14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ چه اصراری داریم دشمنتراشی کنیم؟!
آیا آیتاللهالعظمی خویی(ره) برای ناصبیها مجلس دعا گرفتند؟!🤔
آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) نیز همان کار را انجام دادند؟!😳
🎙 آیتالله نجمالدین طبسی
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
📕مؤذن جامعه
1. شانزدهم آذر ماه بهانه ای برای بازخوانی رسالت دانشجویی است. ورود به دانشگاه، صرفاً تغییر یک مقطع تحصیلی مانند دوره دبستان به دبیرستان نیست، بلکه حضور در جایگاهی است که به نوعی «پیشرو» در جامعه شمرده میشود. تعبیر شهید بهشتی از گویاترین تعابیر است : دانشجو مؤذن جامعه است، اگر مؤذن خواب بماند نماز امتی قضا میشود.
✅2. مهمترین آفت برای یک جامعه و به ویژه قشر دانشجو بی تفاوتی است. جریان روشنفکری غربی بر اساس مبانی فردگرایی خود، میکوشد حس بی تفاوتی در جامعه را ارزشمند جلوه دهد. در حالیکه طبق مبانی اسلامی، بی تفاوتی به مسائل امت، نه نشانه تقدس، بلکه نشانه ای از ضعف ایمان است.
✅3. شرط لازم برای اثرگذاری در بستر اجتماع و به ویژه دانشگاه آن است که دانشجو فرزند زمانه خود باشد. شاخصه های حق و باطل را دریافته و نمادهای آن را در هر زمان و مکانی تشخیص دهد. قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد، ولی درگیر سیاسی بازی نشود. دانشجوی متعهد شگردهای عملیات روانی را میشناسد و میتواند اندیشه و آرمان صحیح خویش را به هنگام و در بهترین قالب به مخاطبان منتقل کند. در جنگ روایتها دانشجو باید عهده دار تبیین و پاسخ به شبهات اطرافیان خویش باشد.
✳️4. اثرگذاری در جامعه نیازمند تبیین صحیح اجزای مختلف دین و نسبت هر کدام با یکدیگر و نیز چگونگی تطبیق قواعد بر مصادیق اجتماعی است. دانشجوی متعهد آرمانگراست، ولی غیرواقع بین یا پرخاشگر نیست. دغدغه سیاسی دارد، ولی سیاست باز و سیاست زده نیست. صریح هست ولی بی ادب نیست. به مسئولین منتقد است، ولی از آنها منتقم نیست. مطالبه گر هست ولی طلبکار نیست. مستقل است ولی در تقابل با ساختار نظام حق نیست. عدالت طلبی را جدای از معنویت و عقلانیت جستجو نمیکند.
دشمن با شناخت صحیح از روحیه منتقد، آرمانگرا، مطالبه گر، عدالتخواه دانشجویان کوشیده است، آنها را به انحراف بکشاند و گاه به ضد خود تبدیل کند. صورت بندی این مفاهیم ارزشمند تنها در پرتو نگرش منظومه وار به حقیقت دین و مبانی آن محقق میشود.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
نقد هرمنوتیک فلسفی.mp3
44.26M
❇️رابطه پدیدارشناسی و هرمنوتیک
❇️رابطه روش شناسی علوم انسانی و هرمنوتیک
✳️نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️این ویدئو از جهات متعدد مورد توجه قرار گرفته است. لیکن اعتراف اسراییلیان به تفاوت مبارزه برای خدا و مبارزه برای آزادی بسیار جالب است
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚انتقام خواهی مقتدرانه یا منفعلانه.
❇️ امت اسلام حدود سه ماه است که شاهد پیروزی غرورآفرین جبهه مقاومت بر سران طاغوت و استکبار است. اگر دستاوردهای این سه ماه، را چند سال پیش در قالب فیلم و رمان تعریف میکردیم، متهم به خیال پردازی می شدیم. دشمن زبون نه تنها لطمات نظامی و اقتصادی فراوان دیده، بلکه سرمایه اجتماعی اش بیش از هر زمان دیگر سقوط کرده است. اختلافات داخلی اسرائیل، انزوای امریکا در مواجهه با یمن مقتدر مظلوم و ... در تاریخ بی سابقه بوده است. اکنون دشمن ناکام در صحنه سیاسی و نظامی، به ترور، آنهم در کشورهای دیگر روی آورده است تا قدری از فشار افکار عمومی خود آسوده شود.
✳️ضرورت انتقام و برخورد قاطع و فوری را رهبر معظم به صراحت بیان کردند و تردیدی در آن نیست. سخن اصلی در مواجهه فعلی ما با صحنه افکار عمومی است. مسلمین آزاده جهان، به درستی مطالبه انتقام دارند. اصل انتقام خواهی نشانه زنده بودن جامعه و فراتر رفتن از روزمرگی و چرب و شیرین دنیاست. لیکن نوع این مطالبه گری نیازمند رعایت ملاحظاتی است تا این فرصت ارزنده به تهدید علیه جبهه مقاومت تبدیل نشود:
1️⃣ در منظومه فکری اسلام، شور انقلابی گسسته از عقلانیت و حکمت نیست. همانطور که عقلانیت به معنای محافظه کاری و ترس نیست، شور انقلابی هم به معنای برخورد هیجانی و ندیدن چشم انداز راهبردی و بازی کردن در زمین دشمن نیست.
2️⃣ در یک نگاه دقیق، دشمن در حال انتقام گرفتن از ماست، ضربات اصلی را مدتهاست زده ایم. ابتکار عمل چندین ماه است که در دست جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی است، بدون آنکه بهانه ای به دشمن داده باشیم.
3️⃣ فریاد انتقام، گاه از سر انفعال است و گاه علامت اقتدار. برای آنکه بدانیم کدام شکل انتقام خواهی مقتدرانه و کدامیک منفعلانه است، لازم است طرح دشمن را بشناسیم. هدف دشمن فقط کشتن انسانهای بیگناه نبوده است. بهره اصلی این اقدامات کور، بهره برداریهای روانی و رسانه ای پس از آن است. دشمن به دنبال ایجاد شقاق بین مردم، بی اعتمادی مردم به حاکمیت، القای ناامیدی و بدبینی، فراموش کردن موفقیت و احساس ضعف، کورکردن غرور ملی و ... است. مراقب باشیم انتقامخواهی ما به نفع دشمن نباشد.
4️⃣ خشم مقدس مردم باید به سمت دشمنان اصلی جهت گیری شود، نه سران فداکار جبهه مقاومت.
5️⃣ نقد و مطالبه گری همیشه لازم است، ولی نباید استفاده از روش نابه جا یا زمان نامناسب سبب تقابل نیروهای انقلابی با نیروهای نظامی و امنیتی گردد. سالهای قبل دشمنان میلیاردها دلار هزینه کردند تا عموم مردم را به سپاه و نیروهای نظامی بدبین کنند. مبادا نتیجه نقد و مطالبه گری ما بدبینی نیروهای انقلابی به خادمان امنیت کشور باشد.
6️⃣ طبیعتا اقدام آشکار و مقطعی نظامی همه ما را خرسند میکند، ولی سخن حاج قاسم در انتقام از حاج عماد را فراموش نکنیم. اگر انتقام را محدود به تعدادی موشک به نقاط استراتژیک دشمن، تفسیر کنیم هم رسالت مقاومت را و هم ارزش خون شهدا را تنزل داده ایم.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
💢چیستی عمل از نگاه علامه محمد تقی جعفری (ره)
🔷با اهتمام گروه پژوهشی «حکمت عملی» مؤسسه
👤ارائه دهنده: دکتر حسن لاهوتیان
(پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی)
👤ناقد: حجهالاسلام عبدالله محمدی
(عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
👤دبیر علمی: حجهالاسلام محمدصادق علیپور
(دکتری فلسفه و کلام اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه)
⏰زمان: سهشنبه 3 بهمنماه 1402 ساعت ۱8
🏫مکان : شعبه قم مؤسسه واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
🌏لینک مجازی:
http://irip.ac.ir/u/136
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
کمتر شنیده هایی از حیات امام کاظم(ع)
طرح فکری انسان 250 ساله و مبارزه مستمر فرهنگی امامان شیعه(ع)، نگرش نسبت به امامت را تا حد زیادی ارتقا داد. اما هنوز پرسشهایی باقی است که باید پاسخ آن را از لابه لای تاریخ جستجو کرد؟ برای نمونه اینکه امام علی (ع) در دوران 25 سال خانه نشینی چگونه امامت میکرد؟ اینکه گفته میشود مبارزه امام سجاد(ع) از راه مکتب دعا بود به چه معناست؟ امام کاظم(ع) در سالهایی که در زندان بود چگونه جامعه شیعی را رهبری میکرد؟ و ...
امروز به مناسبت شهادت مظلومانه امام کاظم(ع) به بخشی از حقایق کمتر شنیده درباره حیات اجتماعی ایشان اشاره میشود تا پنجره ای برای پاسخ به پرسشهای فوق باشد:
1. امام کاظم (ع) غیر از علی بن یقطین نفوذیهای دیگری نیز در سطوح ارشد عباسیان داشت از جمله: حفص به غیاث کوفی قاضی بغداد و کوفه، عبداله بن سنان بن ظریف ؛ خزانه دار سه خلیفه، فضل بن سلیمان ، کاتب و دبیر دو خلیفه، محمد بن اسماعیل بزیع وزیر خلیفه، حسن بن راشد وزیر سه خلیفه عباسی و ... و تا مدتها هیچکس متوجه نشد.
2. هارون شمار یاران این امام زندانی را صدهزار شمشیر زن تخمین زد. این افراد کی و کجا تربیت شدند؟
3. هارون اعتراف کرد که از اقصا نقاط سرزمین پهناور اسلامی برای امام کاظم (ع)، وجوهات میرسد و این یعنی نفوذ تفکر شیعی درباره خمس و لزوم پرداخت آن به امام حیّ تا دورترین نقاط، یعنی حضور نمایندگان امامت در اقصی نقاط سرزمین اسلام و ارتباط مخفی آنان با امام (ع) و اعتماد شیعیان به ایشان، این اصل زمینه را برای مهمترین تشکیلات نامحسوس شیعه یعنی «نهاد وکالت» در دوران امامان بعدی هموار کرد.
4. در اتاق مخصوص امام کاظم(ع)، سه چیز در دیدگان همه بود: قرآن، لباس رزم و شمشیر ، یعنی مکتبی که مبارزه بر محور قرآن شعار اصلی آن است.
5. و بالاخره اینکه اگر امام (ع)، فقط عالمی زاهد و عابد بود چرا 4 خلیفه عباسی همواره برای قتل، حصر و تبعید وی نقشه کشیدند؟
شواهد فوق نشان میدهد، نگرانی عباسیان از شبکه و تشکیلاتی که امام کاظم(ع) راه انداخته بود، از خود امام کمتر نبود.
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
سیره مبارزاتی امام کاظم.mp3
2.28M
❇️سخنان مقام معظم رهبری درباره سیره مبارزاتی امام کاظم (ع)
❇️زندگی مخفیانه امام کاظم (ع) با لباس مبدل در روستاهای شام
✅شبکه سازی امام کاظم (ع) از دوردست ترین نقاط جهان اسلام
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
May 11
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
📚قله
✳️رهبر معظم انقلاب در سال 1391 در تبیین مسیر رشد جمهوری اسلامی ایران فرمودند : «ما داریم در دامنه حرکت میکنیم. ما هنوز به قله نرسیدهایم؛ با آن فاصله داریم. » اما ایشان در دیدار چند ماه قبل با فرماندهان سپاه خبر از نزدیک شدن به قله دادند:
«فصل مُشبعی را حرکت کردهایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کردهایم، به قلّهها نزدیک شدهایم»
✳️این عبارت راهبردی از زبان کسی است که بیش از دیگران از مشکلات داخلی، کم کاری مسئولین و ... مطلع است. مرور سخنان ایشان بیش از سه دهه اخیر نشان میدهد مبنای اصلی تحلیلهای ایشان بر واقع بینی و پرهیز از خیالبافی است و دیگران را نیز به همین واقع بینی دعوت میکنند. با این توصیف چگونه و با چه منطقی خبر از رسیدن به قله میدهند؟ پاسخ به این پرسش نیازمند جامع نگری و تصحیح زاویه دید در مرور کارنامه 45 ساله انقلاب اسلامی و مقایسه ادعای فعلی آن با اهدافش است، که نه در این نوشتار بلکه در یک کتاب نیز نخواهد گنجید، لیکن در این نوشتار به چند نکته اشاره میکنیم تا زاویه دید خود را از نگاه نقطه ای به نگاه خطی و کلانتر ارتقا دهیم:
1️⃣تمدن غرب، رنسانس را نقطه عطف تاریخ معرفی میکند که بشر با جدا شدن از دین و عقلانیت مسیحی، توانست به چنین دستاوردهایی آور برسد. پس از بروز دو جنگ جهانی اول و دوم در قرن بیستم، دو قدرت بلامنازع در جهان شکل گرفت که حیات و ممات دیگر کشورها منوط به پیوند با یکی از آنان بود. تصور اینکه کشوری بتواند بدون وابستگی به این دو قدرت باقی بماند، نیز تصوری کودکانه شمرده میشد. این دو قدرت برای تمام جهان، رئیس و مرئوس تعیین میکردند. کشورها را همانند شکلات بین خود تقسیم میکردند. حتی قوانین بین الملل و ارزشهایی را که دیگران باید بدان پای بند باشند را ایشان تعریف میکردند. ساعت جهانی، زبان بین الملل و حتی ملاک درست و غلط و ... نیز به وسیله ایشان تعیین میشد. بازی و قواعد آن و اینکه چه کسانی حق شرکت در این بازی دارند نیز وابسته به صلاحدید آنان بود.
2️⃣نیمه دوم قرن بیستم شاهد ظهور انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی و نه غربی» بود. در ابتدای امر، برخی آن را یک هیجان زودگذر پنداشتند. ولی هرچه این نهضت به پیروزی نزدیک میشد، این پرسش برای تحلیلگران جهانی، جدیتر میشد که اینها چه کسانی هستند و مبنای گفتمانشان چیست؟ حتی برخی به صراحت از شخص امام خمینی(ره) در این موضوع سوال کردند. (مراجعه کنید به مصاحبه روزنامه تایمز18 /10 1357 و روزنامه السفیر 2/9/1357)
3️⃣ادعای مهم جمهوری اسلامی آن بود که منطق جدیدی برای سعادت دنیوی و اخروی بشر پیشنهاد میدهد که به صراحت هویت 400 ساله غرب و هزاران متفکر آن را زیر سوال میبرد. ابتدا این مدعا به سخره گرفته شد و حتی برخی چهره های داخلی نیز مدعی شدند نیروهای انقلابی فقط مومن هستند و تخصصی در اداره علم، اقتصاد، صنعت، سیاست و ... ندارند.
4️⃣ اکنون با توجه به این سابقه حرکت جمهوری اسلامی را از پایین کوه تا نقطه فعلی، تحلیل کنیم. جمهوری اسلامی دیگر برای شرکت در بازی از بزرگان غرب اجازه نمیگیرد، بلکه توانسته است زمین بازی را بر هم بزند و عقلانیت اسلامی در برابر عقلانیت سکولار غربی بنیان نهد. عقلانیتی که پیشرفت ظاهری را در پرتو دفاع از آرمانها و ارزشهای اخلاقی و معنوی جستجو میکند. غرب به مدد چند صدسال استعمار و غارت منابع و معادن کشورهای افریقایی و آسیایی، به دنبال طراحی نظمی در جهان بود که به ناگاه جمهوری اسلامی با اتکاء به منطق دین اسلام، هویت آن نظم جهانی را در قول و عمل زیرسوال برد.
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
5️⃣سالها پیش سران جهان بدون اطلاع پادشاه سست عنصر این سرزمین پا به خاک آن نهاده و درباره تقسیم آن گفتگو میکردند، اما اکنون در تحولات مهم جهانی باید منتظر واکنش جهوری اسلامی و نظر او باشند. دیوانه ای گمان کرد با ترور سردار سلیمانی جبهه مقاومت درهم شکسته میشود، اما ندانست که سلیمانی نه یک شخص، بلکه یک مکتب بود که تفکر آن همچون بوی خوشی در اتمسفر مقاومت پراکنده و در حال پیشروی است. فرانسه پس از حدود صد سال استعمار با خفت و خواری از نیجر مجبور به خروج است و همان روز یک بسیجی به نام قاآنی در پایتخت نیجر حضور دارد. در ابتدای طوفان الاقصی و هنگام سخنرانی سیدحسن نصرالله، به گواهی رویترز چهار میلیارد نفر سخنان او را تماشا کردند تا ببینند سرنوشت این منطقه و شاید کل جهان چه خواهد شد؟؟ تجارت اصلی جهان از راه کشتیرانی است و دو تنگه مهم جهان یعنی تنگه هرمز و المندب، در اختیار شاگردان مکتب روح الله است، اگر چشم بینا داشته باشیم، دهها نمونه از این دست در اخبار آشکار خواهیم دید.... اما مهمتر از همه اینها انقلاب و بعثتی است که در جانهای مسلمانان و غیرمسلمانان رخ داده است.
6️⃣برای اینکه ببینیم به قله شده ایم یا خیر، باید واقع بین باشیم ولی واقعیت را آنگونه که هست ببینیم نه از چشم رسانه ها، که گاوشیرده را برایمان بزک و به عنوان نماد توسعه پایدار منطقه معرفی کنند. یا گدایی مدرن کشورهای خلیج و تورم 60 درصدی ترکیه را به رخمان بکشانند. ایران، آن کشوری است که زمانی در احتیاجات اولیه خود چشم به دست دیگران بود، و الان صادرکننده تکنولوژیهای روز دنیاست. اینها فقط گوشه ای از واقعیات میدان بود. در پایان نکته مهمی باید یادآوری شود که نزدیک شدن به قله، مسئولیتها را سخت تر میکند، مراقبتها را نیز دقیقتر میسازد.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi