eitaa logo
عبدالله محمدی
645 دنبال‌کننده
97 عکس
20 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 صدای پای حضرت روح الله (ره) 📕در مباحث قبل گفتیم فتح اصلی در غزه، تحولی است که در جانهای مردم فلسطین رخ داده است، نه فقط شمار موشکها و تلفات اسرائیل. اما این انقلاب محدود به جانهای مردم فلسطین نبود. در تمام دنیا از کشورهای اسلامی گرفته تا اروپا و امریکا علیه توحش اسرائیل، انبعاثی بی نظیر صورت گرفته است. ❇️اسرائیل که با افراد و نهادهای موثر فجازی در تمام عالم ارتباط مستقیم دارد، از همان ابتدا تلاش کرد افکار عمومی جهانی به نفع وی تغییر کند. هنوز بسیاری از دولتهای امریکا و اروپا به شکل رسمی از اسرائیل حمایت میکنند و تمام رسانه های آنها با بهره گیری از قدرت سخت افزاری و تجربه های نزم افزاری سعی در تغییر افکار عمومی جهان به نفع اسرائیل دارند. با اینهمه تجمعات چندده هزار نفری در قلب امریکا و اروپا شکل گرفته است. فراموش نکنیم که این تجمعات، نوعی تقابل با سیاست حاکمیت مرکزی غرب و طبعاً دارای هزینه است. ولی با اینحال چه رخ داده است که حتی در دانشگاههای امریکا و اروپا فریاد استکبارستیزی سر داده میشود. اینها نشانه هایی واضح از صدور پیام انقلاب اسلامی به قلب اروپا و امریکاست. ❇️ اثر دیگر این فتح، روشنگری جهانی نسبت به دروغ انسان دوستی غرب است. تمدن غرب و مواجب بگیران آن در فضای مجازی که سالهاست میکوشند چهره ای دلسوز نسبت به انسان نشان دهند و خود را مستقل از ایدئولوژی معرفی کنند، اکنون نسبت به شهادت هزاران کودک بیگناه هیچ واکنشی نشان ندادند. تصور کنیم اگر این اتفاق برعکس بود، چه جنجالی در جهان رخ میداد. همانگونه که عصای موسی سحر ساحران را باطل و بی اثر کرد، قیام غزه نیز باطل السحر رسانه غرب است. ✳️ امام خمینی (ره) در پاریس شنیدند در یکی از روستاهای دوردست ایران، روحانی روستا جلو افتاده و عده ای به دنبال وی فریاد مرگ بر شاه سر میدهند. امام با شنیدن این خبر فرمودند پیروزی نهضت قطعی است. برگزاری این تجمعات علیه اینهمه اتاق فکر و هزینه رسانه ای، آشکار شدن چهره واقعی غرب برای مردم دنیا، نشان آن است که غرب در جنگ نرم نیز در حال شکست خوردن است. گوشهای آگاه صدای پای حضرت روح الله (ره) را میشنوند. برجسته سازی این چهره از قیام، میتواند راهبرد اصلی رسانه های انقلابی باشد. 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
🔻مدرسه پاییزی شبهه‌پژوهی «هــرمـــنــــوتـــیــــک» ▪️به صورت حضوری و مجازی ▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره ⭕️ با حضور اساتید: ▫️حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی ➖تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک چهارشنبه 17 آبان ساعت 13:30 الی 14:45 ▫️حجت الاسلام والمسلمین صفدر الهی راد ➖هرمنوتیک کلاسیک چهارشنبه 17 آبان ساعت 15:00 الی 16:15 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرتضوی شاهرودی ➖هرمنوتیک رمانتیک چهارشنبه 17 آبان ساعت 16:15 الی 17:30 حجت الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسم‌زاده ➖معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر پنج شنبه 18 آبان ساعت 14 الی 15:30 ▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی ➖نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر پنج شنبه 18 آبان ساعت 15:45 الی 17:30 ▫️دکتر مسعود فیاضی ➖مقایسه تطبیقی هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک با دانش اصول چهارشنبه 24 آبان ساعت 13:30 الی 14:45 ▫️دکتر حسن عبدی ➖هرمنوتیک و کاربست‌های آن در علوم چهارشنبه 24 آبان ساعت 15:00الی 16:15 ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی ➖مسأله‌یابی هرمنوتیک برای دانش اصول چهارشنبه 24آبان ساعت 16:15 الی 17:30 🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 ، 18 و 24 آبان ماه 1402 📍مکان برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی ⏰ مهلت ثبت نام: 9 الی 16 آبان ماه 1402 ثبت نام از طریق پیام‌رسان ایتا: 🌐 @Madrese_Shobhepajohi ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات برگزار می کند: 💠کارگاه مجازی حکمت عملی در ایران امروز💠 🔹 به مناسبت روز بزرگداشت فارابی 🔹 با هدف ۱. بومی سازی علوم‌ انسانی با تاکید بر حکمت عملی ۲.‌ معرفی جریان ها و مراکز علمی فعال در حوزه حکمت عملی در ایران 👤 دکتر حسین هوشنگی: فرهنگ و حکمت عملی 👤 حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی: فعالیت های گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 👤 حجت الاسلام دکتر محمدصادق علیپور: نقش ارزش در کنش انسانی، با تاکید بر برنامه درسی فلسفه برای کودکان 👤 حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی: نقش حکمت عملی در بومی سازی علوم انسانی 👤 حجت الاسلام زهیر انصاریان: حکمت عملی چه چیز نیست؟! 👤 دکتر مهدی سپهری: تبیین، تفهم، تاویل 👤 دکتر ابراهیم خانی: از علم النفس تا علم الاجتماع صدرایی (اقتضائات روشی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ چه اصراری داریم دشمن‌تراشی کنیم؟! آیا آیت‌الله‌العظمی خویی(ره) برای ناصبی‌ها مجلس دعا گرفتند؟!🤔 آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) نیز همان کار را انجام دادند؟!😳 🎙 آیت‌الله نجم‌الدین طبسی
هدایت شده از محمدی
📕مؤذن جامعه 1. شانزدهم آذر ماه بهانه ای برای بازخوانی رسالت دانشجویی است. ورود به دانشگاه، صرفاً تغییر یک مقطع تحصیلی مانند دوره دبستان به دبیرستان نیست، بلکه حضور در جایگاهی است که به نوعی «پیشرو» در جامعه شمرده میشود. تعبیر شهید بهشتی از گویاترین تعابیر است : دانشجو مؤذن جامعه است، اگر مؤذن خواب بماند نماز امتی قضا میشود. ✅2. مهمترین آفت برای یک جامعه و به ویژه قشر دانشجو بی تفاوتی است. جریان روشنفکری غربی بر اساس مبانی فردگرایی خود، میکوشد حس بی تفاوتی در جامعه را ارزشمند جلوه دهد. در حالیکه طبق مبانی اسلامی، بی تفاوتی به مسائل امت، نه نشانه تقدس، بلکه نشانه ای از ضعف ایمان است. ✅3. شرط لازم برای اثرگذاری در بستر اجتماع و به ویژه دانشگاه آن است که دانشجو فرزند زمانه خود باشد. شاخصه های حق و باطل را دریافته و نمادهای آن را در هر زمان و مکانی تشخیص دهد. قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد، ولی درگیر سیاسی بازی نشود. دانشجوی متعهد شگردهای عملیات روانی را میشناسد و میتواند اندیشه و آرمان صحیح خویش را به هنگام و در بهترین قالب به مخاطبان منتقل کند. در جنگ روایتها دانشجو باید عهده دار تبیین و پاسخ به شبهات اطرافیان خویش باشد. ✳️4. اثرگذاری در جامعه نیازمند تبیین صحیح اجزای مختلف دین و نسبت هر کدام با یکدیگر و نیز چگونگی تطبیق قواعد بر مصادیق اجتماعی است. دانشجوی متعهد آرمانگراست، ولی غیرواقع بین یا پرخاشگر نیست. دغدغه سیاسی دارد، ولی سیاست باز و سیاست زده نیست. صریح هست ولی بی ادب نیست. به مسئولین منتقد است، ولی از آنها منتقم نیست. مطالبه گر هست ولی طلبکار نیست. مستقل است ولی در تقابل با ساختار نظام حق نیست. عدالت طلبی را جدای از معنویت و عقلانیت جستجو نمیکند. دشمن با شناخت صحیح از روحیه منتقد، آرمانگرا، مطالبه گر، عدالتخواه دانشجویان کوشیده است، آنها را به انحراف بکشاند و گاه به ضد خود تبدیل کند. صورت بندی این مفاهیم ارزشمند تنها در پرتو نگرش منظومه وار به حقیقت دین و مبانی آن محقق میشود. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
نقد هرمنوتیک فلسفی.mp3
44.26M
❇️رابطه پدیدارشناسی و هرمنوتیک ❇️رابطه روش شناسی علوم انسانی و هرمنوتیک ✳️نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️این ویدئو از جهات متعدد مورد توجه قرار گرفته است. لیکن اعتراف اسراییلیان به تفاوت مبارزه برای خدا و مبارزه برای آزادی بسیار جالب است 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚انتقام خواهی مقتدرانه یا منفعلانه. ❇️ امت اسلام حدود سه ماه است که شاهد پیروزی غرورآفرین جبهه مقاومت بر سران طاغوت و استکبار است. اگر دستاوردهای این سه ماه، را چند سال پیش در قالب فیلم و رمان تعریف میکردیم، متهم به خیال پردازی می شدیم. دشمن زبون نه تنها لطمات نظامی و اقتصادی فراوان دیده، بلکه سرمایه اجتماعی اش بیش از هر زمان دیگر سقوط کرده است. اختلافات داخلی اسرائیل، انزوای امریکا در مواجهه با یمن مقتدر مظلوم و ... در تاریخ بی سابقه بوده است. اکنون دشمن ناکام در صحنه سیاسی و نظامی، به ترور، آنهم در کشورهای دیگر روی آورده است تا قدری از فشار افکار عمومی خود آسوده شود. ✳️ضرورت انتقام و برخورد قاطع و فوری را رهبر معظم به صراحت بیان کردند و تردیدی در آن نیست. سخن اصلی در مواجهه فعلی ما با صحنه افکار عمومی است. مسلمین آزاده جهان، به درستی مطالبه انتقام دارند. اصل انتقام خواهی نشانه زنده بودن جامعه و فراتر رفتن از روزمرگی و چرب و شیرین دنیاست. لیکن نوع این مطالبه گری نیازمند رعایت ملاحظاتی است تا این فرصت ارزنده به تهدید علیه جبهه مقاومت تبدیل نشود: 1️⃣ در منظومه فکری اسلام، شور انقلابی گسسته از عقلانیت و حکمت نیست. همانطور که عقلانیت به معنای محافظه کاری و ترس نیست، شور انقلابی هم به معنای برخورد هیجانی و ندیدن چشم انداز راهبردی و بازی کردن در زمین دشمن نیست. 2️⃣ در یک نگاه دقیق، دشمن در حال انتقام گرفتن از ماست، ضربات اصلی را مدتهاست زده ایم. ابتکار عمل چندین ماه است که در دست جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی است، بدون آنکه بهانه ای به دشمن داده باشیم. 3️⃣ فریاد انتقام، گاه از سر انفعال است و گاه علامت اقتدار. برای آنکه بدانیم کدام شکل انتقام خواهی مقتدرانه و کدامیک منفعلانه است، لازم است طرح دشمن را بشناسیم. هدف دشمن فقط کشتن انسانهای بیگناه نبوده است. بهره اصلی این اقدامات کور، بهره برداریهای روانی و رسانه ای پس از آن است. دشمن به دنبال ایجاد شقاق بین مردم، بی اعتمادی مردم به حاکمیت، القای ناامیدی و بدبینی، فراموش کردن موفقیت و احساس ضعف، کورکردن غرور ملی و ... است. مراقب باشیم انتقامخواهی ما به نفع دشمن نباشد. 4️⃣ خشم مقدس مردم باید به سمت دشمنان اصلی جهت گیری شود، نه سران فداکار جبهه مقاومت. 5️⃣ نقد و مطالبه گری همیشه لازم است، ولی نباید استفاده از روش نابه جا یا زمان نامناسب سبب تقابل نیروهای انقلابی با نیروهای نظامی و امنیتی گردد. سالهای قبل دشمنان میلیاردها دلار هزینه کردند تا عموم مردم را به سپاه و نیروهای نظامی بدبین کنند. مبادا نتیجه نقد و مطالبه گری ما بدبینی نیروهای انقلابی به خادمان امنیت کشور باشد. 6️⃣ طبیعتا اقدام آشکار و مقطعی نظامی همه ما را خرسند میکند، ولی سخن حاج قاسم در انتقام از حاج عماد را فراموش نکنیم. اگر انتقام را محدود به تعدادی موشک به نقاط استراتژیک دشمن، تفسیر کنیم هم رسالت مقاومت را و هم ارزش خون شهدا را تنزل داده ایم. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
💢چیستی عمل از نگاه علامه محمد تقی جعفری (ره) 🔷با اهتمام گروه پژوهشی «حکمت عملی» مؤسسه 👤ارائه دهنده: دکتر حسن لاهوتیان (پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی) 👤ناقد: حجه‌الاسلام عبدالله محمدی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 👤دبیر علمی: حجه‌الاسلام محمدصادق علیپور (دکتری فلسفه و کلام اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه) ⏰زمان: سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه 1402 ساعت ۱8 🏫مکان : شعبه قم مؤسسه واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱ 🌏لینک مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🆔https://eitaa.com/abmohammadi
کمتر شنیده هایی از حیات امام کاظم(ع) طرح فکری انسان 250 ساله و مبارزه مستمر فرهنگی امامان شیعه(ع)، نگرش نسبت به امامت را تا حد زیادی ارتقا داد. اما هنوز پرسشهایی باقی است که باید پاسخ آن را از لابه لای تاریخ جستجو کرد؟ برای نمونه اینکه امام علی (ع) در دوران 25 سال خانه نشینی چگونه امامت میکرد؟ اینکه گفته میشود مبارزه امام سجاد(ع) از راه مکتب دعا بود به چه معناست؟ امام کاظم(ع) در سالهایی که در زندان بود چگونه جامعه شیعی را رهبری میکرد؟ و ... امروز به مناسبت شهادت مظلومانه امام کاظم(ع) به بخشی از حقایق کمتر شنیده درباره حیات اجتماعی ایشان اشاره میشود تا پنجره ای برای پاسخ به پرسشهای فوق باشد: 1. امام کاظم (ع) غیر از علی بن یقطین نفوذیهای دیگری نیز در سطوح ارشد عباسیان داشت از جمله: حفص به غیاث کوفی قاضی بغداد و کوفه، عبداله بن سنان بن ظریف ؛ خزانه دار سه خلیفه، فضل بن سلیمان ، کاتب و دبیر دو خلیفه، محمد بن اسماعیل بزیع وزیر خلیفه، حسن بن راشد وزیر سه خلیفه عباسی و ... و تا مدتها هیچکس متوجه نشد. 2. هارون شمار یاران این امام زندانی را صدهزار شمشیر زن تخمین زد. این افراد کی و کجا تربیت شدند؟ 3. هارون اعتراف کرد که از اقصا نقاط سرزمین پهناور اسلامی برای امام کاظم (ع)، وجوهات میرسد و این یعنی نفوذ تفکر شیعی درباره خمس و لزوم پرداخت آن به امام حیّ تا دورترین نقاط، یعنی حضور نمایندگان امامت در اقصی نقاط سرزمین اسلام و ارتباط مخفی آنان با امام (ع) و اعتماد شیعیان به ایشان، این اصل زمینه را برای مهمترین تشکیلات نامحسوس شیعه یعنی «نهاد وکالت» در دوران امامان بعدی هموار کرد. 4. در اتاق مخصوص امام کاظم(ع)، سه چیز در دیدگان همه بود: قرآن، لباس رزم و شمشیر ، یعنی مکتبی که مبارزه بر محور قرآن شعار اصلی آن است. 5. و بالاخره اینکه اگر امام (ع)، فقط عالمی زاهد و عابد بود چرا 4 خلیفه عباسی همواره برای قتل، حصر و تبعید وی نقشه کشیدند؟ شواهد فوق نشان میدهد، نگرانی عباسیان از شبکه و تشکیلاتی که امام کاظم(ع) راه انداخته بود، از خود امام کمتر نبود. https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
سیره مبارزاتی امام کاظم.mp3
2.28M
❇️سخنان مقام معظم رهبری درباره سیره مبارزاتی امام کاظم (ع) ❇️زندگی مخفیانه امام کاظم (ع) با لباس مبدل در روستاهای شام ✅شبکه سازی امام کاظم (ع) از دوردست ترین نقاط جهان اسلام 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
📚قله ✳️رهبر معظم انقلاب در سال 1391 در تبیین مسیر رشد جمهوری اسلامی ایران فرمودند : «ما داریم در دامنه حرکت می‌کنیم. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم؛ با آن فاصله داریم. » اما ایشان در دیدار چند ماه قبل با فرماندهان سپاه خبر از نزدیک شدن به قله دادند: «فصل مُشبعی را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم» ✳️این عبارت راهبردی از زبان کسی است که بیش از دیگران از مشکلات داخلی، کم کاری مسئولین و ... مطلع است. مرور سخنان ایشان بیش از سه دهه اخیر نشان میدهد مبنای اصلی تحلیلهای ایشان بر واقع بینی و پرهیز از خیالبافی است و دیگران را نیز به همین واقع بینی دعوت میکنند. با این توصیف چگونه و با چه منطقی خبر از رسیدن به قله میدهند؟ پاسخ به این پرسش نیازمند جامع نگری و تصحیح زاویه دید در مرور کارنامه 45 ساله انقلاب اسلامی و مقایسه ادعای فعلی آن با اهدافش است، که نه در این نوشتار بلکه در یک کتاب نیز نخواهد گنجید، لیکن در این نوشتار به چند نکته اشاره میکنیم تا زاویه دید خود را از نگاه نقطه ای به نگاه خطی و کلانتر ارتقا دهیم: 1️⃣تمدن غرب، رنسانس را نقطه عطف تاریخ معرفی میکند که بشر با جدا شدن از دین و عقلانیت مسیحی، توانست به چنین دستاوردهایی آور برسد. پس از بروز دو جنگ جهانی اول و دوم در قرن بیستم، دو قدرت بلامنازع در جهان شکل گرفت که حیات و ممات دیگر کشورها منوط به پیوند با یکی از آنان بود. تصور اینکه کشوری بتواند بدون وابستگی به این دو قدرت باقی بماند، نیز تصوری کودکانه شمرده میشد. این دو قدرت برای تمام جهان، رئیس و مرئوس تعیین میکردند. کشورها را همانند شکلات بین خود تقسیم میکردند. حتی قوانین بین الملل و ارزشهایی را که دیگران باید بدان پای بند باشند را ایشان تعریف میکردند. ساعت جهانی، زبان بین الملل و حتی ملاک درست و غلط و ... نیز به وسیله ایشان تعیین میشد. بازی و قواعد آن و اینکه چه کسانی حق شرکت در این بازی دارند نیز وابسته به صلاحدید آنان بود. 2️⃣نیمه دوم قرن بیستم شاهد ظهور انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی و نه غربی» بود. در ابتدای امر، برخی آن را یک هیجان زودگذر پنداشتند. ولی هرچه این نهضت به پیروزی نزدیک میشد، این پرسش برای تحلیلگران جهانی، جدیتر میشد که اینها چه کسانی هستند و مبنای گفتمانشان چیست؟ حتی برخی به صراحت از شخص امام خمینی(ره) در این موضوع سوال کردند. (مراجعه کنید به مصاحبه روزنامه تایمز18 /10 1357 و روزنامه السفیر 2/9/1357) 3️⃣ادعای مهم جمهوری اسلامی آن بود که منطق جدیدی برای سعادت دنیوی و اخروی بشر پیشنهاد میدهد که به صراحت هویت 400 ساله غرب و هزاران متفکر آن را زیر سوال میبرد. ابتدا این مدعا به سخره گرفته شد و حتی برخی چهره های داخلی نیز مدعی شدند نیروهای انقلابی فقط مومن هستند و تخصصی در اداره علم، اقتصاد، صنعت، سیاست و ... ندارند. 4️⃣ اکنون با توجه به این سابقه حرکت جمهوری اسلامی را از پایین کوه تا نقطه فعلی، تحلیل کنیم. جمهوری اسلامی دیگر برای شرکت در بازی از بزرگان غرب اجازه نمیگیرد، بلکه توانسته است زمین بازی را بر هم بزند و عقلانیت اسلامی در برابر عقلانیت سکولار غربی بنیان نهد. عقلانیتی که پیشرفت ظاهری را در پرتو دفاع از آرمانها و ارزشهای اخلاقی و معنوی جستجو میکند. غرب به مدد چند صدسال استعمار و غارت منابع و معادن کشورهای افریقایی و آسیایی، به دنبال طراحی نظمی در جهان بود که به ناگاه جمهوری اسلامی با اتکاء به منطق دین اسلام، هویت آن نظم جهانی را در قول و عمل زیرسوال برد.
هدایت شده از محمدی
5️⃣سالها پیش سران جهان بدون اطلاع پادشاه سست عنصر این سرزمین پا به خاک آن نهاده و درباره تقسیم آن گفتگو میکردند، اما اکنون در تحولات مهم جهانی باید منتظر واکنش جهوری اسلامی و نظر او باشند. دیوانه ای گمان کرد با ترور سردار سلیمانی جبهه مقاومت درهم شکسته میشود، اما ندانست که سلیمانی نه یک شخص، بلکه یک مکتب بود که تفکر آن همچون بوی خوشی در اتمسفر مقاومت پراکنده و در حال پیشروی است. فرانسه پس از حدود صد سال استعمار با خفت و خواری از نیجر مجبور به خروج است و همان روز یک بسیجی به نام قاآنی در پایتخت نیجر حضور دارد. در ابتدای طوفان الاقصی و هنگام سخنرانی سیدحسن نصرالله، به گواهی رویترز چهار میلیارد نفر سخنان او را تماشا کردند تا ببینند سرنوشت این منطقه و شاید کل جهان چه خواهد شد؟؟ تجارت اصلی جهان از راه کشتیرانی است و دو تنگه مهم جهان یعنی تنگه هرمز و المندب، در اختیار شاگردان مکتب روح الله است، اگر چشم بینا داشته باشیم، دهها نمونه از این دست در اخبار آشکار خواهیم دید.... اما مهمتر از همه اینها انقلاب و بعثتی است که در جانهای مسلمانان و غیرمسلمانان رخ داده است. 6️⃣برای اینکه ببینیم به قله شده ایم یا خیر، باید واقع بین باشیم ولی واقعیت را آنگونه که هست ببینیم نه از چشم رسانه ها، که گاوشیرده را برایمان بزک و به عنوان نماد توسعه پایدار منطقه معرفی کنند. یا گدایی مدرن کشورهای خلیج و تورم 60 درصدی ترکیه را به رخمان بکشانند. ایران، آن کشوری است که زمانی در احتیاجات اولیه خود چشم به دست دیگران بود، و الان صادرکننده تکنولوژیهای روز دنیاست. اینها فقط گوشه ای از واقعیات میدان بود. در پایان نکته مهمی باید یادآوری شود که نزدیک شدن به قله، مسئولیتها را سخت تر میکند، مراقبتها را نیز دقیقتر میسازد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از محمدی
✳️«تله نظرسنجی» ☘️دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات، ابزارهای مختلف جنگ روانی را به کار میگیرد که بسیاری از آنها آشکار شده است. اما یکی از آنها که کمتر مورد توجه است، بازی با نظرسنجی هاست. نظرسنجی مانند هر ابزار بشری دیگر، «طریقی» برای شناخت صحیحتر است که در موارد پرشمار خدماتی را همراه داشته است. اما نظرسنجی ها در خوش بینانه ترین حالت، اطمینان عرفی برایمان ایجاد میکنند، نه یقین منطقی. هر تحلیل گری باید بتواند ابتدا آنها را راستی آزمایی کرده و سپس در کنار دیگر ادله قرار دهد و جمع بندی کند. 🌿اما تأثیر زیاد این ابزار بر مخاطبان، طمع تحریف را در میان دشمنان ایجاد کرده است. جبهه انقلاب بارها از نظرسنجی های دروغین آسیب جدی دیده است. گاه این چاقو که می توانست غده ای چرکین را خارج کند، رأس اتحاد و پیوستگی جبهه انقلاب را از تن جدا کرد. در انتخابات اخیر، این ابزار نه برای تقویت یک لیست و تضعیف دیگران، که برای بی علاقه نشان دادن عموم مردم به مشارکت به کار گرفته میشود. در محافل مختلف، ناامیدانه از عدم مشارکت مردم ابراز نگرانی میشود. گروهی جنگ را از همین الان باخته تفسیر کرده، و با همین بهانه به عزلت بی تفاوتی و بی حرکتی می خزند. تکرار این سخن، نه تنها گرم کردن فضای جامعه به سمت انتخابات را دشوار «جلوه» میدهد، بلکه در عموم مردم نیز این «پندار» را تقویت میکند که گویی اکثریت مردم مشارکت ندارند، پس عدم مشارکت من نیز موجه است. 🌱همه از مشکلات جامعه کم وبیش مطلعیم اما فراموش نکنیم، مراکز معتبر نظرسنجی در کشور تعداد مشخصی دارند و معمولاً نتایج آنها، آشکار و در دسترس عموم نیست که به این سادگی در اختیار امثال بنده باشد. خود آنها هم منحنی تغییرات را در نظر میگیرند، نه نقطه ها. اما با این توصیف معلوم نیست منشأ چنین تحلیلهای ناامید کننده کجاست؟ 🍀جنگ احد را به یادبیاوریم که آسیب شایعه شهادت پیامبر(ص) کمتر از رها کردن تنگه نبود. با اینحال آیه «لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» در جریان احد نازل شد نه بدر؛ 🌿وضعیت واقعی کشور را با چند روایت تحریف نکنیم. جمهوری اسلامی شبه کودتای سال گذشته را خنثی کرده، در سطح منطقه و بین الملل چهره مقتدری دارد. یکسال از اغتشاشات گذشته، ولی هنوز روحیه برخی فعالان حال و هوای آذر 1401 را دارد. با وجود مشکلات جدی اقتصادی، گشایشهای بسیار خوبی در زیرساخت و ظاهر رخ داده است. حتی اوضاع اقتصادی فعلی از دوره قبل (1398) بدتر نیست، که در بسیاری زمینه ها بهتر هم هست. اما طرز فکری خاص دائماً تلاش میکند سرمایه اجتماعی واقعی نظام را با روایت خود، پایین نشان دهد. شکوه راهپیمایی 22 بهمن 1402 را دیدیم، مراقب باشیم در تله برخی نظرسنجی های بی مبنا گرفتار نشویم. پی نوشت: نگارنده نیز در زمان لازم به نظرسنجی به عنوان یک «طریق» مراجعه میکند، اما آن را از منظر معرفت شناسانه، ارزیابی و سپس میزان اعتبارش را در کنار دیگر ادله می سنجد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📚 مذهبیان خاموش؛ سرمایه انتخابات ✅در آخرین هفته منتهی به انتخابات باید به سراغ برنامه های کم مؤونه و پرمعونه (کم زحمت و پرفایده) برویم. در بین این برنامه ها نیز به نظر میرسد دو راهبرد ذیل موثرترند: 1️⃣ اولویت اصلی برای افزایش مشارکت، زنده کردن بدنه ای از متدینان خاموش است که هنوز خود را وسط جنگ نمی بینند، دلیل این اولویت آن است که اولاً زمان کمتری برای اقناع ایشان لازم است؛ مبانی صحیح و دغدغه خدمت دارند؛ و فقط به دلیل برخی تحلیلها یا آمارهای نادرست یا دیدن شماری از ناکامی ها دچار یأس موقت شده اند که به راحتی قابل رفع است. ثانیاً هر کدام از این افراد میتوانند سر حلقه ای برای تبلیغ و افزایش مشارکت دیگران باشند. به جای اتلاف وقت نسبت به افراد دورتر، باید در این هفته روی افراد هیئتی، نمازگذاران مساجد، دانشجویان و اساتید متدین و ... سرمایه گذاری کرد. متأسفانه هنوز شماری از یاران جبهه حزب الله فقط همدیگر را نگاه میکنند و نومیدانه سر تکان میدهند. هر کدام از اینان یا رسانه دارند و یا حداقل با خانواده و اطرافیان خویش مرتبط هستند و با اقدامات بسیار ساده میتوانند جریان ساز باشند. کافی است امید و نشاط و انگیزه های خدمت جبهه متدینان تقویت شود. 2️⃣ باید فضای عمومی و رسانه ای جامعه تغییر کند. سال 1401 دروغی پرتکرار و با صدای بلند، در برابر سخنی حق اما کم جوهر؛ فضای جامعه را تحت تأثیر قرار داد. امسال نیز انگاره قهر مردم با صندوق، تحریم یا کاهش مشارکت، ابتدا از سوی رسانه های دشمن، سپس در بین مردم و حتی از سمت نیروهای مومن روایت میشود. (تله نظرسنجیhttps://eitaa.com/abmohammadi/352 ) غافل از اینکه این تکرارها سبب میشود مردم باور کنند این دوره با دوره های قبل بسیار متفاوت است و بنابراین حتی اگر هنوز در رای دادن یا ندادن مردد هستند، تصمیم به عدم مشارکت بگیرند. 🍀 راه حل این هفته به دست گرفتن فضای عمومی و رسانه ای جامعه به نفع انتخابات است. بیشتر از سایتها و رسانه های عمومی، مردم عادی در ارتباطات حقیقی خویش، موثرند. آنان که صفحه و سایت و کانال ندارند، از ارتباطات عادی خود با خانواده، دوستان، همکاران و ... استفاده کنند و با افتخار اعلام کنند: «من رأی میدهم» و ... ☘️ اگر تمام توان خود را بر احیا و سپس تقویت نیروهای مذهبی بگذاریم و فضای حاکم بر افکار عمومی را به سمت امید و انتخابات سوق دهیم، انشاله مشمول سنت نصرت الهی خواهیم شد. «لینصرنّ الله من ینصره» 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
