سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۱) 💠 🌹شکسته شدن #ابهتـانگليسيها در اثر #حکمـولايي مي
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۲) 💠
✅عبرت از تاريخ
🌹برخورد قاطعانه ميرزا و اظهار #ذلت و تواضع #پادشاهـانگليس و #روس.🌹
🔸بعد از #حکمـتحریم میرزای شیرازی و #شکستـانگلیسیها، #امپراطورـروس تواضع و خشوع خود نسبت به مرحوم ميرزا را در نامهاي مؤدبانه و با #احترامـکامل خطاب به ميرزا نشان ميدهد و مينويسد:
من #اوامرـشما را در ممالک روسيه نسبت به مسلمانان اجرا ميکنم و حاضرم براي #پيشرفتـمقاصدـشما در مملکت ايران هر اقدامي بنمايم.
🔸البته ميرزاي شيرازي که از فراست و کياست بالايي برخوردار است، ميداند که سلام گرگ بيطمع نيست و روسها در هر صورت به دنبال منافع کشور خودشان هستند و هيچگاه خيرخواه ملت مسلمان و ايرانيان نيستند. به همين جهت، با زيرکي تمام به رغم اين که سرکنسول روس دو سه روز در کشتي توقف کرده تا اذن ملاقات با ميرزا را بگيرد، از پذيرفتن و ملاقات با او عذر ميخواهد و به بهانة اين که آداب نامهنگاري با امپراطور را نميداند، از دادن جواب امتناع ميکندو صرفا پيغام ميدهد که شما از طرف من به امپراطور اظهار امتنان بنويسيد.
🔸#انگليسيها نيز در رقابت با روسها به همين مضامين نامهاي از طرف #پادشاهـانگلستان براي ميرزا فرستادند و به وسيله کنسول خود پيغام دادند که #انتظارـجوابـندارند و فقط ممنون ميشوند که ميرزاي شيرازي نامه را قبول کند.
(ابراهيم تيموري، تحريم تنباکو اولين مقاومت منفي در ايران،ص 205 ـ 204)
اين برخوردها بايد درسي باشد براي ديپلماتها و مذاکره کنندگان امروز کشورمان که با مستکبران و استعمارگران بايد قاطعانه و از موضع قدرت برخورد کرد نه از موضع ضعف و تواضع. هرگاه با اقتدار و از موضع قدرت برخورد کرديم با تواضع و خضوع آنها مواجه شديم و بالعکس.
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۲) 💠 ✅عبرت از تاريخ 🌹برخورد قاطعانه ميرزا و اظهار #ذلت و
💠 #آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۳)
🌹ترس و #وحشتـبیگانگان از #حکمـولایی #میرزایـشیرازی🌹
🔹#حکمـميرزاي شيرازي به عنوان اصليترين عامل پيروزي نهضت تحریم تنباکو موجب ترس و #وحشتـبیگانگان و عمال آنها در ايران شد. ترس از #قدرتـاجتماعيـسياسيـعلما در همان زمان صدور حکم تحريم توسط ميرزا و قبل از لغو قرارداد در ميان اين افراد ايجاد شد. اين ترس را ميتوان در سخنان #سفيرـروس در يک مهماني که سفراي کشورهاي ديگر را دعوت کرده است، به وضوح مشاهده نمود.
🔹#سفيرـروس در اين مهماني با اشاره به #تبعيتـفوري مردم از #حکم تحريم ميرزا، نسبت به اين قدرت عظيم اجتماعي هشدار داده و #اعلامـخطر ميکند. سفير روس به اين نکته اشاره ميکند که اگر چنين فتاوايي در مورد برخي #کالاهايـخارجي ديگر داده شود و يا حتي به طور کلي کالاهاي خارجي #تحريم شود، منافع اقتصادي همه ما به خطر ميافتد و بالاتر از اين اگر فتوايي در مورد #قتلـاتباعـخارجي در ايران صادر شود، بلوايي عظيم به راه خواهد افتاد که از دست ما هيچ کاري بر نخواهد آمد.
(شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه،ص 164)
البته اين پيش بيني سفير روس در مورد کالاهاي خارجي به وقوع پيوست که ان شاءالله در پستهاي بعدي به آن اشاره خواهيم کرد.
@aboutalebi57
💠 #عباسـمصداقـولايتپذيري
✅ در زیارت حضرت ابی الفضل العباس که از امام صادق (ع) نقل شده است، ايشان به عنوان مصداق تام ولایت پذیری و اطاعت از خدا و رسول و ائمه ع معرفی شده است:
السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیرالمومنین و الحسن و الحسین علیهم السلام.
🔸نکته مهم در اين عبارت اين است که حضرت ابي الفضل ع هم مطيع خدابود هم مطيع رسول ص و هم مطيع امام علي وامام حسن و امام حسين عليهم السلام. يعني در هر زماني مطيع ولي زمان خود بود.
🔸در تاريخ اسلام خيليها نتوانستند همه اطاعتهاي فوق را داشته باشند:
🔹برخي مطيع خدا نبودند: مشرکيني مثل عموهاي پيامبر ابوجهل و ابولهب
🔸برخي مطيع خدا بودند ولي مطيع رسول ص نشدند: مثل اهل کتاب
🔹برخي مطيع خدا و رسول ص بودند ولي مطيع علي ع نشدند: طلحه و زبير
🔸برخي ميطع خدا و رسول ص و علي ع بودند ولي مطيع حسنين ع نشدند:
مثل سيلمان بن صرد، احنف بن قيس، شمر، شبث بن ربعي و ...
🔹 برخي مطيع خدا و رسول و ائمه ع هستند ولي مطيع فقه و فقها نيستند.
✅ البته روشن است کسي که مطيع رسول ص نباشد مطيع حقيقي خدا نيست و کسي که مطيع ائمه ع نباشد هم مطيع حقيقي خدا و رسول ص نيست. کسي هم که مطيع فقه و فقها نباشد،مطيع خدا و معصومين ع نيست.
#ولايتـپذيري
#ولايتـخداـرسولـائمه ع
#اطاعتـازـولي
@aboutalebi57
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۱)
🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت در علت قيام، نمونهاي است از ضرورت دخالت دين در سياست و مقابله و قيام عليه حاکمان ظالم و غاصب، و سياسي بودن قيام حضرت.
🔳 حضرت در منزلگاه بيضه خطاب به سپاهيان حر فرمودند:
🔻 من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناکثا لعهدالله، مستأثرا لفیئ الله ، فلم یغیّر علیه بقول و لا فعل کان حقا علی الله ان یدخله مدخله؛
🔻 هر کس سلطان #ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال می کند، پیمان خدا را زیرپا می گذارد، #بیتالمال مسلمین را تلف و حیف و میل می کند، ولی بر او تغیّر و #اعتراض نکند، شایسته است که خداوند او را به همان جایگاهی داخل کند که آن سلطان ستمگر را داخل خواهد کرد.
(طبري، ج7، ص 300، الکامل، ج 3، ص280)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(3) #بداهتـولايتـفقيه در ميان ايرانيان شاردن جهانگرد فرانسوی دوره
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (4)
#بداهتـولايتـفقيه (2)
✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينههاي اجرايي شدن #حاکميتـفقها در اواخر دوره قاجار مينويسد:
🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که «#حکومتـشرعي تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواستهاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرتهاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مينمودند.» (نيکي کدي، تحريم تنباکو در ايران،ص 14)
#نيکيـکدي
#پيشنيهـولايتـفقيه
@aboutalebi57
🔳 کارگاه ۴ ساعته «جریان شناسی سیاسی تحلیلی ایران معاصر تا انقلاب اسلامی»
➕اعطاء گواهی نامه رسمی
🗓امروز، دانشگاه باقرالعلوم
✅ثبت نام با ارسال نام به ۰۹۱۹۹۸۲۶۰۶۹
💢رایگان!
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۱) 🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۲)
🔴 قيام امام حسين ع يک #قيامـسياسي بود. چون:
🔻اولا اعتراض امام ع به حاکميت يزيد بود. در جواب مروان مينويسد:
علي الاسلام السلام اذ بليت الامه براع مثل يزيد. بايد فاتحه اسلام را خواند وقتي مثل يزيد حاکم امت اسلامي ميشود.
🔻ثانيا حضرت در موارد متعدد به اين که حاکميت و امامت جامعه حق ايشان است تصريح دارد:
🔹1. خطاب به وليد بن عتبه که از ايشان خواست با يزيد بيعت کند:
مثلي لايبايع مثله و لکن ... ننظر و تنظرون اينا احق بالخلافه و البيعه.
مثل من با يزيد بيعت نميکند و خواهيد ديد که که کدام يک از ما به خلافت و بيعت شايستهتر است.
🔹2. خطاب به ياران حر بعد از اشاره به ضرورت قيام عليه سلطان جائر و فساد بني اميه:
و انا احق ممن غيّر و قد اتتني کتبکم و قدمت عليّ رسلکم ببيعتکم
من شايستهتر هستم به خلافت نسبت به کساني که احکام الهي را تغيير دادند و پيام بيعت شما به من رسيده است.
(طبري ج 7 ص 216 و 300، لهوف، ص 20)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (4) #بداهتـولايتـفقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5)
🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار مینویسد:
✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان ميشد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و #نيابتـازـامامـغايب [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30)
#نيابتـعامهـفقها
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک #قيامـسياسي بود. چون:
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع)💠(۳)
💢 #بيانـابعادـسياسيـکربلا
امام خميني (ره) درباره سياسي بودن حرکت امام حسين (ع)ميفرمايند:
🔻بايد آن بعد سياسى كربلا را براى مردم بيان كرد. سيد الشهدا ... وقتى كه آمد مكه و از مكه در آن حال بيرون رفت، يك حركت سياسى بزرگى بود كه در يك وقتى كه همه مردم دارند به مكه مىروند، ايشان از مكه خارج بشود.
🔻اين يك #حركتـسياسى بود، تمام حركاتش، حركات سياسى بود؛ اسلامى- سياسى، و اين حركت اسلامى سياسى بود كه بنى اميّه را از بين برد، و اگر اين حركت نبود، اسلام پايمال شده بود.
(صحيفه امام، ج18، ص: 177)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (6)
🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب #ولايتـفقها و شئونات سياسي آنها اشاره میکند:
✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست.
✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشدهاند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها.
✅ دستور داديم به #پادشاهـاينـزمان و يگانه اين دوران، #بندهـما که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164)
#نيابتـعامهـفقها
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع)💠(۳) 💢 #بيانـابعادـسياسيـکربلا امام خميني (ره) در
💠#دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت(ع)💠(۴)
امام سجاد (ع) همانند ساير ائمه (ع) به دنبال تحقق حکومت اسلامي بودند.
🔻 امام سجاد (ع) براي زمينهسازي حکومت اسلامي سه هدف را دنبال میکردند:
1️⃣ تدوين انديشه اسلامي صحیح و مقابله با افکار انحرافی
2️⃣ بیان حقانیت اهل بیت ع برای حاکمیت و خلافت و امامت.
3️⃣ ايجاد تشکيلات منسجم براي شيعيان
🔻 اقدامات حضرت در مواجهه با عموم جامعه، خواص جبهه حق و جبهه باطل:
✅ بیان معارف ديني و مباحث مربوط به امامت در قالب مباحث اعتقادی و معارف دینی براي عموم.
✅ بیان مشکلات بنی امیه و حاکمان آنها و صلاحيت و حقانيت اهل بیت ع براي حاکميت براي خواص شيعه و تشويق آنها به داشتن تشکيلات شيعي.
✅ برخوردهای مستقیم و کنایه آمیز و اشاره به ناشایست بودن حاکمان بني اميه و اطرافيان و حاميان آنها
برخورد با عبدالملک خليفه وقت و اطرافيانش مثل محمد بن شهاب زهري. (اقتباس از کتاب انسان 250 ساله)
#سیرهـسیاسیـامامـسجاد (ع)
#تحققـحکومتـاسلامي
@aboutalebi57