💠 #مقامات_معنوی_در_زیارت_عاشورا :
۱۲ـ #مقام_معرفت و شناخت اهل بیت علیهم السلام
فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیَائِکُم.
پس درخواست میکنم از خدا که مرا به معرفت شما و دوستان شما گرامی دارد.
✍ آگاهى و شناخت نسبت به امام، عصمت امام، سیره رفتارى و گفتارى امام، یکى از اساسىترین و زیر بنایىترین مسائل اعتقادى است؛ به گونهاى که هر انسانى در قبال آن، مسئولیت دارد تا در حدّ امکان، خود را از آن بهرهمند سازد.
🔹هر مسلمانى معالم دینى، معارف حقه اعتقادى، اخلاقى و عبادى خویش را از امام و پیشوایان دینى مىگیرد و امام، چراغ فروزندهاى است که همواره فرا راه انسانها مىدرخشد. انسانى اهل نجات است که از انوار هدایت این مشعلهاى فروزان و تابنده در تمامى ابعاد زندگى بهره ببرد و خود را از ظلمتهاى جهل، برهاند و به سوى قلههاى علم، آگاهى و عرفان سوق دهد.
🌷پیامبر اسلام(صلياللهعليهوآلهوسلم) می فرماید:
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.(۱)
🔸آنچه برای رسیدن به این مقام و جایگاه اهمیت فوق العاده دارد، همین شناخت و معرفت است. چنین شناختی مىتواند به زائر، شکوه و جلال ببخشد و پیوند عارفانهاى میان امام علیه السلام و مأموم باشد.
📚 (۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۱، ص۲۴۶؛
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #عبرت_هاى_عاشورا و شاخصه های فکری آن (۲)
1ـ #استكبار_فكرى:
✍ ايـن بيمارى زيانبار، كه بيماران خويش را وادار به هر جنايتى مى کند، از دير باز قربانى هايى بـسـيـار گـرفـتـه است. همه سران جبهه كفر به جنون فكرى خود برتربينى دچار بوده اند و نمونه آشكار آن فرعون است كه مى گفت:
اَنَا رَبُّكُمُ الاَْعْلى، نازعات/23
من پروردگارِ برترينِ شمايم.
✅ سـران بنى اميه نيز بدين جنون دچار بوده اند و هرگز به خداى واحد ايمان نياوردند و تظاهر آنـان بـه بـرخـى آداب اسـلامـى خدعه اى بيش نبوده و دين را ابزار تحكيم حكومت خويش ساخته اند؛ مثلاً يزيد خود را نماينده خدا و سلطنت را هديه اى از سوى او مى دانست. چنان كه نقل است او براى توجيح جنايات خود، اين آيه را بر زبان مى رانده است:
قُلِ اللّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ، آل عمران/26
بگو: بارخدايا! تويى كه فرمانروايى ! هر آن كس را كه خواهى، فرمانروايى بخشى؛ و از هر كس خواهى فرمان روايى را باز ستانى.
✅ با اين كه حكومت اموى هيچ اعتقادى به خدا نداشت، ولی جنايت هاى خود را به عهده خدا مى نهاد؛ چنانچه پس از آن كه اهل بيت امام حسين (علیهالسلام) را به مجلس عبيداللّه آوردند، آن نابخرد نـگـاهـى بـه امـام سـجّاد(علیهالسلام)كرد و گفت:
(اين كيست ؟) گفتند: (على بن الحسين است.) گفت:
(مگر عـلى بـن الحـسـيـن را خداوند در كربلا نكشت ؟!) امام سجّاد (علیهالسلام) پاسخ داد: (من برادرى داشتم كه نـامـش عـلى بـن الحـسـيـن بـود و مـزدوران تـو او را كـشتند.) عبيد اللّه گفت: (خدا او را كشت.)
📚 تاريخ طبرى، ج 5، ص 433.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #حدیث روز 💠
💎 #مرز_آزادی_و_بردگی
🔻أمیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
أَلْعَبْدُ حُرٌّ ما قَنَعَ، أَلْحُرُّ عَبْدٌ ماطَمَعَ
❇️ بنده اگر قناعت كند، «آزاد» است؛ آزاد اگر طمع داشته باشد «برده» است.
