سلسله مباحث"افق هایی برای قطب نمای تمدن"
واکاوی تمهیدات،اندیشه ها وجریانات ورود به علوم انسانی اسلامی
🔸تمهیدات لازم وضروری در اسلام شناسی
🔸ضرورت شناسی ورود در عرصه علوم انسانی
🔸معرفی دانش های راهبردی در ورود به علوم انسانی برای اسلامی سازی علوم انسانی
🔸معرفی مهم ترین اندیشکده های مولد علوم انسانی در عرصه بین الملل
🔸سیرهای مطالعاتی در حوزه عمومی وتخصصی (علوم اسلامی وانسانی)
🔸جریان شناسی علوم انسانی غربی
🔸جریان شناسی طیف های فعال در اسلامی سازی علوم انسانی در حوزه
و.....
📌استاد مهدی میرزایی
📌معنویت حسینی تنها معنویت راستین در عصر بحران معنوی6👇
🔺مراحل وابعاد معنویت حسینی
🔸خودسازی
🔸خانواده سازی
🔸جامعه سازی
🔴بررسی مرحله سوم "جامعه سازی"
📌دستگیری ودغدغه مندی اجتماعی مهم ترین انگیزه اصلی در قیام حضرت سیدالشهدا ع
📌نفرین حضرت حجت عج به ساکتان فتنه در زیارت ناحیه مقدسه
📌حبیب بن مظاهر شخصیت دغدغه مند کربلا (پرهیز از تک خوری در کار خیر)
📌سبب پیشی گرفتن ابن فهد حلی از علمای مشهور وبه نام
🔻هیات حضرت علی بن موسی الرضاع _بجنوردی های (خراسانی ها)ورامین
🔸روضه حضرت سیدالشهدا
#محرم_1401
♦️شب دهم،شب عاشورا
🔸حجت الاسلام مهدی میرزائی
📌قیام حسینی ،قیام دغدغه مندان 4
🔺نگاهی به قیام سیدالشهدا از دریچه دغدغه مندی ومسئولیت اجتماعی
📌ریشه شناسی ارتجاع دوران پسا نبوی
🔺معاشرالمسلمین المسرعه الی قیل الباطل والمغضیه علی فعل القبیح الخاسر
🔸بررسی دومین عامل ارتجاع بعد از رحلت نبی مکرم اسلام "جریان نفوذی ها"
📌مخالفت با ترویج سنت نبوی ومنع حدیث به مدت ۱۰۰سال در دوره خلفا
📌ترویج گزاره ها واحکام اسرائیلی و ورود آن در کتب حدیثی پس از آزاد سازی نشرحدیث
📌سلبریتی های تاریخ خلفا وجایگزینی اندیشه های یهودی به جای سنت نبوی
🔺تمیم داری
🔺کعب احبار
🔺ابوهریره
🔺وهب بن منبه
◾️شب دهم محرم-مسجد حضرت صاحب الزمان عج شهرک طوبی شهرستان ورامین
#محرم_1401
🔸حجت الاسلام مهدی میرزائی
🏴عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی
🇮🇷انقلاب اسلامی، یک انقلاب به تمام معنا و همهجانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم،
گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان «گام دوم فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» نامیدند.
برخلاف پندار برخی از روشنفکران مثل "جناب دکتر سروش" که گمان میکنند با "فرهنگ حسینی" نمیتوان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیتهای بینظیری برای تحقق اهداف و آرمانهای گام دوم انقلاب اسلامی دارد.
البته اصطیاد و استخراج این ظرفیتها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعهپردازانه و تمدنسازانه به قیام حسینی است.
اگر از این منظر به مطاله رسالت حسینی و پیامها و خطبهها و نامههای آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیا ناشدهای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای «فردسازی»، «جامعهپردازی» و «تمدنسازی» وجود دارد.
به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده اشاره میکنم.
(تحف العقول، ص۱۷۰)
آن حضرت در این سخنان بسیار مهم، خطمشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند:
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ.
خدایا! تو میدانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛
وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که)
1. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ.
نشانههای دین تو را آشکار کنیم؛
2. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ.
اصلاح و درستی را در همه سرزمینها نمایان کنیم.
3. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ.
بندگان مظلوم تو آسودگی یابند.
4. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ.
و به فرایض و سنتها و احکام تو عمل شود.
همانطور که ملاحظه میکنید امام حسین(ع) در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی(ع)
[نهجالبلاغه، خطبه ۱۳۱]
به صراحت فلسفه قیام خود را بیان میکند.
در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست.
نگاه یک نگاه جهانی و تمدن است.
سخن از نمایاندن پرچمها و نشانههای دین در سراسر گیتی است.
سخن از اصلاح «همه» بلاد و سرزمینها است.
سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزههای دینی و الهی است.
در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزههای فردسازانه، جامعهپردازانه و تمدنسازانه از معارف حسینی هستیم.
احمد حسین شریفی
#عاشورا