🔴 نقدی بر دنیای فکری حجاریان (ها) - 2
دستگاه فکری اصلاح طلبان گفتمانی که چهره بارز آنها افرادی نظیر حجاریان است، بر سه ستون اصلی قرار دارد:
#نوسازی، #توسعه و مشخصا #توسعه_سیاسی، بت وارگی #دموکراسی و معصومیت #جمهور، #سکولاریسم و قداست #عرف. میخواهم خمیرمایه فکری و گفتمانی اصلاحات را اندکی محک بزنیم و ورز دهیم.
1⃣ یک. نوسازی و توسعه سیاسی
تئوری توسعه، در واقع، نسخه نظریه پردازان غربی دهه 1970 برای مدرنیزاسیون و صنعتی شدن کشورهای جهان سوم است. آنها مدلها و تیپ های مختلفی از توسعه را برای کشورهای مختلف جهان سوم تجویز کردند تا این کشورها هم شبیه کشورهای توسعه یافته شوند. برای یک کشور «توسعه درونزا»، برای دیگری «توسعه برونزا»، برای آن یکی «توسعه کاردوزو و ترکیبی»، «تجارت آزاد»، «توسعه پایدار»، «اقتصاد دموکراسی محور» و.. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، بسیار متفاوت از ساحت تئوریک بود. #مالزی با نسخه توسعه آمریکایی (جانشینی صادرات) و خروج یک شبه سرمایه گذاران خارجی، به ویرانه ای اقتصادی تبدیل شد که تا یک دهه مشغول آواربرداری بود. #لهستان لخ والسا با استراتژی دموکراسی محور نه تنها به شکوفایی اقتصادی نرسید که اینک به همراه #یونان ضعیفترین کشور اروپایی است. #برزیل، #آرژانتین و.. با استراتژی جایگزینی واردات، تا دو دهه مقروض های دائمی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول شدند.
نسخه برای ایران «توسعه سیاسی» با هدف تغییر ساختار سیاسی و تغییر جامعه و فرهنگ سیاسی مردم (تحت عنوان جامعه مدنی) بود. آنچه به صورت رسمی در دولت خاتمی دنبال میشد و پس از آن هم توسط اصلاح طلبان ادامه یافت.
🔻اما مصادیق مد نظر اصلاح طلبان برای توسعه سیاسی چه بود و چه هست؟! مواردی مثل #تنش_زدایی با غرب، خودبسندگی به داخل و کاهش نفوذ و تاثیرگذاری منطقه ای ایران (آنها این استراتژی را با عباراتی چون اولویت #منافع_ملی و ممانعت از #میلیتاریسم تبلیغ میکنند)، #حزبی شدن و تقویت #جامعه_مدنی و مشارکت سیاسی سازمان یافته توده ها (نه فقط انتخابات)، #آزادی های فرهنگی خصوصا در مسئله #حجاب، حذف یا کاهش خط قرمزهای اخلاقی در #سینما و هنر و..، حذف یا کاهش خط قرمزهای سیاسی حتی فراتر از قانون اساسی در رسانه ها، روزنامه ها و..
🔻آنچه در عرصه گفتمانی نسخه پیچی شد، در عرصه عملی و در صحنه قدرت چه دستاوردی داشت؟ تنش زدایی با غرب منجر به عقب نشینی از منافع ملی، عزت ملی و حتی وابستگی اقتصادی شد (توافقنامه پاریس 2004، برجام و..) آنچه تحزب و تقویت جامعه مدنی خوانده میشد عملا سیاست زده شدن جامعه و تشدید شکافهای سیاسی و فرهنگی و فضای دوقطبی در جامعه است که نمونه بارز آن یعنی وضعیت سیاست زدگی گسترده در انتخابات 88 و حتی پس از آن، بعید نبود کشور را به نوعی #جنگ_داخلی فرو برد، آزادی های فرهنگی و کاهش خط قرمزهای اخلاقی از دهه هشتاد به این سو به افزایش تصاعدی و ناگهانی معضلات اجتماعی (طلاق، خیانت، کاهش جمعیت، افسردگی، بیماری های روانی، بزهکاری، خودکشی و..) منجر شد. تقلیل خط قرمزهای سیاسی هم سبب شد بسیاری از روزنامه ها و رسانه ها عملا به تریبون دولتهای متخاصم و بتدریج فاز #براندازی تبدیل شوند.
از طرفی، اصالت توسعه سیاسی باعث غفلت از پیشرفتهای اقتصادی و مادی چه در زمینه عدالت اجتماعی، چه آبادانی و پیشرفتهای عمرانی و بلکه تحمیل کردن انواع مشکلات اقتصادی و زیست محیطی و.. بر کشور شد. از دهه هفتاد به این سو، با نسخه های #وارداتی توسعه اقتصادی، ایران برای نخستین بار با #تورم افسارگسیخته حتی بدتر از زمان #جنگ، رها کردن تولید ملی، مشکلات #آلودگی هوا، کمبود #آب، کاهش ذخیره گیاهی و جانوری کشور و.. درگیر شد و اثرات درازمدت آن همچنان #ایران را به چالش خواهد کشید. عجیب آنکه، اگر مالزی و برزیل و سنگاپور و بقیه، نسخه های وارداتی را پس از تنبیه شدن به کنار گذاشتند، اما اصلاح طلبان ایران همچنان همان نسخه ها را در دانشگاهها تدریس میکنند، در روزنامه ها تجلیل میکنند و در قدرت اعمال میکنند.
ادامه دارد..
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در صفحه نخست روزنامه فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔰 نقدی بر دنیای فکری #اصلاحطلبان و #حجاریان ها
1. #توسعه بعنوان یکی از 3 محور فکری #اصلاحات چیست؟ از کجا آمد؟ هدفش؟ عواقبش؟
#گفتمانی #کانفورمیست #قدرت #خاتمی #روحانی #دموکراسی #مردم #عرف #شرع #اعتدال #ناکارآمدی #اقتصاد #اختلاس #رانت #صادرات #واردات #نوسازی #پیشرفت #سوروس #سرمایه_گذاری
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در روزنامه #فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔰 نقدی بر دنیای فکری #اصلاحطلبان و #حجاریان ها
مقصود #اصلاحات از #توسعه_سیاسی چیست؟!
#توسعه #آزادی #جامعه_مدنی #قدرت #خاتمی #روحانی #دموکراسی #اعتدال #تنش_زدایی #وابستگی #میلیتاریسم #نفوذ #تحزب #دوقطبی #جنگ_داخلی #حجاب #خیانت #طلاق #افسردگی #نوسازی #روزنامه #آزادی_بیان #براندازی
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در روزنامه #فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔴 نقدی بر دنیای فکری حجاریان (ها) - 3
دستگاه فکری #اصلاحطلبان گفتمانی که چهره بارز آنها افرادی نظیر #حجاریان است، بر سه ستون اصلی قرار دارد:
#نوسازی، #توسعه و مشخصا #توسعه_سیاسی، بت وارگی #دموکراسی و معصومیت #جمهور، #سکولاریسم و قداست #عرف. میخواهم خمیرمایه فکری و گفتمانی اصلاحات را اندکی محک بزنیم و ورز دهیم.
2⃣ دو. بت وارگی دموکراسی و معصومیت جمهور
اصلاح طلبان با اصالت دادن به دموکراسی به عنوان سمبلی از #توسعه و غربی شدن، اقدام به تمایزسازی از خود با دیگر جریانهای سیاسی کرده اند. آنها بدین منظور اتوپیایی ترسیم میکنند که در آن همه چیز با #رای مردم صورت میگیرد و هیچ مانع و سرعت گیر و یا فیلتری نباید بر سر راه رای مردم باشد! اصلاح طلبان ماموریت خود را #واسطه شدن بین #حکومت و #مردم و صدای خود را #صدای_مردم نامیدند و شروع به حمله به نهادهای حاکمیتی از جمله #شورای_نگهبان و.. به این بهانه کردند. اما آنها در حالی نهایت آمال خود را «دموکراسی مطلق» دنبال میکنند که حتی در کشورهای غربی چنین دموکراسی وجود ندارد و نخواهد داشت. درحالی استصواب شورای نگهبان را به چالش میکشند و یک نوع استثنا در جهان میدانند که گویی " شورای قانون اساسی در فرانسه" برای #ردصلاحیت وجود ندارد. که گویی " دادگاه قانون اساسی در آلمان" کاندیداها را دستچین نمیکند، که گویی "دادگاه ویژه در انگلستان" بر کاندیداها فیلتر نمیگذارد، که گویی "دو حزب در آمریکا" رای مردم را کانالیزه نمیکنند! چنان از آزادی #احزاب در ایران اتوپیایی سخن میگویند که گویی حزب #کمونیست در #آمریکا آزاد است! که گویی احزاب #اسلامگرا در #بلژیک و #سوئیس و #دانمارک و #انگلستان و #فرانسه، حق فعالیت سیاسی دارند! چنان از ردصلاحیت #نهضت_آزادی و #رجوی در انتخابات ایران، خشمگین اند که گویی سیدحسن #نصرالله میتواند کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا شود! اینها همه سقفهای دیگر کشورها بر سر دموکراسی است که اصلاح طلبان پاسخی برای آنها ندارند و یا حتی نمیخواهند آنها را ببینند.
🔻از طرفی، آنها بعضی نهادهای جمهوری اسلامی مثل شورای نگهبان، مجلس خبرگان، و حتی مقام رهبری را حاکمیتی و در مقابل نهادهای به تعبیر خودشان #مردمی یا انتخابی دسته بندی میکنند. تنها دلیل آنها برای این تفکیک آن است که نهادهای حاکمیتی با #رای_مستقیم مردم انتخاب نمیشوند! این هم یک تناقض و ضعف فکری دیگر #اصلاحات است. اینکه تنها "رای مستقیم" را ملاک مردمی بودن میدانند و هر کس با این روش انتخاب نشود برچسب "حاکمیتی" و حتی "دیکتاتور" دریافت میکند! با این توصیف، بسیاری از روسای جمهور و نخست وزیران دنیا که از طریق نظام #پارلمانی انتخاب میشوند، حاکمیتی هستند، نه مردمی! نخست وزیر انگلستان را پارلمان انتخاب میکند نه رای مردم! صدر اعظم آلمان مستقیما توسط مردم انتخاب نمیشود! پس آیا این مقامات، #دیکتاتور هستند؟!
در واقع، آنها دموکراسی را صرفا در رای مستقیم و حتی #پوپولیسم خلاصه میکنند.
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در روزنامه #فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔰 نقدی بر دنیای فکری #اصلاحطلبان و #حجاریان ها
❌تلقی و تلقین #اصلاحطلب ها از #دموکراسی چیست؟
✅ #رای_مستقیم و #پوپولیسم
#خاتمی #روحانی #مردم #انتخابات #شورای_نگهبان #رهبر #حاکمیتی #انتخابی #انتصابی #پارلمان #نظام_پارلمانی #آلمان #انگلستان #ایتالیا #دیکتاتور #دیکتاتوری #مجلس_خبرگان
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در روزنامه #فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔰 نقدی بر دنیای فکری #اصلاحطلبان و #حجاریان ها
آیا چنانکه #اصلاحطلب ها میگویند نظارت انتخاباتی #شورای_نگهبان یک استثنا در دنیاست؟! آیا همه #احزاب در دیگر کشورها #آزاد هستند؟
#خاتمی #روحانی #انتخابات #رهبر #آلمان #آمریکا #فرانسه #دیکتاتوری #آزادی_احزاب #آزادی #حزب #کمونیست #اسلامگرا #نهضت_آزادی #نصرالله #قانون_اساسی
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در روزنامه #فرهیختگان: yon.ir/y6bEn
🔴 نقدی بر دنیای فکری حجاریان (ها) - 4
دستگاه فکری #اصلاحطلبان گفتمانی که چهره بارز آنها افرادی نظیر #حجاریان است، بر سه ستون اصلی قرار دارد:
#نوسازی، #توسعه و مشخصا #توسعه_سیاسی، بت وارگی #دموکراسی و معصومیت #جمهور، #سکولاریسم و قداست #عرف. میخواهم خمیرمایه فکری و گفتمانی اصلاحات را اندکی محک بزنیم و ورز دهیم.
3⃣سه. قداست عرف و سکولاریسم
لازمه اعتقاد به دموکراسی گرایی مطلق اصلاح طلبان، قطعا قداست رای #مردم به عنوان تنها مناط حکومتداری است. چیزی که امثال حجاریان از گفتنش ابایی ندارند. آنها ملاک #مشروعیت یک قانون، یک سیاست و یک عقیده را "عرف" میخوانند. نه " #شرع ". هر چه عرف بگوید، حتی اگر عرف بگوید زنا اخلاقی است، قداست دارد. این سکولاریسمِ عریان هم البته تقلیدی از غرب است. اما در اینجا چند سوال وجود دارد که اصلاح طلبان باز هم از پاسخ به آن عاجزند:
🔻یک. عرف چیست؟! آنچه بین «همه مردم» مرسوم است؟! «اکثریت مردم»، «بخشی از مردم»، «نخبگان و خواص جامعه»، یا «اقلیتی از مردم» هم کفایت میکند؟!
🔻دو. چه کسی یا کسانی عرف را #تشخیص میدهند؟! «دولتمردان»، «روشنفکران»، «منتخبان مردم»، «رفراندوم مستقیم» و..؟!
🔻سه. چه کسی عرف را میسازد؟! آیا مردم در خلأ به سمت یک عادت رفتاری سوق می یابند؟! مسلم است که خیر. این ابزارهای #رسانه ای و آموزشی و ارتباطی هژمون هستند که عرف یک جامعه را شکل میدهند. این غولهای بزرگ رسانه ای هستند که #افکار_عمومی را به سمت اجرای خواسته های سیاسی یا اقتصادی خاصی کانالیزه و بسیج میکنند. اگر بخواهیم از زبان #فوکو سخن بگوییم، اپیستمه و آنچه شناخت ما از جهان را شکل میدهد، اینک رسانه ها هستند و به تعبیر #هایدگر، ذات ما جهانهایی را منکشف میکند که در آن جهانها امور را درمییابیم، عمل میکنیم، و میاندیشیم. این جهانها برساختۀ تبلیغات مختلف از سوی رسانهها و افراد مختلف است. تبلیغات رسانهای این امکان را به صاحبان آن میدهد که با دراختیارگرفتن و مهندسی این منبع انرژی (افکار عمومی) هنجارهایی را که اکثریت اعضای یک جامعه پسندیده یا نمیپسندیدهاند، عملاً بهصورت سرمشقهایی درآورند که سایر افراد همان جامعه مجبور و محکوم به پیروی از آن باشند تا آنجاکه سرپیچی از این سرمشقها مستلزم خردشدن زیرفشار افکار عمومی شود.
اما رسانه ها در دست چه کسانی است؟! همه مردم؟ فقرا؟ فرهیختگان؟ دولت؟ یا سرمایه داران؟ واضح است که #ثروتمندان و بلوک ثروت، ابزارهای رسانه ای یک جامعه را در دست دارند. و این یعنی جامعه، عرف آن، رای آن در دست #سرمایه_داران است. دقیقا به همین دلیل است که در غرب، #لیبرالیسم درست مترادف #کاپیتالیسم می آید. آنچه دموکراسی و لیبرالیسم و عرف پرستی خوانده میشود، در واقع #دیکتاتوری سرمایه داران است.
🔻این است باطن و عمق اصلاح طلبی گفتمانی در ایران. وابستگی به غرب، استحاله و حتی فروپاشی اجتماعی و سلامت فرهنگی جامعه، اسلام زدایی و دیکتاتوری سرمایه داران!
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در روزنامه #فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔰 نقدی بر دنیای فکری #اصلاحطلبان و #حجاریان ها
اصلاح طلبان ملاک #مشروعیت را #عرف میخوانند. نه #شرع! #مردم .. نه #خدا.. اما عمق عرف پرستی چیست؟ 👆
#خاتمی #روحانی #انتخابات #رهبر #دیکتاتوری #لیبرالیسم #مردم #حجاب #لیبرال #کاپیتالیسم #سرمایه_داری #رسانه #تبلیغات #سکولاریسم #سکولار #اسلام #شیطانی #اصلاحات
✍متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در روزنامه #فرهیختگان: yon.ir/y6bEn
🔴 نقدی بر دنیای فکری حجاریان (ها) -5
🔰اما هدف از تز "تشکیل #هسته_سخت برای اصلاح طلبی" به زبان #حجاریان چیست؟ اثر آن تز برای این روزهای ما چیست؟
واقعیت این است که ضعف شدید دولت #روحانی خصوصا در اداره #اقتصاد کشور، باعث ریزش شدید پایگاه رای و سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان شده است. اصلاح طلبان برخلاف آنچه القا میکنند پایان روحانی به معنای پایان #نظام است، به خوبی میدانند پایان دولت روحانی به هر شکلی (چه استعفا و عدم کفایت و انتخابات زودرس، چه تداوم به شکل فعلی تا 1400) به معنای پایان جریان #اصلاحات حداقل تا سه دوره آتی انتخاباتی در کشور است. بنابراین آنها که در دولت اول روحانی، کمتر از دوگانه اصلاحات – اعتدالگرایی سخن میگفتند، اینک مرتبا تلاش میکنند بین خود و دولت روحانی فاصله بگذارند. در این بین، آنچه بیش از هر چیز مشروعیت اصلاح طلبان را به سخره میگیرد، کلیپهای "تکرار میکنم" #خاتمی در حمایت از روحانی و لیست امید و.. است.
تز "تشکیل هسته سخت" در واقع تشکیل شورایی #انتصابی و غیردموکراتیک و متصلب از تعداد معدود اصلاح طلب گفتمانی است که به هر دلیلی امکان حضور در دولت نداشته اند. تعداد این افراد شاید کمتر از 50 نفر باشد. امثال #حجاریان، #تاجزاده، #رمضانزاده، #شکوری راد و.. که یا به دلیل سوابق کیفری یا عدم تمایل شخصی، وزیر و وکیل نشده اند و حالا میخواهند قیم بودن خاتمی را به حلقه بسته خود نیز تعمیم دهند. این حلقه میتواند هم نوعی اسباب حواس پرتی و نوآوری جدید در پروژه تکراری «تکرار میکنم» خاتمی در انتخابات های بعدی باشد و هم در صورت فوت خاتمی، همچنان اصلاح طلبها را منسجم و با یک روح واحد نگه دارد. لذا پیشنهاد تشکیل هسته سخت، برخلاف زعم عده ای عبور از خاتمی نیست. بلکه تعمیم محبوبیت و مرجعیت خاتمی به شورایی چند نفره است که در صورت مرگ یا از کارافتادگی خاتمی، این شورا سیاستگذاری و تعیین خط مشی اصلاحات را به پشتوانه خاتمی ادامه دهد!
