اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
⭕️ سرایت فساد از «خواص» به متن جامعه
🔻درستکاری و فساد طبقات اجتماع در يكديگر تأثير دارد. ممكن نيست كه ديوارى بين طبقات كشيده شود و طبقهاى از سرايت فساد يا درستکاری طبقه ديگر مصون يا بىبهره بماند...
🔻ولى معمولاً فساد از «خواص» شروع مىشود و به «عوام» سرايت مىكند
و درستکاری بر عكس از «عوام» و بيدارى آنها آغاز مىشود و اجبارا «خواص» را اصلاح میکند.
يعنى معمولاً فساد از بالا به پايين مىريزد و درستکاری از پايين به بالا سرايت مىكند.
🔻روى همين اصل است كه مى بينيم حضرت اميرالمؤمنين امام على عليه السلام در تعليمات عاليه خود، بعد از آنكه مردم را به دو طبقه «عامه» و «خاصه» تقسيم مى كند، نسبت به درستکاری و به راه آمدن خاصه اظهار يأس و نوميدى مىكند و تنها عامه مردم را مورد توجه قرار مىدهد.
🔻در دستور حكومتى كه به نام مالک اشتر نخعى مرقوم داشته مىنويسد:
«براى والى هيچ كس پرخرجتر در هنگام سستى، كم كمک تر در هنگام سختى، متنفرتر از عدالت و انصاف، پرتوقعتر، ناسپاستر، عذرناپذيرتر، كم طاقتتر در شدايد از«خواص» نيست.
همانا استوانه دين و نقطه مركزى مسلمين و مايه پيروزى بر دشمن «عامه» (توده مردم) مىباشند، پس توجه تو همواره به اين طبقه معطوف باشد.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (داستان راستان) ؛ جلد ۱۸ ؛ صفحه ۱۸۹- با ویرایش
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔴 دو درس بسیار مهم از محضر حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
🔽 حضرت امام جعفرصادق عليه السلام فرمود:
خداوند در قرآن بندگان خويش را با دو آيه اختصاص داد و تربیت کرد:
1️⃣ تا به چيزى علم پيدا نكردهاند تصديق نكنند (شتابزدگى در تصديق)
2️⃣ تا به چيزى علم پيدا نكردهاند، تا به مرحله علم و يقين نرسيدهاند، انکار نكنند (شتابزدگى در انكار)
🔽 خداوند در يک آيه فرمود:
«أَ لَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثاقُ الْكِتابِ أَنْ لا يَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ» ( اعراف/ ۱۶۹)
آيا از آنها در كتاب پيمان گرفته نشده كه جز آنچه حق است به خداوند نسبت ندهند؟
🔽 در آيه ديگر فرمود:
«بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ» (يونس/ ۳۹)
انكار كردند و تكذيب كردند چيزى را كه به علم آن احاطه نداشتند (نمىشناختند)
✍️حبیب الله یوسفی
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔴 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، نماد وحدت اسلامی
🔻 تمام امامهاى اهل تسنن يا بدون واسطه و يا با واسطه شاگرد امام بوده و نزد امام شاگردى كرده اند. در رأس ائمه اهل تسنن، ابو حنيفه است،
🔻نوشته اند ابو حنيفه دو سال شاگرد امام بوده و اين جمله را ما در كتابهاى خود آنها مىخوانيم كه گفتهاند او گفت:
اگر آن دو سال نبود نعمان از بين رفته بود. (نعمان، اسم ابو حنيفه است)
🔻مالک بن انس كه امام ديگر اهل تسنن است نيز معاصر امام صادق است.
او هم نزد امام مى آمد و به شاگردى امام افتخار مىكرد.
همين مالک مى گويد:
چشمى نديده و گوشى نشنيده و به قلب بشر خطور نكرده مردى بافضيلت تر از جعفر بن محمد الصادق.
🔻شافعى در دوره بعد بوده ولى او شاگردى كرده شاگردان ابوحنيفه را و خود مالک بن انس را.
🔻احمد حنبل نيز سلسله نسبش در شاگردى در يک جهت به امام مى رسد. و همينطور ديگران.
🔻امروز خيلى از علما در دنيا هستند كه با اينكه با مذهب تشيع فوق العاده دشمن و مخالفند ولى براى شخص امام صادق كه اين مذهب به او منتسب است احترام قائلند.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، جلد ۱۸، صفحه: ۷۵-۷۳- با تلخیص و ویرایش
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔴 اطلاعیه 📣
باسمه تعالی
🔹لطفا جهت دریافت جدیدترین و آخرین #استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) به سایت ( www.leader.ir ) و کانال ها و صفحات مجازی رسمی به شناسه ( @leader_ahkam ) مراجعه نمایید و استفتائاتی که در فضای مجازی با منابع نامعلوم منتشر می شود طبعا مورد تأیید بخش استفتائات دفتر نمی باشد.
#احکام_انتخابات
🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 پاداش عجیب یک صلوات
عاشقان اهل بیت علیه السلام
🔴 حاکم عادل کافر بهتر است یا حاکم مسلمان ظالم؟
❌ "هولاکو خان" پادشاه مغول، از علمای زمانهاش سوالی پرسید:
که آیا "حاکمِ عادلِ کافر" بهتر است؟
یا "حاکمِ مسلمانِ ظالم"؟
🔸 علما از پاسخش درماندند تا اینکه "سید بن طاووس" در پاسخ برایش نوشت که:
"کافرِ عادل" بهتر از
"مسلمانِ ظالم"است!
🔸 وقتی از "سید" دلیل این
جواب را پرسیدند گفت:
"حاکم مسلمان"،اسلامش برای خودِ اوست و "ظلمش" برای مردم؛
ولی "حاکم عادل کافر"، کُفرش
برای خودش هست و "عدلش"
برای مردم...
📚 جامع الحکایات و لوامع الروایات سدید الدین محمد عوفی