📕 موعود موجود 📌همه ساله در آستانه نیمه شعبان سالروز ولادت با برکت امام زمان(عج) مباحث معرفتی متنوعی شکل میگیرد که یکی از آنها اعتقاد به موعود باوری در ادیان است. لکن ویژگی برجسته شیعه در این اعتقاد، باور به امام حیّ است که در بین ایشان زندگی میکند و از احوال آنها باخبر است و در مشکلات دستگیرشان. اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن موعود چه تأثیری دارد؟ 🔶ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینه های الحاد بخش عظیمی از اروپا در قرون اخیر سوال میکند. او نظریه نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد. خدایی بازنشسته که تدبیری در جهان ندارد. ساعت سازی لاهوتی که تماشاگر صرف است. ایمان مردم با چنین خدایی تقویت نمیشود بلکه مردم خدایی را میپرستند که از احوالشان با خبر باشد، دعایشان را بشنوند و از ایشان دستگیری کند. اکنون با این مقدمه آثار اعتقاد به منجی حیّ یا موعود موجود را در سخنان رهبر انقلاب دنبال میکنیم: 1️⃣امید: شیعیان با اعتقاد به اینکه امام مهدی در بین مردم زنده بوده و دردهای ایشان را احساس میکند از سطح امید به یک آرزوی موهوم فاصله گرفته و در انتظار واقعیتی عینی هستند.( بیانات در سالروز میلاد امام زمان(عج)، 27/5/1387.) 2️⃣تقویت معنویت: انسان معتقد به امام زمان(عج) چون با مركز تفضّلات الهى و كانون شعاعِ رحمت حق، رابطه‌اى روحى برقرار مى‌كند، توفيق بيشترى براى برخوردارى از وسايل عروج معنوی و تقرب الى‌اللَّه دارد. به همين دلیل اهل معنا در توسّلات معنوى خود، امام زمان(عج) را مورد توجّه دائمى قرار داده و به آن حضرت توسّل مى‌جويند. نفس پيوند قلبى با ایشان انسان را عروج و رشد مى‌دهد.( بیانات در سالروز میلاد امام زمان(عج)، 17/10/1374) 3️⃣ تقویت روحیه مبارزه و نفی بی تفاوتی: اعتقاد به امام حاضر در میان مردم مانع تسلیم شدن و بی تفاوتی ایشان است.(همان) 📝آری، نه توحید از امامت گسسته است و نه ایمان و مبارزه، مستقل از مبانی تئوریک؛ و این است پرتوی از منظومه فکری اسلام به حمل شایع. 🖍پی نوشت: موعود موجود نام کتابی از آیت الله جوادی آملی درباره امام عصر(عج) است. 👤عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
🔸تازه های نشر: ❇️اهمیت ویتگنشتاین در سده اخیر با نقش کانت در فلسفه مدرن مقایسه میشود. تا کنون کمتر اثری به زبان فارسی نظریات معرفت شناسانه او را تحلیل کرده است. این کتاب که توسط انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شده است آغازی در این مسیر است. 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
🇮🇷 ثبت نام کشوری طرح ولایت تابستان ١۴٠٣ 🗓 زمان برگزاری: ٢٨ تیرماه ١۴٠٣ (به مدت ۴٠ روز) ⏳ ثبت نام تا ١۵ اردیبهشت ماه از طریق: 🌐 Hamzevasl.ir 📍مکان: مشهد مقدس 👈 کسب اطلاعات بیشتر: ☎️ برادران: 09962867500 ☎️ خواهران: 09387804161 و 09231554162 ١۴٠٣ 📱@hamzevasl
📚بانوی بت شکن حجاز ✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی) 🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز. 🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید. 🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد. 🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد. 🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند. 🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی» ✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
یادآوری نماز پرفضیلت جعفربن طیار ع