اما آنچه از تناقضهای اصلاحات گفتیم به یک طرف و تشکیل هسته سخت به یک طرف! اصلاح طلبانی که هویت و دال مرکزی گفتمان خود را "دموکراسی" میدانند و از فیلترینگ شورای نگهبان، می نالند درحالی سخن از تشکیل هسته سخت میگویند که اعضای این هسته، همگی #انتصابی، از بالا و در فرایندی #غیردموکراتیک توسط خاتمی منصوب میشوند. آنها درحالی از "معصومیت جمهور" سخن میگویند که قرار است با این هسته سخت، برای کلیه اصلاح طلبان و نامزدها تعیین تکلیف کنند که چه کسی در دایره ما باشد یا نباشد. آنها در حالی از "ایده انتخاب مستقیم رهبر" سخن میگویند که هسته مرکزی آنها (خاتمی) یک فرد با رهبری #کاریزماتیک است، که با چهره خود شناخته میشود نه با برنامه هایش (رهبری دموکراتیک)! بله از نگاه آنها، رهبري كاريزماتيك، غيردموكراتيك است. اما برای خاتمی نه! برای #خمینی و #خامنه_ای!
اصلاح طلب ها این تناقض های عجیب خود را چگونه حل خواهند کرد؟!
متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در صفحه نخست روزنامه فرهیختگان: http://newspaper.fdn.ir/newspaper/page/2542/1/146786/0
🔴 در اوج جنگ ویتنام از "مک نامارا " وزیر دفاع آمریکا سوال کردند که برای مبارزه با چریکهای ویتنامی چه باید کرد؟
مک نامارا پاسخ داد: اگر بهازای هر یک چریک ویتنامی ده #سرباز آمریکایی به ویتنام اعزام شود، میتوانیم چریکها را شکست دهیم...
اما دیدیم که در نهایت، آمریکا در ویتنام شکست خورد.
🔻 چند سال بعد که در تایلند یک جنبشی چریکی ظهور کرد، از وزیر دفاع وقت آمریکا سوال کردند که برای مقابله با چریکها چه باید کرد تا تجربه ویتنام تکرار نشود؟
وزیر دفاع آمریکا پاسخ داد: بهازای هر چریک ده #جامعهشناس آماده کنید. و در نهایت،آمریکا موفق به مهار جنبش چریکی تایلند شد. اما چگونه؟
بیست سال پیش این چریکها درحالیکه در یک دست تفنگ و در دست دیگر کتاب داشتند، به مقابله با آمریکا پرداختند. امروز چریکهای سابق در شمال غربی تایلند چه میکنند؟ امروز در یک دست چریکهای تایلند همچنان تفنگ وجود دارد، اما با دست دیگرشان بهجای کتاب، مواد مخدر حمل میکنند.
چریکهای سابق به واسطه فروش مواد مخدر تبدیل شدهاند، چریک باقی مانده است، اما البته با این تفاوت که در کولهبار او بهجای کتاب،امروز مواد مخدر قرار دارد و کاری را که گرگ به زور انجام میدهد، روباه به تدبیر انجام خواهد داد.
🔻این است روایتی از #نفوذ 🔻
اخباری وجود دارد از حضور صدها #آقازاده از فرزندان مقامات ارشد دولتی در #آمریکا. که پدرانشان برای حفظ منافع آنها، بدنبال تصویب FATF و هر تعهد دیگری هستند. بیش از 100 نفر از مدیران ارشد دولتی، #دوتابعیتی هستند که آخرین مورد آن انتصاب #سفیر ایران در #فنلاند است که تبعه آمریکا نیز هست. (فارغ از اینکه وی تخصص علوم دریایی دارد! نه روابط بین الملل!)
با وجود چنین مدیرانی که نه تنها دل، که حتی تحت #پرچم یک کشور #بیگانه (آن هم کشور متخاصم)، قرار دارند، خدمت به #ایران و منافع ملی کشور، یک مضحکه است. آری! کاری که آمریکا با اسلحه و موشک و بمب هسته ای نمیتواند انجام دهد، با نفوذ به پیش خواهد برد. اگر بیدار نباشیم!
#محمد_عبدالهی
👉 ☑️ @abdollahy
🔴 تيره و تبار موسيقي برانداز (1)
بيش از يک قرن از بهره برداري سياسيون از جماعت سلبريتي يا چهره هاي عوام پسند براي نيل به اهداف سياسي در جهان مي گذرد. به جرات سرمايه گذاري روي چهره هاي عوام پسند يا اصطلاحا سلبريتي ها و سوء استفاده از اقبال شکلاتي اين جماعت در بين عوام در ايران درست در آستانه سقوط رژيم منحوس #پهلوي تا کنون بهطور جدي در دستور کار اتاق هاي فکر همسو با سلطنت طلبان و ليبرال هاي معاند با نظام مقدس جمهوري اسلامي و تشکيلات اپوزيسيون خارج نشين قرار گرفته است. بدون شک اتاق فرمان اين حرکت را بايد در سرويس هاي جاسوسي غربي و صهيونيستي ردگيري کرد که خود مبحثي جداگانه را مي طلبد.
گرچه چهره هاي عوام پسند (سلبريتي ها)، در شاخه هاي گسترده اي از #هنر و #سرگرمي دسته بندي مي شوند ولي در اين يادداشت قصد داريم صرفا روي تبارشناسي سرمايه گذاري گروه هاي معاند با نظام روي چهره هاي عوام پسند شاخه #موسيقي با هدف براندازي، متمرکز شويم و تحليل شاخه هاي ديگر را به مجالي ديگر موکول خواهيم کرد. براي تبارشناسي و يافتن سرنخ هاي موجود چاره اي جز رجوع به پيشينه مافياي نظامي هدايتگر و مسلط بر راديو و تلويزيون ملي شاهنشاهي باقي نمي ماند.
🔰سرنخ موسيقي سياه و سکولار پنجاه ساله تاريخ ايران را بدون شک بايد در مافياي دو نظامي فاسد عصر پهلوي و حلقه اطراف آنها جستوجو کرد. سپهبد #اميرقاسمي، مدير تشريفات #ساواک و تيمسار #نادری_افشار (که فرزندانش نام خانوادگي شان را به #شب_پره تغيير دادند) که اساس چندين بناي فاسد #هنری در #ايران را گذاشتند.
از مديريت بخش فساد #راديو و #تلويزيون ملي ايران از دهه چهل تا پرورش #خوانندگان فاسد و پروژه #دختر_شايسته ايران و... اين دو #نظامی #شاهنشاهی مهره هاي متحد شطرنجِ يک شطرنج باز فاسد واحدند: #اشرف_پهلوی. مافياي ظاهرا هنري و باطنا نظامي که در واقع حلقه وصل دربار و شخص اشرف پهلوي با حوزه موسيقي است. مافياي نظامي نادري افشار و اميرقاسمي با هدايت دربار پهلوي، حرکتي که طي دو دهه در #سينما ی #فيلمفارسی ايران ريشه دوانده بود (که آنهم به زعامت اشرف پهلوي بود) را به راديو و تلويزيون ملي تسري دادند.
🔺هدف آنها #اسلام_زدايی علني و پرشتاب، سکولاريزاسيون و اشاعه #فحشا در جامعه مذهبي و شيعي ايران بود. اين مافيا با برنامه هاي قبح شکنانه و فسادآلود چون شوي تلويزيوني رنگارنگ و برنامه تلويزيوني استوديو 11 که از قضا مجري هر دو آنها يکي از فرزندان #صابر_آتشين (ژانگولريست و شعبده باز اختصاصي دربار پهلوي) به نام #فائقه_آتشين ( معروف به #گوگوش ) بود، ماموريت خواننده پروري و تبليغ و چهره سازي از آوازخوانان #کاباره اي را بر عهده گرفتند. از محوري ترين خروجي هاي معروف اين کارخانه سلبريتي ساز مي توان به ابراهيم حامدي (معروف به #ابی ) و دو پسر تيمسار نادري افشار يعني #شهرام_شب_پره و #شهبال_شب_پره اشاره کرد که با رانت پدر به جرگه خوانندگان و سوپراستارهاي زمان خويش در آمدند.
🔰با انتشار زمزمه هاي بيماري سرطان محمدرضا پهلوي در سال 1356 اين مافياي #رسانه اي در حرکتي دقيق و هماهنگ با خارج، شروع به سرقت و انتقال اموال #تلويزيون ملي ايران و تجهيزات برودکست ملي به خارج از کشور ميکنند که حتي در مقطعي با اعتراض شديد #رضا_قطبی (پسردايي #فرح ) و رئيس وقت راديو تلويزيون نيز مواجه مي شوند. لازم به ذکر است که خوشبختانه بخشي از اين اموال پس از #انقلاب شکوهمند اسلامي ايران به کشور عودت داده مي شود. با پيروزي انقلاب اسلامي، اين مافياي نظامي مسلط بر موسيقي به طور کامل به خارج از کشور و آن هم صرفا به يک شهر خاص از #آمریکا فرار ميکنند: #لس_آنجلس!
🔺ترندگذاري اين #مافيا به محض استقرار در لس آنجلس جذب #سلبريتی هاي دست پرورده خويش از ايران به ال اي L.A و آغاز پروژه پرورش و بهره برداري از ظرفيت هاي اين چهره هاي عوام پسند براي مقاصد #اپوزيسيون و عليه نظام #جمهوری_اسلامی است. در قدم اول ماموريت خود را #کوچ دادن همه خواننده هاي راديو و تلويزيون ملي ايران (سلبريتي هاي آن مقطع) به "لس آنجلس" تعريف ميکنند و تمامي تلاش خود را براي کشاندن سلبريتي هاي #فاسد عصر پهلوي به لس آنجلس بکار ميگيرند.
ادامه در سرمقاله روزنامه رسالت و کانال محمد عبدالهی👇👇
http://www.resalat-news.com/newspaper/item/32587
👉 ☑️ @abdollahy
🔴 تيره و تبار موسيقي برانداز (2)
#شهرام_شب_پره ( فرزند تيمسار نادري افشار) و #عليرضا_اميرقاسمی (فرزند تيمسار امير قاسمي) به نيابت از پدران فاسد خود به همراه ديگر وابستگان #پهلوی فعال در حوزه رسانه (نظير #کوروش_بیبيان، #جهانگير_آوانسيان، #مهرداد_پاکروان، #حميد_شبخيز و...) ماموريت #کوچ دادن خوانندگان داخل کشور را انجام ميدهند. اين #مافيا حتي خوانندگاني که مايل به کوچ به خارج از کشور نبودند را با تطميع و وعده هاي فريبنده به مهاجرت ترغيب ميکنند. #معصومه_دده_بالا ( #هايده )، خديجه دده بالا ( #مهستی )، دو عنصر مهم دربار پهلوي، پروانه افشار ( #حميرا ) و.. بسياري خوانندگان ديگر در اين زمان به اين حلقه ميپيوندند و جريان #هنر فاسد عصر پهلوي دوباره در #لس_آنجلس شکل ميگيرد و مافياي نظامي نادري-اميرقاسمي گام دوم ماموريت خود را کليد ميزند. 👇
🔰اوايل دهه شصت است و ايجاد #تلويزيون خصوصي بسيار پرمشقت و پرهزينه. ضمن اينکه مردم ايران هنوز #ماهواره نداشتند و غرب آسيا فاقد تکنولوژي آن. بنابراين کار خود را با #ويدئو شروع ميکنند. اين مافيا به سرکردگي عليرضا اميرقاسمي پسر سپهبد با پولهاي بادآورده پدرش و ميليونها دلار #دزدی پهلوي ها از مال مردم ايران و البته پشتيباني مالي #صهيونيست هاي ايراني تباري چون #هما_سرشار، موسسه #کلتکس_رکوردز و گروه برودکست ( #طپش ) و مجموعه استوديويي آنرا در سان سِت بولوارد لس آنجلس ايجاد ميکنند و سالانه سه بار شوهاي تلويزيوني در قالب نوارهاي ويدئويي تنظيم و بصورت کاملا #مجانی وارد ايران ميکنند. (دقت کنيد مردم ايران در عصر پهلوي پول خريد بليط #سينما نداشتند و حال رايگان به آنها نوار ويدئويي عطا ميشد!)
ذائقه بخشي از مردم با شيريني گناههاي شهواني در عصر پهلوي آشنا شده بود و اين بهترين رخنه براي جا باز کردن و پخش ويدئو بودند. اولين #جنگ_فرهنگی در قالب ويدئو براي جامعه ايران رقم ميخورد. با شوهاي مختلف (شوي رنگارنگ، شوي طنين، شوي جام جم، شوي شب خيز) #سرگرم سازي مردم ايران و در واقع بازگشت فرهنگي به عصر پهلوي رقم ميخورد. توليد و پخش اين نوارهاي شو اولين راهکار تنفس مصنوعي اين مافيا به سلبريتيهاي لس آنجلسي محسوب ميگردد.
🔰در گام سوم پخش اين شوها بواسطه تاسيس شبکه هاي #ماهواره اي مبتني بر موزيک ويديو در دستور کار اين مافيا قرار گرفت. با اسپانسرينگ مالي و زعامت مافياي نظامي نادري-اميرقاسمي کوروش بي بيان تلويزيون جام جم را تاسيس کرد، عليرضا اميرقاسمي دو شبکه تپش و تپش 2، حميد شب خيز تلويزيون ايران و سپس itn itn2 و.. نسل اول شبکه هاي ماهواره اي را به راه انداختند.
🔰گام چهارم، #کنسرت گذاري با خوانندگان کوچ کرده و نسل جديد #خوانندگان بود. اولين کنسرتهاي اين مافيا براي نخستين بار در #تلآويو تست شد. تمام تجربه هاي اشتباه شهبال شب پره در گروه ناموفق بلک کتز توسط اين مافيا توسط يک زوج هنري تصحيح شد. آندرانيک مدديان معروف به #اندی (گيتاريست و خواننده ارمني) و #کوروس، خوانندگاني بودند که براي يک دوره آزمايشي يک ساله توسط اين حلقه ابتدا به #اسرائيل کوچ داده شدند تا اولين گروه هاي لس آنجلسي و زوج هاي بهاصطلاح هنري لس آنجلسي پرورش يابند و لذا نخستين کنسرتهاي اولين باند #موسيقی لس آنجلسي بطور آزمايشي براي #يهوديان ايراني تبار برگزار شد. موفقيت اولين باند ايراني لس آنجلسي زمينه هاي کوچ دستپاچه وار آنان را به لس آنجلس بمنظور بهره برداري سريع فراهم کرد. بتدريج کنسرتها در کشورهاي اطراف ايران (دبي، ترکيه و خصوصا آنتاليا) پا گرفت. 👈به شب پره ها وظيفه پرورش #سلبريتی هاي جديد واگذار شد. آکادمي فرزندان تيمسار نادري افشار (شب پره ها) درکمتر از يکسال تبديل به ماشين پرورش قارچ گونه از خوانندگان شش و هشتي لس آنجلسي شد، در آکادمي نادري افشار، کمر و سينه و ساق و باسن بر صدا و کيفيت حنجره و تحرير ارجحيت يافت.
🔰 مافياي نظامي نادري-اميرقاسمي بر شانه هاي #ترانه سرايان برانداز، فاسد و سياه و سلطنت طلبي چون #پاکسيما_زکیپور، #مسعود_اميني، #اسفنديار_منفردزاده و #شهريار_قنبری پا گرفت و شروع به ريشه دواندن کرد. فرزند نامشروع يکي از تيمسارهاي فراري دربار پهلوي بنام کوکي زادوري به همراه فرزند تيمسار اميرقاسمي (عليرضا) يک شبه با حمايت نهاد هاي معاند غربي و پشتوانه پول هاي سرقت شده تبديل به کارگردان هاي موزيک ويدئوهاي خوانندگان تازه پاي آکادمي نادري افشارها(شب پره ها) شدند. در اين دوره شوهاي #نيمه_پورن رواج ميگيرد. (باز هم به سرکردگي اندي و کوروس)
🔰 پس از آن نسل دوم شبکه هاي ماهواره اي با تم سياسي و با برنامه ريزي و حمايت مالي پهلوي ها شکل ميگيرد. شبکه هايي با مجري هاي پرگو که صبح تا شب به فحاشي و توهين به انقلاب مشغولند.
ادامه دارد..
متن یادداشت در سرمقاله روزنامه رسالت 👇👇
http://www.resalat-news.com/newspaper/item/32587
👉 ☑️ @abdollahy
🔴 تيره و تبار #موسيقی #سیاه و #برانداز
نقش مافیای #نظامی عصر #پهلوی در ایجاد مافیای #رسانه ای و موسیقی فاسد
#اشرف #اشرف_پهلوی #شب_پره #نادری_افشار #علیرضا_امیرقاسمی #امیرقاسمی #کنسرت #خواننده #حمیرا #هایده #مهستی #ابی #سلبریتی #موزیک #ویدئو #جنگ_فرهنگی #اندی #ماهواره #لس_آنجلسی
ادامه دارد..
متن یادداشت #محمد_عبدالهی در سرمقاله روزنامه #رسالت 👇👇
http://www.resalat-news.com/newspaper/item/32587
🔴 تیره و تبار موسیقی سیاه و برانداز (3)
🔰پس از فعالیت نسل دوم شبکه های #ماهواره ای با تم #سیاسی، بال دیگر #پهلوی ها نیز عقب نمی ماند و با جذب و ایجاد مافیای #هنری موازی و در همکاری با پهلوی ها به عنوان یار کمکی و بال مکمل پروژه براندازی فرهنگی ایران پس از انقلاب وارد میدان میشود: #مجاهدین_خلق (منافقین). تلویزیون #سیمای_آزادی به پهلوی ها یاد میدهد میشود بهتر برنامه های سیاسی ساخت و نسل سوم شبکه های ماهواره ای کپی برداری از سیمای آزادی شکل میگیرند. برنامه های میزگردی که در لابلای آنها #رقص و #آواز برای جذب مردم پخش میشود. این آمیختگی هنری پهلوی و منافقین، به حدی است که #آندرانیک_آساطوریان (آهنگساز و تنظیم کننده ارمنی) که رسما از دهه هفتاد به گروهک #تروریستی مجاهدین خلق میپیوندد، آهنگسازی و تنظیم بسیاری از آلبومها و #کنسرت های خوانندگان #لس_آنجلسی از #گوگوش تا #ابی و #ویگن و #هایده و #داریوش و #فرهاد و #سیاوش_قمیشی، #شب_پره و #هاتف و.. را انجام میدهد.
🔰این دوره همزمان با عصر #اصلاحات در ایران است. بتدریج نسل چهارم شبکه های ماهواره ای یعنی تلویزیون های #مرداکی شکل میگیرد. #فارسی_وان، پرشین ام بی سی (متعلق به #عربستان ) که تمامی تمرکز خود را بر پخش #سریال های هدفمند #آمریکایی معطوف میکنند و نشان میدهند با پخش سریال چقدر آسان میتوان #جامعه ایران را جذب خود کرد و آنرا کنترل نمود. نسل پنجم شبکه های ماهواره ای با #بیبیسی فارسی و برنامه سازی حرفه ای سیاسی توانست کار بیست ساله شبکه های قبلی را به بسیج سیاسی #انتخابات 88 بکشاند. نسل پنجم با شبکه #منوتو، #جم تی وی، وی او ای اینک پرمخاطب ترین شبکه های ضدانقلاب را در برمی گیرد.
🔰روشن است، کل پروژه موسیقی و هنر فاسد، اگرچه در ظاهر #تفریح و #فان و #سرگرمی، اما پروژه ای باطنا #سیاسی و ضدفرهنگی است که به زعامت تفاله های باقیمانده از رژیم منحوس پهلوی و اپوزیسیون های برانداز خارج نشین دست در دست جریان های نفوذ مستقر در داخل کشور به تحرکات براندازی خویش ادامه می دهند. در این بین، #موسیقی #برانداز و سیاه سیاسی، بخش عریان و آشکار این مافیای پیر است که تقریبا تم تمامی این آهنگها، مشترک و یکسان است:👈 ارائه چهره ای #سیاه از ایران پس از #انقلاب، پر از #اعدام و کشتار و تیرباران و #زندان و #ضدشادی و #فقر و #گرسنگی و قحطی و سپس با تکیه بر این تم، 👈دعوت به خیزش و #شورش و بپاخاستن! این ماموریت سیاسی مافیای فاسد هنری حتی در اوج #جنگ تحمیلی، دست از سر انقلاب برنداشت و به کمک دشمن و تخریب روحی انقلابی مردم ایران آمد. #حمیرا (پروانه افشار)در بحبوحه جنگ تحمیلی با آهنگ «بهار بهاره امسال» در قالب دلسوزی برای #شهدا تصویری سیاه، پر از قتل و کشتار و زندان و ناامیدی از ایران عصر جنگ ارائه کرد تا مردم شیفته امام و انقلاب را از انقلاب و جنگ متنفر کند. #هاتف، نفر بعدی بود؛ خواننده سرود انقلابی معروف "الله الله تو پناهی بر ضعیفان" که به عنوان #خواننده ای سیاسی با تطمیع جذب مافیای نظامی نادری-امیرقاسمی در لس آنجلس شد، با آهنگهای سیاسی خود به مبارزه با جمهوری اسلامی پرداخت. #ابی (ابراهیم حامدی) از دیگر خوانندگان لس انجلسی دست پرورده ی همین مافیاست که با اشعار برانداز و سیاه سیاسی، ضدیت خود با انقلاب اسلامی و نوکری خود برای مافیای #پهلوی را بارها به اثبات رسانده است؛ از جمله ترانه «نون و پنیر و سبزی» که باز هم با ترسیم چهره ای سیاه و اعدام و زندان مردم را تحریک میکند به جنگ با #جادوگر (رهبر جامعه) بروند. توصیفاتی از عصر انقلاب که گویی توصیف واقعی از چنگال آهنین #ساواک و عصر سیاه #شاهنشاهی است. ترانه ای سروده #شهیار_قنبری فرزند حسن قنبری نوکر معروف دربار محمدرضا پهلوی که با ترانه های شیطانی خود لحظه ای از ضدیت با حضرت #امام و #انقلاب اسلامی، فروگذار نکرده و اسفناک آنکه اشعار و کتب این فرد در دوره #خاتمی در داخل ایران مجوز نشر میگیرد و به شکل گسترده منتشر میگردد! شمار این دست آهنگها زیاد است، آهنگ "هلا" از #ابی هم باز درست با همین تم و تنها با کلمات دیگری "همه عاشقان در تبعیدند و تشبیه رهبران انقلاب به #دیو! و در آخر شکسته شدن شب ترس و یاس و سکوت"! شهرام #شب_پره فرزند زعیم این مافیا و رانت خوار اعظم دربار پهلوی با آهنگ "ایران": لبها بسته، کمرها خم شده، بهشت ما رنگ جهنم شده و.. با همین تم آهنگ #براندازی خوانده است! #داریوش اقبالی با آهنگ "بچه ها" و "به بچه هامون چی بگیم" و.. باز در همین قالب و تم تکراری، به القای ویران بودن ایران و استبدادی بودن نظام حاکم و شعار "آزادی" دین سیاسی خود را به این مافیا ادا کرده است.
ادامه دارد..
متن یادداشت #محمد_عبدالهی در صفحه نخست روزنامه #رسالت 👇
👇http://www.resalat-news.com/newspaper/item/32758
👉 ☑️ @abdollahy
🔴 تیره و تبار موسیقی سیاه و برانداز (4)
پاسخ آهنگ، آهنگ است
خوشخدمتی #داریوش اقبالی به گروه های #سکولار و ضد دین در بین خوانندگان #لوس_آنجلسی زبانزد است. حمایتش از #شاهین_نجفی ملعون (خواننده توهین کننده به اهل بیت علیهم السلام) اوج خباثت این مهره ی مافیای نادری-امیرقاسمی را به اثبات می رساند. آهنگ مشترک #گوگوش و سیاوش #قمیشی که در آن کابوس خود از چهل سالگی انقلاب را برملا کرده اند، دنباله همین بخش موسیقی سیاه برانداز است.
🔰آنچه پیداست، مافیای آقازاده های #پهلوی در این نیم قرن، با پول های دزدی مردم ایران و با پشتوانه های فکری و مالی #یهودی، خواننده ها و #سلبریتی های سیاه زیادی را پرورش دادند. کسانی که در این مدت حتی ظاهرا از آنها جدا شدند ولی همیشه به عنوان سگ وفادار آن مافیا عمل کرده اند. در این بین مافیای پهلوی برخی خواننده ها نظیر #معین را بدلیل همراه نشدن با مواضع سیاسی بایکوت کردند و خواننده هایی مثل #شهرام_کاشانی و بازیگرانی مثل #سعید_کنگرانی را به اعتیاد و خاک سیاه نشاندند تا غذای خود را از سطل آشغال های آمریکا درآورند.
🔰 در طرف مقابل، ترانه سیاسی انقلابی و اسلامی، قدمتی به درازای چهل سالگی انقلاب ولی لاغر و کم شمار دارد. #موسیقی_انقلابی به شکل #زیرزمینی در بحبوحه انقلاب شکل گرفت ولی سالها به اسم "پرهیز از موسیقی" سهوا یا عمدا راکد و مات ماند. فهم نادرست از قدرت #موسیقی برای ترویج ارزشهای انقلاب، ممنوعیت نمایش ساز در #صداوسیما بجای بهره برداری از قدرت موسیقی، نفوذ افراطی ها و تفریطی ها در عرصه های هنری، باعث شده پژواک انقلاب، تصویرسازی مثبت از #انقلاب و #اسلام در بین آهنگها و ترانه های ما گم شود و یا حداکثر به اسم "ایران" و نه "انقلاب" خوانده شود. حتی #موسیقی_مذهبی گاه با شرم و لفافه تداوم داشته است به نحوی که برخی خوانندگان ترانه ای برای #اهلبیت میخوانند اما از ذکر نام مقدس آن امام در شعر خود خجالت میکشند! همان فضای قبح یا شرم از "وابسته به نظام بودن" ، از "مسلمان بودن"، از "شیعه بودن" که درست در سینما هم وجود دارد و یک بار با فریاد انقلابی ابراهیم #حاتمی_کیا، شکسته و خرد شد. صدای قلم در جای خود اما تبریک چهل سالگی انقلاب، انقلابی بر دستهای #مردم باید با هنر و صدای #موسیقی_الهی زمزمه شود. پاسخ #آهنگ، آهنگ است، پاسخ #هنر، هنر. پاسخ نخبه هنری منفی را باید نخبه هنری مثبت دهد و این یعنی منتظر حرکت #آهنگساز و #خواننده و #ترانه سرای انقلابی هستیم. بیش از پیش. هنرمندانه تر و پرشهامت تر. صدالبته سیمای جمهوری اسلامی بجای بایکوت کردن نمایش موسیقی، بجای تاسیس شبکه ی تلویزیونی خنثایی همچون شبکه شما، لازم است به فکر تاسیس شبکه تلویزیونی موسیقی باشد، پیش از آنکه مافیاهای براندازی همچون مافیای نظامی نادری -امیرقاسمی و دیگر گروه های برانداز و اپوزیسیون و خارج نشین به پشتوانه پول های سرقت شده و صدقه های #عربستان سعودی و #اسراییل و #آمریکا فضا را به جایی ببرند که دیگر نتوان مخاطب خاکستری موسیقی در ایران را حتی جذب کرد.
متن یادداشت #محمد_عبدالهی در سرمقاله روزنامه #رسالت 👇👇
http://www.resalat-news.com/newspaper/item/32758
👉 ☑️ @abdollahy
شما یادتون نمیاد، #ایران در دوره #خاتمی توافق پاریس را امضا کرد که #هسته_ای تعطیل شود و در عوض اجازه دهند ایران به عضویت #WTO درآید! (هنوز بعد از 15 سال درنیامده!)
ولع برای این عضویت و "اگه بشه چی میشه" را #نهاوندیان در مسئولان کشور ایجاد کرده بود
الان #FATF
_______
من در توئیتر👇
https://twitter.com/abdollahy_moh
هم #اسرائیل هم #آمریکا. دو #وزارتخانه کوچک زدند، به اسم " اقدام ایران" و "پروژه ایران". که تمامی اقدامات نظامی، اقتصادی، رسانه ای و سایبری و.. علیه #ایران متمرکز باشد. جالب آنکه رئیس بخش اقدام ایران آمریکا، رئیس #FATF هم هست! حالا مشخص شد چرا پروژه بعضی نفوذیها FATF است؟!
👇
https://twitter.com/abdollahy_moh
🔴 هدف دولت #روحانی از بالا و پایین بردن قیمت #دلار چیست؟
دولت روحانی با افزایش مداوم و چند ماهه قیمت دلار و #طلا و به طمع انداختن مشتریان خانگی، #نقدینگی را از بازار جمع کرد و حالا دلارهای 18هزار تومان خریداری شده با کمتر از 8 هزار تومان خریده خواهد شد.. یعنی به ازای هر دلار دستکم 10 هزار تومان سود برای دولت: هدف:
1. دولت با این پول، #بدهی 700 هزار میلیاردی خود به شرکتها را تسویه میکند.
2. دولت 1300 میلیارد تومان سپرده مردم به علاوه سود آنها در #بانک ها را تسویه میکند.
3. درآمد ریالی دولت بابت فروش دلارهای نفتی 6 برابر میشود و نه تنها حقوق کارکنان خود را میپردازد که باز هم چند میلیارد دلار اضافه می آید.
نتیجه: دولت با بالا و پایین کردن قیمت ارز، جیب خود را با فشار بر جیب مردم (خصوصا خریداران خانگی دلار و طلا) و تعمیم #تورم دلار به همه اجناس و کالاها پر کرد. با کاهش سود بانکی، #تولید را به زمین زد و بیماری مزمن تورم برای #اقتصاد ایران را تشدید کرد.
پیش بینی: به نظر میرسد دولت به هدف خود از نوسان قیمت ارز رسیده و قیمت ارز و طلا در ماههای آینده به زیر 10 هزار تومان ثابت بماند.
#محمد_عبدالهی
👉 ☑️ @abdollahy