eitaa logo
صالحین (تجیر) ابوزیدآباد و حومه
137 دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
697 فایل
کانال مربیان، معلمین،والدین و هادیان سیاسی http://eitaa.com/abozeiedabad منطقه ابوزیدآباد-بخش کویرات آران بیدگل استان اصفهان* لینک کانال@abozeiedabad ارتباط با مدیرکانال https://eitaa.com/snatkar1364
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖صفحه ۲۸۰ 👤️استاد : سوره نحل آیات ۱۱۱ تا ۱۱۳ مقام رست سوره نحل آیات ۱۱۴ تا ۱۱۸ مقام سه گاه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۸۰🌷 نعمت های خدا را گرامی بداریم: خداوند در این آیات از شهر آباد و خرّمی سخن می گوید که مردمش در آرامش و امنیّت زندگی می کردند؛ نعمت های خدا از هر طرف به سویشان می رسید و رنگ گرسنگی و فقر را به خود نمی دیدند. آنان امّا به جای سپاسگزاری نعمت های خدا، به ناسپاسی و قدرناشناسی روی کردند و پس از نمک خوردن، نمک‏دان شکستند. خدا نیز به کیفر ناسپاسی، آن نعمت ها را از ایشان گرفت و طعم تلخ فقر و ناامنی را به آنان چشاند. در برخی از روایات اهل بیت می خوانیم که این ماجرا مربوط به یکی از اقوام بنی‏ اسرائیل است. در حدیثی از امام صادق نقل شده است: «گروهی از بنی‏ اسرائیل چنان زندگی مرفّهی داشتند که حتّی از مواد غذایی خود به‏ خصوص از آرد و خمیر گندم مجسمه هایی کوچک می ساختند و گاهی با آن بدن خود را نیز پاک می کردند؛ ولی انجام کار آن ها به جایی رسید که مجبور شدند همان مواد غذایی آلوده را بخورند، و این [ماجرا]، همان است که خدا [در قرآن] به آن اشاره کرده و فرموده: «ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً قَریَة ...» .» این آیه، هشداری به آن هاست که همیشه نیمی از غذای اضافی خود را به زباله دان می ریزند؛ هشداری به آنها که در سفره ای برای سه چهار میهمان، چند نوع غذای رنگین می چینند که بیست نفر می توانند از آن بخورند و سیر شوند، و حتّی حاضر نیستند باقی مانده ی آن را به افراد گرسنه و تهی‏دست بدهند؛ هشداری به آن ها که مواد غذایی را در خانه ها برای مصرف شخصی و در انبارها برای گران تر فروختن ذخیره می کنند و آن قدر نگه می دارند که گاهی می گندد و فاسد می شود، و حاضر نمی شوند به قیمت ارزان تر یا رایگان در اختیار دیگران بگذارند! آری، همه‏ ی این گناهان، در پیشگاه خدا مجازات و جریمه دارد، و کمترین مجازاتش، از دست دادن این نعمت هاست. اهمّیّت این موضوع وقتی روشن تر می شود که بدانیم مواد غذایی روی زمین نامحدود نیست و به مقدار این مواد، نیازمندان و گرسنگانی وجود دارند که استفاده‏ ی نادرست از این مواد، باعث محرومیت گروهی از آن ها می شود. از این رو در روایات اسلامی به این نکته توجّه ویژه ای شده است. در حدیثی از امام صادق می خوانیم: «پدرم [امام باقر] ناراحت می شد از این که بخواهد دستش را که به غذا آغشته بود، با دستمال پاک کند؛ بلکه به احترام غذا، دست خود را می مکید؛ یا اگر کودکی در کنارش بود و چیزی در ظرف او باقی مانده بود، آن را پاک می کرد. پدرم می فرمود: گاه می شود غذای کمی از سفره بیرون می افتد و من دنبال آن می گردم؛ تا حدّی که خدمتگزار منزل می خندد [که چرا دنبال یک ذرّه غذا می گردم]. پیش از شما، جمعیتی زندگی می کردند که خدا به آن ها نعمت های فراوانی داده بود؛ امّا آن ها ناشکری کردند و مواد غذایی را بی جهت از میان بردند. خدا نیز لطف و برکت خود را از آنان گرفت و آنان را به قحط مبتلا کرد.» 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ترتیل جزء پنجم قرآن کریم 👤 استاد شهریار پرهیزگار 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تندخوانی جزء پنج 👆👆 استاد معتز آقایی زمان ۳۰ دقیقه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
خطبه 053- وصف قربانی كمال قربانی در این است كه گوش و چشم آن سالم باشد، هرگاه گوش و چشم سالم بود، قربانی كامل و تمام است، گرچه شاخش شكسته باشد و با پای لنگ به قربانگاه آید (منظور امام از كلمه (منسك) در این‌‌جا (قربانگاه) است) @nahjolbalaghe5 ❤️ 🍃
♦️ «چه مرگ دردناکی!» 📖 «یُؤْتِی الْحِکْمَهَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً وَما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ»*۱ 🌸 امام صادق درباره ی این بخش از آیه: «مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَهَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً» فرمودند: [مراد] اطاعت خداوند و شناخت امام است.» *۲ 🔹 تعبیر «مَنْ یَشاءُ» یعنی فیض الهی برای همگان؛ که افراد با توجه به میزان تلاششان از آن بهره‌مند می شوند. 🔺 از مهم ترین مصداق های حکمت، مسأله شناخت امام زمان است. اگر کسی به این نعمت دست یابد، سعادت دنیا و آخرت را از آن خود کرده است. اما اگر کسی از این نعمت بزرگ محروم باشد، حیات و مرگ او مانند حیات و مرگ مردم زمان جاهلیت است که هیچ بهره ای از حقیقت نداشتند. ۱- بقره، آیه ۲۶۹ ۲- نور الثقلین، ج۱، ص ۲۸۷
دعای سیدالساجدین(ع) در بدرود با ماه رمضان: 🔹و قُلْتَ: ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ، إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ، فَسَمَّيْتَ دُعَاءَكَ عِبَادَةً، وَ تَرْكَهُ اسْتِكْبَارا، وَ تَوَعَّدْتَ عَلَى تَرْكِهِ دُخُولَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ🔹 🔸و گفتى: ((مرا بخوانيد تا من اجابت شما كنم و اگر سركش باشيد و بندگى من نكنيد زود باشد كه به دوزخ درآييد.)) پس دعا به درگاه خود را بندگى خواندى و ترك آن را سركشى نام نهادى كه اگر ترك دعا كنند به خوارى در جهنم روند🔸 ◀️ انس با
🌙ماه به منزله یک ساعت 🔹مبارک، در این ضیافت وارد شدیم، باید بعد از ماه مبارک تا مدتها آثارش باقی باشد.ماه مبارک به منزله یک ساعتی است که کوکش بکنند و خودکار تا مدتی که این کوک است باشد. این ماه مبارک باید این جور باشد که مردم را تا ماه مبارک دیگر حفظ کند، بعد ماه مبارک دیگر بیاید از سر گرفته بشود و این برای این است که باید ما در این ضیافت وارد شده باشیم. 📅 امام خمینی(ره) | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷ ✅ @Sahifeh_noor
مواعظ رمضانی.rar
5.34M
📥 مجموعه سخن‌نگاشت «مواعظ رمضانی» مشتمل بر ٢٩ جمله منتخب از توصیه‌های اخلاقی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📎مشاهده مجموعه سخن‌نگاشت 💻 @khamenei_maaref
بعضی‌ها تصور می‌کنند که شیطان و جن می‌توانند بر انسان تأثیر فیزیکی مستقیم داشته باشند. که شاهد آن‌ها همان آیه ۲۷۵ سوره بقره (لمس شیطان) است؛ اما با بررسی آیات دیگر به بی پایه بودن این کلام پی می‌بریم. از آیات قرآن این گونه استفاده می‌شود که شیطان در انسان وسوسه و فتنه ایجاد می‌کند و بر اندیشه و تفکر نفوذ کرده و راه گمراهی را نشان می‌دهد. 💠 قالَ الشَّیْطانُ لَمّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَ ما کانَ لِی عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلا تَلُومُونِی وَ لُومُوا أَنْفُسَکُمْ ۱ ؛ «و شیطان، هنگامی که کار پایان یافت می‌گوید: «در حقیقت، خدا وعده حق به شما وعده داد؛ و [من] به شما وعده دادم، و[لی] با شما تخلّف کردم؛ و برای من هیچ تسلّطی بر شما نبود، جز اینکه شما را فرا خواندم، و [درخواست] مرا پذیرفتید، پس مرا سرزنش مَکنید، و خودتان را سرزنش کنید. » انسان برتر از آن است که موجودات نامریی دخالتی در وجود او داشته باشند و الا با اختیار و اشرف مخلوقات بودن او سازگاری ندارد. شیاطین به همتایان انسانی خود تلقینات گمراه کننده القا می‌کنند و زمانی که کار از کار بگذرد می‌گویند: (وَ ما کانَ لِی عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی)؛ «و برای من هیچ تسلّطی بر شما نبود، جز اینکه شما را فرا خواندم، و [درخواست] مرا پذیرفتید» هم چنین جنیان که هم جنس شیاطین هستند، نمی توانند تأثیر مستقیم داشته باشند و از آیات قرآن نیز استفاده نمی شود در نتیجه شیطان آسیب رسانی مستقیم و فیزیکی ندارد؛ بلکه دسیسه‌های زشت او سبب سرگردانی و اختلالات روانی می‌گردد.٢ ١.ابراهیم ٢٢ ٢.شبهات معاصر ص٢۴٧ [باتلخیص] @akhlaghz
🔰 نمازت را خوب بخوان‏ 🔹عماد الدین طباطبائی : ‌‏امام به من می فرمودند: «نمازت را خوب بخوان، چون پیامبران همیشه نماز می خواندند‌‎ ‌‏و نماز راه عبادت و حرف زدن با خداست و نمی شود فقط به طور ظاهری با خدا حرف‌‎ ‌‏زد بلکه باید با گوش دل هم سخنان خدا را شنید» 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) | ج ۱ ، ص ۳۵۸ 🆔️👇👇👇 @sire_o_sh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دعا و گریه پیرزنی۸۰ ساله برای حاج قاسم سلیمانی 🔺داغ حاج قاسم کمرم را شکست. ⏪ما هم مثل ننه ترنج از فراقت کمرمون شکسته حاجی! چه کرده بودی با دل‌های ما 🆔️👇👇👇 @sire_o_sh
⁉️ آیا شیطان و ابلیس یکی هستند؟ شیطان اسم جنس است و به هر موجود شرور و موذی و متمرد شیطان اطلاق می شود چه از جن، انسان یا سایر موجودات. 🔰 ابلیس از ماده (ب ل س) به معنای مأیوس و متحیّر است که یکی از افراد شیطان و رییس الشیاطین است و از جنس جن است، همو که از امر الهی مبنی بر سجده به حضرت آدم (علیه السلام) تمرد کرد. 🔸 ابلیس به واسطه عبادت هایش به مقامی رسیده بود که در صف فرشتگان قرار گرفته بود تا جایی که فرشتگان خیال می کردند که ابلیس از آن هاست و به همین دلیل مخاطب امر الهی مبنی بر سجده به آدم ع هم بود.با این که ابلیس در صف فرشتگان قرار گرفته بود ولی از جنس آن ها نبود بلکه از جن است و جن هم از آتش ولی فرشتگان از نور هستند. ابلیس پیش از انسان خلق شد و در میان فرشتگان سال ها خداوند متعال را عبادت می کرد. 💠 در روایتی منسوب به امیرالمؤمنین آمده است: «فَاعْتَبِرُوا بِمَا كَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِيسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِيلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِيدَ وَ كَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّةَ آلَافِ سَنَةٍ لَا يُدْرَى أَ مِنْ سِنِي الدُّنْيَا أَمْ مِنْ سِنِي الْآخِرَةِ عَنْ كِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَة»(نهج البلاغة صبحی صالح/ص 287) یعنی ابلیس خداوند متعال را شش هزار سال عبادت کرد که مشخص نیست این سال ها از سال های دنیایی است یا آخرتی. از آن جایی که در برخی روایات واژه «أَبَالِسَة» آمده که جمع ابلیس است بعید نیست که به بقیه شیاطین جن هم واژه ابلیس اطلاق شود. 📚بیانات استاد محمدی شاهرودی پرسمان اعتقادی 👇👇 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
نیاز به دین و فلسفه حیات مذهب، عامل آرامش دل و رضایت روح است و فرد را از بسیاری از تشویش ها، اضطراب ها و ترس ها نجات می دهد و به عنوان یک تکیه گاه روحی مورد نیاز است. به نظر استانلی هال، نوجوانان در حدود پانزده سالگی بیشتر احساسات دینی دارند، زیرا با گرایش به دین و اعتقادهای دینی می خواهند تلاطم ناراحتی های خود را تخفیف دهند. نوجوان یا جوان که سر تسلیم در برابر هیچ کس فرو نمی آورد و علیه همه قدرتها عصیان می کند، در درون متوجه ضعف ها و حقارت های خود است؛ عظمت، قدرت و بقا و دوام خود را در مذهب می بیند؛ فلسفه زندگی و حیات خود را در مذهب جست و جو می کند و در آن معنایی برای زندگی خویش می یابد. .............
✅بسته محتوایی ویژه گروه 6 اردیبهشت الی 12 اردیبهشت موضوع:سال های جوانی،بذر آینده ............
6.pdf
1.45M
✅بسته محتوایی قطره_ای_از_معارف ویژه گروه نوجوان 6 اردیبهشت الی 12 اردیبهشت موضوع:سال های جوانی،بذر آینده .............
➖➖➖➖➖ ❓❓ سلام برای نهادینه کردن عبادات خاص مثل روزه، نماز شب و در نوجوانان و جوانان در مرحله رشد و تثبیت، چه راهکارهای وجود دارد؟ ➖➖➖➖➖ 🍀🍀با سلام خدمت شما پرسشگر محترم ۱. طرح سؤال نسبت به جایگاه عبادات خاص و فلسفه و ارزش و آثار آن و نیز معرفی کتاب یا مجله و پیشنهاد تحقیق نسبت به سؤالات، برای متربیان حاضر در حلقه در این زمینه مفید می باشد. ٢. در صورت امکان، کتاب هایی از شهید مطهری، حجت الاسلام قرائتی و تهیه کرده و به افراد اهدا شود. ٣. سرگروه با دقت کتاب های مربوطه (متعلق به شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، حجت الاسلام قرائتی و...) را مطالعه کرده و آماده بحث در حلقه شود. ۴. بعد از مطالعه متربیان در حلقه به بحث گذاشته شود، ولی به وسیله سرگروه بحث هدایت شود. ۵. تقيد سرگروه به عبادات خاص، تأثیر فوق العاده ای دارد. (به ویژه، در اردوها) ۶. استخراج جلوه های عبادات خاص در زندگی پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله و امامان معصوم علیهم السلام و ارائه آنها به افراد حلقه همراه با احساسات معنوی سرگروه | بسیار تأثیرگذار است. ۷. نقل داستان هایی از جلوه عبادات خاص و زندگی علمای وارسته دین. ۸. دعوت از افراد صاحب نفس برای حضور در حلقه. ۹. نقل اشعار زیبا درباره عبادات خاص. ۱۰. ارتباط خصوصی سرگروه با افراد حلقه که آمادگی بیشتری دارند. ۱۱. آماده سازی افراد مستعد جهت تأثیر گذاری بر افراد ضعیف تر. ۱۲. توجیه خانواده ها و آماده سازی آنها جهت تأثیر گذاری بیشتر بر فرزندان. البته یک قاعده کلی در رابطه با نهادینه کردن موارد مذکور در فرض سؤال وجود دارد؛ بدین صورت که افراد را در فضای جدید و متنوع قرار دهید (اردو و...) و در آن فضای تبلیغاتی وسیعی را پیرامون مواردی مانند نماز شب و در قالب شعار اردو ایجاد کنید. 🔅موفق و موید باشید.
📷 اینفوگرافی/۲۰ توصیه تغذیه‌‌ای برای ماه مبارک رمضان 📱https://eitaa.com/neshast 📱@neshast
2.pdf
2.22M
درس دوم طرح قرانی صراط
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس دوم اموزش تجوید مقدماتی
بسوی خدا: ابزار و شرایط تدبّر در قرآن 1. آگاهی به معنای آیات احاطه بر معنای آیات، ولو در حدّ ترجمه صحیح و یا در اختیار داشتن قرآن ترجمه شده مطمئن، از شرایط دیگر تدبّر در آیات قرآن است. همان طوری که امام صادق علیه السلام می فرماید: «ألْمُقْرِی ءُ بِلاعِلْمٍ کَالْمُعْجِبِ بِلامالٍ وَلامُلْکٍ ؛ قرائت کننده بدون علم و آگاهی، مثل کسی است که بدون مال و ملک از خود راضی باشد.» 2.وسیله دانستن الفاظ آیات الفاظ آیات قرآن، معبر رسیدن به معانی عمیق و هدایت بخش هستند؛ بنابراین، اگر تمام همّت قاری، خوب ادا کردن و گرفتار شدن در دام الفاظ، قرائت ها و لحن های زیبا شود، از تدبّر در معنای آن می ماند و از پل عبارت به مقصد معنا نمی رسد. بدان گونه که امام صادق علیه السلام می فرماید: «من إنْهَمَکَ فِی طَلَبِ النَّحْوِ، سُلِبَ الْخُشُوعُ ؛ کسی که تمام کوشش خود را در راه طلب نحو صرف کند، از خشوع محروم می شود.» 3.دل دادن به پیام های قرآن شرط دیگر تدبّر در قرآن، دل دادن به آیات قرآن و خالی کردن قلب از آلودگی ها، از جمله تعصّب و پیش فرض های غیر الهی در مواجهه با قرآن می باشد. چرا که نسبت تدبّر و قلب انسان، نسبت راه و چشم است. همان طوری که اگر کسی چشم نداشته باشد، به چاه می افتد، کسی که قلب او مریض باشد نمی تواند تدبّر کند و از هدایت قرآن استفاده کند. از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام نقل شده که در تفسیر آیه «ام علی قلوبٍ اقفالها» فرموده اند که: «هیچ ذکری به قلب آنها نمی رسد و حقیقتی برای آنها کشف نمی شود 💠شبکه تربیتی صالحین استان اصفهان 📱https://eitaa.com/neshast 📱@neshast