
سلام بر آن کسی که میکائیل در گهواره با او تکلم مینمود،
سلام بر آن کسی که عهد و پیمانش شکسته شد،
سلام بر آن کسی که پرده حُرمتش دریده شد،
سلام بر آن کسی که خونش به ظلم ریخته شد،
سلام بر آنکه با خون زخم هایش شست و شو داده شد،
سلام بر آنکه از جامهای نیزهها جرعه نوشید،
سلام بر آن مظلومی که خونش مباح گردید،
سلام بر آنکه در ملا عام سرش بریده شد،
سلام بر آنکه اهل قریهها دفنش نمودند،
سلام بر آنکه شاهرگش بریده شد،
سلام بر آن مدافع بییاور،
سلام بر آن محاسن بخون خضاب شده،
سلام بر آن گونه خاک آلوده،
سلام بر آن بدن جامه به غنیمت رفته،
سلام بر آن دندانهایی که با چوب خیزران زده شده،
سلام بر آن سر بالای نیزه رفته،
سلام بر آن بدنهای برهنه و عریانی که در بیابانها (یِ کربلا) گرگهای تجاوزگر به آن دندان میآلودند، و درندگان خونخوار بر گِرد آن میگشتند،
سلام بر تو ای مولای من و بر فرشتگانی که بر گِرد بارگاه تو پر میکشند، و اطراف تربتت اجتماع کردهاند، و در آستان تو طواف میکنند، و برای زیارت تو وارد میشوند،
سلام بر تو
من به سوی تو رو آوردهام، و به رستگاری در پیشگاه تو امید بسته ام،
سلام بر تو، سلام آن کسی که به حُرمت تو آشناست، و در ولایت و دوستی تو مخلص و بیریا است،
و به سبب محبت و ولای تو به خدا تقرب جسته، و از دشمنانت بیزار است،
سلامِ کسی که قلبش از مصیبت تو جریحهدار، و اشکش به هنگام یاد تو جاری است،
سلامِ کسی که دردناک و غمگین و شیفته و فروتن است،
سلام کسی که اگر باتو در کربلا میبود، باجانش (دربرابرِ) تیزیِ شمشیرها از تو محافظت مینمود، و نیمه جانش رابه خاطر تو بدست مرگ میسپرد، و در رکاب تو جهاد میکرد، و تو را علیه ستمکاران یاری داده، جان و تن و مال و فرزندش را فدای تو مینمود، و جانش فدای جان تو، و خانواده اش سپر بلایِ اهل بیت تو میبود،
اگرچه زمانه مرا به تأخیر انداخت، و مُقدَّرات الهی مرا از یاریِ تو بازداشت، و نبودم تا با آنانکه با تو جنگیدند بجنگم، و با کسانی که با تو اظهار دشمنی کردند خصومت نمایم، (درعوض) صبح و شام بر تو گریه و شیون میکنم، و در مصیبت تو بجای اشک، خون میگریم، از روی حسرت و تأسّف و افسوس بر مصیبت هائی که بر تو وارد شد، تا جائی که از فرط اندوهِ مصیبت، و غم و غصّه شدّتِ حزن جان سپارم.
🏴┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
┄┄┄┄┄❅✾❅┄
💠 وقوع غزوه خیبر
✍ یهودیان خیبر با پناه دادن به یهودیان فتنهجوی مدینه و همکاری و همدستی با سایر دشمنان اسلام، خطری برای مسلمانان بودند. بدین جهت، پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) پس از بازگشت از سفر حدیبیه و انعقاد صلح با مشرکان قریش و کسب اطمینان از سوی آنها، متوجه یهودیان ساکن خیبر گردید و با سپاهی عازم خیبر شد؛ اما هنگامی که به ناحیه خیبر وارد شدند، با دژهای استوار و محکمی روبرو گردیدند.
✅ پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) فرماندهی سپاه اسلام را بر عهده امیرمؤمنان (علیهالسلام) گذاشت، آن حضرت با شهامت و دلیری تمام، به سوی یهودیان هجوم آورد و با کشتن مردان جنگجوی دشمن و گشودن درهای بزرگ دژ با دستهای توانای خویش، بارقه فتح و پیروزی را برای مسلمانان و خرسندی خدا و رسول گرامی اسلام (صلياللهعليهوآلهوسلم) را به ارمغان آورد.
🌷پیامبر گرامی اسلام(صلياللهعليهوآلهوسلم) در ستایش قهرمانی و دلاوری حضرت امام علی(علیهالسلام) و کارساز بودن نبرد و جهاد او فرمود:
🌸قد بلغنی نبأک المشکور و صنیعک المذکور، قد رضی الله عنک و رضیت أنا عنک؛ ای علی! خبر ستایشآور و کارآمدی قابل تقدیرت به من رسید. خدا از تو خرسند است و من نیز خرسند و شادمانم.
✅ درباره تاریخ وقوع این جنگ ظفرمند، اتفاق چندانی میان مورخان و سیرهنویسان نیست. زیرا برخی از آنان پانزدهم محرم، برخی اواخر محرم، برخی ماه صفر، برخی اول ربیع الاول، برخی جمادی الاول و برخی نیز ۲۴ رجب سال هفتم قمری را روز پیروزی مسلمانان میدانند.
📚منبع: اقتباس از نرمافزار دایرةالمعارف چهارده معصوم علیهمالسلام
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠وقایع روز پانزدهم ماه #محرم_الحرام سال ۶۱ ه.ق💠
✍ در روز پانزدهم محرمالحرام سال ۶۱ ه.ق عبیدالله بن زیاد با ارسال نامه ای به یزید بن معاویه، از نحوه برخورد با اهل حرم امام حسین (علیه السلام) کسب تکلیف نمود .
✅ بنابر اقوالی در این روز، به دستور عبیدالله بن زیاد، سرهای مطهر شهدای کربلا توسط ماموران ابن زیاد، از کوفه به سمت شام حرکت داده شدند.
📗 وقایع الایام، ص۲۸۱.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #نگرانی_های_پیامبر(صلياللهعليهوآلهوسلم)
۳- #مظلومیّت_اهل_بیت علیهم السلام
✍ کینه های قریش نسبت به بنی هاشم و پیامبر و عترت او، از بین رفتنی نبود. پیامبر هم با چشم بصیرخویش، آینده و مظلومیت خاندانش را می دید و بارها با علی علیه السلام و زهرا علیهاالسلام در این باره سخن گفته و خون گریسته بود. از سخنان و نگرانی های اوست که:
🌷 «ابکی لِذُرّیّتی و ما تصنعُ بهم شرارُ امّتی من بعدی»(1) برای ذریه و فرزندانم و آن ستمهایی که از جفاکاران امتم بعد از من به ایشان میرسد، میگریم.
🌹 علی (علیهالسلام) می فرماید: کنار پیامبر خدا نشسته بودیم. حضرت خواب بود و سرش را بر دامن من گذاشته بود. سخن از دجّال می گفتیم و بیم از اغواگری هایش، که پیامبر سر برداشت و با ناراحتی فرمود: بیش از دجّال، بر شما از غیر دجّال بیمناکم. بیم من از پیشوایان و زمامداران گمراه گر و ریخته شدن خون خاندانم پس از من است. من با هرکه با آنان بجنگد در جنگم و با هرکه با آنان در صلح باشد در صلح خواهم بود.
🌷وَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا جُلُوساً عِنْدَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ نَائِمٌ وَ رَأْسُهُ فِي حَجْرِي فَتَذَاكَرْنَا اَلدَّجَّالَ فَاسْتَيْقَظَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُحْمَرّاً وَجْهُهُ فَقَالَ لَغَيْرُ اَلدَّجَّالِ أَخْوَفُ عَلَيْكُمْ مِنَ اَلدَّجَّالِ اَلْأَئِمَّةُ اَلْمُضِلُّونَ وَ سَفْكُ دِمَاءِ عِتْرَتِي مِنْ بَعْدِي أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَهُمْ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَهُمْ. (2)
(1) عوالم العلوم، ص392.
(2) کشف الغمة في معرفة الأئمة، ج 1، ص 409 / الامالی للطوسی، ص754
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #مقامات_معنوی_در_زیارت_عاشورا :
۱۲ـ #مقام_معرفت و شناخت اهل بیت علیهم السلام
فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیَائِکُم.
پس درخواست میکنم از خدا که مرا به معرفت شما و دوستان شما گرامی دارد.
✍ آگاهى و شناخت نسبت به امام، عصمت امام، سیره رفتارى و گفتارى امام، یکى از اساسىترین و زیر بنایىترین مسائل اعتقادى است؛ به گونهاى که هر انسانى در قبال آن، مسئولیت دارد تا در حدّ امکان، خود را از آن بهرهمند سازد.
🔹هر مسلمانى معالم دینى، معارف حقه اعتقادى، اخلاقى و عبادى خویش را از امام و پیشوایان دینى مىگیرد و امام، چراغ فروزندهاى است که همواره فرا راه انسانها مىدرخشد. انسانى اهل نجات است که از انوار هدایت این مشعلهاى فروزان و تابنده در تمامى ابعاد زندگى بهره ببرد و خود را از ظلمتهاى جهل، برهاند و به سوى قلههاى علم، آگاهى و عرفان سوق دهد.
🌷پیامبر اسلام(صلياللهعليهوآلهوسلم) می فرماید:
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.(۱)
🔸آنچه برای رسیدن به این مقام و جایگاه اهمیت فوق العاده دارد، همین شناخت و معرفت است. چنین شناختی مىتواند به زائر، شکوه و جلال ببخشد و پیوند عارفانهاى میان امام علیه السلام و مأموم باشد.
📚 (۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۲۴۶؛
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #عبرت_هاى_عاشورا و شاخصه های فکری آن (۲)
1ـ #استكبار_فكرى:
✍ ايـن بيمارى زيانبار، كه بيماران خويش را وادار به هر جنايتى مى کند، از دير باز قربانى هايى بـسـيـار گـرفـتـه است. همه سران جبهه كفر به جنون فكرى خود برتربينى دچار بوده اند و نمونه آشكار آن فرعون است كه مى گفت:
اَنَا رَبُّكُمُ الاَْعْلى، نازعات/23
من پروردگارِ برترينِ شمايم.
✅ سـران بنى اميه نيز بدين جنون دچار بوده اند و هرگز به خداى واحد ايمان نياوردند و تظاهر آنـان بـه بـرخـى آداب اسـلامـى خدعه اى بيش نبوده و دين را ابزار تحكيم حكومت خويش ساخته اند؛ مثلاً يزيد خود را نماينده خدا و سلطنت را هديه اى از سوى او مى دانست. چنان كه نقل است او براى توجيح جنايات خود، اين آيه را بر زبان مى رانده است:
قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ، آل عمران/26
بگو: بارخدايا! تويى كه فرمانروايى ! هر آن كس را كه خواهى، فرمانروايى بخشى؛ و از هر كس خواهى فرمان روايى را باز ستانى.
✅ با اين كه حكومت اموى هيچ اعتقادى به خدا نداشت، ولی جنايت هاى خود را به عهده خدا مى نهاد؛ چنانچه پس از آن كه اهل بيت امام حسين (علیهالسلام) را به مجلس عبيداللّه آوردند، آن نابخرد نـگـاهـى بـه امـام سـجّاد(علیهالسلام)كرد و گفت:
(اين كيست ؟) گفتند: (على بن الحسين است.) گفت:
(مگر عـلى بـن الحـسـيـن را خداوند در كربلا نكشت ؟!) امام سجّاد (علیهالسلام) پاسخ داد: (من برادرى داشتم كه نـامـش عـلى بـن الحـسـيـن بـود و مـزدوران تـو او را كـشتند.) عبيد اللّه گفت: (خدا او را كشت.)
📚 تاريخ طبرى، ج 5، ص 433.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #حدیث روز 💠
💎 #مرز_آزادی_و_بردگی
🔻أمیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
أَلْعَبْدُ حُرٌّ ما قَنَعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ماطَمَعَ
❇️ بنده اگر قناعت كند، «آزاد» است؛ آزاد اگر طمع داشته باشد «برده» است.
📚 غررالحكم: ج ۱، ص ۱۱۳
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani