❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️
🔰 حالا این آیات را ترجمه کنم ، گوش کنید.
👈《 لَّقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ مُّبَيِّنَات ٍٍ 》
همانا فروفرستادیم آیههای روشنگر را . این آیههای قرآن، اینها روشنگر است. آن کسانی که به خودشان اجازه نمیدهند قرآن را بفهمند، بیچارهها از این روشنگری محروماند.
👈《وَاللَّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيم》 خدا رهنمون میشود هر که را بخواهد به سوی راه راست. هر که را بخواهد.
⁉️ خواستن خدا یعنی چه ؟ یعنی یک نفر را خدا میخواهد، یک نفر را نمیخواهد؟
با بعضیها یکی نظر خاصی دارد، آنها را میکشاند میبرد، بعضیها را پس میزند؟ اینجور نیست قضیه. اراده خدا و مشیت خدا _در موارد معمولی البته_ جز در قالب علتهای طبیعی و عادی جلوهگری نمیکند. شما اگر چنانچه خواستید، تصمیم گرفتید، پای یکسخن هدایتگر و روشنگر نشستید و هدایت شدید، خدا خواسته بود که هدایت بشوید. همین شما اگر تنبلی کردید، اگر سستی کردید، اگر راه فهمیدن را روی خودتان بستید، خدا اراده کرده بود که شما نفهمید. اراده کردن خدا به این معناست که وسایل و اسباب عادی پیش آمده یا نیامده؛ اگر با اراده شما، با خواست شما وسایل و علل عادی، پیشآمده برای انجام گرفتن این معمول اینجا خدا خواسته اگر چنانچه شما نخواستید، پیداست که خدا نخواسته؛ نه اینکه نخواستن خدا موجب میشود شما اراده نکنید، نه، شما در اراده کردن آزادید . خدا نخواسته یعنی علت لازم مترتب نشده، این معنی خدا نخواسته .
⁉️ چرا نمیگوییم علت لازم مترتب نشده، میگوییم خدا نخواسته؟ برای خاطر اینکه بهوجودآورندهی علتها و خاصیت بخش علتها خدا بود. این آتشی که در اینجا برافروخته شده، دستم را بردم در آتش، دستم سوخت، خدا خواسته بسوزد. اگر من نبردم دستم را و نسوخت، خدا نخواسته نسوزد. یعنی چه؟ خدا خواسته بسوزد، به این معنا که علت طبیعی برای سوختن فراهمشده. علت طبیعیاش چیست؟ بودن آتش، و نبودن مانع، خواستن من، بردن دست . اینی که میگوییم خدا نخواسته بسوزد در صورت دوم؛ یعنی علت طبیعی سوختن فراهم نشده، نزدیک آتش نرفته یا دست تر بوده یا جسم تر بوده یا آتش کم بوده و از این قبیل. خب، چرا آنچیزی که به علتها مربوط است ما به خدا نسبت میدهیم؟ برای خاطر اینکه خدا آفریننده علت هاست، به این دلیل. این 《من یشاء》ها در همهجای قرآن از این قبیل است، و مفصلاً توضیح دادم در موارد دیگری به مناسبتهای دیگری، حالا هم یک اشارهای کردم.
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٩٩
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 3⃣4⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ بنده فردی به ظاهر مذهبی هستم و اطرافیانم بنده را دارای خطّ فکر مذهبی قلمداد میکنند؛ امّا خودم میدانم که باطن آلوده ای دارم که با ظاهرم هم خوانی ندارد و همواره تصوّرات نادرست و افکار منفی در ذهن من وجود دارد. از این حالت به شدّت خسته شده ام و دوست دارم باطنی پاکیزه داشته باشم و از شما راهنمایی می خواهم.
🔰 افکاری که به ذهن انسان می آید و یا حالاتی که در درون آدمی میگذرد، چندان در اختیار او نیست؛ امّا راهی برای نفوذ در افکار و حالات وجود دارد و آن طریقه ی رفتار و عمل انسان است. اگر آدم بتواند کنترلی جدّی بر اعمال و رفتار خود داشته باشد، این حالات و افکار رفته رفته کمتر خواهد شد. پاک بودن اعمال انسان، پاکیِ حالات درونی و افکار را به دنبال خواهد داشت؛ پس حتماً بر درستی اعمال و رفتار خودتان سرمایه گذاری کنید و آن قدر آن را ادامه دهید تا رسوبات بی احتیاطی های گذشته برطرف شود. فقط با مداومت است که به نتیجه میرسید.
📚 رهنمای طریق ، ص ٦٣ و ٦٤
#رهنمای_طریق 7⃣4⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
۱۹.MP3
3.74M
🔰 عمل و اعتقاد خویشاوندی می آورد
#آرشیو
🗓ماه رمضان۱۴۳۸
📌از بی کیفیتی فایل عذرخواهیم
استاد ادیبی لاریجانی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله مجتهدی تهرانی رحمه الله علیه ❇️
💠 توبه 💠
🔰 توبه مفتاح تمام خیرات، و أصل همـۀ نیکیها می باشـدو آلودگان گناهان را غیر از توبه پاك کننده ای نیست. و هرکه از
گناه توبه ننماید از زمره ستمکاران است که قرآن فرموده :
☘َمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظالمون
👈 و توبه و انـابت ازجمله فرایض
مقرره است به اجماع علماء، و آیات قرآنی وشواهـدعقلیه بر وجوب توبه و فوریت آن بسـیار است، و تائب محبوب خداسـت که قرآن فرموده :
🍀 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
👈ّو درحـدیث آمـده:
🌷 التائب من الذنب کمن لاذنب له
👈 و در اخبار رسول أکرم است که:
🌹التائب حبیب الله
توبه کننده دوست خداست.
📚 چهار رساله ، ص ٢١٤
#کلام_بزرگان 1⃣4⃣
#آیت_الله_مجتهدی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
شب 7 شوال 1442- شرح کتاب شرح دعای سحر. امام خمینی ره.MP3
3.48M
🔰 شرح دعای سحر امام خمینی رحمت الله علیه
🗓 شب هفتم ماه شوال ١٤٤٢
استاد ادیبی لاریجانی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
⚫️ سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام را تسلیت عرض می نماییم ⚫️
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
شب 8 شوال 1442- شرح .کتاب شرح دعای سحر. امام خمینی ره.MP3
2.22M
🔰 شرح دعای سحر امام خمینی رحمت الله علیه
🗓 شب هشتم ماه شوال ١٤٤٢
استاد ادیبی لاریجانی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
جلسه موعظه پنج شنبه- 14000230..MP3
5.24M
🔹 جلسه موعظه
🗓 ظهر پنج شنبه- ۱۴۰۰/۰۲/۳۰
استاد ادیبی لاریجانی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده آنها می باشد؟
ج. همگان به ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.
#احکام 6️⃣2️⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠
❇️ اثرنارضایتی برخی ازمؤمنین نسبت به عذاب های برزخی ❇️
🔰مرحوم پدرم آقای حاج سیدمهدی خرازی ازحاج جعفرصابونی نقل کردکه:
👈شبی چهارده صـلوات می فرستادم و ازخدا می خواستم امر تازه ای را به من نشان دهد. در عالم خواب حاج میرزا عباس شیشه بر را دیدم که حیوانی رو به روی او نشسـته و مزاحم اوست، آن حیوان بسـیار وحشـتناك بود. وي اظهار می داشت:
🗣 این حیوان
در اثر نارضایتی میرزاحسام پهلوان است.
👈ازخواب بیـدارشـده شخصـی را پیش میرزاحسـام فرسـتادم تـا از قضـیه مطلع شوم. میرزاحسام پس از فهمیـدن جریان، اظهار
داشت:
✍ بلی درست است، در اثر تهمتی که به من زده است، از او ناراضـی هسـتم. بالاخره من پیش او رفته و او را راضی کردم
که از حقی که بر مرحوم میرزا عباس شیشه بر دارد بگذرد . بعدحاج میرزا عباس را در عالم خواب دیدم که خلاص شده است.
📚 روزنه هایی از عالم غیب ، ص ١٩٠ و ١٩١
#حکایت_های_آموزنده 2⃣4⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️
🔰《وَيَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسُول》 میگویند ایمان آوردهایم به خدا و پیامبر ،《وَأَطَعْنَا》و فرمان بردهایم. این ادعاها را میکنند، که ادعا کردنش آسان است، اما 《ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِّنْهُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ》 پساز این ادعا، گروهی از آنان رو برمیگردانند، وقتیکه رو برگرداندند، _ صحبت از کفار نیست، صحبت از مرتدین نیست، که یکهو قهر میکنند، از عالم اسلام خارج میشوند، میروند؛ نه، صحبت از همین مؤمنین معمولی داخل جامعهها است، جامعههای اسلامی_ بعد درباره اینها میفرماید: 《وَمَا أُولَٰئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ》 نیستند اینان مؤمنان، مؤمن نیستند.
👈 حالا روشنتر از این،《وَإِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ》 چون فراخوانده شوند به سوی خدا و رسولش تا پیامبر حکم کند و قضاوت کند میان آنان،《 إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُم مُّعْرِضُونَ》ناگهان میبینی که گروهی از آنان رویگردانند. حاضر نیستند بروند از پیغمبر حکم را بشنوند.
👌آیه به حسب ظاهر درباره قضاوت است، تعبیر حکومت در قرآن، غالباً، نمیگویم همیشه، بهمعنای قضاوت کردن است، همان چیزی که ما داوری و قضاوت به آن میگوییم، اما مضمون مفاد آیه عام است، چنین نیست که این درباره کسانی است که تن به قضاوت پیغمبر فقط نمیدهند، نه، آن کسانی که تن به فرمان پیغمبر در غیر موارد قضاوت هم نمیدهند، مشمول آیه اند و این روشن است.
👈《وَإِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُم مُّعْرِضُونَ》 گروهی از آنان رویگردانند، معرضند. 《وَإِن يَكُن لَّهُمُ الْحَقُّ يَأْتُوا إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ》اگر حقبهجانب آنها باشد، بیایند به سوی پیامبر اطاعت کنندگان، با اذعان. آنجاییکه بناست حکم به نفع آنها باشد، در مقابل دین تسلیم اند؛ آنجاییکه احتمالاً حکم به زیان آنهاست دین را قبول ندارند . اینجا قرآن اینها را به استیضاح میکشد در حقیقت.
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ١٠٠
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 4⃣4⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ بنده مدتی از طریق اینترنت با خانم مؤمنه ای ارتباطی کاملاً معمولی داشتم؛ البته گاهاً صحبت ما بهشوخی هم کشیده میشد. پساز مدتی به لطف خدا به خود آمدم و متوجه گناهم شدم و ارتباطم را با ایشان قطع کردم. فقط الان همه نگرانی من از این است که مبادا در دل آن خانم نسبتبه من محبتی پیدا شده باشد و پاکی یک خانم مؤمنه خدشهدار شده باشد. چگونه توبه کنم که این حقالناس از گردن من ساقط شود؟
🔰 باید این را بدانید که خدا و لطف اوست که شما را نجات دادهاست. شما نیز کار بسیار خوبی کردید که ارتباط خود را با آن خانم قطع کردید. اینکه ممکن است دل او به شما متمایل شده باشد، تقصیر خودش است؛ چون خود او باید به چنین ارتباطی تن نمیداد. اگرچه شما نیز مرتکب گناه شدهاید. زمانیکه دو نفر با هم و با رضایت خودشان گناهی کرده باشند، هر یک مسئول عمل خویش هستند. مگر اینکه شما ایشان را فریفته باشید و یا با اصرار و اجبار با او ارتباط برقرار کرده باشید که دراینصورت شما مسئول خواهید بود. درهرصورت شما یادداشتی برای ایشان بگذارید و از ایشان معذرتخواهی کنید، حلالیت بطلبید و علاوهبر توبه کردن خودتان، ایشان را نیز به توبه دعوت نمایید.
📚 رهنمای طریق ، ص ٦٤
#رهنمای_طریق 8⃣4⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani