eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
140 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: یک نفر با استقامت و شکیبا، در برابر ده نفر کافر🌼🌸🌼 كيَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَى ٱلْقِتَالِۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَٰبِرُونَ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفًا مِّنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ٦٥ٱلْـَٰٔنَ خَفَّفَ ٱللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًاۚ فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ٦٦ ای پیامبر! مؤمنان را به جهاد برانگیز و تشویق کن. اگر از شما بیست نفر اهل صبر و شکیایی باشند، بر دویست نفر غالب می‌شوند و اگر از شما صد نفر باشند، بر هزار نفر پیروز می‌گردند؛ زیرا آنها گروهی هستند که نمی‌فهمند؛ اکنون خدا به شما تخفیف داد و دانست که در شما سستی و ضعف هست؛ پس اگر از شما صد نفر با استقامت و شکیبا باشند، بر دویست نفر پیروز می‌شوند و اگر از شما هزار نفر باشند، به خواست خدا بر دو هزار نفر غلبه می‌کنند؛ و خداوند با صابران است. سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیات 65 و 66 یا: ای، یا؛ أَیُّها: ای، حرف منادا؛ النَّبِیُّ: پیامبر؛ حَرِّضْ: تحریک و تشویق کن؛ الْمُؤْمِنینَ: مؤمنان، گروندگان؛ عَلیٰ: بر؛ الْقِتالِ: کارزار، جنگ؛ إِنْ: اگر؛ یَکُنْ: باشد؛ مِنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عِشْرونَ: بیست؛ صابِرونَ: شکیبایان؛ یَغْلِبوا: غلبه می‌کنند، پیروز می‌شوند؛ مِائَتَیْنِ: دویست، دوصد؛ مِائَةٌ: یکصد؛ أَلْفاً: یک هزار؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ ب‍ِ: به؛ أَنَّ: قطعا، حتما؛ هُمْ: ایشان؛ قَوْمٌ: گروهی، قومی؛ لایَفْقَهونَ: نمی‌فهمند، درک نمی‌کنند؛ الْئانَ: اکنون، الآن؛ خَفَّفَ: تخفیف داد، سبک کرد؛ عَنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عَلِمَ: دانست؛ فی: در؛ ضَعْفاً: ضعف، سستی؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ صابِرَةٌ: شکیبا، صبور؛ أَلْفٌ: یک هزار؛ أَلْفَیْنَ: دوهزار؛ إِذْنِ: اذن، اراده، اجازه؛ مَعَ: با؛ الصّابِرینَ: صابران، شکیبایان. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: «مشت نمونه‌ی خروار» یا «با یک گل بهار نمی‌شود» 🔵 دو مَثَل در فارسی هست که ظاهری متناقض دارند: 🔵 «مشت نمونه‌ی خروار» که می‌گوید یک نمونه از یک کل، برای نشان دادن آن کافی است؛ 🔵 و «با یک گل بهار نمی‌شود» که نشان می‌دهد یک مثال یا یک نمونه برای یک کل، کفایت نمی‌کند؛ اما این دو مثل، هر یک، در جای خود درست و در جای خود نادرست هستند. 🔵 گاهی در حوزه‌ی مسائل اجتماعی برای اثبات یک ادعا، یک مثال خاص می‌آورند؛ برای مثال شخصی برای غلط بودن ارتباط بین «حجاب» و «پاکدامنی»، خانمی چادری را مثال می‌زند که اهل فحشاست و در مقابل، زن کم‌حجابی را که بسیار عفیف و پاکدامن است. یا برای نشان دادن بی‌تأثیر بودن سیگار بر سلامتی، شخصی را مثال می‌زنند که پس از سال‌ها اعتیاد به سیگار، زنده است و شخص دیگری که از دود و دم متنفر بود و در جوانی سکته کرد. 🔵 مشکل کجاست؟ چه کسی درست می‌گوید؟ به طور کلی، مسائل اجتماعی یا حوزه‌های سلامت و فرهنگ، تک‌متغیره نیستند؛ به عبارتی، یکی از نشانه‌ها و عوامل پاکدامنی، حجاب است ولی، تنها عامل آن نیست؛ آنچنانکه یکی از عوامل سلامتی، دوری از دخانیات است، نه تنها عامل آن. 🔵 بنابراین، در مشکلات و معضلاتی که حوزه‌ی اجتماع یا سلامت یا فرهنگ را دربر دارد، نمی‌توان به قول دانشمندان علم آمار، با یک نمونه‌ی نادرست، یا از آن بدتر، با یک مثال، نتیجه گرفت. برای بررسی رابطه‌ی «حجاب و پاکدامنی» یا «سیگار و سلامتی»، ابتدا باید یک جامعه‌ی آماری مناسب و یک نمونه‌ی مناسب(برای مثال با 100 نمونه در 100 شهر و روستای مختلف از استان‌های مختلف) را برگزید؛ در این نمونه از جامعه‌ی آماری، با بررسی متغیرهای مختلف و تأثیرگذار بر موضوع مورد بحث، و تجزیه و تحلیل آماری آن، درستی ارتباط بین دو عامل را بررسی کرد؛ وگرنه، در این چنین مسائلی، با یک مثال، آنچه نتیجه می‌گیریم، فرسنگ‌ها با حقیقت فاصله خواهد داشت. درست مثل این که با دیدن یک بدخلقی در بدو ورود به یک شهر، نتیجه بگیریم که تمام مردم آن شهر، بدخُلق هستند و مشت را نمونه‌ی خروار بدانیم! ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: دروغ‌های بزرگ و کرونایی 🔵 چنانکه پیشتر هم گفتیم، یکی از فنون «اقناع»، یعنی قانع کردن شخص به درستی یا نادرستی یک مطلب، با استفاده از رسانه‌ها، دروغ بزرگ است؛ یعنی چنان دروغ بگوییم که مخاطبان بگویند: «تا نباشد چیزکی، مردم نگوید چیزها!» یا «مگه میشه دروغ به این بزرگی گفت؟». اما این فن، سال‌هاست که در رسانه‌ها کاربرد دارد. شاید یکی از قدیمی‌ترین این «دروغ»ها در ایران، نامه‌ی منتسب به «چارلی چاپلین»، هنرپیشه‌ی طنز معروف به دخترش است. جالب است که وقتی نویسنده‌ی نامه(فرج الله صبا) اعلام کرد که این نامه را او نوشته نه چاپلین، هیچ کس از او قبول نکرد و او را دروغگو خواندند. این نامه به کتاب‌ها و نوارها و سخنرانی‌ها و ... هم رسید و هیچ کس از منبع آن نپرسید. 🔵 در دوران معاصر هم از بس در مورد دوران نخست‌وزیری «هویدا» و ثابت ماندن قیمت خودکار(و در برخی از نقل قول‌ها کبریت) گفتند، خودم هم باور کرده بودم تا این که در بایگانی روزنامه‌های پیش از انقلاب، به دستورات شاه و نخست‌وزیر و مجلس درباره‌ی مبارزه با گرانی برخوردم. بعد به بایگانی روزنامه‌های پس از انقلاب و دادگاه هویدا که رسیدم، دیدم از اساس این نقل قول از هویدا در دادگاه وجود ندارد. 🔵اما یک دروغ دیگر، که رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی از بس تکرار کرده‌اند، خودمان هم باور کرده‌ایم: «آمار کرونا، در مناسبت‌های ملی و مذهبی، کاهش می‌یابد و بعد دوباره زیاد می‌شود». این دروغ، آخرین بار درباره‌ی 22 بهمن امسال، آشکارا ناراستی دشمنان را نشان داد؛ چرا که اگر فقط 10 روز در خصوص آمار کرونا مخفی‌کاری می‌شد، براحتی می‌شد راهپیمایی 22 بهمن را برگزار کرد؛ و نخستین بار هم در 30 بهمن 1398 و درست دو روز پیش از انتخابات مجلس، ورود کرونا به کشور اعلام شد که اگر فقط با دو روز تأخیر این خبر اعلام می‌شد، مشارکت در انتخابات مجلس، می‌توانست ده بیست درصدی بیشتر از آن چیزی باشد، که بود. 🔵از این دست دروغ‌ها بارها و بارها گفته شده و ما باور کرده‌ایم. یادم هست یک بار هم گفته بودند در فلان صفحه از قانون بودجه‌ی کشور، بودجه‌ی «جامعة المصطفی العالمیه» چند برابر بودجه‌ی وزارت ارشاد است؛ اما وقتی به قانون بودجه مراجعه می‌کردیم، این صفحه ربطی به بودجه‎ی فرهنگی نداشت و بودجه‌ی «جامعة المصطفی» هم یک صدم عددی نبود که ادعا می‌شد. ولی مگر چند نفر پیگیر می‌شدند که ببینند نشانه‌ای که داده‌اند، درست نیست؟ ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: آیا مؤمنان را دینشان فریفته است؟🌼🌸🌼 إِذْ يَقُولُ ٱلْمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَٰٓؤُلَآءِ دِينُهُمْۗ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٤٩ وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذْ يَتَوَفَّى ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَٰرَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ ٱلْحَرِيقِ٥٠ آنگاه که منافقان و بیماردلان می‌گفتند: «اینان را دینشان فریفته و به خود مغرور کرده است» و(لی) هر که بر خدا توکل کند، پس به یقین، خداوند شکست‌ناپذیری است، حکیم. کاش می‌دیدی آن دم را که فرشتگان، جان کافران را می‌ستانند، چگونه بر صورت‌ها و پشت‌هایشان می‌زنند: «بچشید عذاب سوزان را». سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیات 49 و 50 إِذْ: هنگامی که؛ یَقولُ: می‌گوید؛ الْمُنافِقونَ: منافقان، دورویان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ فی: در؛ قُلوبِ: قلب‌ها، دل‌ها؛ هِمْ: ایشان؛ مَرَضٌ: بیماری؛ غَرَّ: فریفته است، مغرور کرده است؛ هٰؤُلاءِ: اینان؛ دینُ: دین، آیین؛ مَنْ: هرکس؛ یَتَوَکَّلْ: توکل کند، کارساز بگیرد؛ عَلیٰ: بر؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ إِنَّ: همانا، بدرستی که؛ عَزیزٌ: شکست‌ناپذیر، مقتدر؛ حَکیمٌ: حکیم، کسی که حرف و عملش، بی‌دلیل نیست؛ لَوْ: اگر؛ تَریٰ: می‌بینی؛ یَتَوَفّیٰ: می‌میراند، به تمامی می‌گیرد؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ الْمَلائِکَةُ: فرشتگان؛ یَضْرِبونَ: می‌زنند؛ وُجوهُ: روی‌ها، چهره‌ها؛ أَدْبارَ: پشت‌ها؛ ذوقوا: بچشید؛ عَذابَ: عذاب، مجازات؛ الْحَریقِ: آتش، سوزاننده. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: کتاب ارتداد(وحید یامین‌پور) 🔵 فرض کنید در 21 سال 1357 و پس از اعلام افزایش ساعت حکومت نظامی، اطرافیان امام خمینی(ره) ایشان را راضی می‌کردند که برای جلوگیری از خون‌ریزی، دستور بدهند مردم به خانه‌ها برگردند؛ شاه کودتا می‌کرد و امام خمینی(ره) بازداشت و تبعید می‌شدند. شاه چند سالی بر ایران حکومت می‌کرد و سپس ولی‌عهد او، رضا پهلوی بر سر کار می‌آمد و تا امروز، به جای جهموری اسلامی، همچنان حکومت شاهنشاهی بر ایران حکومت می‌کرد. دوست دارید بدانید نتیجه چه بود؟ کتاب ارتداد، نوشته‌ی وحید یامین‌پور، با قلمی شیوا و روان و داستانی جذاب و پرکشش، این فرض را روایت می‌کند: در ادامه‌ی حاتم‌بخشی‌های شاهان پهلوی(بخشش بحرین و آرارات و دشت «ناامید» و فیروزه و اترک و ...) و تجزیه‌ی ایران، آذربایجان و سیستان و اهواز و کردستان و خراسان و ... نیز از ایران جدا می‌شوند. ایران، به «تایلند» غرب آسیا تبدیل می‌شود و... هسته‌های مقاومت، این بار نه از ایران، که از لبنان دوباره شکل می‌گیرند. 🔵 داستان ارتداد برای من، چنان جذاب بود که تمام آن را یک‌نفس و در یک روز مطالعه کردم و چندین بار هم بخش‌هایی از کتاب را دوباره خواندم. 🔵 برای خرید این کتاب، کافی است در اینترنت، جستجو کنید. مطالعه‌ی آن را به طرفداران جمهوری اسلامی و در حسرت‌ماندگان نظام شاهنشاهی، توصیه می‌کنم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: در شرایط سخت، خیلی‌ها تردید می‌کنند🌼🌸🌼 أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُمۖ مَّسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَآءُ وَٱلضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُواْ حَتَّىٰ يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُۥ مَتَىٰ نَصْرُ ٱللَّهِۗ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ ٱللَّهِ قَرِيبٌ ٢١٤ یا پنداشتید که به بهشت وارد می‌شوید، حال آنکه سرگذشت آنان که پیش از شما مردند، به سراغتان نیامده؟ به آنان سختی و زیان رسید و به تزلزل و شک و تردید افتادند تا آنجا که پیامبر و مؤمنان همراهش گفتند: «یاری خدا کی می‌رسد؟» آگاه باشید که یاری خدا نزدیک است. سوره‌ی مبارکه‌ی بقرة، آیه‌ی 214 أَمْ: یا؛ حَسِبْتُمْ: حساب کردید، گمان گردید؛ أَنْ: که؛ تَدْخُلوا: وارد می‌شوید، داخل می‌شود؛ الْجَنَّةَ: بهشت؛ لَمّا: هنوز، وقتی که؛ یَأْتِ: می‌آید؛ کُمْ: شما؛ مَثَلُ: مثال، مانند؛ الَّذینَ: کسانی که؛ خَلَوْ:خلوت کردند، درگذشتند؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ مَسَّتْ: تماس گرفت، برخورد کرد؛ هُمْ: ایشان؛ الْبَأْساءُ: تهیدستی، تنگدستی؛ الضَّرّاءُ: بدبختی، ضرر، بیچارگی؛ زُلْزِلوا: لرزیدند؛ حَتّیٰ: تا؛ یَقولَ: می‌گوید؛ الرَّسولُ: پیامبر؛ ءامَنوا: گرویدند؛ مَعَ: همراه با؛ مَتیٰ: کی؛ نَصْرُ: یاری؛ أَلا: آگاه باشید، هشدار؛ إِنَّ: همانا؛ قَریبٌ: نزدیک. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
گر هشت رضا(علیه السلام) و نه، جواد(علیه السلام) است، چه غم بگذار که هشتم گرو نه باشد . . .
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: چند پرده‌ی یک نمایش 🔵 پرده‌ی اول: چندی پیش، دوستی در یک مؤسسه‌ی اعتباری، به 25 میلیون تومان پول نقد احتیاج داشت و اصرار که پول درشت(چک‌پول)، دریافت کند. مسؤولان مؤسسه هم که فقط 5 و 10 هزار تومانی داشتند، اصرار می‌کردند که همین‌پول‌ها را بگیرد و کارش را حل کند. اگر فرض کنیم که 25 میلیون تومان را به اسکناس 10 هزار تومانی تبدیل کنیم، 2500 برگ اسکناس(25 بسته‌ی 100 تایی) را شامل می‌شود. دوست ما تأکید داشت که شمارش 2500 برگ اسکناس، چند ساعتی از او وقت خواهد گرفت و حتی اگر با اسکناس‌شمار هم کار شمارش انجام شود، دست کم نیم ساعت زمان لازم داشت. 🔵 پرده‌ی دوم: کشتار عظیم اسپایکر در عراق که به قتل بیشینه 1900 دانشجوی شیعه‌ی پایگاه هوایی اسپایکر از حدود 5 تا 10 هزار دانشجوی حاضر در پایگاه انجام شد، با آن نیروی عظیم داعش و توان و قدرت آدمکشی و جسارت، چند روز به طول انجامید و این حجم از کشتار، چنان بود که رود دجله برای مدتی به رنگ خون درآمد. 🔵 پرده‌ی سوم: از یکی از دوستان خود که در یکی از شهرهای مشهور به دست و دل‌بازی ساکن بود، خواستم نشانی خانه‌اش را بگیرم؛ گفت: «اصفهان، منطقه‌ی یک، پلاک 729». طوری نشانی داد، که ردگیری و رهگیری آن نشانی ممکن نباشد. 🔵 پرده‌ی چهارم: چندی است متنی در فضای مجازی منتشر شده که چندین کشتار بزرگ را به حضرت علی(علیه السلام) نسبت می‌دهد؛ از جمله قتل 2500 نفر از خاندان «ازد» در یک روز؛ و نشانی و منبع آن نیز چنین اعلام شده: «مروج الذهب، جلد یک، صفحه‌ی 729». 🔵 پرده‌ی آخر: چنین حجمی از کشتار در یک روز، آن هم به دست یک نفر، در عمل امکان‌پذیر نیست؛ با فرض این که برای کشتن این افراد، دست کم یک دقیقه زمان لازم باشد(ببینید، سر بریدن مرغ هم دست تنها، بیش از یک دقیقه زمان نیاز دارد) نزدیک به دو شبانه‌روز کشتن آنها طول خواهد کشید؛ چه رسد به این که ماجرا در یک روز رخ دهد. حتی اگر این افراد را برگ اسکناس و کشتن آنها را شمردن اسکناس حساب کنیم، چند ساعت زمان نیاز دارد. جالب‌تر از همه، نشانی و منبع درج شده است؛ مرسوم است که در کتاب‌های تاریخی که چاپ‌های متعدد دارند، یا با شماره صفحه و چاپ ارجاع می‌دهند(مثل چاپ بیروت، صفحه‌ی فلان) یا با فصل و باب(مثل فصل فلان، باب فلان). چرا که پیدا کردن منبعی با چاپ‌های متعدد به کمک شماره‌ی صفحه، مانند پیدا کردن پلاک 729 در شهر اصفهان است! جالب‌تر این است که آن نسخه از جلد اول کتاب مروج الذهب که من توانستم به آن مراجعه کنم، 456 صفحه بیشتر نداشت. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: در برخورد با دشمنان، واندهید🌼🌸🌼 يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَٱثْبُتُواْ وَٱذْكُرُواْ ٱللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ٤٥ وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَلَا تَنَٰزَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْۖ وَٱصْبِرُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ ٤٦ آی ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هرگاه با گروهی (از دشمن) روبه‌رو شدید، پایداری کنید و خداوند را بسیار یاد کنید، باشد که رستگار شوید؛ و از خدا و رسولش اطاعت کنید و با هم نزاع و کشمکش نکنید که سست شوید و هیبت شما از بین برود؛ و شکیبایی کنید که خدا با شکیبایان است. سوره‌ی مبارکه‌ی أنفال، آیات 45 و 46 یا: ای، یا؛ أَیُّها: ای، حرف منادا؛ الَّذینَ: کسانی که؛ ءامَنوا: ایمان آوردند؛ إِذا: هنگامی که؛ لَقیتُمْ: ملاقات کردید، دیدید؛ فِئَةً: گروه، دسته؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ اثْبُتوا: استوار باشید، ثابت قدم باشید؛ اذْکُروا: یاد کنید؛ کَثیراً: بسیار؛ لَعَلَّ: شاید، چه بسا؛ کُمْ: شما؛ تُفْلِحونَ: رستگار می‌شوید؛ أَطیعوا: پیروی کنید، اطاعت کنید؛ رَسولَ: پیامبر؛ هُ: او؛ لاتَنازَعوا: منازعه نکنید، کشمکش نکنید؛ تَفْشَلوا: سستی نشان دهید، شکست بخورید؛ تَذْهَبَ: می‌رود؛ ریحُ: بو، رحمت، پیروزی؛ اصْبِروا: شکیبا باشید؛ إَنَّ: همانا؛ مَعَ: با، همراه با؛ الصّابِرینَ: شکیبابان. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: منبع دقیق 🔵 آقای یعقوب‌زاده در صفحه‌ی تحلیلی-خبری خود در تلگرام نوشت: «در شعبه‌ی 23 دادگاه کیفری شهر نجف‌آباد در تاریخ 17/11/1400 در پرونده‌ای به کلاسه‌ی 17004/14520، یک خانم 37 ساله به نام الف. ع. به جرم اختلاس 40 هزار میلیارد تومانی محاکمه شده و چون پسرخاله‌ی یکی از مسؤولان ارشد استان بوده، فقط برای او 3 سال حبس تعزیزی تعیین کرده‌اند». خبر دقیق بود و مو لای درزش نمی‌رفت. 🔵 همه چیز دقیق و درست در خبر آمده و تحلیل‌های دقیقی هم در پی آن درج شده بود. حجم عظیم این اختلاس و کلمه‌ی «پسرخاله» برای یک خانم، من را به پیگیری خبر واداشت؛ در نجف‌آباد فقط 4 شعبه‌ی دادگاه کیفری وجود دارد؛ این کلاسه‌ی پرونده در دادگستری وجود نداشت و خلاصه، اصل خبر، دروغ بود. اما چنین نشانی دقیقی که اغلب افراد، فرصت ندارند درستی آن را بررسی کنند، موجب می‌شود، بسیاری از افراد خبر را باور کنند. 🔵 این روش، یکی از فنون اقناع در «سواد رسانه» است که برای افراد دیرباور کاربرد دارد؛ افراد زودباور که هر خبری را-هر چند نادرست یا نامعقول- می‌پذیرند. افراد دیرباور، با دیدن نشانی دقیق منبع، می‌پذیرند که خبر یا گزارش منتشر شده، درست است؛ ولی اغلب فرصت ندارند که منبع خبر را از نظر اصالت و اعتبار، بررسی کنند. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: تکمله در فرهنگ اسلامی، حضرت یعقوب(علی نبینا و علی آله و علیه السلام) را «اسرائیل» می‌نامند و فرزندان ایشان را «بنی‌اسرائیل». فرزندان حضرت یعقوب(ع) اغلب ناخلف بودند و نسل ایشان، حضرت موسی(علیه السلام) را بسیار آزردند و کار تا آنجا پیش رفت که «بهانه‌های بنی‌اسرائیلی» مَثَل شد. این بود که ما هم یک شخصیت خیالی به نام آقای «یعقوب‌زاده» یا همان «بنی‌اسرائیل» درست کردیم که گاه با او بحث کنیم. از این پس، در برخی از یادداشت‌ها، از آقای یعقوب‌زاده بهره خواهیم برد. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: چهره‌های مشهور(سلبریتی‌ها) 🔵 آقای یعقوب‌زاده، از یک «چهره» نقل می‌فرمود که در خصوص عاشورا، سخنرانی کرده است؛ مطالبی فرموده که هیچ «آیت‌الله»ی از عاشورا بلد نیست. همچنین، این «چهره»، اشعاری سروده که حافظ و فردوسی هم بلد نیستند، بسرایند. «چهره»‌ی یاد شده، همچنین گفته: «جلوگیری از واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی، موجب شده است تعداد زیادی از هموطنان عزیز ما، جان خود را از دست بدهند». علاوه بر این، «سیاست خارجی دولت فعلی، درست نیست و باید هر چه سریع‌تر با آمریکا مصالحه کنند». آقای یعقوب‌زاده به نقل از این «چهره» می‌گفت: «هر امری را باید به متخصص آن کار سپرد. مثلاً پزشکان در حوزه‌ی پزشکی نظر بدهند و آخوندها، در حوزه‌ی دین. سیاست را هم باید به سیاست‌مداران بسپارند». 🔵 خلاصه آنقدر از این چهره(سلبریتی) تعریف و تمجید کرد که دانستم از علامه‌ای فرهیخته و باتجربه و درس‌خوانده سخن می‌گوید و بسیار مشتاق شدم او را بشناسم. از ایشان مشخصات این «چهره‌ی بین‌المللی و دانشمند برجسته» را پرسیدم. گفتند: «خانم بهاره رهنما، هنرپیشه‌ی معروف»! نزدیک بود دو شاخ، روی سرم سبز شود. تخصص خانم بازیگر که در خصوص واردات واکسن، بر همه‌ی عالم و آدم، عیان است! همچنین درباره‌ی سیاست خارجی و حتی دین! در خصوص زبان و ادبیات فارسی و شعر هم که ایشان استادی مبرز بودند و اشعارشان، روی اشعار فردوسی و حافظ را کم کرده(با پوزش از مخاطبان عزیز): «...منِ خر، من احمق، یادش خوش! خر احمق بی‌نظیر شهر قصه که روزگاری عاشقش بودم...». آقای یعقوب‌زاده، به احتمال زیاد، خودش هم درس‌خوانده‌ی مکتب چهره‌های سرشناس، اما بی‌سواد است، وگرنه یک جا از تخصص حرف نمی‌زد و یک جا، نظر هنرپیشه‌ای را در مورد واکسن و سیاست خارجی و دین، حجت بداند. 🔵 یادمان باشد، یک هنرپیشه یا بازیگر فوتبال یا... «صلاحیت» دارند فقط در حوزه‌ی تخصصی خود، سخن برانند، نه در حوزه‌هایی که نه تخصص دارند و نه مهارت؛ البته چهره‌ها هم مثل تمام مردم، در اظهار نظر آزادند؛ اما این آزادی، صلاحیت آنها را در حوزه‌های غیر تخصصی موجب نخواهد شد و نباید این اظهار نظرهای خارج از تخصص، ملاک قضاوت مردم و مورد استناد آنها در بحث‌ها و بیان دیدگاه‌ها باشد. ✅ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: 🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh 🔰دیگر یادداشت‌ها: 🌐https://eitaa.com/aghamoalem