ادامه بحث مفصل نوافل:
❇️ استحباب قضای نوافل در صورت فوت شدن
امام باقر علیه السلام در صفات پدرش می فرماید:
و کان یقضی ما فاته من صلوة نافلة النهار فی اللیل، و یقول: یا بنی! لیس هذا علیکم بواجب و لکن أحبّ لمن عودّ منکم نفسه عادة من الخیر أن یدوم علیها.
📚( کشف الغمه)
گفتم:
اگر اهل نافله است چرا بین ظهر و عصر نافله نمی خواند؟
گفت:
در اداره هستیم و نمی شود وقت کارمندان را گرفت.
گفتم:
مگر کسانی که در مسجد اقامه ظهر و عصر می کنند بین دو نماز نافله عصر می خوانند؟؟؟
گفت:
خوب ، مردم برای مغرب می گن فاصله بنداز غفیله بخوانیم فضیلت دارد. ولی برای ظهر نمی گن.
گفتم :
آیا ما مانند راننده ای هستیم که هر کجا مسافر گفت باید برویم؟ یا مانند طبیبی هستیم که خود تشخیص می دهد چه دارویی و چه قدر باید به بیمار خود بدهد؟
آیا نافله عصر افضل است که می ارزد از امام جماعت بخواهد صبر کند تا بخواند یا غفیله که گفته اند به قصد رجا بخوانند نه استحباب؟
تذکر :
گاهی امام جماعتی اهل نافله نیست اما نماز و واعدنا... را هر سال دهه اول ذی الحجه بین مغرب و عشا می خواند یا نماز لیلة الرغایب را مقید است،
در حالی که هر دو باید به قصد رجا خوانده شوند چون سندشان ضعیف است
اما نافله مستحب قطعی است.
ووقتی نافله به خاطر جماعت حذف می شود به طریق اولی نماز وواعدنا و لیلة الرغایب باید حذف شود. ونباید تحت فشار افکار عمومی نماز گزاران واقع شویم، چرا که تا وقتی نص داریم نوبت به نظر سنجی نمی رسد، در ثانی نظر سنجی وقتی معتبر است که مسجد مملو از جمعیت باشد نه فقط آنها که هر شب هستند.
ضمن اینکه نماز لیلة الرغائب وقتش بین العشاء والعتمه هست یعنی بین نماز عشا و نافله عشا(وتیره) است، نه بین مغرب وعشا
آیا نافله بخوانم؟
برنامه امام خمینی ره این بود که نماز نافله را بعد از نمازهایشان بخوانند که این برنامه را معمولاً به هم نمی زدند. اما گاهی اوقات به کسانی که پشت سر ایشان بودند می گفتند: «آیا من نافله بخوانم؟»
یعنی اجازه می گرفتند از کسانی که پشت سرشان نماز می خواندند.
چند بار دیده بودم می گفتند یک چند رکعت من نافله بخوانم و به شکلی می گفتند که بصورت کسب اجازه بود و گاهی اوقات هم برای رعایت نافله نماز ظهر که باید قبل از نماز ظهر خوانده شود و نافله عصر که باید قبل از عصر خوانده شود این را می انداختند به بعد از نمازها تا ما را که به ایشان اقتدا می کردیم، معطل نکنند.
گاهی هم همه نافله ها را برای اینکه ما معطل نشویم قبل از فریضه می خواندند.(حجةالاسلام و المسلمین مسیح بروجردی - مصاحبه مؤلف.سایت امام خمینی)
https://eitaa.com/adabjamaat
ضمن خیر مقدم خدمت اعضای جدید، مستدعی است مطالب کانال رو از ابتدا مطالعه فرمایید که ادامه مطالب را همراه با بقیه اعضا پیش ببریم. باتشکر
لینک مطلب اول
https://eitaa.com/adabjamaat/3
مباحث مختلفی که در ادامه خواهیم داشت:
_آداب واحکام اذان واقامه
_نکات مربوط به نماز مأمومین
_حضور زنان وکودکان در مسجد وجماعت
_مکروهات مسجد
_نکاتی راجع به شعارها وتعقیبات نمازها، دعای توسل، یک صفحه قرآن هرشب ومراسمات مسجد
_راهنمای جامع حدیث خوانی وانتخاب حدیث مناسب،
_تفسیرخوانی وآشنایی با روش و کتب مناسب تفسیر خوانی بعد از جماعت
_دعا شناسی و آشنایی با کتب ادعیه
_زیارتنامه شناسی
_نکاتی درباره مفاتیح الجنان و مفاتیح نوین
_احکام نیمکتها و صندلی های نماز در مساجد
_محتوای مناسبتی
و....
https://eitaa.com/adabjamaat
6⃣1⃣ نافله را در خانه بخواند
✅الفريضة في المسجد والتطوع في البيت 📚کنزالعمال ج۷
🌴و روی: انه(ص) کان یوجز فی نافله الصبح یصلیها عند اول الفجرثم یخرج الی الصلاه.
🌴قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِذَا قَضَى أَحَدُكُمْ الصَّلَاةَ فِي مَسْجِدِهِ فَلْيَجْعَلْ لِبَيْتِهِ نَصِيبًا مِنْ صَلَاتِهِ فَإِنَّ اللَّهَ جَاعِلٌ فِي بَيْتِهِ مِنْ صَلَاتِهِ خَيْرًا
📚صحیح مسلم
🌴قَالَ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَاةَ الْمَغْرِبِ فِي مَسْجِدِ بَنِي عَبْدِ الْأَشْهَلِ فَلَمَّا صَلَّى قَامَ نَاسٌ يَتَنَفَّلُونَ فَقَالَ النَّبِيُّ عَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الصَّلَاةِ فِي الْبُيُوتِ
📚سنن النسانی
🌴عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ صَلَاةُ الْمَرْءِ فِي بَيْتِهِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهِ فِي مَسْجِدِي هَذَا إِلَّا الْمَكْتُوبَةَ.
📚سنن ابی داود
🌴سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ أَيُّمَا أَفْضَلُ؟
الصَّلَاةُ فِي بَيْتِي أَوْ الصَّلَاةُ فِي الْمَسْجِدِ قَالَ أَلَا تَرَى إِلَى بَيْتِي مَا أَقْرَبَهُ مِنْ الْمَسْجِدِ فَلَأَنْ أُصَلِّيَ فِي بَيْتِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُصَلِّيَ فِي الْمَسْجِدِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ صَلَاةً مَكْتُوبَةً 📚سنن ابن ماجه
نافله در خانه مثل جماعت در مسجد است.
🌴 قال رسول الله فضل صلاة الجماعة على صلاة الرجل وحده خمس وعشرون درجة وفضل صلاة التطوع في البيت على فعلها في المسجد كفضل صلاة الجماعة على المنفرد .
📚کنز العمال
عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع: أَقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْق ِ .. وَ الْوَتْرِ فِي الْبَيْت
📚(بحار)
✅و يستحب أيضا أن يقرأ عند الزوال عشر مرات إنا أنزلناه و بعد الثماني الركعات إحدى و عشرين مرة ثم ليتوجه إلى المسجد فإن صلاة الفريضة في المسجد أفضل
📚 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج1 ؛ ص32
✅ اصل در نافله خفا است.
صلاة التطوع حيث لا يراه من الناس أحد مثل خمس وعشرين صلاة حيث يراه الناس 📚کنز العمال ج7
✅عن الامیرعليه السلام:
مَن ذَكَرَ اللَّهَ عز و جل فِي السِّرِّ فَقَد ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً، إنَ المُنافِقينَ كانوا يَذكُرونَ اللَّهَ عَلانِيَةً ولا يَذكُرونَهُ فِي السِّرِّ، فَقالَ اللَّهُ: يُراءُونَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
📚النساء: 142.
📚الكافي: ج 2 ص 501 ح 2
❓س 717: آیا باید نمازهای نافله بلند خوانده شود یا آهسته؟
ج رهبری : مستحب است که نافله هاى روز آهسته و نافله هاى شب بلند خوانده شود.
✅يَا أَبَاذَرٍّ لَا تَجْعَلَنَّ بَيْتَكَ قَبْراً وَ اجْعَلْ فِيهِ مِنْ صَلَاتِكَ يُضِيءُ لَكَ قَبْرَكَ يَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ الصَّلَاةَ النَّافِلَةَ تَفْضُلُ بِالسِّرِّ عَلَى الْعَلَانِيَةِ كَفَضْلِ الْفَرِيضَةِ عَلَى النَّافِلَةِ. 📚بحار
❇️ جواز نافله در مسجد
قال رسول الله من مشى إلى صلاة مكتوبة في الجماعة فهي كحجة ، ومن مشى إلى صلاة تطوع فهي كعمرة نافلة 📚 كنزالعمال
الصادق عليه السلام:
ما مِن مَسجِدٍ بُنِيَ إلّا عَلى قَبرِ نَبِيٍّ أو وَصِيِّ نَبِيٍّ قُتِلَ فَأَصابَ تِلكَ البُقعَةَ رَشَّةٌ مِن دَمِهِ، فَأَحَبَّ اللّهُ أن يُذكَرَ فيها، فَأَدِّ فيهَا الفَريضَةَ وَ النَّوافِلَ، وَاقضِ فيها مافاتَكَ.
📚الكافي: ج۳ ص۳۷۰ ح۱۴،
📚 تهذيب الأحكام: ج۳ ص۲۵۸ ح۷۲۳
https://eitaa.com/adabjamaat
🌱مهارت حدیث خوانی🌱
✍در مناسبتی مانند ۱۷ربیع الاول که میلاد دو معصوم است میتوان احادیثی انتخاب کرد که هم پیامبراعظم ص ذکر شده هم امام صادق علیه السلام مانند احادیث زیر: 👇
👱یونس شیبانی میگوید:
روزی امام صادق علیه السلام از من پرسید:
«شوخی کردن نزد شما چه جایگاهی دارد؟ »
گفتم: اندک!
حضرت فرمود:
«فَلا تَفْعَلُوا فَإِنَّ الْمُداعَبَةَ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ وَ إِنَّکَ لَتُدْخِلُ بِهَا السُّرُورَ عَلی أَخِیکَ وَ لَقَدْ کانَ رَسُولُ اللّه ِ یُداعِبُ الرَّجُلَ یُریدُ أَنْ یَسُرَّهُ؛
پس این گونه نباشید. بی گمان، شوخی از خوش اخلاقی است و بی شک، تو با این کار برادر خود را شاد میکنی. رسول خدا صلی الله علیه و آله با افراد شوخی میکرد و میخواست آنان را شاد کند»
📚کافی، ج ۲، ص ۶۶۳، ح ۳
https://eitaa.com/adabjamaat
👳♂حنان بن سدير الصيرفي يقول:
رأيت رسول الله ص فيما يري النائم
و بين يديه طبق مغطي بمنديل،
فدنوت منه وسلمت عليه
فرد علي السلام
ثم كشف المنديل عن الطبق
فإذا فيه رطب فجعل يأكل منه
فدنوت منه فقلت يا رسول الله ناولني رطبة
فناولني واحدة فأكلتها
ثم قلت يا رسول الله ناولني أخري فناولنیها فأكلتها
وجعلت كلما أكلت واحدة سألت أخري حتي أعطاني ثمان رطبات فأكلتها
ثم طلبت منه أخري
فقال لي حسبك
قال فانتبهت من منامي
فلما كان من الغد دخلت علي الصادق جعفر بن محمد ع و بين يديه طبق مغطي بمنديل كأنه ألذي رأيته في المنام بين يدي النبي ص
فسلمت عليه فرد علي السلام
ثم كشف عن الطبق فإذا فيه رطب فجعل يأكل منه
فعجبت لذلك و قلت جعلت فداك ناولني رطبة فناولني فأكلتها
ثم طلبت أخري فناولني فأكلتها
وطلبت أخري حتي أكلت ثمان رطبات ثم طلبت منه أخري
فقال لي لو زادك جدي رسول الله ص لزدناك
فأخبرته الخبر فتبسم تبسم عارف بما كان.
📚امالی مفید.
https://eitaa.com/adabjamaat
❇️ وقت نافله ها به فتوای آیت الله سیستانی دام ظله
نافله شب :
بعید نیست که نصفِ شب، اوّل وقت فضیلت نماز شب باشد و امّا اوّل وقت ادای آن، از اوّل شب آغاز میشود، به این معنا که اگر بعد از نماز عشا، نافله شب را انجام دهد، در وقت واقع شده است و تا اذان صبح (طلوع فجر) وقتش ادامه دارد.
✍الكافي عن أبان بن تغلب: خَرَجتُ مَعَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فيما بَينَ مَكَّةَ وَ المَدينَةِ، فَكانَ يَقولُ: أمّا أنتُم فَشَبابٌ تُؤَخِّرونَ، و أمّا أنا فَشَيخٌ اُعَجِّلُ، فَكانَ يُصَلّي صَلاةَ اللَّيلِ أوَّلَ اللَّيلِ. [۶]
----------
[۶]: . الكافي: ج ۳ ص ۴۴۰ ح ۶.
نافله صبح:
از طلوع فجر تا ۲رکعت مانده به طلوع آفتاب
(نافله صبح را می شود بعد از نمازشب خواند گرچه قبل از طلوع فجر باشد.)
نافله ظهر:
از اذان تا موقعی که بتوان آنرا قبل از نماز ظهر خواند.
ولی اگر تا موقعی که سایه جدید به دو هفتم شاخص برسد ، نخواند بهتر است نماز ظهر را اول بخواند. (بعدش نافله را به نیت مافی الذمه)
نافله عصر:
قبل از نماز عصر تا موقعی که بتوان قبل از نماز عصر خواند اما اگر تا چهارهفتم نخواند بهتر است اول نماز عصر را بخواند. ونافله بعدش به نیت مافی الذمه است.
نافله مغرب:
بعد از مغرب تا زمانی که بتوان آنرا در وقت مشترک خواند. ولی اگر تا ناپدید شدن شفق نخواند بهتر است نماز عشا را بخواند.
نافله عشاء:
بعد از نماز عشا تا نصف شب
https://eitaa.com/adabjamaat
🌱 مهارت حدیثدخوانی 🌱
حکمت ۴۳۵
وَ قَالَ (علیه السلام وَ قَدْ جَاءَهُ نَعْيُ الْأَشْتَرِ رَحِمَهُ اللَّهُ):
مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً لَا يَرْتَقِیهِ الْحَافِرُ وَ لَا يُوفِی عَلَيْهِ الطَّائِرُ .
(و الفند المنفرد من الجبال)
مالك رفت امّا چه بود مالك، سوگند بخدا اگر كوه بود كوهى جدا مانده و بزرگ بود، و اگر سنگ بود سنگى سخت بود كه (از بزرگى و سختى) هیچ حیوان سم دار رهنورد بآن بالا نمى رود، و هیچ پرنده اى بر آن نمى پرد
(او یكتا و یگانه بود و هیچكس بر او پیروزى نمى یافت)
سيّد رضىّ، «علیه الرّحمة» می فرماید:
فند بمعنى كوهى است كه از كوهها جدا است.
https://eitaa.com/adabjamaat
❇️نکاتی راجع به نافله نمازصبح
✅در تفسیر آیه
ومن الیل فسبحه و ادبار النجوم (طور۴۹)
امام رضا علیه السلام میفرماید:
إدبار النجوم رکعتان قبل صلاة الصبح.
(📚تفسیر علی بن ابراهیم )
۱- نافله صبح را می شود بعد از نمازشب خواند گرچه قبل از طلوع فجر باشد. (همه مراجع)
۲_نافله صبح از نماز شب بالاتر است.
ﺻﻠﺎﺓ ﺍﻟﻠﻴﻞ ﺛﻤﺎﻥ ﺭﻛﻌﺎﺕ ﺛﻢ ﺭﻛﻌﺘﺎ ﺍﻟﺸﻔﻊ ﺛﻢ ﺭﻛﻌﺔ ﺍﻟﻮﺗﺮ، ﻭ ﻫﻰ ﻣﻊ ﺍﻟﺸﻔﻊ ﺃﻓﻀﻞ ﺻﻠﺎﺓ ﺍﻟﻠﻴﻞ، ﻭ ﺭﻛﻌﺘﺎ ﺍﻟﻔﺠﺮ ﺃﻓﻀﻞ ﻣﻨﻬﻤﺎ.
📚تحریر الوسیله امام خمینی
۳_در نافله صبح مستحب است رکعت اول بعد از حمد سوره کافرون ودر رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود.
۴_دعای بعد از نافله صبح
اَللّهُمَّ ارْزُقْنى عَقْلاً كامِلاً، وَ لُبّا راجِحا، وَ عِزّا باقِيا، وَ قَلْبا زَكِيّا، وَ عَمَلاً كَثيرا، وَ اَدَبا بارِعا، وَ اجْعَلْ ذلِكَ كُلَّه لى، وَ لا تَجْعَلْهُ عَلَىَّ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❇️عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ
یُسْتَحَبُّ أَنْ یُقْرَأَ فِی دُبُرِ الْغَدَاةِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ الرَّحْمَنُ ثُمَّ تَقُولُ کُلَّمَا قُلْتَ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ قُلْتَ لَا بِشَیْ ءٍ مِنْ آلَائِکَ رَبِّ أُکَذِّبُ.
https://eitaa.com/adabjamaat
❇️نکاتی راجع به نافله ظهر وعصرجمعه
✍ نافله ظهر وعصر در روز جمعه ۲۰رکعت است که ۱۸رکعت از آن قبل از ظهر و۲رکعت هنگام ظهر خوانده می شود.
بدین صورت :
۶رکعت اول روز هنگام گسترده شدن نور خورشید
۶رکعت هنگام بالا آمدن خورشید
۶رکعت قبل از اذان ظهر
۲رکعت هنگام اذان ظهر
✍امام خمینی(ره):
مساءله ۵ - هيچ اشكالى نيست در اينكه در روز جمعه جائز است مكلف نافله ظهر و نافله عصر را قبل از ظهر بخواند بلكه چهار ركعت ديگر نيز بر شانزده ركعت نافله اضافه مى كند تا جمعا بيست ركعت شود و اما در غير روز جمعه جائز نيست.
📚ترجمه تحریر الوسیله
https://eitaa.com/adabjamaat
.❇️ اذان واقامه ❇️
✅اهمیت اذان واقامه
اگر قبل از رکوع بفهمد اذان یا اقامه نخوانده است مستحب است نماز را بشکند و نماز را با اذان و اقامه بخواند.
✅شهادت ثالثه در اذان و اقامه
✍مقام معظم رهبری :
گفتن «أشهد أنّ علياً ولي الله» به عنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد به قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.
✍آیت الله مکارم شیرازی:
مسأله ۸۴۳ «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِيَّاً وَلِىُّ اللّهِ جزء اذان و اقامه نيست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّك گفته شود، لكن به صورتى كه معلوم شود جزء آن نيست.
✍آیت الله سیستانی :«أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📜تقیه از شیعه
🔹️بنابر نقل علامه محمد تقی مجلسی، استادش، عبدالله شوشتری، در یکی از درس های خود این مطلب را تقویت می کند که شهادت ثالثه جزو اذان نیست و ترک کردن آن در اذان و اقامه بهتر است. علامه مجلسی از استاد می خواهد، به علمش عمل کند و در اذان شهادت ثالثه را نگوید. پس از اصرار مجلسی، شوشتری به پیشنهاد شاگرد عمل می کند و در اذان واقامه خود، این شهادت را در اذان و اقامه خود نمی گوید. پس از چند روز برخی از مردم زبان به شکایت باز کرده و او را متهم به سنی گری می کنند تا اینکه مجلسی مجبور می شود از پیشنهاد خود عقب نشینی کند و از استادش بخواهد که تقیه کند و شهادت ثالثه را در اذان بگوید. از این رو، به باور مجلسی نگفتن شهادت ثالثه در اذان بهتر است ولی در جاهایی که تقیه از شیعیان لازم است، گفتن آن لازم خواهد بود.
🏷 و اگر نگويند بهتر است مگر از روى تقيه؛ چون در اكثر بلاد شايع است و بسيار شنيدهايم كه جمعى ترك كردهاند و متهم به تسنّن شدهاند. تا آن كه در وقتى كه خدمت استاد مولانا عبد اللَّه طاب ثراه درس قواعد مىخوانديم در مبحث اذان سخنان صدوق را ذكر فرمودند. بنده عرض نمودم كه شما چرا در اذان و اقامه اشهد انّ عليّا ولىّ اللَّه را دو مرتبه مىگوييد؟ فرمودند كه تيمّنا و تبرّكا مىگوييم و بحثها شد تا آن كه فرمودند كه ديگر نگوييم چند روز ترك كردند. خود از جمعى شنيدم كه فلانى سنّى است. باز عرض نمودم كه ظاهر شد كه واجبست گفتن آن تقية. فرمودند كه در اول نيز همين منظور من بود نخواستم كه بلفظ تقيه بگويم. مجملا ديگر مىگفتند در مدّت حيات.
📚لوامع صاحبقرانی: 3، 566-567
https://eitaa.com/adabjamaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگفتن شهادت ثالثه در اقامه مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی
https://eitaa.com/adabjamaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکبار گفتن شهادت ثالثه در اقامه
https://eitaa.com/adabjamaat
❇️ در مورد اذان اعلام و صف
پرسش :
سلام علیکم آیا در فقه شیعه دو اذان اعلام و صف داریم؟ اگر یک اذان با بلندگو مسجد گفته شود که هم مردم بیرون بشنوند وهم نمازگزاران داخل مسجد،کفایت میکند یا بازهم مستحب است اذان دیگری داخل مسجد (اذان صف) گفته شود؟
✍مقام معظم رهبری:
اگر برای نماز، اذان را با بلندگو بگویند، به گونه ای که نمازگزاران بشنوند، کافی است و تکرار آن لازم نیست.
✍آیت الله مکارم:
ما معتقد به اذان اعلام نیستیم و در فرض سوال که اذان زنده است چنانچه امام جماعت تمامی جملات اذان را بشنود، کافی است. و احتياط واجب آن است كه اذان را هميشه به قصد نماز بگويند و گفتن اذان براى اعلام دخول وقت بدون قصد نماز بعد از آن مشكل است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍استفتا از دفتر آیت الله سیستانی : سلام
آیا ما دو اذان داریم؟ اذان اعلام و اذان صف؟
جواب: خیر
کد استفتاء: 1598387
https://eitaa.com/adabjamaat
❓آیا شنیدن اذان از رادیو و تلویزیون کفایت میکند؟
✍امام خمینی (ره)
مسأله ۵: یسقط الأذان و الإقامه إذا سمعهما من مثل الرادیو بشرط إذاعتهما مستقیمه، و إن أذیعت من المسجلات لم یسقطا بسماعهما، و لا یستحب حکایتهما فی الفرض، و لا یسقطا بحکایتهما.
📚(تحریر الوسیله خمینی ج۲، ص۶۷۱)
توضیح عبارت فوق توسط آیت الله سید احمد خاتمی :
وقت نماز شده رادیو، اذان را به صورت زنده پخش میکند. در این فرض اذان ساقط میشود بنابر نظر مشهور رخصت است، یعنی با پخش اذان میتوان برای نماز اذان گفت. برخی گفتهاند عزیمت ساقط میشود یعنی نباید دیگر اذان بگوید. از عبارت امام راحل عزیمت استفاده میشود.
✍مقام معظم رهبری:
اگر مستقیم پخش شود،کفایت میکند.
https://eitaa.com/adabjamaat
❇️ نکاتی در مورد موذن ❇️
ثواب موذن
🌴عَنِ النَّبِي ِّقَالَ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَ أَنْ يُدْخِلَ الْجَنَّةَ ثَلَاثَةَ نَفَرٍ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ يُشَفِّعَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ فِي ثَمَانِينَ أَلْفاً الْمُؤَذِّنُ وَ الْإِمَامُ وَ رَجُلٌ يَتَوَضَّأُ ثُمَّ يَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فَيُصَلِّي فِي الْجَمَاعَةِ 📚مستدرك الوسائل 6 449
🌴 يحشر المؤذنون يوم القيامة على نوق من نوق الجنة ، يقدمهم بلال رافعي أصواتهم بالاذان ينظر إليهم الجمع 📚 كنزالعمال 7
🌴المؤذن المحتسب كالشهيد يتشحط في دمه حتى يفرغ من أذانه وشهد له كل رطب ويابس ، وإن مات ، لم يدود في قبره 📚 كنزالعمال
فصیحترین افراد باشد.
علی ع أَنَّهُ قَالَ: لِيُؤَذِّنْ لَكُمْ أَفْصَحُكُم.
📚 بحار ج81 ص161
روش اذان گفتن
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ِقَالَ السُّنَّةُ أَنْ تَضَعَ إِصْبَعَيْكَ فِي أُذُنَيْكَ فِي الْأَذَان
📚 تهذيب الأحكام 2 284
عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: يَسْتَقْبِلُ الْمُؤَذِّنُ الْقِبْلَةَ فِي الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فَإِذَا قَالَ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَوَّلَ وَجْهَهُ يَمِيناً وَ شِمَالا 📚 دعایم الاسلام
صحت اذان کودکان
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَا بَأْسَ أَنْ يُؤَذِّنَ الْغُلَامُ الَّذِي لَمْ يَحْتَلِمْ
📚 تهذيب الأحكام 2 280
آیت الله سیستانی
بلوغ در اذان شرط نیست و اگر انسان اذان بچه نا بالغ ممیز را بشنود یا حکایت نماید یا بچه نا بالغ ممیز برای نماز جماعت اذان بگوید میتوان به آن اکتفاء نمود
اجرت بر اذان ممنوع
عَنْ عَلِيٍّ قَالَ آخِرُ مَا فَارَقْتُ عَلَيْهِ حَبِيبَ قَلْبِي أَنْ قَالَ يَا عَلِيُّ لَا تَتَّخِذَنَّ مُؤَذِّناً يَأْخُذُ عَلَى أَذَانِهِ أَجْراً 📚تهذيب الأحكام 2 283
https://eitaa.com/adabjamaat
🌱نکات پایانی اذان🌱
تکلم در اذان
عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّه ِأَيَتَكَلَّمُ الرَّجُلُ فِي الْأَذَانِ قَالَ لَا بَأْسَ 📚الكافي ،ج 3 ،ص 304
اذان مغرب باید سریع باشد
قال رسول الله إذا أذنت للمغرب فاحدرها 📚 كنزالعمال 7/693
وَ يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ جَلْسَةٌ إِلَّا الْمَغْرِبَ فَإِنَّهُ يُجْزِي أَنْ يَكُونَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ نَفَسٌ (لان وقت فضیلة المغرب ضیق)
[📚من لایحضره الفقیه ج۱]
اذان در حال راه رفتن
عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ِأَنَّهُ قَالَ إِذَا أَذَّنْتَ فِي الطَّرِيقِ أَوْ فِي بَيْتِكَ ثُمَّ أَقَمْتَ فِي الْمَسْجِدِ أَجْزَأَك. 📚من لايحضره الفقيه ،ج 1، ص 291
اذان نشسته در حال نشستن صحیح است.
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍأَنَّهُ قَالَ تُؤَذِّنُ وَ أَنْتَ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ قَائِماً أَوْ قَاعِداً وَ أَيْنَمَا تَوَجَّهْتَ...
📚من لايحضره الفقيه ،ج 1 ،ص 282
جواز یکبار گفتن عبارات اذان
عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَر ٍيُكَبِّرُ وَاحِدَةً وَاحِدَةً فِي الْأَذَانِ فَقُلْتُ لَهُ لِمَ تُكَبِّرُ وَاحِدَةً وَاحِدَةً فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ إِذَا كُنْتَ مُسْتَعْجِلًا
📚تهذيب الأحكام 2 62
اذان در سفر
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍقَالَ الْأَذَانُ يُقْصَرُ فِي السَّفَرِ كَمَا تُقْصَرُ الصَّلَاةُ الْأَذَانُ وَاحِداً وَاحِداً وَ الْإِقَامَةُ وَاحِدَةً وَاحِدَةً
📚تهذيب الأحكام2 62
آیت الله سیستانی
مسأله ۱۰۹۵. برای فرد مسافر و کسی که عجله دارد جایز است هر کدام از جملههای اذان و اقامه را یک مرتبه بگوید.
https://eitaa.com/adabjamaat
✅دعای بین اذان واقامه
🤲دعای بین اذان واقامه صبح:
اللهم اجعل قلبي بارا، و عيشي قارا، و رزقي دارا، و اجعل لي عند قبر رسولك صلي الله عليه و آله مستقرا و قرارا
📚فِقْهُ الرِّضَا علیه السلام:
يَقُولُ بَيْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فِي جَمِيعِ الصَّلَوَاتِ
🤲اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَ الصَّلَاةِ الْقَائِمَةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعْطِ مُحَمَّداً يَوْمَ الْقِيَامَةِ سُؤْلَهُ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ وَ أُقَدِّمُهُمْ بَيْنَ يَدَيْ حَوَائِجِي كُلِّهَا فَصَلِّ عَلَيْهِمْ وَ اجْعَلْنِي بِهِمْ وَجِيهاً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ وَ اجْعَلْ صَلَاتِي بِهِمْ مَقْبُولَةً وَ دُعَائِي بِهِمْ مُسْتَجَاباً وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِطَاعَتِهِمْ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
✅امام بین اذان واقامه بنشیند،مگر بین اذان واقامه مغرب
وَ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تَجْلِسَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فَافْعَلْ فَإِنَّ فِيهِ فَضْلًا كَثِيراً وَ إِنَّمَا ذَلِكَ عَلَى الْإِمَامِ.
وَ يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ جَلْسَةٌ إِلَّا الْمَغْرِبَ فَإِنَّهُ يُجْزِي أَنْ يَكُونَ بَيْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ نَفَسٌ (لان وقت فضیلة المغرب ضیق)
[📚من لایحضره الفقیه ج۱]
✅نمازگزار فرادی یک قدم بردارد
وَأَمَّا الْمُنْفَرِدُ فَيَخْطُو تُجَاهَ الْقِبْلَةِ خُطْوَةً بِرِجْلِهِ الْيُمْنَى ثُمَّ يَقُولُ
🤲بِاللَّهِ أَسْتَفْتِحُ وَ بِمُحَمَّدٍ ص أَسْتَنْجِحُ وَ أَتَوَجَّهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِي بِهِمْ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ.
https://eitaa.com/adabjamaat
❇️اقامه❇️
اقامه بچه نابالغ
✍آیت الله سیستانی
بنابر احتیاط واجب نمی توان به اقامه بچّه نابالغ ممیز اکتفاء کرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لزوم ایستادن در اقامه
مسأله ۱۱۰۴. برای صحیح بودن اقامه در صورت امکان، فرد باید آن را در حال قیام و ایستادن بگوید؛ امّا رعایت قیام در هنگام اذان مستحب میباشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فقط اقامه هم کافی است
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قُلْتُ تَحْضُرُ الصَّلَاةُ وَ نَحْنُ مُجْتَمِعُونَ فِي مَكَانٍ وَاحِدٍ أَتُجْزِينَا إِقَامَةٌ بِغَيْرِ أَذَانٍ قَالَ نَعَمْ 📚وسائل الشيعة،ج5
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تکلم در اقامه
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ يَا أَبَا هَارُونَ الْإِقَامَةُ مِنَ الصَّلَاةِ فَإِذَا أَقَمْتَ فَلَا تَتَكَلَّمْ وَ لَا تُومِ بِيَدِكَ 📚تهذيب الأحكام
سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّه ِعَنِ الرَّجُلِ يَتَكَلَّمُ فِي الْإِقَامَةِ قَالَ نَعَمْ فَإِذَا قَالَ الْمُؤَذِّنُ قَدْ قَامَتِ الصَّلَاةُ فَقَدْ حَرُمَ الْكَلَامُ عَلَى أَهْلِ الْمَسْجِدِ إِلَّا أَنْ يَكُونُوا قَدِ اجْتَمَعُوا مِنْ شَتَّى وَ لَيْسَ لَهُمْ إِمَامٌ فَلَا بَأْسَ أَنْ يَقُولَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ تَقَدَّمْ يَا فُلَانُ 📚تهذيب الأحكام
✍آیت الله شبیری زنجانی:
حرف زدن موجب بطلان اقامه نمیشود. البته مستحب است بین آنها حرف نزند. حرف زدن در اقامه بعد از «قد قامت الصلاة» مکروه است و این کراهت اختصاص به کسی که اقامه میگوید ندارد بلکه برای کسی که اقامه را میشنود نیز کراهت دارد مگر اینکه برای تقدیم امام جماعت یا مرتب کردن صفوف و مانند آن باشد.
✍آیت الله بهجت:
حرف زدن با ديگران در بين اجزاى اذان و اقامه جايز است، اگرچه مکروه است و اگر در حال اقامه باشد اعادهى آن، مستحب است و اگر خيلى طول دهد که صورت اذان و اقامه به هم بخورد، از سر بگيرد.
✍آیت الله وحید خراسانی:
صحبت کردن در اثناء اذان و اقامه کراهت دارد و بعد از گفتن «قد قامت الصلاة» کراهت شدیده دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با طهارت باشد
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ِقَالَ لَا بَأْسَ أَنْ تُؤَذِّنَ وَ أَنْتَ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ طَهُورٍ وَ لَا تُقِيمُ إِلَّا وَ أَنْتَ عَلَى وُضُوءٍ 📚تهذيب الأحكام
آیت الله سیستانی
✍مسأله ۱۱۰۵. فرد در هنگام گفتن اقامه بنابر احتیاط واجب، باید با غسل، وضو یا تیمّم (هرکدام وظیفه اش هست) باشد. امّا در اذان رعایت این نکته، مستحب میباشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقامه در سفر
عَنْ نُعْمَانَ الرَّازِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ يُجْزِيكَ عَنِ الْإِقَامَةِ طَاقٌ طَاقٌ فِي السَّفَر 📚تهذيب الأحكام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جابجایی موذن و مقیم
عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ كَانَ يُؤَذِّنُ وَ يُقِيمُ غَيْرُهُ وَ قَالَ كَانَ يُقِيمُ وَ قَدْ أَذَّنَ غَيْرُهُ
📚وسائل الشيعه، ج5، ص438
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اذان و اقامه بانوان
✍آیت الله سیستانی: گفتن اذان و اقامۀ نماز برای بانوان مستحب مستقل است. بنابراین، نگفتن اذان و اقامه برای نماز در مورد بانوان موجب نمیشود نمازشان مرتبۀ عالی کمال را نداشته باشد؛
همچنین، برای بانوان جایز است از اذان، تنها اکتفا به گفتن تکبیر و شهادتین نمایند؛ بلکه اکتفا به گفتن شهادتین نیز جایز است و نیز برای بانوان جایز است در اقامه به گفتن «اللّهُ أَکْبَرُ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلٰهَ إِلّا اللّهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ» اکتفا نمایند، هرچند بهتر آن است که اذان و اقامه را بهطور کامل بگویند.
https://eitaa.com/adabjamaat
📚 راه رفتن هنگام اذان و اقامه
💠 سؤال: آیا هنگام اذان و اقامه، باید بی حرکت بود و طمأنینه کامل داشت یا می توان حرکت کرد و راه رفت؟
✅ جواب: راه رفتن اشکال ندارد؛ هر چند مستحب است هنگام گفتن اذان و اقامه رو به قبله بایستد و هنگام گفتن اقامه بدن آرام باشد.
🆔 @leader_ahkam
https://eitaa.com/adabjamaat
ان شالله تعالی در ادامه بحث آداب مسجد بارگذاری میشود که شامل فضیلت، مستحبات ومکروهات ومحرمات میشود میشود.
https://lms.shabaketabligh.ir/educations/daneshe-tabligh-din
اگر میخاهید تجربه ۴۰سال تبلیغ استاد پناهیان را بدانید این لینک را دنبال کنید.(مخصوص اعضای سامانه شمع)
https://eitaa.com/adabjamaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این یعنی آخوند!
ـــــــــــــــــــــــ
نباید مردم از دین و مسجد منزجر شوند.
https://eitaa.com/adabjamaat