🔻مدرسه پاییزی شبههپژوهی «هــرمـــنــــوتـــیــــک»
▪️به صورت حضوری و مجازی
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبداللهی
➖تبارشناسی و دورنمای مباحث هرمنوتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️حجت الاسلام والمسلمین صفدر الهی راد
➖هرمنوتیک کلاسیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 15:00 الی 16:15
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرتضوی
شاهرودی ➖هرمنوتیک رمانتیک
چهارشنبه 17 آبان ساعت 16:15 الی 17:30
حجت الاسلام والمسلمین مجید ابوالقاسمزاده
➖معرفی هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 14 الی 15:30
▫️حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدی
➖نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر
پنج شنبه 18 آبان ساعت 15:45 الی 17:30
▫️دکتر مسعود فیاضی
➖مقایسه تطبیقی هرمنوتیک کلاسیک و رمانتیک با دانش اصول
چهارشنبه 24 آبان ساعت 13:30 الی 14:45
▫️دکتر حسن عبدی
➖هرمنوتیک و کاربستهای آن در علوم
چهارشنبه 24 آبان ساعت 15:00الی 16:15
▫️حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی
➖مسألهیابی هرمنوتیک برای دانش اصول
چهارشنبه 24آبان ساعت 16:15 الی 17:30
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 17 ، 18 و 24 آبان ماه 1402
📍مکان برگزاری: قم، ابتدای بلوار جمهوری، بین کوچه 4 و 6 دانشگاه معارف اسلامی، سالن شهید سلیمانی
⏰ مهلت ثبت نام: 9 الی 16 آبان ماه 1402
ثبت نام از طریق پیامرسان ایتا:
🌐 @Madrese_Shobhepajohi
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
May 11
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات برگزار می کند:
💠کارگاه مجازی حکمت عملی در ایران امروز💠
🔹 به مناسبت روز بزرگداشت فارابی
🔹 با هدف
۱. بومی سازی علوم انسانی با تاکید بر حکمت عملی
۲. معرفی جریان ها و مراکز علمی فعال در حوزه حکمت عملی در ایران
👤 دکتر حسین هوشنگی: فرهنگ و حکمت عملی
👤 حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی: فعالیت های گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
👤 حجت الاسلام دکتر محمدصادق علیپور: نقش ارزش در کنش انسانی، با تاکید بر برنامه درسی فلسفه برای کودکان
👤 حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی: نقش حکمت عملی در بومی سازی علوم انسانی
👤 حجت الاسلام زهیر انصاریان: حکمت عملی چه چیز نیست؟!
👤 دکتر مهدی سپهری: تبیین، تفهم، تاویل
👤 دکتر ابراهیم خانی: از علم النفس تا علم الاجتماع صدرایی (اقتضائات روشی)
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ چه اصراری داریم دشمنتراشی کنیم؟!
آیا آیتاللهالعظمی خویی(ره) برای ناصبیها مجلس دعا گرفتند؟!🤔
آیتاللهالعظمی گلپایگانی(ره) نیز همان کار را انجام دادند؟!😳
🎙 آیتالله نجمالدین طبسی
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
📕مؤذن جامعه
1. شانزدهم آذر ماه بهانه ای برای بازخوانی رسالت دانشجویی است. ورود به دانشگاه، صرفاً تغییر یک مقطع تحصیلی مانند دوره دبستان به دبیرستان نیست، بلکه حضور در جایگاهی است که به نوعی «پیشرو» در جامعه شمرده میشود. تعبیر شهید بهشتی از گویاترین تعابیر است : دانشجو مؤذن جامعه است، اگر مؤذن خواب بماند نماز امتی قضا میشود.
✅2. مهمترین آفت برای یک جامعه و به ویژه قشر دانشجو بی تفاوتی است. جریان روشنفکری غربی بر اساس مبانی فردگرایی خود، میکوشد حس بی تفاوتی در جامعه را ارزشمند جلوه دهد. در حالیکه طبق مبانی اسلامی، بی تفاوتی به مسائل امت، نه نشانه تقدس، بلکه نشانه ای از ضعف ایمان است.
✅3. شرط لازم برای اثرگذاری در بستر اجتماع و به ویژه دانشگاه آن است که دانشجو فرزند زمانه خود باشد. شاخصه های حق و باطل را دریافته و نمادهای آن را در هر زمان و مکانی تشخیص دهد. قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد، ولی درگیر سیاسی بازی نشود. دانشجوی متعهد شگردهای عملیات روانی را میشناسد و میتواند اندیشه و آرمان صحیح خویش را به هنگام و در بهترین قالب به مخاطبان منتقل کند. در جنگ روایتها دانشجو باید عهده دار تبیین و پاسخ به شبهات اطرافیان خویش باشد.
✳️4. اثرگذاری در جامعه نیازمند تبیین صحیح اجزای مختلف دین و نسبت هر کدام با یکدیگر و نیز چگونگی تطبیق قواعد بر مصادیق اجتماعی است. دانشجوی متعهد آرمانگراست، ولی غیرواقع بین یا پرخاشگر نیست. دغدغه سیاسی دارد، ولی سیاست باز و سیاست زده نیست. صریح هست ولی بی ادب نیست. به مسئولین منتقد است، ولی از آنها منتقم نیست. مطالبه گر هست ولی طلبکار نیست. مستقل است ولی در تقابل با ساختار نظام حق نیست. عدالت طلبی را جدای از معنویت و عقلانیت جستجو نمیکند.
دشمن با شناخت صحیح از روحیه منتقد، آرمانگرا، مطالبه گر، عدالتخواه دانشجویان کوشیده است، آنها را به انحراف بکشاند و گاه به ضد خود تبدیل کند. صورت بندی این مفاهیم ارزشمند تنها در پرتو نگرش منظومه وار به حقیقت دین و مبانی آن محقق میشود.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
نقد هرمنوتیک فلسفی.mp3
44.26M
❇️رابطه پدیدارشناسی و هرمنوتیک
❇️رابطه روش شناسی علوم انسانی و هرمنوتیک
✳️نقد هرمنوتیک فلسفی گادامر
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️این ویدئو از جهات متعدد مورد توجه قرار گرفته است. لیکن اعتراف اسراییلیان به تفاوت مبارزه برای خدا و مبارزه برای آزادی بسیار جالب است
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚انتقام خواهی مقتدرانه یا منفعلانه.
❇️ امت اسلام حدود سه ماه است که شاهد پیروزی غرورآفرین جبهه مقاومت بر سران طاغوت و استکبار است. اگر دستاوردهای این سه ماه، را چند سال پیش در قالب فیلم و رمان تعریف میکردیم، متهم به خیال پردازی می شدیم. دشمن زبون نه تنها لطمات نظامی و اقتصادی فراوان دیده، بلکه سرمایه اجتماعی اش بیش از هر زمان دیگر سقوط کرده است. اختلافات داخلی اسرائیل، انزوای امریکا در مواجهه با یمن مقتدر مظلوم و ... در تاریخ بی سابقه بوده است. اکنون دشمن ناکام در صحنه سیاسی و نظامی، به ترور، آنهم در کشورهای دیگر روی آورده است تا قدری از فشار افکار عمومی خود آسوده شود.
✳️ضرورت انتقام و برخورد قاطع و فوری را رهبر معظم به صراحت بیان کردند و تردیدی در آن نیست. سخن اصلی در مواجهه فعلی ما با صحنه افکار عمومی است. مسلمین آزاده جهان، به درستی مطالبه انتقام دارند. اصل انتقام خواهی نشانه زنده بودن جامعه و فراتر رفتن از روزمرگی و چرب و شیرین دنیاست. لیکن نوع این مطالبه گری نیازمند رعایت ملاحظاتی است تا این فرصت ارزنده به تهدید علیه جبهه مقاومت تبدیل نشود:
1️⃣ در منظومه فکری اسلام، شور انقلابی گسسته از عقلانیت و حکمت نیست. همانطور که عقلانیت به معنای محافظه کاری و ترس نیست، شور انقلابی هم به معنای برخورد هیجانی و ندیدن چشم انداز راهبردی و بازی کردن در زمین دشمن نیست.
2️⃣ در یک نگاه دقیق، دشمن در حال انتقام گرفتن از ماست، ضربات اصلی را مدتهاست زده ایم. ابتکار عمل چندین ماه است که در دست جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی است، بدون آنکه بهانه ای به دشمن داده باشیم.
3️⃣ فریاد انتقام، گاه از سر انفعال است و گاه علامت اقتدار. برای آنکه بدانیم کدام شکل انتقام خواهی مقتدرانه و کدامیک منفعلانه است، لازم است طرح دشمن را بشناسیم. هدف دشمن فقط کشتن انسانهای بیگناه نبوده است. بهره اصلی این اقدامات کور، بهره برداریهای روانی و رسانه ای پس از آن است. دشمن به دنبال ایجاد شقاق بین مردم، بی اعتمادی مردم به حاکمیت، القای ناامیدی و بدبینی، فراموش کردن موفقیت و احساس ضعف، کورکردن غرور ملی و ... است. مراقب باشیم انتقامخواهی ما به نفع دشمن نباشد.
4️⃣ خشم مقدس مردم باید به سمت دشمنان اصلی جهت گیری شود، نه سران فداکار جبهه مقاومت.
5️⃣ نقد و مطالبه گری همیشه لازم است، ولی نباید استفاده از روش نابه جا یا زمان نامناسب سبب تقابل نیروهای انقلابی با نیروهای نظامی و امنیتی گردد. سالهای قبل دشمنان میلیاردها دلار هزینه کردند تا عموم مردم را به سپاه و نیروهای نظامی بدبین کنند. مبادا نتیجه نقد و مطالبه گری ما بدبینی نیروهای انقلابی به خادمان امنیت کشور باشد.
6️⃣ طبیعتا اقدام آشکار و مقطعی نظامی همه ما را خرسند میکند، ولی سخن حاج قاسم در انتقام از حاج عماد را فراموش نکنیم. اگر انتقام را محدود به تعدادی موشک به نقاط استراتژیک دشمن، تفسیر کنیم هم رسالت مقاومت را و هم ارزش خون شهدا را تنزل داده ایم.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
💢چیستی عمل از نگاه علامه محمد تقی جعفری (ره)
🔷با اهتمام گروه پژوهشی «حکمت عملی» مؤسسه
👤ارائه دهنده: دکتر حسن لاهوتیان
(پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی)
👤ناقد: حجهالاسلام عبدالله محمدی
(عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
👤دبیر علمی: حجهالاسلام محمدصادق علیپور
(دکتری فلسفه و کلام اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه)
⏰زمان: سهشنبه 3 بهمنماه 1402 ساعت ۱8
🏫مکان : شعبه قم مؤسسه واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱
🌏لینک مجازی:
http://irip.ac.ir/u/136
🆔https://eitaa.com/abmohammadi
کمتر شنیده هایی از حیات امام کاظم(ع)
طرح فکری انسان 250 ساله و مبارزه مستمر فرهنگی امامان شیعه(ع)، نگرش نسبت به امامت را تا حد زیادی ارتقا داد. اما هنوز پرسشهایی باقی است که باید پاسخ آن را از لابه لای تاریخ جستجو کرد؟ برای نمونه اینکه امام علی (ع) در دوران 25 سال خانه نشینی چگونه امامت میکرد؟ اینکه گفته میشود مبارزه امام سجاد(ع) از راه مکتب دعا بود به چه معناست؟ امام کاظم(ع) در سالهایی که در زندان بود چگونه جامعه شیعی را رهبری میکرد؟ و ...
امروز به مناسبت شهادت مظلومانه امام کاظم(ع) به بخشی از حقایق کمتر شنیده درباره حیات اجتماعی ایشان اشاره میشود تا پنجره ای برای پاسخ به پرسشهای فوق باشد:
1. امام کاظم (ع) غیر از علی بن یقطین نفوذیهای دیگری نیز در سطوح ارشد عباسیان داشت از جمله: حفص به غیاث کوفی قاضی بغداد و کوفه، عبداله بن سنان بن ظریف ؛ خزانه دار سه خلیفه، فضل بن سلیمان ، کاتب و دبیر دو خلیفه، محمد بن اسماعیل بزیع وزیر خلیفه، حسن بن راشد وزیر سه خلیفه عباسی و ... و تا مدتها هیچکس متوجه نشد.
2. هارون شمار یاران این امام زندانی را صدهزار شمشیر زن تخمین زد. این افراد کی و کجا تربیت شدند؟
3. هارون اعتراف کرد که از اقصا نقاط سرزمین پهناور اسلامی برای امام کاظم (ع)، وجوهات میرسد و این یعنی نفوذ تفکر شیعی درباره خمس و لزوم پرداخت آن به امام حیّ تا دورترین نقاط، یعنی حضور نمایندگان امامت در اقصی نقاط سرزمین اسلام و ارتباط مخفی آنان با امام (ع) و اعتماد شیعیان به ایشان، این اصل زمینه را برای مهمترین تشکیلات نامحسوس شیعه یعنی «نهاد وکالت» در دوران امامان بعدی هموار کرد.
4. در اتاق مخصوص امام کاظم(ع)، سه چیز در دیدگان همه بود: قرآن، لباس رزم و شمشیر ، یعنی مکتبی که مبارزه بر محور قرآن شعار اصلی آن است.
5. و بالاخره اینکه اگر امام (ع)، فقط عالمی زاهد و عابد بود چرا 4 خلیفه عباسی همواره برای قتل، حصر و تبعید وی نقشه کشیدند؟
شواهد فوق نشان میدهد، نگرانی عباسیان از شبکه و تشکیلاتی که امام کاظم(ع) راه انداخته بود، از خود امام کمتر نبود.
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
سیره مبارزاتی امام کاظم.mp3
2.28M
❇️سخنان مقام معظم رهبری درباره سیره مبارزاتی امام کاظم (ع)
❇️زندگی مخفیانه امام کاظم (ع) با لباس مبدل در روستاهای شام
✅شبکه سازی امام کاظم (ع) از دوردست ترین نقاط جهان اسلام
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi