eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
8.8هزار دنبال‌کننده
186 عکس
439 ویدیو
2.9هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
م دانش اموزان با ادبیات نمایشی که در متون درسی نیست اشنا شوند وهم با مفهوم داستان ومفهوم ابیات وشیوه ی نقالی بهتر اشنا شوند ودرک کنند 2-به شیوه ی آموزش معکوس به این صورت که از قبل خلاصه ای داستان وتصاویر مربوط به ان بصورت پاور پوینت در اختیار بچه ها قرار دهیم ودر کلاس به تدریس نکات اصلی درس ولحن وخوانش حماسی دانش اموزان اختصاص می دهیم 3- تدریس مشارکتی: می توان ابتدا داستان کامل درس را برای بچه ها گفت سپس بصورت بحث گروهی ووپرسش وپاسخ انها را در محیط فعال کلاس درسی قرار داد واز انجاکه با شخصیت های داستان اشنا هستند روند تدریس کار بسیار نتیجه بخشتر صورت می گیرد 4-روش سخنرانی که گوینده ی درس دبیر میباشد وابزار اموزشی هم میتواند تصاویر حماسی،کتاب درسی،احیانا فیلم داستان و...باشد کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112 لحن حماسی حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت است . و خواننده این اشعار باید بتواند با خوانش صحیح این دلاوری ها را مخاطب انتقال دهد . لحن حماسی ، کوبنده و استوار است . محتوای اشعار حماسی بیشتر داستان نبردهای پهلوانان است که خواننده شعر حماسی باید لحن خود را مطابق با محتوای این اشعار کند . زاویه دید در حماسه ها سوم شخص ( دانای کل ) است . در شعر حماسی باید آهنگ آن حفظ شود . خواننده می تواند در حین خواندن متن های حماسی با استفاده از حرکات دست و بدن و گاهی حالت های صورت صحنه ها را در ذهن شنونده مجسم کند . گفت و گوهایی که در حماسه وجود دارد که خواننده باید آن ها را با لحنی مناسب بیان کند . 🔰سیاوش و مرگ دلخراشش 🔰توسط شمشاد امیری خراسانی افراسیاب که به مرز های ایران نزدیک شده بود بعد از آنکه سیاوش و رستم به سپهسالاری سپاه ایران برگزیده شدند، کابوس های ترسناک امانش را بریده بود. دانایان راز انجمن ساختند و رأی همگان بر آن شد که خواب افراسیاب از شکستی سخت به دست ایرانیان نشان دارد. همین موارد باعث شد تا افراسیاب به نشانه حسن نیت هدایای گران قیمت و صد تن از سپاهیان اش را به گروگان به نزد سیاوش بفرستد. سیاوش از این پیروزی خرسند شد و گمان داشت که پدرش نیز به همان اندازه خرسند خواهند شد. اما وقتی که رستم خبردست کشیدن از جنگ را به دربار ایران برد، کی کاووس بر او خروشید. او به کم تر از نابودی افراسیاب بسنده نمی کرد؛ از این رو فرمان داد که همه ی هدایای افراسیاب را به آتش بریزند و بسوزانند و گروگان ها را نیز سر بزنند و به نزد او پس فرستند. رستم درمانده شد، زیرا سیاوش به تن خود تندرستی گروگان ها را تضمین کرده بود. او از مخالفت صریح اش با کی کاووس گفت و به همین سبب از پیشگاه شاه رانده شد. در همین هنگام پیامی به نزد شاهزاده فرستاده شد که او را به بازگشت فرا می خواند. طوس نیز به جای او به سرکردگی سپاه گمارده شد. و چون سیاوش از گردش نامنتظره ی اوضاع خبر یافت نومید و سرافکنده شد. او که خود را در اوج کامیابی می پنداشت به ناگاه خود را درافتاده به زیر پای جهان یافت. بر کنار شدن اش از فرماندهی به قدر کفایت تکان دهنده بود، اما اندیشه ی کشتن گروگان های تورانی، بر خلاف پیمان اش، از آن هم تکان دهنده تر بود. در پریشانی و آشفتگی و از سر نومیدی تصمیم گرفت که به تورانیان پناه برد و خود را به آنان تسلیم کند. 💠 در دربار توارن روزگاری گذشت و سیاوش زندگی تازه اش را در دربار توران در پیش گرفت. در آغاز افراسیاب او را بزرگ داشت و ارج گذاشت و دخترش فرنگیس را به زنی به او داد و فرمان روایی سرزمین ختن را به او بخشید. اما او در خانه تازه اش هم دشمنانی داشت و دیری نکشید که آنان به دسیسه پردازی و دردسرسازی برای او دست گشودند. پیشوای دسیسه گران گرسیوز، برادر افراسیاب بود که می دید امتیاز هایی که به نورچشمی تازه داده می شود جایگاه او را سخت به خطر می اندازد. پس بر آن شد که سیاوش را از چشم فرمان روا بیندازد. نخست افراسیاب به گفته های گرسیوز توجه نمی کرد اما کم کم شک بر دل اش چیره شد. به این ترتیب سیاوش که زندگی اش را با امید آغاز کرده بودسرانجام خود را تک افتاده و بی یار و یاور یافت و اندوه بارانه، با خیانت و خون ریزی راهی دیار باقی شد. 🍃برگرفته از: حکیم ابوالقاسم فردوسی.شاهنامه تونی آلن، چارلز فیلیپس، مایکل کریگان. مشاور: دکتر وستا سرخوش کریتس. مترجمان: زهره هدایتی، رامین کریمیان.سرور دانای آسمان. چاپنخست. تهران: نشرنی، ۱۳84. ISBN 964-312-796-6. برگرفته شده از پردیس اهورا کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @adabiyatjame1112
4_5931425070718124947.pdf
989.3K
به کوشش:بانو فاطمه افضلی ،گناباد گروه دبیران ادبیات ایران کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5931719288862803253.pdf
1.21M
مدرس:خانم دکتر شیوا روحی فر ،استان گیلان گروه دبیران ادبیات ایران Pdf;آقای امام بخش رئیسی کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
خاطراتم همه اش پرتوی از رنگِ شماست سازِ موزونِ دل از زخمه و آهنگِ شماست حاجتی نیست به توضیح و قلم فرسایی یک نفر هست که بدجور دلش تنگِ شماست... @saredustansalamat
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
خاطراتم همه اش پرتوی از رنگِ شماست سازِ موزونِ دل از زخمه و آهنگِ شماست حاجتی نیست به توضیح و قلم ف
درود همکاران محترم می توانید اشعار زیبای استاد زارعی را در کانال بالا دنبال کنید اشعاری ناب که با حضورتان شاعر توانا را تشویق به سرودن بیشتر شعر می نمایید .
4_5960945592124310761.pdf
403.4K
تحلیل و پاسخ خودارزیابی درس به کوشش:بانو آزاده کبیر ،شیراز گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
۳ نخستین پروژه تحلیلی مهلت ارسال پروژه به ایمیل معرفی شده : ✅۲۴ بهمن 💢فایل باید به شکل پی دی اف ارسال گردد @adabiyatjame1112
و به زبان ساده اختیارزبانی از اسمش مشخص است به تلفظ کلمه کار دارد . 💎هر وقت موقع تلفظ همزه اول کلمه ای حذف بشود اختیار زبانی است. مثل دا نش آ موز که می گوییم دا نشا موز 💎دیگر آن که بلند تلفظ کردن مصوت کوتاه در پایان کلمه اگر هجای مقابلش در مصرع بعدی بلند بود می توانید آن مصوت را بلند تلفظ کنید. کسره ی پایانی ،واو عطف ...هم میشود بلند تلفظش کنید که اختیار زبانی است. برعکسشم هست یعنی کوتاه تلفظ کردن هجای بلند دوتا کلمه یادتون باشد سوی و آهوی سوی خوانده میشود⬅️ سُی آهوی میشود⬅️ آهُی این قانونش این است که کلماتی مثل آهو و جادو وقتی به کلمه دیگری بشوند و ی میانجی بگیرند باید( و) کوتاه تلفظ بشوند البته درصورتی که با مصراع دومش هم هجا نباشند 💢یک نکته اگر مصوت بلند (ای)در میان کلمه ای ساده یا کلمه ای با پسوند یا پیشوند یا ضمیر متصل باشد همواره کوتاه تلفظ میشود کلمات سیاست و زیارت وشبیه این کلمات همیشه موقع تقطیع سِیاست میشن یعنی⏪ ی به کسره بدل میشود(توجه شود که این مورد اختیار نیست و فقط یک استثناست) توجه :کلمات تک هجایی مانند (مو،رو،کو)را هیچ وقت نمی توانیم کوتاه تلفظ کنیم به جز سو که استثناست و می توان درصورت اضافه شدن به کلمه ای کوتاه تلفظ کنیم. 📌📌📌📌📌 اختیار وزنی به وزن بیت ربط دارد اگر بیتی وزنش فعلاتن بود فقط هجای اولش فاعلاتن شده بود می گوییم اختیار وزنی داردحواسمان باشد اگر کل بیت وزن اصلیش فاعلاتن باشدنمیشود اولش فعلاتن بیاید 📌📝در تست اگر هجای پنجم مصرعی کوتاه بود وزن اصلی شعر فعلاتن است و اگر بلند بود وزن اصلی شعر فاعلاتن است با این تکنیک نیاز نیست کل بیت را تقطیع کنید دوم آنکه اگر در یک مصرع تعداد هجاها نسبت به مصرع دیگر هجایی کم بود داریم یعنی در یک مصراع دو هجای کوتاه داریم که مصرع مقاباش یک هجای بلند قرار می گیرد 📌📝برای حل تعداد هجاهای هر دو مصرع را بشمارید اگه هجاهای یک مصرع کمتر بود به تعداد هجاهای کم شده ابدال داریم . معمولا در ۴ حالت زیر ابدال صورت می گیرد 👇👇 مفتعلن⏪مفعولن فعلاتن⏪مفعولن مستفعل⏪مفعول فعلن⏪فع لن 🔴در کتاب فنون ۳ فقط فعلن ⏪فع لن را معرفی کرده که ۹۵ درصد ابدال ها در این حالت صورت می گیرد و در دوهجای ماقبل آخر رکن آخر مصراع ،ابدال صورت می گیرد توجه کنیم که وزن اصلی شعر همان فعلن پایانی است . 💚جابجایی بین دو هجای کوتاه و بلندکنار هم است که مفتعلن با مفاعلن جابجا میشود بلند شدن هجای کوتاه یا هجای کشیده در پایان مصراع ها هم اختیار وزنی است. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 فرحناز حسینی ،کرج گروه دبیران ادبیات ایران @adabiyatjame1112
4_5978577012694975594.pdf
427.9K
به کوشش :استاد دلاور حسین پور و استاد سید احسان حسینی کانال جامع ادبیات یازدهم و دوازدهم @adabiyatjame1112
4_5987603599432090717.pdf
5.44M
کنکور ۱۳۹۸() فایل ارسالی را می توانید در سایت سازمان سنجش آموزش کشور مشاهده نمایید .⬇️⬇️ http://www.sanjesh.org