eitaa logo
صالحین (تجیر) ابوزیدآباد و حومه
130 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
701 فایل
کانال مربیان، معلمین،والدین و هادیان سیاسی http://eitaa.com/abozeiedabad منطقه ابوزیدآباد-بخش کویرات آران بیدگل استان اصفهان* لینک کانال@abozeiedabad ارتباط با مدیرکانال https://eitaa.com/snatkar1364
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیره علما و شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ۵ ویژگی مشترک آقا مهدی باکری و حاج قاسم سلیمانی 🔸 حاج قاسم گفت روح باکری اینجا عملیات کرده... 🆔️👇👇👇 @sire_o_sh
هدایت شده از سیره علما و شهدا
🔺اهمیت نماز صبح ✍رهبر انقلاب : این حدیث تنم را لرزاند که امام صادق(ع) فرمود: اگر یک نماز صبحت قضا شود ، کل دنیا طلا شود و در راه خدا بدهی جبران نمیشود! 🆔️👇👇👇 @sire_o_sh
هدایت شده از پرسمان اعتقادی
🤔 ❔با توجه به اینکه احکام شریعت همگی براساس فطرت بشر است، چرا جمع اختین در قبل از اسلام حتی در مورد حلال بوده ولی در اسلام حرام شده است؟ آیا تغییر فطری رخ داده یا قدما در حد و اندازه اجرای احکام اسلام نبوده اند ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که ازدواج همزمان با دو خواهر در اسلام حرام بوده به گونه ای که می فرماید ؛ « (نيز حرام است بر شما) اينكه جمع ميان دو خواهر كنيد مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است » ( نساء 23) ❕معنای این که خداوند می فرماید براى شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است این است که ازدواج با دو خواهر در زمان واحد نيست، بنا بر اين اگر با دو خواهر يا بيشتر در زمانهاى مختلف و بعد از جدايى از خواهر قبلى انجام گيرد، مانعى ندارد و از آنجا كه در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رائج بود، و افرادى مرتكب چنين ازدواجهايى شده بودند قرآن بعد از جمله فوق مى ‏گويد:" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ" يعنى اين حكم (همانند احكام ديگر) عطف به گذشته نمى ‏شود، و كسانى كه قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجى انجام داده‏ اند كيفر و مجازاتى ندارند، اگر چه اكنون بايد يكى از آن دو را انتخاب كرد، و ديگرى را رها كنند. ❕رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجى كرده شايد اين باشد، كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعى نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولى به هنگامى كه رقيب هم شوند طبعا نمى‏ توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفى در وجود آنها پيدا مى‏ شود، كه براى زندگى آنها زيان‏بار است، زيرا دائما انگيزه و انگيزه رقابت در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه ‏اند. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 331 👌از برخی روایات استفاده می شود که مساله حرمت ازدواج همزمان با دو خواهر اختصاص به اسلام دارد و چنین ازدواجی در ادیان جایز بوده است . 🔹راوی می گوید محضر امام کاظم علیه السلام عرض كردم چرا مرد نمى‏ تواند بين دو خواهر جمع كرده و با هر دو ازدواج كند؟ 👌حضرت فرمودند براى حفظ اسلام چه آنكه سائر اديان آن را مى ‏كنند. 📚علل الشرائع ج 2 ص 498 ❕در نقل دیگری از امام رضا علیه السلام آمده است ؛ « یعقوب بن اسحاق همزمان با دو خواهر به نام های حبار و راحیل ازدواج کرد ، پس از آن این نوع ازدواج در اسلام شد » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 242 👌بی شک آیین اسلام است که آیینی جامع و کامل تلقی می شود و همان آیین حنیفی است که تمام تعالیم آن مطابق فطرت بشری بوده و هیچ حکم خلاف فطرتی در آن نیست ( روم 30) ، اما آیین و ادیان گذشته ، آیینی موقتی و ناقص بوده اند که برای آماده سازی مردم برای دریافت آیین کامل نازل می شدند ، که طبیعتا گنجایش پذیرش تمام قوانین الهی را نداشته اند ، لذا اسلام به عنوان آخرین آیین ، کامل کننده تمام شرایع قبل از خود است که در مواردی یا احکام شرایع گذشته را کرده و یا تکمیل می کند ، با توجه به این نکته چرایی جواز جمع کردن بین دو خواهر در شرایع گذشته و آن در اسلام روشن می شود . 👌در گذشته بیشتر در مورد ناقص بودن ادیان گذشته بحث کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6329 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از هر روز با قرآن
332-menshavi-tah.mp3
9.01M
تلاوت تحقیق استاد منشاوی ص۳۳۲
🎙ترجمه‌ گویای فارسی 📖صفحه ۳۳۲ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
به نام خداوند گسترده‌‏مهر مهربان‏ اى مردم، از پروردگارتان پروا بداريد و از شرك و گناه دورى كنيد؛ قطعا زلزله‌‏اى كه در آستانه قيامت روى مى‌‏دهد پديده‌‏اى بس بزرگ است. (1) روزى كه آن را ببينيد، هر شيردهنده‏‌اى پستان از دهان آن‌‏كه شيرش مى‌‏داده مى‏‌گيرد و وحشت‌‏زده از او دور مى‌‏شود، و هر باردارى از ترس، وضع حمل مى‌‏كند، و مردم را مست مى‌‏بينى در حالى‌‏كه آنان مست شراب نيستند، ولى عذاب خدا سخت است كه هوش از آدميان مى‌‏برد. (2) و از مردم كسانى‌‏اند كه بدون هيچ دانشى، درباره خدا و صفات و افعال او به جدال مى‌‏پردازند و از هرشيطان پليدى پيروى مى‌‏كنند. (3) بر شيطان چنين مقرّر شده‌است كه هر كس ولايت او را بپذيرد و خود را تحت نفوذ او قرار دهد، وى را به بيراهه خواهد كشيد و او را به عذاب آتش برافروخته راه خواهد نمود. (4) اى مردم، اگر در رستاخيز و زنده شدن مردگان ترديد داريد، به آفرينش خود بنگريد، ما شما را از خاكى بى‎‌‏جان آفريديم، آن‏‌گاه از نطفه و سپس از خونى بسته شده و پس از آن از گوشتى [كه گويى‏] جويده شده با آفرينشى تمام و ناتمام، تا براى شما آشكار كنيم كه زنده شدن مردگان امكان‏‌پذير است؛ و هرجنينى را كه بخواهيم تا سرآمدى معين در رحم‌‏ها نگاه مى‌‏داريم، سپس شما را در حالى‏‌كه كودكى هستيد بيرون مى‌‏آوريم، آن‌‏گاه [شما را رشد مى‌‏دهيم‏] تا به توانايى خود برسيد؛ و از شما كسانى‌‏اند كه پيش از رسيدن به كهنسالى جانشان را مى‌‏ستانند، و از شما كسانى‌‏اند كه به فروترين دوران عمر رسانده مى‌‏شوند تا چندان فرتوت گردند كه بعد از دانستن، چيزى ندانند. و زمين را نيز خاموش و مرده مى‏‌بينى، پس چون آب بر آن فروفرستيم، سخت به جنبش درآيد و بردمد و از هرنوع گياه نيكو و شاداب بروياند. (5) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۳۲🌷 روزی که هوش از سرها می رود!: این آیات به یکی از حوادث بزرگی که در آستانه‏ ی قیامت رخ می نماید، اشاره کرده و برخی از آثار آن را به یاد ما آورده است؛ حادثه ای که انسان را از زندگی گذرای مادّی بیرون می برد و به آینده‏ ی مهمّی که در انتظار اوست، متوجه می کند؛ آینده ای که اگر امروز به فکر آن نباشد و برایش آماده نشود، هنگام وقوع وحشتناک می نماید، و اگر آمادگی برایش پیدا کند، لذّت بخش و دل نواز جلوه می کند. بر اساس این آیه، رستاخیز با یک انقلاب و تحوّل شدید در عالم هستی برپا می شود؛ زلزله ای بسیار شدید و کوبنده که خداوندی که همه چیز در برابر بزرگی اش ناچیز است، آن را «بزرگ» معرّفی کرده تا همگان بدانند با زلزله های معمول جهان بسیار متفاوت است؛ زلزله ای که از شدّت آن، زنان باردار، فرزندانی را که در شکم دارند، سقط می کنند، و مادران شیرده ـ که مهربان ترین افراد به فرزندانشان هستند ـ کودکی را که در دامان دارند، به زمین گذاشته، پا به فرار می¬گذارند. به سبب آن زمین‏ لرزه، انسان های گنهکار از حالت طبیعی خارج می شوند و همچون مستان به این‏سو و آن سو حرکت می کنند و کارهای نامتعادل از خود نشان می دهند؛ در حالی که آنان مست نیستند؛ بلکه با دیدن عذاب خدا، عقل از سرشان پریده است! البتّه بر اساس قرآن ، قیامت برای همگان یکسان نیست و افراد هر یک به فراخور احوال خود، چهره ای از قیامت می بینند؛ گروهی با چهره ی عبوس و خشمگین قیامت روبه رو می شوند، و گروهی با چهره ی خندان و مهربان آن. در آیات 10 و 11 سوره‏ ی انسان، از قول افراد نیکوکار می خوانیم: «ما از روزی عبوس و خشمگین ـ که سختی اش از جانب خداست ـ می ترسیم. خداوند نیز آنان را از شرّ آن روز نگه می دارد و طراوت و خوشحالی به آنان هدیه می کند.» در آیه‏ی 17 سوره‏ ی مزمّل نیز می خوانیم: «اگر کافر شوید و ناسپاسی کنید، چگونه خود را از شرّ روزی که بچّه ها را پیر می کند، حفظ می کنید؟» در آیه‏ ی 89 سوره‏ ی نمل هم آمده است: «کسانی که با خود کارهای خوب به آخرت بیاورند، پاداشی بهتر از آن دارند و در آن روز از ترس و وحشتی بزرگ در امان اند.» پیشوای نخست ما، بهشت و دوزخ را چنین توصیف کرده است: بهشت، جایی است ‏که: 1ـ مهمانانش از آنجا نمی روند؛ 2ـ حال و روزشان تغییر نمی کند؛ 3ـ ترس بر آنان مسلّط نمی شود؛ 4ـ بیماری ای به آنان نمی رسد؛ 5ـ در معرض خطری قرار نمی گیرند؛ 6ـ سفری در پیش ندارند تا از منزلی به منزل دیگر کوچ کنند. دوزخ امّا جایی یست که: 1ـ دست های دوزخیان را به گردن هایشان می بندند؛ 2ـ موهای پیشانی شان را به پاهایشان گره می زنند؛ 3ـ لباس هایی از قیر و پاره های آتش بر تنشان می کنند؛ 4ـ آنان را در عذابی جای می دهند ‏که حرارتش زیاد است، و در خانه ای که درِ آن به روی ساکنانش بسته شده است، و در آتشی که زبانه می کشد و می غرّد و شعله هایی بلند و صدای ترسناک دارد و ساکنانش آن را ترک نمی کنند و اسیرانش در ازای هیچ چیز آزاد نمی شوند و غل و زنجیرهایش نمی شکند، و آن سرا مدّتی ندارد که تمام شود و پایانی ندارد که به اتمام رسد . 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
آداب معاشرت در آینه نهج البلاغه .xmind
50.7K
--------------- ✿﷽✿ ------------- یڪے از ارزش هایے ڪہ بہ حفظ ڪیان خانوادہ واجتماع ڪمڪ میڪند،گذشت انسان هاست،بخصوص اگر این گذشت در عین قدرت و البتہ در حقوق فردے صورت گیرد، فضلیت بالاترے خواهد بود.و این امر قطعا میتواند در شڪل گیرے جامعہ مهدوے موثر باشد براے فهم بهتر این حڪمت نورانے آن را با ڪل نهج البلاغہ بررسے ڪردیم 🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸 ⏬جایگاه شکرگزاری 5⃣شکر بر خبر شهادت 🔸پیامبر فرمود: «اى على! پس از من امّت اسلامى به فتنه و آزمون دچار مىگردند» گفتم اى رسول خدا مگر جز اين است كه در روز «احد» كه گروهى از مسلمانان به شهادت رسيدند و شهادت نصيب من نشد و سخت بر من گران آمد، تو به من فرمودى: اى على! مژده باد تو را كه شهادت در پى تو خواهد آمد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به من فرمود: «همانا اين بشارت تحقّق مىپذيرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است؟» گفتم اى رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» چنين موردى جاى صبر و شكيبايى نيست بلكه جاى مژده شنيدن و شكر گزارى است. 6⃣شکر بخاطر راندن شیطان 🔸خداى را مىستايم، و در راندن شيطان، و دور ساختن و نجات پيدا كردن از دامها و فريبهاى آن، ↩️ادامه دارد ، 📚خطبه۱۵۶بند۴ 📚خطبه۱۵۱ 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 لازم بہ ذڪر است در تمام موارد تنها منبع مورد استفادہ، خود نهج البلاغہ باترجمہ مرحوم دشتے میباشد، با این رویڪرد ڪہ نهج البلاغہ بہ تنهایے تا حدزیادے میتواند مفسّر بخشهاے مختلف خود باشد. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━