eitaa logo
صالحین (تجیر) ابوزیدآباد و حومه
129 دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
699 فایل
کانال مربیان، معلمین،والدین و هادیان سیاسی http://eitaa.com/abozeiedabad منطقه ابوزیدآباد-بخش کویرات آران بیدگل استان اصفهان* لینک کانال@abozeiedabad ارتباط با مدیرکانال https://eitaa.com/snatkar1364
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شبکه خبر
سلام و تحیات جناب آقای محمدباقر قالیباف دامت تایداته رئیس محترم مجلس شورای اسلامی 🔸انتخاب جنابعالی بعنوان رئیس مجلس شورای اسلامی با رای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس که نشانه وحدت و همدلی منتخبین ملت می باشد را تبریک عرض می نمایم. 🔹قوه قضائیه در مسیر تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی و اجرای رهنمودها و تدابیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب آمادگی خویش را در جهت تعامل برادرانه با مجلس برخاسته از آراء مردم اعلام و امیدوار است در پرتو این تعامل و همکاری و با شناخت درست شرایط و اولویت های کشور مجلس یازدهم بتواند با قانونگذاری صحیح و اعمال نظارت های قانونی و موثر و کارآمد نسبت به مرتفع نمودن مشکلات جامعه و مردم به وِیژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ و از بین بردن زمینه های فساد نقش موثر تری ایفا نماید. 🔹دوام توفیقات جنابعالی و اعضا محترم هیات رئیسه و عموم نمایندگان را در سایه هدایت و توفیق الهی از درگاه ایزد منان مسالت می نمایم. سید ابراهیم رئیسی @irinn_channel
🔰حالا که رهبری عزیز ، آقای را مشاور خود و عضو مجمع تشخیص مصلحت کرده اند ممکن است برخی بپرسند به چه دلیل ⁉️ ⬇️ جواب ⬇️ 1️⃣ اولا تائید یک نفر در یک موضوع ، به معنای تائید او در موضوعات دیگر یا تائید همه کارهای گذشته او نیست. آقا بهتر از همه لاریجانی را می شناسد ، کارهای اشتباه او را هم می داند، اما شاید تجربیات و تخصصی داشته باشد که به درد نظام بخورد و آقا او را انتخاب کرده. 2️⃣ ثانیا اگر نامه تند به اقای را بخوانید متوجه می شوید در همان نامه که امام ایشان را عزل کرد ، به او توصیه کرد در حوزه تدریست را ادامه بده ، یعنی به درد سیاست نمی خوری، اما به درد تدریس و فقاهت می خوری 3️⃣ آقا با نپذیرفتن دیدار جداگانه با مجلسی های مجلس دهم در سال قبل ، عملا نارضایتی خود از مجلس قبل را نشان دادند 4️⃣ اگر ایشان از بدنه سیاسی کشور طرد شوند ، ممکن است جریانات دیگر دشمن و معاند از ایشان سو استفاده کنند ، پس بهتر است در درون نظام باشند حتی اگر مشکلاتی دارند . طرد ایشان قطعا بیشتر خسارت بار است. همانطور که آقا ، سعی کردند مرحوم هاشمی را در درون نظام نگه دارند 5️⃣ قطعا به آقای ، نقدهای تندی وارد است ، شکی نیست ، خسارات بدی به کشور زدند در دوران ریاست مجلس، اما باید به انتخاب رهبری هم ایمان داشت و بدانیم ایشان بدون حکمت ، کاری نمی کنند و قطعا هدف هایی دارند که برای ما روشن نیست. پس نه جلوتر از رهبری برویم و نه عقب تر باشیم. ✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ @ma_va_o
📜مقایسه ای جالب و خواندنی بین پیام انتصاب به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با موارد مشابه: 📩 بخشی از حکم انتصاب برای مجمع و مشاورت: 🔻نظر به تجارب مفیدی که جنابعالی در دوران مدیریت در بخشهای گوناگون بویژه در سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی از آن برخوردار گشته‌اید، جنابعالی را به مشاورت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب میکنم. امید است این مسئولیت در خدمت هدفهای والای نظام قرار گیرد. ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ 📩 بخشی از حکم انتصاب برای قوه قضائیه: 🔻اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که... سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید.۱۳۹۷/۱۲/۱۶ 📩 بخشی از حکم انتصاب برای مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔻...با توجه به تلاش باارزش هشت‌ساله‌ی جنابعالی در مسئولیت خطیر ریاست‌جمهوری اسلامی ... شما را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می‌نمایم. ۱۳۹۲/۰۵/۱۴ 📩 بخشی از حکم انتصاب برای مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔻با تشکر از زحمات و خدمات جنابعالی، شما را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب میکنم. ۱۳۹۲/۰۶/۲۱ 📩 بخشی از حکم انتصاب برای مشاورت و مجمع: 🔻با تشکر از زحمات فراوان و دشوار جنابعالی در دوره ی ریاست مجلس شورای اسلامی و با قدردانی از همکاری و مشاوره یی که در مسائل مهم کشور مبذول داشته اید، جنابعالی را به مشاورت رهبری و عضویت درمجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب می کنم. ۱۳۸۳/۰۳/۱۰ 📩بخشی از حکم انتصاب برای مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔻اکنون که پس از یک دوره طولانی و پرافتخار ۱۶ ساله در مسئولیت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خدمت در خارج از سپاه را وظیفه دانسته و انتخاب کرده‌اید...با توجه به تجارب و شایستگی‌های جنابعالی شما را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی منصوب می‌کنم. ۱۳۷۶/۰۶/۱۸ 💢 در تمام موارد مشابه، اشاره ای به «خدمات» و «تلاش» های شخص شده است، اما در پیام انتصاب لاریجانی، به «تجارب مفید» اکتفا شده است. 🆘 @Roshangari_ir
یادداشت دیروز امام خامنه ای دامت برکاته در پیام افتتاحیه مجلس یازدهم از آقای لاریجانی تقدیر کرد امروز نیز طی حکمی ایشان را به مشاورت و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند قابل توجه این است که رهبری عز یز، روشی پدرانه، قدر شناسانه و حفظ شخصیتهای نظام را دارند که به حق مدبرانه و در راستای استفاده از ظرفیت های ارزشمند افراد بوده و هست ضمن توجه بر سابقه قابل تامل و دارای نقد آنان!! . اگر خود را ، لازم است این رویکرد را سرمشق قرار دهیم و با هر تنگ نظری، هرخط کشی، غرضیت شخصی و بهانه موافقین نظام را از خود دور نکنیم محمد حسین صنعتکار
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دانش ایرانی در خدمت ایرانیان در دورانی که کشورهای متمول و پُرمدعای غربی، از کمبود دستگاه‌های تنفسی و کیت‌های تشخیص سخن به میان آورده‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با همتی جهادی، موفق به ساخت بسیاری از این تجهیزات شده‌اند و به گفته مدیران این شرکت‌ها، به زودی زمینه صادرات محصولات هم فراهم خواهد شد. داستان شکل‌گیری و فعالیت این شرکت‌هاست که فایل کامل آن را می‌توانید در لینک زیر ببینید youtu.be/U8WhLxVTID8 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
310-menshavi-tah.mp3
8.17M
تلاوت تحقیق استاد منشاوی ص۳۱۰ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
310_parhizgar.mp3
943.4K
📖صفحه ۳۱۰ 👤️استاد : سوره مریم آیات ۶۵ تا ۷۶ مقام سه گاه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
310_menshavi.mp3
1.12M
📖صفحه ۳۱۰ 👤️استاد : سوره مریم آیات ۶۵ تا ۷۰ مقام سه گاه سوره مریم آیات ۷۱ تا ۷۶ مقام رست 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
 چگونه ما در اختيار خدا نباشيم و چگونه او فراموش‌كار باشد، با اين‌‏‌كه اوست پروردگار آسمان‏‌ها و زمين و آن‌چه ميان آن دو است. پس فقط او را بپرست و بر پرستش او شكيبا باش. آيا براى او همنامى كه تدبيركننده جهان هستى و درخور پرستش باشد مى‌‏شناسى؟ (65) و انسان، بى‏ آن‏‌كه از او انتظار رود، مى‌‏گويد: آيا چون مردم، حتما زنده از گور برانگيخته مى‌‏شوم؟ (66) آيا انسان به ياد نمى‏‌آورد كه ما او را پيش‌‏تر آفريديم در حالى‌‏كه چيزى نبود؟ پس چگونه آفرينش دوباره خود را بعيد مى‌‏داند؟ (67) پس به پروردگارت سوگند كه ما پس از بيرون آوردن كافران از گورها آنان را با شياطين گرد مى‌‏آوريم، سپس در حالى كه روى هم انباشته شده‏‌اند، آنان را براى عذاب بر گرد دوزخ احضار مى‏‌‌كنيم. (68) آن‏‌گاه از هر گروه هم‏‌مسلك هر كدام از آنان را كه خداى را نافرمان‏‌تر است بيرون مى‌‏كشيم. (69) وانگهى، ما به كسانى كه براى ورود به دوزخ و سوختن در آتش آن سزاوارترند داناتريم و بهتر از هر كسى مى‌‏دانيم كه هر كدام درخور چه مرتبه‌‏اى از عذابند. (70) و هيچ‏‌يك از شما مردم- چه كافران و چه مؤمنان- نيست مگر اين‌‏كه گرداگرد دوزخ مى‌‏آيد. اين كار بر پروردگارت حتمى و بايسته است. (71) سپس كسانى را كه تقواپيشه بوده‌‏اند رهايى مى‌‏بخشيم و ستم‌كاران (كافران و گنهكاران) را در حالى‌‏كه به زانو درافتاده‌‏اند، در آن‏‌جا رها مى‏‌كنيم. (72) و هنگامى كه آيات روشن و روشن‌گر ما بر مردم خوانده شود، كافران به كسانى كه ايمان آورده‏‌اند مى‏‌گويند: كدام ‏يك از ما دو گروه جايگاهى بهتر و محفلى نيكوتر دارد؟ همو نيكبخت و برحق است و آن هم جز ما كسى نيست. (73) راستى اينان چگونه برخوردارى از دنيا را نشانه برحق بودن و نيك‌بختى خود مى‏‌دانند و حال آن‏‌كه چه بسيار نسل‏‌ها را كه پيش از آنان بودند و اثاثيه‌‏هايى بهتر و منظره‏‌هايى نيكوتر داشتند، نابود كرديم. (74) اى پيامبر، به مردم بگو: كسانى كه در گمراهى به سر مى‏‌برند، خداى رحمان بايد آنان را بر گمراهى‏‌شان يارى دهد تا هم‌چنان راه انحراف بپويند، تا وقتى كه آن‌چه را به آنان وعده داده‏‌اند بنگرند، و آن يا عذاب دنياست و يا برپايى قيامت، به زودى خواهند دانست كه چه كسى جايگاهش بدتر و سپاهش ناتوان‏‌تر است. (75) و خداوند كسانى را كه هدايت يافته‏‌اند بر هدايتشان مى‌‏افزايد، و كارهاى شايسته كه ماندگار است، نزد پروردگارت پاداشى بهتر و فرجامى نيكوتر دارد. (76) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۱۰🌷 همه وارد دوزخ می شوند: این آیات به یکی از حوادث شگفت انگیزی که در آینده برای همه‏ ی ما رخ می نماید، اشاره می کند. بر اساس این آیات، تصمیم قطعی خداوند بر این است که تمام انسان ها در روز قیامت وارد دوزخ شوند و آنگاه افراد پرهیزگار نجات یابند و افراد ستمکار در دوزخ باقی بمانند. در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم: «هیچ شخص نیکوکار و بدکاری باقی نمی ماند مگر این که داخل دوزخ می شود. سپس آتش در برابر مؤمنان سرد و سالم می شود؛ همان طور که برای ابراهیم شد؛ تا حدّی که آتش دوزخ از شدّت سرما فریاد برمی آورد. آنگاه خدا پرهیزگاران را نجات می دهد و ستمکاران را در آتش رها می کند.» در حدیث دیگری از همان حضرت می خوانیم: «روز قیامت، آتش به فرد باایمان می گوید: ای مؤمن، زودتر از من بگذر که نورت شعله‏ ی مرا خاموش کرد.» ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا خداوند، افراد خوب و باایمان را نیز در آتش جهنّم وارد می کند. در پاسخ این سؤال باید به این نکته توجّه کنیم که دیدن دوزخ و عذاب های آن، مقدمه ای برای لذّت بردن هر چه بیشتر مؤمنان از نعمت های بهشت است؛ چراکه «قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید»؛ هر چند که بهشتیان گرفتار مصیبت نمی شوند و تنها صحنه‏ ی مصیبت را مشاهده می کنند، و همان گونه که در روایات پیشین خواندیم، آتش بر آنان سرد و سالم می شود و نور آنان، شعله‏ ی آتش را کنار می زند. به ‏علاوه، آنان چنان سریع و قاطع از آتش می گذرند که کمترین اثری از آتش در آن ها باقی نمی ماند. در روایتی از پیامبر می خوانیم: « مردم همگی وارد آتش [دوزخ] می شوند. سپس طبق کارهایشان از آن بیرون می آیند؛ گروهی چون برق جهنده، دسته ای مانند حرکت باد، عدّه ای همچون دویدن شدید اسب، بعضی مانند سواری عادی، گروهی چون پیاده ای که تند می دود، و بعضی نیز مانند راه رفتن معمول.» از روایات معصومین استفاده می شود که بهشتیان هرچند از دوزخ عبور می کنند متوجّه چیزی از سختی ها و عذاب های آن نمی شوند. در حدیثی می خوانیم: «هنگامی که بهشتیان وارد بهشت می شوند، به یکدیگر می گویند: مگر پروردگارمان به ما وعده نداده بود که از دوزخ عبور می کنیم؟ پس به ایشان گفته می شود: عبور کردید؛ ولی آتش دوزخ برای شما خاموش بود.» 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍃🌼✿﷽✿🌼🍃🌼 🌷 سبڪ زنـــــــدگے علــــــــــــوے🌷 ⛔️پرهیز از نافرمانی خدا هيچ اطاعتي از مخلوق، در نافرماني پروردگار روا نيست.حکمت165 ⛔️لزوم پرهیز از نافرمانی خدا حتی پنهانی👇 «از نافرماني خدا در خلوتها بپرهيزيد،» حکمت324 زيرا،عالم محضر خداست👇 وامیرالمومنین می فرماید: «همان كه گواه است داوري كند.» حکمت324 📌پس در محضرخدا گناه نکنیم وبا اطاعت خدا از شاکرین باشیم زیرا اطاعت از پروردگار نوعی شکرگزاری از نعمت های خداست👇 وامیرالمومنین می فرماید: «اگر خدا برگناهان وعده عذاب هم نمیداد، لازم بودبه خاطرسپاسگزاری ازنعمتهایش نافرمانی نشود.»حکمت290 ‼️اگر نمیشود نعمت های الهی را شمارش کرد و شکر آنها را به جا آورد خداوند اطاعت را عوض شکرگزاری قرار داده است، ╔═🌼🍃═════╗ 🆔 @nahjolbalagheiha ╚═════🍃🌼═╝
🔴🔵 توصیه امام زمان(عج) جهت حاجت روایی با خاصیتی از سوره یس : 🌺 شخصی از بندگان خدا در شهر یزد گرفتاری سختی داشت خدمت حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه مشرف می شود ولی آن بزرگوار را نمی شناسد. حضرت به او فرموده بودند :سوره یس را بخوان چون به کلمه مبین که در شش مورد آمده رسیدی حاجت خود را نیت کن و پس از قرائت سوره نیز حاجت خود را درخواست کن تا خداوند دعای تو را مستجاب نماید. 🔷 او گفت : چون در سوره یس نگاه کردم دیدم کلمه مبین در هفت مورد ذکر شده تعجب کردم. اما با تامل دقت کردم فهمیدم در شش مورد بدون الف و لام است ( مبین ) و در یک مورد همراه با آن می باشد ( المبین ) سپس گفت سوره را همان طوری که حضرت فرموده بود خواندم و خداوند نیز دعایم را مستجاب کرد.   📚 منبع : صحیفه مهدیه بخش ششم صفحه ۵۸۷ 🌺ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌺 🆔 @emame_zaman
💠طرح‌ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً است انقلابی و با سرعت تصویب کنید و از نکته سنجی‌ها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید. ملت مظلوم و عقب افتادگی‌های آن‌ها را به طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند. 📚صحیفه نور، جلد ١٢،صفحه ١٢٣ 👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) @Sahifeh_noor 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
آشنایی و فهم منظومه فکری دستیابی به تمدن اسلامی بعنوان مهم‌ترین هدف اسلام و به منظور ایجاد بستری جهت تربیت انسان‌ها، مبتنی بر تحقق سه منظومه‌ی معرفتی، ارزشی و کنشی است که حکومت اسلامی همچون کانالی جهت تبدیل ارزش‌ها به کنش‌هاست. برای تبیین منظومه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام و سپس ترسیم فرآیند عینیت یافتن ارزش‌ها در متن جامعه، نیازمند یک دستگاه معرفتی و منظومه فکری هستیم که بتواند در یک نقشه‌ی کامل، نقطه‌ی آغاز تمدن‌سازی و نقشه‌ی راه را برای همگان ترسیم سازد. اسلام به عنوان یک مکتب وحیانی، دارای یک فکر و برنامه‌ی منسجم و شبکه‌ای و ناظر به تمدن سازی است که توانست در مدت ۲۳ سال به دست توانای پیامبر عظیم‌الشان اسلام، جامعه‌ی اسلامی را پدید آورد و شالوده تمدن اسلامی در قرن چهارم را پی‌ریزی کند. تجربه‌ی تحقق وتداوم انقلاب اسلامی و شیوه مدیریت امامین انقلاب و دستیابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی -که عیناً همان آرمان‌های اسلام ناب است- نشانگر اندیشه‌ی تمدنی، شبکه‌ای و نظام وار امامین انقلاب است که ماحصل سیر در اندیشه‌ی آن دو امام، فهم منظومه فکری اسلام جهت دستیابی به نقشه تمدن سازی می‌باشد. اندیشه‌ی انقلاب اسلامی که مبتنی بر اندیشه‌ی امامین انقلاب است، اگر منطبق بر منظومه‌ی فکری اسلام نبود، هرگز قادر به این فتوحات که چشم جهان را خیره کرده، نبود. همچنان که رهبر انقلاب فرمودند: «اهمیت این انقلاب و علت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد، نه، علت این بود که یک منظومه فکریِ نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف این عالم، این منظومه فکری در حال پیشرفت است». ۱۳۹۴/۶/۱۲ امروز برای دستیابی به جهانِ انسانی و تمدن اسلامی نیازمند فهم و عمل به منظومه‌ی فکری اسلام و انقلاب که ظهور در اندیشه‌ی امامین انقلاب دارد، هستیم. مجموعه‌ی تبیین منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب از سال ۹۶ تمرکز خود را بر ارائه‌ی نظام اندیشه‌ی انقلاب اسلامی بر اساس منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب قرار داده و به همین منظور تاکنون دوره‌های آموزشی و حلقات مطالعاتی پرشماری را بر اساس سیر مطالعاتی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب برگزار و مدیریت کرده است. دوره‌های آموزشی معارف انقلاب اسلامی دارای سه سطح بوده که در سطح یک، تمرکز بر آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب و در سطح دو، تربیت پژوهشگر و در سطح سه، تربیت مدرس می‌باشد. @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری
آیت الله : «دعای "عظم البلاء" را بخوانید و بخواهید خدا صاحب کار را برساند» 🙏
صدای اذان رو شنید دست کشید گفت: می رم نماز اصرار کردم: غذات سرد میشه تمومش کن گفت غذای روحم سرد میشه 🌹 🕊 زندگی به سبک شهدا
5b451a560038b77c98756cef_-5172719360105926638.mp3
6.32M
باید گذشت از این دنیا بھ آسانے ... ! 🎤🎤 حاج مهدی سلحشور 🕊 زندگی به سبک شهدا
چند نکته درباره اقتدا برخی از مومنین در هنگام اقتدا به امام جماعت، به جزئیات توجهی ندارند، مثلا: اگر مأموم نداند امام جماعت نماز واجب می خواند یا مستحب، نمی تواند به او اقتدا کند.1 موقعی که مأموم نیت می کند، باید امام را معین نماید، ولی دانستن اسم او لازم نیست، مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر، نمازش صحیح است.2 اگر امام ایستاده و مأموم نداند در کدام رکعت است، می تواند اقتدا کند ولی باید حمد و سوره را به قصد قربت بخواند.3 توضیح المسائل مراجع م1410 توضیح المسائل مراجع م1460 توضیح المسائل مراجع ص788 م1446 🌱 کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🤔 ❔در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده و احذر مکر خوزی الاهواز ... الایمان لا یثبت فی قلب یهودی و لا خوزی ابدا منظور از خوزی های اهواز کی ها هستند این روایت را شیخ انصاری هم در مکاسب محرمه تحت عنوان خاتمه آورده ❗️❗️ 💠💠 👌در روایاتی از افرادی به نام « خوزی ها » مذمت شده و ازدواج با آنان را مکروه شمرده اند ، ما قبل از طرح روایات مذکور ، متذکر دو اصل مسلم اسلامی می شویم ؛ 1⃣یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را کرده و می فرماید ؛ « ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است» 🔶 13 🔷پیامبر فرمود: « خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به » 📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162 2⃣از سوی دیگر ملاک در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه که بگوییم طرف مقابل اگر از فلان نژاد باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست . 🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد» 📚الکافی ج5 ص323 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « اگر کسی به شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76 ❕حال روایات مورد بحث ؛ 🔸در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « از مکر خوزیان اهواز بپرهیز ...چرا که علی علیه السلام فرمود ایمان در قلب یهودی و خوزی استوار نمی شود » 📚کشف الریبه ص 88 🔸در نقل دیگری از خوزی ها مذمت شده و فرمودند ؛ « حلاوت ایمان در قلوب ... خوزی ها وارد نمی شود » 📚بحار الانوار ج 5 ص 277 ❕و یا فرمود ؛ « ساکن خوز نشو و با آنان ازدواج نکن چرا که در آنها ریشه هایی است که آنان را به غیر وفاء دعوت می کند » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 83 ❕یا فرمود ؛ « شش گروه هستند که نجیب نمی شوند که یکی از آنها خوزی ها هستند » 📚خصال ج 1 ص 328 ❕شیخ عباس قمی می نویسد که مقصود از خوزی ها ، اهل خوزستان هستند ؛ 📚سفینه البحار ج 2 ص 74 👌در پاسخ به این روایات توجه به سه نکته ضروری است ؛ 1⃣روایات مذکور چون خلاف دو اصلی هستند که در ابتدای کلام به آن اشاره کردیم قابل پذیرش نمی باشد . 2⃣سند تمام این روایات مخدوش است . راوی روایت اول شخصی است به نام « عبد الله بن سلیمان النوفلی » که مجهول است ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 30 ❕در سند روایت دوم فردی است به نام « نصر الکوسج » که او نیز مجهول و ضعیف است ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 8 ص 71 ❕در سند روایت سوم هم فردی است به نام شریک که مقصود شریک بن عبد الله است که او نیز توثیقی ندارد ؛ 📚زبده المقال ج 1 ص 530 ❕روایت چهارم هم بدون سند کامل و مرسلا به معصوم نسبت داده شده است « یرفعه الی ابی عبد الله ع » که این گواه بر ضعف روایت است . 3⃣به فرض که روایت فوق باشد گفتنی است ؛ ❕این روایات ناظر به موقعیت زمانی و مکانی آن است . مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با اقوامی و مذمت آنان بیان کردند ( خوزی ها) کسانی که به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن و معاشرت با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، نهی را بیان داشتند . 👌بی شک در زمان کنونی که مردمان قومیت ها و نژاد های فوق تحت سایه تعالیم اسلام به رشد فکری و فرهنگی و اعتقادی رسیده اند ، روایات نهی کننده برای آنها مصداق ندارد و ازدواج کردن و معاشرت با آنها بی اشکال است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
4_5818931914366518276.mp3
8.89M
روایت جبهه رفتن 👈رفقا اصرار بر امر داشته باشید