eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●روی زرارة عن الامام الصادق او الباقر عليهما السلام: یَا زُرَارَةُ مَا فِی الْأَرْضِ مُؤْمِنَةٌ إِلَّا وَ قَدْ وَجَبَ عَلَیْهَا أَنْ تُسْعِدَ فَاطِمَةَ عليها السلام فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ عليه السلام ●زراره از امام باقر یا امام صادق عليهما السلام روایت میکند که فرمودند : هیچ زنی نیست الا اینکه بر او واجب است با زیارت کردن سیدالشهداء، حضرت فاطمه عليها السلام را شاد کند. 📜بحار الانوار/ج۹۸/ص۷۴/ح۲۵. 🔰 @adyanuniv 🔰
مرا غمگین کُشتند... ●حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ السَّعْدَآبَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ قُتِلْتُ مَكْرُوباً وَ حَقِيقٌ عَلَيَّ أَنْ لَا يَأْتِيَنِي مَكْرُوبٌ قَطُّ إِلَّا رَدَّهُ اللَّهُ وَ أَقْلَبَهُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُوراً حَدَّثَنِي حَكِيمُ بْنُ دَاوُدَ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام مِثْلَهُ. ●هارون بن خارجه از امام صادق عليه السّلام نقل كرده كه حضرت فرمودند: امام حسين عليه السّلام فرمودند من كشته اشک هستم من در حالی‌كه غمگين و اندوهگين بودم كشته شدم و سزاوار است بر خداوند متعال كه هر مكروب و اندوهگينى كه به زيارت من مى‌آيد را با قلبى مسرور و شاد به اهلش برگرداند. 📜کامل الزیارات/باب٣۶/حدیث٧. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت سیزدهم ▪️دلایلی از توسل در نزد اهل سنت 1 🔻توسل نابینا به پیامبر اکرم ص از عثمان ‌بن ‌حنيف روايت شده است: مرد نابينايي خدمت پيامبر اکرم(ص) آمد و گفت: «ادع ‌الله ان‌ يعافيني، فقال: ان شئت دعوت و ان شئت صبرت فهو خير، فقال فادعه فامره ان‌ يتوضأ فيحسن وضوئه و يصلي رکعتين و يدعو الله بهذا الدعا: اللهم اني اسئلک واتوجه اليک بنبيک نبي ‌الرحمه يا محمد اني اتوجه بک الي ربي في حاجتي لتقضي اللهم اشعفه فيّ؛ [60] . اي رسول خدا، از خدا بخواه که به من عافيت دهد. پيامبر فرمود: اگر خواستي دعا مي‌کنم و اگر خواستي صبر کن و صبر براي تو بهتر است؛ گفت: دعا بفرما. پيامبر به او دستور داد: با دقت وضويي نيکو بگير و دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن چنين دعا کن: خدايا! از تو مي‌خواهم به وسيله پيامبرت که پيامبر رحمت است و به سوي تو متوجه مي‌شوم تا حاجتم برآورده شود. خداوندا! او را شفيع من قرار بده.» ابن‌حنيف گويد: «فوالله ما فرقنا وطال بنا الحديث حتي دخل علينا لم ‌يکن به ضر؛ به خدا سوگند، ما متفرق نشده بوديم و سخني طول نکشيده بود که آن مرد بر ما وارد شد، در حالي که گويا هيچ آفتي در او نبود.» ابن‌ماجه و حاکم اين روايت را صحيح دانسته‌اند. [61] . مضمون حديث بسيار روشن است و جاي هيچ گونه توجيه و تأويل نيست. پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، خود، دعا نفرموده، بلکه به او آموخته است که چگونه به پيامبر توسل جويد و از خداوند منان بخواهد. آن فرد نيز رسول اکرم(ص) را وسيله تقرب خود به خدا قرار داده است. 🔻توسل به آثار اوليا در سيره اصحاب و تابعين علاوه بر نص آيات و روايات، توسل به اولياي الهي در سيرة اصحاب و تابعين و مسلمانان جايگاه ويژه‌اي دارد. اصحاب در صدر اسلام و مسلمانان به تابعيت آنان، تاکنون همواره در مقام دعا و نيايش به انبياي عظام، اوليا و صلحاي ارجمند و انسانهاي الهي متوسل شده‌اند و مقربان و آبرومندان در پيشگاه الهي را وسيله قرار داده‌اند تا خداوند به احترام آنها دعايشان را مستجاب کند و حوايجشان را برآورده سازد. اکنون چند نمونه از اين امر را مي‌آوريم. 🔻عايشه و حکم توسل به قبر نبي اکرم پس از رحلت پيامبر گرامي اسلام(ص)، در مدينه قحطي شديدي رخ داد و مردم از اين قحطي به ستوه آمدند و اين مسئله را پيش حضرت عايشه شکوه نمودند. او گفت: «انظروا الي قبر رسول الله فاجعلوا منه کواً الي السماء حتي لا يکون بينه و بين السماء سقف؛ به قبر پيامبر نگاه کنيد و آن را دريچه‌اي به آسمان قرار دهيد؛ به طوري که ميان قبر و آسمان سقفي نباشد.» مردم چنين کردند و باران آمد؛ زمين سرسبز شد؛ شترها چنان فربه شدند که گويا مي‌ترکيدند. آن سال را «عام الفتق»، سال گشاده، ناميدند. [62] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 60- مسند احمد بن حنبل ج4 ص 138 ؛ سنن ترمذی ج 5 ص 229 ؛ البدایة و النهایة ج 6 ص179 61- سنن ابن ماجه ج 1ص 441 ؛ مستدرک ج 1 ص 313 62- وفاء الوفاء ج 4 ص 1374 ؛ سنن دارمی ج 1 ص 43 و 44 🔰 @adyanuniv 🔰
التأمل في حقيقة التوسل- عیسی الحمیری.pdf
12.49M
📚 ✍🏻 نویسنده: عیسی از علمای و مخالفین 👈🏼 به زبان 👈🏼 این کتاب شامل ابواب، فصول و مباحثی می باشد. عناوین و موضوعات کتاب به ترتیب عبارتند: حقیقت توسل، تعریف توسل، مفهوم توسل، انواع توسل، دلیل عقلی بر ثبوت توسل و جواز آن، مشروعیت توسل، ادله نقلی توسل در ، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله قبل از ولادت ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمان حیات و زندگانی ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله پس از رحلت ایشان، زندگانی و حیات در قبورشان، توسل به اماکن و بقاع متبرکه، ادله روایت توسل به بقاع و اماکن متبرکه از قرآن، دیدگاه ائمه و و و ... از توسل، فقها و اصولیین از توسل، بیان اسامی مشهورترین اشخاصی که عقیده به توسل دارند از بزرگان حافظین، محدثین، فقها، مفسرین و ... و بعضی از علمای معاصر، شبهات در موضوع توسل و ردّیه های آن شبهات. نویسنده با بررسی در موضوع توسل به این نتیجه رسیده که بعضی از اشخاصی که مغرضانه توسل را ، و می دانند از کج فهمی و بدفهمی آنان این عقیده نشأت گرفته است. 👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمی‌باشد! 🔰 @Adyanuniv🔰
✍🏻 نویسنده: عیسی از علمای و مخالفین 👈🏼 به زبان 👈🏼 این کتاب شامل ابواب، فصول و مباحثی می باشد. عناوین و موضوعات کتاب به ترتیب عبارتند: حقیقت توسل، تعریف توسل، مفهوم توسل، انواع توسل، دلیل عقلی بر ثبوت توسل و جواز آن، مشروعیت توسل، ادله نقلی توسل در ، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله قبل از ولادت ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله در زمان حیات و زندگانی ایشان، توسل به صلی‌الله‌علیه‌وآله پس از رحلت ایشان، زندگانی و حیات در قبورشان، توسل به اماکن و بقاع متبرکه، ادله روایت توسل به بقاع و اماکن متبرکه از قرآن، دیدگاه ائمه و و و ... از توسل، فقها و اصولیین از توسل، بیان اسامی مشهورترین اشخاصی که عقیده به توسل دارند از بزرگان حافظین، محدثین، فقها، مفسرین و ... و بعضی از علمای معاصر، شبهات در موضوع توسل و ردّیه های آن شبهات. نویسنده با بررسی در موضوع توسل به این نتیجه رسیده که بعضی از اشخاصی که مغرضانه توسل را ، و می دانند از کج فهمی و بدفهمی آنان این عقیده نشأت گرفته است. 👈🏼 توجه فرمایید معرفی و نشر کتاب به معنی قبول تمام مطالب آن نمی‌باشد! 🔰 @Adyanuniv🔰
‌ ‌⁉️ در واپسین روزهای عمر صلی‌الله‌علیه‌وآله... ‌ ‌ ‌✍🏻 «هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ...» ‌ ‌ ‌ ❌ عده‌ای مانع شدند ... ‌ ‌👥 گويد: چون زمان رحلت صلی‌الله‌علیه‌وآله فرا رسيد، گروهى از و در خانه حضور داشتند. ‌ ‌📝 صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بيائيد نامه‏‌اى براى شما بنويسم تا هرگز پس از آن گمراه نشويد. ‌📖 کسی گفت: چيزى نياوريد كه بر او غلبه كرده؛ نزد شما هست و كتاب خدا ما را كافى است. ‌ ‌♨️ ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند؛ عدّه‏‌اى مى‏‌گفتند: برخيزيد (كاغذ بياوريد) تا برايتان بنويسد و عدّه‏‌اى ديگر مانع شدند. ‌👈🏻 چون سر و صدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از نزد من برخيزيد (و مرا تنها بگذاريد). ‌ ⚫️ هميشه مى‏‌گفت: تمام مصيبت‏‌ها از همان وقتى آغاز شد كه با اختلاف و شلوغ‌كارى خود، مانع از آن شدند كه رسول خدا آن نوشته را برايمان بنويسد. ‌ ‌ 📚 الأمالي (للمفيد)، ص۳۶ 🔰 @adyanuniv 🔰
💠آشنایی با فرقه های صوفیه ✅2⃣ 🔸این فرقه منسوب به شاه نعمت الله ولی ماهانی می باشد و ریشه آن به جنید بغدادی و از او به سری سقطی و از او به معروف کرخی می رسد. 🔻سید نورالدّین شاه نعمت‌الله ولی از اقطاب مشهور قرن هشتم و نهم هجری است، در شهر حلب متولد شد و در ماهان (کرمان) درگذشت. وی هر چند به مذهب تشیع شهره است، اما مذهب سنی حنفی نیز به او نسبت داده شده است.  🔻سلسله ی نعمت‌اللهی یکی از طریقت‌های تصوف است که توسط او در قرن هشتم هجری ایجاد شده است. 🔻نعمت‌الله ولی در هرات با نوهٔ ی دختری میرحسینی هروی ازدواج کرد و ثمرهٔ ی این ازدواج برهان الدین خلیل‌الله بود که پس از نعمت‌الله ولی به قطبیت سلسله ی نعمت‌اللهی رسید. از آن زمان تاکنون فرزندان ذکور او یکی بعد از دیگری تحت عنوان «شاه» یا «سلطان» به مقام قطبیت می رسند. 🔹این سلسله با این که در قرن نهم و دهم در ایران دارای طرفدارانی بود ولی بعد از آن با رفتن سران فرقه به سرزمین هندوستان رو به افول گذاشت تا این که در اواخر قرن دوازده هجری، شاه علیرضا دکنی(دوازدهمین رئیس بعد از شاه نعمت الله و قطب فرقه که در هندوستان بوده) دو نفر ازشاگردان خود به نام های میر عبدالحمید معصوم علیشاه و شاه طاهر دکنی را برای احیای رسومات نعمه اللهی به ایران فرستاد. 📚تاریخ انشعابات سلسله های نعمت اللهیه در ایران، ص ۱۳. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ مقبره مادر سلیمان 🔹 دیالافوا سفرنامه خود از تلاش زنان منطقه برای بیرون راندن او از مقبره مادر سلیمان گفته است. 🔰 @adyanuniv 🔰
🌻 امام حسن علیه السلام: 🍀 واعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَاَنَّكَ تَعیشُ اَبَدا وَ اعْمَلْ لآخِرَتِكَ كَاَنَّكَ تَمُوتُ غَدا. 🍀 برای دنیایت چنان كار كن كه گویا برای همیشه [در این دنیا] خواهی بود. و برای آخرتت [نیز چنان] سعی و تلاش كن كه گویا فردا از دنیا خواهی رفت. 📚 بحار الانوار، ج 75، ص 109. 🔰 @Adyanuniv🔰
💞 امام حسن مجتبى (عليه السلام): 🍀 لما سئل عن الكرم: الْابْتِداءُ بِالْعَطِيَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَةِ.. 🍀 در پاسخِ «كريم كيست؟»: شخصی که قبل از اینکه از او درخواست شود،‌ می‌بخشد.. 📚 تحف العقول، ص 225 . 🔰 @Adyanuniv🔰
💠 آشنایی با فرقه‌ های صوفیه ✅3⃣ 🔸سلسله این فرقه منتسب به سلطانعلی شاه یا سلطان محمد گنابادی است که پس از فوت سعادت علیشاه معروف به « طاووس العرفا» هدایت و ارشاد سلسله نعمت اللهیه را به عهده می‌گیرد. 🔻از آنجا که وی از گناباد بوده است به سلسله گنابادیه معروف شده است، فرقه گنابادیه یکی از شعبه‌های فرقه نعمت اللهیه است. 🔻سعادت علیشاه سال ۱۲۹۳ شمسی در سن ۷۰ سالگی درگذشت. پس از سعادت علیشاه ملا سلطان محمد گنابادی جانشین او شد که پیروان او نعمت اللهیه گنابادی یا سلطان علیشاهی خوانده می‌شوند. 🔻او در سال ۱۲۵۱ شمسی در بیدخت گناباد خراسان تولد یافت و مدتی در سبزوار از درس حکمت حاجی سبزواری استفاده کرد و پس از آن جذب سعادت علیشاه اصفهانی شد. در ۳۳ سالگی از جانب وی اجازه ارشاد یافت و پس از مرگ سعادت علیشاه، پیروان وی، سلطانعلی گنابادی را به جای وی قطب وقت خواندند (۱۲۹۳ شمسی) و با وی بیعت کردند. 🔹در عصر حاضر بعد از درگذشت «نورعلی تابنده»، قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی، بنا بر وصیت او، سید علیرضا جذبی طباطبایی، معروف به «ثابت علیشاه»از شیوخ شناخته شده این سلسله، به عنوان قطب دراویش گنابادی منصوب شده است. 🔰 @adyanuniv 🔰