📚 غررالحكم: ج ۱، ص ۱۱۳
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #عبرت_هاى_عاشورا و شاخصه های فکری آن (۳)
۲ ـ #فريب_دادن_مردم:
✍ در زمـان وقـوع حـادثـه عـاشـورا، اذهـان بـيـشـتـر مـردم نـسـبـت بـه مـسـائل بـنـيادين اسلام، مشوّش بود و خلفاى ناحق، برداشت هاى نادرست خود از اسلام را، در ذهن آنـان جـاى داده بودند. مردم، آن گونه مى انديشيدند كه حاكمان مى خواستند، نه آن گونه كه خـداونـد مـى خواست. خداوند می فرماید: (لا يَنالُ عَهْدِى الظّالِمينَ، بقره /124.
عهد [امامت ] من هرگز به ستمگران نمى رسد.
✅ بـا ايـنكه يزيد و معاويه و ديگر امويان صلاحیت زمامداری مردم را نداشتند ولی سالها بر سرنوشت مردم و دين و مال و ناموس آنان حكم راندند و مردم نيز اطاعت از آنان را برخود لازم دانستند.
✅ از این رو امام حسين (علیهالسلام) در نامه اى به مردم كوفه مى نويسد:
🌷 فـَلَعـَمْرى مَا الاِْمامُ اِلا الْحاكِمُ بِالْكِتابِ الْقائِمُ بِالْقِسْطِ الدّائِنُ بِدينِ الْحَقِّ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذلِكَ لِلّهِ، (1)
بـه جـانم سوگند! كسى شايسته امامت نيست مگر آن كس كه به كتاب خدا حكم كند، بر پا دارنده عدالت و به دين حق پايبند باشد و خويشتن را براى خدا وقف آن كند.
✅ حـضـرت فـاطـمـه صـغـرى (سلاماللهعلیها) هـنـگـام ورود بـه كـوفـه، اهل شهر را مخاطب ساخت و فرمود:
🌹 قـَسـَتْ وَاللّهِ قـُلُوبـُكـُمْ وَ غـَلَظـَتْ اَكـْبـادُكـُمْ وَ طُبِعَ عَلى اَفْئِدَتِكُمْ وَ خُتِمَ عَلى اَسْماعِكُمْ وَ اَبـْصـارِكـُمْ وَ سـَوَّلَ لَكـُمُ الشَّيـْطـانُ وَاَمـْلى لَكـُمْ وَ جـَعـَلَ عـَلى بـَصـَرِكـُمْ غـِشـاوَةً فـَاَنـْتـُمـْ لاتَهْتَدُونَ، (2)
بـه خـدا سـوگـنـد! قـلب هـايـتـان سـنـگ و جـگـرهـايـتـان سـخـت گـشـتـه و بـر دل هـا و گـوشـهـا وچـشـمـانـتان مهر خورده و شيطان شما را فريفته و به بازى گرفته و بر ديدگانتان پرده (اى از جهل و غفلت) افكنده است. از اين رو، ديگر به راه راست در نخواهيد آمد.
📚 (1) بحار الانوار، ج 44، ص 334 ـ 335.
(2) لهوف، ص 196.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #نگرانی_های_پیامبر(صلّیاللهعلیهوآلهوسلم)
۴- سلطه و نفوذ منافقان
✍ همیشه بزرگ ترین خطر برای هر نهضت و انقلاب، یا مکتب و آیین، تحرکات عناصر نفوذی بیگانه به داخل مجموعه های خودی و انقلابی بوده است.
✅ رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در طول دوران حکومت در مدینه، با پدیده منافقان دست به گریبان بود، نگرانی رسول خدا از این دشمنان خوش خط و خال اما زهرآگین بود، نه از مؤمن یا کافر، که ایمان یا کفر خویش را به صراحت اظهار می کردند.
🌷 امیر مومنین علیه السلام فرماید: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم به من فرمود:
من برای امت خود نه از مؤمن می ترسم و نه از مشرک زیرا مؤمن بر اثر ایمانی که دارد کاری به کار برادر دینی ندارد مشرک را هم خدا به خاطر شرکش سرنگون می سازد. ولی از منافق آگاه و سخنور نگرانم. با زبان مطلبی را می گوید که شما می دانید و عمل می کند آنچه را شما منکر آن هستید.
🌹و لقد قال لی رسول الله صلی الله علیه و آله:
«اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتی مُؤمِناً وَ لامُشرِکاً اَمّا المُؤمِن فَیَمنَعُهُ اللّهُ بِایمانِهِ وَ اَمّا المُشرِکُ فَیُخزیهِ اللّهُ بِشِرکِه وَلکِنّی اَخافُ عَلَیکُم کلَّ مُنافِقٍ عالِمِ اللِّسان یَقُولُ ما تَعرِفُونَ وَ یَفعلُ ما تُنکِرُون »
📗 نهج البلاغه، نامه 27
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #مقامات_معنوی_در_زیارت_عاشورا:
۱۳- #مقام_ثبات_قدم و قدم صدق در کنار معصوم (علیهالسّلام)
✍ مقام ديگر اين است: «وَ اَن يُثَبِتَ لي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ في الدُّنيا وَالأخرةِ».
از خدا می خواهم که قدم صدق را برایم در دنیا و آخرت تثبیت کند.
يعني خدا به من ثبات قدم بدهد تا از محضر شما کنار نروم. ثابت قدم بودن در محضر معصوم (علیهالسلام)، مقام بزرگي است. يک وقت، انسان وارد وادي ولايت مي شود و به معرفت مي رسد ولي ثبات قدم ندارد؛ يک قدم در اين وادي بر مي دارد و در محضر معصومين (علیهالسلام) است و يک قدم از محضر معصومين (علیهالسلام) فاصله مي گيرد و غايب مي شود.
🔹 تلاش شيطان اين است که انسان را از اين ثبات قدم بيرون بياورد تا يک قدم هم با شيطان باشد. ثبات قدم يعني پيوسته انسان در صراط توحيد و ولايت باشد و با همه وجود از اين صراط جدا نشود؛ گناه يعني پا بيرون گذاشتن از صراط عبوديت و صراط مستقيم و خروج از مقام ثبات قدم.
🔸اين ثبات قدم بايد از روي صدق باشد؛ يعني انسان واقعا آن طرف را حق محض بداند و اگر ثبات قدم دارد از سر ترديد و شک و ريب در باب خداي متعال و اولياي او نباشد. اين چيزي است که در سير به وادي عاشورا اتفاق مي افتد و اين درها مي تواند به روي او باز شود. اين سير از دنيا آغاز مي شود و در آخرت هم ادامه دارد.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #حدیث روز 💠
💎 #راهکار_سیدالشهدا (علیهالسلام) برای نجات از آتش جهنم
🔻#امام_حسین علیهالسلام:
الْبُكاءُ مِنْ خَشْيَةِ الله نَجاتٌ مِنَ الّنارِ، وَ بُكاءُ الْعُيُونِ، وَ خَشْيَةُ الْقُلُوبِ مِنْ رَحْمَةِاللهِ
❇️ گریه به جهت ترس از خداوند سبب نجات از آتش دوزخ است؛
گریه چشم و خشیت دلها، از رحمت الهی ـ به بنده ـ است.
📚 مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۴۵
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #عبرت_هاى_عاشورا و شاخصه های فکری آن (۴)
۳ـ #سستى_عقيده:
✍ خلفاى ناحق، با عملكرد و تبليغات نادرست خود، باورهاى دينى مردم را سست كرده بودند و از ايـن رو، ايمان به خدا و قيامت كه مهمترين عامل اصلاح فرد و جامعه است، به خاموشى گراييد و مـردم بـه جـاى ايـمـان بـه خـدا و تـقـويـت روحـيـّه ديـنـى، بـه طـاغـوت دل بستند:
☀️ ... وَ الَّذينَ كَفَرُوا اَوْلِيائُهُمُ الطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ اِلَى الظُّلُماتِ، بقره/257
كـسـانـى كـه كـافـر شدند، سرپرستانشان طاغوتيانند كه آنان را از نور به سوى تاريكى ها مى كشانند.
✅ امام حسين (علیهالسلام) پيش از شهادت، از اين حقيقت پرده بر مى دارد و مى فرمايد:
🌷 وَيـْحـَكـُمْ يـا شـِيـعـَةََّالِ اَبـى سُفْيانَ اِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ وَكُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا اَحْراراً فى دُنْياكُمْ هذِهِ، (1)
واى بـر شـمـا، اى پـيـروان دودمـان ابـوسـفـيـان ! گـر چـه دين نداريد و از روز بازپسين نمى هراسيد، دست كم در اين دنيا آزاده باشيد.
📗 (1) لهوف، ص 171.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #مقام_محبت_مقدمه_مقام_محمود است
✍ قبل از مقام محمود، #مقام_محبت است. تا مقام محبت نباشد حضرت (عليه السلام) به اين مقام نمي رسد. اگر خداي متعال به ايشان، مقام محمود داده و زمام کائنات را به او سپرده، کسي است که؛
🌷 «إِنَّ اللَّهَ عـَزَّ وَ جـَلَّ أَدَّبَ نـَبـِيهُ عـَلَى مـَحـَبَّتِهِ فَقَالَ وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيهِ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»(۱)
امام صادق (علیهالسلام) فرمود: خدای عزّوجلّ پیغمبرش را به محبّت خود تربیت کرد و سپس فرمود: وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ و آنگاه به او واگذار کرد و فرمود: هرچه را پیغمبر برای شما آورد بگیرید؛ و از هرچه منعتان کند باز ایستید.
🔹او در مقام محبت است و چون محبت به خداي متعال دارد، محبت به مخلوقات خداي متعال هم دارد؛
☀️ «عَزِيزٌ عَلَيهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» توبه/۱۲۸
آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است.
🔸 به هر کسي مقام محمود نمي دهند؛ آن کسي که اول در مقام محبت است و خداي متعال را دوست دارد و معدن الرحمه است، مي تواند مقام محمود هم پيدا کند.
به پيامبر اعظم (صلیاللهعلیهوسلم وآله وسلم) مي گويند: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا» اسراء/۷۹.
کأنه رسيدن به مقام محمود، مبعوث شدن و بعثتي براي حضرت (عليه السلام) است. کسي که در اين مقام محمود است، مي تواند شفاعت کند.
(۱) الکافی، ج۱، ص۲۶۵.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #نگرانی_های_پیامبر(صلیاللهعلیه وآله وسلم)
۵- #هوس_ها_و _آرزو ها
✍ تبعیّت از هوای نفس و در سرپروراندن آرزوهای دور و دراز، نشانه وابستگی به دنیا و مظاهر آن است که نتیجه طبیعی آن، دور شدن از حق و فراموش کردن قیامت است و همین برای سقوط یک فرد یا امت کافی است. این نگرانی با تعابیر متفاوت و متواتر از پیامبر(صلیاللهعلیهوآله وسلم) نقل شده که به یک نمونه از آن اشاره می شود.
🌷پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:
آنچه که بیش از هر چیز بر شما بیم دارم، پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز است؛ هواپرستی، [آدمی را] از حق باز می دارد و آرزوی دراز، آخرت را از یاد انسان می برد.
🌹 اِنّ اَخْوَفَ ما اخافُ علیکم اتّباعُ الهوی و طولُ الأمل، امّا اتّباعُ الهوی فَیَصُدُّ عَنِ الحقِّ و امّا طولُ الأملِ فَیُنْسی الاخِرَ؛
📗 خصال صدوق، ص74
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #حدیث روز 💠
💎 #سه_دسته_خوشبخت_در_روز_قيامت
🔻 امام موسی کاظم عليهالسلام:
ثَلاثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللّه ِيـَوْمَ لاظـِلَّ اِلاّ ظـِلُّـهُ: رَجُلٌ زَوَّجَ اَخاهُ الْمُسْلِمَ، اَوْ اَخْـدَمـَهُ، اَوْكَتَمَ لَهُ سِرّا.
❇️ سه دسته در روز قيامت، روزى كه سايه و پناهى جز سايه خداوند نيست، در سايه و پناه خدا هستند:
◻️ ۱. مردى كه زمينه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نمايد.
◻️۲. مردى كه خدمتگزارى به برادر مسلمانش بدهد.
◻️۳. كسى كه سرّ برادر مسلمانش را بپوشاند.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۷۰
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #نگرانی_های_پیامبر(صلياللهعليهوآلهوسلم)
۶- #دنیا_زدگی
✍ نگرانی دیگر پیامبر آن بود که با دست یافتن مردم به مال و ثروت و چشیدن شیرینی دنیا، دل های آنان دنیا زده شود و از ارزش ها دست بشویند و در کسب ها و در آمدها مراعات حلال و حرام ننمایند و هدفشان، انباشتن ثروت و افزودن مکنت باشد؛ که نتیجه این دنیازدگی، فراموشی خدا و آخرت و در نهایت، سقوط اخلاقی است.
🌹 پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید:
لکنّی اخافُ اَنْ یُفْتَحَ عَلَیْکُمُ الدّنیا بعدی فَیُنْکِرُ بَعْضُکُم بَعْضاً و یُنکِرُکُم اَهلُ السّماء عند ذلک؛ (1)
بر شما از آن بیم دارم که پس از من دنیا به روی شما گشوده شود (و به دنیا و ثروت برسید.) آنگاه یکدیگر را نشناسید! آن وقت است که آسمانیان هم شما را نشناسند.
✅ آن حضرت در بیانی دیگر چنین می فرماید:
🌷«اِنَّ اَخْوَفَ ما اَتَخَوَّفُ علی امّتی مِنْ بعدی هذِه المکاسِبُ المُحرّمةُ و الشّهوةُ الخفیّةُ و الرّبا؛ (2)
بیش ترین بیمی که بر امت خودم پس از خویش دارم، این کسب های حرام و در آمدهای نامشروع و شهوت پنهانی و رباست.»
(1) بحارالانوار، ج 79، ص 137.
(2) کافی، ج9، ص678.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #عبرت_هاى_عاشورا و شاخصه های فکری آن (۵)
۴ ـ #بدعت_گذارى:
✍ خداوند متعال، دين خود را كامل و بى هيچ گونه كاستى به آدميان هديه كرده است و جايى براى افزودن يا كاستن و اظهار نظر ديگران در آن نگذاشته و اعلام فرموده است؛ كه دين خالص، تنها از آنِ خداست و تنها همان را مى پذيرد:
☀️ اَلا لِلّهِ الدّينُ الْخالِصُ، مائده /3
آگاه باشيد كه دين خالص تنها از آن خداست.
✅ با اين همه، همواره كسانى بوده اند كه آگاهانه يا ناآگاهانه، آنچه را در دين نبوده است، به آن نـسـبت داده اند و در دين بدعت گذاشته اند. اين كار چنان نكوهيده است كه پيامبر گرامى اسلام (صلياللهعليهوآلهوسلم) بدعت گذاران را (سگ هاى دوزخ) ناميده است.
🌷 « اَهْلُ الْبِدَعِ کِلابُ اَهْلِ النّارِ؛ (1)
بدعت گذاران سگ هاى دوزخند.
✅ پـس از ارتـحال رسول اكرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) بدعت گذارى در دين، كم و بيش آغاز شد و شيوع يافت و تا هـنـگـام وقـوع حادثه عاشورا به اوج رسيد به گونه اى كه حضرت امام حسين(علیهالسلام) از آن به تلخى ياد كرده و مى فرمايد:
🌹 اَدْعُوكُمْ اِلى كِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فَاِنَّ السُّنَّةَ قَدْاُميتَتْ وَ اِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْاُحْيِيَتْ، (2)
من شما رابه سوى كتاب خدا و سنّت پيامبرش فرا مى خوانم؛ چرا كه سنّت او مرده و بدعت احيا شده است.
📚 (1) ميزان الحكمة، رى شهرى، ج1، ص 381
(2) تاریخ طبرى، ج 4، ص 265-266.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 #حدیث روز 💠
💎 #راهکاری_برای_دستیابی_به_آسایش
🔻امام صادق علیهالسلام:
طَلَبتُ فَراغَ القلبِ فوَجَدتُهُ في قِلَّةِ المالِ؛
❇️ آسايش دل را جستجو كردم و آن را در كمى مال و ثروت يافتم.
📚 مستدرك الوسائل: ج۱۲، ص۱۷۴، ح۱۳۸۱۰
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠وقایع روز نوزدهم #محرّم_الحرام سال ۶۱ق.
♻️ حركت كاروان اسيران كربلا از كوفه به طرف شام
✍ يزيد ملعون در جواب نامه عبيدالله بن زياد به او دستور داد تا كاروان اُسراي كربلا را به همراه سرهاي مطهر شهدا به شام بفرستد.از اين رو در روز نوزدهم محرم سال 61 هـ .ق. اين كاروان از كوفه به طرف شام حركت كرد. البته برخي نقل كردهانـد كه ابن زياد زن هاي غير هاشميه در كاروان اُسرا را با شفاعت اقوامشان آزاد کرد و فقط زنهاي هاشميه براي اسارت به شام برده شدند.
📚 الوقایع الحوادث، ج4، ص114.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 تشبیه انسان #حریص به #کرم_ابریشم
🌷 امام باقر عليه السلام:
مَثَلِ حريص به دنيا، مثلِ كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر دور خود ببافد خارج شدن از پيله بر او سخت تر مى شود تا آن كه از غصه مى ميرد.
🌹 مَثَلُ الْحَرِيصِ عَلَى الدُّنْيَا مَثَلُ دُودَةِ الْقَزِّ كُلَّمَا ازْدَادَتْ مِنَ الْقَزِّ عَلَى نَفْسِهَا لَفّاً كَانَ أَبْعَدَ لَهَا مِنَ الْخُرُوجِ حَتَّى تَمُوتَ غَمّاً.
📚 کافی، ج 2، ص 316، ح 7
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani