eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
➕/🔻نشست اندیشه‌های امام خمینی(ره) 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی فرحانی معتقد است تولید علوم انسانی اسلامی امری است که فقط با دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) ممکن است. ایشان نگاهی «وحدانی» و «جامع» به علوم اسلامی دارد و این دقیقاً نقطه مقابل تمامی اندیشمندان حاضر در این عرصه است. از نظر امام خمینی (ره)، اسلام یک چهره بسیط و حقیقت وحدانی دارد و در عین اینکه تمام ساحات علمی را در بر می‌گیرد لکن نگاه متکثر به علوم ندارد. این نوع نگاه، نقطه عزیمت صحیحی است که می‌تواند ما را به سمت علوم انسانی اسلامی و سبک زندگی اسلامی رهنمون سازد. 🔰دریافت تک‌گفتار: http://afaghehekmat.ir/course/negah_vahdani/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻خصم هویتی در برابر لایه استعماری غرب. . 🔻به تعبیر مرحوم حائری در کتاب "دو روی بورژوازی تمدن غرب" غرب دارای یک لایه علمی و یک لایه استعماری است. بنظر بنده لایه سومی هم دارد که لایه انسانی است. 🔻اگر با لایه‌ علمی غرب ارتباط بگیرید، نگاهتان کاملاً آکادمیک است. چنانچه با لایه انسانی غرب مواجه شوید، رفتار کاملاً انسانی و اخلاقی از خود نشان می‌دهید. در مواجهه با لایه استعماری، شما، نه می‌توانید ژست علمی بگیرید، نه ژست انسانی. اینجاست که باید مقاومت کنید. این مقاومت ممکن است فرهنگی، نظامی یا هویتی باشد. 🔻در این لایه، تمدن غرب به مثابه یک خصم برای تمدن اسلامی است. این ربطی به مسلمانی و غیر مسلمانی ما ندارد. این خصم، خصم دینی نیست. این خصم، خصم هویتی است. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻دین، نیرویی اجتماعی و قدرتمند. . 🔻مداخله دین در اجتماع و سیاست امری اجتناب ناپذیر است. دین در نحوه تعامل انسان و زیست او در اجتماع اثرگذار است. اساسا، دین پدیده ای است که حول آن تجمع شکل می‌گیرد. هیچ جامعه ای نمی‌تواند به این نیروی اجتماعی قدرتمند و گسترده بی تفاوت باشد. 🔻بنابراین ادیان ناگزیر از ورود به عرصه های سیاسی و اجتماعی هستند، حتی ادیان فردگرا. در این عرصه ها ورود برخی ادیان مانند مسیحیت منفعلانه و فاقد راهبرد برای نقش آفرینی است. اما بعضی‌ ادیان با ظرفیت ورود به این عرصه ها، آگاهانه و با برنامه ظاهر می شوند، مانند اسلام. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻خون شهید سلیمانی خروش امت را در مقیاس جهانی متبلور کرد. . 🔻دکتر مسعود معینی‌پور در حاشیه مراسم پرشکوه تشییع پیکر سپهبد شهیدسلیمانی گفت: شهادت حاج قاسم نشان داد که مقاومت می‌تواند تولد امت و شکل‌گیری «هویت امتی» باشد و خون شهید سلیمانی خروش امت را در مقیاس جهانی متبلور کرد. 🔻دکتر معینی‌پور، در حاشیه مراسم پرشکوه تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، به خبرنگار تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: این پدیده را با پدیده پیاده‌روی عظیم اربعین سیدالشهدا(ع) مقایسه می‌کنم که حول محور مقاومت، شهید و خون در راه خدا ریخته‌شده در قالب اتحاد و همبستگی پیش می‌آید و یک هویت دینی، اجتماعی و کلان در بستر اجتماع شکل می‌گیرد. وی ادامه داد: نکته مهم این است که وقتی حاج‌قاسم به عنوان معمار محور مقاومت در منطقه به شهادت می‌رسد، این همبستگی اجتماعی، هم نظریه مقاومت شهید سلیمانی و یارانش را تأیید می‌کند و هم به نوعی پاسداشت زحماتی است که آن‌ها متقبل شدند و هم نشان می‌دهد که مقاومت می‌تواند تولد امت و شکل‌گیری هویت امتی باشد. خون شهید سلیمانی خروش امت را در مقیاس جهانی متبلور کرد و عینیت بخشید. 🔰ادامه مصاحبه... http://fna.ir/decjuo ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻چرا سلیمانی چنین خروشی را ایجاد کرده است؟ . 🔻مهدی فدایی مهربانی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی نوشت: سردار سلیمانی چنان زیست که یک انسان اصیل، یک نمونهٔ کهن‌الگوییِ انسان، یک قهرمان، یک شخصیت متخلق، صادق و مخلص می‌زید. او چنان زیست که ضمیر ناخودآگاه ما آن را می‌طلبد. مدتهاست در گردهمایی‌های خیابانی شرکت کرده‌ام؛ گاهی به عنوان حمایتگر و گاهی به عنوان مشاهده‌گر. امروز هر کس در تشییع شهید سلیمانی شرکت کرده بود تصدیق خواهد کرد که چنین سیل جمعیتی بی‌سابقه بود. حضور همه نوع افراد با هر سلیقهٔ فکری و سیاسی عجیب بود. 🔻اما چرا سلیمانی چنین خروشی را ایجاد کرده؟ به زعم من، سلیمانی نمونه‌ای کهن‌الگویی است که ما را قادر می‌سازد فهمی از ناخودآگاه جمعی این جامعه داشته باشیم. ضمیر جمعی ایرانیان او را چون قهرمانی می‌داند که در افسانه‌ها و متون کهن خود یافته است؛ بی‌جهت نیست که او را ... 🔰متن کامل یادداشت: https://plink.ir/nlNSi ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻تأثیر خون حاج قاسم بر یک آگاهی تاریخی . 🔻حجت الاسلام داود مهدوی زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است در مصاحبه‌ای تحلیل چنین بیان کرد: 🔻مؤمنین و مومنات، هر گاه که مجاهد فی سبیل الله را با گام‌های استوارش در کوی و برزن های دار الاسلام و عرصه‌های رشادت و مجاهدت نظاره می‌کنند، آشکار و نهان، دست به دعا بر می‌دارند که «ای خدا، سایه او را از ما کم مکن؛ از گزند تیغ تیز دشمن حفظش بدار و بر عزتش بیافزا». این دعایی است که مؤمنین و مومنات در هر لحظه و هر جایی که نام و یادی از سرداران بزرگ اسلام می‌شود، از خدای خود طلب می‌کنند. و خدا با خود عهد بسته است که هر گاه بندگان مخلصش او را بخوانند، به خواسته شأن اجابت کند. او خود گفته است: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» [سوره غافر: ۶۰]. 🔰مطالعه ادامه مصاحبه: https://plink.ir/bxKlo ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻دین‌زدایی، پی‌آیند قطعی پیوند دین و مدرنیته . 🔻در جریان روشنفکری، بعضاً ادعا می‌کنند که می‌خواهند دین را با مدرنیته هماهنگ کنند. این جریان نمی‌گوید من دین را کنار می‌گذارم، بلکه می‌گوید می‌خواهم دین را با مدرنیته هماهنگ کنم، درحالی‌که دین با مدرنیته هماهنگ نمی‌شود. این افراد آگاهانه یا ناآگاهانه دچار یک نوع حداقلی کردن دین می‌شوند. مثل دکتر شریعتی، مهندس بازرگان و جریان‌های سیاسی مثل نهضت آزادی و جبهه ملی؛ این‌ها جریاناتی هستند که در همه زمینه‌ها سعی‌شان این است که دین را با مدرنیته هماهنگ کنند. 🔻اگر ما دین و مدرنیته را به‌طور دقیق نشناسیم، حتماً در این روند دچار یک نوع دین‌زدایی می‌شویم. کما اینکه این اتفاق در صد سال اخیر به‌صورت آرام‌آرام در کشورهای اسلامی رخ داده است. در این میان انقلاب اسلامی تنها جریانی است که تا حدودی توانسته با این روند مخالفت ورزد. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/tamaddon-bahar98/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻علم به دانش آزمون‌پذیر محدود می‌شود؟ . 🔻در مواجهه با علم مدرن می‌توان این پرسش را مطرح کرد؛ چه کسی گفته که علم به دانش آزمون‌پذیر محدود می‌شود؟ بلکه غیر از آن پارادایم‌ها هم هستند و حتی بالاتر از آن متافیزیک هست. علم تجربی ما در حوزه علوم انسانی یا علوم طبیعی مبتنی بر متافیزیک دیگری است که عقل و صدق و کذب دارد و نوری فوق نور است. یعنی دیگر از پارادایم‌ها سخن نمی‌گوییم؛ بلکه از اصول موضوعه خودمان که مبتنی بر حکمت خودمان و مبتني بر علم برتری است، سخن می‎گوییم. بالاتر از علم عقلی هم، علم وحیانی است. این‌ها همه «نورٌ علی نور» است. چرا باید در آن چارچوب قرار بگیریم؟ علم در جهان اسلام هرگز در معنای پوزیتیویستی مطرح نشده و به دانش آزمون‎پذیر مقید و محدود نگردید. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/teyfbandi_majazi/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻نظریه‌پردازی و برنامه‌ریزی برای تحقق اسلام شامل . 🔻حجت‌الاسلام‌والمسلمین امید مؤذنی پروژه اصلی شهید صدر را «نظریه‌پردازی و برنامه‌ریزی برای تحقق اسلامِ شامل» می‌داند. اسلامِ شامل به معنای اسلامی است که در همه موضوعات، همه زمان‌ها و همه مکان‌ها حاضر است. این اسلام در مقابل اسلام التقاطی و سکولاریسم است. منظور از اسلامِ شامل، اسلام محض نیست. چراکه هدف این اسلام، پیاده‌سازی اسلام محض و واقعی نزد خداوند نیست، بلکه این مکتبِ شامل به‌واسطه نظریه و روش و… از سایر مکاتب متمایز شده و وصف به اسلامیت می‌شود. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/eslam_shamel/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻تبیین کارآمدی دین در عصر حاضر، از الزامات تعامل با دنیاست. 🔻گروهی از طلاب بروند یک سال دور دنیا بگردند، سپس بیایند در قم فتوا بدهند؛ این یک فقیه متفاوت می‌شود. نگاه که بین‌المللی شد، الزامات و برنامه‌ها بین‌المللی می‌شود. تک‌تک طلبه‌های جوان باید به دنبال سفر در عرصه بین‌الملل باشند. به‌محض این‌که از این کشور خارج شدید یک انشقاق فکری پیدا می‌کنید. مسئله‌هایی که نظام به شما داده بُعد پیدا می‌کند. خود شما یک حس و انگیزه‌ای پیدا می‌کنید؛ برمی‌گردید و جور دیگری درس می‌خوانید. سعی می‌کنید از دین کارآمدی دربیاورید. سعی می‌کنید از دین پاسخ‌هایی دربیاورید که بتواند قدرت دیالوگ با دنیا را داشته باشد. قدرت گفتگو و تصرف در دنیا را داشته باشد. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻حضور اندیشه‌های امام خمینی (ره) در علوم اجتماعی . 🔻به باور اسماعیل فراهانی، پروژه فکری دکتر ابراهیم فیاض حضور اندیشه‌های اجتماعی امام خمینی (ره) در علوم اجتماعی است. توضیح اینکه، امام خمینی (ره) در پیوند با مردم توانست ظرفیت‌های مردمی را شکوفا سازد و جریان دینی را به جلو برد. اینک باید به حکمتی اندیشید که توضیح‌دهنده این پیوند باشد، چراکه سنت‌های علمی همچون فقه، فلسفه و عرفان و… این ظرفیت را نداشته و مانع این پیوند می‌شوند. فراهانی، یکی دیگر از وجوه برجسته اندیشه فیاض را بازگشت غریزه به علوم اجتماعی می‌داند. این امر در مردم‌شناسی فیاض به صورت شاخص‌تری مشهود است. او در مردم‌شناسی پایبند نظریه و روش نیست و در عوض با «مفاهیم» کار می‌کند. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/andishe_emam/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻فقه ما با فقه سرمایه‌داری صددرصد مخالف است. . 🔻«كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ»؛ این یکی از احکام مربوط به مال اجتماعی است؛ یعنی باید طوری سیاست‌های مالی را مدیریت کرد که منجر به تراکم ثروت در دست عده‌ای خاص نشود. یکی از اصول ایجاد بانک (استنباط فقه پولِ اجتماعی) فقه مالی اجتماعی و ثروت اجتماعی است. فقه ما با فقه سرمایه‌داری صددرصد مخالف است؛ چون نظام مالی و اقتصادی سرمایه‌داری مبتنی بر انحصار و تراکم ثروت است. وقتی اقتصاد مبتنی بر تراکم ثروت شد، یعنی مبتنی بر اقتصادهای بزرگ است که اقتصادهای خرد را در خودش می‌بلعد. این‌ها همه با اقتصاد اسلامی متناقض است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir