اگر ما بتوانیم از چنین فضایی استفاده کنیم و اجازه بدهیم در حوزههای علمیه آزاداندیشی باشد و فکر نکنند که مثلا توحید یا رسالت ولایت باید صرفا با نگاه همانها ارائه شود [آنگاه شاید بتوانیم از این بزرگان منتفع شویم]. الان خیلیها با زیارت جامعه هم همراه نیستند و نمیتوانند آنچه را که در اینجور منابع آمده است را باور داشته باشند و با آن برخورد میکنند، به جهت اینکه نوع تفسیرهایی که برای آن ارائه میشود برای آنها قابل تحمل نیست همانطور که برخی از ادعیه و مناجاتها هم برای آنها قابل هضم نیست. ذیل دعای عرفه سالار شهیدان را بعضی برنمیتابند و سعی میکنند که بگویند اینها مربوط به صوفیه است و منسوب به عالمان یا اهلبیت نیست پس تمام تلاششان این است که اینها را از صحنه روایات و ادعیه خارج کنند و بگویند این جملات سابقه نداشته است و در سنت اهلبیت ما یا در ادعیه و قرآن نبوده و بر اساس تحلیل دیگران از جمله عرفا و صوفیه است. این [مساله] در تاریخ ما وجود داشت و ما فکر میکنیم که این مقداری که از امامت و ولایت میفهمیم همینقدر است ولاغیر، درحالیکه دسترسی ایشان به منابع عمیقتر بود و حشرشان به مسائل ولایی و توحید و معارف بیشتر بود و بر اساس این حشر بهتر توانستند مسائل را ببینند اما اینها چون نمیتوانستند مسائل را ببینند، سطح معرفتشان متفاوت بود. [لذا] آنها هم تیغ جراحی فقاهتی در دست داشتند و تا توانستند مسیر را برای خودشان باز میکردند و برای دیگران میبستند. اگر جامعه بخواهد رشد کند و نگاه عمیقتری به مباحث [پیدا کند] بایستی اجازه بدهد که این حرفها به میدان بیاید و نگران نباشد؛ چراکه خود این عالمان محکماتی را به صحنه آوردند که هرگز آن محکمات اجازه نمیدهد که انحراف معرفتی اتفاق بیفتد، بلکه چون در ذهن آن [اهل جرح] این معرفتها تاکنون نبوده است، فکر میکنند توحید یا ولایت صرفا همین میزان است. در منابع ما، در منابع وحیانی ما هم هست که توحید بر سه قسم است، توحید عوام، توحید خواص و توحید اخص؛ یا حتی در مقام عمل هم گفتهاند روزه [بر سه قسم است] روزه عوام، روزه خواص و اخص. اگر روزه اخص اتفاق افتاد، برخی از عموم میتوانند و میگویند که [اخص] این را از خودشان درآوردهاند [یا بگویند این] سبک و سلیقه صوفیهاست و امثال ذلک.
بههرحال اینها مسائلی است که متاسفانه در حوزهها وجود دارد و بستن راهها و محدود کردن مسائل معرفتی است. آقای حسنزاده رضوانالله علیه اندیشه آزادی داشتند و خیلی به این حرفها نگاه نمیکردند و همین باعث میشد [ناملایمات و] مسائلی را چه در آمل و چه در قم شاهد باشند.
آثاری که ایشان تالیف کردند آثار خاصی است و با شیوههای ایشان فقط شاگردان خاصشان آشنا بودند و میتوان یک مدرسه را بهعنوان یکی از مدارس علمی ما از نصابالصبیان تا فصوصالحکم و امثال ذلک دید. شاگردان خاص این مسیر را دارند و همچنان این ادامه مییابد. ما باید این عالمان را همیشه محترم و مکرم بداریم و از اندیشه آنها استفاده کنیم و اگر تاکنون با زخمزبان و بعضا اهانت و نوشتههای ناصواب حرفهایی میزدیم که بههرحال الان روشن شد که مسیری که ایشان داشتند با چه انگیزهای بوده، دیگر دست از این حرکتها برداشته شود تا مسیر معرفت در جامعه ما رشد بیشتری پیدا کند.
▪️در رثای عالم ربّانی و سالک توحیدی، فقیه ولایی و انقلابی، علامۀ ذوفنون حضرت آیتالله حسنزادۀ آملی رضواناللهعلیه
🍃 طایر قدسی
علامۀ اندیشمند و ذوفنون رفت
محبوب نیکومنظر مهتابگون رفت
در عشق، پیری از تبار پاکبازان
در علم، مردی از شمار راسخون رفت
از معدن صدق و صفا یاقوت احمر
از خیمۀ اندیشه و دانش ستون رفت
آهی جگرسوز از زمین تا آسمانها
با نالۀ "إنّا إلیهِ راجعون" رفت
دیدم گریبان چاک کرد از هجر او عقل
پیوسته از چشمش بهجای اشک خون رفت
رفت از "اُولُوالألباب" نستوهی خردورز
مصداق "قومٌ یَعقِلون"، "هُمْ مُهتَدون" رفت
سرمستی از صهبای "لا خَوْفٌ عَلَيْهِم"
آبادی از جام "وَ لا هُمْ يَحْزَنُون" رفت
هم عارفی، هم شاعری، هم فیلسوفی
هم کاردانی در روایات و متون رفت
مصباح علم و نجم دین، شمس هدایت
در عقل و نقل و در ریاضی ذوشُجون رفت
آن عالم ربّانی اهل ولایت
آن سالک توحیدی آیینهگون رفت
با رفتنش از خیل سربازان رهبر
تنها نه یک سردار، گویی صد قشون رفت
آن طایر قدسی که رضوان بود جایش
از تنگنای تیرۀ دنیای دون رفت
سوی نیستان رفت آن نای الهی
صد ناله از داغش ز نای ارغنون رفت
از داغ آن شیریندهان نغزگفتار
فریاد فرهاد از نهاد بیستون رفت
تنها نه در این دوره نادر بود و فاخر
فخر زمان فخر زمین فخر قرون رفت
لَختی ز عمرش در پی الفاظ قرآن
باقی همه در فهم معنا و بطون رفت
آن مهر روزافروز تابانی که میشد
ما را بهسوی علم و تقوا رهنُمون رفت
خون شد دل ایرا و ایران از فراقش
آن زندۀ جاوید با "رَیبُالمَنون" رفت
✍️ #محمدتقی_عارفیان، ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
🔅برخی از تعابیری که در شعر آمده، از پیام تسلیت حضرت امام خامنهای روحیفداه، و نوشتۀ حضرت علامه شَعرانی رضواناللهعلیه خطاب به حضرت علامه حسنزادۀ آملی رضواناللهعلیه وام گرفته شده است.
#عالم_ربانی
#سالک_توحیدی
#علامه_حسنزاده
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
✅💠 "دلتنگی"
از روزمرگیها که خستهمیشد، هوسِ کنج ايوانِ مقصورهی مسجد گوهر شاد میکرد.
راهی مشهد شد، اذن دخول را از تابلوی ورودی بابالجواد خواند، رفت صحن گوهرشاد و به منبر بلند بالای امام زمان چشم دوخت، سرش را بر گرداند تا گنبد طلائی، دستهایش را نیز بالا آورد و ظهور مولا را طلبکرد. با دیدن کبوترهای روی گنبد دلش پرکشید سمت جادهی نجف تا کربلا، به یکباره چشمهایش به عشق مولا نمناک شد. کبوتر دلش مابین نجف تا کربلا نشست بر بام موکب علیبنموسیالرضا، دلش سرگردان بین ایران و عراق بود، صدای مؤذن کبوتر دلش را به ايوان گوهرشاد برگرداند.
وقتی مؤذن به شهادتین رسید کبوتر سرگردان دلش رفت مدینه بین روضهی نبوی، سلامی بر پیامبر داد و پرکشید سمت گلستان بقیع تا کنج آن مأوا بگیرد آنگاه بیاختیار چشمهایش بدون اینکه روضهخوانی روضه بخواند گریست.
✍️به قلم: مرضیه رمضانقاسم
#داستانک
#محرم_1400
#آثار_نمونه
@taaghcheh
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
#حکایت_من_و_کلاسهایم
بزرگترین جاذبه ی مغناطیسی ایران حرم امام رضا علیه السلام است که اکنون مرا معلق کرده بود سبک بال شده بودم برای حضور و البته امیدوار
کارها را ردیف می کنم می خواهم این بار اول وقت به کلاس برسم شور و هیاهوی بچه ها حیاط مجتمع را پر کرده نمی دانم با این شعارهای شیرین مجال آموزش توحید را پیدا می کنم یا نه
مثلا پنجره هایمان دو جداره است اما با همه تکنیک ها و خودنمایی هایش حریف اشتیاق بچه ها نمی شود اشکال ندارد مثلا ما عقاید داریم و کلاس روبرو ورزش
حالا که همه چیز مجازی شده چرا من بهره مند از زیارت مجازی نشوم سریع با اپیلیکشن رضوان وارد روضه ی منوره می شوم
به تو از دور سلام امام مهربانی ها
و دلم دوباره پر می کشد این بار از ایوان طلا پنجره فولاد را هم می بینم و سقاخانه را ، باز کثرت ها مرا می کشند و از جاذبه ی زمین منحرف می شوم کاش استاد زودتر کلاس بیاید وگر نه سر از لابلای تاریخ در می آورم
ساخت سقاخانه اسماعیل طلا به دوران قاجار برمی گردد اسماعیل خان سنگسری اهل سنگسر (مهدیشهر کنونی) وزیر فتحعلی شاه قاجار بود که بخاطر نجات جان شاه جایزه ای هم وزن خودش طلا گرفت و آن را صرف ساخت این سقاخانه کرد که قبلا در دوران نادر شاه حوض مرمری در صحن عتیق سابق و انقلاب امروز بوده و بعد از آن سقاخانه معروف به سقاخانه ی اسمال طلا(اصطلاح عامیانه) می شود سابق آب اش از چشمه ی گیلاس می آمد ولی بخاطر مشکلات قطع فصلی و ... چاهی برای تامین آبش کنده شد.
انگار باید این جلسه را می نوشتم جلسه ی دوم من و پرواز ، حیاط حرم حسابی برق می زند انعکاس نور روی سنگفرشها چشم هایم را می آزرد و بالاخره من از در ایوان طلا وارد می شوم صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام
و تو چه می دانی که عشق چیست ؟ سفر چیست و رسیدن چه می تواند باشد ؟ وصال نقطه ی گم شده ی جهان خلقت است یا همان رسیدن باید غرق در لطافت شویم و لطیف رنگها، بودن ها و هست ها را بنگارم
دو قدم مانده به صبح
دو قدم مانده به دیدار طلوع خورشید
استاد وارد کلاس می شود و من باید برگردم
بالای دفترم بسم الله الرحمن الرحیم می نویسم و جواب سلام استاد را می گویم
چه عالمی دارد این فضای مجازی
#م.حیدریان_منش
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
💠 فرزندآوری و پیشرفت والدین
پرسش: آیا فرزندان، مانع پیشرفت والدین میشوند؟
پاسخ: برخی بانوان گمان میکنند فرزندآوری، مانع بزرگی برای ادامه تحصیل آنها و برخی نیز بر این باورند که ادامه تحصیل، مهمتر از بچهداری است. شعارهای عوامفریبانهای مانند برابری جنسیتی و رفع تبعیض جنسیتی در تحصیلات دانشگاهی، در ترویج این باورهای غیر اسلامی و غیر بومی بسیار مؤثر بوده است. این در حالی است که فرزند میتواند بهترین نشاط و سرگرمی پدر و مادر باشد؛ زیرا محبتی وصفناشدنی میان والدین و فرزندان به وجود میآید. اکنون بسیاری از همسران جوان، ادامه تحصیل را تنها راه پیشرفت میدانند؛ از این رو تحصیل و اشتغال را به عنوان بخش جدانشدنی زندگیشان قرار میدهند؛ در حالی که تجربه ثابت کرده است که با یک برنامهریزی منسجم میتوان همراه با نشاط نگهداری فرزند، به تحصیل نیز ادامه داد.
اگر قرار باشد میان تربیت فرزند و تحصیل یک گزینه انتخاب شود، باید تربیت فرزندان را انتخاب نمود؛ زیرا مهر مادری و پدری و نیازمندی محبت فرزندان، هیچ جایگزینی نداشته و از تحصیل مهمتر است و فرزندآوری سبب ایجاد انگیزههای جدید و مختلف در والدین و بهویژه مادر میشود. امروزه روشهای مختلفی برای ادامه تحصیل وجود دارد که با فرزندداری نیز منافاتی ندارد. اگر تحصیلات رسمی ضرورتی موجه دارد، همسران میتوانند تحصیل رسمی را کمی به تأخیر بیندازند
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
🔦تجارت مشکوک یار غار عبدالناصر همتی با انگلیسیها
یار غار عبدالناصر همتی که با تلاش وی به ریاست یک بانک خصوصی در دولت روحانی گمارده شد، اکنون با حامیان اسرائیل روابط اقتصادی برقرار کرده است.
یکی از تخلفات کمتر مطرح شده رئیس سابق بانک مرکزی که با حمایت مسئولان ارشد دولت سابق انجام شد، انتصاب افرادی با رفت و آمد مکرر به لندن در سیستم بانکی بود که از جمله آنها "محمد فطانت" دوست و یار نزدیک همتی است که با اصرار و واسطهگری این مقام ارشد دولت روحانی، توانست مدیریت یکی از بانکهای خصوصی را با دخالت بانک مرکزی بر عهده بگیرد.
جالب اینجاست که همتی در مناظرات انتخاباتی نهایت تلاش خود را می کرد تا بر دوران بی تدبیری دولت سرپوش بگذارد و از خرابکاریهای اطرافیان کاریاش چیزی به مردم نگفته است.
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
اعتراف فعال اصلاح طلب: اینترنشنال همان العربیه است
اخیرا روزنامهنگاران اصلاحطلب در داخل و خارج از کشور، در نشستی مجازی در کلابهاوس به بررسی وضعیت روزنامهنگاری سیاسی در ایران پرداختند. در این جلسه طولانی ماشاءالله شمسالواعظین، سردبیر مطرح روزنامههای زنجیرهای در دوره دولت اصلاحات بهنقد رسانههای فارسیزبان در خارج از کشور پرداخت.
شمسالواعظین با اشاره به تاریخ رسانههای عربی گفت: پس از تولد الجزیره این تلویزیون توانست بهسرعت جهان عرب را فرابگیرد، الجزیره به دلیل استفاده از روزنامهنگاران حرفهای محبوب شد، پس از آن سران سعودی تصمیم گرفتند در برابر یکهتازی الجزیره، رسانه العربیه را تأسیس کنند. سعودیها در جریان تأسیس این تلویزیون به سراغ خبرنگاران الجزیره رفته و با دادن وعده پول بیشتر آنها را به استخدام خود درآوردند. در آن زمان الجزیره به کارمندانش حدود ۵۷۰۰ دلار میداد؛ العربیه رقم را بالابرده و تا ۹ هزار دلار حقوق تعیین کرد.
العربیه به دنبال آن بود تا مخاطب الجزیره را سرقت کند. تلویزیون اینترنشنال نیز با همین شیوه عمل کرد. این تلویزیون تازه تأسیس با وعده پول کارمندان تلویزیون انگلیس را دزدید تا بتواند وارد محوطه مخاطبان بیبیسی شود. تلویزیون ملکه نیز برای آنکه از رقابت عقب نماند تا توانست شبیه تلویزیون عربستان شد، در حال حاضر دعوا بین بیبیسی و اینترنشنال بر سر پوند و تولید اخبار جعلی و سیاه است.
شمسالواعظین در واکنش به فحاشی یکی از مدیران تلویزیون سعودی گفت: شما توهم تأثیرگذاری بر مردم را دارید؛ در خیابان و دانشگاه بسیاری از من میپرسند که چرا برخی از شاگردان شما برای دشمن مردم ایران کار میکنند. چرا آنها با نوکران آمریکاییها قرارداد بسته و همکاری میکنند.
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
رونمایی از کتاب برگرفته از نامه رهبر انقلاب به جوانان در غرب
حوزه/ در مراسمی از کتاب رادنی شکسپیر نویسنده انگلیسی با عنوان " پاسخ الگویی نوین " که با الهام از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان عدالت طلب اروپایی نگاشته شده بود، رونمایی شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همزمان با سالگرد انتشار نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان در غرب، آئین رونمایی از کتاب رادنی شکسپیر (Rodney $hakespeare)، نویسنده انگلیسی با عنوان " پاسخ الگویی نوین " (A New Paradigm Response) که با الهام از نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی و خطاب به جوانان عدالت طلب اروپایی نگاشته شده بود برگزار شد.
در آیین رونمایی از این کتاب که حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی رئیس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده، ولی فقیه و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضوی از مجمع آموزش اسلامی شیعه در لندن حضور داشتند رادنی شکسپیر در معرفی کتاب خود گفت: این کتاب، روش نوینی برای درک حقیقت ارائه میکند، این کتاب در پی دو نامه رهبر معظم ایران، خطاب به جوانان غربی در سال ۲۰۱۵ نوشته شده است.
وی افزود: به نظرم ایران اکنون در مرحلهای است که میتواند انقلابش را به جهانیان عرضه کند، انقلابی که در پی استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که همان خواست امام خمینی (ره) بود؛ اکنون افرادی همچون من، با الهام از آن انقلاب، اقتصادی مبتنی بر عدالت را برای جهانیان تشریح میکنیم. روح حاکم بر این کتاب، دریافت من از آن دو نامه درباره عدالت است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، پس از حادثه شارلی ابدو در فرانسه در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی در نامهای از جوانان اروپایی و آمریکای شمالی خواستند تا درباره اسلام، درست داوری کنند و این دین را بری از تروریسم بدانند.
ایشان همچنین یادآور شدند که اسلام، برای همه مشکلات بشر در جهان، برنامه دارد که در این کتاب به زبانی اشنا برای مخاطب غربی تشریح شده است.
حجت الاسلام سید هاشم موسوی، نماینده مقام رهبری در انگلیس و رئیس مرکز اسلامی انگلیس نیز در این باره گفت: ما بخشی از پیاممان را میتوانیم از زبان خودمان بیان کنیم، اما بخشی از پیام را باید با زبان استادان و متفکران جوامع غربی به جوانان غربی منتقل کرد، زیرا همگرایی که میان انان وجود دارد موجب میشود آسانتر سخن آنان را درک کنند، به همین علت در برنامههای تولید محتوا تلاش میکنیم از استادان و متفکران غربی برای رساندن پیام دینی خود به جوامع غربی استفاده میکنیم.
نویسنده در این کتاب توضیح داده است که اسلام، برای مشکلات بشر، راه حل دارد و چشم انداز نوینی که اسلام ترسیم میکند، همه مشکلات بشری را در یک چارچوب فکری جامع، رفع میکند. به نظر نویسنده، این کتاب را در ابتدا میتوان پاسخی به نامه رهبر ایران دانست و آن گاه آن را چشم اندازی نوین فرا راه بشر معرفی کرد که اسلام فراهم میآورد و در پایان، این کتاب میتواند راه و روش غربی را در رویارویی با بحرانهای جهانی، به چالش بکشد، زیرا عدالت، گمشده جهان شناسی غربی است.
خانم مگان شکسپیر، نوه آقای رادنی شکسپیر که در مراسم رونمایی از این کتاب حضور داشت در مراسم رونمایی از کتاب گفت: " پدر بزرگ، بحرانی در جامعه امروز ما میبیند و معتقد است باید الگوی جدیدی برای اداره جهان عرضه تا عدالت در کره زمین، اجرا شود، به نظر ایشان که نویسنده این کتاب است، اکنون نابرابری بر جهان حاکم، ثروت در دست عدهای قلیل انباشته و فاصله میان فقیر و غنی، عمیقتر شده است و برای همین باید طرحی نو در انداخته شود.
وی افزود: آقای شکسپیر، وجود نیرویی قوی و خارجی را در بروز اندیشههای نوین، لازم میداند و با تاکید، بر نقش پیامبر اسلام در پیدایی چشم اندازی نوین تاکید میکند با ناکامی اندیشههای مبتنی بر کمونیسم، سوسیالیسم و یا کاپیتالیسم، "راه سوم" را باید به مردم جهان نشان داد که همانا اسلام به عنوان راهبر جدید جهان، است. "
مگان شکسپیر رادنی شکسپیر در کتاب خود، راه و روش غربی را در رویارویی با بحرانهای جهانی، به چالش کشیده، زیرا معتقد است عدالت، عنصر گمشده در جامعه غربی است.
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
💎 خاموشی را برگزین
امام صادق علیه السلام:
علیک بالصمت، تعد حلیما، جاهلا کنت او عالما، فان الصمت زین لک عندالعلماء و سترلک عندالجهال.
عالم باشى یا جاهل، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى. زیرا خاموشى نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است.
(مستدرک،ج ۹، ص۱۷)
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
قرآن کریم چه جایگاهی برای انسان قائل است؟
قرآن کریم، انسان را تکریم کرده و گرامی داشته و بر دیگر موجودات برتری داده است. انسان آزاد و مختار است که راه خوب و بد را خود برگزیند و قرآن که کتاب ذکر است با بشارت و انذار او را راهنمایی کرده است. طبق گفته قرآن تمام زمین و آسمان و مخلوقات برای انسان آفریده شده است و انسان نقش محوری و اصلی در میان مخلوقات دارد. مخاطبِ قرآن انسان است و این کتاب از اول تا پایان راهنمایی است برای او.
آیه ۳۱ سوره بقره که یکی از آیات مهم قرآن است تصریح دارد که خداوند به انسان علم اسماء را آموخته است که به حقایق هستی، و کیفیت موجودات و... تفسیر شده است. طبق آیه ۳۰ سوره بقره خداوند انسان را خلیفه خود بر زمین قرار داده است.
یکی از آیات مهم قرآن درباره تکریم انسان آیه ۷۰ سوره اسراء است: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ؛ و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم.» (اسراء:۷۰) در تفسیر این آیه گفتهاند: «روح انسان علاوه بر امتیازات جسمی مجموعهای است از استعدادهای عالی و توانایی بسیار برای پیمودن مسیر تکامل بطور نامحدود.» بعضی دلیل این تکریم را اعطای قوه عقل و نطق و استعدادهای مختلف و آزادی اراده میدانند.
در مورد فضیلت انسان بر سایر موجودات در آیه ﴿وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَیٰ کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا؛ و آنها را بر بسیاری از آفریدههای خود برتری آشکار دادیم.﴾(اسراء:۷۰) مباحث مختلفی گفته شده است. علامه طباطبایی میفرماید: «انسان در میان سایر موجودات عالم خصوصیتی دارد که در دیگران نیست، و آن داشتن نعمت عقل است. و معنای تفضیل انسان بر سایر موجودات این است که در غیر عقل از سایر خصوصیات و صفات هم انسان بر دیگران برتری داشته و هر کمالی که در سایر موجودات هست حد اعلای آن در انسان وجود دارد.»
(ویکی پاسخ)
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645