سلام و عرض ادب
🌺به کانال ادبیات کاربردی خوش آمدید🌺
🌹به مدد الهی، در این کانال، مثالهای کاربردی از قرآن و روایات ارائه می شود تا تاثیر ادبیات در فهم متون دینی واضح تر شود. 🌹
https://eitaa.com/adab_quran
النور: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(19)
🔰 اهمیت جار و مجرور و متعلق آن
برخی از دوستان طلبه فکر میکنند مهم نیست متعلق جار و مجرور چه کلمه ای باشد!
در حالی که جار و مجرور و متعلقش نقش تعیین کننده ای در ترجمه داره!
مثلا در این آیه شریفه براساس اینکه (فی الذین آمنوا) متعلق به چه باشد، ترجمه آیه متفاوت میشود!
نظر شما چیست؟!
#سوال 1
#ادبیات_کاربردی
#ادبیات_قرآنی
پاسخ
✳️ احتمال اول: «فی الذین آمنوا» متعلق به «أن تشیع» باشد؛ محمود صافی در کتاب الجدول می گوید: « (في الذين) متعلّق ب (تشيع)» ؛
ترجمه های زیر براساس این احتمال ارائه شده است:
1. ترجمه آ. الهی قمشه ای: آنان كه (چون عبد اللَّه ابىّ سلول و منافقان ديگر) دوست مىدارند كه در ميان اهل ايمان كار منكرى اشاعه و شهرت يابد آنها را در دنيا و آخرت عذابى دردناك خواهد بود و خدا (فتنهگرى و دروغشان را) مىداند و شما نمىدانيد.
2. ترجمه آ. انصاریان: كسانى كه دوست دارند كارهاى بسيار زشت [مانند آن تهمت بزرگ] در ميان اهل ايمان شايع شود، در دنيا و آخرت عذابى دردناك خواهند داشت، و خدا [آنان را] مىشناسد و شما نمىشناسيد
✳️ احتمال دوم: «فی الذین آمنوا» متعلق به ؛ ترجمه های زیر براساس این احتمال ارائه شده است:
1. ترجمه آ. خسروی: همانا كسانيكه دوست دارند و مايلند كارهاى زشت و زنا را در باره مؤمنان شايع و افشاء كنند و بآنها نسبت زنا و قبايح دهند گرفتار عذاب دردناك خواهند بود در دنيا (باقامه حدّ بر آنها) و در آخرت (بعذاب دوزخ و آتش) و خداست كه (بآنچه موجب سخط و غضب او و مستحق معاقبه است) داناست و شما اينرا نميدانيد.
2. ترجمه آ.سراج : البته آنانكه دوست دارند كه فاش گردد كارهاى زشت در ميان آنانكه گرويدهاند (و به آنان نسبت دهند) ايشان را عذابى است دردناك در دنيا و آخرت و خدا مىداند (كيفرى كه در اين كار است) و شما نمىدانيد.
❇️ روایات تفسیری در ذیل این آیه کدام احتمال را تایید می کند؟
🔅 روایت اول: قال الصادق (عليه السلام): «من قال في مؤمن ما رأته عيناه، و سمعته أذناه، فهو من الذين قال الله عز و جل: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ»
💢 ظاهر این روایت، احتمال دوم را تایید می کند.
روایت دوم: عنه: بإسناده عن سهل بن زياد، عن يحيى بن المبارك، عن عبد الله بن جبلة، عن محمد بن الفضيل، عن أبي الحسن الأول (عليه السلام)، قال: قلت له: جعلت فداك، الرجل من إخواني يبلغني عنه الشيء الذي أكرهه، فأسأله عن ذلك، فينكر ذلك، و قد أخبرني عنه قوم ثقات؟ فقال لي: «يا محمد، كذب سمعك و بصرك عن أخيك، فإن شهد عندك خمسون قسامة، و قالوا لك قولا، فصدقه و كذبهم، لا تذيعن عليه شيئا تشينه به، و تهدم به مروءته، فتكون من الذين قال الله في كتابه: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ».
💢 ظاهر این روایت نیز احتمال دوم را تایید می کند.
https://eitaa.com/adab_quran
🔻 اهمیت تشخیص نوع اضافه
🌷 إن اعظم الخیانة خیانة الامّة (نهج البلاغه، نامه 26)
❌ یه نظر شما اضافه خیانة به امة چه نوع اضافه ای هست؟!
ترجمه این روایت چگونه هست؟!
#سوال 2
#ادبیات_کاربردی
#ادبیات_روایی
https://eitaa.com/adab_quran
♦️ اگر شما هم آیه یا روایتی سراغ دارید که می توانیم نشان دهیم ادبیات در فهم و ترجمه آن تاثیر دارد، برای بنده ارسال بفرمایید. 🌹
🔰 تاثیر مرجع ضمیر در فهم متن
وَ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (بقره، ۲۳)
🔻درباره ضمیر «مثله» دو احتمال وجود دارد که براساس هر احتمال، ترجمه و پیام آیه متفاوت خواهد بود.
در کارگاه تجزیه قرآنی توضیح داده شده است.
نظر شما چیست؟!
#سوال 3
#ادبیات_کاربردی
#ادبیات_قرآنی
https://eitaa.com/adab_quran
داشتم از جلو سوپرمارکت سرکوچه کارتن جمع میکردم برا اسبابکشی که یه خانوم پشت سرم به بچش گفت :
اگه درس نخونی باید از این کارا بکنی
*eleeen*
#نکته_اصولی
#اصول_فقه_کاربردی
در #اصول_فقه گفته می شود فعل مجمل است و فعل خارجی نمی تواند کاشف از وجه فعل و انگیزه های درونی اشخاص باشد.
https://eitaa.com/adab_quran
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
💐 #امام_مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
📚 در چندین روایت در کتب کافی، تفسیر قمی، تفسیر عیاشی، کتب متعدد مرحوم صدوق، غیبت نعمانی و .... در مورد #ظهور حضرت ولی عصر عج آمده است :
"يَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً".
روایاتی که تعبیر «بعد ما ملئت ...» در آنها آمده است، اندک و فاقد سند است.
تفاوت معنای دو متن❓
اگر عبارت «بعد ما ملئت ...» باشد یعنی زمانی باید بگذرد در آینده دنیا پر از ظلم شود و بعد از آن، ظهور رخ خواهد داد.
اما عبارت «کما ملئت ...» ناظر به نحوه و #کیفیت گسترش عدالت است و چنین افاده می کند که عدالت همانطور که ظلم دنیا را پر کرده است، همه دنیا را پر خواهد کرد. این تعبیر چنین افاده نمی کند که باید زمانی بگذرد تا دنیا پر از ظلم شود و با این احتمال که حضرت ع اشاره به فراگیری ظلم در زمان خودشان داشته باشند نیز سازگار است. یعنی همانطور که الآن پر از #ظلم است، بعد از ظهور #عدالت همه عالم را پر خواهد کرد.
#زمان_ظهور
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
ادبیات کاربردی (قرآنی و روایی)
#منطق_کاربردی
علامه جعفری: گفتند اسلام به زن، ارزش نمیدهد در حالیکه در تاریخ ۲۰۰۰ ساله غربی یک قهرمان زن وجود ندارد در حالیکه تمام کربلای ما، زینب سلام الله علیها است.
👈 ارائه مورد نقض برای نقض مدعای کلی
https://eitaa.com/adab_quran
✅ لطیفة
🔹 جاء رجلٌ الی نحویٍّ فقال:
اَنا ذاهبٌ من "مدینة" الی "الْمکة" فهل لک من حاجة؟
🔸فقال النّحوی:
حاجتی منک أن تَنْقُلَ الالفَ واللامَ من "المکة" الی"مدینة"!
https://eitaa.com/adab_quran