#نهج_البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام) لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
و درود خدا بر او فرمود: مردم برای اصلاح دنیا چیزی از دین را ترك نمی گویند. جز آنكه خدا آنان را به چیزی زیانبارتر دچار خواهد ساخت
#حکمت ۱۰۳
🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴
🔻توسل🔻
▪️قسمت شانزدهم (آخر)
1. مسئله #توسل امري مسلّم بين مسلمانان بوده است و همه بدان عمل نمودهاند. اگر اختلافي در آن وجود داشته باشد، در تعين مصداق توسل است.
2. در #قرآن مجيد نيز حکم به توسل به صراحت آمده است. چون اين حکم به طور مطلق و عام آمده است، دانشمندان در تعيين وسيله اختلاف کردهاند. بعضي از آنان فقط عمل خير و ايمان به خدا و اطاعت #رسول_خدا را وسيله قرار ميدهند و ديگران ميگويند چون حکم مطلق است، توسل جستن به هر آنچه آدمي را به خدا نزديک کند، جايز است.
3. از روايات #اهل_بیت روشن ميشود که بهترين وسيله نزديکي بندگان به خدا، #پیامبر_خدا و اهلبيتاند.
4. از منابع اسلامي واضح ميشود که توسل جستن و وسيله قرار دادن پيامبر گرامي اسلام جايز است و تفاوتي بين حيات و ممات آن حضرت نيست.
5. سيره #صحابه نشان ميدهد که آنان هم در زمان رسول خدا به او توسل ميجستند و هم بعد از رحلت آن حضرت به قبر او پناه ميبردند.
6. آياتي که مخالفان توسل به عنوان دليل آوردهاند، همه درباره مشرکان و عبادت آنان است و هيچ ربطي به موضوع ما ندارد.
7. کساني که ميگويند توسل #شرک است، در حقيقت به مفهوم شرک توجه نکردهاند؛ چون شرک اين است که ما متوسل را مستقل از خدا بدانيم يا براي او عبادت کنيم؛ ولي هيچ کس از متوسلان وسيله را پرستش نميکند و آن را در مقابل خدا داراي استقلال و قادر مطلق نميداند. آري، توسل عين #توحید و توحيد عين توسل است.
بطور كلى، توسل به وسائل و تسبّب به اسباب، با توجه به اينكه خداست كه سبب را آفريده است و خداست كه سبب را سبب قرار داده است و خداست كه از ما خواسته است از اين وسائل و اسباب استفاده كنيم به هيچ وجه شرك نيست، بلكه عين توحيد است. در اين جهت، هيچ فرقى ميان اسباب مادى و اسباب روحى، ميان اسباب ظاهرى و اسباب معنوى، ميان اسباب دنيوى و اسباب اخروى نيست؛ منتهاى امر، اسباب مادى را از روى تجربه و آزمايش علمى مىتوان شناخت و فهميد كه چه چيز سبب است؟ و اسباب معنوى را از طريق دين، يعنى از طريق وحى، و از طريق كتاب و سنّت بايد كشف كرد.
«إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا»(سوره انسان،آیه3)
#نقد_وهابیت
#شبهات #غصب_خلافت
#تفرقه #پاسخ_به_شبهات
#سقیفه #سقیفه_بنی_ساعده
🔰 @adyanuniv 🔰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #توسل در کتب #اهل_سنت
👈🏼 توسل #ابوبكر به #رسول_الله صلی الله علیه و آله بعد از شهادت ایشان ...
🎤 استاد #حسینی_قزوینی
#نقد_وهابیت
#شبهات #توسل
#تفرقه #پاسخ_به_شبهات
#سقیفه #سقیفه_بنی_ساعده
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ 7 آبان سال 1345 و بی خبری از روز کوروش
🔹 روز هفت آبان سال 1345 در روزنامه اطلاعات و خبرهایی از مسئله نفت و موشک چین و اراضی استخراج نشده، ولی خبری از روز کوروش و بزرگداشت ورود کوروش به بابل نیست...
#نقد_ناسیونالیسم
#کوروش
#هفت_آبان
#باستانگرایی
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ زمان پهلوی و بی خبری از روز کوروش
در زمان پهلوی برای شناساندن کوروش زحمات و هزینه های زیادی صورت گرفت، ولی از روز کوروش که باستانگراها از آن دم می زنند، خبری نیست. روزنامه اطلاعات در تاریخ 7 آبان 1347 یکی از آن نمونه هایی است که بی خبری پهلوی را نشان می دهد.
#نقد_ناسیونالیسم
#کوروش
#هفت_آبان
#باستانگرایی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅1️⃣
🔸تصوف در حقیقت، مخلوطی از تفکرات فرقهها و ادیان مختلف اعم از بودایی، میترایی، زرتشتی، مانوی، تائو، مسیحی، برهمایی، یهود و اسلام است.
🔹مکاتب هندی تأثیر زیادی در تصوف اسلامی داشته است و به همین مناسبت میان عقاید صوفیه بهاصطلاح اسلامی و بعضی از مذاهب هندی شباهت آشکار وجود دارد و این خود دلیل بر تأثیرپذیری تصوف اسلامی از مکاتب هندی است.
🔻مسایلی همچون: فقر، خرقهپوشی، ریاضتهای طولانی، از آداب هندوهاست.[1]
🔻همانگونه که جماعت زیادی از هندیان به اسلام گرویدند و مسلمان شدند، همچنین افکار و اندیشه هندیان در مسلمانان تأثیر بسزایی بخشید و تعالیم و آداب زاهدانه و صوفیانه مذاهب هندی بهواسطه معاشرت و اختلاط و مخصوصاً از راه ترجمه کتابهای هندی درزمینه ادب، معارف مذهبی و عقاید و سلوک هندیان در ذهن مسلمانان رسوخ کرد.[2]
(1)ابوریحان بیرونی، ماللهند، ج1، ص25.
(2)كيائي زینالدین، سیر عرفان در اسلام، تهران، انتشارات اشراقیص، 46.
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#آیین_هندو
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅2️⃣
🔸آداب و آیینی که در فرقهی صوفیه رواج دارد برگرفته از ادیان و فرق مختلف است، که میترا یکی از این فرقههایی است که صوفیه، بعضی از آداب خود را از این فرقه اقتباس کرده است. بهعنوان نمونه، مراحل تشرف در آیین میترا و تصوف، شکلی هماهنگ با هم داشته و به خاطر تقدم آیین میترا، می توان اینگونه نتیجه گرفت که مراسم تشرف در صوفیه متأثر از آداب تشرف در آیین میترا است.
🔻آیین میترا همان مهرپرستی ایران باستان است. میترا، یعنی خورشید.[1]
🔻در این آیین «کسی که میخواست وارد این گروه شود و مسلک ایشان را بپذیرد، میبایست مهر تایید از مرشد و سردمدار ایشان اخذ کند و سپس مدتی را به یادگیری ابتدایی مسائل بگذراند.» [2]
🔻در فرقهی صوفیه نیز مواردی از قبیل «پارچهی سفید (یک قواره ی کفنی)، «مقداری نبات»، «یک عدد جوز هندی»، « یک عدد سکه» و « یک عدد انگشتر»[3] بهعنوان آداب تشرف به اسلام شمرده شده، که یک صوفی باید آن را در برابر پیر و مرشد خود حاضر کند.
📚پی نوشت
(1)آیین میترا، ص 27.
(2)ورمازرن، مارتین، آیین میترا، بهترجمه بزرگ نادرزاده، نشر چشمه، 1393، ص177.
(3)قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص123.
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#آیین_میترا
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅3️⃣
🔸از دیگر آداب و رسوم تصوف، که از ادیان و آیین غیراسلامی گرفته شده، حکمت یونانیان، به ویژه طریقه اشراق و نوافلاطونیان است که از آیین یونانی گرفته شده است.
🔹ادوارد گرانویل براون، در کتاب تاریخ ادبی ایران، اشخاصی را مثل وینفلد، و مرکس، را نام می برد که بر تأثیر آرای گنوسی و فیثاغوری و نوافلاطونی بر تصوف تأکید کرده اند.(1)
🔻رینولد آلن نیکلسون، در کتاب خود بنام «پیدایش و سیر تصوف» به مقایسة آرای دیونوسیوس با ذوالنون مصری (متوفی ۲۴۵) پرداخته است.
🔻این دسته از پژوهشگران که ریشه های فکری تصوف را به یونان ارجاع داده اند، معتقدند بسیاری از مفاهیم کاربردی در تصوف سرچشمه یونانی دارد. مفاهیم و معانیای نظیر زندان بودن تن برای روح ، عدم امکان معرفت به حقیقت عالی از طریق فکرت عقلی و لزوم اشراق و جذبه ، معرفت نفس و عالم صغیر بودن انسان و قول به فیض و سریان، جملگی از حکمت و فلسفة یونان به تصوف و عرفان اسلامی سرایت کرده است (2)
📚پی نوشت
(1)براون، ادوارد گرانویل، تاریخ ادبیات ایران، انتشارات مروارید، تهران، ۱۳۶۱، ج ۱، ص ۶۱۳ـ۶۱۵
(2)غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، تهران، ۱۳۳۰ ، ج ۲، ص ۱۱۰ـ ۱۱۱
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#آیین_یونانی
#آیین_نوافلاطونی
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ حقوق بشر و کوروش
🔹 #باستانگرایان #حقوق_بشر را بطور کامل از کوروش می دانند و ادعا دارند که حقوق بشر با توجه به استوانه گلی کوروش نوشته شده است، ولی ادیبان ایران، قانون و اجرای قانون را منتسب به #کوروش نمی دانند.
#نقد_ناسیونالیسم
#فرخی_یزدی
#کیخسرو
#جمشید
#کیانیان
#پیشدادیان
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅4️⃣
🔸در بین فرق صوفیه، فرقه گنابادی ازجمله فرقی است که آداب و رسوم زیادی را از فرق و ادیان دیگر گرفته و در دین اسلام وارد کرده است که غسل اسلام ازجمله این انحرافات است که ظاهراً این غسل، شبیه به غسلتعمید مسیحیان است که اگر کسی بخواهد داخل مسیحیت شود باید غسلتعمید را بهجای آورد. [1]
🔻در صوفیه نیز با الزام این غسل برای صوفی شدن شخص طالب میخواهند بگویند او کافر بوده و اصلاً مسلمان نبوده که با این غسل به اسلام حقیقی وارد میشود و درواقع صوفیان مسلمانان واقعی هستند.
🔻اما وقتی از صوفیه سؤال میشود که چرا غسل اسلام را برای صوفی شدن شخص طالب، واجب و لازم میدانید و آیا او را کافر میدانید که او را امر به غسل اسلام میکنید؟ برای پاسخگویی به توجیهاتی متمسک میشوند، ازجمله سلطان حسین تابنده (رضا علیشاه) در توجیه غسل اسلام مینویسد: «مراد از اسلام در این مورد تسلیم شدن امر الهی است که چون شخص تصمیم و عزم دارد خود را نسبت به اوامر شریعت مقدسه تسلیم و مطیع محض نماید، به این نیت غسلی انجام میدهد و اشکالی ندارد».[2]
📚پی نوشت
[1]. ابوریحان بیرونی محمد بن احمد، ماللهند، ج 2، ص 453.
[2]تابنده، حسین، رساله رفع شبهات، اﻧﺘﺸﺎرات ﺣﻘﻴﻘﺖ، تهران، 1377، ص ۲۱
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#آیین_مسیحیت
#غسل_اسلام
🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف
✅5️⃣
🔸از دیگر دلایل و منشأ آداب صوفیه، که از ادیان و فرق دیگر گرفته شده، مسئله ذکر و عبادت است که عین قول و عقیده صوفیها در این مورد، در آیین زرتشت آمده که باید پیکر پیر را بدل گیرند و چنان داند که حاضر و ناظر است و از فکر پیر غایب نگردد.[1]
🔹چنانکه ملا علی گنابادی، فرزند ملا سلطان مشهور به نور علی شاه ثانی میگوید: مقلد ناچار است که در وقت عبادت مرشد را در نظر آورد.[2]
📚پی نوشت
[1] ریاض السیاحة، ص 181.
[2]صالحیه، ص 334.
#نقد_تصوف
#منشأ_تصوف
#زرتشت
#مرشد
🔰 @adyanuniv 🔰
#خانواده در #اسلام و #مسیحیت
با عنایت خداوند متعال و زحمات گرانقدر مدیریت زائرین غیر ایرانی #آستان_قدس_رضوی مجموعه ۶ جلدی #خانواده_در_اسلام_و_مسیحیت به چاپ رسید.
این مجموعه با همکاری موسسه #کلام_مشترک و آستان قدس رضوی انجام شد، این اثر حاصل زحمات جمعی از متخصّصین مطالعات #اسلام و #مسیحیت است که تلاش کردند با بررسی متن کتاب مقدس و متون دینی اسلام به درکی صحیح از اهمیت #خانواده، حقوق و وظایف ارکان آن، در دو دین اسلام و مسیحیت برسند.
مسئولیت پروژه به عهده آقای عباس زمانی ده یعقوبی بود، و حجت الاسلام محمد صحّاف کاشانی بررسی علمی این اثر را بر عهده داشتند.
۶ #جلد این اثر عبارتند از: 👇
۱. جایگاه خانواده در اسلام و مسیحیت، یاسر ابوزاده گتابی
۲. وظایف فرزند نسبت به والدین، عباس زمانی ده یعقوبی
۳. وظایف والدین نسبت به فرزند، عباس زمانی ده یعقوبی و الهه اسکندرزاده
۴. وظایف مرد نسبت به تربیت وخانواده، محمد مهدی کاظمی
۵. وظایف فرد نسبت به خویشاوندان، مرتضی یگانه
۶. روابط خانوادگی واجتماعی در روایات اسلامی، حسین انصاری پور
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
#کلام_مشترک
🔰 @adyanuniv 🔰