eitaa logo
محسن عباسی ولدی
54.3هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
345 فایل
زیر مجموعهٔ کانون فرهنگی_تبلیغی آیین فطرت توحیدی کانال ‌زیر نظر مستقیم حاج آقا عباسی ولدی اداره ‌می‌شود. کانال ها و آدرسهای کانون: ktft.ir/v سایت و ادمین فروش انتشارات آیین فطرت: ketabefetrat.com @foroosh_fetrat ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
027_درس_بیست_و_هفتم_خدا_سخت_می_بخشه.pdf
211.1K
درس بیست و هفتم: خدا سخت می‌بخشه یا آسون؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌺🌺🌺 ✅ خلاصه‌ی بیست و هشتم: چرا خدا می‌خواد ببخشه؛ امّا ما نمی‌ذاریم؟ 🍃🌺🌺🌺 ☑️ داشتیم درباره مهربونی خدا و رحمت صحبت میکردیم. 👈رحمت رحیمیه ویژه بنده هایی که از دایره کفر بیرون اومدن و تو حلقه بنده های مومن قرار گرفتن. ‼️البته وقتی میگیم مؤمن شامل مؤمنای درجه پایین هم میشه و مختص اولیای خاص خدا نیست. 🚫با توجه به آیات و روایات اگه کسی توبه کنه و بعدش گناه کنه و باز هم توبه کنه نباید ناامید بشه و فک کنه توبه یه بار مصرفه. ◻️گاهی آدم توبه میکنه بعدش گناه میکنه دوباره توبه میکنه صریح روایات میگه این توبه قبوله؛ ▫️توبه همون حالت پشیمونی قلبیه که خونش توی دله. ▫️یعنی در همون حالت گناه از خودش عصبانیه؛ به خدا میگه ایمانم ضعیفه، از پس خودم برنمیام. ◻️گاهی آدم گناه میکنه ولی توی دلش ناراحت نیست و فقط زبونش تکون میخوره و استغفار میگه ▫️روایات میگن این در واقع توبه نکرده و خودش رو مسخره کرده. ◻️گاهی آدم دوس داره بنده خوب خدا باشه؛ گناه میکنه زودم توبه میکنه ولی هنوز شیرینی گناه زیر زبونشه. ▫️اولا باید خیلی خدا رو شکر کنه که هنوز دوس داره بنده خوب خدا باشه، ▫️ثانیا کارایی مختلفی هست که محبت خدا رو تو دل بیشتر میکنه، اونا رو انجام بده. ▫️ثالثا هیچ وقت نباید از رحمت خدا نا امید بشه. ❌البته توی بعضی از کتب درسی ما به اشتباه گفته شده که اگه شیرینی گناه تو دل بنده باشه خدا توبه اش رو نمیپذیره. این مطلب کاملا نادرسته که ان شا الله قراره اصلاح بشه. بیست و هشتم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌺🌺🌺🍃➖➖➖ 🌺 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و هشتم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
028_درس_بیست_و_هشتم_چرا_خدا_ببخشه.pdf
218K
درس بیست و هشتم: چرا خدا می‌خواد ببخشه؛ امّا ما نمی‌ذاریم؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌹🌹🌹 ✅ خلاصه‌ی بیست و نهم: از بستن درِ توبه، چی بهمون می رسه؟ 🍃🌹🌹🌹 ‼️مدافعان حدیث درس قبل میگن، روایتی از امیر مؤمنان علی علیه السلام توی نهج البلاغه هست که می تونه محتوای اون حدیث رو تأیید کنه. 🔻اون روایت اینه: • کسی در محضر امیرالمؤمنین علی علیه السلام گفت: «استغفر الله» • حضرت بهش گفتن: « مادرت به عزایت بنشیند. آیا می دانی استغفار چیست؟ • استغفار درجۀ افراد بلند مرتبه است و اسمی است که بر شش معنا واقع می شود: • اوّلش پشیمانی بر [گناهی که] گذشته. • دوم تصمیم بر ترک بازگشت به [گناه] گذشته برای همیشه. • سوم ادا کردن حقوق مخلوق‌ها؛ • چهارم این که هر واجبی را که ضایع کردی، حقش را به جا آوری. • پنجم این که تلاش کنی گوشتی را که از حرام بر بدنت روییده، آبش کنی . • و ششم این که به جسمت، سختی اطاعت را بچشانی، همان طور که شیرینی گناه را چشاندی؛ • پس در این هنگام می گویی استغفرالله.» 🔺پس با استناد به این روایت معتقدند توبه به این راحتیا هم نیست. ☑️ ما می‌گیم: ▫️اوّلاً برخورد تند حضرت با این فرد برای این بود که انگار طرف با یه استغفرالله می خواست همه چی رو تموم کنه. ▫️ثانیاً به دو دلیل این روایت نمی خواد بگه که شما حتماً باید این شش مرحله رو طی کنی تا توبه ت قبول بشه: 1⃣ هیچ مرجع تقلیدی فتوا نداده که آب کردن گوشتایی که از حرام روییده واجبه. 2⃣ حضرت می فرمایند که «استغفرالله» اسمیه که بر شش معنا قرار می گیره. ⁉️کی گفته منظور حضرت اینه که بر مجموع این شش معنا قرار می گیره؟ 🚫شاید منظور حضرت اینه که بر هر کدوم از اینا به صورت مجزّا قرار می گیره. 👇یعنی استغفار شیش تا معنی داره: شما اگه قلباً پشیمون بشی،‌ می گن استغفار کردی. اگه قصد کنی که دیگه گناه نکنی، بازم استغفار کردی و.. ◻️خود امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایت دیگری می‌فرمایند: پشیمانی بر گناه خودش استغفار است. ⛔️یکی دیگه از محدودیت‌هایی که بعضیا دوست دارند توی توبه ایجاد کنن، زمان توبه س. ▫️یه جوری حرف می زنن که اگه توی جوونی کسی توبه نکرد، انگار دیگه فایده ای نداره؛ ▫️توی یه روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «...اگر کسی قبل از دیدن آن سوی دنیا، توبه کند خدا توبه اش را قبول می کند». ✔️در این تردیدی نیست که انسان باید بدون کمترین تأخیری توبه کنه؛ • بحث این جاست که نباید طوری صحبت کرد که کسی که از جوونیش فاصله گرفته، ناامید بشه از این که توبه ش رو خدا قبول کنه. ⏪ هنوز این بحث تموم نشده؛ اما بهتره ادامش رو بذاریم برای درس آینده. بیست و نهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌹🌹🌹🍃➖➖➖ 🌹 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و نهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
029_درس_بیست_و_نهم_از_بستن_در_توبه.pdf
226.8K
درس بیست و نهم: از بستن درِ توبه، چی بهمون می‌رسه؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌻🌻🌻 ✅ خلاصه‌ی سی‌ام: مهربونی خدا مثه مهربونی ماست؟ 🍃🌻🌻🌻 ☑️ داشتیم در باره توبه حرف می زدیم. 🔻به این روایت روایت خیلی قشنگ دقت کنید: 🍃امام باقر علیه السلام فرمود: • جوانی یهودی بود که به نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رفت و آمد زیادی داشت تا جایی که حضرت گاهی او را دنبال کاری می فرستاد و حتی گاه نامه ای را که برای قومی نوشته بود، به این جوان می داد تا به آنها برساند. • حضرت مدّتی آن جوان را ندید. • در بارۀ او پرسید که کجاست. (چه قدر خوبه آدم وقتی که نیست، به چشم بیاد. حتّی حجّت خدا هم سراغش بگیره.چه قدر قشنگ!) • کسی گفت من از پیشش آمده ام؛ در حالی که داشت آخرین روز زندگی‌اش را طی می ‌کرد. • رسول خدا صلی الله علیه و آله به همراه عده ای از اصحاب، پیش جوان رفتند. (این جنس روایات آدم رو دیوونه می کنه. حجّت خدا بلند می شه می ره عیادت یه جوون؛ اونم یهودی؛ اونم با اصحابش. معلومه این جوون یهودی دنیایی داشته توی دلش که دل حجّت خدا رو به سمت خودش کشونده.) • امام باقر علیه السلام فرمود: • حضرت این جوان را صدا زد: فلانی! • جوان چشم باز کرد و گفت: لبّیک یا ابالقاسم! • حضرت فرمود: بگو أَشهَدُ أَن لا إِلهَ إِلّا اللَّهُ و شهادت بده که من پیغمبر خدا هستم. • جوان نگاهی به پدرش انداخت و چیزی نگفت. • برای بار دوم و سوم حضرت جوان را صدا زد و حرفش را تکرار کرد. • جوان باز هم نگاهی به پدرش کرد و چیزی نگفت. • و در همین حال بودکه حضرت فرمود: اگر می خواهی بگو، اگر هم نمی خواهی نگو. • جوان گفت: «شهادت می دهم که خدایی جز الله نیست و تو رسول خدا هستی» و همان جا مرد. • حضرت به اصحاب دستور داد: غسلش بدهید، کفنش کنید و بیاورید پیش خودم، که می خواهم به جنازه اش نماز بخوانم. • نماز تمام شد و حضرت بیرون آمدند؛ • در حالی که می گفتند: شکر خدایی را که به وسیلۀ من یک نفر را از آتش نجات داد. ‼️بله! یه روز نماز نخوند و یه روز روزه نگرفت، لحظۀ آخر شهادتین گفت و از آتیش جهنّم نجات پیدا کرد. 🍃خدای عزیزمون به پیامبر دوست داشتنیش فرمود: • کسی از امت تو گناه می کند بیست سال یا سی سال یا چهل سال یا صد سال. • بعد توبه می کند و در چشم بر هم زدنی پشیمان می شود. • من بلافاصله همۀ گناهانش را می بخشم. 🔺دقت کن به روایت. نمی گه صد سال عمر کنه، می گه اگه صد سال گناه کنه، همین که پشیمون بشه، بازم خدا می بخشه. ❓داستان پیرمردی که اهل ولایت نبود و در مسیر مکه از دنیا رفت رو شنیدید؟👇 ⏮ تو متن درس این داستان زیبا رو بخونید؛ و ببینید چگونه ما با معرّفی اشتباه خدا رابطۀ جوون رو با خدا قطع می کنیم، و باعث می شیم دشمنای خدا بیان و اونو ببرن سر سفرۀ خودشون بشونن. سی‌ام http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌻🌻🌻🍃➖➖➖ 🌻 اینم پی‌دی‌اف درس سی‌ام، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
030_درس_سی_ام_مهربونی_خدا_مثل_مهربونی.pdf
212.1K
درس سی‌ام: مهربونی خدا مثل مهربونی ماست؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌸🌸🌸 ✅ خلاصه‌ی سی و یکم: خدای ما فقط عدل داره؟ پس فضل چی می شه؟ 🍃🌸🌸🌸 ☑️ در این درس می‌خوایم از یه زاویۀ دیگه‌ای به بحث رحمت رحیمیه نگاه کنیم. ‼️خیلی از افرادی که نمی تونن مهربونی خدا رو هضم کنن به دلیل اینه که توی صفات خدا، روی عدل الهی خیلی متمرکز شدن. ▫️در حالی که توی آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام به صراحت از این حقیقت صحبت می کنن که اگه کسی می خواد نجات پیدا کنه، باید روی فضل خدا حساب باز کنه؛ ▫️نه روی اعمال خودش. ▫️اگه فضل خدا نباشه، کلاه همۀ ما پس معرکس. 🔻به آیه 21 سوره نوردقّت کنید: 🌼اى کسانى که ايمان آورده‌ايد! از گام‌هاى شيطان پيروى نکنيد! • هر کس پيرو شيطان شود (گمراهش مى‌سازد، زيرا) او به فحشا و منکر فرمان مى‌دهد! • و اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز احدى از شما پاک نمى‌شد؛ • ولى خداوند هر که را بخواهد تزکيه مى‌کند، و خدا شنوا و داناست! ⛔️چرا ما اصرار داریم و داشتیم که خدا رو فقط با صفت عدل معرّفی کنیم. ▫️بله، خدا عدل داره، حرفی هم نیست؛ ❔امّا مگه خود خدا و اهل بیت علیهم السلام فقط روی صفت عدل خدا متمرکز شدن؟ ‼️دعای ابوحمزه رو ببینید. ▫️امام سجّاد علیه السلام می خوان خدا رو طوری معرّفی کنن که بندۀ گناهکار احساس نکنه، عرصه بهش تنگ شده و دیگه جای توی خونۀ خدا نداره؛ 🚫امّا ما یه جوری خدا رو معرّفی می کنیم که عرصه بر گناهکارا تنگ بشه: 🍃تو نیکوکاری و ما گناهکاریم، پس به آن زیبایی ای که در نزد تو است، از زشتی های ما بگذر. 🍃کدام جهالته که جود و لطف و کرم تو اون رو فرا نمی گیره؟ 🍃و چه زمانی از زمان حلم تو طولانی تره؟ 🔻درفرازی از دعای مفصلی که مولا علی، به مرد سائلی، آموزش دادن [که شرحش در متن درس اومده]، می فرمان: 🍃تو پشت سر هم با فضلت به سمت من برمی گردی 🍃و من دائم با معصیت به سمت تو میام. 🔰می دونم خیلیا این اندازه از مهربونی خدا رو باور نمی کنن. ❓این فضل و کرمی رو که حضرت توی این دعا می گن، ما به مردم شناسوندیم؟ ❓واقعاً خدایی که ما به مردم معرّفی کردیم کریمه؟ ❓کجان اونایی که هِی می خوان خدا رو یه خدای عادلی نشون بدن که انگار قواعدش مث قواعد ماها خشک و بی روحه و توی دم و دستگاهش هیچ خبری از فضل و کرم نیست؟ سی و یکم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌸🌸🌸🍃➖➖➖ 🌸 اینم پی‌دی‌اف درس سی و یکم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
031_درس_سی_و_یکم_خدای_ما_فقط_عدل.pdf
225.6K
درس سی و یکم: خدای ما فقط عدل داره؟ پس فضل چی می‌شه؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌼🌼🌼 ✅ خلاصه‌ی سی و دوم: اگه خدا فقط عدل داشت، چی کار می کردیم؟ 🍃🌼🌼🌼 ☑️ از درس گذشته بحث فضل الهی رو شروع کردیم. 🔻این بحث رو با فرازهایی از دعای ابوحمزه ادامه می دیم: 🍃پروردگارا! ما نسبت به تو آرزوی طولانی و زیادی داریم، 🍃ما به تو امید بزرگی بستیم؛ 🍃ما معصیت تو را کردیم؛ ولی امید داریم که گناهان ما را بپوشانی 🍃و تو را صدا زدیم و امید داریم که جوابمان را بدهی، 🍃پس امید ما را محقق کن 🍃مولای ما! ما چیزی را که به خاطر اعمالمان شایستۀ آنیم می دانیم. ▫️خداجون! اگه بخوای با عدلت با ما رفتار کنی، ما که می دونیم جامون کجاست؛ ▫️ولی ما تو رو می شناسیم و می دونیم که تو با عدلت با ما برخورد نمی کنی. ▫️مایی که می دونیم تو با فضلت باهامون برخورد می کنی، ▫️خودمون رو هم می شناسیم و با این که می دونیم « شایستۀ رحمت تو نیستیم» بازم به فضل تو چشم دوختیم. ▫️این فضل وسیعی که ما بهش دل بستیم، تنها برای اولیای تو و بنده های مقرّبت نیست؛ ▫️بلکه شامل حال گناهکارا هم می شه: 🍃تو شایستۀ آن هستی که بر ما و بر گناهکاران با فضل وسیعی که داری، جود و بخشش کنی. 🍃و [این که گناه کردم] به این دلیل نبود که تو را سبک‌ترین بیننده ها حساب می کنم بلکه برای این بود که..گناه را به کرمت می پوشانی و کیفر را به واسطۀ بردباری ات به تأخیر می اندازی. 🍃همین خودداری تو در قبال من است که وادار می کند و جرأتم می دهد به سرکشی در برابرت. 🍃و همین پرده پوشی هایی که نسبت به من داشتی، مرا به کم کردن از حیا دعوتم می کند. ▫️اگه بخوایم خودمونی معنا کنیم، باید بگیم: ▫️اون چیزی که دست گذاشت پشت من و هولم داد به سمت گناه و جسارت بهم داد ▫️و شیرم کرد که برم سمت گناه، این کوتاه آمدنای تو بود. 🚫بعضیا می گن اگه از فضل خدا بگیم، مردم جسور می شن، پس از عدل بگید تا حساب ببرن. 🔰بله، توجه به فضل ممکنه آدم رو جسور بکنه. ▫️امّا راه جلوگیری از این جسارت، این نیست که جوری با مردم در بارۀ خدا حرف بزنیم که انگار خدای ما هیچ فضلی نداره ▫️و همش با عدلش با مردم برخورد می کنه. ▫️در حالی که غافلیم از این که بنده ای که فضل خدا رو قبول کرده، ▫️نهایتش گناه می کنه و بعدشم میاد می گه خدایا ببخش که گناه کردم؛ ▫️امّا بنده ای که خدا رو فقط با عدلش می شناسه، از خدا فرار می کنه؛ ▫️چون خدایی که فضل نداره،‌ خدایی نیست که آدم توی فطرتش اون رو می شناسه. ⁉️با خدا بودن و گناه کردن بهتره یا بی خدا بودن؟ سی و دوم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌼🌼🌼🍃➖➖➖ 🌼 اینم پی‌دی‌اف درس سی و دوم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
032_درس_سی_و_دوم_اگه_خدا_فقط_عدل.pdf
214.6K
درس سی و دوم: اگه خدا فقط عدل داشت، چی کار می‌کردیم؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌷🌷🌷 ✅ خلاصه‌ی سی و سوم: از خدای اخمو، چه بهره ای بردیم؟ 🍃🌷🌷🌷 ☑️ از فضل خدا داریم می‌گیم و از خدایی که یه عده، نمی‌خوان فضلش رو پررنگ کنن. ‼️بحث بر سر این نیست که فقط از فضل بگیم یا عدل، 👈بحث اینه که نباید صفات خدا رو تیکه تیکه کرد و با مصلحت ‌سنجیایی که ریشه توی دین نداره، بعضی از این صفات رو زیاد نشون داد و بعضیاش رو کم. ⁉️اگه می‌خواید ببینید خدا رو درست معرّفی کردیم یا نه،‌ ببینیم بعد از معرّفی خدا، مخاطبمون این حس رو داره که رحمت خدا بر غضبش پیشی داره یا نه؟ ⛔️خدا توی قرآنش برای گناهکارا خط و نشون می کشه، این خط و نشونا کم نیست. 🔻خدا به پیامبرشم فرمود: 🌼مجرمان درعذاب دوزخ جاودانه مى‌مانند. هرگز عذاب آنان تخفیف نمى‌یابد، و در آنجا از همه چیز مأیوسند. ✅ اما همین خدا به گناهکارا می‌گه: از رحمت خدا مأیوس نشید، خدا همۀ گناهاتون رو می‌بخشه. ❗️دقت کنید! خدایی که این همه خط و نشون کشیده برای بنده‌هاش، همون خداییه که گفته ناامید نشید، من برای هر کسی که بخوام، همۀ این خط و نشونایی رو که کشیدم می ذارم کنار. ⁉️نمی دونم تا حالا به این نکته توجه کردید؟ ▫️توی قرآن توبه هم به خدا نسبت داده شده، هم به بندۀ خدا. ▫️یعنی هم خدا توبه می کنه و هم بندۀ‌ خدا. ◻️توبه به معنای رجوعه. ▫️وقتی در بارۀ خدا استفاده می شه، به معنای بازگشت به سوی بنده با مغفرت و بخششه ▫️و وقتی در بارۀ بنده استفاده می‌شه، به معنای بازگشت از گناهان به سوی خداست. ✅ جالبه بدونید که توی قرآن کلمۀ «توّاب» دوازده مرتبه استفاده شده که یه بار در بارۀ‌ بندۀ خدا و یازده مرتبه در بارۀ خداست. 🔰برگشتن خدا به سمت بنده های گناهکارشم، برگشت دوستانه است. 🔻به این روایت دقّت کنید: 🍃کسانی که اهل طاعت من هستند، در مهمانی من هستند... 🍃کسانی که اهل معصیت من هستند، من آنها را از رحمتم مأیوس نمی‌کنم. 🍃اگر توبه کنند، من دوستشان می‌شوم. 🍃اگر مرا بخوانند، جوابگویشان می‌شوم 🍃و اگر مریض شوند، من طبیشان می‌شوم. 🍃آنها را با غم و غصّه و مصیبت، مداوایشان می‌کنم 🍃و از گناهان و عیب‌ها پاکشان می‌کنم. سی و سوم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌷🌷🌷🍃➖➖➖ 🌷 اینم پی‌دی‌اف درس سی و سوم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
033_درس_سی_و_سوم_از_خدای_اخمو_چه.pdf
215.6K
درس سی و سوم: از خدای اخمو، چه بهره‌ای بردیم؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌺🌺🌺 ✅ خلاصه‌ی سی و چهارم: معنای حسن ظنّ به خدا چیه؟ 🍃🌺🌺🌺 ❓معنای حسن ظنّ به خدا چیه؟ بحث ما از رحمت رحیمیۀ خدا به فضل خدا رسید. ☑️ در بحث فضل خدا باید یه نکته‌ای رو هم اضافه کنیم که فکر می کنم توجه به اون می تونه مباحث فضل رو، قابل هضم‌تر بکنه. ‼️در روایات ما در بارۀ موضوعی به نام حسن ظنّ به خدا صحبت شده که به این راحتی نمی شه از کنارش عبور کرد. 🔰تعدادی از این روایات زیبا در متن درس اومده که اجازه بدید در همین ابتدا یکی از اون ها رو با هم بخونیم. ◻️امام کاظم علیه السلام در یه حدیث طولانی به هشام حرف‌هایی می زنند که بخشیش اینه: 🍃چه گمان می کنی در بارۀ خدای دل‌سوز و مهربانی که بساط دوستی پهن می کند برای کسی که او را به وسیلۀ [اذیت کردنِ] دوستانش آزار می دهد. 🍃حالا این خدا با کسی که در راه خدا آزار و اذیت می شود، چه می کند؟ 🍃تو چه گمان می کنی در بارۀ خدایی که توّاب و مهربان است؛ 🍃خدایی که[با مغفرت و بخشش] باز می گردد به سوی بنده ای که با او دشمنی کرده، 🍃حالا این خدا با کسی که او را خشنود کرده و دشمنی مردم را در راه خدا انتخاب می کند،چه کار خواهد کرد؟ ❓خدا بساط دوستی پهن می کنه در مقابل کسی که او رو با آزار دوستانش آزار می ده؟ 🔺این روایت می گه خدا این طوری نیست که همین که کسی پیغمبرش رو آزار داد، زود بندازدش توی جهنّم. ▫️اگه این طوری نسبت به خدا فکر کردید، سوء ظن دارید. ❔مگه کم بودند کسایی که حضرت رو آزار دادند؛ امّا اهل نجاتم شدن؟ ▫️ما هم اماممون رو اذیت کردیم، توی این که شکی نداریم؛ ولی با این حال خدا بساط دوستی رو برامون پهن می کنه. ❔اگه خدای ما همین که ما دوستانش رو اذیت می کردیم، دورمون خط قرمز می کشید، می خواستیم چی کار کنیم؟ ❔کدوم یکی از ما دیگه انگیزه ای برای حرکت داشت؟ ◻️امام رضا علیه السلام از حضرت داود علیه السلام نقل کردند که به خدا عرض کرد: 🍃پروردگار من! به تو ایمان نیاورده کسی که تو را شناخته؛ ولی به تو حسن ظن ندارد. ◻️اگه بخوایم معنای حسن ظن داشتن به خدا رو خودمونی بگیم اینه که ✖️ما نباید فکر کنیم خدا هم مثل ماست، ✖️زود خشمگین می شه،‌ ✖️دیر راضی می شه، راه امید رو می بنده، ✖️یأس رو به وجود آدم تزریق می کنه. 🚫اگه توی معرّفی خدا طوری عمل نکنیم که نتیجش حسن ظن به خدا باشه، معلومه درست معرّفی نکردیم. ‼️این حسن ظنّ به خدا به قدری ارزشمنده که حتی توی قیامت به کار کسی میاد که حکم نهاییش اومده و توی فهرست جهنّمیا قرار گرفته و می خوان حکمش رو اجرا کنن. ⏮ اگه خدا بخواد توی درس آینده در بارۀ این صحبت می کنیم که اگه بنا باشه این قدر به خدا حسن ظن داشته باشیم و به فضلش امیدوار باشیم، پس دیگه این تهدیدهای خدا در بارۀ عذاب به چه دردی می خوره؟ سی و چهارم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌺🌺🌺🍃➖➖➖ 🌺 اینم پی‌دی‌اف درس سی و چهارم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
034_درس_سی_و_چهارم_معنای_حسن_ظن.pdf
215.3K
درس سی و چهارم: معنای حسن ظنّ به خدا چیه؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌹🌹🌹 ✅ خلاصه‌ی سی و پنجم: آدم امیدوار خیالش راحته یا نگرانه؟ 🍃🌹🌹🌹 🔻در پایان درس گذشته این سؤال مطرح شد: ❓اگه بنا باشه این قدر به خدا حسن ظن داشته باشیم و به فضلش امیدوار باشیم، پس دیگه این تهدیدهای خدا در بارۀ عذاب به چه دردی می خوره؟ ◻️در بارۀ‌ این سؤال به چند تا نکته باید توجّه کرد: 1⃣ در بارۀ این‌‌که عذاب هست و خدا هم به عذابش تهدید کرده، تردیدی نیست؛ ▫️ولی در این که راه نجات از عذاب هم هست، نباید شک کرد. ▫️یعنی به ما گفتن، اگر فلان کار رو بکنی، از عذاب نجات پیدا می کنی. 2⃣ عذاب، مقتضای عدل خداست و نجات از عذاب، مقتضای فضل خدا؛ امّا فضل خدا ضمانت شده نیست، ▫️در این که اگه ما حرفای خدا رو گوش کنیم، خدا ما رو عذاب نمی کنه تردیدی نیست؛ امّا در این که آیا فضل خدا شامل حال ما می شه یا نه، تردید وجود داره. ▫️پس باید انسان زندگیش رو بر اساس عدل خدا پایه ریزی کنه. 3⃣ کسایی که با اتکا به فضل خدا گناه می‌کنن؛ در حالی که می‌تونن و می‌دونند که نباید گناه کنن، باید حواسشون باشه که ممکنه گناها اونا رو به مرحلۀ عناد برسونه. ▫️عناد یعنی مخالفت با حق با علم به این که حقه و به خاطر این که حقه. معاند، جاش وسط جهنمه‌. 4⃣ یه نکتۀ بسیار مهم اینه که امید، بی خیال شدن نیست. ▫️امید، انگیزه پیدا کردن برای شروع دوباره و تسلیم نشدن در برابر شکسته. ▫️کسی که به خاطر امید به رحمت، عمل رو رها می کنه، در اصل امید نداره، غرور به رحمت الهی داره. 5⃣ یکی از نشونه های اصل بودن امید اینه که همراه با خوفه. ▫️کسی که از خدا نمی ترسه، معلومه که خدا رو درست نشناخته. ▫️این ترس ناشی از اینه که نکنه من به قدری اوضاعم خراب بشه که مشمول رحمت خدا نشم و از فضلش محروم شم. ❌اگه امید طوری شد که انسان خیالش برای انجام گناه راحت شد، معلومه که امید اصیلی نیست و اگه خوف طوری شد که انسان از رحمت خدا مأیوس شد، بازم معلومه که خوفش اصیل نیست. 🔰خلاصۀ این پنج تا نکته این می شه که: ▫️حرف زدن در بارۀ فضل الهی و رحمت خدا، نباید به این جا منتهی شه که بنده احساس کنه بدون هیچ برو و برگردی جاش وسط بهشته ▫️و حرف زدن در بارۀ عدل الهی و عذاب هم نباید طوری باشه که بنده احساس کنه بدون تردید جهنّمیه. ◻️قشنگی آیات و روایات ما اینه که نه می ذاره ما مأیوس بشیم، نه می ذاره خیالمون راحت بشه. 👈این همون خوف و رجاست که عینش توی روایات ما اومده. سی و پنجم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌹🌹🌹🍃➖➖➖ 🌹 اینم پی‌دی‌اف درس سی و پنجم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
035_درس_سی_و_پنجم_آدم_امیدوار_خیالش.pdf
223.9K
درس سی و پنجم: آدم امیدوار خیالش راحته یا نگرانه؟ http://eitaa.com/abbasivaladi