eitaa logo
عبدالله محمدی
576 دنبال‌کننده
83 عکس
16 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: غلامرضا اعوانی استاد پیشکسوت فلسفه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: حجت الاسلام عسگر دیرباز رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢میزگرد با حضور: دکتر فرزانه ذوالحسنی و دکتر زهیر انصاریان رابطه حکمت و شریعت در نظام سینوی(فرزانه ذوالحسنی) مناسبات شریعت الهی و حکمت عملی از دیدگاه ابن سینا(زهیر انصاریان) همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: رضا غلامی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی عنوان سخنرانی: ظرفیت‌ها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: محسن جوادی عضو هیئت علمی دانشگاه قم عنوان سخنرانی: نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: سید یدالله یزدان‌پناه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
صوت کامل جلسه👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی: سید یدالله یزدان‌پناه اختتامیه همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روش‌ها» 🗓دوشنبه ۲۶ دی‌ماه1401 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فیلم محرمانه از شورای امنیت پهلوی 🔹اعترافات بختیار نسبت به امام 🔹شب 12 بهمن 57 ___________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
💢 برگزاری همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔹به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» با همکاری و حمایت ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی - پردیس البرز دانشگاه تهران ) در روزهای 25 و 26 بهمن‌ماه 1401 برگزار می شود. 📌محورهای این همایش عبارتند از: ◀️ چیستی و پیدایش انسان و نسبت آن با علوم انسانی ◀️ ویژگی‌های انسان و نسبت آن با علوم انسانی ◀️ سرنوشت انسان و نسبت آن با علوم انسانی 📚 فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه‌مندان می توانند به صورت حضوری و مجازی در این همایش شرکت کنند . 🔅 برای شرکت کنندگان حضوری در همایش گواهی صادر می شود 🌐 لینک شرکت کنندگان مجازی https://www.irip.ac.ir/u/136 🏡محل برگزاری همایش : 25 بهمن ماه : نشانی تهران : خیابان نوفل لوشاتو، کوچه شهید آراکلیان، شماره ۴ 📞۰۲۱-۶۷۲۳۸۰۰۰ 26 بهمن ماه : قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 📞۰۲۵-۳۲۹۴۱۲۵۱
🔶 عبدالله محمدی تشریح کرد: «تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی» 🔹 دکتر عبدالله محمدی در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد است که منظور از سکونت حضرت آدم در بهشت، سکونت در بهشت موعود یا بهشت مادی نبوده بلکه بهشت برزخی است امّا نوعِ انسان از آن بهشت خارج می‌شود لذا اصل حضورِ انسان، بودن در بهشت است و بعداً از بهشت خارج می‌شود. 🔹به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، افزود: علامه طباطبایی، جریان هبوط را به ساختار انسان شناختی تفسیر می‌کنند. ایشان معتقدند این چند آیه که در سوره بقره، اعراف و طه درباره خلقت حضرت آدم بیان شده ساختار انسان شناختی دارد. وی معتقد است عصاره آنچه در تمام کتب آسمانی به چشم می‌خورد در این آیات مندرج است. مرحوم امام خمینی(ره) هم اشاره دارند که داستان خلقت حضرت آدم، عصاره تمام شرایع است و امیدوارم بتوانم کتابی در این راستا بنویسم اما متاسفانه هیچگاه فرصت چنین تفسیری پیدا نکردند. علامه طباطبایی معتقدند که در دستگاه تشریع و مراتب وجود که از عالم ماده تا عالم عقل ادامه دارد یک اتصال وجودی بین آن‌ها برقرار است 🔻متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/519 _______ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸《تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی》 🔻حجت الاسلام عبدلله محمدی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 🔹همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 🔹سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 _______ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
📚وصی ناشناخته 📕حضرت ابوطالب(ع) از مظلومترین شخصیتهای تاریخ اسلام است. کتب و مقالات پرشماری در فضائل او نگاشته شده است. در این نوشتار به چند فراز مغفول در شخصیت ایشان اشاره میشود: 📕حجت الهی و حامل ودایع نبوت شواهد مکرری وجود دارد که ایشان از اوصیا و حجتهای الهی قبل از نبوت رسول اکرم(ص) بوده اند. 🔰شخصی از امام علی(ع) سوال کرد آیا حضرت ابوطالب حجت بر پیامبر(ص) هم بود، ایشان فرمودند خیر ولی ودائع نزد ابوطالب به امانت بود و ایشان به پیامبر (ص) دادند. (کافی ج1، ص445) گویی راوی، حجت بودن ایشان را مفروض گرفته و فقط درباره اینکه بر رسول خدا(ص) حجت هست یا نه سوال میکند. ❇️از امیرمومنان (ع) سوال کردند آخرین وصی قبل از پیامبر (ص) چه کسی بود؟ فرمود پدرم.(الغدیر، ج7، ص524) (در مقاله آخرین وصی ابراهیم(ع) شواهد دیگری نیز بر وصایت و حجت بودن ایشان گردآوری شده است. علی اکبر مهدی پور، مجله موعود، شماره 182-183) 📕اخبار از آینده ایشان در موارد متعدد از اخبار آینده به ویژه مربوط به ولایت و نبوت خبر دادند. ✳️هنگام تولد حضرت رسول(ص)، فاطمه بنت اسد این ولادت را به ابوطالب بشارت داد. ابوطالب فرمود « سی سال صبر کن. خداوند فرزندی را به تو بشارت خواهد داد که شبیه اوست با این تفاوت که او پیامبر نیست. » یعنی جناب ابوطالب گذشته از آنکه تاریخ تولد امام علی(ع) را میدانستند، از نبوت حضرت رسول(ص) و امامت امام علی(ع) نیز مطلع بودند.(کافی ج1، 453) ✅در شب تولد امیرمومنان، ابوطالب بر فراز کوه رفت و گفت ای مردم بدانید امشب خداوند حادثه¬ای عظیم رقم خواهد زد و خلقی را می آفریند که موظفید به امامت به حق او شهادت دهید و از او اطاعت کنید.(الفضائل ص56، بحارالانوار، ج35، ص101) ❇️ابوطالب (ع)، پیامبر را همراه عباس دیدند. فرمودند پدرم(عبدالمطلب) کتب آسمانی را خوانده بود و میگفت از نسل من کسی به نبوت میرسد و دوست دارم باشم و به وی ایمان بیاورم. سپس ابوطالب جزئیات دیگری نیز بیان کرد.(الطرائف، ص303) 📕برترین افراد بعد از چهارده معصوم ✅امام علی(ع) میفرماید به خدایی که پیامبر را مبعوث ساخت قسم، نور ابوطالب در روز قیامت بر نور تمام خلائق برتری دارد ،مگر نور پیامبر، من، فاطمه و امامان از فرزندانم. خداوند نور او را از نور ما و دو هزار سال قبل خلقت آفرید.(مأه مناقب، فضل بن شاذان، منقبت 98، ص292) 📕طهارت الهی 🔰در زیارت ششم حضرت امیر المومنین(ع) از زبان امامان معصوم، شهادت میدهیم: «اشهد انّک طهر طاهر مطهر من طهر طاهر مطهر.» این حقیقت با مبانی کلامی شیعه درباره طیب ولادت امام و آباء وی نیز تأیید میشود. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران. https://eitaa.com/abmohammadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی در مدرسه معصومیه قم به مناسبت سالروز صدور منشور روحانیت https://eitaa.com/abmohammadi
📚بانوی بت شکن حجاز ✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی) 🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز. 🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید. 🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد. 🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد. 🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند. 🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی» ✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
چرا دوازدهم فروردین مهم است؟ اگر قرار است نگرش منظومه وار را تمرین کنیم، باید جایگاه دوازدهم فروردین را نیز در شجره تشریع و تکوین بیابیم. 1. هدف اصلی تمام انبیاء، اقامه توحید در سطح جامعه بوده است و نه صرفاً بیان مفاهیم توحیدی. 2. اقامه توحید یعنی تحقق عینی تمام مظاهر توحیدی در جامعه و از بین بردن تمام مظاهر شرک و طاغوت، اعم از طاغوتهای آفاقی و انفسی. 3. اقامه توحید در جامعه، نیازمند ساختاری الهی است که در آن وضع و اجرای قانون، مجازات، تعلیم، تشویق و تنبیه، دعوتها و ارزشها بر اساس مبانی وحیانی باشد. 4. حاکمیت سیاسی مهمترین نقش را در تأمین پیش نیازهای بند 3 دارد. 5. بدون حاکمیت سیاسی توحیدی، اقامه توحید ممکن نیست. اما مقصود از حاکمیت سیاسی توحیدی چیست؟ ‌أ. در نگرش الهی، تنها مالک اصلی خداست، در نتیجه هیچکس حق تصرف در حقوق و آزادیهای دیگران را ندارد. ‌ب. هر حاکمیتی مستلزم وضع و اجرای قانون و سلب بخشی از آزادیهاست. ‌ج. تنها خداوند حق حاکمیت دارد. (أ و ب) ‌د. چون اعمال ظاهری حاکمیت نیازمند وجود بشری است، حاکمیت الهی در قالب حکومت کسانی که از سوی خداوند منتخب شده اند اعمال میشود. ‌ه. منتخبان خداوند برای حکومت، انبیاء، امامان و در دوران غیبت، منصوبان امام (ع) هستند. بنابراین تنها راه اقامه توحید، تشکیل حاکمیت الهی، یعنی حکومت انبیاء، امامان و در زمان غیبت منصوبان ایشان است. شاید به همین دلیل بوده است که: • تمام انبیاء و امامان شیعه، بر تشکیل حکومت هرچند حداقلی تلاش کردند. • امام خمینی(ره) فرمود: حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر (عج) باشد،اهمیتش بیشتر است. برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا میکند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا خودشان را فدا کردند. (صحیفه امام، ج15، 365) • مقام معظم رهبری فرمود: انقلاب اسلامی یک ضرورت بود برای اسلام، یک نیاز بود برای مسلمین، سنت الهی بود برای حفظ دین و احکام الهی(12/11/1367) • شهید صدر با شنیدن خبر نهضت امام خمینی(ره) فرمود: الیوم تحققت آمال الانبیاء(امروز آرزوی انبیا برآورده شد) • شهید نواب صفوی پس از عمری مبارزه گفت: حاضرم حکومت اسلامی تشکیل شود و من در آن فقط رفتگر باشم. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚نخستین حکومت الله 📕امام خمینی در پیام خود به مناسبت دوازدهم فروردین فرمودند: «صبحگاه دوازدهم فروردین که روز نخستین حکومت الله است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست» 🔶چرا امام این روز را حکومت الله نامیدند؟ با آنکه در دوران غیبت به سر میبریم و از حکومت ظاهری شخص معصوم محرومیم؟ با آنکه رهبر و دیگر مدیران این حکومت غیر معصومند و قطعاً زمینه خطا و اشتباه در آنها منتفی نیست؟ 🟠پاسخ این پرسش را در متن قبل میتوان یافت. 🔸اما چرا فرمودند «نخستین حکومت الله»؟ 🔸پاسخ آن است که جمهوری اسلامی  نخستین حکومتی  است که  در دوران غیبت با محوریت توحید بر سر کار آمده است. اما آیا این پاسخ درباره دوران حضور امامان نیز صحیح است؟ 🔺 پاسخ آن است که در دوران حضور امامان نیز هیچگاه حکومت و ساختار آن با این اعتقاد از دو طرف حاکم و مردم محقق نشد.  تحقق هر حاکمیتی حداقل به سه ضلع حاکم، قانون و مردم نیازمند است.  در حکومت توحیدی، نه تنها قانون الهی و حاکم منصوب از طرف خداست، بلکه مردم نیز بر این باورند که فقط قانون الهی و رهبر منصوب از طرف خداوند لازم الاطاعه هستند. در زمان امامان معصومی که امکان تشکیل حکومت داشتند، فقط حاکم و قانون الهی بود، ولی تبعیت همه مردم از امام با محوریت توحید نبود. حتی در زمان حکومت کمتر از پنج سال حضرت علی (ع) نیز با آنکه ایشان منصوب از طرف خداوند بودند، بیشتر مردم با این اعتقاد از ایشان اطاعت نکردند. اطاعت بسیاری از افراد از امام علی(ع) از آن جهت بود که ایشان را در تدین و عدالت و کارآمدی برتر از دیگران می دانستند. تنها شمار معدودی از اصحاب، ایشان را از آن جهت که ولیّ الهی و منصوب از طرف خداوند است، اطاعت کردند.  🔺 اما حکومت جمهوری اسلامی نخستین حکومت پس از رسول خدا(ص) بود که هم حاکم منصوب به نصب عام از طرف خداوند است و هم مردم حکومت حاکم را به منزله نائب الامام و منصوب به نصب عام پذیرفتند. شاید به همین دلیل است که در روایات، شیعیان آخرالزمان برتر از بسیاری از همراهان امامان معرفی شدند. 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚شبکه های پنهان تشیع ✳️نام جناب عبدالعظیم حسنی با فضیلت زیارت ایشان و همپایی با زیارت سیدالشهدا (ع) گره خورده است. لیکن علاوه بر این فضیلت که قطعاً پایه و مبنایی در تکوین داشته است، نقش او در کادرسازی و تقویت شبکه شیعیان ری نیز بسیار حائز اهمیت است. ❇️ از دوران امام جواد (ع) به بعد رفته رفته شیعیان برای غیبت آماده میشوند. آنان باید این اصل را بارها تمرین کنند که استفاده از امام، معارف و نورانیت او فقط از راه ارتباط فیزیکی با او محقق نمیشود. در دوران امام هادی این محدودیت بسیار بیشتر میشود. جناب عبدالعظیم حتی نمیتواند به شکل مستقیم به دیدن امامش برود و با چهره مبدل به هیئت خیارفروشان درآمده و لحظاتی خود را به امام میرساند. ❇️لیکن همین ملاقات کوتاه کافی است که او مأموریت تاریخی خود را برای تشکیل پایگاه تشیع در ری بشنود ونباور کند. در ری اما اوضاع چندان بهتر از سامرا نیست. آنجا هم جناب عبدالعظیم مدتها مخفیانه در سرداب یکی از شیعیان زندگی کرد. با اینهمه او توانست دو کار مهم را محقق سازد: نخست آنکه با ترویج معارف شیعی مکتب حدیثی ری را تقویت کرد. دوم آنکه شبکه شیعیان و فداییان امام را در این سرزمین برپا کرد. 🔶درباره روش کادرسازی و فعالیتهای فرهنگی او در آن دوران خفقان اطلاعات زیادی نداریم. اما چند نکته قطعی است: 1️⃣او منتظر فراهم شدن شرایط نشد، بلکه شرایط را تغییر داد. 2️⃣با وجود بهانه های شرعی مختلف از جمله خطرهای جانی و مالی و ... هیچگاه از پا ننشست، بلکه دنبال راهی بود که هدف را محقق کند. 3️⃣تحقق انقلاب اسلامی به منزله مهمترین اتفاق دوران غیبت در اسلام، در این نقطه جغرافیایی تصادفی نبود. بدون تردید جناب عبدالعظیم از تمام کمالاتی که به واسطه انقلاب اسلامی در هستی محقق شده است، بهره مند خواهد بود. 4️⃣کشف و شبیه سازی الگوی شبکه سازی دوران چهار امام آخر، برای شرایط کنونی جهان اسلام بسیار مفید و ضروری است. الگویی که منتج به تربیت استوانه هایی چون کلینی و صدوق و ... شد، در شرایطی که ظاهراً امامان ارتباطی با شیعیان ندارند!! راستی ایشان در کدام مکتب و مدرسه تربیت شدند؟ 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚نظم توحیدی و نظم حیوانی ❇️معمولاً وقتی سخن از تقابل دو تمدن مادی و توحیدی به میان می آید، پرسشهایی از جانب مخالفان مطرح میشود از جمله اینکه مباحث توحیدی که مبانی توحیدی که حقایقی عقلی هستند چگونه میتوانند وصف تمدن که امری انضمامی است قرار گیرند؟ تأثیر توحید حداکثر در پذیرش یا رد برخی مبانی نظری است، نه بیشتر؛ حداقل در برخی مصادیق نشان دهید چگونه نگاه توحیدی و مادی در مسائل انضمامی متفاوت میشوند؟ در این نوشتار قصد دارم به زبان بسیار ساده تأثیر عینی نگاه توحیدی را در برخی مصادیق توضیح دهم. ✳️معمولاً شنیده میشود که نظم و انضباط حاکم در جوامع غربی، نمونه عمل کردن ایشان به دستورات اسلامی است. آنجا مسلمان نیست، ولی اسلام هست، در کشورهای اسلامی مسلمان هست، ولی اسلام نیست! در حالیکه به این نکته دقت نشده است که نظم حاکم در آن جوامع نظمی حیوانی است، نه الهی. مگر نظم نیز حیوانی و الهی دارد؟ آری. بسته به اینکه بر اساس کدام پایگاه و نگرش نظم را محقق میکنیم، نظم الهی و حیوانی متفاوت میشود. 1️⃣گاه انگیزه اصلی رعایت نظم، نجات از جریمه است. چندین هزار دوربین ناظر بر تخلفات هستند، و کوچکترین بی نظمی هزینه مادی به دنبال دارد. (نظم قانونی) 2️⃣گاه انگیزه رعایت نظم، جریمه نیست، بلکه نوعی تعاون انسانی است. یعنی من نظم را رعایت میکنم، تا دیگران نیز در قبال من نظم را رعایت کنند. میدانم که اگر بی نظمی حاکم شود، منافع مادی من لطمه می بیند، به کارم نمیرسم، اعصابم خرد میشود و ... این نظم به ظاهر، اخلاقی است ولی همچنان بر محوریت منافع شخصی است. 3️⃣گاه انگیزه رعایت نظم، نه جریمه است و نه تعاون مادی؛ بلکه انسان موحد خود را خلیفه الهی میداند که میخواهد مظهر اسماء و صفات الهی در هستی باشد. او قصد دارد مظهر نام «الحکم العدل» و دیگر اسماء الهی باشد که با تحقق آن خواه ناخواه نظم اجتماعی نیز محقق میشود. تمدن توحیدی دنبال تربیت درونی افراد است تا حقیقت متعالی نظم را محقق کنند، نه نظم حیوانی و اومانیستی. نظم الهی غایات و فواید تمام مراتب قبل را دارد ولی بدون نقایص و محدودیتهای آنها ❇️ممکن است چنین گمان شود که این اصطلاحات مربوط به ساحت ذهن و نیت افراد است و در خارج اثر عینی ندارد. اما باید دانست نظم قانونی وابسته به اهرمهای نظارتی است. اگر دوربینها قطع شوند، نظمی باقی نخواهد ماند. همانطور که اگر جایی رعایت نکردن نظم به منافع من ضرری نزند دلیلی برای رعایت نظم به ظاهر اخلاقی نیست. ولی جامعه موحد برای اجرای نظم منتظر چنین غایات و الزاماتی نخواهد ماند. # نظم حیوانی توحیدی الهی و غربی 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammad
به مناسبت یکم خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا، برخی از سخنان مقام معظم رهبری درباره ایشان را بدون هیچ توضیح و تفسیری بیان میکنیم: ❗️انصافاً هیچکس به قدر ملاصدرا اهل باطن و ریاضت و تشرع و روزه گرفتن ، شب زنده داری و نماز شب خواندن، نافله خواندن و زهد نبوده است.(15/11/1375) 📌از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقه کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاصدرا ...میشود یک دستگاه فلسفی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد.(29/10/1382) 📌امام خمینی(ره) زبده و چکیده ملاصدراست. (8/9/1386) ❗️ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی (حکمت متعالیه) وامدار و در برابر آن مکلفیم.(1/3/1378) ❗️فلسفه اسلامی به ویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار میجوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پا برجا خواهد گشت.(1/3/1378) 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
گوهر شناس 📚به مناسبت سالروز بزرگداشت ملاصدرا برخی سخنان مقام معظم رهبری درباره ملاصدرا عیناً نقل میشود تا زاویه دید ایشان به حکمت متعالیه روشنتر شود: ✳️جامعیت حکمت متعالیه «ملاصدرا بین چیزهای جمع‌نشدنی جمع کرده است. چون فلسفة او عقلی، ذوقی و شرعی است و سه چیز به حسب عادی با هم جمع نمی‌شوند. عقل و ذوق با هم قابل جمع نیستند. عقل منطقی، استدلالی و خشک است، ولی ذوق، پرتو افاضه و نورانیت و مانند آن است و قاعدتاً با هم قابل جمع نیست، ولی او این دو را با هم جمع کرده و آن وقت این فلسفة عقلی، ذوقی را بر مبنای شرع مقدس پایه‌گذری کرده که این چیز مهمی است.» (14/11/1374) ✳️حکمت متعالیه و معنویت «فلسفة اسلامی پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک می‌کرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفت درست از حقایق عالم وجود است. لذا بهترین فلاسفة ما مثل ابن‌سینا و ملاصدرا عارف هم بوده‌اند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفة ملاصدرا به خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می‌رساند، پالایش می‌کند و در انسان اخلاق به وجود می‌آورد. اهل فلسفه‌ای که ما قبلاً دیده بودیم هم همینطور بودند. کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند از بقیة افرادی که در زمینه‌های علمی حوزه کار می‌کردند، بهتر و زبده‌تر و شفاف‌تر بودند.»(29/10/1382) «ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود و راهش هم تقویت فلسفة ملاصدراست. یعنی راهی که ملاصدرا آمده ، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار می‌کند هفت سفر پیاده به حج برود و به همة زخارف دینوی بی‌اعتنایی کند...راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد، این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفی رعایت کرد.»(29/10/1382) ✳️حکمت متعالیه و تمدن سازی «مکتب فلسفی صدرالمتألهین همچون همة فلسفه‌ها در محدودة ملیت و جغرافیا نمی‌گنجد و متعلق به همه انسان‌ها و جامعه‌هاست. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان‌بندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند. هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایة مستحکم و قابل قبولی نمی‌تواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساسند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد.(1/3/1378) ❇️امتداد سیاسی اجتماعی حکمت متعالیه در فلسفۀ ملاصدرا «توحید» و مباحث گوناگونی هست که همۀآن‌ها می‌تواند در زندگی سیاسی، عینی و واقعی جامعه انعکاس داشته باشد... مسائلی مانند «انسان»، «حکومت» و... را باید دنبال کنید و فلسفۀ ملاصدرا باید اصلا در این خط بیفتد»(18/9/1380) «می‌توان در مبانی موجود فلسفی ما نقاط مهمی را پیدا کرد که اگر گسترش و تعمیق یابد جریان‌های بسیار فیاضی را در خارج از محیط ذهنیت به وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می‌کند... از وحدت وجود، از «بسيط الحقيقه كلّ الاشياء» ، از مبانی ملاصدرا ... می‌شود یک دستگاه فلسفی-اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد.(29/10/1382) 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi👤
📚سیاست توحیدی، سیاست حیوانی ✳️در یادداشتهای پیشین به اختصار نشان دادیم روح توحید در اجزای مختلف حیات اجتماعی تأثیر عینی دارد. این تأثیر را در دو نمونه نظم و احترام تبیین کردیم. نمونه سوم و بسیار مهم سیاست است. روح سیاست توحیدی با سیاست الهی متفاوت است. ❇️پاکروان از مسئولان ساواک به حضرت امام (ره) گفته بود سیاست توأم با شیطنت و دروغ است. آن را برای ما بگذارید. امام فرمودند سیاست شیطانی چنین است. سیاست الهی آن است که جامعه را به سمت صلاح خود هدایت کند. ائمه و پیامبر (ص) ساسه العباد هستند. (صحیفه امام، ج13، ص431) ❇️«حکومت اسلامی هم اینطوری است که میخواهد حکومت الله در عالم پیدا بشود. یعنی میخواهد سرباز مسلمان با سربازهای دیگر فرق داشته باشند. این سرباز الهی باشد. نخست وزیر مسلم با نخست وزیر سایر رژیمها فرق داشته باشد. این یک موجود الهی است. هر جا یک ممکلتی باشد که هر جایش ما برویم صدای الله در او باشد. اسلام از کشورگشایی میخواهد که الله را در همه عالم نمایش بدهد. تربیت الوهیت بکند در همه عالم. تربیت انسانی بکند. انسان را برساند به آنجایی که «در وهم تو ناید آن شود» (صحیفه امام، ج8، ص436) ❇️ارتباط بین مسئولین و مردم در حکومتهای غیرالهی در خوش بینانه ترین حالت آن است که مردم شخصی را وکیل خود میدانند. اما در مردم سالاری دینی محور ارتباطات، ولایت و خلافت است. مردم حاکم را به نصب عام منصوب از طرف خداوند میدانند که شعبه ای از ولایت معصوم را داراست. مشارکت سیاسی را وظیفه دینی خود یافته و کوتاهی در آن را مخالفت با حکم الهی میدانند. حاکم نیز خود را موظف به دلسوزی و فداکاری برای کمال جامعه اش میداند و بدون هیچ منتی کمال خود را در به کمال رساندن دیگران میبیند. این روحیه در مراتب مختلف مسئولین نیز ادامه می یابد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
همه احکام اسلام مخلوط به سیاست است. نمازش مخلوط به سیاست است. حجش مخلوط به سیاست است. زکاتش مخلوط به سیاست است. خمسش برای اداره مملکت است. (صحیفه امام، ج۱۰،ص۱۸) https://eitaa.com/abmohammadi
❇️ ولایت فقیه از موضوعاتی است که تصور آنها موجب تصدیق میشود و چندان احتیاج به برهان ندارد. هر کس عقاید و احکام اسلام را حتی اجمالا دریافته باشد چون به ولایت فقیه برسد و آن را به تصور آورد بی‌درنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت (ولایت فقیه، ص۹) https://eitaa.com/abmohammadi